رونمایی از تیتراژ سریال مستند جریان شجریان
همزمان با سالروز تولد محمدرضا شجریان از تیتراژ سریال مستند «جریان شجریان» رونمایی شد.
همزمان با سالروز تولد محمدرضا شجریان از تیتراژ سریال مستند «جریان شجریان» رونمایی شد.
سینماپرس: مراسم رونمایی از پوستر سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان صبح امروز در میدان نقش جهان اصفهان برپاشد.
به گزارش سینماپرس، در این مراسم که صبح امروز پنجشنبه اول مهر ۱۴۰۰ برپا شد، علیرضا تابش گفت: در آستانه اربعین حسینی هستیم. یاد و خاطره شهدای گرانقدر جنگ تحمیلی را در هفته دفاع مقدس هم که برای دفاع از مام وطن جنگیدند گرامی میداریم.
او افزود: خوشحالم که در کنار شهردار اصفهان پوستر جشنواره را رونمایی میکنیم. جشنواره کودک و شهر اصفهان پیوند ناگسستنی با هم دارند و همکاران ما در دبیرخانه دائمی جشنواره در اصفهان، در حال تلاش برای ساخت موزه اسناد جشنواره هستند. شعار جشنواره امسال که در پوستر هم متجلی شده «سینما، سرزمین خیال» است.
دبیر جشنواره ۳۴ ادامه داد: بچههای ایرانی همانند دیگر کودکان، سال سختی را پشت سر گذاشتند. پنجاه و یک هزار کودک در ایران به دلیل کرونا یتیم شدند. ما وظیفه خود میدانیم که از کودکانی که به سرزمین خیال یعنی سینما پناه میآورند، حمایت کنیم. جا دارد از همه تهیهکنندگان و فیلمسازان این حوزه، شهردار اصفهان و فعالان رسانه که اهمیت سینمای کودک را به ما یادآوری میکنند، تشکر کنم. امیدوارم در روز جهانی کودک که آغاز جشنواره است، جشنواره پرشور و بالندهای را شاهد باشیم.
در ادامه از پوستر اصلی جشنواره و پوستر پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان اثر احسان برآبادی رونمایی شد و شهردار اصفهان و دبیر جشنواره آنها را امضا کردند.
سینماپرس : مراسم رونمایی از پوستر سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان صبح امروز پنج شنبه یکم مهرماه در میدان نقش جهان اصفهان برگزار شد.
سینماپرس : نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان صبح امروز پنجشنبه اول مهرماه به صورت مجازی با حضور محسن دلیلی مدیر روابطعمومی این رویداد و علیرضا تابش دبیر جشنواره در کتابخانه مرکزی استان اصفهان برگزار شد.
سینماپرس: علیرضا تابش دبیر سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در نشستی مجازی به تشریح جزییات برگزاری این رویداد پرداخت.
به گزارش سینماپرس، نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان صبح امروز پنجشنبه اول مهرماه به صورت مجازی با حضور محسن دلیلی مدیر روابطعمومی این رویداد و علیرضا تابش دبیر این جشنواره برگزار شد.
پیش از برگزاری این نشست آیین رونمایی از پوستر این دوره از جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان، با حضور علیرضا تابش و شهردار اصفهان در میدان نقشجهان این شهر برگزار شد.
در ابتدای این نشست علیرضا تابش بیان کرد: بار دیگر برای من سبب خوشحالی شد که در اصفهان شما را زیارت میکنم امیدوارم دوران کرونا و محدودیتها هر چه زودتر به سر بیاید و مجدداً شاهد برنامههای رویداد محور باشیم و سالنهای سینما شاهد تجمعات پرشور هنرمندان و خانوادهها شود. در ابتدا لازم است گرامی بدارم یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را و ادای احترام کنیم به شهدای مدافع سلامت که در یک سال و نیم گذاشته با نثار جان در مقابل بیماری کرونا و برای آسایش مردم جانانه ایستادند.
وی ادامه داد: امروز ساعت چهار صبح از تهران راه افتادم و ساعت نه با شهردار محترم اصفهان دیداری داشتم و پوستر جشنواره امسال را رونمایی کردیم. شعار امسال «سینما سرزمین خیال» است در شورای برنامهریزی جشنواره بحث زیادی درباره شعاری که میتواند متناسب با شرایط کودکان باشد داشتیم. از سوی دیگر من برای سینما رسالت حفظ امید و نشاط را قائل هستم و در شرایط تلخ و شکننده کرونا کودکان هراس زده با دنیای سینما به آرامبخشی تخیل و خیال روی میآورند و سینماگران ما که طی سالهای متمادی فیلمهای جذابی برای آنها تولید کردند برای ما قابل احترام هستند و از این جهت این شعار را برای جشنواره و المپیاد امسال شعاری عملیاتی میدانم.
تابش در ادامه گفت: امیدوارم از غمها کاسته شود و فعالیتهای فرهنگی به ویژه جشنوارههای سینمایی به شکل سابق برگردد و شاهد حضور خانوادهها و بچهها باشیم.
دبیر سیوچهارمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان افزود: امسال بیش از ۵۵۰ اثر در دو بخش جشنواره به دبیرخانه رسید دوستان ما در بخش ملی و بینالمللی این آثار را رصد کردند.
وی با ارایه آماری از آثار رسیده به جشنواره بیان کرد: آثار راه یافته به بخش مسابقه شامل ده وب سری است از میان کل آثار و ما بررسی کردیم ۱۶ اثر با موضوع کروناست که در بخش کروناروایت حضور خواهند داشت.
معرفی فیلمهای بلند جدول اکران جشنواره سیوچهارم
تابش افزود: فیلمهای بلند سینمایی که قرار است به صورت فیزیکی و با رعایت استانداردهای جشنواره به نمایش دربیاید عبارتند از «بلوط» ساخته مرتضی رحیمی، «بامبالا» کارگردان سید جمال سید حاتمی، «برزنگی» ساخته حسین قاسمی جامی، «پسران دریا» ساخته افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی، «ترانههای پدرانه» ساخته محمد بصیری، «داستانهای هزار و یک روز» تولید مشترک ایران و ژاپن ساخته حبیب احمدزاده، «زندگی و زندگی» ساخته علی قویتن، «شهر گربهها» ساخته سید جواد هاشمی، «لیپار» ساخته حسین ریگی و «یدو» ساخته مهدی جعفری. این فیلمها در کاخ جشنواره اصفهان و استانهای متقاضی به صورت حضوری به نمایش درمیآید.
معرفی داوران جشنواره
وی در ادامه گفت: افتخار دارم اسامی هیات داوران این دوره را از جشنواره را در بخش ملی اعلام کنم. مهین جواهریان، گلاره عباسی، بهروز شعیبی، سهیل موفق، حامد جعفری، رضا درستکار و بهرام دهقانیار آثار ملی را داوری میکنند. در بخش انیمیشنهای بلند و کوتاه دو داور از ترکیه و افغانستان داوران این دوره هستند.
تابش افزود: همانطور که قبلاً هم اعلام کردیم این دوره به صورت ترکیبی میزبان مخاطبان است پلتفرمهای میزبان هاشور، فیلیمو و تیوا به عنوان میزبان اصلی اکران آنلاین هستند و از تاریخ ۱۶ تا ۲۱ مهرماه مطابق با جدول جشنواره آثار به نمایش درمیآیند. امسال تیوا به عنوان تلویزیون اینترنتی در کنار ما خواهد بود و کلیه برنامههای برخط را به صورت روزانه پوشش میدهد افتتاحیه در اصفهان برگزار میشود. در هاشور علاوه بر فیلمهای آموزشی، کتابخانه آموزشی و… هست. در فیلیمو تنها نمایش آثار فیلمهای جشنواره را خواهیم داشت.
دبیر جشنواره در ادامه توضیح داد: در خانه جشنواره در اصفهان ما داوران کودک و نوجوان را میزبانی خواهیم کرد و از داوران کودک دعوت میکنیم تا به این محل بیایند. داوران بخش فیزیکی هم میتوانند آثار را از نزدیک و به صورت حضوری دنبال کنند.
وی افزود: ما امیدواریم با همت شهرداری اصفهان و کانون پرورش بتوانیم شاهد اکران فیلمهای کودک و نوجوان باشیم و همواره طی این سالها این تعلق خاطر را داشتیم که حاشیه شهر اصفهان هم بی نصیب از این موضوع نباشد. امسال استقبال خوبی از داوران بخش کودک و نوجوان شد هم مجموعه سیتی سنتر و هم سینما ساحل را خواهیم داشت که میزبان این دوره خواهند بود. در بخش هیات داوران بخش بینالملل هم ۶ داور از کشورهای مختلف در بخش مسابقه بلند و کوتاه داریم. از ۸ کشور داور کودک و نوجوان داریم و سه کودک ایرانی آثار را داوری میکنند.
تابش ادامه داد: در کتابخانه ویدیویی که ویژه بازاریابان این رویداد است ۴۵۰ فیلم را بارگذاری میکنیم و با چیزی که تعریف شده خارجیها میتوانند بیایند آثار را ببینند. ما برای دوستداران مطالعات سینمایی کارگاههای جذابی داریم که امیدوارم مورد استقبال مخاطبان جشنواره باشد. سه کارگاه با حضور مدرس خارجی و سه کارگاه با حضور مدرس ایرانی خواهد بود.
وی افزود: فیلمهای «یدو» و «پسران دریا» دو فیلم ایرانی هستند که در بخش بینالملل در کنار ده اثر دیگر رقابت میکنند.
دبیر جشنواره با اشاره به اسامی کشورهای حاضر در جشنواره سیوچهارم گفت: بر اساس تفاهمنامهای که یونیسف با ما امضا کرده فیلمهای یونیسف را هم در جشنواره داریم که یک جایزه به یک فیلم برگزیده ایرانی اهدا میشود. امسال شاهد یک سالگی جشنواره ادبیات معاصر هم هستیم که یک کارگاه با ما به صورت مشترک برگزار خواهد شد.
تابش ادامه داد: یکی از دغدغههای ما اهمیت شهرهای خواهرخوانده اصفهان بوده که در بخش پذیرش آثار با کشورها و شهرهایی خواهر خوانده همکاری داریم. همینطور در بخش داوری هم چنین است. امیدوارم امسال هم وجه بینالمللی جشنواره پررنگ باشد. همکاران من کارهای ارزشمندی در دبیرخانه اصفهان داشتند یکی از برنامههای ما این بود که مرکز اسناد و موزه جشنواره را در اصفهان داشته باشیم که بخشی از آن رونمایی شد و امیدوارم فازهای بعدی در سال جاری افتتاح شود. دفتر جشنواره طی این روزها فعال بوده و به رغم شرایط کرونایی همکاران من فعالیتهایی داشتهاند.
وی ادامه داد: یکی از نقاط مهم و ارزشمند این جشنواره در پنج دوره گذشته همزمانی المپیاد فیلمسازی نوجوانان با جشنواره بوده که افتخار دارم در دوران مدیریتی من این رخداد مهم شکل گرفت و الان به نهالی بارور تبدیل شده است. نوجوانان در دورههای گذشته به عنوان مخاطب حضور داشتند اما در این پنج دوره رقابت میکنند، آموزش میبینند، منتور دارند، پیشکسوتان در کنار آنها هستند و از تجربیات آنها استفاده میکنند.
دبیر جشنواره در ادامه گفت: تاکنون ۲۳ استان و دو منطقه آزاد اروند و ارس اعلام آمادگی کردهاند میزبان گزیدهای از فیلمها باشند. ما امسال در افتتاحیه جشنواره که به صورت خلاقانه برگزار میشود بزرگداشت زنده یاد نورپور را خواهیم داشت که مدیر و موسس سینما قدس اصفهان بودند. در اختتامیه هم از دو شخصیت محبوب و موثر در سینمای کودک و نوجوان که آنها را متاسفانه از دست داریم یاد خواهیم کرد. یکی فرشته طائرپور که همیشه حضوری فعال در جشنواره داشتند همینطور زندهیاد محمد ابوالحسنی که خالق دیرین دیرین بود. از این دو شخصیت سینمایی تجلیل و بزرگداشت آنها را برگزار میکنیم.
تابش در ادامه و در بخش پاسخ به پرسش اهالی رسانه درباره تاثیر تحولات این جشنواره بر استان اصفهان بیان کرد: من در بخش ابتدایی به برخی از فعالیتهای دبیرخانه که در طول سال در اصفهان برگزار میشود اشاره کردم. نسلی از خبرنگاران عکاسان تولیدکنندگان هم پای این جشنواره بالیدند و بارور شدند اصفهان تنها شهر مهم فرهنگی کشور است به خاطر این میزبانی سالها تولیدات فرهنگی و هنری توسط شهرداریها، انجمن سینمای جوانان، حوزه هنری و… داشتیم جشنواره نیروی انسانی ارزشمندی را تربیت کرده است برخی از این نیروها مثالزدنی هستند. به داوران کودک و نوجوان این رویداد افتخار میکنم اینها بخشی از دستاوردهای جشنواره برای شهر اصفهان است فراموش نکنیم که صنعت سینما یک زنجیرهای به هم پیوسته است بخشی از این زنجیره در شهر اصفهان اتفاق میافتد و بخشی در شهرهایی دیگر. اصفهان فعالیتهای بینالمللی در این سالها به ویژه شهرهای خواهرخوانده خود در کشورهای دیگر داشته است.
وی افزود: جشنواره سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی از زیست فیزیکی به زیست آنلاین کوچ کرد، اولین جشنوارهای بود که جریان فرهنگی را تعطیل نکرد پلتفرمهای مشهور فیلمها، کارگاههای جشنواره و… را برگزار کردند و شعار ایران تنها تهران نیست محقق شد.
سرنوشت اکران فیلمهای کودک چه میشود؟
تابش در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اکران نشدن فیلم کودک طی یک سال گذشته و تعیین تکلیف اکران فیلمهای دوره گذشته و دروه کنون جشنواره گفت: گفتگوهای مفصلی با نماوا و فیلیمو داشتم قولهای نسبتاً خوبی دادند. بخش عمدهای از اکران به تصمیمات صاحبان آثار برمیگردد، فیلم «یدو» و «مهران» سال گذشته به تلویزیون فروختهشد و تلویزیون همکاری خوبی کرد و نرخ خوب به ما پیشنهاد داد و به عنوان تحفه برای بچههای ایرانی هدیه دادیم. به خاطر شرایط کرونایی سرمایهگذاران و صاحبان آثار باید خودشان تصمیم بگیرند با چه نرخی آثارشان را به سامانههای آنلاین بفروشند.
وی ادامه داد: از صدا و سیما میخواهم با نرخ بالاتری آثار را خریداری کنند چون بچهها نیاز دارند در مقابل حجم زیادی از تولیدات خارجی که از سامانههای آنلاین پخش میشود، فیلم ایرانی هم ببیند. این یک رقابت نابرابر است ما محصولات خوبی در این حوزه داریم که باید سامانههای آنلاین روی خوش نشان بدهند. با بازگشایی سینماها و روند واکسیناسیون امیدوارم با هماهنگیهایی که با شورای صنفی نمایش داریم، فیلمهای کودک هم سهم خوبی در اکران عمومی داشته باشند.
وی افزود: امسال تنوع شهرهای مختلف در بخشهای سینمایی و کوتاه و پویانمایی بالا بود و آثار متنوعی از شهرهای مختلف داشتیم. کار مهمی که کردیم این بود که سال گذشته و سالهای قبل بعضاً فیلمهایی در اصفهان نمایش داده میشد که در شهرهای دیگر تعدادشان کمتر بود که به دلیل عدم توافق با صاحبان فیلمها بود اما امسال صاحبان فیلمها این منت را بر من گذاشتند که هر آن تعداد فیلم که در اصفهان اکران میشود در سایر شهرها هم پخش شود.
افزایش بودجه نداشتیم
تابش در پاسخ به سوال دیگری درباره بودجه این دوره از جشنواره گفت: بودجه ما افزایشی نسبت به سالهای گذشته نداشته است. ما تأکید ویژهای روی صرفهجویی داشتیم سال گذشته به رغم افزایش تورم کاهش هزینهها را داشتیم به ویژه در بخش بینالملل که یک بخش بودجه بر است. بخشی از کاهش هزینهها بابت از خودگذشتگی همکاران ما در بخش بینالملل بوده است. امیدوارم سال بعد بتوانیم مهمانان بینالمللی را به اصفهان دعوت کنیم. امسال افزایش بودجه نداریم بلکه صرفهجویی داریم.
وی درباره داوری کودکان و نوجوانان بیان کرد: هر دو گونه داوری یعنی حضوری و غیرحضوری در سامانه جشنواره ثبت میشود. ما تا ساعت ۲۴ سوم مهر ثبتنام بچهها را داریم که در دو شهر تهران و اصفهان آمار ثبتنام بالاست. استانهای دیگر هم کمکم افزایش پیدا میکنند. بعد از ثبتنام دو گزینه حضوری و غیرحضوری مشخص میشود. در اطلاعیه بعدی این حوزه را اطلاعرسانی میکنیم. با توجه به عدالت فرهنگی در نظر داریم همه بچهها شرکت داشته باشند سعی کردیم نمایش فیلم را عصرها بگذاریم تا بچهها بتوانند فیلمها را در دو نوبت ببینند.
نسل آینده سینمای ایران متأثر از المپیاد فیلمسازی نوجوانان است
دبیر جشنواره درباره دستاوردهای برگزاری چهار دوره المپیاد فیلمسازی هم بیان کرد: من قاطع میگویم که به نظرم نسل آینده سینمای ایران بیتردید متاثر از این المپیاد خواهد بود ما نوجوان یازده ساله که سال ۹۴ پذیرش کردیم الان تبدیل به نوجوانی شده که هزار رویا دارد. خیلی از آنها جذب صدا و سیما، سینما و… میشوند بخشی از دستاوردهای ما همین است. المپیاد یک نهاد سرمایه ساز در حوزه نوجوان بوده است. رویکرد منتورمحوری رویکرد خوبی بوده است. من از بزرگان این حوزه بارها شنیدیم که تشکر کردند که منتور شدند چون در کنار بچهها، آنها هم با روحیات نوجوانان آشنا شدند. مثلاً خانم درخشنده گفت نوجوانان به یک گروه موسیقی کرهای علاقهمند هستند این نشان میدهد که همنشینی با نوجوانان چه تاثیر دارد.
وی ادامه داد: ایده محوری هم دیگر بخش المپیاد است بچهها یاد میگیرند توسعه ایده فردی نیست و به صورت جمعی میتواند رخ بدهد. ما کار تیمی را به بچهها آموزش ندادیم اما در المپیاد این یکی از دستاوردهاست که یاد میگیرند چگونه در گروههای خود یک ایده را به صورت جمعی توسعه بدهند. آرزویی من دارم؛ سال گذشته نامهای برای وزیر آموزش دادم در نامه من آمده بود که المپیاد فیلمسازی به عنوان یک المپیاد ملی به رسمیت شناخته شود امیدوارم این درخواست من پذیرفته شود. منطق و دلیل من این است که این المپیاد به صورت طبیعی و غیر رانتی اتفاق افتاد و رشد کرد.
بنای وزارت ارشاد تعطیلی هیچ رویدادی نیست
دبیر این رویداد در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره بدون برنامهریزی در شرایط پاندمی چه دستاوردی دارد، توضیح داد: آقای اسماعیلی وزیر جدید فرهنگ در اولین گفتگوی خبری خود به این سوال پاسخ دادند بنای وزارت فرهنگ و سیاست فرهنگی ایران تعطیلی هیچ رویدادی نیست بلکه به دنبال ارتقای آنهاست. سال گذشته دکتر صالحی وزیر سابق ارشاد هم با رییس سازمان سینمایی، من، دبیر جشنواره فیلم کوتاه و حقیقت جلسهای گذاشتند و تاکید کردند که جشنوارهها تعطیل نشود. جشنوارهها نقش آینگی دارند و قرار است آثار را به نمایش بگذارند، آثار مقایسه و استعدادها کشف شود، در دو سال گذشته به رغم شرایط کرونایی آمار تولید افزایشی بوده است. این جشنواره و سایر جشنوارهها به مثابه ویترینی از آثار است. در دوران کرونا آیا رقابت فوتبال تعطیل شد؟ آیا باشگاههای بزرگ در ایران و جهان تعطیل شدند؟ مخاطبان از خانه و از دریچه تلویزیون به تماشای آنها نشستند، سینما هم این چنین است جشنواره محلی برای عرضه این آثار است.
وی درباره برگزاری جشنواره همزمان در تهران و اصفهان هم گفت: وزارت بهداشت و نهادهای مربوطه اجازه نمیدهد هنرمندان زیادی را دعوت کنیم. چارهای جز این نبود که بخشی از سینماگران و اصحاب رسانه در اصفهان حضور داشته باشند.
تابش در پاسخ به پرسش دیگری درباره ارتباط سینمای کودک با دیگر حوزههای تخصصی گفت: در اتفاق خوبی که در چند سال گذشته رقم خورد کمیته دوستان بین رشتهای به طور تخصصی سینمای کودک با رشتههای مختلف مثل روانشناسی و جامعه شناسی بررسی کردند ما این همت با داشتیم که از نظر متخصصان بین رشتهای استفاده کنیم حتی در ترکیب داوران و مدرسان خارجی همیشه تلاش شده متخصصان بین رشتهای دعوت شود چون معتقدیم سینمای کودک مولفههای مختلفی دارد که باید از توان همه متخصصان استفاده کنیم.
وی درباره بازبینی فیلمهای جشنواره از سوی ساترا برای نمایش آنلاین هم گفت: همان شیوه سال گذشته را داریم. فیلمها قبلاً پروانه نمایش از سازمان سینمایی گرفتهاند. سامانه تیوا هم تعاملی با سازمان سینمایی و ساترا دارد و در این زمینه مشکلی نداریم.
نابرابری میان انیمیشنهای خارجی و ایرانی
تابش درباره وضعیت انیمیشنهای سینمایی هم توضیح داد: سه مرکز مهم سینمایی کانون، بنیاد فارابی و مرکز مستند و تجربی حمایتهایی از سینمای انیمیشن داشتند تلاش ما این بوده که در همه این بخشها انیمیشنهای شاد و جذاب تولید شود اما نمایش این آثار بسیار مهم است. هم تلویزیون باید اهتمام بیشتری داشته باشد و هم سامانههای آنلاین. یک نابرابری بین انیمیشنهای ایرانی و خارجی وجود دارد و بدون رعایت حق کپی رایت شاهد نمایش آنلاین انیمیشنهای خارجی هستیم اما انیمیشنهای ایرانی این بخت را نداشتند که با قیمت خوب توسط سامانهها خریداری شود امیدوارم این موضوع بهتر و بیشتر دنبال شود.
وی درباره آورده مالی و معنوی جشنواره برای شهرداری اصفهان هم گفت: نگاه من به شهرداری، فارابی، حوزه هنری و… نگاه سرمایهگذاری در بخش فرهنگی است ما موظف و مکلف هستیم برای فرهنگ. و هنر هزینه کنیم همیشه نهادهای شهری حامیان مالی رویدادها هستند مهمترین درآمد شهرداریها برای هزینه کرد خود این است که اعتباری نزد صاحبان فرهنگ و هنر و رسانه به دست میآورند من یک بار دیگر از شهرداری و شورای شهر اصفهان تشکر میکنم که پای این جشنواره ایستادند.
دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلمهای کودکان و اصفهان مطرح کرد: انتظارات فرهنگی از سینما به ویژه در کشوری مثل ایران بالاست که حق است تقویت فرهنگ دینی و نمایش آثار هنری که در حوزه خیال و برگرفته از متون دینی باشد دارای اهمیت است. خرسندیم که به اندازه سهمی که در سینمای کشور داشتیم به نمایش شئون فرهنگی اهتمام ورزیده و آثار این چنینی داشتهایم.
وی درباره داشتن برنامههایی ویژه برای افغانستان بیان کرد: همکارانم در دبیرخانه موضوعاتی از این دست را پیشبینی کردهاند جا دارد از کودکان، نوجوانان و شهروندان افغانستانی یاد کنیم که سهم خود از یک زندگی آرام را مطالبه میکنند و امیدوارم ادای دینی به همه فارسی زبانان به ویژه افغانستانیها داشته باشیم.
تابش درباره شرایط برگزاری آیینهای افتتاحیه و اختتامیه این رویداد هم گفت: تلاش ما بر این است که افتتاحیه جشنواره در زمان کوتاهی برگزار شود، بر کیفیت بیافزاییم و از زمان برگزاری بکاهیم. اساسأ اینکه جشنواره کودکان و نوجوانان تعطیل نشده و مردم میتوانند بار دیگر با رعایت پروتکلهای بهداشتی در سینما حاضر شوند کار ارزشمندی است تا آن فضای مفرح ایجاد شود تلاش میکنیم از چند هنرمندی که در جشنواره فیلم دارند به صورت یک روزه دعوت کنیم که بیایند. بخش اقامت را به هیچ وجه نخواهیم داشت آن هنرمندان هم صبح میآیند و شب میروند. تلاش شده با رعایت استانداردها بتوانیم فضای متفاوتتری را رقم بزنیم.
وی گفت: اولین سفر استانی آقای اسماعیلی وزیر ارشاد به اصفهان بود. ایشان قبل از سفر گزارشی از من خواستند بعد از برگشت هم به ما تأکید کردند جشنواره را با قوت ادامه بدهید ایدهآل ها هم همان است که ما طی ماههای گذشته دنبال کردیم تلاش میکنیم یک جشنواره خوب را برگزار کنیم.
تابش درباره اینکه با برگزاری آنلاین، جشنواره روح ندارد هم اظهار کرد: ما در شرایط کرونایی به سر میبریم، این شرایط خواست ما نبوده است و تلاش کردیم با زندگی شهری درست مواجه شویم. تلاش کردیم جشنواره تعطیل نشود ما هیچ اصراری نداریم یک جشنواره تمام فیزیکی داشته باشیم با مجوزهایی که خواهیم گرفت نمایش فیلم در سالنها به صورت پنجاه درصدی خواهد بود. جشنواره تابع دستورالعملهاست.
تابش در پایان گفت: خرسندم که مجدداً به اصفهان آمدم امیدوارم امسال با کمک همه شاهد برگزاری یک جشنواره آبرومند در سطح ملی و بینالمللی باشیم.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با هنرمندان تجسمی، گفت: ایران جزو کشورهای مطرح و دارای جایگاه بالا در تولید آثار هنری است، بنابراین در بخش اقتصاد هنر هم باید به این رتبه برسیم.
به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی بعد از ظهر چهارشنبه(۳۱ شهریورماه) در دیداری صمیمانه با هنرمندان تجسمی که در تالار وحدت برگزار شد، ضمن قدردانی از هنرمندانی که دغدغه ها و مشکلات حرفه خود را بیان می کنند، اظهار داشت: بنده در درجه اول معلم دانشگاه هستم و همیشه تلاش کرده ام گوش شنوا داشته و در عین حال گفتوگو کنم و پاسخ بدهم و فضای صمیمانه را در همه فعالیت های خود ایجاد کنم.
وی یادآور شد: امشب دغدغههای هنرمندان را شنیدم و بعضی سوء تفاهمهای به وجود آمده، موجب احساس نگرانی نزد ایشان شده است. به عنوان فردی که حدود ۲۳ سال در حوزههای مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار کرده ام، معتقدم عمده اظهارات عزیزان کاملا دقیق بود. با بعضی از دوستانی که امشب صحبت کردند پیش از این در شورای هنر به عنوان نماینده صدا و سیما از نزدیک جلسه داشتم و با موضوعات مطرح شده بیگانه نیستم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: گفت و گو با اصحاب فرهنگ و هنر و شنیدن دغدغههای آن ها ادامه خواهد داشت، در اولین انتصاب های خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای شالویی را که در گذشته مدیرکلی هنرهای تجسمی را در سابقه خود دارند، به عنوان مدیرکل حوزه وزارتی و امین خود انتخاب کردم و هدف من از این انتخاب تجربه ایشان در حوزه های متنوع فرهنگ از جمله هنرهای تجسمی بود.
اسماعیلی یادآور شد: من چهار سال پیش رو را فرصتی برای کار کردن میدانم و تلاش می کنیم حوزه فرهنگ و هنر را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.
یکی از اولویتهای اصلی ما هم کار در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر است، در اصل وظیفه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت اقتصاد هنر استوی با بیان اینکه اولویت اول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک به حوزه فرهنگ و هنر به خاطر آسیبهای ناشی از کرونا است، گفت: خوشبختانه رییس جمهور محترم اعطای تسهیلات ویژه بدون پیچیدگیهای اداری برای اصحاب فرهنگ و هنر را پذیرفتند. از آن جا که فعالیتهای هنری اجتماعمحور است، کرونا موجب تعلیق و رکود بیشتر فعالیتهای هنری شده است و باید تدابیری برای برون رفت از این شرایط اندیشید. در سال گذشته مجموع رقمی که برای کمک به هنرمندان جذب شده بود چیزی حدود ۱۰ میلیارد تومان بود که در همین دو هفته اخیر و با دستور رییس محترم جمهور و فارغ از برخی فرآیندهای مرسوم کمک خوبی جذب شده است و به زودی به عنوان کمک های بلاعوض با سود بسیار پایین از طریق صندوق اعتباری هنر در اختیار هنرمندان قرار میگیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در بحثهای اقتصاد فرهنگ نظرات خوبی مطرح شد و یکی از اولویتهای اصلی ما هم کار در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر است، در اصل وظیفه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت اقتصاد هنر است.
اسماعیلی یادآور شد: ما در هنر و اقتصاد هنر ظرفیتهای بسیار زیادی داریم و همانطور که میدانید جزو کشورهای مطرح و صاحب جایگاه بالا در تولید آثار هنری هستیم و از این رو در بخش اقتصاد هنر هم باید به این رتبه برسیم و تلاش ما براین است که بازارهای بینالمللی را به دست بیاوریم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از حوزههای پر اهمیت برای ما سازمان فرهنگ و ارتباطات است و ما توقع نداریم رایزنهای فرهنگی ما تنها بنشینند و کارهایی را از دور انجام دهند، ماموریتهای اصلی آنها توسعه اقتصاد هنر خواهد بود و از این رو کسانی را به عنوان رایزن فرهنگی اعزام خواهیم کرد که صاحب ایده و تجربه در این کار باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کار رایزنهای فرهنگی را نباید تنها به برگزاری چند نمایشگاه و اجراهای هنری در خارج از کشور تنزل داد، بلکه رایزنهای فرهنگی باید برای کشور آورده داشته باشند و از این استعداد و ظرفیت بزرگ باید استفاده کرد، این یک مزیت مطلق و نه نسبی برای کشور است به این معنا که باید از این فضا برای ایجاد اشتغال و کار اقتصادی در حوزه هنر بهره برد.
اسماعیلی بیان کرد: در دولت سیزدهم از ابتدا به دنبال این هستیم که به جای وعده دادن که بعضا مردم اطلاعی هم از عملیاتی شدن آن ها ندارند، بیشتر از اقدامات سخن بگوییم و به لطف خدا خواهیم دید که در همه حوزهها اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.
ما در هنر و اقتصاد هنر ظرفیتهای بسیار زیادی داریم و همانطور که میدانید جزو کشورهای مطرح و صاحب جایگاه بالا در تولید آثار هنری هستیم و از این رو در بخش اقتصاد هنر هم باید به این رتبه برسیم و تلاش ما براین است که بازارهای بینالمللی را به دست بیاوریموی با اشاره به این که در خصوص اقدام برای توسعه فرهنگ ایرانی به صورت ریز برنامهریزیهای عملیاتی، گروهی زیر نظر وی مشغول بررسی و برنامه ریزی هستند، گفت: با این وجود وظایف حمایتی خود را به صورت کامل دنبال می کنیم و باید یک کار نمونه در اقتصاد هنر را رقم بزنیم.
وی در پایان گفت: همه دغدغدههایی که مطرح شد نیازمند پاسخ است و به سمت حل آنها خواهیم رفت. در هر حوزه به صورت تخصصی جلسات و کارهای عملیاتی خواهیم داشت و بنده گوش شنوا برای شما و دست و پایی برای اقدام به این شنیدهها خواهم بود. امیدوارم در این فرصت چهارساله بتوانیم خادمان خوبی باشیم.
نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان تجسمی به میزبانی بنیاد رودکی در محوطه تالار وحدت برگزار شد.
در این نشست با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری، سیدمجید پوراحمدی مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، هادی مظفری مدیرکل امور تجسمی و احسان آقایی مدیرموزه هنرهای معاصر، جمعی از هنرمندان تجسمی به بیان دیدگاهها، دغدغهها و نظرات خود پرداختند.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ابتدای این نشست به بیان گزارشی از فعالیتهای این معاونت در حوزه هنرهای تجسمی پرداخت.
وی هنرهای تجسمی را مادر و آفرینشگر هنرها خواند و گفت: هنرهای تجسمی مجموعه بزرگ و نجیب و گسترده ای از هنرهایی به عمر انسان است و هنرمندانی خلاق و اثرگذار دارد.
حسینی گفت: در ابتدای دوره مسئولیتم هنگامی که به اسناد هنرهای مختلف رجوع می کردیم، سندی درباره هنرهای تجسمی نبود که این رویه اصلاح شد و در این چهار سال در تمام متون تنظیم شده، هنرهای تجسمی در مطالعات و برنامه ریزی ها در جایگاه خود معرفی شدند چرا که این هنر مزیت جدی و قابل رقابت کشور ما در عرصه جهانی است.
وی به سهم ۳۹ تا ۴۴ درصدی هنرهای تجسمی کشورمان در بازار منطقه اشاره کرد و گفت: در میان ۱۰ نام هنرمندان پرمخاطب خاورمیانه نیز نام ۴ هنرمند از ایران میدرخشد.
حسینی در تشریح فعالیت های معاونت امور هنری در دوره مسئولیت به ۸ فصل شامل بهبود ساختارها و روش ها، خدمات هوشمندسازی و بهره برداری از فناوری های نوین، کمک به تولید محتوا، مرمت بناها و ابنیه، توجه به ظرفیت استانها، برگزاری رویدادها و مشارکت در برنامه ها، توسعه کسب و کارهای هنری و اقدامات در قبال کرونا اشاره کرد.
وی همچنین گفت: در این حوزه ۸ دستورالعمل و شیوه نامه تدوین شد و به پاره ای از تکالیفی که مدت ها اجرا نمی شد پرداخته شد. همچنین ۵ سامانه برخط برای خدمات دهی اجرا و بیش از ۵۰ عنوان کتاب در حوزه هنرهای تجسمی تدوین شد. در این دوره ۷۰۰ اثر به موزه هنرهای تجسمی افزوده و ۶۵۰ اثر نیز مرمت و بازسازی شد.
حسینی همچنین به فعالیت های انجام شده در استان ها و تاسیس هنرستان ها پرداخت و به نقش ارزنده هنرمندان هنرهای تجسمی در دوره همه گیری کرونا اشاره کرد.
بهزاد اژدری رئیس انجمن هنرمندان سفالگر، جواد بختیاری هنرمند خوشنویس، طاهر شیخ الحکمایی هنرمند مجسمه ساز، احمد عربانی هنرمند کارتونیست، مرتضی گودرزی دیباج مدرس دانشگاه و پژوهشگر هنر، محمد علی رجبی مدرس دانشگاه و پژوهشگر هنر، محبوبه کاظمی بنیانگذار حراج باران، ایرج میرزاعلیخانی هنرمند گرافیست، پریسا پهلوان عضو هیأت مدیره انجمن گالریداران، احمد وکیلی مدرس هنر و نقاش، عارف براتی خوشنویس و عباس مشهدی زاده هنرمند نقاش در این دیدار صمیمانه در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان دیدگاههای خود پرداختد.
سینماپرس: دبیر شورای صنفی نمایش، گفت: مطابق مصوبه شورای صنفی نمایش، با توجه به بدحسابی ۲۳ سینما با شرکتهای پخش، علی رغم تذکر داده شده دسترسی فروش آنان از طریق سامانه مدیریت فروش و اکران(سمفا) قطع شد تا پس از تسویه حساب با شرکتهای پخش، مجددا وصل شود.
به گزارش سینماپرس، مرتضی شایسته اظهار داشت: یکی از اقدامات خوب سازمان سینمایی، راهاندازی سمفا بود و یکی از اقدامات بهتر، واگذاری راهبری آن به شورایی با حضور ۳عضو شورای صنفی نمایش بود تا از این طریق، علاوه بر جنبه آمار برخط، رفع انحصار بلیتفروشی، ضمانت بخش روابط مالی سینماها و شرکتهای پخش به نمایندگی از مالکان آثار باشد.
وی ادامه داد: بدیهی است وقتی مشکل تاریخی و مزمن سینما یعنی بهموقع تسویه نکردن، از طریق سمفا حل شود، سرمایهها با سرعت بیشتری به جریان تولید سینما باز میگردند و این به نفع اقتصاد سینما است.
دبیر شورای صنفی نمایش، با بیان اینکه ۲۳ سینمای بدحساب، موقتا تعطیل شدند، گفت: مطابق مصوبه شورای صنفی نمایش، با توجه به بدحسابی ۲۳ سینما با شرکتهای پخش، علی رغم تذکر داده شده دسترسی فروش آنان از طریق سامانه مدیریت فروش و اکران(سمفا) قطع شد.
شایسته تاکید کرد: این ٢٣ سینما پس از تسویه حساب با شرکتهای پخش، مجددا به سمفا وصل و فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با هنرمندان تجسمی، گفت: ایران جزو کشورهای مطرح و دارای جایگاه بالا در تولید آثار هنری است، بنابراین در بخش اقتصاد هنر هم باید به این رتبه برسیم.
سینماپرس: محمدمهدی اسماعیلی در احکامی، سیدمحمود اسلامی را در جایگاه معاون توسعه و مدیریت منابع، و سیدمجید امامی را در جایگاه دبیر شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد منصوب کرد.
به گزارش سینماپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکمی سید مجید امامی را به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور منصوب کرد. در حکم سیدمجید امامی آمده است: «با عنایت به مراتب علمی و تجارب ارزشمند جنابعالی در حوزه پژوهش و فرهنگ عمومی و شناخت از روحیه انقلابی و مکتبی که دارید و به استناد بند ۱۸ ماده ۲ آییننامه شورای فرهنگ عمومی و مصوبه جلسه مورخ ۳۰/۶/۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ به موجب این حکم بهعنوان «دبیر شورای فرهنگ عمومی» منصوب میشوید.»
وزیر ارشاد در حکم دیگری برای سیدمحمود اسلامی نوشته است: «با عنایت به شایستگیها و سوابق درخشان در حوزه برنامهریزی، بودجه و منابع و شناخت از توانمندیها و روحیه انقلابی و فسادستیزی جنابعالی به موجب این حکم به سمت «معاون توسعه مدیریت و منابع» منصوب میشوید.»
ورکشاپ تلفیقی نقاشی و خوشنویسی با موضوع دفاع مقدس و مدافعان سلامت در برج آزادی برگزار شد.