نماهنگ «دل شکسته» با صدای علی اکبر حائری منتشر شد
نماهنگ «دل شکسته» از تازه ترین تولیدات مرکز موسیقی مأوا در قالب پروژه «غروب آدینه» با صدای علی اکبر حائری و گویندگی رسالت بوذری منتشر شد.
نماهنگ «دل شکسته» از تازه ترین تولیدات مرکز موسیقی مأوا در قالب پروژه «غروب آدینه» با صدای علی اکبر حائری و گویندگی رسالت بوذری منتشر شد.
عباس صالح مدرسهای کارگردان سینمای مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فیلمهای قرآنی گفت: خیلی روشن و شفاف بگویم که فیلم قرآنی «متولی» ندارد. چون تصمیمگیرندگان و افراد سیاسی موثر در مدیریت، هنوز به اهمیت و تاثیرگذاری فیلمهای قرآنی باور ندارند و اغلب مسئولان، مثل بسیاری از عوام، قرآن را مختص مجالس عروسی و عزا میدانند. مدیران این جامعه، از پرورش یافتگان فرهنگ کلیشهای در مواجهه با قرآن هستند. بنابراین تا فکر سیاسیون اصلاح نشود، نمیتوان توقع داشت که جایگاه فیلم قرآنی در جامعه تبیین شود.
کارگردان مستند «یکی بود، هیچ کی نبود» افزود: البته حمایت از تولید فیلمهای قرآنی وظیفه همه دستگاههاست. اما در حال حاضر همه توپ را به زمین وزارت ارشاد میاندازند، وزارت ارشاد یا باید رسماً اعلام کند که نمیخواهد در زمینه تولید فیلمهای قرآنی حمایت یا فعالیتی داشته باشد و یا باید پس از چهل سال از پیروزی انقلاب، یک ساز و کار اساسی و جدی را طراحی و اجرا کند. متاسفانه تا پیش از این، هم اغلب مدیران وزارت ارشاد، هم شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم شورای توسعه فعالیتهای قرآنی تذکر صریح بزرگان را درباره تاثیر فیلم و سینما و جایگاه فیلمهای قرآنی نادیده گرفتهاند و عمده توجه و هم و غمشان برگزاری همایشها، مسابقات قرآنی و چاپ کتاب و پوستر بوده است. ساخت فیلمهای قرآنی در وزارت ارشاد در حاشیه است. البته همه دستگاهها مسئول هستند منتهی نخستین دستگاهی که عنوان «فرهنگ» و «ارشاد» و «هنر» را دارد، زیر ذره بین و مورد سوال است.
وی با انتقاد از پاسکاریهای رایج مدیران سیاسی گفت: وقتی وزارت ارشاد جاخالی میدهد، سایر دستگاهها به مراتب عقب تر میروند.
وی در پاسخ به این سوال که راهکار را در چه میدانید تصریح کرد: فیلم قرآنی باید متولی داشته باشد و دستگاهها فرافکنی نکنند. سالها پیش در جاهای مختلف پیشنهاد دادیم که نهادها و سازمانهای قرآنی تلفیق و ادغام شوند، نظیر همان تجربه موفقی که در تشکیل نیروی انتظامی اتفاق افتاده بود؛ ترکیب ژاندارمری، کمیته انقلاب و شهربانی. اتفاقی که لازم است در مجموعههای بزرگ فرهنگ و هنر و تبلیغات و… هم بیفتد و از موازی کاریهای وقت کش و فرصتسوز جلوگیری شود. سازمانهای عریض و طویل وقتی میتوان گفت خوب هستند که کارساز و گرهگشا باشند نه اینکه با یک صدم ظرفیت فعالیتی لاک پشتی کنند.
کارگردان «داستان تقریب» افزود: اینکه هر از گاهی یک گروه بلند میشوند و نسنجیده و غیرکارشناسی جشنواره قرآنی برگزار میکنند، درست عمل نمیکنند. جشنوارههای ناکارآمد و تشریفاتی مشکلی را حل نمیکند. ما ابتدا نیاز به تعریف و جایگاه محکم قانونی در بدنه فرهنگی هنری کشور داریم تا بر آن اساس، اتاق فکر تشکیل، ساز و کار تولید فیلمهای قرآنی علمی و قانونمند و آسیبهای فیلم سازی قرآنی شناسایی شود.
صالح مدرسهای در پایان بیان کرد: دستگاههای مختلف هر چقدر هم بیلان و آمار بدهند که برای ترویج مفاهیم و معارف و معانی قرآن چه کردهاند، مانند اقیانوسی است به عمق یک سانتیمتر. بی تردید، حق مطلب ادا نشده و مسئولان در تعارفات اولیه گیر کردهاند. تجمیع فعالیتهای قرآنی کشور در صورتی موثر است که برای همه زیر مجموعهها و گروهها فکری اساسی بشود تا اختلافات مجموعهها و تشکلهای قرآنی به حداقل برسد. روشن است که هنر و بهخصوص فیلم و سینما جنبه تزیینی و تفننی ندارد بلکه در جوامع بشری هنر تعیین کننده و سرنوشتساز است. اساساً تعدادی از قرآنیهای متنفذ در دستگاهها با فعالیتهای هنری و سینمایی میانه چندان خوبی ندارند و بیشتر به دنبال مسابقه، نمایشگاه، حضور در مجامع داخلی و خارجی و اهداف پنهان خودشان هستند و نمیگذارند بودجه برای سینما و تولید فیلمهای قرآنی بماند. این بیعدالتی و نفوذ و زیاده خواهی باید اصلاح شود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی «آتابای» چهارشنبه سوم آذرماه توسط موسسه پخش «بهمن سبز»، اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز میکند.
«آتابای» جدیدترین ساخته نیکی کریمی که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ ۵ رشته و فیلم برگزیده منتقدان ماهنامه فیلم شده، به تازگی در اولین حضور بینالمللی خود در آسیا پاسیفیک به نمایش گذاشته شد و هفته آینده در بخش مسابقه جشنواره کمبریج به رقابت میپردازد.
گروه بازیگران فیلم را هادی حجازیفر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل، مهلقا مینوش، معصومه ربانینیا و میرمجید حسینی تشکیل میدهند.
عکس: امید صالحی.
رضا صفاییپور بازیگر باسابقه سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره کمکاری سالهای اخیر خود در سینما گفت: مدتهاست که بیکارم و در کاری حضور نداشتهام. سبک سینما تغییر کرده است و بیشتر فیلمهای طنز و کمدی ساخته میشود، در حالی که ما بیشتر در ژانر فیلمهای حادثهای حضور داشتیم. چندین سال است که بیکار هستم و هر از گاهی هم که دعوت میشویم در حد یک یا دو جلسه حضور است و به همین دلیل ترجیح میدهم بیکار بمانم و به احترام مخاطبان هر کاری را قبول نکنم.
وی درباره احساس خود در سالهای دوری از سینما هم گفت: مسلماً از این شرایط ناراحت هستم. سینما شغل و حرفه من است. من بچه سینما هستم و بیش از ۴۰ سال در فیلمهای حادثهای ایفای نقش کردهام. با علاقه شخصی به سینما آمدم تا بتوانم هنرپیشه شوم. کار در سینما را از صفر آغاز کردم. اولین فیلمی هم که حضور داشتم فیلم «قهرمانان» بود که به دلیل شباهتم به هنرپیشه اول آن فیلم، کارهای خطرناکش به من سپرده شد و اینگونه به سینما ورود کردم.
این بازیگر و بدلکار پیشکسوت با اشاره به قبول نکردن دعوت برخی فیلمسازان از او برای حضور در فیلمها تأکید کرد: در فیلمهای امروز جایی برای ما نیست. در این سن و سال نه دوست دارم و نه میپذیرم که در فیلمهای طنز و کمدی حضور داشته باشم. مخاطب برایم بسیار مهم است. من هنوز با مردم برخورد دارم چراکه بیشتر هم با تاکسی تردد میکنم. مردم میگویند ما میدانیم شما کارهایی که باید در سینما میکردید را کردهاید. بیش از ۵۰ فیلم در سینما بازی کردهام که آخرینش «پرچمهای قلعه کاوه» بود که از جشنواره نور لسآنجلس در سال ۲۰۰۹ جایزه بهترین بازیگری را برای این فیلم گرفتم.
وی ادامه داد: مردم آنقدر به من محبت دارند که خجالتزده میشوم. من در حال حاضر دچار بیماری پارکینسون هستم و به همین دلیل بیشتر ترجیح میدهم در خانه باشم، اما مردم همچنان لطف دارند و میگویند جایم خالی است. دوستانم در باشگاه میگویند حتی اگر ورزش هم نمیتوانی بکنی، بیا و در کنار ما حضور داشته باش تا روحیه بگیریم. ترجیح میدهم جوانترها را هم به ورزش و باشگاه دعوت کنم.
صفاییپور درباره لزوم توجه به بازیگران پیشکسوت سینمای اکشن گفت: شما در سینمای جهان میبینید آقای استالونه فیلمی به نام «بیمصرفها» میسازد و به بهانه آن تمام سلاطین اکشنکار سینمای جهان که همه بالای ۷۰ سال سن دارند از ویلسون تا آرنولد و بوریس ویلیس به کار دعوت میشود و جایشان هم در سینما محفوظ است ولی در سینمای ایران اینگونه نیست. این اواخر فقط در یک فیلم به نام «گیجگاه» حضور کوتاهی داشتم که آن هم به اصرار کارگردانش بود.
وی با اشاره به اینکه همچنان علاقه دارد حتی به اندازه یک سکانس در یک فیلم اکشن حضور داشته باشد، ادامه داد: در دنیا برای بازیگران قدیمیتر نقشهایی را متناسب با سن و سالشان مینویسند و بهگونهای برنامهریزی میکنند که آنها هم امکان حضور در مقابل دوربین داشته باشند.
صفاییپور با ذکر یاد و خاطره بازیگران اکشنکار سینمای ایران که دار فانی را وداع گفتهاند، درباره سابقه رفاقت و همکاری خود با جمشید هاشمپور گفت: آقای هاشمپور آنقدر دوستداشتنی است که جزو رفقای صمیمی من محسوب میشود. بیش از ۴۰ سال است که با یکدیگر دوست هستیم. بسیار باشخصیت و محترم است. در فیلم «گیجگاه» با هم حضور داشتیم و حتماً دوست دارم مجدد در کنار او نقشآفرینی کنم. حضور در کنار جمشید هاشمپور برای هر بازیگری افتخار است.
این بازیگر با اشاره به اینکه به رغم کمکاری هنوز در میان مردم فراموش نشده است تأکید کرد: مرگ یک بازیگر زمانی است که از سوی مردم فراموش شود.
وی درباره دیدار اخیر دو تن از مسئولان دولتی با خود هم توضیح داد: این لطف دوستان بود. بهدلیل همین مریضی پارکینسون در بستر بیماری بودم و به عیادت بنده آمدند. با این دیدارها جلوی خانواده خوشحال میشوم که هنوز فراموش نشدهام.
صفاییپور درباره وضعیت جسمانی خود هم گفت: علاوهبر پارکینسون، آرتروز گردن هم دارم که این اواخر بابت آن راهی بیمارستان شدم. حس خودم این است که این شرایط بیشتر بابت وضعیت عصبی ناشی از بیکاریام باشد. در مجموع اما باید ساخت و منتظرم تا ببینم خدا چه میخواهد.
وی تأکید کرد: معمولاً اگر فیلم خوبی روی پرده باشد با بچهها به سینما میروم. تئاتر هم هر از گاهی دعوت میشوم و میروم. در این دو سال کرونا به سینما نرفتهام و بیشتر در منزل تلویزیون تماشا میکنم. اگر فیلم جدیدی بچهها برایم بیاورند هم میبینم. این روزها کارم فیلم دیدن است. از میان اهالی سینما هم با آقای هاشمپور و دوستان دیگر در ارتباط هستم. چندی پیش هم سعید سهیلی و محسن شایانفر به همراه آقای پرستویی به عیادت بنده آمده بودند که همینجا از آنها تشکر میکنم.
رسانه ملی با راهاندازی یک پایگاه اینترنتی، عموم مردم را به طرح «ایدههایی برای تحول در رسانه ملی» دعوت کرد.
مصطفی شوقی روزنامهنگار و مستندساز درباره جشنوارههای مستند به خبرنگار مهر گفت: جشنواره «سینماحقیقت» تنها جایی است که مستندسازان به طور جدی آثارشان را در آن ارائه میدهند، یکدیگر را میبینند و مورد ارزیابی قرار میگیرند. پس میتوانیم بگوییم «سینماحقیقت» تنها یک جشنواره نیست، بلکه محلی برای دیدار تازه کردن مستندسازان است تا فضایی پر رونق را شکل دهد.
وی ادامه داد: این رویداد از نظر ماهوی، جدیترین رخداد فیلم مستند قلمداد میشود. برخی جشنوارهها در جاهای مختلف نتوانستهاند به سنگینی، وزانت و جایگاه ویژه آن برسند. به همین دلیل همه مستندسازان برای حضور در آن علاقه نشان میدهند و همین مساله همیشه باعث ایجاد بحث و گفتگو خصوصاً در حوزه انتخاب آثار میشود.
کارگردان «شورش علیه سازندگی» درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» بر فیلمهای مستند بیان کرد: جشنواره «سینماحقیقت» سیاستگذاری مشخصی برای انتخاب آثار ندارد، ما فیلمهای شبیه به هم بسیاری را در همه بخشهای این جشنواره میبینیم. باید در این جشنواره شاهد تنوع در روایت، ژانر و… باشیم تا بر سینمای مستند تاثیر بیشتری داشته باشد.
این مستندساز تاکید کرد: البته نباید موضوع خاصی را برای فیلمهای موجود در جشنواره مشخص کنیم، چراکه محدودیتی را برای فیلمسازان بهوجود میآورد، اما باید به فیلمهایی با روایتهای متفاوت توجه بیشتری شود.
وی در پایان درباره برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» خاطرنشان کرد: مستندسازان برای ساخت آثارشان دچار محدودیتهای کرونایی نیستند و در محیطهای مختلفی به کار میپردازند اما به نظر من تا زمانی که جشنواره نتوانسته است تمهید لازم برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا را ایجاد کند، نباید نسبت به برگزاری فیزیکی آن اقدام شود.
پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل روابط عمومی کانون آهنگسازان سینمای ایران، این کانون با توجه به شرایط پیش روی خانه سینما و به بهانه برگزاری مجمع عمومی خانه سینما بیانیهای را منتشر کرد.
متن این بیانیه به شرح ذیل است:
«بار دیگر اخبار نگرانکنندهای از اقدامی غیرقانونی و برخلاف اساسنامه توسط بعضی از اعضای هیئتمدیره، مدیرعامل و دخالتهای فردی ناآشنا به قوانین و غیرمسئول در خارج از هیئتمدیره، مبنی بر برگزاری مجمععمومی بدون حضور کانون آهنگسازان و دیگر صنوف دارند، بدینوسیله بهاطلاع میرسانیم: محیط هنری خانه سینما جای اختلافافکنی بین صنوف، تصمیمات شخصی، منافع باندی و کینهتوزانه نیست و باید از آن اجتناب کرد، کانون آهنگسازان هرگونه تعرض به جایگاه و حقوق قانونی خود را از طرف هر فرد یا مقامی که باشد، تحمل نخواهد کرد و با تمام توان با آنان از راههای قانونی برخورد و از تشکلِ خود و خانه سینما دفاع خواهد کرد. جای بسی تاسف است در این نهاد مدنی کسانی آگاهانه یا ناآگاهانه در پی حذف یکی از معتبرترین و پرافتخارترین صنوف هنری خانه سینما هستند.
سخن اصلی ما با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین ریاست جدید سازمان سینمایی میتوانند پاسخ دهند چه شده است که بعد از ملاقات یکطرفه و شتابانِ هیئتمدیره با ایشان بدون اطلاعِ صنوف درگیر، دوباره عدهای احساس مصونیت کرده، حقیقت را پنهان و اقدام به آزار و اذیت صنوف نمودهاند؟. کسانی که در مسندهای خانه سینما تکیه زدهاند، نماینده واقعی تمام صنوف نیستند و با تغییر شغل و نام هنرمند به کارگر و کارفرما، تفکیک صنوف به ۲ گروه خودی و غیرخودی، اصرار به ثبت غیرقانونی، اجباری و در نهایت حضور بیهودهٔ صنوف در وزارت کار دارند، در صورتی که این کار هم خلاف اساسنامه خانه سینما و هم تخلف از قوانین وزارت کار محسوب میشود. چرا که بسیاری از اعضا و هنرمندان سرشناس عضو خانه سینما بازنشستههایی هستند که طبق قوانین «انجمن صنفی-کارگری»، جایی در صنف مربوطه ندارند و باید به منازل خود بازگردند (لازم به یادآوری است که در این مورد عملکرد بعضی از مدیران وزارت کار نیز باید بررسی شود). نکته دیگر عدم شفافیت در امور مالی خانه سینما به خصوص در دوران کروناست که اختلاف زیادی برانگیخته است. مانند دریافت عیدی و کمکهای صندوق اعتباری هنر که دارای نکات خیلی مشکوک و شبهه برانگیزی شده است و هیچکس پاسخگو نیست. یا دریافت حقوق بابت حضور در هیئت مدیره خانه سینما، برگزاری جلسات و بسیاری مخارج بیهودهٔ دیگر از بودجۀ نحیف خانه سینما است و مشخص نیست چقدر دست و دلبازی شده است، این در حالی است که اعضای شوراهای مرکزی صنوف و بازرسان، حق دریافت هیچ مبلغی بابت خدمت در تشکل خود ندارند و کلیهٔ فعالیتهای صنفی باید رایگان و افتخاری باشد؛ لذا تقاضا داریم تا دیر نشده است هر چه سریعتر اقدام لازم برای ساماندهی و قانونی شدن خانه سینما از جمله تشکیل «سازمان نظام هنرمندان کشور» که اساسنامهٔ آن در کمیسیون فرهنگی مجلس دوره قبل آماده شد و با مشارکت کانون آهنگسازان نیز همراه بود، انجام دهند تا بیش از این موجب سردرگمی و سوءاستفاده افراد ناآشنا به قوانین نشود.
در پایان ۲ راه حل پیشنهاد میشود و از مسئولین نامبرده که طبق اساسنامه، وظیفۀ نظارت برعملکرد خانه سینما را به عهده دارند، تقاضای فوری داریم که با توجه به برگزاری غیرقانونی انتخابات پیشین و عدم مشروعیت هیئتمدیره و مدیرعامل کنونی، یا انتخاباتی مجدد با حضور تمامی صنوف برگزار شود و یا تا قانونیشدن خانه سینما، یک سرپرست خوشنام، مسلط به امور صنفی و مورد تأیید تمامی صنوف برای این نهاد تعیین شود تا از بنبست کنونی خارج شویم. البته بهطور کلی تشکیل یک کمیتهٔ حقیقتیاب برای روشنکردن تاریکخانۀ فساد و در ادامه، آسیبشناسی از سالها فعالیت و دخالت افرادی خاص که در کلیۀ مجامع سینمایی اعم از نهادهای صنفی، جشنوارهها و شوراها، حضور و نفوذی مخرب داشتهاند، کمک شایانی است برای جلوگیری از بحرانهای آینده و سلامت سینمای ایران.
«کانون آهنگسازان سینمای ایران»
۱۹ آبان ۱۴۰۰
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانهای پروژه، فیلم کوتاه «راز بقا» ساخته صالح علویزاده که رضا درمیشیان به عنوان مشاور کارگردان در کنار این پروژه قرار دارد، آماده نمایش و پخش بینالمللی شد.
همچنین همزمان با آماده نمایش شدن فیلم کوتاه «راز بقا»، پوستر این فیلم نیز که توسط مریم برادران طراحی شده است، منتشر شد.
فرهاد آئیش، امید سلیمی، علی نورانی و سجاد تابش در «راز بقا» ایفای نقش کردهاند. در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «بعضی وقتا بهتره یه چیزایی یادت نیاد …»
فهرست عوامل فیلم کوتاه «راز بقا» عبارت است از کارگردان: صالح علویزاده، مشاور کارگردان: رضا درمیشیان، نویسنده: امیر نجفی، مدیر تصویربرداری: آرش رمضانی، صدابردار: مهرداد مقیسه، طراح صحنه: میثم کزازی، طراح لباس: سارا بقا، طراح گریم: راحله فیوضی، تدوین: علی نواییان، جلوههای ویژه میدانی و بصری: آرش آقابیک، اصلاح رنگ و نور: فرهاد قدسی، شهریار سپهری، طراحی و ترکیب صدا: عبدالرضا حیدری، گرافیک: مریم برادران، عکاس: سحاب زریباف، عکاس پشت صحنه: وحید مجیدی، برنامهریز: پگاه محمودوند، دستیار اول کارگردان: بنفشه ریاضی، منشی صحنه: مهتاب حبیبی، مدیر تولید و تدارکات: پویان رضایی، مترجم: امیرحسین آینهورزانی، مشاور رسانهای: آزاده فضلی، تهیهکنندگان: میثم کزازی و مانی قندی، پخش بین المللی: میدیا کیاست.
موسیقی تیتراژ سریال تلویزیونی «پس از باران» به آهنگسازی سعید انصاری و خوانندگی مرحوم فریدون پوررضا بی گمان از جذاب ترین ملودی های ماندگار سریال هایی است که موسیقی نواحی ایران اساس آن بود.
در این شماره از بسته اخبار فرهنگ و هنر ایسنا، خبرهایی از بازگشایی کنسرتها از اول آذرماه در ایران، نامه علیرضا داوودنژاد به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و چند خبر دیگر را مرور میکنیم.