X

بایگانی آذر 6, 1400

دفتر سینمایی

حضور ۲ داور ایرانی در جشنواره «سینمای کودکان» هند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن شاه محمدی فیلمساز در دومین جشنواره بین المللی سینمای کودکان Kidz CINEMA آثار راه یافته به بخش انیمیشن کوتاه این جشنواره را داوری کرد.

همچنین آزاده شکوری راد نیز به عنوان داور در بخش «بچه ها فیلم می سازند» که مخصوص نوجوانان است، حضور داشت. در این دوره یک هزار ۵۱۹ فیلم از ۹۳ کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود.

جشنواره Kidz CINEMA از تاریخ ۲۰ نوامبر تا ۱۹ دسامبر برابر با ۲۹ آبان تا ۲۸ آذرماه در شهر بمبئی هند برگزار می شود. شاه محمدی عضو انجمن فیلم کوتاه ایران و انجمن بین المللی فیلم کودک و نوجوان (سیفژ) است و پیش از این داور پانزدهمین دوره جشنواره Short Soup سیدنی و یازدهمین دوره آکادمی ایسفا بوده است.

در این دوره از جشنواره کودکان از سرتاسر جهان با ثبت نام در جشنواره می توانند فیلم های حاضر در جشنواره را تماشا و در کارگاه های آنلاین فیلمسازی، فیلمنامه نویسی و انیمیشن شرکت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

الناز شاکردوست با «کابل پلاک ۱۰» در راه جشنواره فیلم فجر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، فیلمبرداری فیلم سینمایی «کابل پلاک ۱۰» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی نوید محمودی که در سکوت خبری آغاز شده بود اواخر مهر ماه به پایان رسیده است.

فیلم «کابل پلاک ۱۰» هم اکنون در مرحله فنی و پس تولید قرار دارد و سازندگان آن فرم شرکت در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر را تکمیل کرده‌اند و تلاش دارند تا این فیلم را برای نمایش در جشنواره آماده کنند.

«کابل پلاک ۱۰» مضمونی متفاوت نسبت به سایر فیلم‌های نوید محمودی دارد و در خلاصه فیلم آمده است: ثریا: لیلی جان چی رو نگاه می‌کنی؟ آدم که مردن خودشو تماشا نمی‌کنه.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رویای ساحل» فرم حضور در فجر چهلم را پر کرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلم سینمایی «رویای ساحل» به کارگردانی آرش سجادی حسینی و تهیه کنندگی سارا احمدی برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

این فیلم سینمایی که در دوران کرونا مقابل دوربین رفت، با پشت سر گذاشتن مراحل فنی و آماده شدن برای نمایش، فرم حضور در این دوره جشنواره فیلم فجر را پر کرده است.

لادن مستوفی، ابراهیم کوخایی، ماهان نصیری، امید فضلعلی و مبین رستگار در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رئیس حوزه هنری استان اصفهان منصوب شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، طی حکمی، احمد نوری را به ریاست حوزه هنری انقلاب اسلامی استان اصفهان منصوب کرد.

در متن این حکم آمده است:

«نظر به تجربیات و توانایی‌های شما، بنا به پیشنهاد معاون محترم راهبری استان‌های حوزه‌ی هنری، جناب‌عالی را به «ریاست حوزه هنری انقلاب اسلامی استان اصفهان» منصوب می‌نمایم.

از شما انتظار می‌رود در دوران مسئولیت‌تان؛

۱ ذیل سیاست‌های کلان حوزه‌ی هنری بر تنظیم، تصویب و اجرای نقشه‌‎ی تحول و سند راهبردی حوزه‌ی هنری استان همّت گمارید،

۲ برای شناسایی و پرورش نسل مستعد و نوخاسته‌ی هنر انقلاب اسلامی در استان با همّتی مضاعف اقدام کنید،

۳ شبکه‌ای منسجم، کارآمد و هم‌افزا از هنرمندان مؤمن و انقلابی استان را در مجموعه‌ی حوزه‌ی هنری استان به عنوان مرکز رشد هنر انقلابی سامان دهید،

۴ در معرّفی قلّه‌های هنر انقلابی استان در تراز ملّی و بین‌المللی بکوشید،

۵ ظرفیت ارتباط مستمر و مؤثر با هیأت اندیشه‌ورز حوزه‌ی هنری استان، نهادها، تشکّل‌های مردمی، دینی و انقلابی، و اعضای جبهه‌ی فکری، فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی استان را فعال نمائید، و…

۶ با عنایت به بهره‌مندی اصفهان از ذخایر غنی معنوی و ظرفیت‌های عظیم و همه‌جانبه‌ی اجتماعی، ثبت و بازآفرینی آثار تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را با توسعه‌ی کمّی و کیفی و موضوعی روزآمد متناسب با نیاز امروز و فردای کشور به طور جدّی پیگیری کنید،

۷ با ایجاد سازوکار دقیق تولید و ترویج محصولات و گفتمان هنر انقلاب اسلامی، بر وسعت دایره‌ی نفوذ و تأثیر انقلاب اسلامی در جغرافیای فرهنگی استان بیفزایید.»

احمد نوری متولد ۱۳۶۵ و دارای دکتری تخصصی مدیریت رسانه است. معاون حوزه هنری اصفهان، دستیار و مشاور حوزه ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، مدیر منابع و توزیع سازمان هنری رسانه‌ای اوج، مدیر امور استان‌های سازمان هنری رسانه‌ای اوج و راه‌اندازی و مدیریت باشگاه رشد جوان سازمان هنری رسانه‌ای اوج از جمله سوابق و فعالیت‌های وی بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمدحسین مهدویان سراغ «مرد بازنده» می‌رود/ صدور ۲ مجوز دیگر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری؛ فیلمنامه‌های «پسر مریم» به تهیه کنندگی مشترک مهدی فرجی برزگر و جلیل شعبانی، کارگردانی و نویسندگی علی جعفر آباد، «مرد بازنده» به تهیه کنندگی مشترک امیر بنان و سیدمحسن حجازی دهاقانی، کارگردانی محمدحسین مهدویان و نویسندگی مشترک حسین حسنی، ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان و «اشغال» به تهیه کنندگی مشترک سمیرا برادری و روح الله برادری، کارگردانی و نویسندگی حامد رجبی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فرصت خدمت» روی دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) نقش بست


جدیدترین طرح دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) با موضوع خدمت مسئولان به مردم، رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نیلگون» به اکران ۱۴۰۰ نمی‌رسد/ گره به کار سینما افتاده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

ایرج محمدی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سرانجام اکران این فیلم سینمایی توضیح داد: در حال حاضر تعداد فیلم‌هایی که در صف اکران مانده‌اند، زیاد است. ما هم در تلاش هستیم و به دنبال فصل مناسبی می‌گردیم که بتوانیم فیلم را اکران کنیم. فیلم‌های کمدی شاید در هر شرایطی با اقبال مواجه شوند و فروش خوبی هم داشته باشند اما فیلم‌های اجتماعی و ملودرام، اندکی در گیشه با مشکل مواجه هستند و هنوز استقبال چندانی از آن‌ها نمی‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم حالا که شرایط فراگیری کرونا در کشور بهبود یافته است و تمام استان‌ها در آستانه وضعیت آبی قرار دارند، سینماها بتوانند با ظرفیت صددرصدی میزبان علاقمندان باشند. مسئولان شورای نمایش باید در این شرایط برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند تا فیلم‌ها بتوانند به‌خوبی اکران شوند. ما هم منتظر چنین شرایطی هستیم.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره احتمال اکران آنلاین «نیلگون» هم توضیح داد: اکران آنلاین جواب هزینه‌های فیلم را نمی‌دهد. صحبت‌هایی هم در این زمین داشته‌ایم اما واقعیت این است که وضعیت اکران آنلاین پاسخگوی هزینه‌های تولید یک فیلم نیست. یک فیلم سینمایی واقعاً برای نمایش بر پرده سینما ساخته می‌شود، امید ما هم این است که «نیلگون» را در شرایط مناسب روی پرده اکران کنیم.

محمدی در ادامه تأکید کرد: بعید است تا پایان امسال فرصت اکران فیلم را داشته باشیم. با توجه به تعداد فیلم‌هایی که برای اکران امسال نوبت گرفته‌اند، به‌علاوه فیلم‌های جشنواره فجر و بعد از آن هم اکران نوروز دیگر فرصتی برای اکران «نیلگون» نیست و سینماداران در این بازه ترجیح می‌دهند بیشتر فیلم‌های کمدی را اکران کنند. اگر هم بخواهیم در این شرایط فیلم را روانه پرده کنیم، در عمل فیلم می‌سوزد و به همین دلیل ترجیح می‌دهیم منتظر سال آینده و شرایط بهتر بمانیم.

این تهیه‌کننده با اشاره به تعداد فیلم‌هایی که پس از جشنواره چهلم فیلم فجر به صف اکران افزوده می‌شوند هم گفت: این شرایط گره‌ای است که عقلای جمع باید برای باز کردن آن فکری کنند. باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که حق هر فیلمی به‌صورت مناسب ادا شود.

وی در پایان درباره دیگر فعالیت‌های خود در مقام تهیه‌کننده هم گفت: یکی دو طرح در دست مطالعه داریم که اگر شرایط برای تولید هر کدام آماده شود کار تولید را آغاز می‌کنیم. یکی از این پروژه‌ها در بستر دفاع مقدس است که در مراحل اولیه قرار دارد. سناریوی اولیه این کار آماده شده و منتظریم تا شرایط تولید آن فراهم شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«یک قرن هنرهای تجسمی ایران» با حضور محمد احصایی


کارگاه «یک قرن هنرهای تجسمی ایران» با حضور سیدمحمد احصایی در مؤسسه هنر فردا برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرهنگ در بودجه۱۴۰۱ هم قربانی می‌شود؟  – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، نوزدهم مهرماه امسال، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بخشنامه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد. در این بخشنامه جهت‌گیری‌های اساسی دولت در تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ اینگونه عنوان شده بود: ۱-رشد اقتصادی با تمرکز بر ارتقای بهره‌وری ۲- ثبات اقتصادی ۳-عدالت‌محوری ۴-تغییر ساختار بودجه و تأمین مالی اقتصاد.

اولین جلسه ستاد تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هم اوایل شهریور با حضور رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه، معاونان، روسای امور و مشاوران این سازمان تشکیل شد و با گذشت سه ماه این جلسات فشرده‌تر و روند تدوین بودجه سال آینده سرعت گرفته است.

همان‌طور که از بخشنامه رئیس جمهور و مواضع و سیاست های دولت پیداست، اولویت اصلی دولت در بودجه ریزی سال آینده، تمرکز بر حل مشکلات اقتصادی کشور و مردم با محوریت اصلاح ساختار بودجه است. مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم اگر چه نمودی اقتصادی و از جنس مالی دارند اما ماهیت و راه حل آنها صرفا با ابزار اقتصادی میسر نیست و ماجرا مقداری پیچیده تر از دو دوتا چهار تای اقتصادی است.

این‌جاست که پای مولفه‌های پیچیده و کیفی فرهنگی_اجتماعی به میان می‌آید. فرهنگی که در تمام دولت ها جزو مظلوم ترین و مهجورترین بخش های برنامه و بودجه بوده و کمتر عنایت و دقتی به آن می شود.

در کنار کم توجهی شایع مسئولان به بودجه فرهنگ، برخی از شیطنت های خاص نیز در این زمینه بی تاثیر نیستند. جنجالی که تقریباً همه ساله حول بودجه فرهنگی برخی نهادها در فضای رسانه ای به راه می افتد از جمله این شیطنت هاست. این جنجال ها در حالی است که بودجه فرهنگی کشور به طور متوسط فقط چیزی در حدود ۲ درصد از کل بودجه را شامل می شود و این در حالی است که دو سوم کل بودجه سالانه کشور به شرکت های دولتی اختصاص دارد. شرکت هایی که قریب به اتفاق آنها زیان ده هستند و تقریباً مجلس شورای اسلامی هیچ نظارتی بر آنها ندارد و بودجه آنها هرگز زیر ذره بین قرار نمی گیرد. این شرکت ها یکی از سرمنشاءهای پرداخت حقوق های نجومی هستند و این تنها یکی از عوارض آنهاست.

دولت سیزدهم اگر چه شعار و هدف اصلی خود را حل مشکلات معیشتی مردم و توجه به امر عدالت اعلام کرده است اما موفقیت در این میدان نیز بدون توجه خاص به حوزه فرهنگ ناممکن است. حتی در عرصه مواجه با دشمن و تحریم ها –به عنوان تنهاترین ابزار واقعی و عملیاتی استکبار علیه جمهوری اسلامی _ باز هم پای فرهنگ در میان است و مولفه فرهنگی در این تقابل نقشی محوری و تعیین کننده بازی می کند. برای کسانی که می خواهد این موضوع را با جزئیات و بصورت دقیق درک کنند، مطالعه کتاب «هنر تحریم‌ها» اثر «ریچارد نفیو» که از اصلی ترین طراحان و عوامل تحریم ایران بوده و به «معمار تحریم ایران» مشهور است، بسیار مفید خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی دهم مردادماه سال ۱۳۹۹ تاکید کردند؛ «اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم هم شکست خواهد خورد.» شکست جریان تحریف، آیا جز از راه مقابله فرهنگی امکان پذیر است؟

در چنین شرایطی دولتمردان باید به مقوله فرهنگ نگاه و عنایتی ویژه داشته باشند و بزنگاه نمود و بروز این نگاه را می توان در بودجه ریزی سال آینده و بودجه سال ۱۴۰۱ به عنوان اولین بودجه پیشنهادی دولت سیزدهم دنبال کرد. متاسفانه برخی خبرهای غیررسمی حکایت از آن دارد که مسئولان تدوین بودجه سال آتی نه تنها به بودجه فرهنگی کشور نگاهی مثبت و افزایشی نداشته بلکه به دنبال رویکردی دیگر هستند و از دستگاه های فرهنگی خواسته اند ۸۵ درصد بودجه سال جاری را برای بررسی پیشنهاد دهند!

این در حالی است که طبق روال هر ساله بودجه کل کشور افزایشی بوده و ثابت نگاه داشتن بودجه یک حوزه به معنای کاهش آن است. با در نظر گرفتن تورم بالای کشور –چیزی حدود حداقل ۴۰ درصد- و کاهش ۱۵ درصدی بودجه فرهنگی، در عمل باید گفت بودجه فرهنگی سال ۱۴۰۱ با این دست فرمان نصف خواهد شد!

بدون شک اصلاح ساختاری بودجه باید شامل حوزه فرهنگ نیز شده و این حوزه هم باید مانند سایر حوزه ها به شکل هدفمند و هوشمند بودجه دریافت کند. چنین بودجه ای در حوزه فرهنگ به معنای اثربخشی و تولید محتوای بیشتر و باکیفیت تر است. سنجش عملکرد حوزه فرهنگ در چنین فضایی و با چنین شاخص هایی باید صورت پذیرد و البته این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که در جبهه مقابل ما با جبهه ای بزرگ و با بودجه های بسیار کلان روبروییم که مدتهاست دریافته جنگ فرهنگی اصلی ترین میدان تقابل با انقلاب اسلامی و مردم ایران است و حتی در عرصه تحریم و جنگ اقتصادی نیز بسیاری از برنامه ها و اقدامات دشمن از جنس رسانه ای و فرهنگی است.

در چنین شرایطی و با توجه به رویکرد مثبت دولت رئیسی به حوزه فرهنگ، حال چشم ها به عملکرد مردان بودجه‌نویس دولت دوخته شده است. اشخاصی مثل مسعود میرکاظمی (رئیس سازمان برنامه و بودجه)، علیرضا علی‌احمدی (معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه)، سیدحمید پورمحمدی (رئیس شورای راهبری و تلفیق برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱) و رحیم ممبینی (معاون کل سازمان برنامه و بودجه) چه نقشی در پیاده سازی منویات رئیس جمهور در حوزه های فرهنگی دارند، آیا مانند مسئولان سلف خود، مقوله فرهنگ را قربانی نگاه های سطحی و مقطعی می کنند یا با دوراندیشی و ژرف بینی، این حوزه کلیدی و اثرگذار را از حاشیه به متن می آورند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی نمایشگاه خوشنویسی «معلی ۳۳» برگرفته از آیه تطهیر


نمایشگاه خوشنویسی «معلی ۳۳» با نمایش آثار خوشنویسی از اساتید این حوزه در گالری فرهنگسرای اندیشه برپا است.

مشاهده خبر از سایت منبع