خوشنویسی ایرانی جهانی شد
برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران به عنوان هفدهمین عنصر فرهنگی ناملموس ایران لحظاتی پیش در شانزدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو بررسی و در فهرست میراث جهانی ثبت شد.
برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران به عنوان هفدهمین عنصر فرهنگی ناملموس ایران لحظاتی پیش در شانزدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو بررسی و در فهرست میراث جهانی ثبت شد.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» شامگاه پنجشنبه ۲۵ آذرماه در تالار وحدت برگزار شد.
این مراسم با ۵۰ دقیقه تأخیر و در ساعت ۱۸:۵۰ با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، محمد حمیدیمقدم مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما از مسئولان حاضر در این مراسم بودند.
اجرای این مراسم را محمد سلوکی برعهده داشت.
محمد حمیدیمقدم دبیر پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت اولین سخنران این مراسم بود که در سخنانی به ارائه گزارشی درباره دستاوردهای این دوره از جشنواره و برنامههای پیش رو پرداخت.
حمیدی مقدم گفت: هنرمندان گرامی و دوستداران سینمای مستند سلام و سپاس از حضور گرم شما. خوشامدگویی به همه شما دارم. وقتی از مستند حرف میزنیم از هم پیمان شدن با حقیقت حرف میزنیم از کسانی حرف میزنیم که مثل آینه در همه جا میدرخشند تا تصویرگر حقیقت باشند اگر نام آوینی روشنگر جشنواره سینماحقیقت است دلیلش همین پایمردی است بر این باوریم که نوبت درخشیدن سینمای مستند است و به همین دلیل با کرونا از میدان بیرون نرفتیم در حالی که خیلی از رویدادهای فرهنگی و هنری به دلیل کرونا با تأخیر و تعویق رو به رو شدند سینمای مستند در همه صحنهها بود، هم مستندساز دوربینش را زمین نگذاشت و هم جشنواره این تلاش را بازتاب داد وقتی از مستند حرف میزنیم از حضور در خط مقدم حرف میزنیم مستندسازان همیشه در صف اول چالشها هستند، خطر را به جان میخرند به طوری که جلوههای فراوانی را در شرایط کرونا شاهد بودیم، جامعه به یاری آنها درد را شناخت و جامعه امیدوارانه حرکت کرد در جشنواره هم طراحی شیوه برخط و آنلاین باعث شد تهدید کرونا به فرصت تبدیل شود. با بهرهگیری از تجربه پیشین، پوست اندازی جشنواره آغاز شده است، بهینهسازی تماشای مستند، پرداخت سهم فروش به سازندگان و… در شکل جدید جشنواره انجام شد.
وی افزود: در دوره گذشته برای مقابله با تهدید کرونا با شیوه برخط، عدالت فرهنگی تحقق پیدا کرد و مخاطبان زیادی به مخاطبان جشنواره اضافه شد امسال هم یک ضابطه به مقررات جشنواره اضافه شد. حق نخستین نمایش فیلم که نتیجه دو سال تلاش بود یعنی هر فیلمی که قصد حضور در بخش مسابقه را دارد باید اولین نمایش خود را در داخل کشور در جشنواره سینماحقیقت تجربه کند به همین ترتیب سال تحویل مستندسازی با این جشنواره آغاز میشود. فیلم برای حضور در بخش مسابقه ملی باید اولین نمایش ملی و بینالمللی را در این رویداد تجربه کند. دومین تلاش ما این است فیلمهای بخش بینالملل اولین نمایش آسیایی و یا بینالمللی خود را در این رویداد تجربه کنند. به هر حال این اعتباربخشی به جشنواره باید پله به پله طی شود. این حرکت طی سه گام طراحی شد که اولین گام امسال برداشته شد وقتی از مستند حرف میزنیم باید به تنگناهای مالی و دشواریهای کار در شرایط کرونا هم حرف بزنیم. شرایط سخت دو سال گذشته مستند را نحیف و مستندسازان را ناگزیر کرد که با دستان خالی دست به تولید بزنند اینجاست که حمایتها میتواند راهگشا باشد. وقتی از مستند حرف میزنیم از یک خانواده گسترده در سراسر ایران و از مخاطبانی به وسعت دنیا حرف میزنیم راههای نرفته زیادی برای ایجاد ارتباط مؤثر با مخاطبان جهانی پیش روی ماست اما مستندهای ما هنوز تأثیرگذاری کافی در منطقه ندارند و عدم ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و هم زبان ایراد بزرگی است که باید برای رفع آن تلاش کنیم برای بیان حرفهای ملی خود با دستور زبان بینالمللی نیازمند مهارت و تجربه بیشتری هستیم تا بتوانیم فرهنگ ارزشمند خودمان را به شکل برجسته در حوزه بینالملل بیان کنیم در فرهنگ ما همیشه سخت کوشی و صبر تشویق و یاس و نامیدی تقبیح میشود.
وی افزود: سنگین شدن کفه ترازو به سمت فیلمهای اجتماعی یکی از دلایلی است که چنین فیلمهایی حضور خود را بیشتر به رخ میکشند باید با تفکر راهبردی و جامعه کر سرمایهگذاری در حوزه گونههای دیگر تقویت شود. جایزه سرباز وطن با نگاه عمق بخشیدن به نگاه حاج قاسم طراحی شده است؛ مفاهیم ارزشمندی که جامعه ما و دنیای معاصر نیازمند آن است. ما کوشیدیم با تمام توان جشنواره را پیش ببریم. مستند به حمایتهای جدید در همه حوزهها نیاز دارد تا به عنوان یک سند ملی مورد حمایت قرار بگیرد و آثار بیشتری تولید شود و چشمانداز روشنی از ظرفیتهای کشور نمایان شود. وقتی از مستند. حرف میزنیم از زندگی با تمام وسعت خود حرف میزنیم.
معرفی برگزیدگان بخش مسابقه بینالملل
در ادامه مراسم نوبت به اهدای جوایز بخش مسابقه بینالملل رسید.
در بخش مستند کوتاه و نیمهبلند مسابقه بینالملل، جایزه بهترین مستند کوتاه بینالملل به فیلم “یک سال در تبعید” از کشور ترکیه اهدا شد.
در این بخش جایزه بهترین مستند نیمهبلند بینالملل هم به مستند “یک تصویر، دو برداشت” به کارگردانی ساناز سهرابی از کشور کانادا اهدا شد.
جایزه ویژه هیأت داوران در این بخش به فیلم “در جریان کلمات” از کشور هلند اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم بلند مسابقه بینالملل این دوره از جشنواره سینماحقیقت نیز به صورت مشترک به دو مستند “بچههای اعجوبه” به کارگردانی احمد نکترکوپور از کشور فرانسه و مستند “چهرهپرداز” ساخته جعفر نجفی از ایران اهدا شد.
نجفی پس از دریافت این جایزه ضمن تشکر از هیأت داوران از همراهی تیم تولید مستند خود قدردانی کرد و گفت: خوشحالم که امشب دل پدر و مادر بختیاریام را شاد کردم و جایزهام را به مردم نجیب و با اصالت بختیاری تقدیم میکنم.
در ادامه جایزه ویژه هیأت داوران در بخش مستندهای بلند مسابقه بینالملل هم به مستند “استخوانهای شکسته” به کارگردانی علیرضا معماریانی از ایران اهدا شد.
فیلم برگزیده نیروی انتظامی
سردار مهدی حاجیان معاون اجتماعی نیروی انتظامی برای اهدای جایزه ویژه هیأت داوران ناجی هنر، در ادامه مراسم روی سن حاضر شد.
جایزه ویژه بهترین فیلم مستند از نگاه داوران ناجی هنر در بخش ملی جشنواره به فیلم “هیچکس منتظرت نیست” به کارگردانی محسن اسلامزاده اهدا شد.
اسلام زاده پس از دریافت جایزه اش گفت: ما خواستیم تا تلاشهای خانم علیزاده سوژه این فیلم را به تصویر بکشیم. آسیبهایی که در شهر تهران وجود دارد و غیر قابل کتمان است اما تلاش کردیم یک نگاه راهبردی داشته باشیم. از سردار تشکر میکنم که به مقوله آسیبهای اجتماعی دارند اما یک نگرانی بزرگ وجود دارد که این است که مرکزی که ما از آن فیلم ساختیم در حال تعطیلی است میخواهند این مرکز را با بهانه و تهدیدهایی از خانم علیزاده بگیرند. حال منطقه شوش و هرندی خوب نیست و با شعار دادن درست نمیشود کارتن خوابها وجود دارند و نیازمند افراد مثلی خانم علیزاده هستند. خانم علیزاده در حال کوچ به کرج است و این یک نقطه سیاه در فعالیتهای اجتماعی در تهران است و خواهش میکنم هر کسی که دستش میرسد فکری به این قضیه کند.
دیگر جایزه این بخش به سپیده علیزاده فعال اجتماعی سوژه اصلی مستند “هیچکس منتظرت نیست” اهدا شد. علیزاده در این بخش از اهالی رسانه بابت توجه به معضلات شهری قدردانی کرد.
سردار حاجیان هم در سخنانی در این بخش بیان کرد: از همه عزیزانی که لایههای پیدا و پنهان آسیبهای اجتماعی را به تصویر میکشند تشکر میکنم باید یاری همه مسئولان را داشته باشیم و همه تلاش کنند این آسیبهای اجتماعی در جامعه کم شود نیروی انتظامی به عنوان خدمتگزار مردم در همه حوزهها بحث پلیس درمانگر را مطرح میکند که بتواند با علل مبارزه کند اگر ما با علل مبارزه کنیم موفقتر خواهیم بود همه مسئولان عزیز باید کمک کنند همه این زشتیهای سطح شهر را جمع کنیم به شرطی که همه عزیزان پای کار بیایند تا در کشور هیچ معتاد متجاهری نداشته باشیم به عنوان بیمار به آنها نگاه و آنها را درمان کنیم.
فیلم برگزیده شبکه مستند
در ادامه با حضور محسن یزدی مدیر شبکه مستند سیما مستند “تفنگ برادرم” به کارگردانی کامران جاهدی بهعنوان مستند برگزیده هیأت داوران این شبکه معرفی شد.
برگزیدگان بخش شهید آوینی
در ادامه مراسم با حضور هیأت داوران بخش شهید آوینی و محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، برگزیدگان بخش شهید آوینی معرفی شدند.
در این بخش تندیس برنزی بخش شهید آوینی به فیلم “تفنگ برادرم” ساخته کامران جاهدی اهدا شد.
جاهدی در این بخش گفت: این مستند دو سال از عمر من را گرفت و شاید برای اولینبار دوربین را به غرب کشور بردیم و از دفاع مقدس گفتیم. این جایزه را به مردم غیور غرب کشور اهدا میکنم.
تندیس نقرهای بخش شهید اوینی به مستند “روزهای ناتمام” ساخته مهدی قربانی اهدا شد.
قربانی در این بخش ضمن اشاره به مهاجرت برخی فیلمسازان و مستندسازان به خارج از کشور، از مسیولان خواست جلوی این جریان را بگیرند.
در ادامه مراسم تندیس طلایی جایزه شهید آوینی به محمد سلیمیراد برای مستند “سرباز شماره صفر” اهدا شد.
سلیمیراد جایزهاش را به روح پدر شهیدش اهدا کرد.
در ادامه جایزه ویژه دبیر جشنواره در بخش آوینی به مهدی حجتپناه کارگردان مستند “آن مرد” اهدا شد.
دومین جایزه ویژه دبیر جشنواره در این بخش به احمد ابراهیمی برای کارگردانی مستند “راکال” تعلق گرفت.
محمد خزاعی: دوران پدرخواندگی در سینما تمام شده است
در ادامه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و گفت: از همه دستاندرکاران این رویداد تشکر میکنم. امسال کرونا و بیماریهای مختلف بود و من مدام نگران مراسمهای حضوری جشنواره بودم اما محدودیتها رعایت شد. به مهمانان به ویژه زینب سلیمانی خوشآمد میگویم.
وی افزود: در دولت سیزدهم به ما مأموریت داده شده تا گفتمان جدیدی داشته باشیم که ما داریم روی آن کار میکنیم بحث گفتمان انقلاب، تولید و نهضت محتوایی و… در دستور کار ماست و راهبردهای جدیدی داریم. این به معنای محدودیتها برای سینماگران نیست بلکه کمک کننده است تا کمترین مشکل برای عرضه و تقاضا داشته باشیم. نکته دوم این است که در جلساتی که با مستندسازان داشتیم بحث عرضه و اکران فیلمها بود، مستندسازان به اکران، پخش تلویزیونی و... توجه داشتند از آقای حمیدی مقدم میخواهم با صنوف برنامهای داشته باشند تا ببینیم چگونه میتوانیم به راهکاری برسیم که سینمای مستند در کشور بهتر دیده شود و منحصر به عرضه و تقاضا در جشنوارهها نباشد.
خزاعی تاکید کرد: برنامهریزی در این موضوع خواهیم داشت، این دغدغه مستندسازان است و باید برطرف شود. بحث دیگر بودجه است با حمایت خوبی که وزیر دارد این نوید را میدهم که سال بعد سال جهش تولید باشد و در بودجه مستند در بخش تولید جهش چشمگیری داشته باشیم.
وی افزود: از آقای حمیدی مقدم میخواهم برای عرضه فیلمهای فیلمسازان ما فکر جدی کنید برنامهریزی شود تا فیلمهای ما در جشنوارهها و پلتفرمها به نمایش بیاید و شاهد شکوفایی آنها باشیم. در این مدت ۶۰ روز بالغ بر ۵۰۰ نفر از ملاقاتکنندگان را داشتهام. همه از شرایط موجود ناراضی بودند، یک نفر نبود که بگوید مشکلی وجود ندارد همه گلایه داشتند، بررسی اجمالی کردم تا ببینم چرا به این شکل است. چرا همه نگران هستند، به این رسیدیم که در سالهای گذشته تساهل و تسامحی بوده که باعث شده دغدغههای حدی شکل بگیرد اما ما برنامهریزی جدی به ویژه در تولید و عرضه خواهیم داشت.
وی گفت: سینمای ایران متعلق به ده هزار نفر است طبق آماری که داشتیم خانواده سینمای ایران بالغ بر ده هزار نبود، نمیتوانیم بگوییم همه تجهیزات و فرایندها در اختیار بیست سی نفر باشد امروز دوران پدرخواندگی سینمای ایران تمام شده امروز احتیاج به پدری داریم که خوب بشنود، بیندیشد و خوب عمل کند این چیزی است که سینماگران از ما میخواهند سینما متعلق به همه این و قرار نیست منافع عدهای خاص را تأمین کند، دوستان واضح میگفتند مشکل ما با یک تلفن در سازمان سینمایی حل میشد خدمت دوستان باید بگویم امروز قوانین حکمفرماست و تا زمانی که من در سازمان سینمایی باشیم سفارشها چ تلفنها جایی ندارد. بر اساس قانون عمل میکنیم. قول توسعه عدالت فرهنگی در همه جای کشور را میدهم و اینکه از همه تفکرات و اندیشهها در جهت توسعه استفاده کنیم. درب سازمان سینمایی به روی همه شما با هر گرایش و اندیشه باز است، منتظر شما هستیم این مأموریت دولت به ماست. من کمی نگرانم نگران چشمان منتظر فیلمسازان دارای استعداد در شهرستانها، نگران فیلمسازان مستقل و مستعدی که ناامید از ادامه حضور خود هستند. نگران هنرمندانی که درهای مختلف را به روی خود بسته میبیند، نگران کسانی که به سختی روزگار میگذرانند. من به عنوان یک عضو کوچک بسیاری از این مسائل را میدانم و دغدغه دارم. با این حال به آینده مطمئنم که سال آینده سال شکوفایی و تولید و اتفاقات خوب حداقل در بین مستندسازان، فیلمسازان کوتاه و حرفهای ها خواهیم بود این قول را به شما میدهم. امیدواریم با همراهی شما و ایستادن در کنار هم و دور شدن از حواشیای که در اختیار چند نفر از اهالی سینماست، روزهای بسیار خوبی را برای سینمای ایران رقم بزنیم.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه به ذکر خاطره یکی از مستندسازان درباره مذاکره حاج قاسم با اشرار و ساماندهی اوضاع آنها پرداخت.
اهدای جوایز بخش مسابقه ملی
در ادامه مراسم با حضور هیأت داوران، برگزیدگان بخش مسابقه ملی معرفی شدند.
جایزه بهترین صدا به میثم حسنلو و بامداد افشار برای مستند “بیبیجان” اهدا شد.
در بخش بهترین موسیقی جایزه به صورت مشترک به مهدی محمودخانی برای مستند “تکیه دولت” و یونس اسکندری برای مستند “ماجرای سال آخر اهدا شد.
در بخش بهترین فیلمبرداری جایزه اصلی به فرشاد و فرزاد فداییان برای مستند “قلعه برقرار” اهدا شد.
جایزه بهترین پژوهشگر به برهان احمدی برای مستند “زندگی در آرشیو” اهدا شد.
در بخش بهترین نویسنده و گفتار متن مستند به حسن نقاشی و هادی اسفندیاری برای مستند “دبستان پارسی” تعلق گرفت.
در بخش بهترین تدوین جایزه به حجت طاهری و عبدالخالق طاهری برای مستند “احتضار” اهدا شد.
جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه به حمید جعفری برای مستند “برگ” اهدا شد.
جایزه بهترین کارگردانی مستند نیمهبلند به فرشاد فداییان برای مستند “قلعه برقرار” اهدا شد.
در ادامه جایزه ویژه هیأت داوران به مستند “خروج ممنوع” ساخته علی همراز و مستند “آن شب” ساخته مینا قاسمی زواره اهدا شد.
اهدای جایزه “سرباز وطن”
در ادامه مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، زینب سلیمانی رئیس بنیاد مکتب شهید سلیمانی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره برای اهدای جایزه “سرباز وطن” یادبود شهید حاج قاسم سلیمانی روی سن حاضر شدند.
در این بخش جایزه “سرباز وطن” به حسن وزیرزاده برای مستند “آورتین” اهدا شد.
وزیرزاده در این بخش از مخالفان حاج قاسم سلیمانی دعوت کرد تا مستند “آورتین” را تماشا کنند.
در ادامه محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و بر لزوم توجه همزمان مستندسازان به مشکلات و امیدواریها تاکید کرد.
دومین بخش برگزیدگان مسابقه ملی
در این بخش جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند به حسن نقاشی برای مستند “دبستان پارسی” اهدا شد.
در ادامه جایزه بهترین مستند جشنواره برای مستند “قلعه برقرار” به تهیهکنندگی فرشاد فداییان و الهه نوبخت اهدا شد.
جایزه ویژه دبیر جشنواره در بخش مسابقه ملی به محمد صیاد عکاس پیشکسوت و سوژه مستند “آقای صیاد را ول کنید” اهدا شد.
دومین جایزه ویژه دبیر در این بخش به کارگردان مستند “بوی مادر، بوی دریا” اهدا شد.
در بخش پایانی این مراسم با حضور منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما جایزه مستند برگزیده مخاطبان جشنواره به نرگس جودکی و آقای پاکنهاد تهیهکنندگان مستند “بیبیجان” اهدا شد.
آئین اختتامیه پانزدهمین جشنواره “سینماحقیقت” در ساعت ۲۰:۵۵ به پایان رسید.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاه به ثبت جهانی پاسداشت هنر خوشنویسی ایرانی گفت: دستگاه های مختلف فرهنگی در برنامه های مختلف مسئله خوشنویسی را ویژه ببیند.باید با این هنر رفتارملی داشته باشیم.
مهدی فقیه بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره کمکاری خود در سینما هم گفت: کار درخوری در این سالها نبوده است و شخصاً هم پیشنهادهایی را برای کار قبول میکنم که در شأن مردم باشد. بیشترین حضور من در سینما مربوط به کارهای دفاع مقدسی بود که متأسفانه جریانش سمت و سوی متفاوتی در سالهای اخیر پیدا کرده است. ما این سروشکل جدید را نمیتوانیم بپذیریم.
وی افزود: شما خودتان آثاری مانند «هور در آتش» و یا «لیلی با من است» را با کارهای دفاع مقدسی سالهای اخیر مقایسه کنید. معنویتی را که آن آثار داشتند، کارهای جدید از دست دادهاند. ما اساساً نمیگوییم «جنگ» و میگوئیم «دفاع مقدس». ما در این سالها برای این «دفاع مقدس» چه کردهایم؟
فقیه درباره دلیل تغییر رویکرد در جریان سینمای دفاع مقدس هم گفت: آنگونه که باید از این حوزه حمایت نمیشود. ما هم زمانی بهصورت فیسبیلالله در اکثر این آثار ایفای نقش میکردیم. حقوقی هم به آن صورت نمیدادند اما ما به عشق جبهه و دفاع مقدس در آثار حضور پیدا میکردیم.
این بازیگر سینمای دفاع مقدس افزود: باید در این حوزه فعالیتهای بیشتری صورت بگیرد و بهحمدالله آقای خزاعی که به تازگی عهدهدار مسئولیت سینما شدهاند، خودشان از افراد دست به کار در این حوزه بودهاند. امیدوارم تدبیر خوبی در این زمینه اندیشیده شود تا کارهای دفاع مقدس معنوی بیشتر در سینما تولید شود.
این بازیگر پیشکسوت درباره حضور خود در آثار کمدی هم گفت: من واقعاً حضور در هر کاری را نمیپذیرم و کاری را انجام میدهم که در شأن مردم باشد. فیلم کمدی هم میتواند مفاهیم انسانی داشته باشد. آثار چارلی چاپلین هم کمدی است و هم مفاهیم انسانی را در بر میگیرد. کمدیهای ما اما یک بار ارزش دیدن دارند! هیچ مفاهیم انسانی هم در آنها نیست. اساساً فیلم در هر ژانری در حالی ارزشمند است که مفاهیم انسانی را در بر بگیرد. فیلمهایی که فاقد این ویژگی هستند هم اما ساخته میشوند و پول خوبی هم گیر صاحبانشان میآید!
وی درباره اینکه با این رویکرد آیا نگران حذف شدن از سینمای ایران نیست، گفت: اگر هم حذف شدیم، بعد از سالها تحصیل در این حوزه و با ۷۷ سال سن سراغ یک کار دیگر میروم! بالاخره شرایط امروز سینما اینگونه است و ما هم باید آن را بپذیریم. چه کار از دست من برمیآید؟ معتقدم مردم ما خوب هستند و باید هم کار خوب برایشان انجام دهیم، نه اینکه هر کاری را بپذیریم.
این بازیگر شیرازی سینمای ایران درباره امکان فعالیت در استانها هم گفت: متأسفانه همه چیز متمرکز در تهران شده است و امکان هیچ فعالیتی در استانها و شهرستانها وجود ندارد. هیچ امکانات فرهنگی و هنری در شهرستانها وجود ندارد و من نوعی برای فعالیت در این حوزه باید از زن و بچهام دور شوم و به تهران بیایم تا بتوانم کاری انجام دهم. بهترین کارها را ما میتوانیم در شهرستانها هم انجام دهیم اما همه امکانات در تهران است. هیچ رسیدگی به استعدادهای موجود در شهرستانها نمیشود.
مهدی فقیه در پایان درباره فعالیتهای این روزهای خود توضیح داد: به تازگی ایفای نقش در سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی را داشتم که یک کار ایلیاتی مرتبط با عشایر است، داستان آن از اواخر دوران قاجار روایت میشود و حاشیهای بر جریان مشروطه نیز دارد. الحمدلله این سریال کار خوبی شده است. مردم ما از عشایر زیاد میشنونند اما کمتر فیلم و سریالی مرتبط با زندگی این قشر را شاهد بودهایم. عشایر ایران همواره به غیور بودن معروف بودهاند و در دوران دفاع مقدس هم شهدای بسیاری را تقدیم کردهاند، به همین دلیل به تصویر کشیدن زندگی این قشر حتماً حائز اهمیت است و خوشحالم که در این کار نقشی داشتهام.
موسیقی متن و تیتراژ مجموعه مستندهای «جاده ابریشم» به آهنگسازی کیتارو شناسنامه اثر تصویری بود که بدون این ملودی و صدای پرویز بهرام قطعا این چنین ماندگار و مانا نمیشد.
انافتی فرصتهای درآمدزایی قابل توجهی را در صنعت سرگرمی ایجاد میکند، اما به همان اندازه نیز برای دروازهبانان فعلی تهدیدزا است.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اختتامیه پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جشنواره فیلم فجر و ارزیابیاش از بازدید دبیرخانه این جشنواره اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر تقویم و زمان بندی خوبی دارد و طبق برنامههایش جلو میرود. ۵ دی ماه فیلمهای بخش مسابقه نهایی اعلام خواهد شد. جمعبندی خودم به شخصه این است که به لحاظ کمی و کیفی، جشنوارهای خوب را شاهد خواهیم بود.
اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد فیلمهای زیاد در صف اکران مانده و برنامههای وزارتخانه برای ساماندهی این فیلمها و فیلمهای جدیدی که به صف اکران میپیوندند، چیست؟ گفت: در حال حاضر با برنامه فشردهای روبرو هستیم؛ نزدیک ۲۰۰ فیلم سینمایی در نوبت اکران داریم. به همکارانم در سازمان سینمایی متذکر شدهام و در حال برنامهریزی هستند تا با حداقل مشکل از این برهه گذر کنند. فکر میکنم الان نیز وضعیت فیلمهای در حال اکران و استقبال مردم خیلی خوب است.
وی همچنین در مورد بودجه فرهنگی و کسری بودجه توضیح داد: اتفاق خوبی در دولت افتاد؛ اینکه بودجه نهادها افزایش آنچنانی نداشت، دولت یک تصمیم بزرگ برای حوزه فرهنگ گرفت، اینکه ۲ درصد بودجه دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی برحسب آئین نامهای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه خواهد کرد، سال آینده در حوزه سینما، تئاتر و برنامههای دیگر هنری صرف شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه این موضوع اختیاری است و دستگاهها مکلف به اجرای این امر نیستند، نیز گفت: وقتی مجاز است، یعنی فضای مطالبهگری وجود دارد. قبلاً این میزان، یک درصد بود که در جلسه نهایی دولت به ۲ درصد ارتقا پیدا کرد.
مدیرکل هنرهای تجسمی به مناسبت ثبت هنر سنتی خوشنویسی ایران در یونسکو یادداشتی را منتشر کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در حاشیه مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.
خزاعی درباره تعداد زیاد فیلمهای آماده اکران بیان کرد: خیلی سال است که با این پدیده روبرو باشیم که ۲۰۰ فیلم آماده اکران باشند و تعدادی از اینها پروانه نمایش داشته باشند و برخی از آنها هم با سیاستهای دولت جدید همخوانی نداشته باشد! پس این موضوع، موضوعی عادی به حساب نمیآید اما شامل حال ما شده است و باید آن را مدیریت کنیم. بحث نظارت مطرح نیست، بلکه بحث این است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید اکران در بخش خصوصی هم صورت پذیرد که سبب استقبال مردمی هم میشود و کاری غیر از این را نمیتوانیم انجام دهیم.
وی افزود: از طرف دیگر تمامی سینمادارها متضرر شدهاند و ضرر و زیان آنها مطرح است که دو سال است شرایط بدی را تحمل کردهاند. این جریان فرهنگی و بحرانی که ایجاد شده، بی سابقه بوده است اما تلاش خواهیم کرد کمترین آسیب به اهالی سینما وارد شود.
رئیس سازمان سینمایی درباره اینکه آیا فیلمهایی که در دولت قبلی پروانه نمایش دریافت کردند، مورد بازبینی و نظارت قرار میگیرند یا خیر، گفت: خیر، بازبینی ما به این صورت است که شورایی موضوع آنها را مشخص کنند تا شرایطی را نیز برای آنها فراهم کنیم. برخی از صاحبان این آثار، حتی اصلاحاتی را که شوراهای قبلی به آنها اعلام کردهاند، اعمال نکردهاند! و میخواهند بدون اصلاحات قبلی فیلمهایشان را اکران کنند. اینها مواردی است که به ما ارتباطی پیدا نمیکند چون در دولت قبلی اتفاق افتاده است. ۲ فیلم نیز در میان این فیلمها است که در حال بررسی هستند تا شرایط اکران شأن فراهم شود. نیت ما بیشتر، تعامل با فیلمسازها است تا کمک کنیم فیلمها اکران شوند و اصلاً سیاست نگهدارنده و بازدارنده نداریم.
وی اظهار کرد: به شخصه نگران سرمایههای فیلمسازها هستم؛ به همین دلیل اگر بتوانیم با محتوای آثار کنار بیاییم، صد درصد از اکران آنها حمایت میکنم.
خزاعی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره راهاندازی جشنوارهای جهانی با گرید الف، بیان کرد: خیر، من معتقدم باید تمام انرژی خودمان را روی جشنواره خودمان یعنی «فجر» بگذاریم؛ این جشنواره چهل سال است که برگزار میشود و سابقه بسیار خوبی دارد. تنها بحث درستی که برای جشنواره جهانی فجر درست است، زمان آن است. علیرغم تمام بحثهایی که داشتیم و زحماتی که دوستان طی سالها کشیدند، جشنواره جهانی را همزمان با ملی برگزار میکنیم، چراکه برگزاری همزمان آنها، به تقویت سینمای ملی و بین المللی ایران میانجامد. نکته قابل بحث دیگر این است که علیرغم اتکا به حضور مهمانان خارجی، حضور آنها اتفاق خاصی نیفتاده است و بحث خرید فیلمها همیشه وجود داشته است و برای فیلمساز این دامنه ادامه خواهد داشت؛ کسی که طلبه سینمای ایران باشد، مطمئن باشید برنامه ریزی میکند و نمایندهای برای خرید آثار ایرانی خواهد فرستاد.
وی تصریح کرد: معتقدم جشنواره باید زمانی برگزار شود که نتایجی برای سینمای ایران داشته باشد؛ در حوزه فیلم کوتاه، جشنوارهای ویژه داریم و در حوزه فیلم مستند نیز همینطور و تقریباً بیش از ۴۰ جشنواره دیگر در کشور در حال برگزاری هستند. اگر جشنوارهها هدفمند باشند قطعاً از آنها حمایت میکنیم و معتقدم تا جایی که میتوانیم باید جشنوارهها را در استانها برگزار کنیم، به جای اینکه در تهران برنامه داشته باشیم تا شعاری که درباره عدالت فرهنگی میدهیم، تحقق پیدا کند که همان ظرفیت زیرساخت، تولید و برگزاری مجامع و جشنوارهها است.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره بسته شدن پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران و دلیل آن توضیح داد: طبق گزارش آقای آذرپندار، بسته شدن پرتال تولید انجمن سینمای جوان به دلیل بدهی به فیلمسازها از سال ۱۳۹۸ است و وی معتقد بود ابتدا بدهی فیلمسازها پرداخت شود و بعد پرتال باز شود. تلاش میکنیم کلیه بدهیها به سینمای ایران در حوزه فیلم کوتاه، فیلم مستند و سینمای حرفهای پرداخت کنیم و سپس بر اساس سیاستهایی که اعلام خواهیم کرد، عمل کنیم.
وی همچنین بیان کرد: چون هزینه تولید فیلمها در حوزه کوتاه و مستند حداقل ۳ الی ۴ برابر شده است، باید از همین الان برنامهریزی لازم برای پیش بینی این وضعیت صورت گیرد.
خزاعی در پایان در پاسخ به مهر درباره معوقات جشنواره سینماحقیقت نیز گفت: ما سازمان سینمایی را با این معوقات تحویل گرفتیم و در حال حاضر توانستهایم ۴۰ درصد بودجه سازمان سینمایی را دریافت کنیم. این را هم متذکر میشوم که افزایش بودجه تولید سینمای ایران از بودجه تخصیص یافته دولتی نیست که از طریق بندهای قانونی دیگر در حال تأمین آن هستیم و تلاش میکنم یاس و ناامیدی از سینمای ایران برکنده شود.
در حالی که آثار هنری خلق شده توسط هنرمندانی چون حسن روح الامین در جریان رویداد «ام المقاومه» به عتبه حسینی اهدا شد، مرحله دوم تولید آثار در نجف اشرف از ۲۷ آذر ماه آغاز میشود.