X

بایگانی آبان 22, 1400

دفتر سینمایی

چهل‌ویکمین دوره جشنواره روسی میزبان «آپارات» می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «آپارات» به نویسندگی و کارگردانی حسن نجم آبادی در دهمین حضور بین‌المللی خود به بخش رقابتی چهل و یکمین جشنواره جهانی فیلم‌های کوتاه دانشجویی VGIK روسیه راه یافت.

این جشنواره یکی از مهمترین جشنواره‌های دانشجویی جهان بوده و همه ساله توسط موسسه‌ی سینمایی گراسیموف (با نام سابق مسکو) برگزار می‌شود. چهل و یکمین دوره جشنواره VGIK همزمان با صد و دومین سال تاسیس این موسسه ۱۵ تا ۱۹ نوامبر برابر ۲۴ تا ۲۸ آبان در مسکو برگزار می‌شود.

این موسسه در سال ۱۹۱۹ تاسیس شده است و از قدیمی‌ترین مدارس جهان محسوب می‌شود. چهره‌هایی همچون لف‌کوله‌شف، وسیوالد پودوفکین و سرگئی آیزنشتاین به عنوان مدرس در این موسسه تدریس کرده‌اند و همچنین کارگردانانی چون آن دری تارکوفسکی، سرگئی پاراجانف و الکساندر سوکوروف در این موسسه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

کیم کی دوک فقید فیلمساز شهیر کره‌ای در سال گذشته یکی از داوران این جشنواره بود.

مهدی قلی‌زاده، ابراهیم نجم آبادی، عماد محبی، ابوالفضل نجم آبادی، امیر نجم آبادی، امیرمحمد نجم آبادی، محمدرضا نجم آبادی، زری نجم آبادی و مهدی رضایی در این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سایر عوامل فیلم کوتاه «آپارات» عبارتند از نویسنده و کارگردان: حسن نجم آبادی، مدیر فیلمبرداری: عرفان احتشامی، صدابردار: مرتضی عظیمی، تدوین و صداگذاری: پیمان شاه محمدی، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، دستیار کارگردان: وحید سواری زاده، برنامه ریز: امین سواری زاده، منشی صحنه: آریانا جوکار، فیلمبردار: محسن سلطانی، مدیرتولید: علی نجم آبادی، مجری طرح: کمپانی مستقل مورچه، دستیاران فیلمبردار: ترانه حامدی، علی رضایی و عارف قلی زاده، مدیر تدارکات: حجت نجم آبادی، طراح پوستر: پارسا ماندگاریان، مترجم: حسن شرف الدین، پشتیبانی فنی: پارس لنز و سینمامکس، عکاس: محدثه محمدی، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، تهیه کننده: حسن نجم آبادی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کاریکاتوریست ایرانی برنده فستیوال جهانی اولنس کارتوناله بلژیک شد


حمید صوفی جایزه بزرگ سی و سومین جشنواره جهانی اولنس کارتوناله بلژیک ۲۰۲۱ را از آن خود کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگران بودم مخاطب از دیدن من خسته شود/ کار برای «منصور» نشد نداشت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، محسن قصابیان بازیگر نقش اصلی فیلم «منصور» که مهمان تلفنی برنامه «تقاطع فرهنگ» رادیو گفتگو بود در واکنش به صحبت های احسان رحیم زاده کارشناس برنامه که «منصور» را فیلم انگیزشی خوبی توصیف کرد که نشان می دهد «خواستن توانستن است» و باعث آشنایی مخاطبان با شخصیت والای شهید ستاری شده که پیش از آن صرفا به عنوان اسمی بر یکی از اتوبان‌های تهران او را می‌شناختند، اظهار کرد: سرگذشت تیمسار ستاری برای خود من هم قبل از اینکه دعوت به کار شوم روشن و واضح نبود و اقدامات وی را به صورت ریز نمی‌دانستم. وقتی کار شروع شد تحقیقاتی انجام دادم تا او را بهتر بشناسم و تازه متوجه شدم تیمسار ستاری در دوره پرکاری خودش به خصوص وقتی فرمانده نیروی هوایی می شود اقدامات مثبتی انجام داده که برایم بسیار جذاب بود.

نگران بودم مخاطب از دیدن مداوم من خسته شود

وی درباره حضور ۹۵ درصدی در فیلم بیان کرد: من اسم این را فرصت نمی گذارم بلکه آن را به منزله یک خطر می دانم. چون وقتی تو در ۹۵ درصد یک فیلم حضور داری، کار بسیار بسیار سختی روی دوشت است. اگر مخاطب با شخصیت همراه نشود، کارگردان نتواند چیدمان درستی ارائه کند و بازیگر نتواند در مسیر درستی حرکت کند، کل فیلم زیر سوال می رود. یکی از دغدغه های من هم همین بود، شما وقتی بین سکانس ها نفس کش داری، تداوم حس ها به گونه دیگری شکل می گیرد و راحت تر است. اما وقتی دائما دیده می شوی کار سختی است؛ هم به لحاظ تداوم حس و هم از این لحاظ که مخاطب را از دیدن یک چهره خسته نکنیم.

این بازیگر ادامه داد: مقطعی که فیلم به آن می پردازد خیلی کوتاه است. البته کل ماجرا در واقع طولانی‌تر شکل گرفته و شاید ۵، ۶ سال طول کشیده است اما آقای سرمدی به عنوان فیلمنامه نویس و کارگردان این مقطع را کوتاه تر کردند.

کار برای شهید ستاری نشد نداشت

قصابیان در پاسخ به کارشناس برنامه که شخصیت شهید ستاری را ترکیبی از قاطعیت و لطافت توصیف می کرد، درباره برداشت خود از او گفت: شما به این نکته اشاره کردید که خواستن توانستن است. در واقع تیمسار ستاری هر کاری را که مثبت می دانست، دنبال می کرد و به نتیجه می رساند. من با کسانی که در نیروی هوایی بودند، صحبت کردم و خاطرات زیادی از همکاران وی شنیدم. تقریبا همه شان می گفتند وقتی تیمسار چیزی می‌گفت ما می دانستیم می شود و نشد ندارد. الان شاید برای ما ساده به نظر برسد که بگوییم در آن مقطع او یک عده آدم را دور هم جمع کرده تا هواپیما بسازند ولی اصلا کار ساده ای نبوده است. این اقدام و کلی اقدامات دیگر که فیلم توان آن را نداشته که در ۱۰۰ دقیقه به همه شان بپردازد.

ساختن هواپیما کار ساده ای نبود

کارگردان «نیوکاسل» ادامه داد: شما اگر سرگذشت ستاری را قبل از اینکه به نیروی هوایی بیاید، یعنی زمانی که در پدافند بوده بررسی کنید می بینید چقدر کارهایش شگفت انگیز بوده است. به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب ها برای فرماندهی نیروی هوایی علی رغم اینکه وی در آن مقطع خلبان نبود و پیشنهاد همه تیمسار ستاری بود. وقتی او به نیروی هوایی می آید همه زیرساخت ها تغییر می کند، ما تحریم بودیم و هواپیما به ما داده نمی شده و در شرایط بسیار سختی بوده ایم و مدیریت این ماجرا در سال های آخر جنگ، کار ساده ای نبوده است.

وی در این باره که آیا از زمان اکران فیلم راضی است، بیان کرد: زمان اکران خوب است. البته ما در دوران کرونا هستیم و خود من نزدیک به ۲ سال است که می خواهم فیلم بعدی ام را شروع کنم اما مکث می کنم چون شرایط مساعدی نداریم و تازه سینماها دارد جان می گیرد. عادت مردم برای حضور مداوم و مستمر در سینماها خدشه پیدا کرده و این موضوع دوباره باید سامان پیدا کند اما در مجموع زمان خوبی است و امیدوارم فیلم «منصور» بتواند به رونق سینماها کمک کند، مردم فیلم را دوست داشته باشند و ما به روزهایی برگردیم که دیدن فیلم یک رویه فرهنگی باشد.

گریم اتابک نادری برای نقش رفسنجانی ۵ ساعت طول می کشید

قصابیان در پاسخ به اینکه آیا ۱۷ دقیقه ممیزی به فیلم ضربه می زند یا خیر، تصریح کرد: طبیعتا من به عنوان بازیگر دوست ندارم جایی از فیلم حذف بشود، چون برای تک تک لحظات فیلم زحمت کشیده ایم. اما چه دلایل زیبایی شناختی و چه دلایل دیگر باعث شدند بخش هایی از فیلم حذف شود. درباره فیلمی که خودم ساختم هم بازیگران بعد از اکران می پرسیدند چرا این بخش ها حذف شده اند؟ به هر حال اتفاقاتی می افتد و ما به نتایج مشخصی می رسیم که اکران عمومی بهتر است با اکران خصوصی متفاوت باشد. برای «منصور» بخش های مهمی که حذف شده، مربوط به برخورد شهید ستاری با آقای رفسنجانی بوده و بازیگر این نقش اتابک نادری عزیز از دوستان قدیمی، تئاتری و بازیگر خوب تلویزیون و سینما است که بالای ۵ ساعت قطعه سازی و گریمش برای این کار طول می کشید.

این بازیگر درباره اینکه آیا حق «منصور» فقط همان ۲ جایزه ای است که در جشنواره فیلم فجر دریافت کرد، یادآور شد: فیلم جایزه کارگردانی اول و جلوه های ویژه را گرفت. جایزه خوب است تا آدم تشویق شود محکم تر کار کند و احتمالا پیشنهادهای کاری را هم بیشتر می کند اما همه چیز نیست. جایزه گرفتن یا نگرفتن فیلم به معنای این نیست که فیلم خوب است یا بد. هنر مثل مسابقه دو یا مسابقات دیگر نیست که اول دوم داشته باشد و همه چیز نسبی است. جشنواره محملی برای دور هم جمع شدن آدم ها، جشن گرفتن و مرور داشته ها است و بعد بر حسب شرایط و بسیاری اتفاقات دیگر تعدادی صاحب امتیاز بیشتری می شوند. شاید جشنواره می توانست نگاه گسترده تری به «منصور» داشته باشد، شاید هم نه، چون فیلم های دیگر هم خوب بودند.

سورنا ستاری نمی خواست ما فکر کنیم روی فیلم اعمال سلیقه می کند

قصابیان در پایان درباره واکنش خانواده شهید ستاری نسبت به فیلم توضیح داد: من تنها ارتباطم با پسر شهید ستاری بود که ۲ بار سر صحنه فیلمبرداری آمد. احساس می کنم سورنا ستاری تمایل داشت کمتر بیایند تا گروه فکر نکند او اعمال سلیقه می کند. همان ۲ جلسه با سورنا ستاری هم برای من مغتنم بود اما بعد از اتمام کار متاسفانه وی را ندیدم اما فکر می کنم از نتیجه کار راضی بوده است.

فیلم سینمایی «منصور» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش سرمدی محصول سازمان هنری‌ رسانه‌ای «اوج» است که اکران آن از چهارشنبه ۱۹ آبان آغاز شده است.

محسن قصابیان نقش شهید ستاری را در این فیلم ایفا می‌کند و لیندا کیانی، مهدی کوشکی، حمیدرضا نعیمی، علیرضا زمانی‌نسب، سیدجواد هاشمی و قاسم زارع دیگر بازیگران این فیلم هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسیقی تئاتر ایران صاحب صنف شد


با برگزاری مجمع عمومی موسسان، انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران تشکیل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کوچک‌شدن جشنواره کیفیت را بالا می‌برد/ تاکید بر حکم ۵ ساله دبیر


نشست هم‌اندیشی دبیران ادوار جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیش تولید فیلم تازه رخشان بنی‌اعتماد آغاز شد/ حمایت آسیاپاسیفیک – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، فیلم جدید رخشان بنی‌اعتماد با عنوان «مه‌گرفتگی» که فیلمنامه آن توسط او و اسماعیل منصف نوشته شده است، به مرحله پیش‌تولید رسید و تولید آن در سال ۱۴۰۱ آغاز می‌شود.

فیلمنامه «مه‌گرفتگی» همچنین به تازگی به عنوان یکی از چهار فیلمنامه برگزیده صندوق آکادمی سینمایی آسیاپاسیفیک (APSA) و انجمن تصاویر متحرک (MPA) برای حمایت مالی انتخاب شده است.

حمایت مالی مذکور به مبلغ ۲۵ هزار دلار به پروژه‌هایی سینمایی منتخبی تعلق می‌گیرد که در مرحله توسعه فیلمنامه قرار دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه نقاشی‌خط «شکوفایی» افتتاح شد


نمایشگاه آثار نقاشی خط «شکوفایی» با حضور هنرمندان و اساتید انجمن خوشنویسان ایران و به همت نگارخانه فرهنگسرای گلستان افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ضرب‌الاجل مجلس برای «سینما» به کجا رسید؟/ چراغ سبز هنوز روشن است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، ۲۱ شهریور ماه بود که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به بهانه روز ملی سینما میزبان هیات مدیره خانه سینما و تعدادی از سینماگران شد تا دیداری صمیمی با اهالی سینما داشته باشد.

هرچند این دیدار جنبه عمومی نداشت اما باز هم دیدار تعدادی از سینماگران با رییس مجلس شورای اسلامی که مشاور فرهنگی و هنری وی، یکی از تهیه‌کنندگان شناخته شده سینمای ایران یعنی سیدمحمود رضوی است، دیداری قابل توجه بود.

البته این را هم باید یادآور شویم که این نشست یک دیدار ناگهانی و بنا به دعوت یک طرفه رییس مجلس شورای اسلامی نبوده است، بلکه مدت‌ها بود که هیات مدیره خانه سینما درخواست این دیدار را به مجلس شورای اسلامی داده بود.

در این دیدار دوستانه که تنها تعدادی از اعضای هیات مدیره خانه سینما و برخی از چهره‌های شناخته شده سینمای ایران حضور داشتند، موارد مختلفی از مسائل و مشکلاتی که باید در سینمای ایران مورد توجه قرار گیرد، مطرح شد تا شاید بتوان با جلب حمایت مجلس شورای اسلامی از منظر قانون‌گذاری بخشی از این موارد برطرف شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از شنیدن نظرات سینماگران و مشورت نهایی، ۳ محور اساسی با ضرب‌الاجل یک ماهه را در دستور کار قرار داد. بر همین اساس ۳ محور اصلاح و بازنویسی قوانین مالیات برای سینماگران، بیمه و ایجاد کمیته‌های کارشناسی برای ریل گذاری آینده سینمای ایران در حوزه حمایتی و تسهیلات و تجهیز تکنولوژی مورد توجه قرار گرفت.

با توجه به ۳ محور اصلی که رییس مجلس شورای اسلامی بعد از این جلسه در نظر گرفت، قرار شد تا خانه سینما با ایجاد کارگروه‌هایی این ۳ محور مورد نظر را بررسی و در نهایت آنچه را که لازم است در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده تا در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

یادآور می‌شویم که مساله اصلی این است که در همان تاریخ ۲۱ شهریورماه که این دیدار صمیمانه برگزار شد، رییس مجلس شورای اسلامی ضرب‌الاجل یک ماهه‌ای را برای این کار در نظر گرفته بود، اما آنچه که مشخص است بعد از گذشت ۲ ماه از این دیدار همچنان خانه سینما برای موارد مورد نظر به جمع بندی نهایی نرسیده است تا ماحصل آنچه را که باید بررسی می‌کردند در اختیار مجلس شورای اسلامی بگذارند.

بی شک بررسی و ارائه محصول نهایی برای چنین محورهایی در سینمای ایران کار زمان‌بر بوده است و نیاز به کارشناسی مناسب دارد، اما نباید این را هم فراموش کرد مواردی چون بازنویسی قوانین مالیات برای سینماگران و مساله بیمه جزو مواردی است که سال‌هاست سینماگران به دنبال آن هستند. حال که مجلس شورای اسلامی برای حل چنین مسائلی به فعالان صنفی سینمای ایران چراغ سبز نشان داده، بهتر است از این فرصت استفاده کرده و به اصطلاح تا تنور گرم است کاری کنند.

پیگیری خبرنگار مهر برای کسب نظر مسئولان خانه سینما در زمینه دلایل تأخیر در پاسخ به این فراخوان از سوی مجلس، به نتیجه‌ای نرسید و مسئولان این نهاد صنفی همچنان در این زمینه سکوت کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عصرانه‌ای به یاد ناصر هوشمندوزیری


سومین عصرانه آسمان به یاد هوشمند وزیری در مجموعه آسمان فرهنگستان هنر برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادعای یک مستندساز علیه «قهرمان» فرهادی/ حقوق مولف رعایت شده است؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران با توجه به حواشی بوجود آمده درباره فیلم سینمایی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی و اظهارات آزاده مسیح زاده کارگردان مستند «دو سر برد، دو سر باخت» درباره اثرپذیری «قهرمان» از این مستند، بیانیه‌ای را صادر کرد و پیشنهاد ایجاد زمینه برای گفتگو درباره این موضوع را داد.

در متن این بیانیه آمده است:

«اگر در ساخت یک فیلم داستانی از مصالح مختلف یک فیلم مستند استفاده شده باشد، حق و حقوق صاحب فیلم مستند چگونه باید تامین شود؟

اگر کسی در مسیر ساخت یک فیلم به عنوان راهنما، مشاور یا استاد حضور داشته باشد چه حقی نسبت به آن فیلم پیدا می‌کند؟ و…

ما در انجمن مستندسازان به واسطه درخواست و چاره‌جویی خانم آزاده مسیح‌زاده، کارگردان فیلم مستند، دوباره با این مساله پر تکرار در سینمای مستند مواجه شده‌ایم.

این بار صورت مساله چنین است: کارگردان یک فیلم مستند (فیلم «دو سر برد، دو سر باخت» به کارگردانی آزاده مسیح زاده) مدعی است که فیلم سینمایی مشهور این روزها («قهرمان» ساخته اصغر فرهادی) با اثرپذیری جدی از فیلم مستند او ساخته شده و در این مسیر نه تنها حق و حقوق مادی و معنوی او هیچگاه تامین نشده بلکه شاهد برخوردهایی از گونه‌ای دیگر بوده است.

این اولین بار نیست که چنین گفتگوهایی در حوزه سینما به صورت پراکنده در می‌گیرد. اما غالب چنین جدال‌هایی در سینمای ایران در نهایت با پا درمیانی و به اصطلاح ریش سفیدی رتق و فتق می‌شود و متاسفانه اصل ماجرا در غالب موارد به زیر فرش رانده می‌شود.

جامعه هنری ما نیازمند است تا درباره منافع و حقوق خود صریح و محترمانه گفتگو کند و خرد جمعی هنرمندان باید فرصت پیدا کند تا درخصوص مسائل مهم شغلی خود وارد بحث و جدال احسن شود.

انجمن مستندسازان بنا دارد بحث و گفتگو پیرامون این موضوع را از باب کشف و تنظیم روابط درست حقوقی و هنری درباره اثرپذیری فیلم داستانی از یک فیلم مستند شروع و تا رسیدن به داوری خرد جمعی ادامه دهد.

ما به زودی فضایی برای گفتگوی آزاد در این‌باره فراهم خواهیم کرد.

اما در گام اول لازم است تا همه کسانی که به گفتگو در این حوزه علاقمند هستند بتوانند هر ۲ فیلم را ببینند تا امکان داوری درباره این ادعا آسان‌تر باشد.

خوشبختانه فیلم داستانی «قهرمان» این روزها در سینماهای کشور اکران شده و امکان تماشای آن مهیاست.

ما از کارگردان فیلم مستند پرسیدیم آیا امکان دارد تا برای ایجاد آمادگی ورود به گفتگوها، فیلم خود را در فضای مجازی اکران کند؟

ایشان اعلام کردند که این فیلم هم اکنون در آدرس https://youtu.be/Y۶۶MElQXutA قابل تماشاست.

بنای ما در انجمن مستندسازان این است که ضمن واکاوی جوانب این ماجرا به تعاریف روشنی درباره حقوق مؤلفان و به خصوص مستندسازان برسیم تا مبنای رسیدن به یک چارچوب حقوقی محکم گردد. طبعاً در این زمینه به هم‌راهی و نظرات وکلا و حقوقدانان محترم نیاز جدی احساس می‌شود.

ما همچنین امیدواریم در فضای هنری ما هیچگاه حق کسی ضایع نشود.

هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران»

مشاهده خبر از سایت منبع