جلسه مدیران جشنواره موسیقی فجر با سرپرست معاونت هنری
جلسه دبیر و مدیران سی و هفتمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با سرپرست معاونت امور هنری برگزار شد.
جلسه دبیر و مدیران سی و هفتمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با سرپرست معاونت امور هنری برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاعرسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمد حمیدیمقدم دبیر پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: با توجه به واکسیناسیون عمومی و بازگشایی سینماها، شورای سیاست گذاری جشنواره تصمیم گرفت بخشی از برنامههای پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» برای مخاطبانی محدود، در پردیس سینمایی «چارسو» و به صورت فیزیکی انجام شود.
وی ادامه داد: شورای سیاستگذاری جشنواره از آغاز به کار، برای ۲ شیوه اجرایی برنامهریزی کرده و با توجه به تجربه موفق برگزاری برخط (آنلاین) در چهاردهمین دوره، زیرساختهای این امر به شکل کامل آماده و مهیا بود. تسریع در روند واکسیناسیون و کاهش ابتلا و بستری مبتلایان به ویروس کرونا در هفتههای اخیر، گزینه برگزاری فیزیکی به شکل محدود را پررنگتر کرد. متاسفانه شیوع سویه جدید ویروس کرونا، نگرانیها را دوباره شدت داده و از این منظر جشنواره «سینماحقیقت» متاثر از سیاستهای ستاد ملی مقابله با کروناست.
حمیدیمقدم افزود: با توجه به رایزنیهای انجام شده و بررسیهای صورت گرفته، این برنامههای محدود را به پردیس سینمایی «چارسو» خواهیم برد که فضایی آشنا و مانوس برای دوستداران و فعالان سینمای مستند دارد و پیش از این هم، تجربه برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» را در آن داشتهایم. اما بخش اعظم برنامهها در شکل آنلاین و برای مخاطب گسترده در پلتفرمها قابل تماشا و پیگیری است.
دبیر پانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» ادامه داد: با توجه به آلودگی هوای تهران، ترافیک و توجه به رعایت پروتکلهای بهداشتی طبیعی است که توصیه میکنیم علاقهمندان به سینمای مستند، از طریق پلتفرمها جشنواره را ببینند. همه رویدادهای جشنواره از طریق سایت irandocfest.ir پخش میشود. نمایش فیلمها در پرتال جشنواره اتفاق میافتد و در سایت هاشور و نماوا بلیتفروشی برای تماشای آثار برای علاقه مندان وجود دارد. جزئیات این بخش را به زودی در نشست خبری به اطلاع مخاطبان جشنواره خواهیم رساند.
دبیر پانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» در پایان بیان کرد: در پردیس «چارسو» و در ایام جشنواره میزبان تعدادی محدود از اهالی رسانه، صنوف و صاحبان آثار هستیم و با توجه به لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی از میزبانی گسترده معذوریم.
پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار میشود.
«کاوه جان، ای همه صفا، مهربانی و عشق، چقدر راحت، آرام و بیصدا چشمهایت را بستی و بدون خداحافظی، ترکمان کردی؟!»
این جملات بخشی از یادداشت عباس یاری ـ منتقد سینما و از بنیانگذاران مجله های «فیلم» و «فیلمامروز» ـ است که در دومین سال درگذشت غم برادرش کاوه یاری، هنرمند نقاشی که به خلق آثار چقاشی شهرت داشت، نوشته است.
محمدی گفت: فیلساز کمدی حتما باید از مخاطب خنده بگیرد و اگر مخاطب نخندد استرس و فشاری که روی تیم ساخت کمدی است، بیشتر است.
کاروان هنری روایت حبیب با ادای احترام و استعانت از شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان کار خود را آغاز کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و تهیهکنندگی امیر بنان ساخته شد و این روزها تدوین فیلم توسط بهرام دهقانی در حال انجام است تا فیلم برای نمایش در چهلمین جشنواره فیلم فجر آماده شود.
پری ناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامین فر، رویا تیموریان، سیاوش چراغی پور، شیرین آقا کاشی، نادر فلاح، حسین پارسایی، پیام احمدی نیا، جواد قامتی، ایمان شمس، امیر حسین بیات، علیرضا زارع پرست، معصومه احمدزاده، فرهاد شهبازی، حسین شفیعی گروه بازیگران «ملاقات خصوصی» را تشکیل میدهند.
فیلمنامه «ملاقات خصوصی» بهصورت مشترک توسط امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک نوشته شده و روایتگر داستانی عاشقانه است.
بهمن ارک کارگردان فیلم «پوست» به عنوان مشاور کارگردان در این پروژه سینمایی حضور دارد و علی مجیدی سرمایهگذار این فیلم است.
سایر عوامل فیلم عبارتند از مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی، طراح صحنه: امیرحسین قدسی، طراح لباس: سارا خالدی، طراح گریم: عباس عباسی، صدابردار: مهدی ابراهیم زاده، مدیر تولید: اسماعیل کلبی آبادی، عکاس: محمد بدرلو، مشاور رسانهای: منصوره بسمل، بازنویسی و مشاور فیلمنامه: نادره سادات سرکی.
در قسمتی از برنامه خندوانه، آرش ظلی پور به یاد مرحوم ارشا اقدسی بدلکار سینما و تلویزیون قطعه باران بزند را اجرا کرد.
هوشنگ توکلی کارگردان و بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کارنامه جشنواره مردمی فیلم «عمار» طی بیش از یک دهه برگزاری گفت: طی یازده سال گذشته، همواره در کنار دوستان جشنواره «عمار» بودهام و از نزدیک رشد آنها را دیدهام. در سال اولی که این رویداد راهاندازی شد، حداقل امکانات و تجربه را در اختیار داشتند اما پر از امید و انگیزه بودند تا بتوانند جشنوارهای سینمایی در تراز دیدگاههای انقلابی خود داشته باشند. در این مسیر هم تلاش و کار بسیاری داشتند.
وی ادامه داد: در هر سال که این جشنواره برگزار شد، شاهد حضور فیلمسازان بیشتری از جنس مردم در این رویداد بودیم. تفاوت جشنواره «عمار» با دیگر جشنوارههای رسمی همین حضور مردمی است. این رویداد با همین حمایتهای مردمی توانسته است شبکه پخش بسیاری قوی ایجاد کند که آثار حاضر در این رویداد، حتی در روستاها به نمایش درمیآید و برای مخاطبان دور از مرکز تکثیر میشود.
این بازیگر پیشکسوت با اشاره به رشد سالبهسال «عمار» نسبت به دورههای قبل ادامه داد: کارهای حاضر در جشنواره «عمار» بهخصوص در ۲ سال اخیر فوقالعاده بودهاند. تجربههایی هم که دوستان در بخش اداری جشنواره کسب کردهاند بسیار عالی است و به همین پشتوانه عوامل «عمار» میتوانند ادعا کنند که جشنوارهای در تراز عموم مردم داریم و نگاه و دیدگاههای مردم را در سینما منعکس میکنیم.
توکلی درباره «سازمان تماشا» جشنواره «عمار» تأکید کرد: از آنجایی که نگاه جشنواره «عمار» از ابتدا نگاهی مردمی، آن هم نه فقط معطوف به مراکز استانها بوده است، با پشتیبانی نیروهای بسیجی و حزبالهی در مساجد سراسر کشور، خیلی خوب توانستند یک شبکه را تشکیل دهند و آثار این جشنواره بهسرعت در اختیار مردم قرار دهند. این نشان میدهد یک شبکه پخش بسیار قوی چقدر توانسته است در ترویج افکار جشنواره «عمار» موثر عمل کند.
وی با اشاره به شهرهای کمبرخوردار و فاقد سینما، افزود: مردم در دوره جدید با توجه به ابزارهای ارتباطی نسبت به همه چیز آگاه هستند و سینما را هم بهخوبی میشناسند. در دورافتادهترین نقاط روستایی ایران هم میتوانید شاهد مردمی باشید که هنرمندان را میشناسند و در مدارسشان فعالیتهای هنری میکنند. بهخصوص طی ۱۰ سال اخیر، رشد موفقی در توزیع آموزشهای هنری در سراسر کشور داشتهایم که معتقدم رویدادی مانند «عمار» بهخوبی دارد از این فرصت بهره میبرد. در تمام روستاها شاهد دسترسی به ماهواره و محصولات معمول سینمایی روز کشور هستیم اما «عمار» نمونهای از آثار را عرضه میکند که به ذهنیت عموم مردم نزدیکتر است.
این هنرمند باسابقه با تأکید بر «کارهای لوکس در جشنواره عمار تولید نمیشود» گفت: قصهها، نگاهها و اندیشهها در آثار «عمار» بیشتر متوجه مردم بهخصوص مومنان بوده و در این زمینه هم بسیار موفق عمل کرده و با این قشر توانسته است بهخوبی ارتباط برقرار کند.
توکلی درباره شکوفایی استعدادها و معرفی چهرههای جدید به جریان اصلی سینمای ایران از سوی جشنواره «عمار» هم گفت: این جشنواره چنین مأموریتی را برای خود تعریف نکرده، مسئولیت «عمار» بیشتر تمرکز بر بخش مردمی و بهخصوص خانوادههای مومنین و شهداست و همین طیف را هم مخاطب خود قرار داده، «عمار» حتی بهدنبال قهرمانسازی هم نبوده و بیشتر تلاش داشته است تا بخشی از تجربیات زندگی مردم عادی ایران را بهتصویر درآورد و به خود آنها نشان دهد. در این زمینه هم بسیار موفق عمل کرده است. اگر در جریان اصلی سینمای رسمی از برخی از این استعدادها استفاده شده باشد، این شانس سینمای رسمی ایران است که توانسته این استعدادها را پیدا کند و در واقع معرفی آنها جزو رسالتهای «عمار» نبوده است.
این هنرمند پیشکسوت با اشاره به حضور مستمر وحید جلیلی و نادر طالبزاده در رأس جریان «عمار» هم تأکید کرد: این حضور بسیار موثر بوده، انتخاب شوراهای داوری در دورههای مختلف جشنواره هم بسیار تأثیرگذار بوده است. این عزیزان شب و روز کار کردهاند تا اندیشههای این جریان پالایش پیدا کرده و به روز شود. به همین دلیل هم این جشنواره تا به امروز رشد کرده است. ترکیب داوران در هر سال توانستهاند روی کیفیت آثار تأثیر بگذارند.
توکلی در پایان بهعنوان پیشنهادی برای بهبود حرکت «عمار» گفت: روش تبلیغات جشنواره «عمار» برای جامعه شهری طی یک دهه برگزاری، تا به امروز ضعیف بوده است و به نظر میرسد از ابزار مرسوم جشنوارههای دیگر استفاده نکرده است، به همین دلیل هم بهنظر میرسد هنوز نام این رویداد به اندازهای که باید در افکار عمومی تثبیت نشده است. از همین رو دوستان «عمار» در زمینه تبلیغات باید بیشتر کار کنند.
نوستالژی بازان شبکه نسیم به سراغِ بازیگری قدیمی رفتهاند که او از «خانه به دوش» و «ترش و شیرین» بگوید.
در این شماره از بسته اخبار فرهنگ و هنر ایسنا، خبرهایی از حذف نام چهار نویسنده از معابر تهران، آخرین چالشهای فیلمهای توقیفی و چند خبر دیگر را مرور میکنیم.