هیات امنا و هیات مدیره جدید بنیاد رودکی معرفی شدند
با تغییر هیات امنا و هیات مدیره جدید بنیاد رودکی، اعضای جدید این بنیاد معرفی شدند.
با تغییر هیات امنا و هیات مدیره جدید بنیاد رودکی، اعضای جدید این بنیاد معرفی شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی با اعلام این مطلب گفت: با این مصوبه با توجه به تکنولوژیهای پیشرفته و همچنین، بستر وی او دیها و توسعه فضاهای مجازی، مهمترین بازوی اجرایی، نظارتی و هدایتی سازمان سینمایی در این عرصه سلب شده است.
رییس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه سازمان صداوسیما به عنوان رسانه ملی وظایف خطیری دارد افزود: رسانه ملی ماموریتهای گستردهای دارد و نیاز دارد به فکر ایجاد بسترهایی برای توسعه، پویایی و ارتقای گستره مخاطبانش باشد. با بازنگری این مصوبه مسئولیت نمایش خانگی که به مسئولیتهای تلویزیون اضافه شده به جای اصلی ش بر میگردد.
وی تاکید کرد: جایگاه نظارتی و شأن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی باید حفظ شود؛ البته، تجربه چند ساله هم نشان داده است علاوه بر نارضایتی سینماگران و صنوف؛ تناقضات و چندگانگی در نظارتهای کیفی و محتوایی تولیدات این حوزه ایجاد شده است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیگیری جدی این وزارتخانه و سازمان سینمایی در رابطه با موضوع پلتفرمها تصریح کرد: این مطالبه جامعه سینمایی کشور است. در حال پیمودن مسیرها و برگزاری جلسات با مراکز ذیربط هستیم و امیدواریم در مراکز قانونی تصمیمگیری این کار به جریان بیفتد.
به گفته وی، موضوع نمایش خانگی و پلتفرمها به تصمیمهای جدید نیاز دارد و جامعه سینمایی امیدوار شده با نگاه ریاست جدید سازمان صدا و سیما و تعامل و احترام آقای جبلی برای سینماگران و هنرمندان، این مطالبه محقق میشود.
خزاعی با بیان اینکه تولیدات پلتفرمها و شبکه نمایش خانگی مخاطبان بسیاری را به سمت تولیدات داخلی سوق داده است. اضافه کرد: رونق و پویایی شبکه نمایش خانگی و وی اوی دیها میتواند ضمن ایجاد امید و نشاط اجتماعی، به امنیت شغلی و معیشتی اهالی سینما منجر شود.
رئیس سازمان سینمایی با نقد وضعیت فعلی تصریح کرد: معتقدیم باید صفر تا صد جریان «ویاودی ها» به ارشاد برگردد. ماموریت ساترا، اساساً، با سایر ماموریتهای سازمان صدا و سیما مغایرت دارد. ماموریتهای بزرگ و متعدد صداوسیما، باعث میشود تا این ماموریت مضاعف به درستی پیگیری نشود و تناقضات نظارتی صدا و سیما در پلتفرمها و تلویزیون گواه این موضوع است. ضمن اینکه تلویزیون در حالی میخواهد در این زمینه نظارت و سیاستگذاری کند که خودش یکی از رقبای این پلتفرم هاست، و به خاطر این رقابت و تضاد منافعی که دارد نمیتواند کار ارزیابی، نظارت و ارزشیابی محتوایی این بخش را بر عهده داشته باشد.
رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: معتقدیم مصوبه مجلس در این زمینه نیازمند بازنگری و اصلاح است. از نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی انتظار داریم به بررسی و بازنگری این موضوع بپردازند و نظارت بر شبکههای نمایش خانگی را به وزارت ارشاد بازگردانند.
وی افزود: بسیاری از هنرمندان، صنوف و جامعه سینمایی نسبت به ورود صدا و سیما در این حوزه انتقاد دارند و این توقع را دارند از طریق مجاری قانونی و در بستر تعامل و گفتگوهای سازنده این موضوع مورد بازنگری قرار گیرد. خوشبختانه گفتگوهایی جدی در سطح وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی مسئولان و متولیان ارشد در حال انجام است که امیدواریم با حسن نظر و درایت ریاست محترم سازمان صدا و سیما این معضل هر چه زودتر حل و فصل شود.
خزاعی با بیان اینکه با این اقدام به دلیل نزدیکی مخاطبان سینما و پلتفرمها ضمن کمک به گسترش و تشویق تولیدکنندگان و سینماگران، شرایط مناسب برای چرخه کامل تولید و پخش و توزیع و ایجاد فرصتهای جدید بهتر شکل میگیرد خاطرنشان ساخت: نزدیکی سامانههای فروش و سازمان تولید و پخش این حوزه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث بالندگی و پویایی و همراهی بیشتر آنها میشود و برای ارتقای محتوای محصولات و بهرهگیری از این ظرفیت در جهت تقویت فرهنگ عمومی ضمن اعمال نظارتهای دقیقتر باید جلوی تولید آثار نازل، سطحی و مبتذل گرفته شود.
رییس سازمان سینمایی در پایان گفت: ضمن قدردانی و تمجید از پیگیریها و تلاشهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن نظر ریاست سازمان صدا و سیما اظهار امیدواری کرد با بازنگری در این مصوبه هرچه زودتر شبکه نمایش خانگی و پلتفرمها به سازمان سینمایی برگردد.
همچنان که تقاضا برای آثار «کلود مونه» در بازار هنر افزایش پیدا کرده است، یکی دیگر از تابلوهای نقاشی از مجموعه مشهور «نیلوفرهای آبی» این هنرمند در حراجی به مزایده گذاشته خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاعرسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ۳۶ روز به آغاز پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» باقی است. طبق اعلام دبیرخانه این دوره، ۲ هزار و ۶۱۱ اثر کوتاه، نیمه بلند و بلند از بیش از ۷۰ کشور متقاضی حضور در این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» شده اند.
این فیلمها توسط هیات انتخاب بخش مسابقه بینالملل بررسی خواهد شد و فیلمهای منتخب در قالب سه بخش کوتاه، نیمه بلند و بلند به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.
پانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذر برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»، همایون اسعدیان، روحالله حسینی، کامران رسولزاده، مصطفی رستگاری و مریم اسمیخانی مسئولیت داوری آثار بخش سینماشعر و فیلمنامه را در دومین دوره این رویداد برعهده خواهند داشت.
دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»، آذر ۱۴۰۰ به دبیری مریم دوستی به صورت مجازی و برخط برگزار میشود.
امیر صدیقیان از آهنگسازان و نوازندگان موسیقی که در حوزه تئاتر نیز به فعالیت مشغول است، آلبوم موسیقی یکی از آثار نمایشیاش در مقام آهنگساز را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «آوار» ساخته سیدمهران قریشی و تهیه کنندگی فرید ابراهیمی آماده نمایش شد.
هومن بنائی، فرج الله گل سفیدی، هدایت الله سجادی، صبا رنجبر، اکبر تقیان، نوید فهیمی و سامان سیوس بازیگران این فیلم کوتاه هستند.
در خلاصه داستان «آوار» آمده است: «مریم از آن شب سیاه زبانش بند آمده است و تنها خیره میشود. غلام خشمگین و بدبین به طویله پناه برده و با گوسفندهایش نجوای استیصال میکند. امشب زلزله میآید و … .»
از دیگر عوامل این پروژه میتوان به حضور سیدمهران قریشی نویسنده و کارگردان، فرید ابراهیمی تهیهکننده، سیدامیر مولایی سرمایهگذار، شاهین عراقی مدیر فیلمبرداری، رضا گمینی مشاور کارگردان، علیرضا پاکنهاد مدیر صدابرداری، رضا عربی گریم طراحی و چهرهپردازی، فرزانه نوری کرمانشاهی طراح صحنه و لباس، گلناز کاووسی دستیار کارگردان، حمید رضا برزگر تدوین، عرفان یزدی صداگذاری و میکس، میترا احمدی برنامه ریز و منشی صحنه، گیتی تهامی عکاس و مهدی فرشا مدیر تولید اشاره کرد.
امیر نریمانی مدیر روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران با اعلام جزئیات تعرفه رسمی تولید و فروش عکسهای مطبوعاتی در سال ۱۴۰۰، توضیحاتی را نیز درباره این تعرفه ارائه کرد.
بیش از ۲ ماه از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم گذشته ولی هنوز انتخاب معاون هنری این وزارتخانه انجام نشده و در نتیجه وضعیت اداره کلهای زیرمجموعه معاونت هنری نیز مشخص نیست.
کریم امینی کارگردان فیلم سینمایی «گربه سیاه» که بنابر اعلام شورای صنفی نمایش از ۱۰ آذرماه روانه پرده سینماها میشود، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تراکم فیلمهای اکران نیمه دوم پاییز گفت: با توجه به اکران فیلم «قهرمان» شرایط تغییر کرده است. آقای فرهادی به نظرم تصمیم درستی برای اکران فیلم در این شرایط گرفت و اتفاق بزرگی را در سینما رقم زد. گویی کلیدی که گم شده بود، پیدا شد و قفل اکران در سینماها را باز کرد. فیلمها در این شرایط باید اکران شوند چرا که فیلمهای زیادی در نوبت اکران باقی ماندهاند که طی ۲ سال تلنبار شده است.
وی ادامه داد: برخی فیلمها سراغ اکران آنلاین رفتند که آن هم تجربه بدی نبود اما فیلم برای سالن سینما ساخته میشود و لذت اصلی آنچه برای مردم چه برای تهیهکننده، کارگردان و سایر عوامل این است که روی پرده دیده شود. زحمتی که عوامل میکشند برای دیده شدن فیلم در سالن سینماست.
این کارگردان با اشاره به اینکه ترافیک اکران در آینده بیشتر هم خواهد شد گفت: با تولید فیلمهای جدید ترافیک اکران بیشتر میشود و در این میان فیلمهای خوب میتوانند موفق باشند و مردم را به سالن بکشانند. هر فیلمی قصه داشته باشد و عموم مردم را بتواند به سالن بکشاند، قطعاً اتفاقات خوبی را هم رقم خواهد زد. در این میان گاهی هم باید فداکاری کرد. کمااینکه برخی صاحبان فیلمها در همین دوران مانند تخریبچی عمل کردند. ابراهیم عامریان که در مقام تهیهکننده به اکران فیلم «دینامیت» رضایت داد، در واقع حکم همین تخریبچی را داشت که راه را برای دیگران باز کرد. اصغر فرهادی هم این مسیر را ادامه داد به رغم آنکه با توجه به فروش جهانی «قهرمان» احتمالاً نیازی هم به فروش داخلی نداشت.
این کارگردان سینما درباره فیلمسوزی در فصل پاییز افزود: واقعیت این است که کرونا همه معادلات را به هم ریخته است. با این حال معتقدم فیلم خوب، در هر شرایطی که اکران شود، دیده میشود. تا پیش از کرونا با توجه به شرایطی که بود همه دوست داشتند فیلمشان در بازههایی مانند عید نوروز یا فصل تابستان اکران شود. در آن شرایط باب شده بود که فیلمهای ضعیفتر در فصل پاییز اکران میشدند. کرونا اما همه این معادلات را به هم ریخت و دیگر نمیتوان تشخیص داد کدام فصل برای اکران مناسبتر است. به تعبیری هر فصلی که شرایط برای اکران فیلم مساعد باشد میتواند فصل خوب اکران باشد.
وی تأکید کرد: امیدوارم مردم در این شرایط هوای سینما را داشته باشند و به تماشای فیلمها بروند. واقعاً هم لذتی که در سینما وجود دارد در هیچ جای دیگر نیست. سریالهای خانگی در نوع خودشان خوب هستند اما در همه دنیا لذت سینما از جنس دیگری است.
امینی درباره پیشبینیاش از وضعیت اکران «گربه سیاه» هم گفت: این فیلم با سرمایه شخصی بهرام رادان و یکی از دوستان بنده ساخته شده است. واقعاً هم بهرام رادان برای اکران این فیلم تردیدهایی داشت و زمانی که دل به دریا زد و رضایت داد، تحسینش کردم. بازگشت مالی برای این فیلم بسیار حائز اهمیت است اما واقعاً نمیشد پیشبینی کرد که وضعیت در آینده چگونه خواهد بود.
وی افزود: «گربه سیاه» حتماً مخاطبان خودش را در اکران خواهد داشت. بهویژه که در قیاس با فیلمهایی که در این فصل اکران میشوند، فیلم جوانی محسوب میشود و مخاطبان هدفش طیف ۱۵ تا ۱۷ سالهها هستند. فیلم اساساً درباره تینایجرهاست و میتواند مخاطب داشته باشد.
امینی در پایان درباره همکاری بهرام رادان در فیلم «گربه سیاه» هم گفت: همکاری خیلی خوبی داشتیم. بهرام رادان غیر از تجربههایی که در مقام بازیگر در دوران دستیار کارگردانی با او داشتهام، در زمینه تهیهکنندگی هم عالی و کاربلد است. در این پروژه نه فقط من که همه گروه از همکاری لذت بردند. همه چیز هم سر جای خود بود. سینما به چنین تهیهکنندگانی احتیاج دارد که مو را از ماست میکشند و حواسشان به همه چیز هست.