موسیقی سیستان و بلوچستان گذشتهای ۴۵۰۰ ساله دارد
عبدالرضا مجدی درباره دیرینگی موسیقی ناحیه سیستان و بلوچستان گفت: « اینگونه موسیقیایی به حدود ۴۵۰۰ تا ۴۷۰۰ سال گذشته باز میگردد و برآمده از فرهنگِ جیرفتی است.»
عبدالرضا مجدی درباره دیرینگی موسیقی ناحیه سیستان و بلوچستان گفت: « اینگونه موسیقیایی به حدود ۴۵۰۰ تا ۴۷۰۰ سال گذشته باز میگردد و برآمده از فرهنگِ جیرفتی است.»
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی «بی چارچوب»، با تصمیم رئیس سازمان سینمایی مبنی بر ادغام مجدد جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر پس از ۶ سال جداسازی، حواشی پیرامون این اقدام که مخالفان و موافقین زیادی دارد، در این مدت به اوج خود رسید.
در همین راستا، شامگاه شنبه ۱۵ آبان، برنامه تلویزیونی «بی چارچوب» شبکه چهار میزبان گفتگو و مناظره چالشی بین ۲ منتقد و روزنامهنگار بود که هرکدام از موافقان و مخالفان این اقدام بودند.
کیوان کثیریان، به عنوان مخالف ادغام جشنوارهها و محمدتقی فهیم، به عنوان موافق تصمیم ادغام جشنوارهها در این برنامه حضور داشتند.
محمدتقی فهیم منتقد و روزنامه نگار سینما که با ادغام جشنواره جهانی و ملی فجر موافق است، پیرامون این جداسازی گفت: به شدت طرفدار جشنواره ها هستم اما پس از اینکه اولین دوره جشنواره پس از جداسازی برگزار شد، جزو اولین نفرهایی بودم که با انتشار یادداشت هایی با این روند مخالفت کردم. پس من الزاما مخالف جداسازی نیستم اما این جداسازی به دلیل محتوا، باعث از بین رفتن جشنواره شد و اعتبار آن را از بین بردند و در نهایت به یک جشنواره خصوصی تبدیل شد که به نظر من کار غلطی است.
در ادامه، کیوان کثیریان که در دورههای پیشین جشنواره جهانی، عنوان مدیر ارتباطات و روابط عمومی را عهدهدار بود، درباره حواشی پیرامون تبدیل شدن جشنواره جهانی به محفلی برای بریز و بپاشهای سینمایی توضیح داد: این حواشی واقعیت ندارد و باید همه این مباحث به همراه سند باشد. لزوم جداسازی این جشنواره که در زمان آقای رضاداد شکل گرفت و به مدت ۶ سال در بهار هر سال ادامه داشت این بود که بخش بین الملل جشنواره فجر که در بهمن ماه برگزار می شد، اصولا محو شده بود و سینمای ایران با این وسعت نیاز به یک جشنواره بین المللی با استانداردهای بین المللی داشت.
جشنواره ایی با هدف نمایش آثار ضدجریان
وی اضافه کرد: دلیل جداسازی جشنواره این بود که توجه به بخش بین المللی و فیلم های خارجی و مهمان خارجی جلب شود که در نهایت تصمیم بر این شد که جشنواره بین المللی فجر زمانی برگزار شود که بتوانیم مهمانان و ورکشاپ های خوبی برگزار کنیم که در نتیجه این ۶ دوره به این صورت برگزار شد.
کدام اعتبار؟ جشنواره های رده A جهانی در اعتبار خودشان مانده اند. این اعتبارات را دوستان ما خودشان درست کرده اند و هیچ اعتبار واقعی برای جشنواره جهانی وجود ندارد و تمام آن فیک استمحمدتقی فهیم در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه با توجه به سامان گرفتن جشنواره جهانی فیلم فجر پس از گذشت ۶ سال و دریافت درجه الف و اعتبار کافی، ادغام آن به طور مجدد کار درستی است یا نه؟ گفت: مشکل من با همین کلمه اعتبار است. کدام اعتبار؟ جشنواره های رده A جهانی در اعتبار خودشان مانده اند. این اعتبارات را دوستان ما خودشان درست کرده اند و هیچ اعتبار واقعی برای جشنواره جهانی وجود ندارد و تمام آن فیک است.
وی توضیح داد: واقعیت این است که جشنوارههای معتبر رده A از جمله کن، برلین و ونیز همه دچار مشکلات اعتباری شده اند و همه مسائل را به آمریکا پیوند زده اند؛ به طوری که اگر چهره های معروف آمریکا در جشنواره ها نباشند اعتباری ندارند. بخش بین المللی ما هم در این سال ها همین بود و مخاطب عادی و تخصصی آن مشخص نبود. زمانی که اولیور استون بشود مهم ترین مهمان این جشنواره، تکلیف آن مشخص است.
کیوان کثیریان در ادامه بحث فهیم پیرامون کاذب بودن اعتبار این جشنواره، افزود: باید بگویم که جشنواره نیاز به زمان کافی برای شناخته شدن دارد. ما در این ۵ سال مهمان های خارجی بسیار خوبی داشتیم. جشنواره جهانی فیلم فجر شبیه کن و فرش قرمزی نیست که آقای فهیم درباره آن صحبت میکنند. از ابتدا قرار بوده در جشنواره جهانی فیلم های ضد جریان نمایش داده شود و ما تلاش کنیم سینمای مستقل را در آن ها پیدا کنیم.
وی ادامه داد: هدف ما از برگزاری جشنواره جهانی این بود که کشورهای عربی و آسیا هدفشان جشنواره جهانی فیلم فجر ایران بشود. دوستان قبول نمیکنند ولی از رژیم صیهونیستی جشنوارهای در نوبت A قرار دارد و زمانی که ما از این جشنواره عقب نشینی کنیم، آن جشنواره ها جای ما را میگیرند. علاوه بر آن همین کشور عربستان هم در حال برگزاری جشنواره جهانی است.
روابط عمومی سابق جشنواره جهانی افزود: ما به دنبال اسم نیستیم که اگر بودیم باید از خودمان بپرسیم وقتی پسر اولیور استون را یکی از جشنواره ها میآورد و ما می خواهیم دنیا را با حضور پسر اولیور استون تکان دهیم، هیچکس هیچ چیز نمیگوید و اعتبار وجود دارد، ولی وقتی خود استون برای جشنواره جهانی فجر به ایران می آید، اعتباری وجود ندارد؟
برگزاری ۱۰۰ کارگاه با افراد معتبر
محمد تقی فهیم در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره فجر با جداسازی از حالت اولیه خود عبور کرده است، بیان کرد: من با بخشی از صحبت های کیوان کثیریان مبنی بر ایجاد جشنواره ای که بتواند سینمای مستقل را نمایش دهد، موافقم. ولی جشنواره جهانی در این امر موفق نبوده است و ما هویت جشنواره فجر را هم نابود کردیم و آن را ۲ تکه کردیم. تعداد موافقان این جداسازی در حال حاضر بسیار کم است و همه میدانیم که مخالفان این جداسازی از موافقان آن کمتر است.
جشنواره داری کار مشکلی است و باید با آدم های مختلفی پیرامون آن مذاکره کرد. آقای فهیم در جریان هستند که جشنواره های فجر سال ۹۲ به قبل چگونه برگزار میشد. در یکی از این جشنواره های ادغام شده فجر به جک نیکلسون جایزه دادند و روح او هم از این ماجرا بی خبر بود که فیلمش در این جشنواره است در حالی که در جشنواره جهانی فیلم به صورت قانونی خریداری و پخش میشودکثیریان در پاسخ به صحبت فهیم مبنی بر بیشتر بودن مخالفان جداسازی نسبت به موافقان آن گفت: قطعا جشنواره موافقانی دارد؛ به طور مثال نادر طالب زاده که از دوستان آقای فهیم هستند از موافقان جشنواره بودند. جشنواره جهانی قطعا ایراداتی دارد اما با همه این تفاسیر جزو جشنواره های A شده است. من میگویم با اهداف خودتان این جشنواره را که به اینجا رسیده است اداره کنید و آن را با روش خودتان حفظ کنید و اصل ماجرا را حذف نکنید.
وی تاکید کرد: جشنواره داری کار مشکلی است و باید با آدم های مختلفی پیرامون آن مذاکره کرد. آقای فهیم در جریان هستند که جشنواره های فجر سال ۹۲ به قبل چگونه برگزار میشد. در یکی از این جشنواره های ادغام شده فجر به جک نیکلسون جایزه دادند و روح او هم از این ماجرا بی خبر بود که فیلمش در این جشنواره است در حالی که در جشنواره جهانی فیلم به صورت قانونی خریداری و پخش میشود و اگر قرار باشد دقایقی از فیلم هم به دلیل ضوابط ما حذف شود، با اجازه کارگردان است، نه اینکه مانند جشنواره های قبلی که فیلم ها را مثله میکردند، سر کارگردان را در هنگام نمایش آن سکانس گرم کنند که از مثله شدن فیلمش با خبر نشود.
محمدتقی فهیم با اشاره به اینکه جشنواره جهانی فجر به یک جشنواره لاکچری تبدیل شده است، بیان کرد: ما جشنواره ای تشکیل داده ایم که در ابتدا نام آن جشنواره مستضعفان بوده اما حالا به جشنواره لاکچری ترین آدم های دنیا تبدیل شده است.
وی همچنین در پاسخ به صحبت کثیریان مبنی بر حفظ جشنواره جهانی و مدیریت آن، افزود: چنین چیزی ممکن نیست. چون از ابتدا این جشنواره غلط برگزار شده و بنیان آن کج گذاشته است. ما پیش از این در مقطعی جشنواره را برگزار میکردیم که اگر چندنفر مهمان هم به ایران میآمدند، در دهه فجر با دیدن مسائل، مردم ایران و فیلم های ایران با دست پر باز می گشتند و سفیری برای ایران بودند، ولی زمانی که جشنواره در بهار برگزار میشد، ما هیچ خروجی از زبان مهمان های خارجی مبنی بر شور و حال ایران نداریم.
فهیم در پاسخ به این پرسش که ادغام شدن جشنواره جهانی و ملی که توسط رئیس سازمان سینمایی انجام شده، توسط چه کسانی کارشناسی شده است، گفت: در این باره با صاحبنظران حوزه سینما، مشورت نشده و یک شخص تصمیم گرفته که جشنواره را مجدد ادغام کند. ولی مهم این است که ادغام این جشنواره که مخالفان زیادی دارد، نتیجه خوبی دارد چرا که جشنواره ای که در کارگاه های آن یک فیلمساز خروجی نداشته است جمع آوری میشود. جشنواره ای که برای رسیدن به فیاپف کارهای جعلی می کرد و دنباله روی مسیر سایر جشنواره های دیگر بود.
کیوان کثیریان در پاسخ به فهیم مبنی بر نداشتن کارگاه و پرورش فیلمساز گفت: ما بالای ۱۰۰ کارگاه با افراد معتبر داشتیم؛ امثال مجید مجیدی را داشتیم که ۲ دوره داور جشنواره بود و سه دوره کارگاه برگزار کرد. اگر بخواهم از خروجی کارگاه جشنواره جهانی بگویم، در جشنواره تالین فردی جایزه گرفته و گفته که من در جشنواره فجر فیلمساز شده ام. ما در بخش دارالفنون دانشجویان فیلمسازی منطقه را جمع آوری میکردیم تا آموزش ببینند. این فعالیت ها درازمدت است و باید طی زمان خروجی آن را ببینیم.
وی ادامه داد: همچنین در بخش بازار هم خروجیهایی وجود داشته است که سرمایه گذاران به صورت خودجوش هرساله در آن حضور داشتند ولی ما آمار دقیقی از آن نداریم، چون یک تبادل خصوصی میان سرمایه گذار و صاحب اثر بوده است.
کیوان کثیریان در پاسخ به صحبت محمدتقی فهیم مبنی بر به اینکه خبرنگاران در زمان برگزاری جشنواره به نحوه برپایی این رویداد می خندیدند، گفت: ما خنده ای ندیدیم و نمیدانم آقای فهیم که در جشنواره حضور نداشتند چگونه خنده اهالی رسانه را دیده اند. من اگر رییس سازمان سینمایی بودم از دبیر جشنواره جهانی میخواستم که دستاوردهای جشنواره را برایم شرح دهد.
دبیر سومین دوره جایزه سال «استیکر» درباره تفاوتهای این دوره از جشنواره توضیح داد و به اهمیت پرداختن به فضای مجازی و دیجیتال اشاره کرد.
«الان در شوک هستم. همه جامعه ایران در حال حاضر در یک شوک و بهت عجیبی است که نیازی به گفتن آن نیست. همه ناراحت هستیم چراکه افرادی مثل آقای کامبیز درمبخش دیگر جایگزینی برایشان پیدا نخواهد شد.»
به گزارش خبرنگار مهر، جلسه شورای صنفی نمایش امروز ۱۶ آبان ماه تشکیل شد.
بر اساس این جلسه مصوب شد فیلم سینمایی «منصور» ساخته سیاوش سرمد از ۱۹ آبان ماه، «صحنه زنی» ساخته علیرضا صمدی از ۲۴ آذرماه و «ازدواج جنجالی» ساخته اصغر نصیری و «عطر شیرین عطر تلخ» کارگردانی ناصر محمدی از یک دی ماه به نمایش دربیایند.
نمایشگاه طراحی «حسین طادی» از هفتم تا ۱۸ آبان ماه در گالری والی برپاست. در این نمایشگاه، این هنرمند طراحی ۵۰ متری به همراه ۹ طراحی در ابعاد کوچک را در معرض دید مخاطب گذاشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی طی احکام جداگانه ای ۷ عضو شورای پروانه ساخت آثار سینمایی را منصوب کرد.
بنا به حکم معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی؛ سیدضیاء هاشمی، علیرضا معاف، پرویز شیخ طادی، سعید مستغاثی، محمدرضا هنرمند، پژمان لشگری پور و سیدمحمد حسینی به عنوان اعضای جدید شورای پروانه ساخت آثار سینمایی منصوب شدند.
محمد خزاعی همچنین، از تلاش ها و زحمات اعضاء قبلی شورای پروانه ساخت تقدیر و تشکر کرد.
اولین جلسه شورای پروانه ساخت آثار سینمایی طی هفته جاری برگزار خواهد شد.
به دلیل حجوم تماشاگران در جریان برگزاری جشنواره موسیقی هیوستون در آمریکا حداقل هشت نفر کشته و تعداد زیادی نیز مجروح شدند.
به گزارش خبرنگار مهر، با قوت گرفتن زمزمه تغییر مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، نام مهدی آذرپندار بهعنوان جدیترین گزینه جانشینی سیدصادق موسوی در این انجمن مطرح شده است.
دی ماه سال ۹۵ بود که حجتالله ایوبی رییس وقت سازمان سینمایی سیدصادق موسوی را به عنوان مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران انتخاب کرد. مدیری که میشود مهمترین دستاورد حضورش در این نهاد جوان را ثبت جشنواره فیلم کوتاه تهران در آکادمی اسکار به عنوان یکی از دروازههای ورود به این مراسم و به تعبیری اسکارکوآلیفاید شدن آن برشمرد.
با استقرار محمد خزاعی به عنوان رییس سازمان سینمایی و تغییرات مدیریت چند مجموعه تابع این سازمان، انجمن سینمای جوانان ایران نیز یکی از نهادهایی بود که بعد از برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه گمانه زنیهایی مبنی بر تغییر مدیریت آن انجام میشد.
مهدی آذرپندار که در حال حاضر مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیماست، یکی از جدیترین گزینههای جانشینی سیدصادق موسوی محسوب میشود. آذرپندار پیش از این نیز سابقه همکاری با محمد خزاعی را در خلال برگزاری پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» داشته است، او در این جشنواره داوری بخش فیلمنامه را برعهده داشت.
آذرپندار فارغالتحصیل دانشگاه علم و صنعت است. در سوابق او، فیلمنامهنویسی، عضویت در شورای فیلمنامه شبکه سه، عضویت در شورای عالی فیلمنامه سیما از ۸۹ تا ۹۱، قائم مقامی خانه تولیدات جوان صدا و سیما، مدیریت مرکز تخصصی و اداره فیلم و نمایش سازمان بسیج مستضعفان، داوری در بخش فیلمنامه پانزدهمین دوره جشنواره «مقاومت» و فعالیت در رسانههای مختلف به عنوان منتقد و نویسنده به چشم میخورد.
ارکستر بادی تهران در روز کیش در فضای باز یک مجموعه تفریحی به اجرای زنده میپردازد.