X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

دیداری با عباس اخوین خوشنویس پیشکسوت به مناسبت هفته خوشنویسی


سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت به دیدار عباس اخوین هنرمند پیشکسوت خوشنویسی رفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمی که باید برای غرب نمایش داده شود/ لشکر فاطمیون بدون تریبون – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه مراسم رونمایی از فیلم داستانی «دیپورت» که برداشت آزادی از شخصیت شهید صدرزاده به کارگردانی امیرسجاد حسینی با حضور نادر طالب‌زاده و جواد موگویی به‌عنوان منتقد در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم این فیلم داستانی برای حاضران در سالن که تعداد بسیاری از آن‌ها از مردم افغانستان بودند، به نمایش درآمد.

پس از تقدیر از خانواده شهید صدرزاده، امیرسجاد حسینی کارگردان فیلم گفت: برای فیلمسازان دیدن فیلم همراه با مخاطب خوب است اما زجری هم برای وی به همراه دارد چرا که بارها فیلم را باید ببیند و هربار با خود می‌گوید کاش بهتر مثلاً این سکانس را می‌ساختم، به هر حال برای ساخت این فیلم تمام تلاش خود را کردم تا اثری خوب، دلنشین و با استاندارد لازم بسازم.

وی با اشاره به پروژه‌هایی که پیش از این جلوی دوربین برده بود، بیان کرد: اولین فیلم جدی‌ام داستان دختر تن فروشی بود که توسط یک پسر به خانه می‌رفت، فیلم بعدی‌ام درباره یک زوج طلبه بود که می‌خواستند طلاق بگیرند، در واقع می‌توان گفت همیشه پروژه‌هایی را انتخاب کرده‌ام که سوژه‌های چالش برانگیزی داشته است.

این کارگردان جوان ادامه داد: ما فیلمسازان مذهبی به دنبال جسارت در فیلمسازی هستیم و من خود را شاگرد شهید آوینی می‌دانم. درباره «دیپورت» نیز باید بگویم تصمیم برای ساخت این پروژه، زمانی شروع شد که هنوز توجه به افغانستان در جامعه مد نشده بود، همیشه دوست داشتم اگر می‌خواهم از مدافعان حرم فیلم بسازم درباره همسران مدافعان فیلم بسازم که متاسفانه بنا به دلایلی نتوانستم چنین کاری انجام دهم. در نهایت به داستان «دیپورت» و یک بچه مسلمان قلدر رسیدم، فیلمی که در آن حتی خود بچه‌های افغان را نقد می‌کنم که چرا همیشه در حال فرار هستند.

دیدن فیلم برادران محمودی سبب شد «دیپورت» را بسازم

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: در واقع دیدن فیلم برادران محمودی سبب شد تا «دیپورت» را بسازم چرا که از آنچه که می‌خواهند بگویند فاصله بسیار دارند. همچنین باید بگویم هیچکدام از عوامل فیلم پول نگرفته‌اند حتی آنهایی که چهره مذهبی نداشتند و در این فیلم حضور داشتند. امیدوارم این فیلم باعث شود زمانی که افراد افغانستانی را دیدیم آنها را قضاوت نکنیم به همین دلیل سکانس‌ها را عمداً تمیز و مرتب گرفتیم.

در ادامه نادر طالب زاده درباره فیلم گفت: این فیلم بسیار خوش ساخت و حرفه‌ای و موضوع آن بسیار مهم است. افغان جزء بدنه ایران است و هم‌زبان و هم‌فرهنگ باهم هستیم، معتقدم این فیلم را حتی می‌توانم در کلاس‌های آموزشی خود استفاده کنم، چرا که دکوپاژهای قوی و زیباشناسی سینمایی دارد و می‌تواند مخاطبان بین‌المللی خود را داشته باشد.

جواد موگویی نیز بیان کرد: حدس می‌زنم فیلم به شدت فقیر بوده و شاید با بودجه زیر ۷۰ میلیون تومان ساخته شده است، این فیلم می‌توانست زمان بیشتری داشته باشد به گونه‌ای که تک تک شخصیت‌ها را در آن بیشتر شناخت اما انگار به دلیل بودجه اندک این اتفاق رخ نداده است.

سجاد حسینی تاکید کرد: واقعاً فیلم را با ۷۰ میلیون تومان ساختیم و چند سکانس از فیلمنامه را نگرفتیم چرا که زمان چندانی برای این کار نداشتیم.

طالب‌زاده: این فیلم را برای غرب بفرستید

نادر طالب‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش توضیح داد: انتخاب لوکیشن ها و نور فیلم بسیار خوب بود و اصلاً شبیه تله فیلم نبود و بهتر است زیرنویس فیلم را آماده کنید و آن را برای غرب بفرستید. در دوران دانشجویی در خارج از ایران در ساخت یک فیلم به عنوان مدیر فیلمبرداری مشارکت کردم که درباره دیپورت ایرانی‌ها بود اما مساله افغان ها چیزی است که باید بیشتر به آن توجه کرد.

کارگردان این فیلم داستانی در پاسخ به این پرسش که آیا برای ساخت «دیپورت» استوری برد و دکوپاژ داشتید، گفت: بله هردو را داشتیم و در حال حاضر برای سریال «اپیدمی» برای شبکه سه نیز همین روند را دنبال می‌کنم.

طالب‌زاده در ادامه بیان کرد: زبان فیلم باعث شده که کاراکتر باورپذیر شود حتی فکر می‌کردم که کارگردان فیلم باید یک هنرمند افغان باشد. لشکر فاطمیون بسیار مهم است و در فیلم به آن به درستی توجه شده است. این فیلم را می‌توان برای برادران و خواهران افغان که به هر کشوری مهاجرت کرده‌اند نمایش داد.

موگویی نیز تاکید کرد: چند بار سر فیلم گریه کردم چرا که پدر من هم جانباز اعصاب و روان بدون مدرک بود، در فیلم برای به تصویر کشیدن جانباز اعصاب و روان اغراق شده بود، یکی از ویژگی‌های اصلی فیلم این است که به بخشی از دفاع مقدس اشاره کرده است، که افرادی از ۷ کشور در جنگ ایران عراق برای ما جنگیده‌اند و این مساله بسیار جالب بود اما اشکال فیلم این است که مهاجرت مساله مطلوبی برای کشور میزبان نیست، کاش یک مخالفی بود که دلیل مخالفت‌های کشور میزبان حتی در حد دو سه دیالوگ نشان داده می‌شد و باید به این اشاره می‌شد که کشور میزبان حق دارد. کاش فیلم ۲ سال پیش پخش می‌شد چرا که فیلم به دنبال دوستی بود اما شرایط به گونه‌ای است که گویا ملت‌های ما در تقابل هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت خود به یکی از دیالوگ های شخصیت اصلی فیلم اشاره کرد و توضیح داد: در فیلم یک دیالوگ هست که می‌گوید «طالبان عوض شدنی نیست» آیا این دیالوگ برای شهید صدرزاده است؟ اگر این طور نیست فکر می‌کنم باید این دیالوگ حذف شود چرا که فکر می‌کنند نگاه شهید صدرزاده است، این در حالی است که ما در سوریه، طالبان را برای مبارزه با آمریکا آموزش می‌دادیم.

حسینی نیز بیان کرد: این دیالوگ برای شهید صدرزاده نیست، ما این فیلم را زمانی ساختیم که نگاه فعلی به طالبان امروز را نداشتیم.

طالب‌زاده هم توضیح داد: فکر می‌کردم بهتر بود یکی از برادران افغان را می‌آوردید تا آن هم درباره فیلم صحبت کند فکر می‌کنم که یکی از برادران فاطمیون باید اینجا بود تا آن هم حرف میزد، متاسفانه فاطمیون در ایران تریبون ندارند این در حالی است که برای آینده جهان اسلام به آنها نیاز داریم فکر می‌کنم در جهان آینده‌ای که ایران حضور دارد همچنان به عنوان مغناطیسی است که برای هر کشور متفاوت است.

در پایان مراسم یکی حاضران افغان روی صحنه آمد و گفت: اینکه یک دوست ایرانی به افغان‌ها در یک فیلم پرداخته برای ما ارزشمند است. در مورد فاطمیون هم باید بگویم از فیلمسازان می‌خواهم اگر می‌خواهید درباره ما فیلم بسازید از یک کارشناس افغان استفاده کنید تا با جامعه ما آشنا شوید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاح نمایشگاه خوشنویسی «ره وصل»


نگارخانه اندیشه میزبان نمایشگاه آثار امیر جلیلوند، هنرمند خوشنویس شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای اکران فیلم کوتاه چاره بیندیشیم/ بهانه به دست فیلمسازان ندهیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

علی توکلی کارگردان فیلم کوتاه داستانی «کبود» که در بخش مسابقه سینمای ایران سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، به خبرنگار مهر بیان کرد: «کبود» داستان مادری را روایت می‌کند که در یک روستا از دنیا رفته و علت مرگش مشخص نیست.

وی ادامه داد: یکسال بر داستان و فیلمنامه این اثر کار کردم و بارها تغییر کرد تا به این داستان رسید. اما روند فیلمبرداری ۱۰ روز زمان برد.

کارگردان فیلم کوتاه داستانی «کبود» با اشاره به چالش‌های پیش رو در ساخت این اثر داستانی عنوان کرد: گروه را از تهران به یک روستایی بردیم که امکانات کاری و اینترنت نداشت و در دوران پاندمی کرونا و تعداد بالای عوامل فیلم نگرانی‌هایی را جهت حفظ سلامت اعضای گروه داشتیم.

توکلی درباره دستاورد انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان دروازه معرفی فیلم به جایزه اسکار گفت: اسکارکوالیفاید شدن جشنواره اتفاق خوبی است که بستگی به نگاه فیلمسازان دارد. اسکار مطرح‌ترین جایزه سینمایی دنیا است و اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران پلی برای معرفی فیلم منتخب بخش بین‌الملل اش به اسکار شده، دستاورد مهمی است. سینمای ایران وجهه و زبان بین‌المللی دارد و هرچه دریچه‌های بیشتری به روی جهان باز کند اتفاقات مثبتی را رقم خواهد زد.

این فیلمساز با اشاره به انتقاد برخی فیلمسازان به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: انتقادات همیشه به هر جشنواره و رویدادی بوده است. به نظر من همه جشنواره‌ها خطی مشی و سیاستگذاری خاص خود را دارند و جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز از این قائده مستثنی نیست اما اگر بتوان سانسور را در این جشنواره کم کرد، اتفاقات بهتری خواهد افتاد. اگر فضای مربوط به سانسور کمتر باشد خیلی بهتر است و بهانه دست فیلمسازانی که فیلمشان از لحاظ کیفی رد شده اما نبودن اثرشان را به پای سانسور گذاشته‌اند، داده نمی‌شود.

کارگردان فیلم کوتاه داستانی «کبود» در پایان بیان کرد: فیلم کوتاه به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران وابسته است. فیلم کوتاه نباید وسیله‌ای باشد که فیلمساز بعد از آن به فیلم بلند برسد. از طرفی اگر فیلمسازان تابع جشنواره‌ها هم شوند اتفاق خوبی نیست و آسیب می‌رساند. بنابراین برای حل بسیاری از مسائل بهتر است که برای اکران فیلم کوتاه چاره‌ای اندیشیده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیاستگذاران جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شدند


اعضای شورای سیاست گذاری و دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حکم سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیشنهادی برای بهبود افسردگی هنرمندان پیشکسوت


سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت به دیدار عباس اخوین هنرمند پیشکسوت خوشنویسی رفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تک تیرانداز» از ۵ آبان اکران آنلاین می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی «تک تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری، با پایان اکران عمومی در سینماهای کشور، از روز ۵ آبان به صورت اختصاصی در پلتفورم فیلم‌گردی اکران آنلاین خواهد شد.

فیلم «تک تیرانداز» توانسته سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و جایزه بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را در سی و نهمین جشنواره فجر کسب کند.

این فیلم سینمایی برشی کوتاه از زندگی سردار شهید عبدالرسول زرین بهترین تک تیرانداز جنگ‌های معاصر جهان است.

کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علی‌رضا کمالی، عبدالرضا نصاری، حسین پوریده، اسماعیل خلج، حسین شریفی و … ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند که اکران آنلاین آن در پلتفرم فیلم‌گردی از تاریخ ۵ آبان ماه بر بستر اینترنت برای علاقه مندان آغاز خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دردسرهای یک بازیگر بخاطر تشابه اسمی


رضا یزدانی، بازیگر سینما و تلویزیون درباره ماجرای جالب تشابه اسمی اش با دو تن از افراد فعال در حوزه خوانندگی و کشتی کشورمان گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی هیات انتخاب دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»، کاوه سجادی حسینی، تیام یابنده، زهره زمانی، آرمان فیاض و سیدامین جواهری مسئولیت انتخاب آثار دومین دوره جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» را برعهده خواهند داشت.

دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» آذر ماه ۱۴۰۰ به دبیری مریم دوستی به صورت مجازی و برخط برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگر تالار وحدت راه اندازی شد


با حضور سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگر تالار وحدت رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع