X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

اولویت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با هنرمندان تجسمی مشخص شد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه اقتصاد هنر وجود دارد، گفت:« ایران جزو کشورهای مطرح و دارای جایگاه بالا در تولید آثار هنری است، بنابراین در بخش اقتصاد هنر هم باید به این رتبه برسیم و تلاش ما بر این است که بازارهای جهانی را بدست بیاوریم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«یدو» به جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فهرست اسامی آثار «مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی»، در بخش ملی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، آثار راه‌یافته به بخش «مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی»، با اعلام «علیرضا تابش» در نشست خبری جشنواره به شرح زیر است:

«اشکنه»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی وحید پاکزاد

«بَلیط، (بلوط)»، به کارگردانی مرتضی رحیمی و تهیه‌کنندگی سید علیرضا سجادپور

«بامبالا»، به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید

«بر لبه پرتگاه»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مسعود فرخنده طینت‌فرد

«برزنگی»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین قاسمی‌جامی

«پسران دریا»، به کارگردانی افشین هاشمی و حسین قاسمی‌جامی و تهیه‌کنندگی بهروز نشان

«پسرم، رسول»، به کارگردانی نبی قلی‌زاده و تهیه‌کنندگی مریم پیرکاری

«ترانه‌های پدری»، به کارگردانی محمد بصیری و تهیه‌کنندگی علی ژکان

«تیام»، به کارگردانی امیرحسین عنایتی و تهیه‌کنندگی اسفندیار حاج‌حسنی

«خبرنگار»، به کارگردانی ابراهیم فروزش و تهیه‌کنندگی سید علیرضا سبط احمدی

«داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بناسان، غول چراغ جادو»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حبیب احمدزاده

«راز قلعه»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کریم رناسیان

«زندگی و زندگی»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی‌ قوی‌تن

«سوییپر»، به کارگردانی امین شجاعی باغینی و تهیه‌کنندگی امین شجاعی باغینی و علی‌میرزاده

«شهر گربه‌ها»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید جواد هاشمی

«لیپار»، به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی سعید خانی

«یدو»، به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح

«یکی بود، یکی نبود»، به کارگردانی مرضیه منصوری و تهیه‌کنندگی پرویز امیری- محصول شبکه قرآن

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شکوفایی و پیشرفت شبکه‌های استانی کاملاً محسوس است


حجت‌الاسلام موسوی مقدم گفت: شکوفایی و ارتقای کمی و کیفی شبکه‌های استانی و معاونت امور استان‌ها امری کاملاً محسوس است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثارهنرمندان پیشکسوت به نمایش درآمد/ «خنده بر آتش» در برج آزادی


همزمان با آغاز هفته گرامیداشت دفاع مقدس نمایشگاه عکس «خنده بر آتش» در قالب نمایش آثار هنرمندان پیشکسوت این عرصه و کارگاه آموزشی نقاشی با حضور تعدای از مدیران و هنرمندان افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجرای برگزاری مراسم ختم برای رزمنده‌ای که هنوز اسیر بود! + فیلم


برنامه «محاکات» شب گذشته میزبان یکی از رزمندگان دفاع مقدس کشورمان بود که قصه جالبی را تعریف کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پرسش» نام یک آلبوم موسیقی شد/ معرفی گرایش های آهنگسازی یک مؤلف


آلبوم «پرسش» به آهنگسازی محمدرضا تفضلی از هنرمندان فعال حوزه موسیقی کلاسیک با همراهی تعدادی از نوازندگان شناخته شده کشورمان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز ثبت نام بیمه تکمیلی اصحاب فرهنگ و هنر/حق بیمه ها ثابت ماند


نام نویسی بیمه درمان تکمیلی، عمر و حوادث اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه توسط مجموعه صندوق اعتباری هنر آغاز شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه‌یابی نیمی از آثار پذیرفته‌شده کانون به المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی اعضای پذیرفته شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در «پنجمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران» اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، اسامی ۲۶ اثر پذیرفته‌شده در بخش «ایده» و ۲۲ اثر پذیرفته‌شده در بخش «فیلم» «پنجمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران» در حالی منتشر شده است که نیمی از این راه‌یافتگان اعضای نوجوان کانون در سراسر کشور هستند.
بر این‌اساس امیرعباس خالصی‌فر با ایده «تغییر کاربری»، ثمینا شعفی با ایده «همسایه‌ سوال‌برانگیز»، متین غیور با ایده «چوب کبریت» از خراسان رضوی، شکیباسادات میرحسینی در بخش ایده با اثر «کوچولوی بدجنس» از استان سمنان و ثمین‌ عالی‌زاده با فیلم «دسته‌دار» از استان هرمزگان برخی از این اعضا هستند.
از استان فارس ثمین ابوالحسنی با فیلم «حضور گرم» و از استان البزر امیرمهدی براتی با فیلم «بچه گروفالو» به این المپیاد راه یافته‌اند.
در این میان استان اصفهان بیشترین برگزیدگان را به خود اختصاص داده است. در بخش فیلم، محمدمتین رستمی با انیمیشن «همدم»، سحر خانی با انیمیشن «فروت لند» و زینب صیفوری با انیمیشن «کرنال» و در بخش ایده، سحر خانی با اثر «نابغه»، محمدمتین رستمی با اثر «دست‌های خدا»، پوریا کاشی با اثر «ابر قهرمان» و علی‌اصغر سلیمانی با اثر «اشک‌های دودی» حضور خواهند داشت.
همچنین عارفه جعفری، هانیه اقبالیان، سینا قاسمی به ترتیب با فیلم‌های «کمی دورتر»، «کمد دیواری» و «گاری» از استان یزد در این المپیاد پذیرفته شده‌اند.
از همین استان عارفه فلاح و فرزاد برزگری با ایده‌های «آرزو» و «چادر نماز» نوجوان‌هایی هستند که در این رویداد حضور خواهند داشت.
زینب مزارعی عضو کانون کرمان با اثر «دیو دیگ به سر» و مهزیار حسینی‌تبار با اثر «چیستی نانو» از ملایر استان همدان نیز هر دو در بخش فیلم پذیرفته شده‌اند.
همچنین استان خوزستان نیز در هردو بخش موفق به حضور در این المپیاد شده است. ستایش یزدانی با ایده‌ی «رویای نقاش» و سوفیا رضایی با ایده‌ی «لیلا»، مجتبی خسروی‌فرد با ایده‌ی «یک افغان در میان ما»، و حسین شلاگه با فیلم «یه امروز بگذر» اسامی این نوجوانان است.
یادآوری می‌شود «پنجمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران»، از سوی بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ همزمان با سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگترین مشکلات «سینمای دفاع مقدس» ما این است که اقتباس از خاطرات و کتاب‌های دفاع مقدس وجود ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس، اساسی‌ترین مشکلات سینمای دفاع مقدس کشورمان را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، حمید داوودآبادی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس، در گفت و گو با خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام بخش از وقایع دفاع مقدس در حوزه فیلمسازی مغفول مانده و نیازمند معرفی به جامعه است گفت: پس از جنگ تحمیلی هشت ساله ایران و عراق، تعدادی فیلم تولید شد که فیلم ضد جنگ نامیده می‌شود. بعضی از سازندگان فیلم‌های دفاع مقدس حتی به جبهه نرفته اند و تولیداتی را تحت عنوان ادبیات جنگ به سینمای ایران قالب کردند که متاسفانه به مفاهیمی جا افتاده هم مبدل شده است.

وی افزود: امروزه سینمای آمریکا و هالیوود فیلم‌های زیادی مرتبط با جنگ تولید می‌کنند که هم با سرمایه گذاری قوی و هم با فروش موفق رو به رو می‌شود؛ اما ما هنوز به درک عظمت جنگ ایران و عراق، تلاش ستودنی مردم برای مقاومت و ندادن حتی یک وجب از خاک ایران به دشمن نرسیده ایم.

این نویسنده بیان کرد: تا امروز من قسم میخورم به هیچ یک از فیلم‌های دفاع مقدس به عنوان فیلم دفاع مقدس درست جایزه داده نشده است. ما هنوز نتوانسته ایم اثری خلق کنیم که در عرصه جهانی و بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد. البته منظور احتیاج به دیده شدن توسط غربی‌ها نیست؛ هدف نشان دادن واقعیت جنگ هشت ساله ایران و عراق به دنیاست؛ اینکه ما چگونه و برای چه جنگیدیم.

داوودآبادی در پاسخ به اینکه مشکل اساسی ریشه در کجا دارد، گفت: اول یکی از بزرگترین مشکلات سینمای دفاع مقدس ما این است که اقتباس از خاطرات و کتاب‌های دفاع مقدس وجود ندارد. تولیدکنندگان آثار سینمایی صرفاً نگاه به بیرون دارند، چون راحت تر است. با وجود کتاب‌های جالب و خاطرات دفاع مقدس اصلاً به آن‌ها توجه نمی‌شود. زمانی که اصل محتوا و قصه وابسته باشد، سینما مستقل نمی‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر، در حوزه دفاع مقدس دو دسته فیلمساز داریم: دسته اول فیلمسازانی هستند که خودشان در جنگ حضور داشتند. انتقاد من به این دسته از فیلمسازان دفاع مقدسی است؛ زیرا با اینکه این افراد خودشان مزه جنگ را چشیده و بسیاری از وقایع را لمس کرده اند، اما متاسفانه به آن به شکل واقعی و غیرتمندانه نمی‌پردازند. دسته دوم فیلمسازان، آنهایی هستند که در جنگ حضور نداشتند؛ اما علاقه‌مند به فیلمسازی در این حوزه هستند. این دسته با مشاهده فیلم‌های جنگی غربی و تغییر نام شخصیت‌های فیلم‌ها اثری مشابهه آن را ساختند؛ البته نقدی به آن‌ها وارد نیست. از جمله خطاهایی که برخی مرتکب شده اند که من آن را خیانت تعبیر می‌کنم، جداسازی جشنواره فیلم دفاع مقدس از جشنواره فیلم فجر و جداسازی جشنواره کتاب دفاع مقدس از جشنواره کتاب سال است. این کار به نحوی انزوا دادن به فیلم و ادبیات دفاع مقدس است.

این نویسنده درباره نسل امروز و لزوم ارائه محتوای مفید انقلابی به او گفت: نسل امروز از ما مطالبه دارد. ما، هم در حوزه ادبیات و هم در حوزه سینما در مقابل نسل امروز شرمنده ایم. هیچ فیلمی نداریم که انقلاب و دفاع مقدس را به شکل درست ارائه دهد و همین امر تاثیر بسزایی در به فراموشی سپرده شدن این وقایع می‌گذارد. با تبلیغات، بنر و مسائل این‌چنینی نمی‌توان در این باره حرف زد؛ این‌ها شور فرهنگی است. ما باید به دنبال شعور فرهنگی باشیم.

داوودآبادی در پاسخ به این سوال که کدام یک از آثار سینمای دفاع مقدس توانسته به ارزش‌های حماسی واقعی نزدیک شود، اظهار کرد: در حوزه دفاع مقدس ژانرهای مختلفی وجود دارد که برخی به خود جنگ و برخی به تبعات جنگ می‌پردازند. من اتفاقاً فیلم‌هایی که خیلی جنگی هستند و به شکلی اغراق آمیز از هواپیما، تانک و فضاهای این چنینی استفاده شده را اصلاً قبول ندارم؛ چون فرهنگ واقعی دفاع مقدس را ندارند. من حتی می توانم با ذکر فیلم‌هایی که خیلی هم برایشان هزینه شده بگویم کدام یک از فیلم‌های تولیدی کپی کدام فیلم از تولیدات غربی است. با مشاهده این فیلم‌ها آدم خنده اش می گیرد؛ چون فقط اسم‌ها و قیافه‌ها تغییر کرده، ولی از نظر محتوایی تفاوتی با نسخه اصلی ندارند.

در پایان داوودآبادی گفت: به نسل امروز امید دارم؛ نسل امروز دوره ما را از سینما و ادبیات پس می زند؛ چون ما خیلی اهمال کاری بودیم. ما پیر شدیم، خسته شدیم، زودرنج شدیم و این برای نسل ماست. نسل جدید پرشور و مطالبه‌گر است. من قول می‌دهم نسل جدید هم در ادبیات و هم در سینما موفق عمل می کند، چون به گذشته برمی‌گردد و به دنبال پاسخ به پرسش از تبعات جنگ برای کشور ما و دشمن می‌گردد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقش «روابط عمومی صدا و سیما» در ابهامات و اشکالات و بروز نکات عجیب در نظرسنجی‌های «رسانه ملی» چیست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چند نکته در مورد نظرسنجی ‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی درباره برنامه‌ های تلویزیون بخوانید.

به گزارش سینماپرس، سال‌ هاست که سازمان صدا و سیما برای ارزیابی برنامه‌ های خود، از نظرسنجی‌های دوره‌ای استفاده می‌کند که مرکز تحقیقات این سازمان انجام می‌دهد. نتایج نظرسنجی‌ های مرکز تحقیقات رسانه ملی هر از گاه از سوی روابط عمومی سازمان صدا و سیما منتشر می‌شود تا مخاطبان و رسانه‌ها هم بتوانند بر اساس آن، برنامه ‌ها و شبکه ‌های رسانه ملی، خصوصا شبکه‌های تلویزیونی سراسری را ارزیابی کنند. با همه آن چه که گفته شد، نتایج نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی واجد بعضی ابهامات، اشکالات و نکات عجیبی است.

با این حال همه اشکالات به عملکرد مرکز تحقیقات بر نمی‌گردد و شیوه انتشار نظرسنجی‌ها توسط روابط عمومی صدا و سیما نیز در این اشکالات موثر است. اگر چه اساسا در کشور ما آمار و اطلاعات چندان زیاد نیست و از سوی مسئولان جدی گرفته نمی‌شود، اما این اشکالات و ابهاماتی که در ادامه می‌آید، علامت سوال‌هایی را در برابر ادعاهای مسئولان رسانه ملی که نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات صدا و سیما را دقیق، کارشناسی و علمی می‌دانند، قرار داده است. ذکر این نکته ضروری است که این گزارش به هیچ وجه قصد ندارد تا آمار و اطلاعات این نظرسنجی‌ها را زیر سؤال ببرد، بلکه تنها برای یادآوری ابهامات و اشکالات تدوین شده است. چراکه معتقدیم جدای از این که تحلیل‌گران و منتقدان برای بررسی میزان استقبال یا استقبال نشدن از یک برنامه می‌توانند از این نتایج بهره جدی ببرند، بدیهی است نتیجه نظرسنجی‌ها می‌تواند مبنای بسیاری از طرح‌ها و تصمیم‌گیری‌های بعدی برای توسعه و پیشرفت امور باشد.

مورد خاص حیات وحش

یکی از نکاتی که در نظرسنجی‌ های یکی دو سال اخیر تلویزیون خیلی مورد توجه قرار گرفته، آمار فوق ‌العاده برنامه «مستند حیات وحش» محصول شبکه مستند سیماست که اغلب جزو پربیننده‌ ترین برنامه‌های سیماست. این برنامه شبکه مستند، معمولا حدود ۳۰ درصد مخاطب دارد و در رتبه‌ های سوم تا پنجم جدول پربیننده‌ ترین برنامه‌های تلویزیون در رفت‌ و آمد است. این برنامه که در شبکه مستند از ساعت ۲۳ تا ۲۴ هرشب پخش می‌شود، در حالی به این آمار رسیده که به نظر می‌رسد سابقه ذهنی مخاطب از عبارت «مستند حیات وحش»، به این آمار دامن زده است. به عبارت دیگر، بسیاری از مخاطبانی که در نظرسنجی از آن ها سؤال می‌شود، تفاوت خاصی میان برنامه مستند حیات وحش شبکه مستند با دیگر برنامه‌ های مستند درباره حیوانات، قائل نیستند. طبیعی است که اگر از برخی از آن‌ها زمان دقیق پخش این برنامه پرسیده شود، اطلاع چندانی نداشته باشند.

«دورهمی» پربیننده ‌تر از شبکه نسیم

طبق نظرسنجی ‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی، گاه بعضی برنامه ‌های شبکه ‌های تلویزیون، بیشتر از شبکه پخش‌ کننده مخاطب دارند؛ در حالی که این اتفاق از نظرمنطقی غیرممکن است. مثلا طبق نتایج نظرسنجی زمستان ۹۹، شبکه نسیم ۲۹ درصد مخاطب داشته است، اما برنامه «دورهمی» محصول همین شبکه، ۳۹ درصد! در همین نظرسنجی شبکه یک ۴۴.۵درصد مخاطب اما سریال «خانه امن» محصول همین شبکه، ۴۴.۶درصد مخاطب داشته است. چطور ممکن است کسی «دورهمی» ببیند، ولی شبکه نسیم نبیند؟!

آمار عجیب نوروزی

نتایج نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات صدا و سیما گاه به شکلی است که سخت بتوان آن را توجیه کرد. مثلا در حالی که همه سریال ‌های نوروزی و تقریبا همه ویژه ‌برنامه‌ های تحویل سال در هفته اول نوروز ۱۴۰۰ نسبت به نوروز ۹۹ بیننده بیشتری داشته‌اند، اما میزان مخاطب کلی ۹۰ درصدی تلویزیون در نظرسنجی نوروز ۱۴۰۰، نسبت به مخاطب ۸۳ درصدی نوروز سال گذشته، ۷ درصد افت داشته است! چطور ممکن است تک‌ تک برنامه‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر دیده شده باشند، اما مجموعه کل برنامه‌ها کمتر دیده شده باشد؟

از چه کسی پرسیدید؟

ابهام مهم نظرسنجی ‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی، آن است که جزئیات فنی تحقیق در آن‌ها اعلام نمی‌شود. این که جامعه آماری نظرسنجی چند نفر بوده، گستره نظرسنجی ملی بوده یا در مراکز استان پرسش شده، شیوه پرسش تلفنی یا حضوری بوده و از افراد چه سنی سؤال شده. این نکات در اغلب نظرسنجی‌های مراکز معتبر نظرسنجی هست، اما در نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی غایب است. این پرسش‌ها را از روابط عمومی رسانه ملی نیز پرسیدیم، اما کسی در سازمان مایل نبود به این پرسش ‌ها پاسخ بدهد.

چرا بی ‌نظم؟

آن ‌طور که شنیده می‌شود، نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی، منظم است و فراوان انجام می‌شود، اما انتشار نتایج آن تابع هیچ نظمی نیست. در برخی ماه‌ها هیچ نظرسنجی منتشر نمی‌شود و هیچ آماری از میزان مخاطب بعضی سریال‌ ها و برنامه ‌ها وجود ندارد. با این حال جالب است بدانید، چند سال است که در ماه رمضان و نوروز که مخاطب تلویزیون به شکل سنتی بالاتر از زمان‌ های دیگر است، دو نظرسنجی منتشر می‌شود! گویی مسئولان سازمان صدا و سیما تمایل دارند نظرسنجی‌هایی را بیشتر منتشر کنند که مربوط به زمان پربیننده تلویزیون است.

ماجرای درصد رضایت

در نتایج نظرسنجی ‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی، علاوه بر فاکتور درصد بیننده، فاکتوری با عنوان «درصد رضایت در حد زیاد» وجود دارد. بر اساس روال معمول نظرسنجی‌ ها، برای هر برنامه، از کسانی که برنامه را تماشا کرده‌اند، درصدرضایت نیز پرسیده می‌شود. پاسخ می‌تواند خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد باشد. با همه آن چه گفته شد، در نتایج نظرسنجی‌ها تنها درصد رضایت خیلی زیاد و گاهی هم زیاد منتشر می‌شود، نه درصد رضایت متوسط، کم و خیلی کم! در اغلب نظرسنجی‌ها درصد رضایت از برنامه ‌هایی اعلام می‌شود که آمار مخاطب بالاتری دارند و از درصد رضایت بقیه خبری نیست.

*خراسان

مشاهده خبر از سایت منبع