جشن ولادت در شبکه پنج بر پا میشود
به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت با سر سعادت حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) در برنامه “جان جهان”جشن ولادت برگزار میشود.
به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت با سر سعادت حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) در برنامه “جان جهان”جشن ولادت برگزار میشود.
مجموعه مستند «رازهای آشکار» تولید جدید شبکه مستند درباره ۶ انقلاب بزرگ دنیا است که از امشب ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه مستند میرود.
آلبوم «شش قطعه موسیقی مجلسی» با هنرمندی نوید برگریزان در قالب یک اثر متفاوت و کمتر تجربه شده موسیقایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
ربات هنرمند «آی-دا»، نخستین ربات هنرمند انساننما پیش از برگزاری نمایشگاهش در مصر بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارایی، هیات معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، در پی جلساتی، فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۲ انتخاب کردند.
رائد فریدزاده دبیر و سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار گفت: کار این هیأت با توجه به تغییر قوانین اسکار بهترین فیلم خارجیزبان و تغییر مهلت زمانی شرکت در ادوار اخیر به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹، با بررسی ۴۴ فیلم اکران شده ایرانی آغاز شد و سپس اعضای هیات انتخاب به یک فهرست متشکل از ۳ فیلم رسیدند.
به گفته فریدزاده، در ادامه هیات معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار با بازخوانی مقررات به بازبینی و بررسی تخصصی فیلمها پرداختند و پس از رأیگیری و تجمیع نظرات، از میان ۳ فیلم «دشت خاموش»، «بندربند» و «قهرمان»، فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد و با امضای اعضای این هیأت، به عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد.
امسال هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی اسکار ۲۰۲۲ از هنرمندان پیشنهادی خانه سینما شامل محمدعلی نجفی کارگردان و رئیس هیأت مدیره خانه سینما، پریوش نظریه بازیگر، مهدی سجادهچی فیلمنامهنویس، محمدمهدی عسگرپور کارگردان و دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، شادمهر راستین فیلمنامهنویس، فریدون جیرانی فیلمنامهنویس و کارگردان، رسول صدرعاملی تهیهکننده و کارگردان و رامین حیدری فاروقی کارگردان و رائد فریدزاده دبیر شورای بینالملل ومعاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شد.
علیرضا قاسمی کارگردان فیلم کوتاه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بالا رفتن تب حضور در جشنوارههای سینمایی در میان کارگردانان فیلم کوتاه در سالهای اخیر گفت: در حوزه فیلم بلند، فیلم ساخته میشود تا روی پرده اکران شود، بچههای فیلم کوتاه اما چارهای ندارند جز اینکه برای دیده شدن فیلمشان آن را به جشنوارهها ارسال کنند. کتاب نوشته میشود تا خوانده شود، نقاشی کشیده میشود تا دیده شود، هنرمند اصولاً برای دیده شدن کارش نیاز به محل و بستر مناسب دارد. برای بچههای فیلم کوتاه، جشنوارهها محل دیده شدن فیلمشان محسوب میشوند و به همین دلیل تمام تلاششان را میکنند تا آثارشان را به جشنوارهها برسانند.
وی درباره نبود بازگشت مالی در حوزه فیلم کوتاه و نیاز فیلمسازان به جوایز جشنوارهای هم بیان کرد: حضور در جشنوارهها چند دلیل دارد که یکی از آنها همین بحث مالی و جوایز است. خیلی از بچههای فیلم کوتاه که در جشنوارههای معتبر و نیمه معتبر شرکت میکنند، در واقع امکان بازاریابی و ارتباط برقرار کردن با پخشکنندههای دیگر را پیدا میکنند. به همین دلیل حضور در جشنوارهها اهمیت پیدا میکند. با همین حضورها امکان آشنایی با افرادی فراهم میشود که میتوانند پخشکننده و یا حتی تهیهکننده کارهای بعدی شما باشند. در عین حال که اصل دیدهشدن هنرمند هم برای فیلمسازان فیلم کوتاه مهم است.
این کارگردان فیلم کوتاه افزود: هنوز حوزههای کاری ما تخصصی نشده است. وقتی شما فیلمی میسازید، همانطور که به یک تدوینگر و فیلمبردار متخصص نیاز دارید، به یک پخشکننده متخصص هم احتیاج دارید، اما چون حوزه پخش برای فیلم کوتاه تازگی دارد، هنوز تخصصی نشده است و برای افراد متخصص این بخش هم چرخه مالی مطمئنی وجود ندارد، به همین دلیل فعالیت در این حوزه به چند نفر محدود شده که صرفاً به دلیل علاقه به فیلم کوتاه مشغول به فعالیت هستند. در این شرایط این وظیفه غالباً به دوش خود فیلمساز میافتد.
وی افزود: فیلمسازی که ۴ یا ۵ فیلم ساخته و تازه با موقعیت پخش فیلمش مواجه شده است، نمیداند کدام رویداد معتبر است و کدام نیست. تعداد فستیوالهای جهانی هم آنقدر بالاست که اگر بخواهید جزئیات برگزاری همه آنها را دربیاورید مدت زمان بسیار زیادی باید صرف کنید. بعد از شناخت هم همان اندازه باید وقت و انرژی بگذارید تا متوجه چگونگی ورود به یک رویداد شوید. به دلیل همین شرایط است که برخی بچهها به سریکاری میافتند و بدون آنکه متوجه باشند، به همه فستیوالها ایمیل میزنند و هر کدام هم پذیرفت، فیلمشان را ارسال میکنند. همه چیز تیری در تاریکی میشود و شرایط نابسمان به نظر میرسد.
قاسمی در ادامه گفت: در حوزه فیلم کوتاه ماراتنی وجود دارد که گاهی خودم و برخی دوستانم هم درگیر آن شدهایم. شما با یک انرژی خیلی زیاد، فیلمنامهای مینویسید، با انرژی بیشتری باید برای آن سرمایهگذار پیدا کنید، بعد از آن باید درگیر روزهای تصویربرداری شوید که بسیار سخت است. بعد از آن پروسهای دشوار پس از تولید وجود دارد. همه چیز مثل یک ماراتن میماند و خیلی باید بلد باشید که چگونه انرژی خود را مدیریت کنید. در یک دوی ماراتن اگر بعد از سوت شما با تمام سرعت شروع به دویدن کنید، نیمساعت بعد خسته میشوید. مدیریت انرژی فیلمسازی در این حوزهها مهم است. به خصوص در مرحله پایانی که نه سرمایهگذاری درستی در حوزه آموزشی آن داشتهایم، نه ورکشاپهایی به آن صورت برای آن برگزار میشود. از آنجایی که «پخش» حوزه نوظهوری است و آموزش درستی روی آن نداشتهایم، با این مشکلات مواجهیم. خیلی از بچهها حتی زبان انگلیسیشان هم خوب نیست و به همین دلیل خیلی زود در این مسیر خسته میشوند.
این کارگردان فیلم کوتاه درباره شاخصههای تفکیک میان رویدادهای معتبر بینالمللی با رویدادهای نامعتبر هم بیان کرد: فارغ از اینکه استانداردهای یک جشنواره معتبر از نگاه ما چیست، سایتهای معتبری هستند که جشنوارههای سطح «الف» و «ب» را مشخص کردهاند و فیلمساز میتواند به آن رجوع کند تا براساس رنکینگ متوجه اعتبار جشنوارهها شود.
وی افزود: یکی از نکاتی که باعث اعتبار یک جشنواره میشود، برگزار منظم آن رویداد است. تعداد فیلمهای حاضر در یک رویداد هم مهم است. جشنوارهای که ناگهان پذیرای ۵۰۰ فیلم میشود، طبیعتاً باید به آن شک کرد. مدل اطلاعرسانی جشنوارهها هم نکته مهمی است. جستجوی اینترنتی در این زمینه میتواند کمککننده باشد. در فرآیند ورود به سایت یک جشنواره میتوان تا حدودی تشخیص داد که آن رویداد فیک است یا معتبر. از طرف دیگر ترکیب جوایز جشنوارهها هم تا حدودی میتواند نشاندهنده میزان اعتبار یک جشنواره باشند. برخی رویدادها هستند که ۶۰ جایزه میدهند! چرا یک رویداد باید این تعداد جایزه داشته باشد؟ ترکیب هیأت داوران یک جشنواره هم میتواند نشاندهنده اعتبار آن جشنواره باشد. اگر افراد گمنامی در ترکیب باشند و یا جشنواره ترکیب داوران را معرفی نکند، حتماً میتوان به اعتبار آن شک کرد.
قاسمی در پایان صحبتهای خود تأکید کرد: راهحل رفع این معضل نگاه حرفهای به این حوزه است. ما انتظار نداریم در حوزه فیلمکوتاه همه بخشهای حرفهای مستقل از هم باشد. خیلی وقتیها بچهها چند کار را همزمان خودشان برعهده میگیرند، اما حوزه پخش حوزهای است که نیاز به آموزش دارد. همانطور که فیلمبردار متخصص تربیت میکنیم، باید پخشکننده متخصص هم تربیت کنیم و این فرآیند همه مشکلاتمان را حل خواهد کرد. رسانهها هم باید در زمینه مخابره اخبار مرتبط با حضورهای جشنوارهای فیلمهای کوتاه، نگاه حرفهایتری داشته باشند تا فعالان حوزه فیلم کوتاه هم متوجه شوند در این زمینه نظم و قانونی وجود دارد.
کتاب «دیوارها سخن میگویند» شامل عکسهای امرالله فرهادی از دیوارنوشتههای انقلابی در تهران سالهای ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.
نمایشگاه آثار تجسمی «مهر محمد (ص)» روز جمعه ۳۰ مهر در گالری فرهنگسرای گلستان افتتاح میشود.
دبیر کتاب «وَقَعَهُ الطَّف» از تصویرسازی این اثر ارزشمند تاریخی و برگزاری نمایشگاهی از آثار آن در فرهنگستان هنر خبر داد.
همزمان با هفته وحدت و میلاد فرخنده پیامبر(ص) نمایشگاه آثار نقاشی خط غلامرضا راهپیما افتتاح شد.