X

بایگانی شهریور 25, 1400

دفتر سینمایی

تلاش کردیم در کنار مردم باشیم و بتوانیم در این دوران سخت نشاط را در خانواده‌ها حفظ کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس صداوسیما در دیدار با وزیر بهداشت از راه‌اندازی بخش خبری سلامت در تلویزیون خبر داد.

به گزارش سینماپرس، عبدالعلی علی عسکری در دیدار با بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که با حضور جمعی از معاونان و مدیران کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعضای شورای معاونان رسانه ملی برگزار شد، با اشاره به پژوهش‌های مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در زمینه کرونا و دیدگاه‌های مردم دراین‌باره گفت: مرکز تحقیقات رسانه ملی یکی از معتبرترین مراکز مطالعات اجتماعی در کشور است که در همه زمینه‌های اجتماعی تحقیق می‌کند و از زمان پیدایش بیماری کرونا تاکنون تحقیقات بسیاری را در این زمینه انجام داده است.

وی افزود: از نتایج این تحقیقات می‌توان برای مدیریت بهتر اوضاع بهره برد و برای این مهم گروهی از وزارت بهداشت می‌توانند بر این نتایج متمرکز شوند و متناسب با آن تصمیم‌گیری شود که مثلاً «باید چه راهکارهایی را در مقابل خسته شدن مردم از رعایت شیوه‌نامه‌ها برگزید؟»

رئیس رسانه ملی از رصد شایعات و ترفندهای دشمن برای تخریب افکار عمومی سخن گفت و تأکید کرد: دشمن با استفاده از رسانه‌های متعدد و مختلف خود دائم در حال عملیات روانی علیه کشور ما است. رسانه ملی می‌کوشد در برابر این فعالیت‌ها واکنش مناسب داشته باشد و در موضوع کرونا، اگر نمایندگانی از وزارت بهداشت در کنار کارشناسان رسانه ملی قرار گیرند، راهبردهای بهتری برای پاسخگویی به این عملیات روانی دشمن می‌توان یافت.

علی عسکری با بیان اینکه در این نبرد نکته بااهمیت این است که چگونه پیامی را گسترش دهید تا افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد، تصریح کرد: برخی پاسخ‌ها و راهنمایی‌ها در فضای مجازی امکان انتشار دارند و برخی دیگر به‌تناسب فراگیری و اهمیت باید در رادیو و تلویزیون مطرح شوند؛ تشخیص اینکه کدام پیام در فضای مجازی و کدام در رادیو یا تلویزیون منتشر شود، باید با کمک کارشناسان باشد و در این زمینه نیز وزارت بهداشت می‌تواند به رسانه ملی کمک کند.

رئیس سازمان صداوسیما سپس از ظرفیت‌هایی که رسانه ملی در اختیار وزارت بهداشت برای مهار کرونا قرار داده و نوآوری‌هایی که تاکنون داشته است، سخن گفت و افزود: اینکه افکار عمومی چگونه اقناع شود بحث مهمی است که باید با همکاری کارشناسان رسانه ملی و وزارت بهداشت انجام شود.

رئیس رسانه ملی با بیان اهمیت موضوع تندرستی گفت: بحث تندرستی مهم‌تر از درمان است و اگر بتوان در تلاطمات این بیماری، بر سایر موضوعات مرتبط با تندرستی بیشتر متمرکز شد، کار بزرگی برای مردم انجام خواهد شد.

رئیس رسانه ملی با اشاره به اینکه تاکنون رسانه ملی با بالاترین ظرفیت در کنار وزارت بهداشت و درمان بوده است، از تداوم این همکاری در دوره جدید این وزارتخانه سخن گفت و اعلام کرد: رسانه ملی در چندگونه برنامه می‌تواند در زمینه بهداشت و سلامت تولید محتوا کند که ازجمله آن برنامه‌های کوتاه و پرتکرار، ترکیبی، برنامه‌های مستند، فیلم، سریال و … است.

علی عسکری همچنین از پیگیری‌ها برای راه‌اندازی بخش خبری سلامت در رسانه ملی سخن گفت و افزود: معاونت سیاسی و شبکه سلامت آماده‌اند تا این بخش خبری هر چه زودتر آغاز به کار کند و قطعاً با پشتیبانی محتوایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مردم از آن استقبال فراوانی خواهند کرد.

وی سپس از تلاش رسانه ملی برای دلگرمی مردم در اوضاع کرونایی یاد کرد و بیان کرد: ما هر شب سه سریال جدید روی آنتن می‌بریم و تلاش کردیم در کنار مردم باشیم و بتوانیم در این دوران سخت نشاط را در خانواده‌ها حفظ کنیم.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره اهمیت طب سنتی در کنار علوم پزشکی افزود: باید بر اساس قواعدی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، از طب سنتی یا همان طب طبیعت هم استفاده و به صورت جدی به آن فکر کرد.

دعلی عسکری در پایان با اشاره به درخواست دکتر عین‌اللهی برای تولید آثار نمایشی در خصوص مدافعان سلامت گفت: ما در زمینه شهدای سلامت تاکنون در برنامه‌های مختلف کارکرده‌ایم؛ بااین‌وجود در میان مدافعان سلامت و شهدای این عرصه قهرمانان بی‌نظیری یافت می‌شوند که نامشان باید در تاریخ ثبت شود و صداوسیما آمادگی دارد درباره این قهرمانان آثار نمایشی ماندگار تولید کند.

وی از وزیر بهداشت و همراهانش خواست تا این افراد شاخص و ماندگار را معرفی و برای تولید فیلم و سریال در این زمینه همکاری کنند.

صداوسیما؛ همدم مردم

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این دیدار با شاره به شیوع بیماری کرونا و پیامدهای آن برای کشور گفت: بیش از ۱۱۵ هزار نفر از هم‌وطنان ما به علت کرونا فوت کرده‌اند و تعدادی نیز آسیب‌های جدی دیده‌اند که باید به آن توجه کرد.

وی با اشاره به تلاش همکارانش در این وزارتخانه برای مهار کرونا عنوان کرد: در این دوره همکاران ما متحمل زحمات و فشار زیادی شدند و بیش از ۲۴۰ شهید در این راه تقدیم کرده‌اند، اما هنوز هم این راه ادامه دارد.

عین‌اللهی از تبعات این بیماری و مسائل روانی که در جامعه ایجاد کرده است، یاد کرد و گفت: کرونا برای مردم محدودیت‌هایی در روابط ایجاد کرد، بسیاری در خانه‌ها ماندند و رفت‌وآمدها محدود شد و همه این‌ها موجب ایجاد مشکلات روانی برای جامعه شد. صداوسیما در این شرایط تنها همدم مردم بود و تلاش کرد در کنار مردم باشد.

وی افزود: بخشی از تأمین امنیت روانی مردم بر عهده صداوسیما است و این رسانه به‌خوبی توانسته است از عهده انجام این مأموریت برآید و بر اساس آنچه شنیده‌ام حدود یکصد نفر از همکاران صداوسیما بر اثر کرونا درگذشته‌اند و این حکایت از در میدان و در کنار مردم بودن رسانه ملی دارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در علوم پزشکی موارد متناقض زیاد و ممکن است هر مبحث مخالفان و موافقان بسیاری داشته باشد، گفت: ما برای اینکه کمتر این تناقضات در ارائه اطلاعات به مردم ایجاد شود کمیته‌ای علمی داریم که هدفش به حداقل رساندن این تناقضات است و درخواستمان این است صداوسیما مطالب علمی را از این کمیته پیگیری کند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع در اوضاع کنونی اعتماد مردم است، گفت: ما در این مدت کوتاه تلاش کردیم آمار و اطلاعات درستی به مردم ارائه دهیم و اگر وعده‌ای می‌دهیم، وعده‌هایی باشد که یا عملی شده باشند و یا در حال عملی شدن باشند.

عین‌اللهی همچنین از لزوم توانمندسازی روانی اجتماعی در مردم سخن گفت و درخواست کرد بر مصوبات ستاد ملی کرونا در برنامه‌ها بیشتر تأکید شود.

وی افزود: طرح شهید قاسم سلیمانی و گروه‌های داوطلب بسیج برای حمایت ویژه از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه از طرح‌هایی است که کمک بسیاری به مردم کرده است و باید بیشتر به آن پرداخت.

وزیر بهداشت همچنین با درخواست راه‌اندازی بخش خبری سلامت در بخش‌های خبری گفت: تحریریه خبر سلامت با همکاری وزارت بهداشت می‌تواند اخبار را صحیح و به‌موقع به اطلاع مردم برساند.

وی از راه‌اندازی کارگروه رصد فضای مجازی برای پیشگیری از شایعات و اخبار متناقض در این وزارتخانه هم خبر داد و گفت: می‌توان مطالبی را که در این زمینه رصد می‌شوند، در برنامه‌های مختلف صداوسیما مطرح کرد.

عین‌اللهی همچنین درخواست کرد بخشی از برنامه‌های شبکه سلامت اختصاصاً به مبحث کرونا بپردازند.

وی با اشاره به وجود هشت دانشکده طب سنتی در کشور درخواست کرد برای استفاده از کارشناسان طب سنتی در برنامه‌ها از افرادی که از پایه علمی لازم برخوردارند و از این دانشکده‌ها مدرک گرفته‌اند، استفاده شود.

عین‌اللهی از اهمیت تولید برنامه‌هایی با موضوع خودمراقبتی و سلامت‌محور سخن گفت و تأکید کرد: در این زمینه تولید برنامه‌های گفت‌وگومحور کافی نیست و باید برنامه‌هایی هنری و در قالب‌های جذابی چون مستند و فیلم و سریال تولید کرد.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت این وزارتخانه نیز در این نشست با تأکید بر اعتماد مردم به رسانه ملی گفت: نقش صداوسیما در مدیریت کرونا نقش پررنگی بود و مردم در این حوزه اعتماد زیادی به رسانه ملی دارند.

وی افزود: اعتماد مردم به صداوسیما نسبت به سایر رسانه‌ها قابل‌مقایسه نیست و از این منظر جایگاه رسانه ملی نسبت به دیگر رسانه‌ها بسیار بالاتر است.

دکتر رئیسی با اشاره به تسریع در واکسیناسیون و آمار مطلوب آن در دوره جدید گفت: رسانه‌های معاند علاوه بر تلاش برای کاستن اعتماد مردم به رسانه ملی تلاش می‌کنند هر بار با طرح موضوعاتی چون کمبود واکسن در کشور، تأثیر واکسن‌های وارداتی بر مرگ‌ومیر و … از هر راهی برای تخریب اعتماد مردم سوءاستفاده کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ریشه‌ها» آماده نمایش شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم مستند «ریشه‌ها» به کارگردانی محمد حسنی آماده نمایش شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم مستند «ریشه‌ها» به کارگردانی محمد حسنی که تولید آن از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا در ایران آغاز شده بود، آماده نمایش شد.

این مستند درباره شخصیت زن بارداری است که در آزمایشگاه کار می‌کند، او با وجود شیوع بیماری و نبود نیروی جایگزین مجبور است سرکار خود بماند و در کنار دیگر همکاران خود به کمک بیماران کرونایی بپردازد.

عوامل مستند «ریشه‌ها» عبارتند از نویسنده و کارگردان: محمد حسنی، تصویربردار: محمد حسنی، مصطفی محمدی، تدوین: محسن محمدی، طراحی و ترکیب صدا: شاهین پورداداشی، آهنگساز: نیما اورکی، مدیر تولید: محمد حسین تفرشی، امیر مهدی صادقی، پوستر: محسن محمدی، تهیه کننده: سمیرا شجاعی، محمد حسنی، تهیه شده در موسسه فرهنگی هنری بیان عصر.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نولان فیلم بعدی خود را با یونیورسال می‌سازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کریستوفر نولان پس از ۱۹ سال همکاری با برادران وارنر از آن‌ها جدا شد و فیلم بعدی‌اش را با یونیورسال می‌سازد.

به گزارش سینماپرس، یونیورسال پیکچرز به‌عنوان همکار جدید فیلم بعدی کریستوفر نولان اعلام شد و فیلم بعدی که برمبنای فعالیت‌های رابرت اوپنهایمر و نقش او در ساخته شدن بمب اتم خواهد بود با امتیاز مالی و توزیع فیلم توسط یونیورسال جلو می‌رود.

به گفته منابع تولید این فیلم در فصل اول سال ۲۰۲۲ شروع می‌شود و چنانکه پیشتر گفته شد کیلین مورفی نقش کلیدی در فیلم خواهد داشت؛ هرچند هنوز در مورد بازیگران فیلم چیزی قطعی نشده است.

سه گانه «شوالیه تاریکی»، «تلقین»، «دانکرک» و به تازگی «تنت» فیلم‌هایی از نولان بودند که با همکاری برادران وارنر ساخته شدند. آغاز این همکاری به ساخت «بی‌خوابی» در سال ۲۰۰۲ باز می‌گردد.

تصمیم جنجالی برادران وارنر برای پخش همه فیلم‌هایش در سال ۲۰۲۱ از طریق اچ‌بی‌او مکس به مدت ۳۱ روز همزمان با نمایش در سالن‌های سینما، عامل جدایی این کارگردان از این کمپانی بود.

فیلم جدید را نولان همراه همسرش و اما تامپسون که از شرکای قدیمی تولید فیلم‌های نولان است در کمپانی خودشان «سینکوپی اینک» تولید می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علویان: تهیه کنندگان اصیل به سینماگران کمک می کنند تا مشکلات شان برطرف شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا علویان صداگذار مطرح سینما در پی شنیده های مبنی بر استثمار سینماگران توسط برخی تهیه کنندگان و اضافه شدن بندی در قراردادها مبنی بر اینکه اگر کرونایی شوند دستمزدی دریافت نخواهند کرد گفت: بنده خوشبختانه طی نزدیک به ۲ سالی که از شیوع کرونا می گذرد با چنین موردی برخورد نکردم اما از شنیدن این خبر بسیار متعجب شدم و معتقدم اضافه شدن بند مربوط به کرونا عجیب و شوکه کننده است و قطعاً نهادهای ذیربط باید به این مسأله ورود پیدا کنند.

برنده سیمرغ بلورین برای صداگذاری فیلم های سینمایی «چ» و «بدون تاریخ، بدون امضا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفم که باید این جمله را عنوان کنم که انسانیت روز به روز بیشتر از بین می رود! من واقعاً از شنیدن این خبر بسیار متأثر شدم چرا که انتظار نداشتم در عرصه فرهنگ و هنر شاهد چنین رخدادی باشیم.

وی ادامه داد: مسئولان باید پیگیری کنند و ببینند این اتفاق از سمت چه شخص یا اشخاصی بوده و بیشتر مربوط به سینما است یا تلویزیون هم در آن دخیل است. بی شک ابتلا به کرونا برای هر انسانی امکان دارد رخ بدهد. ما نزدیک به ۲ سال است با این ویروس منحوس دست به گریبان هستیم و اگر قرار باشد خودمان اینطور در حق یکدیگر جفا کنیم چه بر سرمان خواهد آمد؟

این سینماگر تأکید کرد: خوشبختانه آنچه بنده در دوران کرونا شاهد بودم حمایت تهیه کنندگان از عواملی بوده که به کرونا مبتلا شده اند. به عنوان مثال سر پروژه «خاتون» چند نفری به کرونا مبتلا شدند که تهیه کننده محترم پروژه به آن ها بسیار کمک کرد و خوشبختانه بیماری شان درمان شد.

علویان در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: بی تردید تهیه کنندگان اصیل به سینماگران کمک می کنند تا مشکلات شان برطرف شود و اگر چنین اتفاقی رخ داده بی شک از سمت تهیه کنندگانی بوده که سبقه و تجربه کافی در سینما نداشته اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محسنی نسب: در سینمای امروز ایران نشانی از فرهنگ ایرانی-اسلامی نیست/ رئیس جدید سازمان سینمایی باید این خصوصیات را به سینما بازگرداند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما در خصوص ویژگی های رئیس سازمان سینمایی گفت: لودگی و ابتذال و سیاه نمایی و مسائل وقیح و بی شرمانه ای همچون خیانت زن به شوهر، شوخی های رکیک فیزیکی و کلامی جنسی در سینمای امروز ایران بیداد می کند و همین باعث شده خانواده های سالم و متعهد جایی در سینما نداشته باشند؛ در سینمای امروز ایران نشانی از فرهنگ ایرانی-اسلامی، اخلاق، ایثار و جوانمردی نیست و رئیس جدید سازمان سینمایی باید این خصوصیات را به سینما بازگرداند و اجازه ندهد سینما در مسیر غلط فعلی حرکتش را ادامه دهد.

کارگردان فیلم های سینمایی «شیرهای جوان» و «یاس های وحشی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای ایران امروزه بیش از هر چیز نیاز به تولید فیلم های خانوادگی و اخلاقی دارد. متأسفانه قاطبه فیلم هایی که طی سال های اخیر در سینمای ایران تولید و اکران شده اند ضداخلاق هستند و به نوعی به فرهنگ ایرانی-اسلامی حمله کرده اند.

محسنی نسب ادامه داد: بی شک در سینمای جمهوری اسلامی ایران نباید جا برای چنین فیلمسازانی با چنین نگاه های وقیح و بی شرمانه ای وجود داشته باشد. اگر یک مدیر سینمایی واقعاً فردی فرهنگی باشد و کمی اخلاق مدار باشد نمی تواند چنین وضعیت فجیعی در سینما را تاب بیاورد و قطعاً بساط این مبتذل سازان که جامعه را بیراهه و انحطاط هدایت می کنند برای همیشه در هم خواهد کوبید.

وی خاطرنشان کرد: من با دیدن این فیلم های مستهجن که ساخته و پخش می شوند حیرت می کنم و همواره از خود سوأل می کنم چطور کسانی که در شوراهای متعدد سازمان سینمایی اند و مدعی صیانت از اخلاق و فرهنگ انقلاب هستند چطور به این آثار وقیحانه مجوز داده اند؟ آیا رشوه دریافت کرده اند؟ همیشه از خودم می پرسم مردم چرا به سالن های سینما را آتش نمی زنند وقتی این حجم از بی اخلاقی و بی فرهنگی در سینما بیداد می کند؟

این سینماگر با تأکید بر اینکه ما هرگز نباید فراموش کنیم که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود اظهار داشت: امروز در سینمای ایران هیچ نشانی از فرهنگ و آرمان های انقلاب اسلامی وجود ندارد و این مایه تحسر است. فرهنگ و هنر در کشور ما سال ها است از مسیر اصلی خود منحرف شده و توقع ما از دولت انقلابی سیزدهم این است که فرهنگ و هنر را به مسیر اصلی خودش که مسیر انقلاب اسلامی است بازگردانند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: متأسفانه سینما در سال های گذشته همیشه درگیر باندبازی بوده که به طور مستقیم اهالی سینما از آن صدمه دیده اند از این رو باید طبیعتاً شخصی اداره سینما را در دست بگیرد که از این فضا دور باشد و از سینما و مناسبات آن به خوبی سردر بیاورد.

کارگردان فیلم های سینمایی «شاخ کرگدن» و «آخرین مرحله» ادامه داد: همانطور که در وزارت بهداشت یک پزشک باید وزیر شود در سازمان سینمایی نیز باید یک فیلمساز یا کارشناس سینمایی اداره امور را در دست بگیرد. همچنین فردی که تحصیلات عالیه سینمایی داشته باشد نیز مورد مناسبی برای اداره سینمای کشور محسوب می شود و لزومی ندارد وزیر ارشاد حتماً دنبال یک فیلمساز بگردد.

محسنی نسب در خاتمه این گفتگو به وضعیت بغرنج و اسفبار معیشتی سینماگران اشاره کرد و در این راستا تصریح کرد: رئیس جدید سازمان سینمایی در قدم اول باید به فکر رفع معضلات معیشتی هنرمندان باشد. امروزه از نظر اقتصادی اهالی سینما مشکل درآمد روزانه دارند. این وظیفه متولی سینما است که تدبیری برای این بحران داشته باشد. بی شک چشم امید همه سینما به رئیس سازمان سینمایی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چالش انبوه سازی مسکن در ایران روی آنتن شبکه دو – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تلویزیونی «غیرمحرمانه» جمعه ٢۶ شهریور به گفتگو پیرامون انبوه سازی مسکن در ایران می پردازد.

به گزارش سینماپرس، «غیرمحرمانه» جمعه ٢۶ شهریور با منصور آرامی نماینده مجلس شورای اسلامی، عزیزالله مهدیان سرپرست سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بیت الله ستاریان اقتصاددان و کارشناس حوزه مسکن، مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک و مسکن از شبکه دو سیما روی آنتن می رود.

در این قسمت از برنامه موضوع انبوه سازی مسکن مورد بررسی قرار می گیرد. مناظره «غیرمحرمانه» با هدف بررسی موضوعات روز جامعه و گفتگو پیرامون مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی در تلاش است تا دغدغه‌های روز جامعه را در تعامل با مردم به قاب تلویزیون بیاورد.

«غیرمحرمانه» کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه دو سیما به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا عاصم یوسفی و اجرای محمدجعفر خسروی است که جمعه ها ساعت ۱۷:۴۵ روی آنتن شبکه دو می‌رود و بازپخش آن شنبه ساعت ۱۳:۳۰ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین هفته تابستان به کدام نمایشگاه‌ها برویم؟


سرعت گرفتن روند واکسیناسیون و نزدیک شدن به خروج از پیک جدید کرونا، بار دیگر امکان انتخاب بازدید حضوری از نمایشگاه‌ها را پیش روی دوستداران هنر و علاقه‌مندان به بازدید از گالری‌ها قرار داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازخوانی رمان برتر دفاع مقدس در «کتاب شب» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس رمان «پری رو» اثر برگزیده دفاع مقدس در برنامه «کتاب شب» رادیو تهران با صدای بهروز رضوی بازخوانی می شود.

به گزارش سینماپرس، از روز شنبه ۲۷ شهریور تا چهارشنبه ۷ مهر، به مدت ۱۰ شب به جز پنجشنبه و جمعه، تنظیم رادیویی رمان «پری رو» اثر برگزیده دفاع مقدس در برنامه «کتاب شب» رادیو تهران با صدای بهروز رضوی بازخوانی می شود.

این رمان که در هشتمین جشنواره کتاب سال دفاع مقدس، رتبه دوم بهترین رمان سال را به دست آورد، اثری است از سید حسین مرتضوی کیاسری و در انتشارات تکا، به چاپ رسیده است.

محمدباقر رضایی سردبیر و نویسنده برنامه که این رمان را در ۱۰ قسمتِ ۲۰ دقیقه ای تنظیم رادیویی کرده است، آن را یکی از ۱۰ رمان برتر ادبیات دفاع مقدس می داند و درباره موضوعش می گوید: داستان بر اساس حکایتی از کتاب «تذکره الاولیاء» نوشته شده است. می گویند یک روز به سَرًیِ سَقَطی خبر دادند که بازار آتش گرفته و همه حجره ها سوختند به جز حجره تو. او بلافاصله خدا را شکر کرد اما همان لحظه به اشتباهِ خود پی برد و استغفار کرد. تا سال ها هم به خاطر این شکر نابجا عذاب می کشید.

وی ادامه داد: شخصیت اصلی رمان «پری رو» هم که یک استاد دانشگاه است و پسرش به جبهه رفته، وقتی می شنود یک شهید به محله شان آورده اند، فکر می کند پسر خودش شهید شده است. با عجله، دانشگاه را رها می کند و به محل می آید، اما سر کوچه با دیدن حجله ای که برای پسر همسایه گذاشته اند، خدا را شکر می کند که پسر خودش شهید نشده است. وقتی به خودش می آید، می بیند ماجرایش شبیه شکرِ نابجای آن عارف مشهور شده است، بنابراین، دچار عذاب وجدان می شود و …

برنامه «کتاب شب» با سردبیری و نویسندگی محمد باقر رضایی، اجرا و گویندگی بهروز رضوی، صدابرداری محسن فراهانی و تهیه کنندگی رضا قربانی و زرین کشاورز در گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران تولید می شود.

زمان پخش برنامه «کتاب شب» ۵ روز در هفته، ساعت ۲۳:۳۰ روی موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتانسیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ماهیت هویّت‌بخش «انقلاب اسلامی» برای ملت ایران و سایر مردم مظلوم و تحت ستم در سراسر جهان، آنچنان اهمیت داشت که از همان بدو پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ هجری‌شمسی، نظام «جمهوری اسلامی ایران» را درگیر یک نبرد سیاسی، نبرد فکری، نبرد نرم و به تعبیر دقیق جامع آن، یک «جنگ نرم» گسترده با جبهه‌ی وسیع ظلم و کفر و استکبار قرار داد.

محمدرضا مهدویپور/ «فرهنگ» در تفکر «انقلاب اسلامی» به عنوان «بستر اصلی زندگی انسان» قلمداد شده و از این منظر است که «انقلاب فرهنگی» به عنوان یک «پروسه» (Process) و نه یک «پروژه» (Project) در بطن «انقلاب اسلامی» تعریف می‌شود. پروسه‌ای که با تمرکز بر «انقلاب آموزشی اسلامی» موضوعیت پیدا نمود و جهت‌گیری اصلی آن در «گام نخست انقلاب اسلامی» متوجه تاسیس ساختار حکمرانی مناسب در عرصه فرهنگی و هنری کشور و ایجاد سیستم و زیرساخت‌های لازم از برای «جمهوری اسلامی ایران» گردید.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


«انقلاب فرهنگی» پروسه‌ای است که در «گام نخست انقلاب اسلامی» آغاز گردید و از آنچنان اهمیتی برخوردار بود که در دهه نخست انقلاب از آن به عنوان «انقلاب سوم» یاد می‌شود. انقلابی که به جهت تاخُر زمانی پس از «انقلاب نخست» و ایجاد سر فصل «استقلال» و «آزادی» در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ هجری‌شمسی و همچنین ایجاد سرفصل «انقلاب دوم» با ماهیت «استکبار ستیزی» و مقابله با «خطرِ بازتولید وابستگی و سلطه‌گری» در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ هجری‌شمسی قرار گرفت و موجب شد تا همواره بر اولویت فرهنگ و هنر به عنوان اصلی‌ترین و ضروری‌ترین حوزه‌ی عملکرد و اقدام «انقلاب اسلامی» در فرایند «نظام‌سازی» و «نهادسازی» (System building) آن هم بر پیکره‌ای با عنوان «جمهوری اسلامی ایران» توجه و تذکر داده شود.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»



اینگونه بود که مفهوم «انقلاب فرهنگی» آن هم با جوهر «دین» و با جوهر «انقلاب» ، به عنوان بُن‌مایه و رویکرد اصلی «جمهوری اسلامی ایران» مد نظر قرار گرفت و در فرایند «نظام‌سازی» و «نهادسازی» تا به آنجا مورد توجه ویژه واقع شد که با مرور «اصول قانون اساسی» می‌توان مشاهده نمود که هر یک از این اصول به نحوی واجد «ارزشهای فرهنگی» مد نظر «انقلاب اسلامی» می‌باشد. از این منظر می‌بایست «انقلاب اسلامی» را یک نوآوری بزرگ تاریخی قلمداد نمود که ملت ایران آن را در تاریخ خودش و تاریخ بشریت به ثبت رساند. انقلابی که هشت آرمان و شعار محوری و در عین حال جهان‌شمول و بدون تاریخ انقضای «استقلال» ، «آزادی» ، «اخلاق» ، «معنویّت» ، «عدالت» ، «عزّت» ، «عقلانیّت» و «برادری» را به صورت یک مجموعه‌ای از ستاره‌های درخشان آرمانی در بالای سر ملت ایران قرار داد و ملت را به حرکت و پرواز و جهش به سمت این نقاط نورانی دعوت کرده است و ملت ایران هم در فرایند «گام نخست انقلاب اسلامی» امتحان کرد و دید که می‌تواند بر این مبنا پرواز کند و این پرواز ممکن است! انقلابی جامع که «فرهنگ» را به عنوان «بستر اصلی حرکت عمومی در جامعه» مورد توجه قرار داد و با استفاده از این بستر موفق شد تا سلسله انقلاب‌هایی را در حوزه‌های مختلف رقم زده و موجب شود تا «گام نخست» آنچنان به صورتی مستحکم و استوار برداشته ‌شود که دستاوردهای «انقلاب اسلامی» در سر فصل «استقلال» و «آزادی» و همچنین در سر فصل «استکبار ستیزی» و مقابله با «خطرِ بازتولید وابستگی و سلطه‌گری» به موضوعاتی غیر قابل کتمان توسط دوست و دشمن مبدل گردد.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


با این همه کُمیت «انقلاب اسلامی» در سر فصل «انقلاب فرهنگی» همچنان می‌لَنگد و آنچنان ضعیف است که «امام خامنهای» در دیدار ۳ مهرماه ۱۳۹۵ هجری‌شمسی با «رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت» به صراحت بر این ضعف تاکید و فرمودند: «در زمینه‌ی فرهنگ، هم در مورد آفند ضعیف عمل میکنیم، هم در مورد پدافند ضعیف عمل میکنیم» .


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


البته باید توجه داشت که کُمیت «انقلاب اسلامی» در سر فصل «انقلاب فرهنگی» همچنان می‌لَنگد، چون اصلی‌ترین و ضروری‌ترین حوزه‌ی پاسداری از «انقلاب اسلامی» را می‌بایست در عرصهی فرهنگ و بالاخص هُنر مشاهده نمود؛ عرصه‌ای که تقویت و یا تضعیف آن در رابطه‌ای مُستقیم با «قدرت نَرم» (Soft power) در ساختار حکمرانی هر حاکیت و نظامی قرار دارد و به صورت مشخص در ساختار «جمهوری اسلامی ایران» به عنوان عاملی تعیین کننده از برای افول و یا حفظ و بقا و تداوم «انقلاب اسلامی» محسوب می‌گردد.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


در این میان گذر تاریخی به فرایند «انقلاب فرهنگی» در طی چهل سال نخست «انقلاب اسلامی» موید فراز و فرودهای بسیار و موفقیت‌ها و تلخ‌کامی‌های فراوانی است که قطعا برشمردن تمامی آنها نیازمند روزشماری محققانه می‌باشد؛ روزشماری جامع که فهرست‌بندی دقیق آن می‌تواند به خوبی خُلل و فُرج‌های فرهنگی زیادی که بر پیکره امروز «جمهوری اسلامی ایران» وجود دارد را به نمایش بگذارد و به صورتی کاملا تفکیک شده، میزان نقش و تاثیرگذاری «دشمن» ، «مسئولین دولتی» و «طیفهای مختلف اجتماعی» را در وضعیت کنونی و شکل دهی به شرایط امروزی حاکم بر فرهنگ و هنر کشور معین و مشخص سازد.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


پُرواضح است که «فرهنگ» گیاه خودرو نیست و همه‌ی آنچه که از نشانه‌ها و مظاهر فرهنگی در جامعه‌ی ایران و یا در هر نقطه‌یی از دنیا مشاهده می‌شود، بدون تردید این بذر را دستی افشانده است. دستی که البته انسان بعضی از دست‌ها را می‌بیند، اما بعضی از دست‌ها را نمی‌بیند؛ از داخل خانه، تا درون مدرسه، تا فضای خیابان، تا رادیو و تلویزیون، تا ماهواره، تا تبلیغات جهانی، تا اینترنت، و از این قبیل چیزها که جملگی دلالت بر این مهم می‌نماید که «فرهنگ» هدایت و پرورش دادن می‌خواهد. هدایت و پرورشی که «دشمن» ، «مسئولین دولتی» و «طیفهای مختلف اجتماعی» به صورت‌های مختلف در آن دخیل بوده و ایفای نقش می‌نمایند.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


«انقلاب اسلامی» یک خیز بلندی بود که ملّت ایران برداشت برای اینکه خود را از ذلّت وابستگی و ذلّت عقب‌ماندگی نجات بدهد. از این جهت وقتی که یک حرکتی برای این مقصود به وجود آمده است که وابستگی را و عقب‌ماندگی را از این ملّت بزداید؛ طبیعی است آن کسانی که عقب‌ماندگی و وابستگی به نفع آنها بود، در مقابل این حرکت و این انقلاب و این نظام بایستند و نقش «دشمن» را ایفا کند.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


بر این اساس «انقلاب اسلامی» با اعلام آرمان عدالتخواهی در سطح بین‌الملل، قهراً دشمنانی برای خود تدارک دیده. همه‌ی کسانی که در سطح تعاملات جهانی معتقد به سلطه و زورگوئی و تجاوزند، با شعار عدالت‌طلبی از سوی نظام «جمهوری اسلامی ایران» معارضند، مخالفند، عصبانی‌اند؛ همچنانی که با شعار استقلال ملی، دشمنانی در مقابل «انقلاب اسلامی» صف‌آرائی می‌کنند. همه‌ی انحصار طلبان، همه‌ی جهانخواران، همه‌ی آنهائی که دستشان به ناحق و ناروا در سفره‌ی منابع مادی این کشور دراز بوده و چپاول می‌کردند، وقتی که این کشور و این ملت اعلام استقلال و نفوذ ایادی بیگانگان را قطع می‌کند، طبیعتا صف‌آرائی می‌کنند.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


ما دشمن زیاد داریم، تعجّب نباید کرد… هم دشمنان جنّی، هم دشمنان انسی وجود دارند و اینها به هم کمک هم میکنند؛ سیستم‌های اطّلاعاتیِ خیلی از کشورها علیه ما با همدیگر همکاری می‌کنند…امروز البتّه خبیث‌ترین دشمن ما و دشمن جمهوری اسلامی آمریکا است. البتّه ما دشمن کم نداریم امّا آن که از همه خبیث‌تر و عنودتر است، عبارت است از آمریکا. مسئولان آمریکایی، هم دروغ‌گو هستند، پشت‌هم‌انداز هستند، وقیحند، طمّاعند، شارلاتانند، حرکتهایشان، حرفهایشان را شما بشنوید، شارلاتانی حرف میزنند؛ یعنی انواع و اقسام خصوصیّات زشت اخلاقی- و هم البتّه در کنارش ظالمند، سنگدلند، بشدّت بی‌رحمند، تروریستند؛ یعنی آنچه خوبان همه دارند، اینها به‌تنهایی همه را دارند! یعنی این جور دشمنی در مقابل ما امروز وجود دارد.

(سخنرانی نوروزی امام خامنه‌ای خطاب به ملت ایران – ۳ فروردین ۱۳۹۹ هجری‌شمسی)


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»



پس نباید تصور کرد دشمنی دشمنان نظام «جمهوری اسلامی ایران» به خاطر این است که فلان موضعگیری را دولت یا فلان مسئول ایران انجام داده. بلکه مسئله، مسئله‌ی اصل نظام و ایجاد ساختاری با عنوان «جمهوری اسلامی ایران» است؛ مسئله، مسئله‌ی شعارها هشت‌گانه و آرمان‌های اصولی «انقلاب اسلامی» است.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


در این میان یک‌جور دشمنی با «انقلاب اسلامی» را می‌توان در قالب «دشمنیِ سخت» معرفی نمود؛ گونه‌ای کاملا محسوس از ستیزه جویی و تقابل مستقیم که به خصوص در دهه اول «انقلاب اسلامی» مورد استفاده دشمنان قرار گرفت و در مجموع ملت ایران را با گونه‌های مختلف «جنگ سخت» (Warfare Hard) مواجه ساخت. گونه‌های متفاوتی که در قالب مصادیقی همچون «هشت سال دفاع مقدس» و یا «هفده هزار شهید ترور» و … از قابلیت مرور و بررسی برخوردار می‌باشد.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


اما یک‌جور دشمنی دیگر با «انقلاب اسلامی» که بالاخص از بدو پیروزی انقلاب تا به امروز موضوعیت داشته است را می‌توان به عنوان «دشمنی‌های نرم» معرفی نمود. مواجهه ویژه‌ای که طی آن «دشمن» به سراغ «سنگرهای معنوی» می‌آید که آنها را منهدم کند؛ به سراغ ایمانها، معرفتها، عزمها، پایه‌ها و به طور کل ارکان اساسی و تشکیل دهنده نظام «جمهوری اسلامی ایران» می‌آید و تلاش می‌کند تا اینها را منهدم نماید. اقدامی ویژه که از آن با نام «جنگ نرم» (Soft War) یاد می‌شود و از دو کارکرد اصلی برخوردار است:

۱/ ایجاد «تردید در دل» افراد متخلف جامعه و «تسخیر قلوب» توده‌های مختلف اجتماعی

۲/ ایجاد «تردید در ذهن» افراد متخلف جامعه و «تغییر افکار» توده‌های مختلف اجتماعی


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


حدود چهل و سه سال است که «دشمن» بنای دشمنی خود در «جنگ نرم» را بر مواجهه و مقابله با «انقلاب فرهنگی» متمرکز ساخته است. این در حالی است که «فرهنگ» نه تنها اساس کار «جمهوری اسلامی ایران» است؛ بلکه در واقع «فرهنگ» با همه شعب آن، یعنی علم و ادبیّات و هنر و غیره، روحِ کالبد هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. بدون شک «فرهنگ» مثل روح است. بلاشک «فرهنگ» است که جامعه را به اصل کار یا بیکاری، به کار تند یا کُند و به جهت‌گیری خاص یا به ضدّ آن جهت‌گیری وادار می‌کند. بنابراین نقش «فرهنگ» ، نقش روح در کالبد اجتماع و در کالبد بزرگ انسانی است. از این جهت است که تسخیر ملت‌ها از طریق تزریق و تحمیل «فرهنگ بیگانه» کار تازه شناخته‌ای نیست، بلکه از قدیم بوده است؛ منتها در یک دو قرن اخیر بر اثر علمی که غربی‌ها به دست آورده‌اند و همه کارهای خودشان را منظّم و مرتّب و با فرمول و برنامه انجام داده‌اند، این کار را هم با فرمول و برنامه کرده‌اند و می‌کنند. آنها می‌دانند که این کار را چگونه باید بکنند و کجاها را بیشتر هدف بگیرند. آنها تجربه هم پیدا کرده‌اند و انصافاً در کار «تبلیغات» ، «فرهنگ‌سازی» و «فرهنگ‌دهی» به کشورها و ملت‌ها فوق‌العاده‌اند.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


امروز هیچکس نمیتواند انکار کند که فوریترین هدف دشمنان جمهوری اسلامی، تسخیر پایگاههای فرهنگی در کشور است. آنان درصددند بدین وسیله، باورهای اسلامی و انقلابی را که اصلیترین عامل ایستادگی ملت ایران در برابر نظام سلطه‌ی استکباری است، از ذهنها و دلها بزدایند و باورهای سلطه‌پذیری و فرودستی در برابر غرب را به جای آن بنشانند. تلاش آشکار از سوی واسطه‌ها و دست‌نشاندگان امپراتوریهای زر و زور، در بسیاری از عرصه‌های فرهنگی برای تردید افکنی در مبانی اسلام و انقلاب، امروز افراد دیر باور را نیز به دغدغه افکنده است و کسانی که دیروز هشدار در برابر شبیخون فرهنگی را جدی نمیگرفتند، امروز آن را به چشم خود میبینید. بیشک نخستین آماج این شبیخون، جوانان‌اند، بویژه آنانکه در جاده‌ی دانش و فرزانگی قدم برمیدارند و آینده‌ی فرهنگی و سیاسی کشور در دست آنها است.

(پیام امام خامنه‌ای به کنگره جامعه اسلامی دانشجویان در مشهد – ۱۰ شهریور ۱۳۸۰ هجری‌شمسی)


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»



پس شاید بسیاری ندیده باشیم و یا یادمان رفته باشد؛ اما ماهیت هویّت‌بخش «انقلاب اسلامی» برای ملت ایران و سایر مردم مظلوم و تحت ستم در سراسر جهان، آنچنان اهمیت داشت که از همان بدو پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ هجری‌شمسی، نظام «جمهوری اسلامی ایران» را درگیر یک نبرد سیاسی، نبرد فکری، نبرد نرم و به تعبیر دقیق جامع آن، یک «جنگ نرم» گسترده با جبهه‌ی وسیع ظلم و کفر و استکبار قرار داد. «جنگ نرمی» گسترده و همه‌جانبه که به سبب ارائه الگویی متفاوت از نظام‌های اجتماعی رایج در غرب و شرق، یعنی «سوسیالیسم» و «لیبرالیسم» پدید آمد و ماهیت هویت بخش «انقلاب اسلامی» در ارائه الگویی با عنوان «جمهوری اسلامی ایران» را هدف تقابل و تهاجم رسمی و غیر رسمی نظام سلطه قرار داد. تهاجمی که همچنان در «گام دوم انقلاب اسلامی» نیز موضوعیت دارد و نظام «جمهوری اسلامی ایران» را به صورتی کاملا رسمی درگیر یک چنین مبارزه‌ی عظیم و وسیع و ادامه‌داری در مواجهه با «جنگ نرم» همه‌جانبه‌ی دشمنان خود نموده است.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


امروز جنگ نظامی با ما خیلی محتمل نیست؛ نمیگوئیم بکلی منتفی است، اما خیلی محتمل نیست؛ لکن جنگی که وجود دارد، از جنگ نظامی اگر خطرش بیشتر نباشد، کمتر نیست؛ اگر احتیاط بیشتری نخواهد، کمتر نمیخواهد. در جنگ نظامی دشمن به سراغ سنگرهای مرزی ما می‌آید، مراکز مرزی ما را سعی میکند منهدم بکند تا بتواند در مرز نفوذ کند؛ در جنگ روانی و آنچه که امروز به او جنگ نرم گفته میشود در دنیا، دشمن به سراغ سنگرهای معنوی می‌آید که آنها را منهدم کند؛ به سراغ ایمانها، معرفتها، عزمها، پایه‌ها و ارکان اساسی یک نظام و یک کشور؛ دشمن به سراغ اینها می‌آید که اینها را منهدم بکند و نقاط قوت را در تبلیغات خود به نقاط ضعف تبدیل کند؛ فرصتهای یک نظام را به تهدید تبدیل کند. این کارهائی است که دارند میکنند؛ در این کار تجربه هم دارند، تلاش هم زیاد دارند میکنند، ابزار فراوانی هم در اختیارشان هست.

(بیانات امام خامنه‌ای در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری – ۲ مهر ۱۳۸۸ هجری‌شمسی)


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»



بر این اساس «جنگ نرم» یعنی مواجهه و تقابل به وسیله‌ی «ابزارهای فرهنگی» ، به وسیله‌ی «نفوذ» ، به وسیله‌ی «دروغ» ، به وسیله‌ی «شایعه‌پراکن» و …؛ جنگی که بسیار مشکل‌تر از «جنگ سخت» علاج می‌شود و به یک معنا از «جنگ سخت» خطرناک‌تر می‌باشد. جنگی همه‌جانبه که در «گام نخست انقلاب اسلامی» بیش از هر چیز متوجه بر فرایند «انقلاب فرهنگی» گردید و کارکردهای «جنگ نرم» را منمرکز بر پیگیری دو حرکت اساسی نموده است:

۱/ زنجیره‌ی تواصی به حق و به صبر را در جامعه قطع کند.

۲/ حقایق و دستاوردهای نظام «جمهوری اسلامی ایران» را وارونه نشان بدهد.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


چند سال قبل از این در زمان حیات امام بزرگوار، یکی از وزرای رئیس جمهور وقتِ امریکا علناً و صریحاً در مقابل چشم خبرنگاران گفت که ما باید ریشه‌ی ملت ایران را بکَنیم! ببینید چقدر این حرف ابلهانه است. این حرف در آن زمان در همه‌ی دنیا پخش شد. قضیه‌ی اینها، قضیه‌ی ملت است؛ نه فقط قضیه‌ی دولت. معلوم است که ریشه‌ی یک ملت چهل، پنجاه میلیونیِ آن روز را که نمیشد کَند و همه را از بین برد. معنایش این بود که ملت را بیریشه کنیم، فرهنگ این ملت را بگیریم، آن چیزهایی را از این ملت بگیریم که آنها را وادار به این ایستادگی و مقاومت میکند.

(بیانات امام خامنه‌ای در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان – ۱۴ آبان ۱۳۷۶ هجری‌شمسی)


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»



این دو حرکتی که از بدو پیروزی انقلاب تا به امروز موضوعیت داشته و پیگیری آن‌ها در هر مقطع زمانی با صورت‌بندی جدیدی توسط دشمنان همراه بوده است. صورت‌بندی و آرایشی جدید که عمدتا به مقصود بی‌اعتقاد کردن نسل نو انجام گرفته و اصالتا به دنبال ایجاد بی‌اعتقادی نسبت به «انقلاب اسلامی» و همچنین تسری بی‌اعتقادی به نظام «جمهوری اسلامی ایران» بوده است. دشمنی ویژه‌ای که با مرور سوابق دشمنان در «گام نخست انقلاب اسلامی» می‌توان به روشنی دریافت که آنها بیش از هر چیز از راه اشاعه‌ی فرهنگ غلط و بالاخص فرهنگ فساد و فحشا و … سعی داشتند تا جوانان هر دهه را با بکارگیری و استفاده از ابزارهای رایج و شیوه‌های مختص به همان مقطع زمانی، از پایبندی به آرمان‌های «انقلاب اسلامی» و عُلقه نسبت به آرمان‌های نظام «جمهوری اسلامی ایران» جدا سازند و با تمرکز بر شیوه‌های متداول و ابتکارات تازه در «جنگ نرم» نه تنها یک «تهاجم فرهنگی» بلکه یک «شبیخون فرهنگی» یک «غارت فرهنگی» و یک «قتل عام فرهنگی» را بر بستر حاکمیت نظام «جمهوری اسلامی ایران» رقم زنند.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


دشمنان ما بیش از آن‌که به منابع طبیعی ما چشم طمع داشته باشند، به منابع انسانی؛ که منابع قدرت ما هستند؛ چشم طمع دارند. آنها می‌دانند اگر این سرمایه‌های اجتماعی از دست یک ملت گرفته شود، اگر یک ملت غیرت ملی و ایمان و وحدت و همبستگی خود را از دست بدهد، اگر نشاط کار و ابتکار را از دست بدهد، اگر حرکت علمیِ رو به پیشرفت خود را از دست بدهد، کاملاً در دسترس دشمنان قرار خواهد گرفت؛ می‌توانند راحت به او زور بگویند، می‌توانند بر او سلطه پیدا کنند، می‌توانند منابع طبیعی و مادی او را هم غارت کنند. آنچه سد مستحکمی در مقابل دشمنان قرار می‌دهد، همین سرمایه‌های معنوی است که باید مراقب باشیم دچار شبیخون نشود. من متأسفانه کسان بسیاری را دیده‌ام که در صحنه‌ی سیاسی و عرصه‌ی فرهنگی ادعا دارند که برای ملت کار می‌کنند؛ اما از این سرمایه‌ها محافظت نمی‌کنند. شما دیدید که در بعضی از روزنامه‌های ما علیه مجاهدت، ایثار، فداکاری، شجاعت و ایمان قلم‌فرسایی کردند. اینها به نفع کیست؟ به نفع دشمن است؛ به نفع ملت ایران نیست. ملت را از ایمانش تهیدست بکنند؛ مثل این است که زره را در میدان جنگ از تن او بیرون آورده باشند. اگر مردم یک کشور را از غرور ملی و احساس مناعت و ایستادگی و استقامت تهیدست کنند، آنها را در مقابل دشمن خلع سلاح کرده‌اند؛ اینها سلاح معنوی دشمن است. نباید کسانی جهاد و شهادت را تحقیر و باورهای دینی مردم را انکار کنند و مورد تشکیک قرار دهند. نباید دستاوردهای انقلاب را کوچک بشمرند و تحقیر کنند. ‌

(بیانات امام خامنه‌ای در دیدار مردم استان همدان – ۱۵ تیر ۱۳۸۳ هجری‌شمسی)


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»



مرور شیوه‌های دشمن در «جنگ نرم» و مشاهده کُلیت چینمان و فضای حاکم بر «جبهه فرهنگیِ دشمن» و تهاجم نوبه‌نو و سازمان یافته از سوی دشمن در «گام نخست انقلاب اسلامی» را می‌توان در دو صورت کلی مورد جمع‌بندی قرار داد:

۱/ تمرکز بر «کار فرهنگی» هدفمند و بهره‌گیری کامل و جامع از ظرفیت‌های ویژه «رسانه» به همراه استفاده هوشمندانه از «ابزارهای فرهنگی و هنری» مناسب.

۲/ بهره‌گیری حساب‌شده از شیوه‌های مختلف «رخنه» و جامع نگری در استفاده داهیانه از پتاسنیل‌های «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی» .


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»
عنوان


پس با مُداقه در فضای «جنگ نرم» می‌توان به روشنی دریافت که «جبهه فرهنگیِ دشمن» در مواجهه با پدیده «انقلاب اسلامی» و مقابله نظام «جمهوری اسلامی ایران» به صورت یک «قیچی» عمل می‌کند که یک تیغه آن بر «کار فرهنگی و رسانهای» استوار است و تیغه دیگر آن حول «رخنه و نفوذ فرهنگی» تنظیم شده است. «قیچی» برنده‌ای که «بازوی محرک» و «بازوی مقاوم» آن در طول ۴۳ سال گذشته به صورت هوشمندانه عمل نموده و همواره «ایمان مردم» و «باورهای مردم» را هدف و آماج تحرّک اصلی خود قرار داده است.


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»


«حصار فرهنگی» و «خاک‌ریز فرهنگی» در کشور اگر سُست باشد، همه‌چیز از دست خواهد رفت. من به شما عرض بکنم: امروز بعد از ۳۷ سال، ۳۸ سال از پیروزی انقلاب، انگیزه‌ی دشمنان برای نفوذ در حصار فرهنگی از روز اوّل بیشتر است؛ نه اینکه کم نشده، قطعاً زیاد شده؛ روشها را هم که شما می‌بینید: این شیوه‌های فضای مجازی و تبلیغات گوناگون و ماهواره و امثال اینها؛ یعنی انگیزه‌ها بیشتر شده. آماج این حرکت هم درست همان چیزی است که مایه و هسته‌ی اصلی ایجاد نظام اسلامی شد؛ یعنی ایمان دینی، آماج این است. با حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی و سیاستهای جمهوری اسلامی مخالفند به‌خاطر مخالفت با ایمان دینی؛ چون میدانند اگر ایمان دینی نبود، این انقلاب پیروز نمیشد، این نظام به وجود نمی‌آمد، این زلزله و تکانه‌ی شدید در ارکان نظام سلطه پدید نمی‌آمد.

(امام خامنه‌ای در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران – ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ هجری‌شمسی)


مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتاسنیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»



ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع