X

بایگانی آذر 17, 1400

دفتر سینمایی

از پایان‌نامه‌های دفاع‌مقدسی حمایت می‌کنیم/وعده ساخت ۳۰فیلم کوتاه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، به مناسبت ۱۶ آذرماه مصادف با روز دانشجو، نخستین نشست هم‌افزایی و تعامل سینمای انقلاب و دانشگاه با حضور سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و جمعی از هنرمندان، مدیران و دانشجویان سینما در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد.

نخستین نشست هم‌افزایی و تعامل سینمای انقلاب و دانشگاه هم‌زمان با روز دانشجو در باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد. در این نشست که با حضور سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، حبیب ایل‌بیگی معاون اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به همراه جمعی از تهیه‌کنندگان سینما، روسای دانشگاه‌های هنر، اساتید و هنرمندان و فیلمسازان برپا شد به مسائل و دغدغه‌های مختلف این حوزه پرداخته شد.

حرکت نوین برای بازنگری سینمای دفاع مقدس

در ابتدای این مراسم محمود گبرلو مجری و کارشناس برنامه ضمن ابراز خرسندی از برپایی چنین جلسات هم‌افزایی و تعامل با دانشگاهیان و با اشاره به سابقه چهل‌ساله سینمای انقلاب اسلامی گفت: فرمایشات رهبر کبیر انقلاب در روزهای آغازین و در بهشت‌زهرا در خصوص عدم مخالفت با سینما و مظهر تمدن بودن آن، راهگشایی شد برای بسیاری از علاقه‌مندان سینما که بتوانند با اندیشه‌های انقلاب اسلامی خود را تطبیق دهند و بعد از فرمایشان امام راحل، رهبر معظم انقلاب نیز سینما را قدرت برتر دانسته که هم واقعیت و هم حقیقت را بر پرده سینما نشان می‌دهد و طبیعتاً در این چهل سال علاقه‌مندان به اندیشه انقلاب اسلامی توانستند تحولات نوینی را در سینمای ایران ایجاد کنند.

فرصت و ظرفیت کشف استعدادهای جوان

در ادامه نشست سید محمد یاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح ضمن خیرمقدم به حضار با اشاره به انتظارات و توقعات از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز بیان کرد: انجمن می‌تواند با ایجاد یک فضای تعامل در بستر سینما حلقه مفقوده حکمرانی فرهنگی باشد و همانند نخ تسبیحی جریان حاکمیت، جریان فرهنگ و هنر و جریان علمی و دانشگاهی عمل کند لذا به نظر می‌رسد اگر تعامل بین این جریانات شکل نگیرد ما به اهداف مدنظر نخواهیم رسید و مشخصاً از انجمن انتظار می‌رود در ایجاد این ارتباط و تعامل و هم‌افزایی بین جریانات اهتمام بورزد. البته یکی از راه‌هایی که به نظر می‌رسد قابل انجام و عملیاتی شدن است واگذاری بخشی از مأموریت‌ها به جریان دانشجویی است و طبیعتاً انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در برنامه ۵ ساله آینده تولیداتی را پیش‌بینی کرده است که این تولیدات با مدد گرفتن از جریان دانشجویی رقم خواهد خورد و قطعاً به آثار فاخری نیز خواهد رسید.

رییس بنیاد فرهنگی روایت فتح همچنین در خصوص برپایی رویدادهای دانشجویی پیش‌بینی‌شده در برنامه‌های پیش روی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری رویدادهای دانشجوی به‌صورت بسیاری جدی برای شناسایی و کشف استعدادها و کمک کردن برای ورز پیدا کردن و پرداختن به استعدادهای جوان یکی از فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی است که در اختیار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس قرارگرفته است.

تشکیل کارگروه مشترک با بنیاد فرهنگی روایت فتح

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه ضمن اشاره به آمادگی برای حمایت و پشتیبانی از آثار سینمایی دفاع مقدس و تشکیل کارگروه مشترک در این زمینه عنوان کرد: در ارتباط با موضوعات مرتبط با حوزه سینمای دفاع مقدس جلسات بسیاری را با متولیان این حوزه برقرار کردیم که بحث عمده این آثار مربوط به مسائل مالی و بودجه است. ما هنرمند متعهد و سوژه‌های سینمایی کم نداریم اما موضوع اصلی مباحث بودجه و پشتیبانی است و من باافتخار اعلام می‌کنم مجلس هرگونه همراهی و کمکی بتواند در این زمینه انجام خواهد داد.

از فعالیت‌ها استقبال می‌کنیم

در ادامه علی‌رضا گلپایگانی رییس دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر به‌عنوان اولین سخنران مراسم نیز با به فال نیک گرفتن آغاز چنین جلسات و نشست‌هایی گفت: بحث حمایتی و حاکمیتی در این حوزه باید وجود داشته باشد و هرگونه یارانه که برای دانشگاه و علوم علمی پرداخت شود آن را تائید و ارزشمند می‌دانم، ما برای هرکدام از این فعالیت‌ها ارزش قائل هستیم و استقبال می‌کنیم.

از ارتباط و تعامل است که اعتمادسازی شکل می‌گیرد

محمدعلی خبری رئیس دانشکده هنر و معماری نیز در این نشست ضمن اشاره به مقوله اعتمادسازی به‌عنوان یکی از الزامات مشارکت و همکاری با دانشگاه مطرح کرد: یکی از مشکلاتی که ما در حوزه هنر داریم در کنار عدم مشارکت هنرمندان و دانشگاهیان مباحث و مسائل زیربنایی و پیش‌نیازی است که هرگز برسی نمی‌شود، با ارتباط و تعامل، اعتمادسازی به وجود می‌آید و زمانی که اعتمادسازی به وجود بیایید مشارکت را به همراه خود می‌آورد، بنده با تشکیل کارگروه سینمای انقلاب و دانشگاه بسیار خوشحال شدم اما پیش از آن و خواهشی که از دوستان دارم این است که اهداف ارتباط با دانشکده را بیان و روشن کنند، آن‌هم با دانشجو و نسلی که دچار گسست شده است. ما متأسفانه هم‌اکنون چهار نسلی داریم که بینشان گسستی به وجود آمده، دانشجوی دهه هفتاد با دانشجوی اکنون بسیار متفاوت است.

آمادگی مشارکت در برپایی هرگونه سمپوزیوم علمی راداریم

رامتین شهبازی استاد دانشگاه و معاون هنر دانشگاه سوره نیز در این نشست ضمن تشریح فعالیت‌ها و اقدامات کارآفرینی در دانشگاه سوره گفت: ما در دانشگاه حرکت‌هایی را آغاز کردیم و خیلی منتظر حمایت‌ها نماندیم چون این حمایت‌ها به‌قدری دیر انجام می‌شود که اساساً زمان‌ها از دست می‌روند، دانشگاه‌های نسل جدید و کارآفرین دانشگاه‌هایی هستند که حوزه نظر را به حوزه عمل باید نزدیک کنند که اگر این اتفاقات نیفتد ما همچنان در دانشگاه‌های کلاسیک باقی خواهیم ماند، دانشگاه‌های کارآفرین در رشته‌های مثل سینما که گران است نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، اکنون برای یک دانشجوی تولید فیلم پایان‌نامه بسیار گران تمام می‌شود حال تصور کنید دانشجوی مقطع کارشناسی می‌بایست برای یک دوره تحصیلی چهار فیلم کوتاه بسازد.

حوزه فرهنگ، حوزه گفتگو محور است

منوچهر شهسواری مدیرعامل خانه سینما دیگر سخنران این مراسم بود.

وی با اشاره به معیوب بودن چرخه روابط موجود در سینما و دانشگاه توضیح داد: حلقه مفقوده که در ابتدای جلسه بدان اشاره شد بدون داشتن یک دیدگاه کلان تقریباً امکان‌ناپذیر است، ما اگر از یک ذهنیت سخن می‌گوییم باید زاویه دید ذهنیت را هم توضیح دهیم، تقلیل مباحث نظری به امور اجرایی تقریباً سنت جاری و ساری ماست زیرا فکر می‌کنیم حوزه نظر حوزه بیهوده است، به همین دلیل است که مجموع روابط ما چه از سوی حاکمیت با دانشگاه چه صنعت با دانشگاه و چه از دانشگاه با بقیه یک چرخه معیوب است، اولین پرسش این است با کدام نیت و کدام زاویه دید قرار است سخن بگوییم.

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون همچنین ادامه داد: در جهان بی‌مرز کنونی تنها فرهنگ و کالاهای فرهنگی هستند که می‌توانند هویت ملی، اعتقادی و سرزمینی ما را نمایندگی کنند؛ هیچ چیزی به‌اندازه حوزه فرهنگ به هویت و اقتدار ملی نمی‌تواند کمک کند. حوزه فرهنگ حوزه گفتگو محور است و نه حوزه مصاحبه.

باید ایرانی بودنمان را به رخ دنیا بکشیم

در پایان این نشست نیز سیدمحمد حسینی مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و مدیر گروه فیلم سریال روایت فتح ضمن تقدیر و تشکر از مدعوین و اساتید حاضر در جلسه گفت: ما در انجمن از تمامی پایان‌نامه‌ها و رسائل دکتری که ناظر بر مسائل سینمای دفاع مقدس باشد حمایت می‌کنیم و بسته‌های تشویقی در نظر می‌گیریم، در حوزه فیلم‌های کوتاه دوره کارشناسی نیز از ره‌آورد این جلسه حمایت از سی فیلم کوتاه را متعهد می‌شویم، در حوزه تولید سینمای دفاع مقدس ما قطعاً به‌عنوان متولی این امر خادم هنرمندان سینما هستیم البته که انشاالله در سال‌های آینده شاهد گشایش‌هایی در زمینه تولید و حمایت فیلم‌ها خواهیم بود.

این مدیر سینمایی و فرهنگی نیز با اشاره به تولیدات با موضوع محور مقاومت نیز عنوان کرد: در محور سینمای مقاومت هم معتقدم به‌شدت درآمدزا است و اگر ما به پلتفرم‌های خارجی و به سبد فروش بین‌المللی فکر کنیم یکی از مهم‌ترین راهکارهایمان همان کاری است که دنیا در حال انجام آن است، این برای ما خوب نیست که به‌عنوان مهم‌ترین کشور محور مقاومت باشیم اما کشورهایی مثل چین و هند با محوریت داعش و سوریه فیلم بسازد. من سخنانم را ختم کنم به این گفته شهید آوینی که فرمودند «مردم جهان فرد را می‌ستایند چون به‌شدت آمریکایی ست و کوروساوا را می‌ستایند چون به‌شدت ژاپنی است» به نظرم زمان آن فرارسیده که به‌شدت ایرانی بودنمان را به رخ دنیا بکشیم.

در این نشست همچنین محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، جمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما، ناصر شفق مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، حبیب ایل‌بیگی معاون اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، محمد رحمتی معاون توسعه و مطالعات سازمان سینمایی، حسن وارسته کارگردان سینما، محمدعلی صفور مدیر گروه سینما و انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس، ضیا هاشمی تهیه‌کننده سینما نیز به ارائه نظرات خود درباره سینمای دفاع مقدس و دانشگاه پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار ۲ کتاب در حوزه موسیقی


«در گذار؛ ۱۰ قطعه برای سنتور» و «نواجش» (تصنیف‌های موسیقی مازندران) هر دو با تنظیم محسن غلامی منتشر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعطای وام به هنرمندانی که ازدواج کنند یا بچه‌دار شوند


سیدمجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر که در مراسم جشن تولد هنرمندان پیشکسوت متولد آذرماه حاضر شده بود، از اعطای وام ۳۰ میلیون تومانی خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرونده «سگ کشی» در تلویزیون گشوده شد/ مستند را فردا شب ببینید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مجموعه، محمدرضا عبدالحمیدی تهیه کننده مستند «سگ کشی» بیان کرد که این سریال مستند را می‌توان کامل‌ترین تولید رسانه‌ای در خصوص پدیده اجتماعی نگهداری سگ‌ها در زندگی شهری دانست.

به گفته این تهیه کننده، تولید این مستند از اسفند ۹۹ آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در اکران‌های خصوصی در ماه اخیر، این مستند با واکنش‌های مثبت منتقدان و اصحاب رسانه مواجه شده و امید می‌رود که آغازگر یک جریان رسانه‌ای و اجتماعی در پدیده مذکور باشد. جریانی که توجه‌ها را به سمت این مسئله مهم جلب کرده و مجامع صاحب تصمیم را دور یک میز جمع کند.

میثم ملکی‌پور کارگردان قسمت اول سریال مستند «سگ کشی» به تلاش‌های ۹ ماه گذشته تیم تولید مستند اشاره کرد و از ضرورت پرداختن به مسائل اجتماعی با تکیه بر تکنیک‌های هنری و رسانه‌ای سخن گفت.

وی بیان کرد: تماشای مستند «سگ‌کشی» برای تمام کسانی که نسبت به این پدیده دغدغه دارند، فارغ از نگرش اجتماعی شان مفید و جذاب خواهد بود. تمام تلاش ما این بود که از یک جانبه نگری در این مستند فاصله بگیریم و به لطف خدا و همراهی اعضای تیم این اتفاق افتاده است.

قسمت اول سریال مستند «سگ‌کشی» پنجشنبه ۱۸ آذر ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه ۳ سیما خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره «استیکر» محصول‌محور است/ در مرحله اول داوری سخت بود


سید مسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر سومین دوره «جایزه سال استیکر» درباره داوری مرحله اول آثار این مسابقه توضیح داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی فیلم‌های بخش «کرونا» جشنواره «سینماحقیقت» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فیلم‌های بخش غیررقابتی «کرونا» در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» معرفی شدند.

این فیلم‌ها به شرح زیر است:

«از پشت شیشه‌ها» (امیر اخوان)

«پرده» (ایمان بهروزی)

«جان پناه» (فرزاد جعفری)

«در قرنطینه» (حجت‌الله عدالت پناه)

«ریشه‌ها» (محمد حسنی)

«طاعون قرن» (محمد عبدی‌زاده)

«کرونا و من؛ نه روایت تصویری» (کار گروهی)

«گلشهر» (حسین نژاد موسی)

«فقط پنج گرم» (احسان رأفتی داریان)

«نظیفه» (محمد صفا)

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذر ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گلچین ترانه‌های علی رستمیان منتشر شد/ همراهی نوازندگان مطرح


علی رستمیان از خوانندگان پیشکسوت موسیقی ایرانی در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود آلبوم «گلچین ترانه‌ها» را در دسترس مخاطبان قرار داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقش ناوگان سینمایی در ساختار فرهنگی کشور/ نیاز به درمان فوری است! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر– گروه هنر: «بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ» از هنگام سخنرانی رهبر انقلاب در آغازین روزهای کار دولت سیزدهم اتفاقی مهم در حوزه فرهنگی بود که خبرگزاری مهر هم در سلسله مطالب پیوسته آن را دنبال می‌کند. در این شماره به سراغ ساختار سینمایی کشور رفتیم و در گزارش فاطمه ترکاشوند از نگاهی ساختار نهادهای و جریان‌های سینمایی را بررسی کردیم.

اگرچه فرهنگ عنوانی کلی است که به ریشه‌های جهت‌دهنده به باورها و رفتارهای یک جامعه اشاره دارد اما از آنجا که معمولاً حاکمیت‌ها، فرهنگ را از طریق تولیدات و خدمات فرهنگی ارائه و توسعه می‌دهند و برای ارائه و توسعه خدمات و تولیدات فرهنگی، نهادهایی را سازمان‌دهی می‌کنند، نیاز داریم که با دید کلی به این سازمان‌دهی بیش از تمرکز بر تولیدات و خدمات به صورت جزئی توجه کنیم چرا که «فرهنگ» عملاً برآیند تاثیرات کلی خدمات و تولیدات این نهادهاست که به فرهنگ عامه راه پیدا کرده است.

در این مقاله با تمرکز بر سازمان‌دهی نهادهای فرهنگی کشور در حوزه سینما، توضیح خواهیم داد که چرا و چطور این سازمان کلی، دچار آشفتگی شده و نشانه‌های این آشفتگی را از علائمی نظیر عدم تناسب بودجه با کارآیی، موازی‌کاری‌ها و نظایر آن‌ها، ردیابی و پیگیری خواهیم کرد. تکرار این الگو برای دیگر حوزه‌های مهم فرهنگی همچون کتاب، موسیقی و… می‌تواند زاویه‌دید کلانی را به ساختار فرهنگی کشور و ضروریات بازسازی آن باز کند.

اهداف و ماموریت‌های نهادهای سینمایی به ما چه می‌گوید؟

شاید از خودتان بپرسید تاریخچه این نهادها چه اهمیتی دارد و قرار است کدام درد را از ساختار فرهنگی سینمای کشور درمان کند. نکته اینجاست که اولین مرحله شناخت مسئله، دانستن و اشراف به خطوط زمانی شکل‌گیری آن مسئله است.

نگاهی اجمالی به تاریخچه شکل‌گیری این نهادها در تطبیق با اهداف و ماموریت‌های آن‌ها، نشان خواهد داد که برخی از این نهادها نه با ماموریتی ویژه که پیش‌تر در فهرست اهداف نهادهای دیگر نیامده، آغاز به کار کرده‌اند بلکه صرفاً به علت ناتوانی نهاد سابق از تحقق آن اهداف، در نهاد جدید، تکرار شده‌اند.

نقش ناوگان سینمایی در ساختار فرهنگی کشور/ نیاز به درمان فوری است!

نقش ناوگان سینمایی در ساختار فرهنگی کشور/ نیاز به درمان فوری است!

نقش ناوگان سینمایی در ساختار فرهنگی کشور/ نیاز به درمان فوری است!

نقش ناوگان سینمایی در ساختار فرهنگی کشور/ نیاز به درمان فوری است!

بودجه سازمان‌های سینمایی به ما چه می‌گوید؟

نقش ناوگان سینمایی در ساختار فرهنگی کشور/ نیاز به درمان فوری است!

از آنجا که بنیاد فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوانان، موسسه رسانه‌های تصویری، سینماشهر و خانه سینما از توابع سازمان سینمایی محسوب می‌شوند، مقایسه شکل بودجه‌ریزی سازمان سینمایی در طول بیش از یک دهه نشان می‌دهد علی‌رغم تغییرات ساختاری و مدیریتی، نسبت بودجه‌ها برای هر یک از این نهادهای تابعه تقریباً ثابت بوده است. درواقع سازمان سینمایی هیچ وقت تصمیم به تغییر نسبت بودجه‌ها متناسب با کارآمدی یا بازدهی یا لااقل به علت تغییر سیاست‌های خود نگرفته است.

گفتنی است در مورد بودجه برخی نهادها همان طور که نمودار نشان می‌دهد، هیچ اطلاعی در دست نیست.

مشابهت وظایف و سیاست‌ها در نهادهای سینمایی به ما چه می‌گوید؟

نقش ناوگان سینمایی در ساختار فرهنگی کشور/ نیاز به درمان فوری است!

شاید انتظار اینکه وظیفه تولید یا آموزش نیروی انسانی در یک نهاد متمرکز و منحصر شود، انتظار درستی نباشد اما آیا تعدد نهادهای دولتی با بودجه عمومی که وظیفه تولید داشته باشند هم موضوع قابل پذیرشی است؟ آن هم در حالی که سیاست‌های همه آن‌ها مشابه صورت‌بندی شده و همگی در عمل مجبور به سرمایه‌گذاری بر تعداد و توان مشخصی نیروی انسانی برای تولید هستند.

آیا فقدان مرکزیت در امر نظارت بر تولید و اکران فیلم، باعث از بین رفتن وحدت رویه و سرگردانی تولیدکنندگان محتوا در میان معیارهای مختلف و بعضاً ناهمگون نمی‌شود؟

آیا نهادسازی برای آموزش نیرو و تولید فیلم ذیل دولت که بررسی بازدهی آن‌ها هزاران مسئله سیاسی و غیرشفاف را به همراه می‌آورد به جای شکل دادن به کمپانی‌های تولید فیلم که تمرکز بر تولید با توجه به بازار تماشا و سیاست‌ها و رویکردهای خودشان داشته باشند، کار خوبی است؟

آیا موازی کردن دو نهاد بزرگ و قدرتمند در عرصه مدیریت ناوگان سینمای کشور اقدام اخلال‌گرانه‌ای نیست؟

مجلس شورای اسلامی

ناگفته نباید گذاشت که مجلس شورای اسلامی در طول ادوار مختلف طی سال‌های متمادی در وظیفه خود نسبت به تنظیم‌گری نهادهای فرهنگی در حوزه سینما به وسیله قانون‌گذاری تعللی نابخشودنی داشته و فقدان رصد پیوسته نهادهای فرهنگی، علل ظهور و افول آن‌ها در نسبت با اهداف و ماموریت‌هایشان از سوی مجلس باعث شده تا حتی در صورت پایان یافتن ماموریت نهادی چون «موسسه رسانه‌های تصویری»، چنین نهادی بسیار دیر منحل شود.

فقدان رصد مستمر و نظارت حسابگرانه همچنین باعث شده تا نهادی چون «بنیاد فارابی» با تغییر مداوم اهداف و ماموریت‌هایش در هر دوره‌ای به فراخور زمانه مسئولیتی را به دوش گیرد چنان که معلوم نیست باید دقیقاً بابت کدام یک پاسخ‌گو باشد. بنیاد فارابی همواره از بودجه‌ای برخوردار بوده که نقش تولیدی را به آن محول می‌کرده است اما تعداد تولیدات این نهاد نشان می‌دهد که مجلس تا چه اندازه به دور از واقعیت‌های این نهادها، برای آنان بودجه تصویب می‌کرده است.

همچنین کمبود اطلاعات در سایر بخش‌ها و نهادهایی چون «سینماشهر» و «سازمان توسعه سینمایی سوره» نیز از یک سو باعث می‌شود تا نتوانیم عملکرد آن‌ها را به قضاوت بنشینیم و از سوی دیگر نشان می‌دهد که مجلس شورای اسلامی هم دغدغه‌ای برای هم‌گام‌سازی و هماهنگ‌سازی این نهادها نداشته است. حال آنکه وظایف و اختیارات «سازمان سوره» و «سازمان سینمایی» بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و مشکلات متعددی چون جنجال اکران نکردن فیلم‌ها در سینماهای حوزه که در سال‌های گذشته با آن‌ها روبه‌رو بودیم، حاصل همین موازی‌سازی‌های نهادها با یکدیگر است.

بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی

مسئله مهم دیگری که خصوصاً در دهه ۹۰ با آن مواجه شده‌ایم، خروج شاکله کلی سازمان‌دهی سینمایی از شاکله دولتی به شاکله خصوصی و نیمه‌خصوصی یا خصولتی است. گذشته از آنکه در این بخش هم رد پای کم‌کاری‌های مجلس شورای اسلامی در قانون‌گذاری و تسهیل‌گری و تنظیم‌گری دیده می‌شود اما حالا پس از یک دهه می‌توان گفت کلیت ناوگان سینمایی کشور در برخوردهای مستمر با خود به نوعی نظم پر نقص دست یافته است که عمدتاً شامل بخش‌های تولید، سینماسازی و اکران می‌شود.

درواقع با رشد روند خصوصی‌سازی، بخش‌های مختلفی در ساخت سالن‌های سینما وارد شده‌اند که به طور طبیعی و به علت فقدان قوانین مربوطه، همزمان در حوزه فیلمسازی و اکران نیز تبدیل به قدرت شده‌اند. این بدان معناست که از تولید، سالن‌سازی و اکران، تمرکززدایی بی‌قاعده‌ای صورت گرفته و چندان دقیق نمی‌توان ادعا کرد که چند درصد در دست دولت است.

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از صاحبان و سکان‌داران اصلی سالن‌های سینما همچنان به ساخت و تجهیز سالن‌های خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که کلان‌سرمایه‌داران خصوصی نظیر شرکت گلرنگ (صاحب پردیس سینمایی کوروش تهران) نیز سکان اغلب پردیس‌های بزرگ در کلان‌شهرهای کشور را به دست دارند. نهادهای نظامی اصلی کشور در سرتاسر ایران، مال‌ها و پردیس‌های سینمایی پول‌سازی را تاسیس و بهره‌برداری کرده‌اند.

این پراکندگی در تصدی‌گری سالن‌های سینمایی، مسائل فراوانی را در برنامه‌ریزی اکران فیلم‌ها ایجاد کرده که گه‌گداری با برچسب‌هایی نظیر «فیلم‌سوزی»، «مافیای اکران» و امثالهم در فضای خبری انباشته می‌شوند بی آنکه اقدامی جدی برای حل‌شان صورت گیرد. از سوی دیگر، روشن نیست که برخی دیگر از نهادهای حاکمیتی اجازه صرف بیت‌المال برای احداث سینما را دارند و در صورت تایید، عواید و درآمدهای حاصله در کجا مصرف می‌شود.

نقش ناوگان سینمایی در ساختار فرهنگی کشور/ نیاز به درمان فوری است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی آثار راه‌یافته به بخش عکس و پوستر فصل‌واره «ایثار»


آثار راه‌یافته به نمایشگاه عکس و پوستر نخستین فصل‌واره استانی فرهنگی و هنری «ایثار» معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آئین گرامیداشت زنده یاد ابراهیم منصفی


شب گذشته به همت جمعی از اهالی فرهنگ و هنر به مناسبت ۱۶ آذر سالروز تولد زنده یاد ابراهیم منصفی(رامی) هنرمند و شاعر مطرح هرمزگانی، آئین بزرگداشتی در فرهنگسرای انقلاب بندرعباس با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر هرمزگان برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع