X

بایگانی آبان 17, 1400

دفتر سینمایی

چند پیام تسلیت برای درگذشت کامبیز درمبخش


نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، عباس میرهاشمی دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی، طی پیامی درگذشت کامبیز درمبخش را تسلیت گفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استفاده از فرم‌های ذهنی در خوشنویسی/ خوشنویسی هنری معمولی است؟


حمیدرضا قلیچ‌خانی استاد و پژوهشگر خوشنویسی معتقد است خوشنویسی هنری است که از کودکی زیاده از حد دم دست ما بوده و شاید همین ویژگی‌اش آن را برای ما معمولی کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایندگان وزیر ارشاد با رضا صفایی‌پور بازیگر پیشکسوت دیدار کردند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، سیدمجید پوراحمدی مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری به همراه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی عصر یکشنبه ۱۶ آبان ماه با حضور در منزل رضا صفایی پور بازیگر ایرانی با وی دیدار کردند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در این دیدار دوستانه ضمن گفتگو درباره فعالیت‌های این هنرمند گفت: هنرمندان پیشکسوت سرمایه ارزشمندی هستند که تجارب آنها نقش مهمی در آموزش جوانان فعال در این حوزه را دارد.

پوراحمدی در ادامه بیان کرد: صندوق در راستای اهداف حمایتی خود از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران همواره سعی بر آن داشته است در حد توان خود از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور حمایت کند. ما مصمم هستیم تا با هم اندیشی فعالان فرهنگی و هنری خصوصاً پیشکسوتان این عرصه نقشه راه را ترسیم و اجرایی کنیم.

رئیس هیات مدیره صندوق اعتباری هنر افزود: جایگاه پیشکسوتان به دلیل دانش و تجارب گرانبهایی که دارند بسیار رفیع است. وظیفه ماست که زمینه تکریم هرچه بیشتر آنها را فراهم و از تجارب و توانمندی هنری آنها بهره برداری کنیم. دیدار و سرکشی از هنرمندان پیشکسوت موضوعی است که همواره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیران زیرمجموعه این وزارتخانه توصیه دارند.

پوراحمدی با اشاره به برنامه‌های صندوق اعتباری هنر برای حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر در دوره جدید مدیریتی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم علاوه بر حمایت‌های بیمه‌ای و خدماتی جاری صندوق، بستری مناسب برای توانمند سازی هنرمندان فراهم کنیم.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در این دیدار ضمن اشاره به فعالیت‌های این هنرمند گفت: ایران مهد فرهنگ و هنر است و هنرمندان این سرزمین نقش مهمی در اقتدار فرهنگی ما در جهان ایفا کردند.

وی افزود: یکی از راه‌های حفظ این اقتدار، تربیت نسل جوان با همراهی پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر است.

رضا صفایی پور نیز در این دیدار با ذکر خاطراتی از حضور خود در عرصه سینما و تلویزیون اظهار کرد: تلاش برای حل مشکلات هنرمندان پیشکسوت کار مهمی است. متاسفانه برخی از هنرمندان این حوزه مدت‌هاست که خانه نشین شده‌اند که رسیدگی به وضعیت آنها بسیار ضروری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه هنرواره ملی طراحی پوستر «به سوی خدا» افتتاح شد


نمایشگاه آثار هنرواره ملی طراحی پوستر «به سوی خدا» امروز دوشنبه ۱۷ آبان ماه در گالری ابوالفضل عالی افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راش های باقی مانده از کامبیز درمبخش و حکایت یک مستندساز


سازنده مستند «سینمای کاغذی» که روایتی است از زندگی کامبیز درمبخش می‌گوید، علاوه بر پیگیری برای پخش عمومی این فیلم، شاید از میان انبوه راش‌هایی که از آن مستند باقی مانده، اثری دیگر را با نگاهی متفاوت به کاریکاتوریست برجسته‌ای که دیگر در این دنیا نیست بسازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قرار بود به جای امین تارخ در «سرب» بازی کنم/ سمندریان هنرمند بزرگ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز علی دهکردی بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون بخش‌هایی از گفتگو با این هنرمند را منتشر کرده است.

علی دهکردی با بیان اینکه سال ۶۳ در شهرکرد دیپلم گرفته است، گفت: از دوران دبیرستان وارد گروه تئاتر شهرکرد شدم و شروع قطاری بود که من را در بازیگری تا به امروز به اینجا آورد. همان سال کنکور شرکت کردم که اولین دوره بعد از انقلاب فرهنگی بود و در دانشگاه هنرهای زیبا رشته تئاتر قبول شدم.

وی با بیان اینکه درس تئاتر را از سفر با حمید سمندریان شروع کرده است، افزود: وی بی‌تردید تاثیرگذارترین معلم برای من و هر فردی که با او کار کرده است، بود. همانطور که درباره چخوف و استانیسلاوسکی حرف می‌زنیم که برای ما افسانه‌ای هستند، مطمئن هستم روزی نسل‌های آینده درباره زنده یاد سمندریان هم به همین شکل یاد می‌کنند و بزرگترین حسرتشان این خواهد بود که ای کاش شاگرد این هنرمند بزرگ بودند.

دهکردی درباره فعالیت‌های تئاتری خود یادآور شد: یادم می‌آید تئاتری بنام ریچارد سوم را به کارگردانی زنده یاد داوود رشیدی بازی کردم که از اتفاق مهم زندگی‌ام بود البته اجرای این تئاتر به نظرم اتفاق ملی بود زیرا داستانی از شکسپیر توسط هنرمندی سرشناس در پایتخت روی صحنه رفت و من هم این افتخار را داشتم که از بازیگران آن نمایش باشم. همچنین این شانس را داشتم که هر روز بازی سعید پورصمیمی را از نزدیک ببینم و با او همبازی باشم و این‌ها را اتفاقات مهم در زندگی کارم‌ام می‌دانم.

وی با بیان اینکه کار حرفه‌اش به مفهوم مطلق «مهر و ماه» بوده است، گفت: بهرام دهقانی تدوینگر برجسته کشور دوست حمید لبخنده بود که یک تئاتر از من در دانشگاه دیده بود و وقتی لبخنده خصوصیات نقش مورد نظرش را می‌گوید دهقانی یاد بازی من در تئاتر می‌افتد و من برای آن نقش انتخاب می‌شوم. همیشه به بهرام دهقانی می‌گویم شما کاشف من در بازیگری هستید.

شانس بازی شخصیت‌هایی که نمی‌شناختم

دهکردی درباره ایفای نقش‌های تاریخی خود نیز گفت: برایم شانس بزرگی بود تا نقش شخصیت‌هایی که ما نمی‌شناختیم و ندیده بودیم مثل: شیخ مفید، شاه عباس، پدر مولانا و یا شخصیت‌های معاصر همچون شهید دوران و آیت الله طالقانی که هم برای من و هم برای خیلی از هم نسل‌های من از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ معاصر بودند را بازی کنم.

وی با بیان اینکه همه شخصیت‌هایی که بازی است را دوست دارد، افزود. من از نزدیک شهید دوران را نمی‌شناختم و فقط اسم او را شنیده بودم اما وقتی کتابی که شامل تحقیقات کارگردان درباره این شهید بود را خواندم و یا با هم دوره‌ای های او صحبت کردم، متوجه شدم چقدر این شخصیت بی‌نظیر بوده و در فیلم تنها به بخش کوچکی از شخصیت پروازی او پرداخته شده است.

دهکردی همچنین یادآور شد: زمانی پای خاطرات استادانی همچون علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، داوود رشیدی و عزت الله انتظامی می‌نشستم برایم جالب بود که چطور این اساتید با جایگاهی که از نظر اعتباری و سنی داشتند همیشه در مصاحبه‌هایشان می‌گفتند باعث افتخارشان بوده که در فیلمی بازی کرده‌اند و امروز خودم قدم به قدم تجربه می‌کنم و معتقدم ما با هر کارگردانی که کار می‌کنیم دنیای جدیدی برای ما باز می‌شود و شروع به تجربه اندوختن می‌کنیم.

وی درباره همکاری خود با کیانوش عیاری نیز گفت: آقای عیاری از معدود کارگردان‌هایی است که شناخت خیلی صحیحی از بازیگری دارد و معجره عیاری این است که هر بازیگری در فیلم‌های او حضور دارد بهتر بازی اش را ایفا کرده است زیرا او صحیح بازی کردن را به معنای واقعی از بازیگر انتظار دارد.

دهکردی درباره نقش‌هایی که ایفا کرده است، بیان کرد: «روز شیطان» را خیلی دوست دارم همچنین نقشم در «شاه عباس» زیرا باعث شد در یک دانشگاهی بنام علی نصیریان شرکت کنم و بخش عمده‌ای از کارم با او بود.

تکه‌های جان حاتمی کیا برای «از کرخه تا راین»

وی با اشاره به اینکه قرار بود در فیلم «سرب» حضور داشته باشد، توضیح داد: قرار بود نقش امین تارخ را در این فیلم بازی کنم اما در نهایت قرار شد یک بازیگر باتجربه به جای یک بازیگر تازه کار حضور داشته باشد البته یکبار دیگر هم قرار بود در فیلم «ضیافت» حضور داشته باشم اما در آنجا هم از نظر زمان شانس نیاوردم با مسعود کیمیایی کار کنم زیرا سر کار دیگری بودم.

قرار بود نقش امین تارخ را در این فیلم بازی کنم اما در نهایت قرار شد یک بازیگر باتجربه به جای یک بازیگر تازه کار حضور داشته باشد دهکردی درباره حضورش در فیلم «از کرخه تا راین» نیز، گفت: یکی از کسانی که در هنرهای زیبا باهم دوست شده بودیم و در کنار هم رفاقت پیشه گرفتیم، بهرام عظیم پور بود که امروز خودش یک کارگردان خوب محسوب می‌شود. او در تولید فیلم، دستیار ابراهیم حاتمی کیا بود که من و صادق صفایی توسط او برای حضور در فیلم معرفی شدیم. با صادق صفایی هم‌کلاس و هم‌خانه بودیم که بعد از جلسات، گفتگوها و تست‌ها انتخاب و بعد وارد تمرین‌ها و گفتگوهای جدی تر شدیم.

وی در پاسخ به پرسش مسعود نجفی مبنی بر آشنایی خود با ابراهیم حاتمی کیا، پاسخ داد: حاتمی کیا را می‌شناختم او در هنرهای زیبا قبول شده بود اما برای تحصیل در رشته سینما به دانشگاه هنر رفت. فیلم‌هایش را دیده بودم؛ «دیده بان»، «مهاجر» و «وصل نیکان» را دوست داشتم.

دهکردی درباره همکاری خود با هما روستا در فیلم «از کرخه تا راین» نیز گفت: با زنده یاد هما روستا از قبل در تئاتر تجربه همکاری داشتم و با او آشنا بودم و معتقدم در بین ما بهترین انتخاب او بود چون شخصیت فرهنگی و هنری کشور بود، با تجربه بود و مسلط بر زبان آلمانی و فرهنگ ایرانی که در کشور دیگر زندگی کرده را می‌دانست.

وی یادآور شد: یادم می‌آید برای طبیعی‌تر شدن نقشم در فیلم خیلی وقت‌ها عینک آفتابی می‌زدم و زیر آن یک پارچه سفید می‌گذاشتم و چند دقیقه مثل یک نابینا راه می‌رفتم و از در ایستگاه اتوبوس تا خانه با چشمهای بسته تمرین می‌کردم.

دهکردی در پایان گفت: در «از کرخه تا راین» شاهد بودم که حاتمی کیا واقعاً تکه‌های جان، قلب و روحش را برای تولید فیلم گذاشت و مهره مهم و بزرگ ساخته شدن فیلم زنده یاد سیف الله داد بود که مدیریت کل پروژه در آلمان را برعهده داشت و چون مسلط به زبان انگلیسی بود به شکل میدانی پروژه را مدیریت می‌کرد.

موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق وشکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرت ها از اول آذر راه می افتند


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اعلامی از امکان بازگشایی مکان های فرهنگی هنری مانند کنسرت ها و سالن های تئاتر از اول آذر ماه خبر داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تودیع مدیرعامل انجمن سینمای جوانان در غیاب رئیس سازمان سینمایی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مراسم تودیع سیدصادق موسوی و معارفه مهدی آذرپندار به عنوان مدیرعامل جدید انجمن سینمای جوانان ایران با حضور یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، معاونان و مدیران انجمن در محل ستاد مرکزی این مجموعه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، موسوی مدیرعامل سابق انجمن سینمای جوانان ایران با بیان خلاصه‌ای از تجربیات ۵ ساله خود در کسوت مدیرعامل انجمن، به معرفی معاونان و مدیران حاضر در جلسه پرداخت و وظایف و عملکرد بخش‌های مختلف انجمن را تشریح کرد. وی ابراز امیدواری کرد که انجمن در دوره مدیریت جدید توفیقات بیشتری حاصل کند و با تکیه بر توان و دانش مدیریت جدید و استفاده از سوابق و تجربیات مدیران، روزهای درخشان‌تری برای این نهاد دیرپا به ارمغان آورد.

در بازسازی انقلابی سینما گام برداریم

یزدان عشیری، مشاور رئیس سازمان سینمایی نیز با ابراز خرسندی از حضور در انجمن گفت: آقای موسوی جزء مدیران موفق سازمان سینمایی بوده‌اند و انجمن سینمای جوانان که از گذشته خاستگاه بزرگانی در سینمای ایران بوده، در چندسال اخیر به اقتضای الزامات روز جامعه فرازهای مهم و جهش‌های خوبی داشته و ان‌شاء‌الله آقای آذرپندار با تکیه بر تجربیات همکاران، افق پیش روی انجمن را درخشان‌تر ترسیم کنند.

وی در معرفی مدیرعامل جدید انجمن عنوان کرد: خوشبختانه، آقای آذرپندار فیلمنامه‌نویس و نویسنده خوبی‌است و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، حوزه سینمای حرفه‌ای و کوتاه، تجربه پرباری دارد. وی در تمام مدیوم‌هایی سینمایی و تلویزیونی از سریال تا فیلم کوتاه و فیلم بلند، تجربه نوشتن، نقد، مدیریت و سیاست‌گذاری دارد و خوشبختانه از این نظر می‌تواند سرپل ارتباطی خوبی برای سینمای کوتاه کشور به‌وجود بیاید.

عشیری ادامه داد: سینمای کوتاه همواره در محاق سینمای حرفه‌ای و سریال و محصولات بلند قرار داشته اما با توجه به کارنامه آقای آذرپندار می‌شود خوشبین بود که برای سینمای کوتاه در سال‌های پیش رو فضای جدید باز شود.

مشاور رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران به مثابه وزارت آموزش و پرورش سینمای کشور است. هیچ‌کدام از مؤسسات و مراکز سازمان سینمایی این مزیت، ظرفیت و گستردگی را ندارند و در بعضی از توصیفات، انجمن سینمای جوانان ایران را از جهت ساختار آموزشی و پرورشی بی‌نظیرترین مرکز آموزش سینما در خاورمیانه و حتی جهان دانسته‌اند ولی منابع محدود بوده و اهمیت کافی به آن داده نشده است. خوشبختانه آقای خزاعی حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برای بازسازی انقلابی سینما و تحول در معماری سینمای کشور که در بیانیه گام دوم انقلاب هم ضروری شناخته شده، قائلند. این نیاز اجتناب‌ناپذیر حوزه سینماست و من با توجه به شناختی که از سینمای کوتاه و حرفه‌ای دارم، معتقدم تنها خاستگاهی که می‌تواند این تغییر و تحول را رقم بزند، حوزه سینمای جوان است.

وی افزود: سنگ بنای سینمای ایران چهار دهه قبل گذاشته شده و در آغاز سده جدید، نیاز هست که با جوان‌سازی که بستر آن در سینمای جوان می‌تواند شکل بگیرد و با استفاده از ظرفیت‌ها و نیروهایی که در مناطق و استان‌های کشور موجود هستند، در جهت تغییر ریل و ترسیم افق‌های پیش رو در بازسازی انقلابی سینما گام برداریم.

عشیری در پایان گفت: امیدوارم با تکیه بر تجربه و میراثی که در انجمن شکل گرفته و زحمات و خدمات و دستاوردهای گذشته، فضای جدیدی ترسیم شود.

انجمن سینمای جوانان گرانی‌گاه سازمان سینمایی است

در ادامه جلسه، مهدی آذرپندار با اشاره‌ای به سوابق خود گفت: من از حوزه تولید آمده‌ام و متوجه مشکلات و چالش‌های فراوان آن هستم به خصوص در سال‌های اخیر که تولید بیشتر شده و بخش‌های مختلف خصوصی نیز وارد این عرصه شده‌اند.

وی افزود: اعتقاد دارم برای یک مدیر آنچه برجای می‌ماند تولیدات نیست. تولیدات منتسب به سازنده‌هاست اما در حوزه نیروی انسانی، توفیق نیروهای مجموعه و فیلم‌سازان برای یک مدیر ارزشمند و لذت‌بخش است و دستاورد مهمی برای او محسوب می‌شود. از این رو انجمن سینمای جوانان به دلیل سروکار داشتن با نیروی انسانی، جای بسیار مهمی است و گرانی‌گاه سازمان سینمایی به شمار می‌رود.

سرپرست انجمن سینمای جوانان ایران تصریح کرد: اساس کار و رویکرد اصلی در دوره جدید، توجه به تولید است و تلاش خواهیم کرد چگالی بودجه را به سمت تولید ببریم اما این به معنای غفلت از سایر حوزه‌ها مثل آموزش و دفاتر و استان‌ها و … نیست و ان‌شاءالله این ظرفیت‌ها در خدمت تولید قرار می‌گیرد.

وی افزود: البته آقای موسوی در این جهت تلاش زیادی کرده‌اند و می‌دانم که با مشکلات عدیده اداری و مالی مواجه بودند که این مسئله در بسیاری از سازمان‌های دیگر هم وجود دارد؛ با این وجود ایشان دستاوردهای بزرگی در این حوزه داشتند.

سرپرست انجمن سینمای جوانان ایران ادامه داد: چیزی که برای من مهم و تحسین‌برانگیز بود، شفافیت مالی مجموعه است؛ واضح است که بودجه انجمن به چه صورت هزینه شده که این جهت به آقای موسوی و همکاران ایشان تبریک عرض می‌کنم.

آذرپندار در پایان ابراز امیدواری کرد که تولید در انجمن رونق بیشتری بگیرد و انجمن سینمای جوانان ایران با حمایت و کمک نهادهای بالادستی، همچون روزهای اوج با تولیداتش شناخته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جهان کاریکاتوری کامبیز درمبخش ماندگار شد


«هنرمند بزرگ و دوست داشتنی کامبیز درمبخش، روی در نقاب خاک کشید. فقدان او برای جامعه هنری ایران دردی سنگین و جانکاه است.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیر رادیو مقاومت منصوب شد


رضا کوچک زاده تهمتن برای دومین سال پیاپی به سمت مدیر رادیو مقاومت منصوب شد.

مشاهده خبر از سایت منبع