X

بایگانی شهریور 28, 1400

دفتر سینمایی

ادامه تغییرات گسترده در وزارتخانه ضرغامی


در ادامه تغییرات ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاون گردشگری نیز تغییر کرد و احکام دیگری برای سایر مسؤولیت‌ها صادر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش ۸ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره اتریشی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره «لینز» اتریش که هر ساله با حضور پررنگ فیلم‌سازان ایرانی در اتریش برگزار می‌شود، امسال در مجموع هشتادوهفت فیلم کوتاه بین‌المللی را در بخش مسابقه خود پذیرفته است که در آن میان هشت فیلم از ایران است.

در این دوره از جشنواره «لینز» فیلم‌هایی انتخاب شده‌اند که موفقیت‌های بین‌المللی در جشنواره‌های جهانی داشته‌اند.

این فیلم «پرستیژ» ساخته زهرا آهویی، «تهاتر» ساخته زیبا کرمعلی و عماد آراد، «حلق‌آویز» ساخته رقیه توکلی، «دختر خوب» ساخته راحله کرمی، «دوآل پا» ساخته محمدرضا مرادی، «سرمه‌ای» ساخته قصیده گلمکانی، «سفیدپوش» ساخته رضا فهیمی و «عشق قرنطینه نمی‌شود» ساخته ژینوس پدرام هستند.

دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «لینز» بیستم تا بیست‌وپنجم سپتامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۹ شهریورماه تا ۳ مهرماه در شهر لینز اتریش برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از مجسمه خالق «بیت‌کوین»


مجسمه‌ای با هدف تجلیل از خالق ناشناس رمزارز «بیت‌کوین» در مجارستان رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولین پخش «فالکن» به سیما رسید/ مستندی درباره ترور شهید سلیمانی


مستند سینمایی «فالکن» به کارگردانی سید محمدمهدی پوریزدان پرست روی آنتن شبکه افق می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دفاعیات «حمید صفت» در آخرین جلسه محاکمه


حمید.ص، خواننده رپ که به اتهام قتل شوهر مادرش دستگیر شده، از امروز هفت روز و شب سخت را در زندان اوین خواهد گذراند؛ هفت روزی که چشم به راه حکم دادگاه کیفری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حکایتی موسیقایی از سرگشتگی مولانا تا وصل و بی فاصلگی


آلبوم موسیقایی «بی فاصله» شامل هفت قطعه در دستگاه‌های نوا و همایون به آهنگسازی مجید عسگری با صدای وحید تاج و با اشعاری از مولانا، هوشنگ ابتهاج و آهنگساز اثر منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جلد اول «فرهنگنامه معاصر سینمای ایران» در بازار جشنواره‌های بین‌المللی عرضه می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلد اول «فرهنگنامه معاصر سینمای ایران» که معرفی شخصیت های مطرح سینمایی را در بر دارد، در بازار جشنواره های بین المللی عرضه خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، جلد اول «فرهنگنامه معاصر سینمای ایران» که معرفی ۴۰۰ شخصیت مطرح سینمایی را در بر دارد، در بازار جشنواره‌های بین المللی عرضه خواهد شد.

این کتاب شامل تصاویر، دست نوشته‌ها و رزومه بازیگران و کارگردانان شاخص سینما و تلویزیون در ۸۰۰ صفحه است.

سعید اسماعیلی عکاس، مدیر تولید و مجری طرح سینما و تلویزیون مدیریت این پروژه را برعهده داشته که طی آن از قریب به ۵۰۰ چهره شناخته شده از جمله بازیگران و کارگردانان شاخص سینما و تلویزیون عکاسی شده است.

مخاطبان این مجموعه رزومه‌های این شخصیت‌ها را به روایت خودشان خواهند خواند. همچنین دست نوشته‌هایی از این چهره‌ها در کتاب منتشر شده که از بهترین خاطرات زندگی تا شعر، جمله زیبا یا حتی نصیحت‌های آنها خطاب به خوانندگان را دربرمی گیرد.

مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا، مسعود کیمیایی، زنده یاد محمدعلی کشاورز، زنده یاد خسرو شکیبایی، زنده یاد ضیاءالدین دری، زنده یاد داریوش اسدزاده، علی نصیریان، مهتاب کرامتی، فاطمه معتمدآریا، هدیه تهرانی، رخشان بنی‌اعتماد، ناصر ملک مطیعی، عباس کیارستمی، مهران مدیری، مصطفی زمانی، مهناز افشار، نیکی کریمی، جمشید مشایخی، ترانه علیدوستی، فرامرز قریبیان، پوری بنایی، رضا عطاران، حمید فرخ نژاد، شهاب حسینی، سعید راد، امین تارخ، پوریا پورسرخ، رسول صدرعاملی، آتیلا پسیانی، امین حیایی، رضا رویگری، هما روستا، محمدرضا شریفی نیا، هانیه توسلی، مسعود رایگان، رامبد جوان، لعیا زنگنه، افسانه بایگان، کامبوزیا پرتوری، یکتا ناصر، منوچهر هادی، پارسا پیروزفر، مجید مظفری، پرویز پورحسینی، پولاد کیمیایی، علی سرتیپی، علیرضا داودنژاد، سعید پورصمیمی، مهران احمدی، اکبر عبدی، ساره بیات، رسول صدرعاملی، گوهر خیراندیش، مهدی هاشمی، مهدی سلطانی، مسعود جعفری جوزانی، مهدی فخیم زاده، محمود کلاری، جعفر پناهی، هومن سیدی، مازیار میری، همایون اسعدیان و پریناز ایزدیار از جمله چهره‌های حاضر در این فرهنگنامه هستند.

سعید اسماعیلی بیش از این در مجموعه‌ها و فیلم‌هایی همچون «دورهمی»، «همسایه ها»، «شام ایرانی»، «پریناز»، «زنبور کارگر» و … به عنوان مدیر تولید و مشاور هنری حضور داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهلت فراخوان جشنواره موسیقی نواحی ایران تمام شد


مهلت شرکت در فراخوان چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که به دلیل درخواست های مکرر یک هفته تمدید شده بود، به پایان رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم تولید نمی‌کنیم که فقط در جشنواره حضور داشته باشد/کاش برای اکران بهتر آثار کودک برنامه‌ریزی صورت بگیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وضعیت اکران فیلم‌های کودک در آخرین سال‌های پیش از شیوع ویروس «کرونا» رونق گرفته بود. کارشناسان معتقدند در حال حاضر با شیوع این بیماری باید به اکران آنلاین آثار فکر کرد. آیا سینمای کودک در اکران آنلاین موفق خواهد بود؟

به گزارش سینماپرس، تا همین دو سال پیش وقتی صبح‌ها به خیابان می‌رفتیم، گاهی شاهد صف بچه‌هایی بودیم که برای اردو به سینما می‌رفتند و شوقی که برای فیلم دیدن با دوستانشان در چشماهایشان بود را می‌توانستیم حتی از دور ببینیم. سینما رفتن یکی از جذاب‌ترین تفریحات برای کودکان است که به دلیل همه‌گیری بیماری «کرونا» فعلا از آن‌ها دریغ شده است. هرچند سینمای کودک در بخش اکران کمی مهجور بوده و در حقش کم لطفی شده است اما با این حال تا قبل از شیوع ویروس «کرونا» توانسته بود خودش را سرپا نگه دارد.

در حال حاضر هم که سینمایی نیست و تهیه‌کنندگان می‌ترسند که معضل قاچاق آنلاین گریبان فیلم‌شان را بگیرد؛ لذا ترجیح می‌دهند تا ببینند این ویروس ناخوانده چه زمانی عزم رفتن خواهد کرد تا پس از آن به اکران فیزیکی فیلم‌ها فکر کنند. اما واقعا جای سوال دارد که برای سینمای کودک در دوران «پسا کرونا» چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا می‌توان آینده امیدوارکننده‌ای را برای این حوزه مهم سینما، انتظار داشت؟
باید فضای سینما را برای بچه‌ها حفظ کنیم

بهروز مفید که تهیه کنندگی فیلم «دزد و پری» را در کارنامه خود دارد درخصوص وضعیت اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در سینماها گفت: در دوران قبل از «کرونا»، سینمای کودک، با وجودتمام مشکلات، اکران‌های خود را داشت و روالش را طی می‌کرد. هر چند زیاد به آن بها داده نمی‌شد و زمان‌های اکران محدود بود، اما ما می‌توانستیم از اکران‌های صبح برای مدارس استفاده کنیم. در واقع اکران صبح مدارس کمک موثری برای مقوله اکران و فروش آثار بود.

این کارگردان بیان کرد: شاید بتوان گفت، بیشتر تامین بودجه فیلم‌های سینمایی کودک از بخش صبحگاهی سینماها بود. اما برای دوران بعد از کرونا، من نمی‌دانم چه اتفاقی قرار است رخ دهد، به‌ هر حال امیدوارم فضای کودک از این وضعیت خارج شود. سینما اقتضاعات و جذابیت‌های خودش را دارد که نمی‌تواند حذف شود. به ویژه در حوزه کودک وقتی بچه‌ها با دوستان و والدینشان به سینما می‌آیند، جذابیت آن برایشان دو چندان می‌شود. لذا باید تلاش کنیم فضای سینما را برای بچه‌ها حفظ کنیم.

او ادامه داد: ما در حال حاضر شرایط خوبی نداریم. حدود یک سال و نیم است که فیلم‌ها منتظر اکران هستند. این وضعیت هم تهیه کنندگان را به‌شدت تحت فشار گذاشته و هم فضای فرهنگی را متزلزل کرده است. اگر دولت بتواند به متولیان مربوطه برای اکران آنلاین کمک کند شاید اتفاقات خوبی در این حوزه شروع به شکل گرفتن کند؛ یعنی فروش آنلاین را تقویت کرده و بلافاصله فروش خانگی را داشته باشیم. از طرفی دولت سوبسیدهایی را بدهد تا به تهیه کنندگان کمک شود که محصولاتشان را به این شیوه عرضه کنند.

این تهیه کننده با اشاره به این‌که امنیت لازم برای اکران فیلم‌ها به صورت آنلاین وجود ندارد، افزود: مشکل بزرگی که در اکران آنلاین فیلم‌ها وجود دارد، مسئله قاچاق فیلم‌هاست. وقتی فیلم‌ها در پلتفرم‌ها اکران می‌شوند بیشتر از یکی دو روز فروش نمی‌کنند و بلافاصله قاچاق شده و در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شوند یا به صورت کپی توسط سی‌دی فروش‌ها، به فروش می‌رسند. قاچاق فیلم‌ها یک معضل بزرگ است. اگر امنیت لازم برای اکران آنلاین ایجاد شود یا حداقل یارانه‌ای قابل توجه برای تهیه کنندگان در نظر گرفته شود، آن‌ها می‌توانند کمی در فضای آنلاین راحت‌تر فیلم‌هایشان را اکران کنند.

کمک موثرِ اکران صبح مدارس به فیلم‌های کودک
اوضاع سینمای کودک در دو دهه ۶۰ و ۷۰، مناسب بود و آثار سینمایی به راحتی اکران می‌گرفتند؛ اما این موضوع در دهه ۸۰ و ۹۰ به یکی از بزرگترین معضلات سینمای کودک تبدیل شد. البته که یکسری از فیلم‌ها مانند «کلاه قرمزی»، «مدرسه موش‌ها» یا انیمیشن‌های «آخرین داستان»، «شاهزاده روم» و… توانستند فروش خوبی داشته باشند اما بخشی از آثار کودک در زمان اکران مهجور ماندند.
شاید بتوان دلیل موفقیت آثار سینمایی یاد شده را علاوه بر ساعات خوب اکرانشان، تبلیغات خوب هم در نظر گرفت. متاسفانه، فیلم‌های حوزه کودک اغلب تبلیغات کمی دارند. البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که قبل از شیوع ویروس «کرونا» تعدادی از فیلم‌های در حال اکران در حوزه کودک و نوجوان، اکران صبح ویژه مدارس را اخذ می‌کردند که کمک خوبی برای دیده شدن و فروششان به حساب می‌آمد.
با این روش اکران صبحگاهی، تقریبا همه بچه‌ها می‌توانستند از طریق اردوهای مدرسه فیلم‌ها را ببینند. درواقع با یک تیر به دو نشان می‌زدند؛ یعنی هم کمی از سرمایه تهیه‌کنندگان برمی‌گشت و هم فیلم‌ها توسط بچه‌ها دیده می‌شدند.

نگرانی برای آینده سینمای کودک

بیتا منصوری، تهیه کننده، درباره وضعیت اکران فیلم‌ها گفت: من بابت آینده سینمای کودک نگران هستم. چراکه در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا وضعیت اکران فیلم‌ها مطلوب نبود. «بنیاد سینمایی فارابی» از بخش کودک حمایت مالی می‌کند و برای این گونه مهم سینمایی جشنواره برگزار می‌کند. اما فیلم تولید نمی‌کنیم که فقط در جشنواره حضور داشته باشد؛ باید به فکر اکران آن هم باشیم. کاش برای اکران بهتر آثار کودک برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

او ادامه داد: «جشنواره کودکان و نوجوانان» تنها جشنواره‌ای است که ما برای این ژانر داریم و بعضی از فیلم‌ها تنها به واسطه این جشنواره می‌توانند رنگ پرده را ببینند. برای مثال فیلم «پاستاریونی» به کارگردانی سهیل موفق دو جایزه مهم «هیئت داوران جشنواره» و هم جایزه «هیئت داوران بخش کودک» را برنده شد اما ما برای اکران آن خیلی سختی کشیدیم.

او گفت: در حال حاضر هم که اکران‌های آنلاین را شاهد هستیم، با معضل نداشتن حق کپی‌رایت مواجه می‌شویم؛ فیلم‌ها یک ساعت بعد از اکران همه جا پخش می‌شوند و به همین خاطر صاحبان آثار بابت اکران آنلاین اثرشان هراس دارند. باید سازوکاری برای حق کپی‌رایت آثار تعریف شود که بتوان با خیال راحت آثار کودک و نوجوان را در بستر آنلاین اکران کرد.

بخشی از حیات در اکران آنلاین
با وجود همه مشکلات، سینمای کودک، به لطف «جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان» و اقدامات متولیان سینمای کودک جریان داشت و در تعامل با صنف و سینماداران در حال رونق پیدا کردن و نتیجه‌گرفتن بود اما اکنون در دو سال اخیر، با شیوع بیماری «کرونا» چالش‌هایی سر راه اکران آثار کودک به چشم می‌خورد. اما از آن‌جایی که در حال حاضر و به دلیل همه‌گیری بیماری «کرونا»، حیات سینما به اکران آنلاین وابسته شده است؛ پس باید برای اکران آنلاین فیلم‌های مختص به کودکان و نوجوانان نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد.

این قضیه هم جنبه مثبت و هم منفی دارد. جنبه مثبت اکران آنلاینِ فیلم‌های کودک این است که تمام بچه‌ها از سراسر ایران می‌توانند از تماشای فیلم‌ها لذت ببرند. در خیلی از شهرستان‌ها تنها یک سینما داریم یا اصلا سینما نداریم، بنابراین همه بچه‌ها نمی‌توانستند از فرصت تماشای آثار سینمایی این حوزه بهره‌مند شوند. از طرفی این روزها بچه‌ها هیچ تفریحی خارج از خانه ندارند و فقط مشغول فیلم دیدن و بازی‌های کامپیوتری هستند. پس اکران آنلاین فیلم‌های کودک و نوجوان می‌تواند فرصت خوبی برای دیده شدن باشند. در این فضا البته باید قاچاق فیلم‌ها را در نظر داشت که جنبه منفی اکران‌های آنلاین به شمار می‌آید.
در حال حاضر پلتفرم‌های آنلاین ما هنوز امنیت لازم را ندارند و فیلم‌ها بعد از چند روز اکران، کپی شده و به صورت قاچاق پخش می‌شوند. البته مدیران و مسئولان مربوطه مدت‌هاست به دنبال راه حل‌ دائمی برای این معضل هستند.

اگر مشکل امنیت پلتفرم‌ها حل شود، اکران آنلاین می‌تواند نه تنها برای سینمای کودک بلکه برای همه حوزه‌های سینمایی کمک کننده باشد. همچنین می‌توان در دوران پسا کرونا در کنار سینمای فیزیکی، سینمای آنلاین را هم داشته باشیم تا افرادی که شرایط سینما رفتن ندارند، هرجایی که هستند بتوانند فیلم‌ها را ببینند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سبط احمدی: فیلم های مستهجن تجاری هیچ منفعتی برای سینما و جامعه ندارند/ فرهنگ یک جامعه را به سرعت می توان نابود کرد اما درست کردن آن سال ها زمان می برد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سینما و تلویزیون در خصوص انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم گفت: در چند سال گذشته به جای آنکه فیلم هایی با آموزه های فرهنگی تولید کنیم فقط فیلم های مستهجن تجاری ساختیم و مدیران سینمایی تنها به پی کسب درآمد و پول از سینما بودند غافل از آنکه این درآمد و چرخش اقتصاد سینما جز اثرات مخرب چیزی برای جامعه در پی ندارد؛ مدیران فرهنگی باید بدانند فیلم های مستهجن تجاری هیچ منفعتی برای سینما و جامعه ندارند و ما باید در پی تولید فیلم های فرهنگی باشیم تا همگان از منافع آن بهره مند شوند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شیر تو شیر» و «مصائب چارلی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما صاحب فرهنگ و هنر و تمدن چند هزار ساله ای بر پایه منطق و اصول اسلامی و انسانی هستیم از این رو بنده به عنوان یک فعال فرهنگی از وزیر محترم ارشاد و معاونان شان انتظار دارم منابعی که در حوزه فرهنگ وجود دارد عادلانه تقسیم کنند و هرگز از یاد نبرند که رئیس جمهور محترم شعار اصلی شان در این دولت درستی و پاکدستی بوده است.

وی ادامه داد: مدیران باید به گونه ای سیاست گذاری کنند که هر کس به اندازه اثرگذاری اش در حوزه فرهنگ و هنر بتواند از منابع کشور و بیت المال استفاده کند نه این روابط بر ضوابط چیره شوند و برخی افراد بدون داشتن شایستگی لازم بتوانند بودجه های هنگفت بگیرند و آثاری تولید کنند که نه تنها در راستای تعالی فرهنگ و هنر نیست بلکه فرهنگ جامعه را به شدت تخریب می کند.

سبط احمدی با بیان اینکه امروزه بزرگترین مشکل ما در کشورمان مشکل فرهنگی است اظهار داشت: برخی افراد بر این باورند که معضل مهم امروز کشور مسأله اقتصادی است در صورتی که این بینش و تفکر از اساس غلط است. ما در روزگاری زیست می کنیم که پایه ها و ستون های فرهنگ مان آسیب دیده است. ما نباید فراموش کنیم وقتی فرهنگ هر اجتماعی درست باشد افراد آن جامعه می توانند بر هر مشکلی از جمله مشکلات اقتصادی فائق آیند اما با پول نمی توان فرهنگ را اصلاح کرد.

این سینماگر متذکر شد: از این رو برای رشد و ارتقای فرهنگ و هنر کشور همه ارگان های فرهنگی مثل صدا و سیما و حوزه هنری باید با وزارت ارشاد متحد شوند تا فرهنگ مردم درست شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «نغمه» و «زمانی برای دوست داشتن» خاطرنشان کرد: مدیران فرهنگی باید از خود سوأل کنند که فیلمسازان فرهنگی و سایر هنرمندان اصیل تئاتر و موسیقی کجا هستند؟ سینمای فرهنگی، تئاتر فرهنگی، موسیقی اصیل و سنتی کجاست؟ چرا این گنجینه ها از بین رفته اند و جای آن ها را کسانی گرفته اند که درکی از فرهنگ و هنر ندارند؟

سبط احمدی در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در فرمایشات متعددشان بحث فرهنگی را مقدم بر هر مسأله ای دانسته اند. ایشان به عنوان بزرگترین مقام کشور چون در رأس هرم هستند می دانند که کشورمان از نظر فرهنگی چقدر آسیب دیده اما افسوس که فرمایشات معظم له هیچ گاه به درستی مورد توجه قرار نگرفته و مدیران فرهنگی راه خطای خود را ادامه داده اند.

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: طی سال های اخیر مدیران با غلطک از روی فرهنگ مردم رد شده اند و مدیران فعلی باید این مسأله را اصلاح کنند. البته همه ما به این نکته واقفیم که فرهنگ یک جامعه را به سرعت می توان نابود کرد اما درست کردن آن سال ها زمان می برد.

مشاهده خبر از سایت منبع