X

بایگانی شهریور 28, 1400

دفتر سینمایی

«آیدین» به مناطق محروم می‌رود/ ستاره‌ای که هنوز افول نکرده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مهدی برجیان تهیه‌کننده فیلم مستند «آیدین» درباره روند اکران این فیلم به خبرنگار مهر گفت: فیلم مستند «آیدین» از اواسط سال ۱۳۹۹ آماده اکران بود؛ ما درخواست‌مان را به «هنر و تجربه» ارائه کرده بودیم و مورد پذیرش هم واقع شده بود اما به دلیل شرایط و محدودیت‌های ناشی از کرونا، از جانب «هنروتجربه» و ما چندین بار اکران آن به تعویق افتاد.

وی با بیان اینکه «آیدین» تاریخ مصرف ندارد، اظهار کرد: در هر حال به دلیل زیاد شدن فیلم‌هایی که در صف اکران قرار داشتند و با توافقی که صورت گرفت، قرار شد اکران آن را از ابتدای شهریورماه آغاز کنیم. مستند «آیدین» سومین فیلم من است که در سینماهای «هنر و تجربه» اکران می‌شود و ۲ تجربه قبلی‌ام، سبب شد با برنامه‌ریزی بهتری اکران «آیدین» را شروع کردیم.

برجیان با اشاره به محبوبیت مرحوم آیدین نیکخواه بهرامی در میان بسکتبالیست‌ها، ورزشکاران سایر رشته‌ها و مردم، درباره وضعیت اکران این فیلم مستند گفت: خوشبختانه «هنر و تجربه» فضای بازی در اختیار ما قرار داد و ما نیز با یک اکران نسبتاً آرام شروع کردیم اما از قبل به این موضوع فکر کرده بودیم که سانس‌های این فیلم، خالی نباشد. این مهم با همراهی آکادمی‌های بسکتبال که انتظار اکران فیلم را داشتند، دوستداران این ستاره ورزشی و از همه مهم‌تر مردم، تحقق پیدا کرد و به جرأت می‌توانم بگویم که در حال حاضر با حدوداً ۵۰ سانس در عرض ۳ هفته، توانستیم بیش از ۱۵ میلیون تومان فروش کسب کنیم. این در حالی است که خیلی از فیلم‌های سینمایی اکران‌شده در «هنر و تجربه» با وجود اینکه ۳۰۰ سانس داشته‌اند، به میزان فروش پایینی دست یافته‌اند! ما پیش بینی می‌کنیم فروش این فیلم به ۱۰۰ میلیون تومان نیز برسد که برای یک فیلم مستند در سینمای «هنر و تجربه» واقعاً جای خوشحالی دارد.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم مستند در مناطق محروم که دسترسی به سالن‌های سینما ندارند، با حضور اعضای تیم ملی بسکتبال ایران خبر داد و افزود: الان حدود ۳ هفته است که بر اساس آمار سمفا، مستند «آیدین» پرفروش‌ترین فیلم در سینماهای «هنر و تجربه» است. این اتفاق که بلیت‌های یک سانس در عرض ۵ دقیقه کامل فروش برود، اتفاقی است که روزانه برای ما می‌افتد و بابت این موضوع خدا را شکر می‌کنیم.

تهیه کننده «آیدین» در پاسخ به اینکه چه عاملی را در فروش بالای یک فیلم مستند موثر می‌داند، گفت: شاید مهمترین دلیلش به هماهنگی بین تیم سازنده فیلم با «هنروتجربه»، فدراسیون بسکتبال ایران و همچنین سوژه مستند «آیدین» بر می‌گردد. آیدین، بسکتبالیست ستاره‌ای بود که هنوز هم در بین بسکتبالیست‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، برادرش صمد نیکخواه بهرامی نیز امروز یکی از ستاره‌های ورزشی ایران به حساب می‌آید و بی‌نهایت محبوب و مشهور است. اتفاقاً ما پیش بینی چنین استقبال و فروشی را برای فیلم داشتیم. من و اشکان مهریار کارگردان فیلم از صبح که گوشی‌هایمان را روشن می‌کنیم تا نیمه شب در حال کار روی تبلیغات فیلم هستیم. همچنین در خواست‌های اکران مستند «آیدین» از تیم‌های استانی بسکتبال هر شهر، ما را شگفت‌زده می‌کند.

وی مطرح کرد: اشکان مهریار عکاس تیم ملی بسکتبال ایران و به نوعی از اعضای خانواده بسکتبال ایران است. او یکی از عکاس‌های حرفه‌ای ورزشی محسوب می‌شود و با همه بازیکنان تیم ملی، ارتباط دارد. وقتی موضوع این فیلم را با من مطرح کرد، خودش یکسری کارها را به واسطه علاقه‌اش به آیدین نیکخواه بهرامی و ارتباطاتش، جلو برده بود اما قرار شد تدوین، صداگذاری، نریشن و … را با هم هماهنگ کنیم که به نحو احسن انجام و ماحصل آن، فیلم حاضر شد.

برجیان در پایان درباره مدت زمان این فیلم مستند اظهار کرد: نسخه‌های متفاوتی از مستند خروجی گرفتیم و با چندین بار تدوین، در نهایت به نسخه یک ساعته رسیدیم تا هم از ضرباهنگ و تمپوی خوبی برخوردار باشد و هم حوصله مخاطب سر نرود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شنیدن قطعات شش آهنگساز معاصر ایرانی/ موسیقی و هویت ایرانی چیست؟


مهرداد غلامی از نوازندگان و وآهنگسازان شناخته شده حوزه موسیقی کلاسیک به تازگی آلبومی شامل اجرای قطعاتی از شش آهنگساز معاصر ایرانی را منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واپسین روز‌های جشنواره تابستانی فیلم‌های سینمایی در تلویزیون


جشنواره تابستانی فیلم‌های سینمایی در چهاردهمین هفته تابستان با ۱۷ فیلم روی آنتن شبکه‌های سه، پنج، امید و کودک می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آموزش «کمک‌های اولیه عاطفی» در رادیو


برنامه رادیویی «عشق کتاب» به کتاب «کمک‌های اولیه عاطفی» می‌پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاه حسینی: طی ۸ سال اخیر سیلابی سهمگین هنرمندان متعهد و انقلابی را از فضای سینما دور کرد/ زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد باید در راستای تحقق هنر انقلاب گام بردارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انسیه شاه حسینی کارگردان سینما در پی اولین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای هیأت دولت سیزدهم و تأکید ایشان در خصوص لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: طی ۸ سال اخیر سیلابی سهمگین تمامی هنرمند متعهد و انقلابی را از فضای سینما دور کرد از این رو نیاز اصلی ما انتخاب و معرفی یک مدیر متعهد، انقلابی، شایسته و کارآمد است تا بتواند سینمای انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس را احیاء کرده و تمام توانش را برای ترویج و توسعه آرمان های انقلاب اسلامی در هنرهفتم به کار گیرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «غروب شد بیا» و «شب به خیر فرمانده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کسی که به عنوان رئیس سازمان سینمایی معرفی می شود باید فضای سینما را به خوبی بشناسد و بداند که طی سال های اخیر چه بر سر هنرمندان انقلابی و ولایتمدار آمده است.

وی ادامه داد: مدیر جدید سینما باید دست نان به نرخ روز خورها را از سینما کوتاه کرده و دلسوز انقلاب باشد. مدیر جدید سینما نباید محافظه کارانه عمل کند و بدون نفاق و ریا باید تمام توش و توانش را برای رشد سینمای ارزشی و متعهدانه به کار بگیرد.

شاه حسینی با بیان اینکه مدیر سینمایی نباید به فکر میز و پست خودش باشد اظهار داشت: خروجی مدیر جدید سینمایی باید در راستای اهداف انقلاب اسلامی باشد. سینمای ایران نیاز به تحول جدی و اساسی دارد و دیگر نباید مانند گذشته به هر فیلم و فیلمنامه ای مجوز ساخت داده شود. هر فیلمسازی قطعاً فکر می کند فیلم خودش بهترین است اما این مسأله نباید ملاک و معیار عملکرد مدیران سینمایی باشد و آن ها باید بر اساس سیاست های خودشان دست به گزینش و انتخاب فیلمنامه های اصلح در راستای ترویج اهداف انقلاب بزنند.

این سینماگر تصریح کرد: سینمای ایران طی سال های اخیر در دورانی بسیار تاریک و سیاه به سر می برد و تنها امید ما این است که در دولت جدید وضعیت سینما به روشنی و نور ختم شود. امیدوارم که بسیاری از فعالان سینمای انقلاب که این روزها بیکار و خانه نشین هستند بتوانند مجدداً به عرصه تولید بازگردند و آثاری بی بدیل و ماندگار خلق کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: تمامی معاونت های زیرمجموعه وزارت ارشاد باید در راستای تحقق هنر انقلاب گام بردارند؛ شخص وزیر ارشاد باید با انتخاب های درست و آگاهانه مدیران بتواند رقابتی سالم با تیم اقتصادی دولت داشته باشد چرا که امروزه مسائل اساسی کشور در ۲ حوزه فرهنگ و اقتصاد خلاصه می شوند.

کارگردان فیلم های سینمایی «پنالتی» و «زیباتر از زندگی» خاطرنشان کرد: باید دید وزیر محترم چه طراحی و مهندسی راجع به حوزه مهم فرهنگ و هنر دارند. بی تردید ایشان دلشان برای ارزش های انقلاب و پاسداری از خون شهدا می تپد اما این ها کافی نیست و باید یک برنامه جامع و خوب ارائه دهند.

شاه حسینی متذکر شد: وزیر محترم ارشاد باید از همین حالا راه خودشان را مشخص کنند؛ آیا ایشان می خواهند راه گذشتگان را ادامه دهند که هیچ ربطی به اهداف و مبانی انقلاب اسلامی نداشت؟ آیا ما می خواهیم با مدیرانی روبرو باشیم که مانند ۸ سال گذشته آمدند و مأموریت شان را انجام دادند و رفتند؟

وی ادامه داد: بی تردید وزیر محترم ارشاد از آنجا که منتخب آیت الله رئیسی هستند و آقای رئیسی هم تنها نوری در تاریکی مطلق بودند که بر ملت ایران تابیدند این گونه نخواهند بود. ما به شخصی که آقای رئیسی انتخاب کرده اند امیدواریم و از خداوند متعال برای ایشان طلب خیر داریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میرشکاری: اهالی سینما سال ها است مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند/ خانه سینما هیچ کاری برای بهبود اوضاع معیشتی اعضایش نکرده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جهانگیر میرشکاری صدابردار پیشکسوت سینما در خصوص لزوم ساماندهی صنوف سینمایی در دولت سیزدهم گفت: اهالی سینما سال ها است مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند و از این رو فکر نمی کنم واقعاً مدیری دغدغه اش رفع معضلات و مشکلات متعدد زندگی سینماگران باشد چرا که اگر این گونه بود در این همه وقت کسی به فریاد ما می رسید؛ هزاران نفر از اعضای خانه سینما با معضلات جدی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و این اتفاق تنها مربوط به یکی دو صنف نمی شود!

صدابردار فیلم های سینمایی «سگ کشی» و «دست های آلوده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از بازیگران گرفته تا تدارکات چی های سینما همگی اوضاع زندگی شان خراب است. مسئولان نباید تنها عده انگشت شمار افرادی را مورد توجه قرار دهند که دستمزدهای آنچنانی می گیرند و زندگی های لوکس دارند. آنچه مهم است اینکه قاطبه اهالی سینما با معضلات جدی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و هیچ امیدی به آینده ندارند.

وی ادامه داد: بی شک اگر مدیری متعهد و دلسوز روی کار بیاید اولین کارش باید ساماندهی صنوف سینمایی باشد اما آیا چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟ مدیران سینمایی باید بدانند یک هنرمند وقتی سن و سالش بالا می رود دیگر دستش به جایی بند نیست! نه حقوق بازنشستگی دارند که بتوانند با آب باریکه آن زندگی شان را بگذرانند نه کسی است که به فریادشان برسد.

این سینماگر سپس با انتقاد شدید از مدیران و مسئولانی که همواره شعار می دهند اما هیچ گونه عملگرایی ندارند اظهار داشت: واقعاً تاکنون کدامیک از شعارهای مدیران به نتیجه رسیده است؟ رسماً هیچ کدام! پس ما مدیری می خواهیم که به جای اینکه اهل شعار دادن های زیبا باشد اهل عمل کردن باشد و به فریاد ما برسد.

میرشکاری تصریح کرد: خانه سینما استقلال ندارد و هیچ کاری برای بهبود اوضاع معیشتی اعضایش نکرده است. صنف به معنای واقعی در سینمای ما وجود ندارد چرا که اگر صنف به شکل مرسوم سایر کشورها وجود داشت باید به اعضای صنوف کمک های مادی معیشتی می شد.

وی یادآور شد: از موقعی که تهیه کنندگان حرفه ای رفتند سینما دیگر حرمتی ندارد و بی هویت شده است. سینما در دهه ۶۰ و ۷۰ حرمت داشت. سینماگران با یک کارت صنفی هرجا می خواستند می رفتند و فیلم می دیدند و در تمامی سینماها همیشه به رویشان باز بود. اما حالا هیچ! حتی کارت جشنواره هم به بسیاری از سینماگران تعلق نمی گیرد!

صدابردار فیلم های سینمایی «اسب حیوان نجیبی است» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» تأکید کرد: البته دیگر دیدن این فیلم ها که اغلب کپی شده از روی هم هستند هم هیچ جذابیتی ندارد. سینما دیگر هویت ندارد و تا سیاست گذاری مناسب برای سینما وجود نداشته باشد ما با همین اوضاع و احوال بحرانی روبرو خواهیم بود.

وی در پایان این گفتگو افزود: یکی از کارهای مهمی که مدیر سینمایی جدید می تواند برای صنوف انجام دهد اجرایی کردن قراردادهای تیپ است. این اتفاق می تواند کمک شایانی به زندگی سینماگران کند تا حق هیچ یک از آن ها زائل نشود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالن‌های تئاتر از روز یکشنبه بازگشایی می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با خروج از وضعیت قرمز، سالن‌های تئاتر از یکشنبه ۲۸ شهریور ماه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

به گزارش سینماپرس، با توجه به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تغییر وضعیت رنگبندی برخی از شهرها از جمله تهران از رنگ قرمز به نارنجی، سالن‌های تئاتر و مشاغل مربوط به آن از فردا یکشنبه ۲۸ شهریور ماه با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعال خواهند بود.

سالن‌های نمایش شهر تهران با شیوع موج پنجم ویروس کرونا از اواسط تیر ماه تعطیل بوده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرخنده کیش: طی سال های اخیر انتصاب مدیران سیاسی سینما را آزار داد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرید فرخنده کیش مدیرعامل سابق انجمن سینمای جوانان و تهیه کننده سینما در خصوص انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم گفت: حفظ مفاهیم کلان فرهنگی در کنار حفظ اخلاق و روش زندگی متناسب با فرهنگ ملی باید جزو اولویت های وزیر ارشاد باشد؛ باید برنامه ریزی دقیقی انجام شود تا کشور از هجمه رفتارهای ناخوشایند گذشته نجات پیدا کند و هر آنچه ما در سبک زندگی مردم می بینیم نشانگر فرهنگ و هویت دینی و ملی مان باشد.

تهیه کننده مستندهای «نفس بی ریه» و «دقیقه ۵۵» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من امیدوارم اولین هدف وزیر ارشاد دولت سیزدهم حل مشکلات گذشته باشد چرا که اگر به مشکلات گذشته توجه صورت نگیرد و آن ها لاینحل باقی بمانند ما نمی توانیم شاهد هیچ اتفاق خوب و مثبتی در آینده باشیم.

وی ادامه داد: از آنجا که بنده به سینما تعلق دارم یکی از مهمترین خواسته هایم از شخص وزیر ارشاد این است که اجازه ندهند تا خانواده سینما بیش از این از هم پاشیده شوند. آقای وزیر باید تدبیری اندیشه کنند تا اهالی سینما بتوانند در کنار هم شرایط خوبی برای بقا داشته باشند. سینما باید رسالت واقعی خودش را در رابطه با فرهنگ مملکت ادامه دهد و امیدوارم که این اتفاق را به زودی شاهد باشیم.

فرخنده کیش متذکر شد: امیدوارم وزیر محترم ارشاد بتوانند آشتی ملی را در سینما را باید جا بیندازند؛ به این مفهوم که اجازه بدهند آدم ها با عقاید و دیدگاه های متفاوت در کنار هم به رشد و توسعه فرهنگ کشور کمک کنند و هیچ گونه نگاه جانبدارانه، سیاسی و جناحی و… برای عملکردشان وجود نداشته باشد.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه طی سال های اخیر انتصاب مدیران سیاسی سینما را آزار داد تصریح کرد: بی شک نخستین گام مناسب آقای وزیر انتخاب یک فرد مناسب و برآمده از دل سینما برای مدیریت سازمان سینمایی است. متأسفانه سازمان سینمایی طی چند سال گذشته فردی شایسته نداشته و انتخاب های مدیران در آن جنبه سیاسی داشته که به گونه نامطلوبی سینما را آزار داده است.

وی در همین راستا افزود: خیلی ها که طی سال های اخیر به سازمان سینمایی آمدند و رفتند آدم هایی بودند که فاکتورهای مفید قابل استفاده بودن در جای دیگر را داشتند اما برای سینما مناسب نبودند و این اتفاق صدمه جدی بر پیکره هنرهفتم زد.

فرخنده کیش در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: یک مدیر سازمان سینمایی باید فرهنگ شناس و هنرشناس باشد. دغدغه اهالی سینما را بداند. نسبت به مشکلات و معضلات متعدد سینما آگاهی کامل داشته باشد و با شرایط روز سینما آشنایی داشته باشد تا بتواند بحران موجود را برطرف کرده و دوباره نور امیدی بر فضای سیاه و تاریک سینما بتاباند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای تماشای این عکس ها زیرآبی بروید


گالری ها و موزه ها همچنان مکان هایی رسمی و پذیرفته تلقی می شوند برای برپایی نمایشگاه های هنری و البته به رسمیت شناختن یک اثر. هرچند هنر پست مدرن در این سال ها با زیر سوال بردن این رسمیت، با تاکید بر اینکه هنر دیگر به مکان های مألوف و سنتی نظیر نگارخانه ها، گالری ها و موزه ها محدود نمی شود، سعی در خارج کردن هنر از نفوذ متولیان امور هنری داشته و در این مسیر موفقیت هایی هم در حوزه هنر عمومی و خیابانی رقم خورده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قبله عالم»؛ کاری ویژه در گسترش ابتذال و حاکمیت فضای شهوانی بر تولیدات سینمایی کشور – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کار این سریال به کارگردانی «حامد محمدی» و تهیه کنندگی «منوچهر محمدی» از شوخی‌های بی‌شرمانه و مبتذل که نه خنده‌دار است و نه به دل می‌نشیند آغاز شد و با توهین به یکی از مهم‌ترین قاب‌ها و شمایل‌ سینمای جنگ ادامه یافت.

به گزارش سینماپرس، این روزها شبکه نمایش‌خانگی شاهد سریال‌هایی است که «ناصرالدین‌ شاه» شخصیت اصلی‌شان است. البته برخی از آن‌ها هنوز روی پلتفرم نیامده‌اند و فقط «قبله عالم» سه قسمتِ خود را پخش کرده است. قسمت‌هایی که با انتقادهایِ قابل تأمل حامد محمدی کارگردان سریال همراه است و هادی کاظمی به عنوان بازیگر یکی از نقش‌های محوری سریال، هم به این انتقاد دامن زده و شماری از سانسورهای این سریال را در صفحه اینستاگرامی‌اش منتشر کرده است.

این در حالی است که اصلاً سریال به لحاظ فنی، ساختاری و محتوایی، قابل دفاع نیست؛ سه قسمتی که با وقفه‌های طولانی همراه شده و این سریال که خیلی هم توجهی را در میان مخاطبان جلب نکرده بود، حالا در این میان از یاد بخشی از آن‌ها هم رفته است، با انتقاد از ممیزی و سانسور و کارهای رسانه‌ای خاص، به دنبال همین جلب توجه‌اند. از طرفی به نظر هم نمی‌رسد انتظار برای تماشایِ قسمت‌های بعدی هم اتفاقِ خاصی را رقم بزند.

در تلویزیون و شبکه پنج سیما (سلام تهران) هم به سه سریال نمایش‌خانگی درباره ناصرالدین شاه انتقاد شد.

سریال، شبکه نمایش خانگی، فیلم،

علاوه بر انتقادها به «قبله عالم» برای ضعیف‌ ساخته شدن، باید نسبت به اهانت‌هایش توجه جدّی شود. شاید انتظار می‌رفت ساترا به عنوان نهاد نظارتی روی پلتفرم‌های خانگی، از کنارِ این اهانت‌ها به سادگی نمی‌گذشت. ماجرای این اهانت وقیحانه در قسمت سوم چیست؟

سکانسِ جنجالی و حساسیت برانگیز «قبله عالم» که شاید به خاطر همین ندیدن‌ها، کمتر هم روی آن بحث شد، وقاحت را به حد بالاتری رساند. صحنه‌ای که افشین (سام درخشانی)، سرایدار کاخ دکتر تاجبخش، در محاصره ارواح تاریخی گرفتار شده و این دیالوگ را می‌گوید: «دکتر پا شو بیا! اگه اینا روح نیستن، پس چی‌ان حاجی!؟» و بعد گوشی تلفنش را جلوی تصاویر دوربین‌های مداربسته می‌گیرد. این صحنه تا حد زیادی شبیه لحظه‌ای است که حاج احمد متوسلیان (هادی حجازی‌فر) در ایستاده در غبار، زیر حملات دشمن، شاسی بیسیم را فشار می‌دهد تا صدای رگبار گلوله و شلیک آرپی‌جی و فریاد تکبیر را به آن سوی خط برساند! یکی از مهم‌ترین قاب‌ها و شمایل‌ سینمای جنگ و تاریخ سینمای ایران. برخی مخاطبان، این صحنه در قبله عالم را توهین به شخصیت حاج احمد و تمسخر فیلم ایستاده در غبار و آن فضا می‌دانند.

با نگاهی به این سه قسمتِ پخش شده، سستی داستان و شخصیت‌پردازی کم قوام، همین شوخی‌ها را هم به جایی نمی‌رساند؛ اتفاقاً بیشتر توی ذوق می‌زند و در نظرِ مخاطب این اثر را بی‌مایه و دم‌دستی قرار می‌دهد. حتی بعضاً دیده شده که برخی کاربران اجتماعی به ایما و اشاره‌های فیزیکی و شوخی‌های کلامی ظل‌الدوله (هادی کاظمی) واکنش نشان داده‌اند که چرا این‌قدر بی‌مزه!؟ در حالی که کاظمی پیش‌تر در همین فضای کمدی و تاریخی نقش درخشانِ باباشاه را در “قهوه تلخ” بازی کرده بود و چرا اینجا باید صرفاً تاریخ زیر سؤال برود و با مادر ناصرالدین شاه هم شوخی آنچنانی شود تا شاید مخاطب نظری به این سریال بیندازد؛ این رویه جای سؤال دارد؟

سریال، شبکه نمایش خانگی، فیلم،

نگاهی به سه قسمتِ سریال

“قبله عالم” در قسمت اول بیننده را به دوران ناصرالدین شاه می‌برد. داستان، یک راوی به اسم امیرکبیر دارد و گویا قرار است صفر تا صد داستان فصل اول سریال “قبله عالم” را از زبان امیرکبیرِ خیالی بشنویم. محمدرضا علیمردانی، به عنوان راوی در قسمت نخست علنا کارکردی ندارد؛ یعنی اگر راوی را از فرم سریال حذف کنیم، نه آسیبی به تجربه‌ بیننده وارد می‌شود و نه کمبودی حس می‌شود. در حقیقت قسمت اول سریال قبله عالم، جریان داستانی خاصی را در پیش نمی‌گیرد. در قسمت اول که شاهزاده و گدا نام دارد، صدر اعظم ناصرالدین شاه (هادی کاظمی) ‌ را می‌بینیم که برای شاه، یک بدل ایده‌آل پیدا می‌کند.

شوخی‌های نه‌چندان باب پسند و اغلب مبتذل به اندازه‌ کافی نمی‌تواند رضایت بیننده را جلب کند. فرم صحبت و مضمون سریال بشدت امروزی و مدرن است و تنها قالب سریال به دوران قاجار برمی‌گردد. این مدل فرم را قبلاً در سریال قهوه تلخ به کارگردانی مهران مدیری نیز به چشم دیده‌ایم.

سریال، شبکه نمایش خانگی، فیلم،

قسمت دوم سریال قبله عالم مشخص می‌کند که با چه سریالی از نظر کیفی روبه‌رو هستیم؛ این سریال ایرانی اثری است بسیار بد، پوچ و فوق‌العاده مبتذل. قبله عالم در قسمت دوم کاملاً به سمتِ شوخی‌های بی‌شرمانه و مبتذل که نه خنده‌دار است و نه به دل می‌نشیند، رفت. مقایسه‌ “قبله عالم” با سریال “قهوه تلخ” به کارگردانی مهران مدیری، شدنی نیست؛ چرا که اولی به هر طریقی می‌خواهد بامزگی کند و دومی تبدیل شده به یک سریال کمدی که هنوز طراوت خودش را پس از این همه سال حفظ کرده است. “قبله عالم” تا به انتهای قسمت دوم مشکل دکوپاژی و میزانسن ندارد، اما از فقر شدید محتوا و مضمون رنج می‌برد.

کارگردان روی سکانس‌هایی با مضمون شهوانی مانور می‌دهد؛ از دود و دم و بساطِ منقل گرفته تا به نمایش کشیدنِ امیال ناصرالدین شاهِ خیالی. بی‌هدفی و ابتذال در سریال “قبله عالم” موج می‌زند. نه تنها متنِ سریال “قبله عالم” پُر از ایراد است، بلکه نه ارجاعات فرامتنی به دیگر چیزی در این سریال زده می‌شود و نه در زیر متنِ قصه چیزی نهفته که مخاطبش را شگفت‌زده کند. بیننده که ما باشیم بیشتر از تماشای چنین اثرِ بسیار بد، پوچ و صد البته فوق‌العاده مبتذلی شگفت‌زده می‌شویم؛ کما اینکه برایمان سؤال پیش می‌آید چطور بازیگرها تن به چنین پروژه‌ سخیفی داده‌اند.

هر قدر علی حاتمی در نشان دادن ایرانیان به عنوان مردمی با فرهنگ و اصیل در آثارش حساسیت نشان داده و چه در متن و پرداخت دیالوگ‌ها و موقعیت‌های تاریخ معاصر ایران دقت و ذکاوت به خرج داده است، اما اینجا شاهدِ یک کار غیرمسئولانه نسبت به فرهنگ ایرانیان هستیم و با یک نوع شوخی مبتذل تاریخی مواجهیم. اگرچه در اول هر قسمت راوی اذعان دارد که این روایت سندیت تاریخی ندارد، اما زمانی که اسامی شخصیت‌ها براساس نام‌های تاریخی برداشته شده است، چگونه می‌توانیم آن را صرفاً یک سریال کمدی صرف قلمداد کنیم.

اما در قسمت سوم تحتِ عنوان “بر باد رفته” و قسمت چهارم با عنوانِ “آرزوهای بزرگ” بی‌مایگی‌های سریال به اوج خودش می‌رسد؛ بعد از ترور ناصرالدین شاه در قسمت قبلی در این قسمت بازی به طور کلی عوض می‌شود. پا به تهران معاصر می‌گذاریم و با عمارتی قدیمی و سرایدار ترسوی آن مواجه می‌شویم. افشین چمن‌زار سرایدار عمارتی است که زیر نظر اداره میراث فرهنگی است و دکتر تاج‌بخش همان کسی که در دربار ناصری هم طبیب بود، به عنوان کسی که آبا و اجدادش در این ملک بوده‌اند، به آن رفت و آمد دارد.

تاج‌بخش حالا سخنرانی‌های انگیزشی می‌کند و برای حل مشکلات زناشویی زوج‌های جوان راه حل ارائه می‌دهد. با یک قطع و وصل شدن برق در عمارت قدیمی ناگهان آنجلیناالسلطنه و مونس‌السلطنه و به دنبال این دو مهدعلیا و ظل الدوله از عمارت بیرون می‌زنند و در هیاهوی شهر گم می‌شوند تا بالأخره دستگیر و به کلانتری سپرده می‌شوند. همه چیز زیر سر تاج‌بخش است. او آن معجون عجیب را ساخت و او در زیرزمین‌های دربار ناصرالدین شاه در پی کشفیات تازه بود.

داستانی خیالی و آشنا. شخصیت‌هایی از دل تاریخ وارد زمانه ما شدند و… با همه این اوصاف انتقادهای کارگردان و برخی از بازیگران و عوامل واقعاً قابل تأمل است؟ و از طرفی مجوز دادن ساترا به این مجموعه هم عجیب است. آیا توهین به چهره‌های تاریخی و ابتذال، بی‌هنری در متن و سخیف‌سازی، دارای اشکال نیست؟ ‌

سریال، شبکه نمایش خانگی، فیلم،

تولید و انتشار برخی از سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی در ماه‌های اخیر بازهم ثابت کرد که آثار تولید شده در این فضا، فاصله زیادی با سلایق خانواده‌های ایرانی و معیارهای اخلاقی و قانونی دارند. لازم است از یک سو، ساترا دقیق‌تر و جدّی‌تر وارد عمل شود و حافظ فکر و اندیشه و نگاهِ مخاطب ایرانی باشد که با انتشار یکسری از تصاویر و اندیشه‌ها در فضای نمایش‌خانگی به فروپاشی نزدیک شده و از طرفی دیگر، سازندگان آثار خانگی هم لازم است بیش از پول و ثروت‌اندوزی و دغدغه عبور از خط قرمزها، با کیفی‌سازی و محتوای پاک به شعورِ مخاطب احترام بگزارند و نه با هر ترفندی بخواهند اثرشان را به رخِ مخاطب بکشند.

با نگاهی به فضای سریال‌های خانگی، می‌توان به سریال‌هایی رسید که نه تنها مفهومی از انقلاب، زندگی ایرانی اسلامی و محتوای غنی ندارند بلکه با رنگ‌آمیزیِ غیراخلاقی و ابتذال، سعی در انحراف اندیشه خانواده‌های ایرانی دارند. سرمایه‌گذارانش که می‌کوشند با بالا بردن دستمزدهای بازیگران، استفاده از فیلمنامه‌های باری به هرجهت و عبور از خطوط قرمز اخلاقی و حتی بعضاً شرعی و خانوادگی، صداوسیما را هم در این مسیر بی‌اعتبار کنند. اگرچه به تولیدات نمایشی و برنامه‌ای تلویزیونی‌ها هم انتقادات زیادی وارد است اما این مسیر و رویکردهایش، نیازمندِ دغدغه‌مندی مدیرانِ سازمان‌های دست‌اندرکار و ناظر بر نمایش‌خانگی است.

تهیه‌کنندگان، کارگردان و عواملِ سینما و تلویزیون به جای نامه‌نگاری و جنجال آفرینی برای بیشتر دیده شدن، به فکرِ کودکان، نوجوانان و نسل جدید امروز باشند که فکر و ذهن‌شان را درگیرِ اهداف نامربوط خود در عرصه ساخت سریال و فیلم نکنند. ساترا این روزها با کوچِ بیشترِ هنرمندان به سمتِ نمایش‌خانگی، حضور سرمایه‌گذاران زیاد و زایشِ پلتفرم‌ها و فضای صوت و تصویر جدید، از مدیران و دست‌اندرکاران کاربلد این حوزه بهره بگیرند، رصدها دقیق‌تر و جدّی‌تر شوند تا خانواده ایرانی بتواند با اعتماد کامل و خیالِ راحت پای تماشای سریال‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های ترکیبی خانگی، بنشیند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع