به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ جاور صفاری با اشاره به اینکه وقوع حادثه رانندگی برای «جواد عزتی» بازیگر سینما و تلویزیون، گفت: این حادثه امروز در مسیر عمارلو به سیاهکل رخ داده است.
وی افزود: خودروی وی حوالی روستاهای گرزنه چاک و داماش به علت لغزندگی ناشی از بارندگی و ناآشنایی به مسیر به سمت شیب تند انحراف پیدا کرد.
رئیس پلیس راه گیلان ادامه داد: خودرو این بازیگر با کمک چند تن از اهالی روستای گرزنه چاک، داماش و جیرنده بعد از تلاش چند ساعته به جاده اصلی انتقال داده شد.
گفتنی است؛ حال «جواد عزتی» مساعد گزارش شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، هیات مدیره و کارگروه رفاه انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند با محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دیدار و گفتگو کردند.
در ابتدای این دیدار محمد حمیدیمقدم هدف از این دیدار را پیگیری و عملی کردن مباحث مطرح شده در نشست قبلی انجمن صنفی با محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد تا با تبادلنظر و گفتوگوهای پیوسته بین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بهعنوان متولی اصلی سینمای مستند در وزارت فرهنگ و ارشاد و انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، شرایط عملی کردن ایدههای مهمِ صنفی و فرهنگی فراهم شود. از آنجا که در نشست با رئیس سازمان سینمایی، محور مطالبات جدی هیات مدیره انجمن از سازمان سینمایی، مسائل معیشتی مستندسازان، بالا بردن بودجه سینمای مستند، ایجاد شرایط اکران مناسب فیلمهای مستند و رسیدن به برآورد درست و کف دستمزدها و اصلاح قراردادها برای فیلمسازان مستند بود، دستور نشست اصلی این دیدار نیز به همین موضوعات مهم اختصاص داده شد.
همچنین در این نشست پیشنهاد تولید مستندهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با قیمتهای به روز از سوی هیات مدیره انجمن به مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند ارائه شد.
در بخش دیگری از این جلسه اهمیت در نظر گرفتن کف دستمزد و ردیف بودجه برای کارگردان، تنظیم یک قرارداد تیپ دوسویه که منفعت کارگردان و تهیهکننده در آن لحاظ شده باشد، بالا بردن دستمزدها و هزینههای جاری در برآوردها با هدف بالا رفتن آرامش خاطر فیلمسازان و بالا رفتن سطح کیفی فیلمهای تولیدی مطرح و مورد گفتوگو قرار گرفت.
ایجاد نظام درست تهیهکنندگی که موجب حرفهای شدن آثار مستند از لحاظ تولید میشود نیز یکی دیگر از موضوعات مهم مطرحشده در این نشست بود؛ موضوع مهمی که میتوان با راهاندازی آن شاهد آثاری باشیم که فیلمساز تنها در آن دغدغه کارگردانی داشته باشد و بار مسائل تولیدی از دوش او برداشته شود.
همچنین با توجه به موافقت طرفین بر ناکافی بودن بودجه و کف دستمزدها، مقرر شد کارگروهی متشکل از نمایندگان انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، انجمن صنفی تهیهکنندگان مستند و مرکز گسترش تشکیل شود و در سریعترین زمان و طی نشستهای تخصصی برآورد بودجه حقیقی، به روز و متناسب با سینمای حرفهای مستند را برای اجرایی شدن تهیه و تنظیم کند.
موضوع مهم دیگری که در این نشست مطرح شد جذب سرمایه خارجی و فاند برای فیلمهای مستند بود؛ نمایندگان انجمن صنفی بر این باور بودند که با وجود مصائب امروز فیلمسازی، جذب فاند میتواند بار روانی بیشتری برای کارگردان ایجاد کند و مدیریت مرکز نیز معتقد بود که فاند میتواند به نفع فیلمساز باشد، چراکه در صورت حرفهای شدن، عرضه فیلم مستند موجب سودآوری مالی بیشتری برای فیلمساز خواهد شد. طرفین بر این باور بودند که موضوع فاند از مباحثی است که به نشستهای متعدد و کارشناسی نیاز دارد.
در ادامه، مدیریت مرکز گسترش حمایت خود را از انجمن صنفی جهت پیشبرد مستندنگاری پروژههای ملی اعلام کرد و معتقد بود که محقق شدن این اقدام که مصوب هیات دولت قبل بود، میتواند شرایط کار و معیشت اعضای صنف را بهبود بخشد و امنیت شغلی نسبی را در بر داشته باشد.
موضوع دیگری که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت درخصوص پیشنهاد اسامی برای هیات انتخاب و داوری در جشنواره حقیقت بود که هیات مدیره اعلام کرد انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ۳۱۰ عضو دارد که همه آنها دارای رزومه و تجربه حرفهای هستند و دبیرخانه و دبیر جشنواره میتواند از این همکاران برای حضور در هیاتهای انتخاب و داوری بهرهمند شود. همچنین انجمن صنفی از سوی نماینده خود در شورای سیاستگذاری جشنواره، مهدی اسدی، پیگیر مطالبات خود از جشنواره است.
در انتهای این دیدار محمد حمیدیمقدم و نمایندگان صنف با تاکید بر مستمر بودن برگزاری اینگونه نشستهای مطالباتی، آن را دلیل ایجاد استراتژی در سینمای حرفهای مستند بیان کردند و تأکید داشتند این گفتوگوها نقطه عطفی برای بهتر شدن فضای مستندسازی و پیشرفت به سمت حرفهای شدن سینمای مستند در کشوراست.
در این دیدار بابک بهداد رئیس انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و اعضای انجمن; شهرام درخشان، هادی آفریده و رضا عاطفی و اعضای کارگروه رفاه انجمن؛ شراره عطاری، جواد وطنی، حامد عزیزی و مهدی قنواتی و همچنین حامد شکیبانیا معاونت مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حضور داشتند.
به گزارش خبرنگار مهر، فیلم سینمایی «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیهکنندگی جلیل شعبانی از تولیدات جدید سازمان هنری رسانهای اوج است که از ۱۹ آبان ماه اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده است. این فیلم برشی از زندگی شهید منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. فرماندهی که این سمت را از سال ۱۳۶۵ تا زمان شهادتش در دی ماه ۱۳۷۳ به عهده داشت و منشأ خدمات فراوانی در نیروی هوایی شد.
در همین ارتباط، کیومرث مرادی که بازیگردان فیلم «منصور» که به عنوان بازیگر نیز نقش کوتاهی در این اثر ایفا کرده در گفتگو با خبرنگار مهر درباره روند انتخاب بازیگران این فیلم گفت: حدود سه دهه است که به واسطه بازی و کارگردانی در تئاتر، تدریس این رشته هنری در موسسات مختلف و داوری جشنوارهها، از نزدیک با هنرجویان و بازیگران تئاتر در ارتباط بودم و شاگردان زیادی را هم پرورش دادهام. زمانی که همکاریام را با فیلم «منصور» آغاز کردم، به نظرم رسید که این فیلم به چهرههای متفاوت و جدیدی نیاز دارد و حضور بازیگران سرشناس به قصه فیلم ضرر میزند.
وی اظهار کرد: در جلساتی که با آقایان مهدی مطهر مجری طرح، جلیل شعبانی تهیهکننده، سیاوش سرمدی کارگردان و سید علی هاشمی دستیار کارگردان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید مسیر متفاوتی را برای انتخاب بازیگر در این فیلم دنبال کنیم و دنبال ستارهها نباشیم. باید بگویم شجاعت کارگردان، تهیهکننده و موسسه اوج برای اعتماد به بازیگرانی که برای مخاطب ناشناخته بودند جای تقدیر و تبریک دارد؛ آن هم در شرایطی که کمتر کسی جرئت میکند که در سینما حتی برای نقشهای فرعی سراغ چهرههای جدید برود. ما از همان ابتدا نگاهمان را به این فیلم عوض کردیم.
مرادی افزود: هسته اصلی «منصور» چند شخصیت اصلی دارد اما با توجه به داستان فیلم، برای ما انتخاب بازیگر نقش ستاری بسیار مهم بود. برای رسیدن به بازیگر این نقش و با تحلیلهای خوبی که آقای سرمدی به من ارائه کرد، ما از بازیگران زیادی تست گرفتیم و به پنج گزینه و در نهایت سه گزینه رسیدیم که از بین آنها آقای محسن قصابیان انتخاب شد.
بازیگر، بازیگر است؛ سینما و تئاتر ندارد
وی عنوان کرد: رویکرد غلطی بین اهالی سینما و رسانه رایج است که به آن نقد دارم. معمولاً وقتی به دنبال بازیگر برای یک فیلم یا سریال هستند میگویند دنبال بازیگر تئاتری هستیم یا بازیگر تئاتری نمیخواهیم. به نظر من بازیگر، بازیگر است و تئاتری و سینمایی ندارد. بازیگر فقط باید استعداد و توانایی داشته باشد و علم این رشته هنری را هم کسب کند تا موفق باشد. تقریباً همه بازیگران خوب سینمای ایران از تئاتر برخاستهاند؛ حتی بازیگرانی که بازیگری را از سینما شروع کردهاند، بعدها برای اینکه در این حرفه به روز و باکیفیت بمانند و درک درست و بیشتری از بازیگری داشته باشند، حضور در صحنه تئاتر را هم تجربه کردهاند. همانطور که دومیدانی را مادر ورزشها نامیدهاند، تئاتر هم برای بازیگری حکم مادری را دارد که از بطن آن بازیگران زیادی به سینما و تلویزیون رفتهاند.
بازیگردان فیلم «منصور» گفت: بعد از انتخاب آقای قصابیان، باید بازیگران نقش ۲ سرهنگ همکار شهید ستاری و مهندس سنایی را هم انتخاب میکردیم؛ شخصیتهایی که مصداقهای عینی داشتند و من انتخاب بازیگران این شخصیتها را بر اساس تحقیقات بسیار خوبی که کارگردان داشت آغاز کردم.
وی افزود: شباهت ظاهری اولویت اول ما در انتخاب این سه بازیگر نبود. ویژگیهای رفتاری این شخصیتها و اینکه کدام بازیگر میتواند این ویژگیها را در فیلم منعکس کند برای ما اهمیت بیشتری داشت. در نهایت علیرضا زمانینسب و حمیدرضا نعیمی برای سرهنگهای نیروی هوایی و مهدی کوشکی هم برای ایفای نقش مهندس سنایی انتخاب شدند.
شباهت ظاهری اولویت اول ما در انتخاب این سه بازیگر نبود. ویژگیهای رفتاری این شخصیتها و اینکه کدام بازیگر میتواند این ویژگیها را در فیلم منعکس کند برای ما اهمیت بیشتری داشت. در نهایت علیرضا زمانینسب و حمیدرضا نعیمی برای سرهنگهای نیروی هوایی و مهدی کوشکی هم برای ایفای نقش مهندس سنایی انتخاب شدند ماجرای سفر تفریحی بازیگران «منصور» به شمال
مرادی گفت: قبل از شروع فیلمبرداری من، تهیهکننده، کارگردان و این سه بازیگر که در بخش عمده فیلم با هم بازی داشتند، سفری چندروزه به شمال داشتیم. سعی کردیم در این سفر کوتاه بین این سه بازیگر نوعی الفت همدلی ایجاد شود. آقای قصابیان همراه با آقایان کوشکی، نعیمی و زمانینسب بعدازظهرها با هم قدم میزدند فیلمنامه را میخواندند و نظراتشان درباره شخصیتها را با ما در میان میگذاشتند. این باعث شد ارتباط بسیار نزدیکی بین خود بازیگران و کارگردان رقم بخورد؛ صدای همدیگر را بشناسند، نگاه همدیگر را کشف کنند و خلق و خوی همدیگر را بشناسند. آشنایی بازیگران فیلم «منصور» برخلاف خیلی از پروژهها در جلسه اول فیلمبرداری رخ نداد. به نظرم اثر مثبت این سفر و این کنار هم بودن در فیلم دیده میشود.
بازیگر فیلم «منصور» اظهار کرد: معتقدم که نقش اصلی فیلم زمانی دیده میشود که بازیگران نقشهای فرعی به خوبی کار خودشان را انجام بدهند و درست چیده شده باشند. من در انتخاب بازیگر برای سریال «زخم کاری» هم این اصل را در نظر داشتم.
وی گفت: متأسفانه به این اصل در فیلمسازی و سریالسازی ما جدی گرفته نمیشود. تهیهکنندهها بودجه فیلم در بخش بازیگری را برای بازیگر اول و دوم صرف میکنند و بعد برای نفرات دیگر بودجه زیادی را در نظر نمیگیرند در نتیجه، در فرآیند انتخاب بازیگران فرعی دقت لازم صورت نمیگیرد در حالی که اگر حتی برای یک سکانس، بازیگر درست انتخاب نشود به کار لطمه جدی میزند. وقتی برای چند سکانس محدود آقای قاسم زارع را صدا کردم، بلافاصله از من پرسید که چرا من را انتخاب کردید؟ من ویژگیهای این شخصیت را گفتم و اینکه در ذهن مخاطب با دیدن قاسم زارع در این شمایل، شخصیتی جدید شکل میگیرد. سید جواد هاشمی و اتابک نادری هم با همین معیار انتخاب شدند و نقشهای بسیار حساسی داشتند.
تلاش اتابک نادری برای نقشی که روی پرده نیامد
مرادی درباره سکانس مرحوم هاشمی رفسنجانی در این فیلم هم عنوان کرد: ما برای نقش آقای هاشمی رفسنجانی وقت زیادی گذاشتیم؛ تستهای زیادی گرفتم چون شخصیت برای ما مهم بود و فردی را میخواستیم که بتواند بهلحاظ شباهت الگوهای رفتاری به وی نزدیک باشد. متأسفانه بازی خوب اتابک نادری در نقش آقای هاشمی حذف شد؛ در حالی که برای نقش بسیار زحمت کشید؛ با یک گریم سخت پنج شش ساعته، این کاراکتر تاریخی را به لحاظ صدا و الگوهای رفتاری و شیوه حرکت باکیفیت بسیار بالایی اجرا کرد اما این سکانس در اکران عمومی حذف شد.
بازیگردان فیلم «منصور» گفت: ما گاهی چهره یک بازیگر را تا جایی که امکان دارد به شخصیت اصلی نزدیک میکنیم اما لزوماً شباهت چهره به معنی رسیدن به نقش نیست. این انرژی، بازی بهاندازه، صدا و حرکات فیزیکی بازیگر است که مخاطب را به یاد آن شخصیت واقعی میاندازد. این موضوعی است که بارها در سینمای جهان هم رخ داده است. دو نمونهای که الان به خاطر من میآید نقشآفرینی آنتونی هاپکینز در فیلم «نیکسون» اولیور استون، کوین اسپیسی باز هم در نقش نیکسون در فیلم «الویس و نیکسون» و بازی درخشان مریل استریپ در فیلم «بانوی آهنین» اشاره کرد.
وی افزود: مخاطبانی که سال گذشته فیلم را در جشنواره دیدند میگفتند حرکات و صدای بازیگر این نقش آنها راه به یاد آقای هاشمی میاندازد. آقای خلج به عنوان چهرهپرداز، کار بسیار سختی داشتند. من شخصاً از نتیجه کار راضی بودم اما همانطور که گفتم برای ما مهم نبود که چهرهها کاملاً شبیه شخصیتهای اصلی باشند. مهم این است که ما بتوانیم تصویر شخصیت واقعی را در ذهن مخاطب ایجاد کنیم. برای ما باور پذیری گفتگو و چالش بین شهید ستاری و آقای هاشمی مهم بود. خیلی دوست داشتم نتیجه تلاش اتابک نادری و سایر عوامل فیلم را روی پرده ببینم که متأسفانه این اتفاق رقم نخورد.
بیتوجهی به بازیگران فرعی؛ آسیب امروز سینما و تلویزیون
مرادی عنوان کرد: تلاش ما این بود که در زمان پیشتولید که حدود ۲ ماه و نیم طول کشید برای همه شخصیتها برنامهریزی کنیم. حتی برای نگهبانی که در ورودی پادگان بود بازیگری را آوردیم که بتواند درک درستی از رابطه یک نیروی نظامی با یک فرمانده عالیرتبه داشته باشد. همینطور سربازان شهرستانی که در یک سکانس شهید ستاری با آنها همسفره میشود. مهدی قادرپناه که نقش بازپرس را بازی کرد یکی از بازیگران خوب تئاتر است. محافظ و راننده شهید ستاری از بهترین بازیگران تئاتر هستند. آرش میناگر و منصور نصیری که البته بازی منصور نصیری هم از سکانسهای حذف شده فیلم است که بازی بسیار خوبی هم در فیلم «متری شیش و نیم» داشت. حتی آن فردی که واسطه خرید قطعات از طرف خارجی است و برای حل مشکلش به شهید ستاری مراجعه میکند وحید رزاقی است که از بازیگران خوب تئاتر است و در سریال «جیران» آقای حسن فتحی هم بازی خوبی از خود ارائه کرده است.
در سینمای ما بازیگردانی بسیار مهجور است و جدی گرفته نمیشود در حالی که میتواند پررنگتر باشد. معیار من برای انتخاب بازیگر چه در این فیلم و چه در پروژههای دیگر این است که آن بازیگر ما را به کلیشه نزدیک نکند و مخاطب غافلگیر شود. من در «منصور» مثل سریال «زخم کاری» یکی از بهترین تجربیات بازیگردانی را داشتم بازیگردان فیلم «منصور» تصریح کرد: اینها نقشهای به ظاهر فرعی بودند که برای تکتک آنها برنامه داشتیم اگر محسن قصابیان به عنوان یک بازیگر با تجربه در این فیلم درخشیده که واقعاً هم جای تحسین دارد، بخشی از این درخشش را مرهون بازیگرانی است که به درستی در کنارش چیده شدهاند.
وی افزود: به جرئت میتوانم بگویم در فیلم «منصور» سه نسل از بازیگران کاربلد تئاتر حضور داشتند. این از افتخارات من است که توانستم این چیدمان بازیگری را به وجود بیاورم. آقای سرمدی در انتخاب بازیگر خیلی با من همراه بود. یک گروه همراه و همدل داشتیم که این شرایط را فراهم کرد.
تفاوت مهم کارگردان و بازیگردان
مرادی عنوان کرد: متأسفانه نگاه بخش عمدهای از کارگردانان ما این است که وقتی میخواهند برای یک فیلمنامه بازیگر انتخاب کنند، به خودشان سختی نمیدهند و بلافاصله به فیلمهای قبلی بازیگران و شخصیتهایی که بازی کردهاند مراجعه میکنند. ریسک نمیکنند و به دنبال خلق کردن چیز جدیدتر در حوزه بازیگری نیستند. شاید حق هم دارند چون دغدغه کارگردان و دستیارش چیز دیگری است. آنها درگیر این هستند که هر چه زودتر به خروجی مدنظر خودشان برسند. از ریسککردن میترسند و ترجیحشان این است که از نمونههای مشابهی که در گذشته موفق بودند استفاده کنند.
وی افزود: در مقابل، بازیگردان این شانس و مجال را به بازیگر و کارگردان میدهد تا تصویر جدیدی از کاراکتر فیلم خلق کند. سیدجواد هاشمی از آن دسته بازیگرانی است که با همین نگاه در سینما و تلویزیون کلیشه شد او در زمانه خودش بازیگر درخشانی بود و یادآور نقشهای ماندگاری است که در سینمای جنگ دارد. اما حضور در «منصور» نشان داد که این توانایی را دارد که نقشهای متفاوت دیگری را هم بازی کرده و مخاطب را هم شگفتزده کند.
کیومرث مرادی در انتها گفت: در سینمای ما بازیگردانی بسیار مهجور است و جدی گرفته نمیشود در حالی که میتواند پررنگتر باشد. معیار من برای انتخاب بازیگر چه در این فیلم و چه در پروژههای دیگر این است که آن بازیگر ما را به کلیشه نزدیک نکند و مخاطب غافلگیر شود. من در «منصور» مثل سریال «زخم کاری» یکی از بهترین تجربیات بازیگردانی را داشتم. این فیلم تجربیات جسورانهای در حوزه بازیگری دارد که با آنچه در سینمای امروز میبینیم و مبتنی بر تکرار چند بازیگر در فیلمهای مختلف است تفاوت دارد. در نتیجه، شاهد همدلی مخاطب با فیلم هستیم. این همدلی زمانی به من ثابت شد که هنگام تماشای فیلم در سینما دیدم که مردم ناخودآگاه نسبت به اقدامات شهید ستاری واکنش نشان میدهند و برای کامیابیهایش کف میزنند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن، انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران طی بیانیهای در پی رونق گرفتن دوباره سینماها از «شورای صنفی نمایش» قدردانی کرد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
«انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران مراتب قدردانی و تشکر خود را از تک تک اعضای شورای صنفی نمایش، علیالخصوص دبیر محترم آن جناب آقای مرتضی شایسته، به خاطر به وجود آوردن شرایط رونق سینما اعلام میدارد.
بی هیچ تردیدی رونق دوباره سینما و استقبال مردم از فیلمها ماحصل درایت شورای صنفی نمایش در تلاش، برنامهریزی، چینش فیلمها، رایزنی با مالکان فیلمها و صاحبان سالنهای سینما، اولویت گذاری حفظ جان شهروندان در کنار تماشای فیلم و به وجود آوردن شرایط مناسب سالنها با رعایت کامل پرتکلهای بهداشتی است.
سینمای ایران در دو سال گذشته در بدترین شرایط ممکن قرار داشت و تهیه کنندگان حرفهای سینما شاهد بودند که شورای صنفی در سختترین شرایط با وجود بی مهریهای فراوانی که به سینما، سینماگران، سالنهای سینما و فیلم دیدن در سینما شد، پای سینما ایستاد تا به امروز که شاهد رونق و به ثمر نشستن تلاشهای شورا هستیم.
امیدواریم حالا که سینمای ایران مسیر سخت تعطیلیها را پشت سر گذاشته، همگی با حمایت همه جانبه خود از سینما در جهت تقویت نمایش فیلم در سالنهای سینما گام برداریم.»
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، «مردن در آب مطهر» به نویسندگی و کارگردانی نوید محمودی و تهیه کنندگی جمشید محمودی در جشنوارههای باستاو در آلماتی قزاقزستان (نهمین دوره)، خروس طلایی (چهلمین دوره) در فوجیان چین و استکهلم سوئد (دوازدهمین دوره) حضور پیدا کرده و به نمایش درمیآید.
«مردن در آب مطهر» فیلم برگزیده جشنواره فجر در جشنواره فیلم بوسان جایزه بخش کیم را دریافت کرده است.
عاشقانه برادران محمودی قصه چند جوان مهاجر افغان را روایت میکند که قصد رفتن به اروپا را دارند.
علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا، صدف عسگری و سوگل خلیق علیرضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علیرضا مهران در این فیلم نقش آفرینی کردهاند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشستهای تاریخ شفاهی خود به مناسبت چهلمین روز درگذشت زنده یاد رحیم رحیمیپور کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس عرصه انقلاب و دفاع مقدس بخشهایی از گفتگو با این هنرمند را که در سال ۱۳۹۶ انجام داده، منتشر کرده است که در زیر میخوانید.
زنده یاد رحیمی پور با بیان اینکه سال ۱۳۳۶ در اصفهان به دنیا آمده است، گفت: از ۶ سالگی سینما برایم جذابیت داشت و همانطور که همه را به سمت خودش جذب میکرد من هم آن را خیلی دوست داشتم و به سمت آن کشیده شدم.
وی ادامه با اشاره به اینکه از کودکی به سینما میرفته است، افزود: در اصفهان صبحهای جمعه سوار دوچرخه داییام میشدم و به سینما میرفتم؛ سینماهای مایاک، نقش جهان، چهارباغ و … از همان زمان سینما در ذهن من جا پیدا کرد.
رحیمی پور بیان کرد: سال ۵۴ دیپلم ریاضی گرفتم و در سال ۵۷ در کنکور امتحان دادم اما به دلیل اینکه در همان سال انقلاب هم شده بود وارد کمیتهها هم شده بودم و فعالیتهای زیادی در این زمینه داشتم.
وی ادامه داد: در ۱۶ سالگی پدرم فوت کرد و من مجبور بودم در کنار تحصیل کار هم داشته باشم.
رحیمی پور درباره آشنایی با همسرش نیز گفت: با جمال شورجه و همسرش در یک دانشگاه بودیم و همسرم هم در دانشگاه ما بود. یادم میآید یک روز به شورجه گفتم به همسرش بگوید با همسرم صحبت کند و بگوید میخواهم به خواستگاری او برم و بدین شکل آشنایی با همسرم شکل گرفت و آنها از خانواده بسیار مذهبی بودند.
وی درباره ساخت فیلم «زندان دوله تو» نیز گفت: زمانیکه فیلمنامه این فیلم به دستم رسید آنرا خواندم و دوست داشتم تا زودتر آن را بسازم. یادم میآید من، آقای کلهر و آقای انوار در جلسهای بودیم که انوار از کلهر پرسید فیلمنامه را برای ساخت تایید میکنی و او هم قبول کرد. فیلمنامه را به اداره تولید دادند که در آن زمان (زنده یاد) آقای مرادخانی مسئول بود، فرستادیم و برای ساخت «زندان دوله تو» که با همکاری آقای کلهر آن را نوشته بودیم یک میلیون و ششصد هزار تومان به ما دادند.
رحیمی پور درباره فیلم «عملیات در اتاق عمل» نیز بیان کرد: فیلمنامه این فیلم را آقایی به نام عظیمی به من داد که درباره بمب خوشهای بود که در پای یک رزمنده رفته بود. فیلمنامه را دوست داشتم و به مبلغ ۲۰ هزار تومان آن را خریدم و به بنیاد مستضعفان دادیم و به شکل سینمایی درآوردیم. در صحنههایی که مربوط به عمل کردن دکتر برای بیرون آوردن بمب از پا بود به دلیل اینکه میخواستیم باورپذیرتر باشد صحنههای زیادی به آن اضافه کردیم که خیلی هم برای آن زحمت کشیده بودیم اما در نهایت حذف شد.
وی با بیان اینکه از کارنامه کاری خود راضی نیست، بیان کرد: تصور میکنم هنوز هم آنطور که باید شناخت کامل و کافی از سینما ندارم و دینم را آنطور که دلم میخواست به سینما ادا نکردم.
زنده یاد رحیم رحیمیپور کارگردان، فیلمنامه نویس و کارگردان زاده ۱۳۳۶ از فارغالتحصیل مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی بود. وی در ابتدای دهه شصت با ساخت فیلم زندان دولهتو (۱۳۶۳) خود را بهعنوان فیلمساز علاقهمند به سینمای دفاع مقدس نشان داد.
اتاق یک (۱۳۶۵)، الماس بنفش (۱۳۶۸) و انفجار در اتاق عمل (۱۳۷۰) از دیگر آثار دفاع مقدسی رحیمیپور بودند و به دنبال آن وی یک کمدی با نام مستاجر (۱۳۷۱) را تولید کرد که بارها از تلویزیون پخش شد. آخرین فیلمی که رحیمیپور ساخت با عنوان شیرین و فرهاد (۱۳۷۴) باز هم در گونه دفاع مقدس بود.
این کارگردان ساخت یک سریال با عنوان آبدارشاه (۱۳۷۶) با بازی حسین پناهی، آتش تقی پور، رضا بنفشهخواه و فتحعلی اویسی را در کارنامه داشت و در تولید فیلم شب دهم جمال شورجه بهعنوان تهیهکننده دوم کنار امیرحسین شریفی فعالیت داشت.
رحیم رحیمیپور در ۲۴ مهر ۱۴۰۰ براثر عوارض ناشی از ابتلا به کرونا درگذشت و پیکر وی در قطعه ۱۱۱ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
موزه سینمای ایران به عنوان مجموعهای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف میداند نظرات و دیدگاههای سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسلهای آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق و شکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.
علیرضا نبی کارآفرین برگزیده در برنامه محاکات درباره فراز و نشیبهای زندگی خود صحبت کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست آنلاین بررسی مجموعه فیلمهای کوتاه «وضعیت قرمز» شب گذشته ۴ آذرماه با حضور سعید زمانیان و امیر مهندسیان دو تن از فیلمسازهای این بسته به میزبانی محمدعلی حسینی در صفحه انجمن سینمای جوانان ایران استان البرز برگزار شد.
سعید زمانیان در ابتدای نشست درباره اکران شهرستان مجموعه «وضعیت قرمز» گفت: از ۲۸ آبان ماه که اکران «وضعیت قرمز» آغاز شد، ما تصمیم گرفتیم ابتدا اکران تهران داشته باشیم و از دو هفته آینده اکران شهرستان برای این بسته در نظر گرفتیم.
امیر مهندسیان کارگردان فیلم کوتاه «صحنه» درباره اینکه آیا نسخهای که در «وضعیت قرمز اکران میشود، نسخه کوتاه شده است یا خیر»، بیان کرد: خوشبختانه علیرغم اینکه در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران پخش این فیلم به مشکل خورد اما ما توانستیم مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مجاب کنیم که نسخه اصلی فیلم را در بسته «وضعیت قرمز» به نمایش بگذاریم.
وی درباره ایده اولیه این فیلم توضیح داد: من به سینمای اجتماعی علاقه دارم و خیلی دوست داشتم فیلمی اجتماعی با این فضایی که به تصویر کشیدم، بسازم. دوست داشتم فیلم بلند بسازم اما شرایطش مهیا نشد و تصمیم گرفتم که فیلم کوتاه بسازم. در این فضا خیلی رفت و آمد داشتم و با بازیگران هم در پلاتو بدون دوربین تمرینهای زیادی داشتیم و مدتی نیز آنها را به محلهها و در آن فضا بردم و با هم درباره فیلم صحبت میکردیم و اتود میزدیم تا اینکه به چیزی که در فیلم میبینید، رسیدیم و ساختیم. ۲ ماه تمرین خیلی به یکدست شدن بازی در فیلم کمک کرد و من نیز تمرکزم را روی بازیهای بازیگران گذاشتم.
سعید زمانیان کارگردان فیلم کوتاه «سور بُز» هم درباره ایده اولیه این فیلم و رسیدن به چیزی که در فیلم دیده میشود، گفت: «سور بُز» برای من فیلم شخصی است و من به آن خیلی نزدیک هستم و دومین فیلم من است. این فیلم بر اساس یک خاطرهای که در ذهن داشتم، نوشتم و بعد از آن روی تبدیل آن به فیلم کار کردم و در این مسیر خیلیها به من کمک کردند و در نهایت تبدیل به فیلم شد. این ایده، ابتدا یک خاطره بود اما با یک خاطره نمیتوان فیلم ساخت و نیاز است که عنصر خیال در آن وارد شود تا تبدیل به سینما شود و خیلی هم برایم مهم بود که بتوانیم توسط تصویر این کار را انجام دهیم.
وی درباره لوکیشن خانه «سور بز» و همچنین بازیگر کودک فیلم بیان کرد: یزدان بازیگر بسیار باهوش و با آیکیوی بالا است و درک خوبی از شرایط داشت و به واسطه سناش و اینکه فیلمنامه سختی داشتیم، شاید بهتر بود صحنه پایانی را در مواجهه آن صحنه برایش بسازیم اما با توماج دانش بهزادی و سپیده دستینه، تمرین داشتیم و آنها هم در درآمدن خانواده بسیار کمک کردند. در مورد لوکیشن خانه نیز من شاید بالای ۵۰ عکس از خانه قدیمی دیدم و ۱۲ خانه را بازدید و از بین آنها این خانه را انتخاب کردم.
مهندسیان درباره شکلگیری مجموعه فیلمهای «وضعیت قرمز» و وجه تسمیه آن توضیح داد: اولین عاملی که ما ۵ نفر را به هم نزدیک کرد، رفاقتمان بود. نقطه اشتراکمان در ژانر فیلمهایمان بود یعنی همه فیلمهای ما در عامل بحرانی بودن و وضعیت بحرانی اشتراک دارند. به نظر ما، این فیلمها واقعاً در یک وضعیت قرمزی با هم اشتراک دارند و وقتی این اسم مطرح شد همه با هم موافق بودیم و ماهیت این مجموعه به اعتقاد ما منطقی است.
زمانیان نیز تصریح کرد: در فیلمهای مجموعه «وضعیت قرمز» شکلهای مختلف خشونت مطرح و به آن پرداخته میشود که این خشونت، زاده جامعهای است که در آن زندگی میکنیم. همچنین برای جمع شدن مجموعه فیلمهای کوتاه کنار هم عنصر زمان فیلمها نیز مهم است که مجموع زمان فیلمها باید ۸۵ تا ۹۰ دقیقه باشد.
وی در پاسخ به اینکه چرا شرایط اکران «وضعیت قرمز» آنطور که باید و شاید نیست، گفت: امکاناتی که در اختیار مؤسسه هنروتجربه قرار دارد، محدود است و این مؤسسه نیز چارهای جز این چیزی که میبینید و شرایط اکرانی که برنامهریزی کرده، ندارد. به اعتقاد من، لازم است حمایت از فیلم کوتاه و مستند و سینمایی از جنس هنروتجربه بیشتر شود و وظیفه ما به عنوان فیلمساز نیز ذائقهسازی و تولید فیلم است.