X

بایگانی مهر 5, 1400

دفتر سینمایی

پیام تسلیت معاون سیما در پی درگذشت سیامک اطلسی بازیگر پیشکسوت


حمید شاه آبادی معاون سیما در پیامی درگذشت سیامک اطلسی بازیگر و صداپیشه پیشکسوت را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امام حسن و امام حسین (ع) از هم جدا نیستند/ تاثیر سادات حسنی در جهان اسلام


پژوهشگر تاریخ اسلام گفت:ما بین ائمه نباید فرق بگذاریم، چون پیامبر (ص) فرمودند: امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هر دو امامند چه قیام کنند چه قعود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی آیت‌الله حسن‌زاده آملی مدیران ارشاد را به منزلش راه نداد


عباس عظیمی با مرور خاطره‌ای از روزی نوشت که آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی درب منزلش را روی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بست و آنان را به خانه‌اش راه نداد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیاده‌روی اربعین مقدمه ظهور حضرت مهدی (عج) است


یک کارشناس مذهبی گفت: مراسم پیاده‌روی عزاداران حسینی در روز اربعین، مقدمه‌ای برای ظهور امام عصر (عج) است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پای حرف‌های یک مداح زن


۲۵ سال است که مداحی می کند. سنتی شروع به کار کرده و این حرفه ارثیه ای است که از آبا و اجدادش برایش به یادگار مانده. می‌گوید مادربزرگ مادرش معلم آیت‌الله گلپایگانی بوده و خواندن قرآن را در مکتب به او آموزش داده است. خودش هم از هشت سالگی در صفِ مدرسه قرآن می‌خوانده.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایتی موازی از دفاع مقدس و پیاده‌روی اربعین/ جنگی که دیگر نیست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمد کرم‌زاده کارگردان مستند «معبر» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند گفت: مستند «معبر» یک روایت موازی از فضای پیاده‌روی اربعین و فضای دفاع مقدس است. سال ۹۰ که به پیاده‌روی اربعین رفتیم، با چند نفر از رزمنده‌های دفاع مقدس و جانبازان در کاروان، هم‌مسیر بودیم که خیلی پیش می‌آمد می‌گفتند یاد فضای دفاع مقدس می‌افتند. ایده فیلم همانجا در ذهنم شکل گرفت که این پیاده‌روی چه شباهتی با هدف رزمندگان دفاع مقدس برای باز کردن مسیر کربلا دارد. کم‌کم این ایده پخته‌تر شد.

وی ادامه داد: تولید این مستند یکی دو سال طول کشید. یافتن بریده فیلم‌های مناسب برای استفاده در این کار که با فضای پیاده‌روی هم نسبتی داشته باشد، مشکل بود و به همین دلیل ساخت این مستند طول کشید.

این مستندساز درباره پیوند فضای پیاده‌روی اربعین با دفاع مقدس توضیح داد: وقتی ایده اولیه شکل گرفت، هرچه جلوتر می‌رفتیم متوجه نقاط مشترک بیشتری می‌شدیم. هم پیاده‌روی‌های زمان جبهه و هم آرزوهایی که رزمندگان داشتند. فیلم‌های آن زمان را که بازبینی می‌کردیم این حرف زیاد تکرار می‌شد که ما می‌خواهیم راه کربلا را باز کنیم. در تحقیقات و مصاحبه‌هایی که داشتیم مدام به نقاط مشترکی میان حال و هوای این ۲ فضا می‌رسیدیم.

کرم‌زاده درباره مواجهه رزمندگانی که به پیاده‌روی اربعین می‌روند با عراقی‌هایی که زمانی در حال جنگ با آن‌ها بودند هم گفت: حس و حال‌های متفاوتی را در این مدت دیده‌ام و حتی برخی بودند که از این مساله اذیت می‌شدند اما خیلی کم شاهد آن بودم. بعد از مستند «معبر» با همین موضوع پیش رفتیم و حتی با برخی رزمنده‌های عراقی مصاحبه کردیم اما بعدها مستندی از آن درنیامد. می‌خواستیم بدانیم حس آن‌ها نسبت به این موقعیت چیست؟ اینکه زمانی با ما می‌جنگیدند و به تعبیر خودشان آن‌ها پدران ما را می‌کشتند و ما پدران آن‌ها را، ولی الان کنار هم در یک موکب می‌نشستیم. حس عراقی‌ها به این فضای جدید خیلی مثبت‌تر بود چرا که آن‌ها میان خودشان هم این حس را داشتند که با فشار صدام و حزب بعث وارد این جنگ شده بودند. واقعاً هم همین بوده است. با خیلی‌ها مصاحبه کردیم که در جبهه ایران جنگیده بودند. ما عراقی‌هایی پیدا کردیم که برای‌مان از خاطرات چمران می‌گفتند و در این حد می‌خواستند در جبهه حق باشند.

وی افزود: امروز فضای عراقی‌ها بیشتر به سمت نوعی پشیمانی هست اما ایرانی‌ها بیشتر حال و هوای امام حسینی دارند و خیلی چیزهای دیگر را در این مسیر نادیده می‌گیرند. بیشتر از کربلا رفتن لذت می‌برند و چیزهای مثبت را می‌بینند. حجم ایثار و فداکاری امروز در میان عراقی‌ها آنقدر بالا هست که کمتر کسی سراغ این حرف‌ها می‌رود که شما زمانی ما را می‌کشتید.

کارگردان مستند «معبر» درباره تجربه‌های خود در مسیر ساخت این مستند هم گفت: مسیر ساخت این مستند خیلی مشکل بود و عده‌ای حتی پیشنهاد می‌کردند وارد این کار نشویم. لازم بود حجم بالایی از فیلم‌های آرشیوی را مرور می‌کنیم تا به فضاهای مشترک میان این ۲ موقعیت برسیم. فصل مشترک اصلی هم عشق به کربلا بود. مستند را به نوعی پیش بردیم که مخاطب به این جمع‌بندی برسد آن چیزی که معبر را برای زائران امروز باز کرده است، عشق و آرزوی رزمندگانی است که در این راه شهید شده‌اند. شاید آن‌ها به ظاهر نتوانستند خودشان راه کربلا را باز کنند اما خون‌هایی که ریخته شد آرزوهای بسیاری با خود داشت. خیلی از شهدا آرزوی سفر کربلا را داشتند. دفاع از خاک وطن به جای خود اما انگیزه‌ای که امام حسین (ع) و کربلا به رزمندگان می‌داد هم حائز اهمیت بود. این نقطه مرکزی اشتراک میان فضای دفاع مقدس و حال و هوای امروز پیاده‌روی اربعین است.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های ما این بود که فیلم مناسبی را پیدا می‌کردیم اما می‌خواستیم بدانیم فردی که در فیلم حضور دارد کیست؟ آیا شهید شده است؟ می‌خواستیم اگر او شهید شده، زیرنویس بزنیم چون می‌دانستیم روی مخاطب هم تأثیرگذار خواهد بود. همین تبدیل به یک پروژه برای ما شد تا فیلم‌ها را به شهرهای مختلف ببریم، رزمنده‌های قدیمی هر شهر را پیدا کنیم، تا شاید این افراد داخل فیلم‌ها را بشناسند. کار ابتدایی و غیرحرفه‌ای برای تحقیق بود اما کار دیگری از ما برنمی‌آمد. در این فرآیند اتفاقاً خیلی از این افراد شناسایی شدند. یکی از جالب‌ترین‌ها هم شهید حسن اردستانی بود که تنها چند ساعت بعد از لحظه‌ای که ما از آن فیلم داشتیم، شهید شده بود. یکی از نوحه‌های خیلی قشنگ داخل مستند ما را همین شهید می‌خواند. مادر این شهید را پیدا کردیم و در بهشت زهرا سر مزار شهید با او مصاحبه کردیم. پیدا شدن این شهدا تجربه بسیار جالبی برای خودم بود.

این مستندساز در پایان درباره حس و حال پیاده‌روی اربعین هم گفت: آنچه در این مسیر بیش از هر چیز دیگر توجه من را جلب می‌کند این است که توجه آدم از همه چیزهای دیگر پرت می‌شود. پیاده‌روی اربعین حسی شبیه بریدن از همه چیز دارد. اینکه تا امروز وسط اخبار و فضای مجازی غلت می‌زنیم اما وقتی به پیاده‌روی می‌رویم گویی به هیچکدام از آن‌ها دیگر نیاز نداریم. امروز کافی است برق برود یا وای‌فای‌مان قطع شود، احساس بیچارگی می‌کنیم، اما در آن فضا حس انقطاعی که همه دارند و حس بی‌نیازی جمعی، بسیار جذاب است، انگار همه آرزوها برآورده شده است و همه سیر هستند. این یک حس مشترک میان همه آدم‌های حاضر در پیاده‌روی اربعین است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قهرمان بچگی» و روایت تماشایی از بچه های جنوب شهر


بچه های محله هرندی تهران به مناسبت اربعین حسینی عشق به امام حسین (ع) را در قالب نماهنگ «قهرمان بچگی» فریاد زدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دست فیلم کوتاه در جیب خودش است/ سینمایی که آثار سفارشی نمی‌سازد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

آرمان فیاض کارگردان فیلم کوتاه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اعتبار فیلم‌های کوتاه ایرانی در ابعاد جهانی گفت: سینمای کوتاه ما، هزینه ساخت آثار خودش را تولید می‌کند و به عبارتی دستش در جیب خودش است. تهیه‌کنندگان آثار کوتاه، اغلب خود فیلمسازان هستند. این سینما، اغلب آثار سفارشی تولید نمی‌کند و مخاطبان خاص خودش را هم دارد. همچنین بازگشت مالی وجود ندارد و به همین علت، فیلمسازان آزادانه و خلاقانه‌تر دست به تولید می‌زنند.

وی ادامه داد: در ایران نیز تعدد سوژه‌ها، جذابیت فرهنگی و تنوع مضامینی که وجود دارد، خوراک خوبی برای فیلم‌های کوتاه ایجاد می‌کنند. ضمن اینکه به دلیل استمرار در برگزاری جشنواره‌های متعدد، علاقه‌مندی به سینمای کوتاه بیشتر شده و همه این موارد دست به دست هم می‌دهد تا یک فضای باز و خلاقانه در حوزه فیلم کوتاه در جریان باشد.

این کارگردان بیان کرد: به این دلیل، هر ساله شاهد حضور آثار کوتاه ایرانی در فستیوال‌های خوب و الف جهانی هستیم. می‌بینیم که آثار ایرانی جوایز بسیاری را در این جشنواره‌ها کسب و توجه هنرمندان سراسر دنیا را به خود جلب می‌کنند. درواقع، فیلم کوتاه ما از منظر جهانی از جایگاه بالایی برخوردار و در ابعاد بین‌المللی، نگاه ویژه‌ای بر سینمای کوتاه ایرانی حاکم است.

فیاض با بیان پیشنهاداتی گفت: به نظرم لازم است سایت انجمن سینمای جوانان ایران و دیگر وب‌سایت‌های تخصصی فیلم کوتاه درباره فستیوال‌های مختلف و میزان اعتبار آن‌ها اطلاعاتی ارائه کنند و آگاهی‌رسانی صورت بگیرد. متاسفانه تعداد جشنواره‌های غیرمعتبر زیاد است و فیلمسازان به راحتی به این رویدادها دسترسی دارند. لذا خبرگزاری‌ها هم باید به این مسئله آگاه باشند و خبر راهیابی آثار کوتاه به جشنواره‌های نامعتبر را کار نکنند. اما به طور کلی سینمای کوتاه ما جایگاه ویژه‌ای در فستیوال‌های خوب دنیا دارد و در همه جشنواره‌های معتبر جهانی حداقل یکی از آثار ایرانی اکران می‌شود.

این کارگردان «اسکار کوالیفاید» شدن جشنواره را اتفاق شایسته تحسین دانست و بیان کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی است که نزدیک به چهل سال به صورت مستمر برگزار می‌شود. در بخش بین‌الملل این جشنواره نیز هرساله شاهد آثار باکیفیتی هستیم. می‌توان گفت که یکی از نمادهای اعتبار در سینمای ما، جشنواره فیلم کوتاه تهران است. این جشنواره یکی از رویدادهای جدی انگیزه‌بخش در سینما نیز به شمار می‌آید و انرژی جاری و پتانسیلی که دارد، بیانگر شایستگی‌اش برای «اسکارکوالیفاید» شدن است.

کارگردان «مانیکور» بیان کرد: تایید شدن جشنواره از سوی آکادمی اتفاقی بسیار خوب است و باعث افزایش اعتبار بیش از پیش این جشنواره خواهد شد و کمک به دیده شدن هرچه بیشتر آثار فیلمسازان خوب ایرانی می‌کند. باید بپذیریم که این جشنواره مهم‌ترین جشنواره ما در حوزه فیلم کوتاه است و هرچه پرقدرت‌تر برگزار شدنش باعث می‌شود که انگیزه برای فیلمسازان کوتاه ما بیشتر شود. امیدوارم که در آینده‌ای نزدیک ما تبدیل به یک قطب فیلمسازی در حوزه فیلم کوتاه شویم.

وی ادامه داد: انجمن سینمای جوانان ایران خود حمایت‌گری بزرگ برای سینمای کوتاه به حساب می‌آید که به جرات می‌توان گفت که وسیع‌ترین انجمن در این عرصه است. فکر نمی‌کنم هیچ جای دیگری از دنیا چنین انجمنی با این میزان از سازماندهی برای پرورش خلاقیت و به دست آوردن نیروی خلاقه و مبتکر داشته باشد. گمان می‌کنم که این فیلمسازان آینده رخوت‌انگیز سینمای بلند ما را دگرگون خواهند کرد.

فیاض با اشاره به کمیت زیاد تولیدات سینمایی در شرایط کرونا اظهار کرد: با وجود بحران کرونا و تعطیل بودن سینماها اما تولیدات سینمایی باز هم ادامه‌دار شد. پلتفرم‌ها نیز در این خصوص تاثیر داشتند، تجربه تازه‌ای از تماشای فیلم را رقم زدند و من فکر می‌کنم فیلمسازان کوتاه می‌توانند از چنین بستری بیشتر بهره ببرند؛ به‌ویژه در حال حاضر که تماشاگر خواسته یا ناخواسته کم‌حوصله‌تر از گذشته است و در چنین شرایطی فیلم کوتاه برای مخاطب به گزینه بهتری برای تماشا تبدیل می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: فیلم کوتاه، رویکردی روشنفکرانه دارد. ما باید از جشنواره فیلم کوتاه تهران شروع به اکران آنلاین آثار و تماشاگران را به تماشای فیلم دعوت کنیم. از مخاطبان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دعوت می‌کنم که بخش بین‌الملل این رویداد را جدی بگیرند. زیرا آثار خیلی خوبی در این بخش اکران می‌شوند.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرکز«مأوا» زیارت اربعین را با صدای محمود کریمی منتشر کرد


مرکز موسیقی انقلاب اسلامی «مأوا» همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی نماهنگ زیارت اربعین را با حال و هوایی متفاوت منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اصل ماجرای اربعین یک قاب ماندگار است/جذابیت عکاسی از ارمنی و سنّی


محمد محسنی‌فر معتقد است پیاده روی اربعین حسینی یک اتفاق بزرگ در حال رخ دادن است که آدم‌ها را از گوشه و کنار جهان دورهم جمع می‌کند تا به واقعه مهم جهانی بیانجامد.

مشاهده خبر از سایت منبع