X

بایگانی آذر 17, 1400

دفتر سینمایی

چرا بازیگر «کهنه‌سوار» همیشه نقش مثبت بازی می‌کند؟


محمود مقامی بازیگر سریال «کهنه سوار» این روزها در تدارک ساخت یک سریال دفاع مقدسی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گریه آقای بازیگر برای مادرش در برنامه خندوانه + فیلم


علی هاشمی بازیگر تئاتر و تلویزیون، در برنامه خندوانه به یاد مادرش آهنگ خواند و گریه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوست دارم کار فاخر دفاع مقدسی بسازم


محمود مقامی بازیگر سریال «کهنه سوار» این روزها در تدارک ساخت یک سریال دفاع مقدسی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سوژه در مستند گاهی علیه خود عمل می‌کند/ آیینه تمام نمای خودمان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

امیرحسین خلیل زاده کارگردان مستند «ننه مخمل» که در بخش مسابقه بلند پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه آشنایی با سوژه این اثر که ماجرای زندگی روزمره پیرزنی ساکن روستای خفر است، گفت: خفر سمیرم منطقه‌ای پای رشته کوه دنا است و بلندترین روستای نزدیک قله به شمار می‌رود. ما درگیر ساخت مجموعه‌ای در همکاری با خانه مستند اوج بودیم و می‌خواستیم مادرانی از اقوام مختلف را بیابیم که هریک از آنها قصه‌ای دارند و شاید الگویی هم باشند ور درهمین راستا، از استادان و محققانی که در حوزه مردم شناسی صاحب کرسی در دانشگاه‌ها هستند و بر جوامع کردستان، لرستان، جنوب و سیستان و بلوجستان پیش از این تحقیق کرده بودند، کمک گرفتیم. برخی از دوستان ما نیز در حوزه مستندسازی در شهرهای مختلف افرادی را به ما معرفی کردند. ضمن اینکه خودم نیز پیش از این سفرهای مختلفی به شهرهای دیگر داشتم و سوژه‌هایی زیادی را به من معرفی می‌کردند.

وی افزود: ما در چند مقطع و طی چند سفر به نواحی مختلف ایران، در نهایت به دو سه سوژه رسیدیم که یکی از آن‌ها ننه مخمل بود و از طایفه تاجیک در منطقه لر نشین اطراف کوه دنا که اهالی‌اش گویش لری دارند اما از تیره‌های مختلف هستند. وی کاراکتری قوی و جذاب داشت و در عین حال تناقضات انسان مدرن را هم می‌توانست به تصویر بکشد.

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که چطور موفق شده است سوژه مستند خود را مجاب به صحبت صادقانه مقابل دوربین کند، عنوان کرد: از آبان ماه سال ۹۸ تا همین ۴ ماه پیش درگیر فرآیند تولید این مستند بودیم. بخشی از این زمان، علاوه بر دشواری‌های ناشی از کرونا صرف جلب اعتماد سوژه شد. ضمن اینکه به هر حال فرهنگ هر منطقه متفاوت است و ممکن است هر لحظه ساخت پروژه منتفی شود. اما به هر حال مستندسازی هم فوت و فن‌های خاص خود را دارد و می‌توان و اساساً بهتر است معتمدی را در منطقه انتخاب کرد و او را واسطه میان سوژه و مستندساز قرار داد. از سویی دیگر وقتی سوژه نیز صداقت شما را به عنوان مستندساز درک کند و اعتمادش نسبت به اینکه می‌خواهید یک اتفاق را واقعی به تصویر بکشید، جلب شود، خودش با مستند همراه می‌شود. ننه مخمل برای من مثل مادربزرگم بود که هر شب با وی تماس تلفنی می‌گرفتم و این معاشرت ننه مخمل را شبیه به قوم و خویش برای من کرده بود. خودش نمی‌توانست در مواردی چیزهایی را بازگو کند اما من از شیوه‌هایی که شاید قبل از این در مستندهای دیگرم در ارتباط با پیرزن‌ها از جمله مستند «ننه آقا» کار کرده بودم، بهره گرفتم. اصولاً با مادربزرگ‌ها ارتباط خوبی برقرار می‌کنم و وقتی تعامل با سوژه صادقانه برقرار شود، ماحصل فیلم نیز صادقانه و صریح خواهد بود.

خلیل‌زاده با اشاره به نگرانی‌هایش در جریان ساخت این مستند عنوان کرد: متاسفانه گاهی اطرافیان ننه مخمل می‌گفتند وی برای حضور در فیلم ما پول گرفته است اما واقعیت نداشت. ما تا آخرین لحظه نگران این بودیم که مبادا سوژه آسیبی از این جریان ببیند. همچنین یک مستندساز در این جنس کارها باید این نکته را در نظر بگیرد که هر لحظه ممکن است یک روستایی یا اطرافیان سوژه مشکلی را در روند کار ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه مستندهایی از این دست را «آیینه تمام نمای خودمان» نام گذاشته است، توضیح داد: این جنس از آثار به نظرم بهانه‌ای است برای اینکه زندگی و اعتقادات خودمان را در شخصیت دیگری ببینیم. البته چون مستند است باید به سوژه و موضوع کاملاً نزدیک باشد و من فیلمساز نباید چیزی از روایت کم یا به آن اضافه کنم. «ننه مخمل» یک پرتره اجتماعی درباره شخصیتی است که شباهتی هم شاید به یکی از اعضای خانواده‌های امروز دارد.

این مستندساز تاکید کرد: احساس نکردم خانه ننه مخمل با کسی که در شهر کوچک یا بزرگی زندگی می‌کند، فرق زیادی دارد. او همان دغدغه‌های مالی امروزی و هم حرص به زمین خریدن و هم عشق به بچه و شاید دعوا و بحث‌های روزمره را که در خانواده‌های ایرانی و حتی خارجی هست، دارد. این فیلم می‌تواند برای مخاطبان خارجی نیز روایت درستی داشته باشد. به طور کلی به دنبال اسطوره‌سازی نبودم و نمی‌خواستم الگویی نشان دهم. همیشه می‌گویم که در مستند سوژه گاهی خود علیه سوژه عمل می‌کند. ننه مخمل نیز اینجا گاهی علیه ننه مخمل است.

خلیل زاده در پایان درباره برنامه اکران و ارسال فیلم به جشنواره‌های بین‌المللی گفت: تهیه کننده این کار مهدی مطهر و خانه مستند سفارش دهنده این فیلم است و بعد از حضور در جشنواره «سینماحقیقت» برای آن حضورش در ایونت های مختلف برنامه ریزی خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش «دشت خاموش» در بخش پانورامای جشنواره فیلم «جاده ابریشم» چین – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی به تهیه‌کنندگی سعید بشیری که مدتی است روی پرده سینماهای «هنر و تجربه» رفته است در هشتمین دوره جشنواره فیلم «جاده ابریشم» به نمایش درمی‌آید.

هشتمین دوره جشنواره فیلم «جاده ابریشم» ٨ تا ١٢ دسامبر مصادف با ۱۷ تا ۲۱ آذرماه در شهر فوژو کشور چین برگزار می‌شود و «دشت خاموش» در بخش پانورامای این جشنواره که غیررقابتی است، اکران می‌شود.

پخش بین‌المللی «دشت خاموش» به زندگی و کار چند خانواده کارگری با کارفرمای خود می‌پردازد.

علی باقری، فرخ نعمتی، مهدیه نساج، تورج الوند، مجید فرهنگ، ناصر علاقمندان، راضیه ایرانی، نرگس امینی، محسن یگانه، مهتاب خوش‌منش، شقایق آقازاده، اهورا بهرامی، پارسا و ارشا سبحانی، برسام بهرامی، مینا سرقره در این فیلم بازی کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی فیلم‌های ایرانی بخش مسابقه بین‌الملل «سینماحقیقت» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ۷ فیلم ایرانی به بخش‌های مختلف کوتاه، نیمه بلند و بلند مسابقه بین‌الملل پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» راه پیدا کردند. مستندهای «ایستوود» به کارگردانی علیرضا رسولی نژاد، «چهره پرداز» به کارگردانی جعفر نجفی و «استخوان‌های شکسته» به کارگردانی علیرضا معماریانی به بخش مسابقه بلند «بین‌الملل» راه یافتند و در کنار ۱۲ مستند خارجی به رقابت می‌پردازند.

«گیسلو» به کارگردانی محمدصادق اسماعیلی و «بچه‌های زمین خاکی» ساخته میکائیل دیانی راهی بخش فیلم‌های نیمه بلند مسابقه بین‌الملل «سینماحقیقت» شدند و با ۷ مستند خارجی در این بخش مورد داوری قرار می‌گیرند. «بی‌بی جان» به کارگردانی مشترک نرگس جودکی و ایمان پاکنهاد و «آب، باد، خاک، نان» به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری به بخش فیلم‌های کوتاه مسابقه بین‌الملل راه یافته و در کنار ۱۰ مستند خارجی این بخش داوری خواهند شد.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینمای مستند ایران «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذر به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جوان‌ها می‌خواهند یک شبه پیکاسو شوند


داود رواسانی که قرار است آثاری از او در شهر قونیه به نمایش گذاشته شوند، درباره اهمیت آموزش آکادمیک اظهار کرد: «متأسفانه بسیاری از جوانان ما چون فکر می‌کنند باید یک شبه به خیلی جاها برسند، عجله به خرج می‌دهند و بدون اینکه مراحل آکادمیک را طی کنند می‌خواهند یک شبه پیکاسو شوند و این شدنی نیست.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالار عقیلی «خواجوی کرمانی» شد/ حامیان کرمانی بدقولی کردند


بهروز غریب‌پور کارگردان اپرای «همای همایون» با اشاره به ضبط موسیقی این اپرا با آهنگسازی بهزاد عبدی و حضور سالار عقیلی، اعلام کرد ادامه ساخت این اپرا نیازمند تأمین منابع مالی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بهمن سبز» برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر آماده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مؤسسه «بهمن سبز»، سید مصطفی حسینی مدیرعامل مؤسسه «بهمن سبز» درباره میزان آمادگی سینماهای این مؤسسه برای حضور در جشنواره فیلم فجر گفت: مؤسسه «بهمن سبز» حوزه هنری طی یک سال اخیر با پیگیری و طرح مطالبات سینماداران در سطوح مختلف برای بازگشایی و احیای چرخه سینماها تلاش بسیاری کرد و علیرغم تعطیلی سینماهای بخش خصوصی کوشش کرد تا این هنر زنده بماند. در حال حاضر و در فاز دوم طرح توسعه ما ۱۴۴ پرده در ۵۹ سالن سینمایی در حال خدمات‌دهی به مخاطبان سینما داریم که در این مدت ساخته یا بازسازی شده‌اند و به زودی نیز تعداد دیگری سالن در شهرهای مختلف افتتاح شده و آغاز به کار می‌کنند.

وی ادامه داد: طی این سال‌ها مؤسسه «بهمن سبز» همواره در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر، به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور همراه با سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، سال گذشته با ۲۵ سینما جمعا در ۱۵ استان کشور میزبان مخاطبان خود بودیم و امسال نیز با توجه به حذف ۵۰ درصدی ظرفیت سالن‌ها با صددرصد ظرفیت خود در تهران و استان‌های کشور آماده خدمت‌رسانی به علاقمندان سینما هستیم.

مدیرعامل «بهمن سبز» همچنین درباره تاثیر ساخت سالن‌های جدید و با کیفیت در رونق بخشی جشنواره نیز اظهار کرد: ساخت سالن‌های جدید و یا بازسازی سالن‌های قدیمی در شهرها و استان‌ها بسیار در جذب مخاطب تاثیرگذار است، بخصوص سینماهایی که مصادف با ایام جشنواره افتتاح می‌شوند، می‌توانند کمک بسزایی در رونق جشنواره داشته باشند. به واسطه ارتقای سالن‌ها می‌توانیم کیفیت جشنواره را بالا ببریم چرا که جشنواره فیلم فجر رویداد بسیار مهمی است و صاحبان آثار دوست دارند برای اولین بار در جشنواره آثارشان با کیفیت دیده شود، بواسطه بازسازی‌ها و ساختی که داشتیم این فرصت فراهم شده تا بتوانیم در شهرستان‌ها نیز با کیفیت قابل قبول و خوبی جشنواره را برگزار کنیم و آثار را به نمایش بگذاریم.

حسینی در ادامه درباره سامانه گیشه ۷ نیز توضیح داد: این سامانه در حال حاضر مشغول خدمات‌دهی به مخاطبان سینماست و ما این آمادگی را داریم که با زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های فنی که در اختیارمان قرار دارد، در بخش فروش بلیت آنلاین نیز همراه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع