X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

روایتی از احمد وکیلی در «کلک حضور»


مستند «کلکِ حضور» درباره یکی از هنرمندان معاصر همزمان با برپایی نمایشگاه شصت سالگی او نمایش داده می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلاش می‌کنیم «به خاطر جواهر» را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده نمایش کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم سینمایی «به خاطر جواهر» بیان کرد که این فیلم مشکلات اجتماعی نوجوانان را روایت می‌کند.

به گزارش سینماپرس، محمد احمدی تهیه کننده و کارگردان سینما که به تازگی پروانه ساخت فیلم سینمایی «به خاطر جواهر» به کارگردانی علی عرفان فرهادی را دریافت کرده است، در گفتگو با مهر گفت: این پروژه اولین اثر سینمایی علی عرفان فرهادی به عنوان کارگردان به شمار می‌آید و وی پیش از این فیلم‌های کوتاه مختلفی را جلوی دوربین برده است.

وی با اشاره به اینکه «به خاطر جواهر» یک اثر اجتماعی است، بیان کرد: این پروژه بخشی از مشکلات اجتماعی نوجوانان را به تصویر می‌کشد و داستان آن درباره رابطه دوستانه ۲ نوجوان است.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: با توجه به فیلمنامه و فضای «به خاطر جواهر»، این پروژه را هم می‌توان به صورت لوباجت جلوی دوربین برد و هم می‌توان آن را تبدیل به یک اثر پرهزینه کرد، البته همه چیز بستگی به این دارد که چگونه بتوانیم در جذب سرمایه گذار موفق عمل کنیم.

وی توضیح داد: می‌توان اینگونه گفت که براساس داستان هم می‌توان از بازیگران حرفه‌ای و شناخته شده برای ساخت فیلم استفاده کنیم و هم می‌توانیم با هنرمندان و بازیگران خوب تئاتر برای ساخت این پروژه همکاری داشته باشیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «جنجال در عروسی» بیان کرد: پیش از این قرار بود «به خاطر جواهر» را برای حضور در این دوره از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان آماده کنیم که متاسفانه پروانه ساخت آن دیر صادر شد، به همین دلیل تلاش می‌کنیم تا این پروژه را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده نمایش کنیم.

احمدی در پایان با اشاره به «در تپش شب» که قرار بود کارگردانی آن را خود انجام دهد هم گفت: این پروژه نیز یک اثر پرهزینه و با داستانی ورزشی و اجتماعی درباره «بوکس» است که نیاز به سرمایه گذاری مناسب دارد، به همین دلیل همچنان ساخت آن به تعویق افتاده است، البته با یک سرمایه گذار برای ساخت این پروژه به توافق رسیده بودیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا، این سرمایه گذار از همکاری با ما انصراف داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سینمای ملی» ما به حاشیه رفته است/فقدان فیلم‌هایی با تولید بزرگ و «بیگ پروداکشن» در سینمای ایران مشهود است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نوید دری گفت: متأسفانه سینمای ملی ما به حاشیه رفته و بیشتر فیلم‌های کمدی و گیشه‌پسند ساخته می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، نوید دری فرزند زنده‌یاد ضیاءالدین دری فیلمساز برجسته ایرانی که بیشتر با سریال «کلاه پهلوی» برایمان آشناست، در گفت و گو با خبرنگاران جوان، درباره وضعیت سینمای ایران و آسیب شناسی آن گفت: در ابتدای دهه ۹۰ به واسطه پیشرفته‌تر شدن تجهیزات فنی فیلمسازی همچون دوربین‌ها، فیلم‌ها و ایده‌های بیشتری به جریان تولید و ساخت افتاد و تحولی که در این زمینه اتفاق افتاد ظهور و فعالیت موجی از افراد تازه‌کار، برای فیلم‌سازی بود. افرادی باسابقه‌تر به دلیل عمق و غنای کارشان کمتر فیلم می‌ساختند و در عوض افراد جدیدتر با فیلم‌های کوتاهشان وارد عرصه سینما می‌شدند؛ البته این اتفاق از جهاتی مثبت بود؛ چرا که هرکسی ایده‌ای داشت با تزریق پول و سرمایه می‌توانست تولیدش کند، به جشنواره‌ها برود و در کل مشتری و مخاطب خاص خودش را هم داشت. در مجموع اینکه رشد امکانات فنی، افراد تازه‌ای را ترغیب به فیلمسازی کرد.

وی افزود: کمبود کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان مولف و آن‌هایی که دغدغه دارند، مسئله دیگری است که سینمای ایران با آن مواجه است. متأسفانه سینمای ملی ما به حاشیه رفته است و بیشتر فیلم‌های کمدی و گیشه‌پسند که عمدتاً با اهداف تجاری ساخته می‌شوند، رونق پیدا کرده است. هرچند که سالانه تعدادی فیلم خوب وجود دارد که به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد و بسیار کم است.

دری در ادامه گفت: ورود و فعالیت فیلم‌سازان جوان اتفاق خوبی است، ولی خطر تهدید آمیزی که وجود دارد این است آیا این نسل می‌تواند تا سن ۵۰، ۶۰ سالگی همچنان آثار خوب بسازد؟ از آنجا که این نسل جدید پشت هم و بی وقفه فیلم می‌سازند و روزی به شبکه نمایش خانگی می‌روند و روزی دوباره در سینما فیلم می‌سازند، لحظه‌ای این سوال و تردید ایجاد می‌شود که این‌ها برای دهه‌های بعد نیز ایده‌ای دارند که فیلم بسازند؟ آیا از دورون خالی نمی‌شوند؟ این‌ها ابهامات و مسائلی است که برای فیلمسازهای زیر ۴۰ سال من در ذهن خود به آن فکر می‌کنم که البته امیدوارم این چنین نباشد و بتوانند یک عمر فیلم خوب بسازند.

نوید دری اظهار کرد: فقدان دیگری که در سینمای ایران مشهود است، نبود فیلم‌هایی با تولید بزرگ یا اصطلاحا big prodaction است. فارغ از سوژه، مضمون و ژانر، تولیدات سینمایی ایران تا یک سقف محدودی از نظر بودجه می‌تواند اتفاق بیفتد. حال چه جنگی و چه اجتماعی. مثلاً یک فیلم پلیسی از یک ارگان با بودجه‌ای محدود سفارش می‌گیرد و ساخته می‌شود. یا در ژانرهای اجتماعی که بیشتر فقط در یک فضای آپارتمانی است. فیلم تجاری سنگین نمی‌توانیم بسازیم. به طور مثال فیلمی مشابه جیمز باند از نظر حجم پروژه. در حال حاضر بخش خصوصی توان چنین هزینه‌ای ندارد و البته اکثر هزینه و بودجه هم مختص به دستمزد بازیگران پروژه است. این در حالی است که بعضاً هزینه‌هایی که می‌شود خروجی آنچنانی هم ندارد. اگر یک میلیارد به بازیگری دستمزد داده می‌شود، باید در ازای این دستمزد و بازی، فیلم حداقل ده میلیارد بفروشد که این چنین نیست.

او در ادامه درباره مسائلی که در سینمای ایران وجود دارد به این مطلب اشاره کرد که انگار عده‌ای از اول می‌آیند و دوباره می‌خواهند سینما را کشف کنند، تعبیری وجود دارد به نام سینمای من که واقعا بی معناست. متاسفانه سیستم ما سیستم ادامه‌دهنده‌ای نیست و زمانی که شما از سر اثر یک کارگردان به سراغ کار دیگری می‌روی، انگار از یک جزیره یا سیاره دیگر پا به جزیره و سیاره دیگر گذاشته‌ای!

دغدغه‌های سید ضیاءالدین دری چه بود؟

نوید دری در ادامه این گفتگو درباره دغدغه‌های پدرش (سیدضیاالدین دری) گفت: پدرم آثار زیادی داشت که با ساخت آن‌ها یا موافقت نشد و یا حامی و سرمایه گذار برای آن پیدا نشد. دغدغه‌های پدر عمدتا از جنس نگاه ملی مذهبی بود. شاید به نوعی بتوان گفت اولین اجتماعی ساز سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی است. سه فیلم اول ایشان مربوط به داستان‌های اجتماعی جامعه است؛ مثل فیلم صاعقه، سینما سینماست، باد و شقایق.

او افزود: مسئله استعمار و استعمارستیزی، تمامیت ارضی، استقلال، مبارزه با نفوذ خارجی، همیستگی با اقوام و مذاهب، از جمله اصلی‌ترین دغدغه‌های پدرم بوده است. فیلمنامه هندورابی درباره نفوذ انگلستان به خلیج فارس که از ایشان به یادگار مانده است از جمله فیلم‌هایی است که ان شاءالله در آینده قصد ساخت آن را داریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / از انتخاب بهترین رمان متفاوت سال تا اثر جدید فرهاد فخرالدینی


در این شماره از بسته اخبار فرهنگ و هنر ایسنا، خبرهایی از وعده ضرغامی درباره ویزای توریستی ایران، انتخاب بهترین رمان متفاوت سال، صدور نظر کارشناسی برای مرگ مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی بدون حضور وکیل اولیای دم و چند خبر دیگر را مرور می‌کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین سوگواره فیلم کوتاه عاشورایی برگزار می‌شود


دومین سوگواره فیلم کوتاه عاشورایی به دبیری مجید مجیدی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

غفلت از مرگ محصول دنیای مدرن است/ بررسی الهیات مرگ


استاد فلسفه و عرفان گفت: در روزگار کنونی توده‌های غربی دچار غفلت زدگی نسبت به مرگ شدند و آن را نادیده گرفتند که این از محصولات مدرنیته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کوله‌بار خاطرات یک مارش نظامی/ شنوندگان عزیز توجه فرمایید


دو ملودی به جای مانده از دوران دفاع مقدس وجود دارند که در بحبوحه این روزهای تاریخ‌ساز گل سرسبد موسیقی تیتراژهای برنامه‌های مختلف سیما و بخش‌های خبری بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«از سنگر تا میدان» رادیو فرهنگ به دنبال تاریخ نگاری دفاع مقدس است


ویژه برنامه زنده “از سنگر تا میدان” به مناسبت هفته دفاع مقدس با موضوع تاریخ نگاری وقایع هشت سال دفاع مقدس روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدف سری جدید «دستپخت» بالاتر بردن سطح خلاقیت خانواده‌هاست/ دنبال غذا‌های تکراری نباشید


تهیه‌کننده «دستپخت» گفت: ما از خانواده‌ها می‌خواهیم مواد اولیه‌ای که در خانه دارند را با هم مخلوط کنند و یک غذای جدید بسازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دلم خیلی برای «عقیل» می‌سوزد/ مخاطبان «افرا» منتظر اتفاقاتی جذاب باشند


بازیگر نقش عقیل در سریال افرا، از چالش‌ها و چگونگی ایفای این نقش گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع