X

بایگانی مهر 5, 1400

دفتر سینمایی

معرفی داوران ایرانی بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌ کودکان ‌و نوجوان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، غزل شاکری (بازیگر)، علیرضا شجاع‌نوری (بازیگر و تهیه‌کننده) و مهرداد اسکویی (کارگردان و مستندساز) داوران ایرانی بخش بین‌الملل این دوره جشنواره هستند.

صبح پنج‌شنبه اول مهر ماه، علیرضا تابش در نشست خبری جشنواره، اعلام کرد که امسال فریال بهزاد داور ایرانی بخش «سیفژ» جشنواره خواهد بود.

همچنین در این نشست مهین جواهریان، رضا درستکار، حامد جعفری، بهرام دهقانیار، بهروز شعیبی، گلاره عباسی و سهیل موفق به عنوان داوران بخش ملی جشنواره، معرفی شدند.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، همزمان با روز جهانی کودک و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در ۲ بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار خواهد شد.

شعار امسال جشنواره «سینما سرزمین خیال» است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهلت ارسال اثر به جشنواره «سینماحقیقت» پایان یافت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مهلت ثبت‌نام و ارسال اثر به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» برای شرکت در بخش «مسابقه ملی» پایان یافت.

دبیرخانه پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» پایان زمان ثبت‌نام به این جشنواره را اعلام کرد.

با پایان مهلت شرکت در پانزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت»، گزینه ثبت‌نام روی پایگاه اینترنتی جشنواره غیرفعال شده است و عموم تهیه‌کنندگان و مستندسازانی که مشخصات جدیدترین آثار مستند خود را روی وب‌سایت جشنواره ثبت کرده و کد رهگیری گرفتند، تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه ۶ مهر ماه فرصت دارند که لینک فیلم خود را، در سایت قرار دهند.

پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از تاریخ ۱۸ تا ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۰، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرخپوستانی که به پیاده‌روی اربعین رفتند/ از انسانیت بگو – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

روح‌الله اسدی کیادهی کارگردان مستند «روز چهلم» که به صورت اینترنتی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند گفت: ما در سال ۹۶ مهمانانی از کشورهای دیگر دعوت کردیم تا در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کنند در این مستند هم سه شخصیت اصلی حضور دارند که یکی از آنها زمانی که از او دعوت کرده بودیم سفیر کشور اکوادور در بولیوی بود که من با او در بولیوی آشنا شدم، سپس به کشور اکوادور رفتم و رفاقت‌هایی برقرار شد، او در حال حاضر یکی از نمایندگان مجلس اکوادور است.

وی ادامه داد: دیگر شخصیتی که ما را در این سفر همراهی کرد خانمی بود که زمانی که از او دعوت کردیم مدیر شبکه بولیوی بود و حالا هم در وزارت فرهنگ بولیوی سمت دارد. سومی هم خانمی بود که آن زمان مدیر خبر یکی از شبکه‌های بولیوی بود و الان معاون وزیر فرهنگ همان کشور است. این سه نفر را در کنار افرادی از کشور شیلی، ونزوئلا، آرژانتین برای پیاده‌روی اربعین دعوت کرده بودیم. این سه نفر چون هر سه در بولیوی متمرکز بودند با هم همسفر شدند و به پیاده‌روی اربعین آمدند. بعد از اینکه فیلمبرداری در عراق را به اتمام رساندیم من به کشورهای این سه نفر رفتم و از تفکرات و زندگی آنها هم فیلم تهیه کردم.

وی افزود: در ابتدای این مستند می‌بینیم که این سه نفر می‌گویند که آنچه برای ما سرخ‌پوست‌ها بسیار مهم است نهاد خانواده است و همه به نحوی به موضوع خانواده می‌پردازند. بعد از اینکه این افراد به پیاده‌روی اربعین می‌روند و با داستان شهادت امام حسین (ع) آشنا می‌شوند می‌بینیم که می‌گویند امام حسین برای اهداف بلند انسانی خود به قدری ارزش قایل بود که حاضر می‌شود از کوچک‌ترین عضو خانواده خود هم دست بکشد، به خانواده او ظلم می‌شود اما او محکم و استوار می‌ایستد و یک حماسه تاریخی را رقم می‌زند.

این کارگردان با بیان اینکه «سرخپوست‌ها» هم در جریان این سفر شیفته حماسه امام حسین (ع) می‌شوند، اظهار کرد: گرچه آنها می‌گویند مسیحی هستیم ولی آنقدر هم پایبندی به این دین ندارند، این افراد با مذهب، زبان و فرهنگ متفاوت به پیاده‌روی اربعین آمدند این در حالی است که تنها چیزی که از ما شنیده بودند این بود که تروریست هستیم، در عراق هم مدام کشت و کشتار وجود دارد با این حال آمدند و دیدند میلیون‌ها آدم در این مسیر با این محبت با هم قدم برمی‌دارند.

اسدی مطرح کرد: این اجتماع بزرگ انسان‌ها به شدت برایشان عجیب بود، جالب است که بعدها پیاده‌روی اربعین را از شبکه تلویزیونی خود پخش کردند و درباره این حماسه حضور مستند ساختند. حتی گاهی از من تصاویر مربوط به اربعین می‌گیرند تا در این ایام پخش کنند. در «روز چهلم» هم می‌بینیم که در مواجهه با صحن امام حسین و این اجتماع چقدر احساساتی می‌شوند.

وی توضیح داد: شاید یکی از اشتباهات راهبردی ما این است که امام حسین را تنها به خودمان محدود کرده‌ایم در حالی که آن حضرت برای تمام انسان‌ها و انسانیت است. آن چیزی که آنها در حرم امام حسین می‌بینید دقیقاً همان حسی است که ما به عنوان شیعه داریم این نشان می‌دهد که ما خیلی از داشته‌هایمان را به درستی به دیگران معرفی نکرده‌ایم یا با ذهنیت کاملاً محدود خودمان عمل کرده‌ایم.

این کارگردان اضافه کرد: در طول این سفر چند خانم با ما همراه بودند. نمی‌دانم چقدر اهالی آمریکای لاتین را می‌شناسید اما آنها افراد بسیار احساساتی و پر نشاطی هستند، فضای کاملاً بازی دارند و هیچی چیزی نمی‌تواند آنها را محدود کند بنابراین تنها نگرانی من درباره نوع پوشش آنها در پیاده‌روی اربعین بود اما بدون اینکه حتی کلمه‌ای به آنها بگویم جذبه رفتار انسانی و محبت زائران به قدری روی آنها تأثیر گذاشته بود که خود به خود همه چیز را رعایت کردند، خودشان گفتند برویم و لباس مناسب بخریم! لباسی همانند لباس آنهایی که به پیاده‌روی اربعین آمده بودند. به هر حال این افراد هم انسان هستند و وقتی میلیون‌ها آدم را آن‌چنان می‌بییند تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی در پایان گفت: آنها از امنیت عراق هم تعجب کرده بودند، می‌گفتند این حجم آب جمعیت اینجا حضور پیدا کرده‌اند اما اتفاقی نیفتاده است و زندگی جریان دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه تعطیلی سینماها در ایام اربعین اعلام شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت سینماها در ایام اربعین حسینی گفت: سینماهای کشور از فردا یکشنبه ۴ مهرماه ساعت ۱۸ تعطیل می‌شوند و روز دوشنبه سینماها به صورت کامل تعطیل هستند.

صابری در پایان گفت: سینماهای سراسر کشور از روز سه شنبه ۶ مهرماه فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم‌های سینمایی «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی‌، «مدیترانه» ساخته هادی حاجتمند، «سیاه باز» ساخته حمید همتی و «قصه عشق پدرم» ساخته محمدرضا ورزی، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان، «تک تیرانداز» ساخته علی غفاری» و… در حال حاضر روی پرده هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ننه مخمل» آماده نمایش شد/ قصه مادرانگی زنی از جنس کوهستان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه مستند، مضمون مستند «ننه مخمل» به کارگردانی امیرحسین خلیل زاده که با اتمام مراحل فنی، متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» شده، روایتی است از نقش اصیل مادر و مادرانگی در ایران که در بستر عصری که در آن زیست می‌کنیم، بدون قضاوت به نمایش در آمده است.

در توضیح این مستند آمده است: «یکی از پسران ننه مخمل می‌گوید: سید مخمل اگه پول داشته باشه همه زمین‌های روستا رو می خره. پسر دیگر می‌گوید: ننه مخمل جا پای مادرش ننه شهناز گذاشته و مخمل می‌گوید: کسی نمی‌فهمه چه سختی‌هایی کشیدم و این کوه دنا تنها پناهگاه همیشگی منه.»

روستای خفر نزدیک‌ترین روستا به قله‌های دنا است؛ روستایی بازمانده از فرهنگی رو به انقراض که با کوچ مردان جویای کار به کشور کویت و سکونت آنها در شهرهای نزدیک اصفهان در بازگشت به کشور، دیگر شرایط گذشته را ندارد. زنان این روستا میراث‌داران و سرچشمه‌های جوشان امروز روستا هستند. سید مخمل موسوی یکی از زنان این روستا است که در این شرایط، امکانی خلق کرده و جریان زندگی‌اش با دغدغه‌مندی جاری است.

«ننه مخمل» در قالب مستندهای مرسوم که پرتره بومیان مناطق ایران را بازنمایی می‌کنند، روایت نشده و به گفته کارگردان اثر، گاه سوژه علیه سوژه بوده است.

خلیل‌زاده در این رابطه می‌گوید: من اجازه ندادم اصلاحی در روند زیستی و کاراکتر واقعی افراد اتفاق بیفتد. این فیلم، داستانی پر از تناقض و تضاد است که هر روز سوژه و سوژه‌های فیلم آن را زیست می‌کنند.

مستند داستانی «ننه مخمل» به کارگردانی امیرحسین خلیل‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر جدیدترین اثر تولید شده در خانه مستند است که برای حضور در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» آماده خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقش‌های منفی را دوست ندارم/ بیشتر به دنبال نقش‌های مکمل بودم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز فردوس کاویانی بخش‌هایی از گفتگو با این هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون را منتشر کرده است.

فردوس کاویانی با بیان اینکه چهارم مهرماه ۱۳۲۰ در اسماعیل آباد کرمان به دنیا آمده است، گفت: کلاس اول ابتدایی نزد عمویم در یزد به مدرسه رفتم و از ششم ابتدایی دوباره به کرمان برگشتم و تحصیل کردم و در همان سال‌ها شوق تئاتر من را به تهران کشاند و دبیرستان را به پایان رساندم.

وی با اشاره به علاقه‌اش به تئاتر ادامه داد: یادم می‌آید کلاس پنجم دبستان تئاتری را برای اجرا به مدرسه ما آورده بودند و من به فراش مدرسه گفتم می‌خواهم هرشب این نمایش را ببینم، او هم به شوخی به من گفت هر شب باید سالن را جارو کنم تا اجازه بدهد و من هم پذیرفتم. ۱۳ روز این نمایش در مدرسه ما اجرا داشت و من هر روز آن را می‌دیدم به شکلی که آن را حفظ شده بودم و همان تئاتر را کارگردانی و اجرا کردم.

کاویانی عنوان کرد: زمانی که کار تئاتر را تازه شروع کرده بودم یک نمایش آلمانی را به کارگردانی زنده یاد حمید سمندریان اجرا کردیم، بعد از آن به اداره تئاتر رفتم، به صورت قراردادی استخدام شدم و در آنجا ابتدا شروع به کارهای پانتومیمی کردم.

وی با اشاره به فیلم «پرونده»، بیان کرد: من نقش‌های منفی را دوست ندارم و برای این فیلم می‌خواستم به مهدی صباغ زاده بگویم که نمی‌توانم بیایم اما به یکباره متوجه شدم قرارداد را امضا کرده‌ام.

بازیگر «پرونده» با اشاره به حضورش در «محله برو بیا»، گفت: برای این فیلم اکبر عبدی را برای یک نقش دعوت کرده بودند، برای نقش مش مهدی من را پیشنهاد داده بودند و من هم پذیرفتم که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت.

وی با بیان اینکه داریوش مهرجویی با توجه به ساخت «اجاره نشین‌ها» می‌توانست آثار کُمیک دیگری را هم بسازد، مطرح کرد: کار طنز در سینما، تلویزیون و تئاتر سخت است. متاسفانه در کارهای تصویری همیشه ما بازیگرها دلشوره داریم زیرا گاهی به دلیل طولانی بودن زمان فیلم از طنز کار کم می‌کنند و زیربنای طنز را می‌گیرند که همین امر موجب می‌شود تا مخاطب خنده‌اش نگیرد و طنز نباشد.

کاویانی با بیان اینکه «بانو» فیلم خوبی بود، گفت: در این فیلم برای نقش‌هایمان با گوهر خیراندیش بحث‌ها و گفتگوهای زیادی داشتیم تا به نقش مورد نظر برسیم. کل فیلم درباره این است که باغ‌ها و درخت‌ها در حال نابودی است. اینکه درخت‌ها که به مردم زندگی می‌دهند را می‌زنند و جای آنها آپارتمان می‌سازند.

وی همچنین بیان کرد: در سینما نقش‌های مکمل خیلی ظریف را دوست دارم و ترجیح می‌دهم زیرا برایم گویاتر است و خیلی به دنبال نقش‌های اول نیستم اما در تئاتر اغلب نقش اول را بازی کردم.

کاویانی در پایان با بیان اینکه سعی من همیشه بر شادکردن یک ملت بوده است، توضیح داد: مردم همیشه از «آژانس دوستی» به خوبی یاد می‌کنند، من معتقدم اگر اجتماع را بر مبنای دوستی بگذاریم همه مسائل و مشکلات از بین خواهد رفت. همه داستان‌هایی که در «آژانس دوستی» نشان داده شد در انتها به دوستی، باهم بودن، درد هم را دانستن و اینکه خوب است به هم کمک کنیم منتهی می‌شود و باید توجه داشته باشیم که این‌ها سازنده زندگی ما هستند.

فردوس کاویانی در فیلم‌هایی همچون: «پرونده»، «اجاره نشین ها»، «در مسیر تندباد»، «بانو»، «همه دختران من»، «سفر پرماجرا»، «سگ کشی»، «میکس»، «جایی برای زندگی»، «نارنجی پوش» و … نقش آفرینی داشته است.

گفتگو با فردوس کاویانی در سال ۱۳۸۶ بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیامک اطلسی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

شهراد بانکی دوبلور و مدیر روابط عمومی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم درباره درگذشت زنده‌یاد اطلسی به خبرنگار مهر بیان کرد: سیامک اطلسی دو هفته به کرونا مبتلا شده بود و امروز چهارم مهر در بیمارستان فرمانیه فوت کرد.

سیامک اطلسی در سال ۱۳۱۵ در ارومیه به دنیا آمد و از سال ۱۳۴۲ فعالیت هنری را در استودیو شاهین فیلم آغاز کرد و با پیشنهاد یکی از کارگردانان که فیلمش را برای دوبله آورده بود سر از دنیای بازیگری درآورد.

بازی در سریال‌های «پدرسالار»، «معمای شاه» و «مختارنامه‌» از نقش‌آفرینی ماندگار زنده‌یاد اطلسی محسوب می‌شود.

سیامک اطلسی چندی پیش در سریال «اپیدمی» به کارگردانی سجاد حسینی با موضوع کرونا حضور داشت و در این سریال نقش رئیس یک بیمارستان را بازی کرده است.

خبرگزاری مهر درگذشت این بازیگر پیشکسوت را به خانواده‌اش و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان تصویربرداری «هشت تا هشت و بیست دقیقه» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، تصویربرداری فیلم کوتاه «هشت تا هشت و بیست دقیقه» به نویسندگی و کارگردانی سعید دشتی و تهیه کنندگی نیما شعبان نژاد و مسعود سقلاطون نیا به پایان رسید.

حرا اسدالهی، احسان شیخی، علی برنگی، زاهد برزگر و علی باقری بازیگران این فیلم هستند.

هم اکنون تدوین فیلم توسط عماد خدابخش در حال انجام است و پس از مراحل فنی آماده حضور در جشنواره های داخلی و خارجی می شود.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «شهروز بیست دقیقه زمان دارد تا به پولی زیاد برسد، دریغ از اینکه شهین خواهرش، در همین زمان او را بر سر یک دو راهی قرار می دهد و … .»

عوامل فیلم عبارتند از مشاور پروژه: صحرا فتحی، مدیر تصویربرداری: ابوالفضل نباتی، مدیر صدابرداری: کامران‌ کیان ارثی، تدوین: عماد خدابخش، طراحی و ترکیب صدا: حسین قورچیان، اصلاح رنگ و نور: یحیی محمد علی، طراح صحنه و لباس: مسعود سقلاطون نیا، طراح گریم: یلما شهباززاده، طراح گرافیک: کارنگ طیاری، منشی صحنه: دنیا سهرابی، دستیار اول کارگردان: محمد اسماعیل زاده ها، برنامه ریز: الیکا زینال زاده، عکاس: رضا حسینی، آریا داراب پور، موسیقی: برنا بهارلو، اشکان بختیاری، مدیر تدارکات: ایمان آقا بیگی، میلاد عالیزاده، گروه صحنه: عطا نامجوفر، عماد زیرکی، سپهر رضایی، سایر بازیگران: وحید لطفی، رضا اجاقی، مدیرتولید: امیر دشتی، مجری طرح: صالح شادمانی و انجمن سینمای جوانان، دفتر البرز.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گروه چریکی که کسی نمی‌شناسد/«دستمال سرخ‌ها» یا طرفداران پرسپولیس! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر -گروه هنر- نیوشا روزبان: برای اولین بار نام گروه چریکی «دستمال سرخ‌ها» با فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، سرزبان‌ها افتاد، گروهی به فرماندهی شهید اصغر وصالی که عملیات‌های متفاوتی را انجام دادند، گروهی که تنها کمتر از ۳ سال فعالیت کرده و بعد از شهادت ۲ فرمانده جوان خود یعنی شهید اصغر وصالی و شهید علی تیموری و دیگر اعضای گروه، دیگر خبری از آنها نشد.

بعد از اینکه در سال ۱۳۹۲ حاتمی کیا در فیلم «چ» و با محوریت شهید چمران به عملیات پاوه و در کنار آن کمی هم به گروه «دستمال سرخ‌ها» پرداخت، رسانه‌ها نیز مصاحبه‌ها و نگارش مطالبی را از این گروه استارت زدند.

می‌توان گفت مستند «دستمال سرخ‌ها» به کارگردانی حنظله تاج‌الدینی اولین اثری است که به صورت مستقیم به این گروه اشاره کرده است، البته پیش از این و در دهه ۷۰ مجموعه مستندی نیز توسط «روایت فتح» درباره این گروه ساخته شد که همان زمان از شبکه دو پخش شد.

اکران فیلم مستند «دستمال سرخ‌ها» به صورت آنلاین توسط «خانه مستند» در هفته دفاع مقدس بهانه‌ای شد تا از کارگردان این پروژه و تعدادی از اعضای گروه چریکی «دستمال سرخ‌ها» که تنها به تعداد انگشتان دست هستند دعوت کنیم تا درباره این گروهی که اطلاعات کمی نسبت به آنها در جامعه وجود دارد، گفتگو کنیم. مستند به تنهایی نقاط ضعف و قوت بسیاری دارد و کارگردان آن نیز تا امروز تعدادی مستند با موضوعیت دفاع مقدس جلوی دوربین برده است.

در واقع مستند «دستمال سرخ‌ها» بهانه‌ای شده است تا پای صحبت‌ها و خاطرات اعضای این گروه بنشینیم. خاطراتی که گاهی با خنده و بیشتر با بغض، اشک و حسرت بیان شد.

در کنار حنظله تاج‌الدینی کارگردان، عبداله نوری‌پور، مرتضی پارساییان عضو گروه دست‌مال سرخ‌ها و محسن تیموری برادر شهید تیموری و گردآورنده خاطرات باقی مانده از این گروه در خبرگزاری مهر حضور پیدا کردند، محسن تیموری هنگام ورود در خبرگزاری مهر همراه خود تعدادی عکس از شهدای «دستمال سرخ‌ها» نیز با خود به همراه آورده بود.

با ما در این مستند همراه باشید:

* هرچند گروه چریکی «دستمال سرخ‌ها» چند سال بیشتر با این نام فعالیت نکرد، اما عملیات‌های بسیار مهمی را چه قبل از شروع جنگ تحمیلی و چه بعد از آن انجام داد، اما مساله این است که سال‌ها فعالیت این گروه چه در رسانه‌ها و چه در حوزه سینما مسکوت مانده بود، تا اینکه در سال ۱۳۹۲ با ساخت «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا توجه‌ها به سمت این گروه جلب شد، فکر می‌کنید چرا سال‌ها نسبت به این گروه و فعالیت‌های آن سکوت بود؟

حنظله تاج‌الدینی: زمانی که به دنیا آمده بودم، گروه چریکی «دستمال سرخ‌ها» دیگر تمام شده بود و گروه‌های دیگری روی کار آمده بودند اما بعد از گذشت ۴۰ سال با ساخت این مستند احساس می‌کنم که آخرین عضو این گروه به شمار می‌روم. بنابراین با توجه به فاصله سنی که نسبت به این دوستان دارم، آنها را برادر خطاب می‌کنم. این دوستان برای بیان خاطراتی که در این مستند است بسیار اذیت شدند اما خوشحالم که در نهایت توانستیم در این زمینه موفق عمل کنیم.

محسن تیموری: پیش از هر چیز باید بگویم که حدود ۶ سال پیش یعنی ۳۵ سال بعد از شهادت «دستمال سرخ‌ها» و عملیات‌های منحصر به فرد آنها، مقام معظم رهبری طی سخنانی برای اولین بار با موضوع «آتش به اختیار» را مطرح کردند، شاید «آتش به اختیار» در فرهنگ جبهه، جنگ و انقلاب اسلامی برای اولین بار مطرح شد. بر این اساس فرزندان انقلاب اسلامی در هر لباسی هر موقع تشخیص دادند که به صلاح نظام مقدس جمهوری اسلامی است، تصمیم بگیرند و اقداماتی را انجام دهند.

اما مساله این است که گردان «دستمال سرخ‌ها» به عنوان اولین و پیشگام‌ترین نیروهای انقلاب بودند که برای دفاع از انقلاب و کشور برآمدند، این گروه در اردیبهشت ۵۸ فعالیت خود را آغاز کرده و در مرداد ماه همان سال و با اتفاقاتی که در کردستان رخ داد، این گروه تصمیم گرفتند که پا به میدان گذارند. در آن زمان اداره دولت برعهده بنی‌صدر بود و بنی‌صدر نیز واقعاً مخالف جمهوری اسلامی بود. در همین راستا «دستمال سرخ‌ها» با فرماندهی شهید وصالی تصمیم گرفتند به کردستان رفته و در شهرهای مختلف این استان در مقابل دشمن ایستاده و آنچه که خود تشخیص می‌دادند را انجام دادند بدون اینکه از فرماندهی کل دستور بگیرند. این گروه مساله آتش به اختیار را در پیش گرفتند و با انجام عملیات‌های مختلف از سوی دولت و نهادهای مختلف نیز بازخواست شدند، حتی برای شهید اصغر وصالی حکم جلب صادر کردند و این حکم زمانی به گیلان غرب رسید که وی به شهادت رسیده بود. درواقع می‌توان گفت که آتش به اختیار ۳۵ سال پیش در کشور از سوی مخالفان نظام، نفوذی‌ها و خودخواهان جرم به شمار می‌آمد. البته این راهم باید بگویم که «دستمال سرخ‌ها» تنها از امام (ره) دستور می‌گرفتند.

عبدالله نوری‌پور: آن زمان برای عملیات‌های مختلف خودمان طراحی و اجرا می‌کردیم و این مسئولان بودند که می‌گفتند شما چه کار کردید. به عنوان مثال شهید چمران آن زمان وزیر دفاع بود، هرزمان که می‌شنید ما عملیاتی داریم با هلیکوپتر آمده و گاهی ما را از مخمصه در می‌آورد. اما اینکه چرا طی این سال‌ها به ما توجه نکرده‌اند باید بگویم که اواسط سال ۷۰ سیمای جمهوری اسلامی با همکاری موسسه «روایت فتح» مجموعه مستندی ۱۷ قسمتی را درباره «دستمال سرخ‌ها» را تولید کرد که تعداد اندکی از اعضای این گروه که زنده مانده بودند در این مجموعه حضور داشته و خاطرات خود را بیان می‌کردند. این مجموعه از شبکه دو سیما پخش شد.

هرچند این مجموعه ساخته شد اما آنچه که باید مورد توجه مسئولان وقت دفاع مقدس قرار گیرد، صورت نگرفت و کسی به بازمانده‌های این گروه توجه نکرد. در واقع یکی از دلایلی که سبب شد به این گروه بعد از ساخت این مجموعه توجه نشود، این بود که ما در آن زمان در دوره دوم خرداد بودیم، متاسفانه ما زخم خورده مسائل سیاسی روز قرار گرفتیم در واقع فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، از دوم خرداد سال ۱۳۷۶ کوبیده و زیر تانک بردند. در این مستند ما حرف‌های بسیاری زدیم و هنوز همه ما و به خصوص خواهر کاظم زاده همسر شهید وصالی نسبت به این وضعیت شاکی است. هرچند بعد از پایان کار «دستمال سرخ‌ها» به فعالیت خود ادامه می‌دادم اما همیشه این سوال برای من وجود داشت که چرا به این گروه توجه نمی‌شود و هرسال فرهنگ دفاع مقدس نسبت به گذشته کمرنگ‌تر می‌شود، هرسال در هفته دفاع مقدس کسانی را می‌آورند از جنگ می‌گویند که هیچکدام در میدان جنگ حضور نداشتند و تنها کتاب خاطرات را خوانده‌اند و تبدیل به راوی جنگ شده‌اند. متاسفانه سال‌ها است که ریشه دفاع مقدس را زده‌اند.

جنگ ایران و عراق یک جنگ بین ۲ کشور نبود بلکه یک جنگ جهانی بود، از ماموریت‌ها که برمی‌گشتیم می‌گفتیم که در مناطق و نزدیک مرزها چه خبر است، اما فرمانده کل قوا بنی‌صدر هیچ توجهی به این اطلاعات نمی‌کرد، به امام (ره) هم که دسترسی نداشتیم، این درحالی است که من بارها با ابوشریف و شهید وصالی اطلاعات را به فرمانده کل سپاه می‌رساندیم به یاد دارم که یک شب به خانه آقای منصوری فرمانده کل سپاه رفتیم و شرایط را تشریح کردیم اما موفق نشدیم راه به جایی ببریم. این را هم باید بگویم که در ابتدا مسئولیت گردان ۳ سپاه که بعدها به «دستمال سرخ‌ها» معروف شد، من برعهده داشتم، آن زمان ۲۵ سال سن داشتم بعد از مدتی اعلام کردم که نمی‌توانم به عنوان فرمانده گروه فعالیت کنم تا اینکه اصغر وصالی را به عنوان فرمانده گردان انتخاب کردند، زمانی که وصالی به پادگان آمد با توجه به اینکه یک جوان بسیار ساده و بی ریا بود اصلاً نمی‌گفت که به عنوان فرمانده گردان انتخاب شده است، اما از همان اول می‌دانستم که این فرد قرار است گردان ۳ را تبدیل به یک گردان متفاوت کند. درحال حاضر تنها ۴ نفر بیشتر از ما باقی نمانده است. به یاد دارم برای پروژه‌ای آمدند و ساعت‌های بسیاری با من مصاحبه گرفتند، این مصاحبه سال‌ها باقی می‌ماند اما به دلایل امنیتی کسی حاضر نشد تا این مصاحبه‌ها را تبدیل به کتاب کنند چرا که نویسنده‌ها می‌ترسیدند دچار مشکل شوند.

مرتضی پارساییان: معتقدم کسانی که در گروه «دستمال سرخ‌ها» بودند از سوی خداوند انتخاب شدند، حرف زدن درباره آن‌ها سال‌های زیادی را می‌طلبد. چراهای بسیار زیادی برای دیده نشدن «دستمال سرخ‌ها» وجود دارد که پاسخ دادن به آن باعث می‌شود به ناکجاآباد برویم، چرا که این قصه و تمام خط و مشی آنها در دانشگاه‌ها به اسم دیگری تدریس می‌شود. عراقی‌ها از چگونه جنگیدن این گروه کتاب نوشته و آنها را شبح نامیده‌اند. زمانی که فیلم «چ» ساخته شد ما نسبت به آن اعتراض کردیم اما بازهم همین فیلم سبب شد تا غبار روی این گروه کنار برود و مظلومیت این ۸۰ نفر نشان داده شود. معتقدم ادامه این گروه کسی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی است که حریف بسیاری از قدرت‌ها بود. همانطور که شهید وصالی همیشه فریاد می‌زد که تسلیم نمی‌شویم. متاسفانه مردم امروز ما آسایش امروز کشور را قدر نمی‌دانند، چرا که برای آنها روشن نشده که چگونه به اینجا رسیده‌ایم. می‌خواهم بگویم هرکسی به خون این بچه‌ها دهن کجی کرد آخر به باد رفت. نمی‌توان بسیاری از موضوع‌ها را بیان کرد.

جنگ ایران و عراق یک جنگ بین ۲ کشور نبود بلکه یک جنگ جهانی بود، از ماموریت‌ها که برمی‌گشتیم می‌گفتیم که در مناطق و نزدیک مرزها چه خبر است، اما فرمانده کل قوا بنی‌صدر هیچ توجهی به این اطلاعات نمی‌کرد، به امام (ره) هم که دسترسی نداشتیم، این در حالی است که من بارها با ابوشریف و شهید وصالی اطلاعات را به فرمانده کل سپاه می‌رساندیم تاج‌الدینی: اگر به عنوان یک دهه شصتی، وضعیت فرهنگی کشورمان را بخواهم ارزیابی کنم مانند این است که یک کشتی پر از آدم وجود دارد بعد یک موشک وسط این کشتی خورده است و کل این آدم‌ها در حال غرق شدن هستند، یک سری قایق نجات در این تاریکی می‌خواهند این آدم‌ها را نجات دهند، یک فانوس دست کسی است او باید نور فانوس را به سمت قایق‌ها نشانه رود تا مردم بتوانند قایق‌ها را ببینند، اما نور فانوس به سمت قایق‌ها نیست به همین دلیل کسی قایق‌ها را نمی‌بیند.

امروز در نسل جوانی که زیر ابرو برمی‌دارد و فرق بین زن و مرد معلوم نیست باید قهرمان‌ها را به جامعه نشان داد، درست است که جنگ تمام شده است اما قهرمان‌ها کجا رفته‌اند، به گونه‌ای که بهترین آثار دفاع مقدس تبدیل شده است به فیلم‌هایی مانند «لیلی با من است». سکانسی در «دستمال سرخ‌ها» است که حذف شده است، کنترل سیمرغ که همه دارایی این گروه است، از دست آنها خارج می‌شود و شهید علی تیموری زیر آتش بار پشت سیمرغ رفته و آن را نجات می‌دهد این یعنی قهرمان. متاسفانه نمی‌دانم چطور برخی از سینماگران سر مزار برخی از شهدا می‌روند. اما من با افتخار سر قبر شهدایی مانند حاج قاسم، شهید وصالی و شهید تیموری رفته و با افتخار فیلمی هم درباره آنها ساخته‌ام، اما می‌گویم که این سریال‌ها و فیلم‌های پفکی دوزار هم نمی‌ارزد، چرا که قهرمان محور نیست و هیچکدام در جامعه تاثیر ندارد.

من به عنوان یک کارگردان با کل فیلم‌های محمدحسین مهدویان مخالفم، تصویری که از شهید متوسلیان در «ایستاده در غبار» ساخته است، دوزار نمی‌ارزد، در این فیلم از این شهید یک تصویر یک آدم دعوایی ساخته است. اصلاً همین شخصیت را هم داشته باشد، آیا باید چنین تصویری را به مخاطب نشان داد؟ یا تصور کنید در حال حاضر ابراهیم حاتمی کیا مشغول پروژه «موسی» است آیا مشکل امروز جامعه ما ساخت چنین سریالی است که ابراهیم حاتمی کیا آن را جلوی دوربین ببرد؟ این کارگردان امید سینمای جنگ است و یا باید در این زمینه کار کند. کارگردانان دیگری نیز هستند که از آن جمله می‌توان به شهریار بحرانی و باشه آهنگر اشاره کرد. قهرمان‌های جنگ هنوز زنده هستند و باید به آن پرداخته شود. آن وقت من کارگردان که «دستمال سرخ‌ها» را با نگاه قهرمان محور می‌سازم می‌گویند شعار می‌دهم و شخصیت پردازی تقلبی می‌کنم. من برای اینکه فیلم برای مخاطب باورپذیر باشد، بخش‌هایی از این مستند را حذف کردم تا نگویند که شعار می‌دهد. شرایط به گونه‌ای شده است که اگر ۱۰ درصد از واقعیت یک شخصیت را به تصویر بکشیم می‌گویند این شخصیت پردازی تقلبی است. من این سینما و فیلمسازانی که سر مزار شهدا فاتحه می‌خوانند را شرمنده می‌دانم. نگاه من در این فیلم قهرمان محور بوده و جهانی متفاوت را از «دستمال سرخ‌ها» نشان می‌دهد.

* پیش از هر چیز تاکید می‌کنم که نظر شما درباره تولیدات و فعالیت دیگر کارگردانان، نظر شخصی شما است که اگر هم سخنی و نظری باشد باید در حضور این کارگردانان باشد، اما آقای تاج‌الدینی شما می‌گویید این مستند یک اثر قهرمان محور است، اما اگر قرار باشد یک قهرمان یا یک گروه قهرمان را به تصویر کشیده و جامعه معرفی کنیم باید چگونگی زایش و شکل‌گیری یک قهرمان در جامعه را نیز به تصویر بکشیم، اما چنین مساله‌ای در مستند شما وجود ندارد و مخاطب با توجه به اطلاعاتی که از این گروه ندارد، نمی‌داند «دستمال سرخ‌ها» چگونه بوجود آمده است. درست است که عملیات پاوه که مستند شما با آن شروع می‌شود یکی از مهمترین حضورهای این گروه بوده است اما در مستند به هیچکدام از سوال‌های مخاطب پاسخ داده نشده است.

تاج‌الدینی: یک اختلاف ریشه‌ای بین نگاه خبرنگاران و مستندسازان وجود دارد، ما با جانب داری نسبت به سینما نگاه می‌کنیم، من علاف نیستم که وارد سینما شوم، من وکیل مدافع یک نسل خاموش هستم که باید آنها را کادره کرده و به تصویر بکشانم، مستند باید با یک شوک شروع شود، باید در ابتدای مستند مساله‌ای را مطرح کنم تا بعد گروه را معرفی کنم که در این مستند داستان با ماجرای پاوه شروع می‌شود. مساله دیگر این است که یک سری از مسائل به صورت مستقیم و یک سری به صورت کد در مستند نشان داده می‌شود. در ابتدای فیلم دیالوگی هست که می‌گوید دوربین روشن است؟ این دیالوگ می‌گوید ۴۰ سال دوربین خاموش بوده است. حتی بین شخصیت‌ها دعواهایی نیز وجود دارد. من گزارشگر فوتبال نیستم و براساس مهندسی و یک مانیفست این مستند را ساخته‌ام. اگر شما معتقد هستید که «دستمال سرخ‌ها» نسبت به تایم لاین و آنچه را که می‌شود گفت، آنچه که باید گفته نشده می‌توانم فیلم را پلان به پلان برای شما توضیح دهم.

* چرا وقتی مستندی با هدف معرفی یک گروه و قهرمانی آن ساخته می‌شود، حتی در حد چند ثانیه از شکل‌گیری گروه برای مخاطب گفته نشده است.

تاج‌الدینی: یکی از اهداف این مستند، معرفی «دستمال سرخ‌ها» است.

* اگر فقط یکی از اهداف فیلم این بود، که اولاً نباید اسم «دستمال سرخ‌ها» را روی آن می‌گذاشتید، چرا که مخاطب با این دید فیلم را می‌بیند که از «دستمال سرخ‌ها» اطلاعات کسب کند، مخاطب عام انتظار دارد که حداقل به اطلاعات اولیه را در اختیارش قرار دهد، حتی به اندازه‌ای که به مخاطب گرا دهد تا به دنبال واقعیت برود، درست همان کاری که مهدویان در فیلم‌هایش انجام می‌دهد، این در حالی است که شما به عنوان کارگردان هیچ توضیح قابل توجهی در این مستند ارائه نمی‌دهید.

تاج‌الدینی: ایراد شما به فیلم وارد نیست، کاراکتریزاسیون به سواد و سلیقه کارگردان مربوط است، من دلم نمی‌خواهد بگویم این گروه از کجا شروع کرده‌اند، مساله من این است که در یک مستند نگاه متفاوت خود را دارم و اگر این سوژه به ۲۰۰ کارگردان داده شود، ۲۰۰ زاویه نگاه متفاوت ساخته می‌شود. اما تمام دیتاهای ضروری در فیلم قرار دارد، البته دیتاهای ضروری دیگری هم بوده که در فیلم حذف شده است.

تیموری: از ابتدای ساخت فیلم در کنار دوستان بودم، سلیقه من این بود که مستندی جامع و کامل ساخته شود و یا صحنه‌هایی به این مستند اضافه شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد، ولی در نهایت به این دلیل که زمان مستند زیاد می‌شد و می‌توانست از حوصله مخاطب خارج شود، کوتاه آمدم، دلیل بعدی این است که عملیات پاوه و ماجرای آن شباهت زیادی به کربلا داشت به خصوص شبی که شهید وصالی می‌گوید اگر می‌خواهید بروید. البته به غیر از پاوه، گروه «دستمال سرخ‌ها» در جنگ و در گیلان غرب شهید داده‌اند که به آن نیز پرداخته شده است، البته به مریوان و گروه حسن نیت نیز اشاره شده است. اما تاکید می‌کنم به گروه و ماجرای آن تنها با یک مستند نمی‌شود پرداخت و بهترین کار این است که درباره آنها سریال ساخته شود.

* مساله این نیست که مستند از کجا شروع می‌شود، مساله این است که گروهی در آن معرفی می‌شوند که تا امروز اطلاعات موثق و مستندی درباره آن در جامعه فعلی وجود ندارد، این گروه حتی در آن زمان هم نمی‌شناختند و تنها چیزهایی درباره آنها شنیده‌اند، زمانی که مستندی در این باره ساخته می‌شود باید ابتدایی‌ترین اطلاعات در کنار محدودیت زمانی داشته باشد.

تاج‌الدینی: این فیلم چند روز پیش در کهف الشهدا نمایش داده شد و شما اولین کسی هستید که می‌گویید این گروه در فیلم معرفی نشده است.

* من نمی‌دانم کسانی که به این مراسم که شما می‌گویید آمده چه اطلاعاتی از این گروه داشته‌اند، مساله من مخاطب عام در هر سنی است که چیزی از «دستمال سرخ‌ها» نمی‌داند و مستند شما نیز اطلاعات متفاوتی را در اختیار مخاطب نمی‌گذارد.

تاج‌الدینی: برای من مهم نیست این گروه چگونه شکل گرفته است.

پارساییان: برای معرفی «دستمال سرخ‌ها» ما نیازمند زمان زیادی هستیم. اگر بخواهم از شهید وصالی و «دستمال سرخ‌ها» بگویم زمان زیادی می‌برد، که برای این مستند گفته‌ام اما زمان مستند گویا برای بیان همه این موارد کافی نبود. بسیاری از حرف‌ها را ما نمی‌توانیم بیان کنیم. به عنوان مثال آن زمان، وقتی فهمیدند که زورشان نمی‌رسد به ما گفتند که بنی‌صدری هستند. این درحالی است که تنها کسانی که در آن زمان مخالف بنی‌صدر بودند ما بودیم.

تیموری: همان کسانی که می‌خواستند «دستمال سرخ‌ها» حذف شوند، تهمت زدند که اینها بنی‌صدری هستند، زمانی که این شایعه شروع شد شهید محسن چریک با یک وانت پر از سیمان و ماسه در اتاق آنها را گل می‌گیرد. کسانی که سینه شان را در برابر دشمن سپر کرده بودند را محاکمه غیابی کرده و حکم جلب آنها را می‌گیرند تا این گروه را از روش و اعتقاداتی که داشتند جدا کنند. شاید اثری با بیان همه این واقعیت‌ها ساخته شود، اما اجازه پخش چنین اثری وجود خواهد داشت؟ از اول انقلاب تا امروز به جز زمانی که مقام معظم رهبری رییس جمهور بودند و چند روزی که شهید رجایی در این سمت بود، ما رییس جمهور اسلامی نداشتیم. الان شاید بتوانیم ادعا کنیم که با حضور آقای رئیسی شاهد حکومت اسلامی باشیم. در چنین شرایطی فرهنگ «دستمال سرخ‌ها» نباید تبلیغ شود. یک بار به یک نفر گفتم «دستمال سرخ‌ها» را می‌شناسید، گفت پرسپولیسی بودند؟ این حد از اطلاعات فاجعه است.

نوری‌پور: البته این راهم باید بگویم که «دستمال سرخ‌ها» قبل از پاوه نیز ماموریت‌های بسیار مهم دیگری نیز داشته است که از آن جمله می‌توان به نفوذ به گروه‌های منافقین هم اشاره کرد، ما تیم‌های بسیاری داشتیم که هرکدام به بخش‌های مختلفی نفوذ کرده بودیم و بعد از شناسایی و حذف هم می‌کردیم. حتی یکی از عملیات‌هایی که داشتیم درباره یک شرکت آمریکایی مخابراتی در ایران به نام FIC بود که سال‌ها در تهران سیم کشی زیرزمینی تهران را برعهده داشتند، به ما خبر رسید که آنها اطلاعات را شنود می‌کنند و حالا مدیران آن دارند از ایران خارج می‌شوند. به محل این شرکت رفتیم و بعد از بررسی شرکت در اتاق مدیران شرکت با عکس سران انقلاب جبهه ملی و بعد شهید بهشتی، طالقانی و دیگر افراد مواجه شدیم که اطلاعات آنها را جمع می‌کردند و در نهایت متوجه شدیم که این شرکت محل دوم جاسوسی آمریکا است. پرونده این شرکت به آیت اله ری شهری داده شد حتی آن زمان هم بعد از مشخص شدن این ماجرا، در فرماندهی کل سپاه که در محل اصلی ساواک قرار داشت، مورد بازخواست قرار گرفتیم که البته در نهایت از ما به خاطر این عملیات تشکر کردند. تمام این ماموریت‌ها در شرایطی انجام می‌شد که ما هیچ امکانات مناسبی برای انجام ماموریت‌های خود نداشتیم.

مشاهده خبر از سایت منبع