X

بایگانی دی 8, 1400

دفتر سینمایی

سه روز پایانی زندگی «حاج قاسم» مستند شد/ ناگفته‌هایی از «۷۲ ساعت» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، مستند سینمایی «۷۲ ساعت» به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر آماده پخش شده است. این مستند به زودی علاوه‌بر پخش تلویزیونی به صورت اکران مردمی و آنلاین پخش می‌شود.

ساخت این مستند که نزدیک به ۲ سال طول کشیده است، از بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی آغاز شد.

«۷۲ ساعت» در یک نسخه مینی سریال و یک مستند سینمایی ۷۵ دقیقه‌ای تولید شده و در آن برای اولین بار تصاویری از ۳ روز آخر زندگی حاج قاسم به نمایش گذاشته می‌شود. با توجه به اینکه سردار حاج قاسم سلیمانی در ۳ روز آخر زندگی خود به کشورهای سوریه، لبنان و عراق سفر کرده بود، این مستند نیز در ایران و سه کشور نامبرده تولید شده است.

همچنین در این مستند بسیاری از افرادی که با آن‌ها مصاحبه شده است، برای اولین بار روایت خود را از ۷۲ ساعت آخر زندگی حاج قاسم می‌گویند. در واقع می‌توان گفت «۷۲ ساعت» به نوعی روایت‌های شاهدان عینی است که در این مدت سه روز با حاج قاسم برخورد داشته‌اند.

مهدی مطهر تهیه‌کننده این فیلم مستند معتقد است که در این فیلم به بهانه ۷۲ ساعت آخر زندگی حاج قاسم، نقش وی در منطقه روایت می‌شود و به نوعی این مستند پرده‌برداری از تجربه ۲۰ سال گذشته حاج قاسم است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات حضور بنیاد فارابی در بازار فیلم جشنواره برلین ۲۰۲۲ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به آخرین وضعیت حضور سینمای ایران در بازار فیلم جشنواره برلین اظهار کرد: امسال تصور بر این بود که بعد از گذر از شرایط پاندمی کرونا، بتوانیم چتر سینمای ایران در جشنواره فیلم برلین را بعد از این ۲ سال متأثر از کرونا به صورت فیزیکی پیش‌رو داشته باشیم اما با گسترش سویه اُمیکرون پاندمی کرونا در اروپا و سختگیری‌های دولت آلمان در این زمینه، این احتمال به میان آمد که بازار فیلم برلین یا کلاً به تعویق بیفتد و یا به شیوه ۲ سال اخیر به شکل بازار مجازی برپا شود. البته هنوز چیزی قطعی نشده و با توجه به شیوع گسترده این سویه در اروپا باید منتظر اعلام رسمی برگزارکنندگان جشنواره و مقامات کشور آلمان در این باره باشیم.

وی با اعلام آمادگی بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی برای حضور در بازار مجازی هفتاد و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین بیان کرد: از ۲ سال پیش، امکان حضور سینمای ایران در بازار مجازی جشنواره‌های اروپایی فراهم شده است و بر این اساس، تمام بخش‌های فعال سینمای ما زیر «چتر سینمای ایران» به صورت مجازی امکان فعالیت خواهند داشت.

به گفته رائد فریدزاده، امسال ۹ نهاد، شرکت و موسسه زیر «چتر سینمای ایران» حضور خواهند داشت که همچون سال‌های گذشته، آثار و محصولات خود را عرضه خواهند کرد.

هفتاد و دومین دوره جشنواره برلین قرار است از ۱۰ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ برابر با ۲۱ بهمن تا ۱ اسفندماه در پایتخت آلمان برگزار شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره فیلم فجر هیچگاه متولی دلسوز نداشته است/آسیب نگاه تبلیغاتی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، اولین نشست از سلسله نشست‌های سینما گفتمان فرهنگی «گام دوم سینما» به همت اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی کشور، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری موزه سینما عصر دیروز دوشنبه ششم دی در موزه سینما برگزار شد.

در این نشست که با موضوع «جشنواره فیلم فجر؛ رویدادی سینمایی یا فرهنگی اجتماعی» با حضور سینماگران و کارشناسانی چون رسول صدرعاملی نویسنده و کارگردان سینما، سیدمسعود اطیابی کارگردان سینما، هوشنگ گلمکانی منتقد و کارگردان سینما، پرویز اجلالی پژوهشگر و استاد دانشگاه، غلامرضا آذری پژوهشگر و استاد دانشگاه و حمیدرضا مدقق مجری، منتقد و کارشناس سینما برگزار شد، حمیدرضا مدقق درباره تاریخ جشنواره فیلم فجر توضیحاتی را ارائه داد و گریزی به آمارهای ادوار گوناگون جشنواره زد و در ادامه کارشناسان این نشست را معرفی کرد.

صدرعاملی در ابتدای سخنان خود در این نشست گفت: من از سومین دوره جشنواره فیلم فجر در این رویداد سینمایی حضور داشتم و باید بگویم که این رویداد سینمایی فراز و فرودهای بسیاری را از سر گذرانده اما همچنان با حرکت رو به جلو، هر ساله برگزار شده است. بعد از ادبیات و قصه‌نویسی، این رویداد سینمایی مهم‌ترین اتفاق فرهنگی در کشور است.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر در طول چهار دهه برگزاری خود هیچ‌گاه متولی دلسوز نداشته است و هرگاه که متولیان جشنواره تغییر کردند، تبلور تغییر نگاه آن‌ها را در جشنواره شاهد بودیم. برای همین این سوال مطرح می‌شود که چرا جشنواره فیلم فجر آیین‌نامه ثابت و مخصوص به خود را ندارد. اگر برنامه‌ریزی مدونی صورت می‌گرفت، سینمای ایران جایگاه والاتری در دنیا داشت و باعث می‌شد که دنیا برای حضور در جشنواره فیلم فجر فیلمسازی کنند.

تزریق شکل تبلیغی به جشنواره به بنیان سینما آسیب می‌زند

هوشنگ گلمکانی هم در این نشست گفت: جشنواره فیلم فجر ویترین یک ساله سینمای ایران است. اما بعضی از برگزارکنندگان و حاکمیت جشنواره را در مقاطعی رویدادی تبلیغاتی می‌دانستند. نباید برخی شعارها و سلیقه‌ها ذات سینمایی بودن جشنواره را از آن سلب کند.

وی ادامه داد: ماهیت جشنواره فیلم فجر با جامعه ایرانی ارتباط می‌گیرد و تزریق سرو شکل تبلیغی به آن تناقضی ایجاد می‌کند که به بنیان سینما آسیب می‌زند.

مسعود اطیابی گفت: جشنواره زمانی تبدیل به رویداد می‌شود که به صورت نمایشگاهی از آثار گوناگون برگزار شود. امروزه زندگی بدون سینما غیرممکن است و در شیوه زندگی آدمیان تنیده شده است و جزوی از نیازهای اجتماعی بشر برشمرده می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر به صرف اینکه در دهه فجر رخ می‌دهد نباید بگوید که من تنها میزبان آثار دفاع‌مقدسی می‌شوم. تمامی آثار ایرانی مربوط به سینمای جمهوری اسلامی ایران می‌شود و در هر حوزه‌ای مثل سینمای کودک یا انقلابی، آرمان‌های ملی ایرانی به تصویر کشیده می‌شود. جشنواره نباید عبوس باشد بلکه باید با نشاط‌آفرینی مسیر خود را پیش ببرد.

اجلالی گفت: جشنواره فیلم فجر در واقع یک آیین ملی است که محل توجه صریح مردم به شمار می‌آید. در ابتدا کارکرد سینما منحصراً برای سرگرمی بود اما رفته‌رفته سینما به مقوله‌ای جدی تبدیل شد و مسیر به سمت ایجاد موج نوی سینما پیش رفت. بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران من تصور نمی‌کردم که سینما باقی بماند چون بسیاری از مردم در آن دوران سینما را منبعی از فساد می‌دانستند. اما سینما باقی ماند چون نسل گسترده‌ای از مردم وابسته به سینما بودند.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر آیین سینمادوستان ایران است و اصلاً به همین علت ادامه پیدا می‌کند. با رشد دانشگاه‌ها و ارتقای دانش می‌بنیم که توجه مردم به سینما بیشتر می‌شود. باید گفت که جشنواره فیلم فجر مختص مردم ایران است و اگر مردم سینما را بخواهند جشنواره ادامه پیدا می‌کند.

آذری گفت: برگزاری جشنواره سینمایی تنها به کشور ما محدود نمی‌شود و اولین جشنواره مهم سینمایی جشنواره ونیز است. جشنواره فیلم فجر اقدامی بسیار مهم بود که بعد از انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت. به مفهوم عام کلمه این رویداد مکانی برای دیدن و دیده شدن است و بهانه‌ای را به وجود می‌آورد که امکان اندیشیدن به بینش‌های متفاوت پدید می‌آید.

او ادامه داد: اگر جشنواره را به صورت یک پدیده نگاه کنیم، می‌بینیم بسیاری از سینماگران ما به دلیل وجود جشنواره دیده و شناخته شدند.

صدرعاملی در این نشست گفت: جشنواره بر ارتقای سینمای ایران بسیار موثر است و بحث ما این است که این رویداد سینمایی شایسته جایگاه امروزش است و یا نه؟ من فکر می‌کنم که جشنواره می‌توانست جایگاه بالاتری داشته باشد. سینمای ایران باید بتواند درباره چالش‌های موجود در اجتماع صحبت کند. اگر بپذیریم که در جشنواره باید بحث و تبادل نظر شکل بگیرد، فیلم‌های چالش‌برانگیز باید حضور داشته باشند تا در گام دوم سینما ما را پیش ببرد. حتی به بحث اکران عمومی هم کار ندارم چون مسئله حاکمیتی می‌شود. اما من مدیران سازمان سینمایی و جشنواره هم می‌شناسم و می‌دانم که صاحب فکر هستند. فکر می‌کنم که آن‌ها می‌توانند برای اکران فیلم‌های مهم چالش‌برانگیز ایستادگی کنند. در گام دوم سینما باید نشان دهیم که مسیر پیشرفت را پی گرفته‌ایم.

در ادامه، هوشنگ گلمکانی گفت: جشنواره فیلم فجر در دنیا نظیر ندارد. گاهی در مقاطعی حضور آثار در جشنواره فیلم فجر برایشان موثر بوده اما اتفاقاً نمایش آثار گاهی در جشنواره مخرب بوده است. علاقه‌مندان سینما مطمئن نیستند فیلمی که در جشنواره اکران می‌شود، بتواند اکران عمومی هم بگیرد یا مشمول اصلاحیه نشود.

اطیابی در بخش دیگری از این نشست گفت: جشنواره بدون شک در روند فیلمسازی موثر و تاثیرگذار است اما شیوه عملکردش قابل بحث و نقد است و مجال بررسی آن در یک جلسه نمی‌گنجد. اما نکته مهم حضور افراد بی‌ربط به سینما است. امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه خود نوشت که حواس‌تان باشد که انقلاب به دست نامحرمان نیفتد. این محرمیت، سینما را نیز شامل می‌شود و نامحرم کسی است که با وجود سینما مشکل دارد، چرا که سینما امروز بخشی از جامعه مدنی ما است.

وی تاکید کرد: خیلی از سینماگران به دلیل نگرانی بابت اکران عمومی فیلم‌شان از حضور در جشنواره فیلم فجر مردد می‌شوند. اگر می‌خواهیم تاثیر ما مثبت باشد باید مواظب نامحرمانی باشیم که در قامت محرم ظاهر می‌شوند.

اجلالی نیز در این نشست گفت: بسیاری از صاحبان هنر در جامعه از دیرباز معنای هنر را نمی‌فهمیدند. هنر یعنی بیان زندگی با انتقاد و از برخورد این انتقادها فکر پرورش یافته و جامعه رشد می‌کند. هنرمند و دانشمند باید درس را به سیاستمدار بیاموزند. کسانی که به سینما علاقه ندارد آثار را ابزار تبلیغات سیاسی خود می‌کنند. قدرتمندان به جای فهمیدن سینما آن را گروگان می‌گرفتند. این آثار ارزشمندی که اکران می‌شود، همه صاحب فکر هستند.

سینمای ایران باید بتواند درباره چالش‌های موجود در اجتماع صحبت کند. اگر بپذیریم که در جشنواره باید بحث و تبادل نظر شکل بگیرد، فیلم‌های چالش‌برانگیز باید حضور داشته باشند تا در گام دوم سینما ما را پیش ببرد وی ادامه داد: سینما از بین نمی‌رود چون فیلمسازها زنده هستند و به این هنر عشق می‌ورزند. سینما بخشی از فرهنگ ما شده و از بین نخواهد رفت اما کسانی که سینما را دستاویز کار خود می‌کنند به بدنه آن لطمه می‌زنند. باید بدانیم که هنر از تعامل رشد پیدا می‌کند و مدیرانی که این تعادل را ایجاد نمی‌کنند ظرفیت تاثیرگذاری جشنواره را کاهش می‌دهند.

صدرعاملی گفت: جشنواره‌ها برای تبلیغ صاحبان فکر و اندیشه متولیان آن شکل می‌گیرد. اما مسرت من این است که شعار را در دستور ما قرار دادیم و بعد از چهل سال جشنواره نتوانست به شمایل ایرانی و یا حتی اسلامی برسد و چارچوب منسجمی نداشته است. در این مسیر به علت نگاه فردی و نه سیستماتیک انگیزه‌های برگزاری جشنواره مخدوش شد.

آذری بیان کرد: جشنواره مکانی برای تبادل اطلاعات و تعامل است و در این مسیر بسیار خوب عمل می‌کند. جشنواره فیلم فکر در پویشی شدن جامعه خوب عمل کرد و باعث همه‌گیر شدن رسانه‌ها و مطبوعات در میان مردم شد. ما کشوری هستیم که در هنر خیلی مسیر منطقی را پیش نمی‌گیریم و جشنواره باعث شد که ما هیجانی‌تر و احساسی‌تر عمل کنیم و در پردازش اطلاعات نیز بسیار عملکردی موثر و خوب داشت.

صدرعاملی نیز گفت: باید بدانیم که بعد از چهل سال توقع ما از جشنواره فیلم فجر چیست. یعنی تکلیف فیلمساز باید با نگاه و بینش جشنواره روشن باشد. اگر کلیات موضوع و مفاد جشنواره مشخص شود تکلیف فیلمساز و مردم هم روشن می‌شود که در این رویداد سینمایی با چه آثاری رو به رو می‌شوند.

آذری نیز اظهار داشت: من به حضور مسعود نقاش‌زاده به عنوان دبیر امیدوار هستم. آیین‌نامه می‌توان شامل گروه‌های شورایی و هنری باشد و چنین رویکردی می‌تواند کالبدشکافی خوبی برای جشنواره فیلم فجر باشد.

صدرعاملی در ادامه متذکر شد: نباید این نگاه را داشت که سینما مقوله‌ای است که قرار است به انقلاب و اسلام حمله‌ور شود. سینماگر ایرانی با قوانین آشنا است و می‌داند مرزهایش کجا است پس باید به او اجازه داد که کارش را انجام دهد.

گلمکانی در بخش بعدی نشست گفت: در هر دوره افراد با توجه به دیدگاه و بینش خود سلایقی مختص به خود را تغییر می‌دهند. وقتی فردی از دل خود سینما زمام امور را به دست بگیرد خیلی می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد نسبت به کسی که درک و شناختی از سینما ندارد. برای همین تا وقتی مدیریت اشکال داشته باشد، تبیین اساسنامه ممکن است به خوبی هم پیش نرود.

اجلالی نیز گفت: باید ببینیم که آیین‌نامه را چه کسی نگارش می‌کند و گام بعدی حضور افرادی است که بتوانند با درک هنر آیین‌نامه را به خوبی اداره کنند. درواقع بهتر این است که بخواهیم مجموعه‌ای تعیین شود.

سلسله نشست‌های سینماِ گفتمان فرهنگی – «گام دوم سینما» به همت اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی کشور، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری موزه سینما برگزار می‌شود.

این سلسله نشست‌ها به منظور واکاوی و تحلیل وضعیت سینِما، چالش‌ها و افق‌های پیش‌رو در راستای ایجاد تحول در سینمای ایران با حضور کارشناسان، استادان و پژوهشگران سینما طراحی شده است.

این برنامه در طول دی ماه به صورت هفتگی پیش‌بینی شده و در بهمن ماه به دلیل برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار نخواهد شد. این نشست‌های تحلیلی در راستای راهبردهای سازمان سینمایی و نیل به راهکارهای ایجاد تحول در سینمای ایران طراحی شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم کوتاه «یک لا پیرهن» آماده نمایش شد/ معجزه موسیقی درمانی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «یک لا پیرهن» به نویسندگی و کارگردانی و تهیه کنندگی ایمان نوری زاده پس از اتمام مراحل تدوین، آماده نمایش شد.

این فیلم به موضوع موسیقی درمانی و معجزه این علم اشاره دارد که در شاخه پزشکی هم کاربرد دارد و مورد تایید است.

فیلم کوتاه «یک لا پیرهن» روایتگر ۳ دهه زندگی یک خانواده است.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از بازیگران: لیلا بوشهری، بهمن هوشیاری، امین عطایی، راضیه آقاخانی، مریم بلند، ناهید برقی سیستانی، نازگل زمندی، آروین بلند، طاها هوشیاری و فاطمه صادقی، جانشین تهیه کننده: فاطمه وطن خواه، مجری طرح: شرکت هنرگستران سناباد، برنامه ریز: محمد غریبی، سرپرست گروه کارگردانی: علیرضا محمدعلی، دستیار اول کارگردان: نگار جمشیدی، منشی صحنه: زهرا عدالت خواه، دستیار دوم کارگردان: روشنا مددی، دستیار برنامه ریز: سمانه جعفری، مدیر تصویربرداری: مصطفی حجی زاده، دستیار اول تصویربردار: افشین منصوری، دستیار دوم تصویربردار: علی حیدر قلی نژاد، صدابردار: محمدرضا کاویانی، تدوین: عطیه باجمانلو، عکاس: بنیامین بنائی نژادیان، طراح پوستر: علی اسدی، طراح گریم: عاطفه پازوکی، مجری گریم: شقایق سروش، صحنه و لباس: نیلوفر علوی، مدیرتولید: محمد غریبی، مدیر تدارکات: مرتضی نوری، دستیار اول تدارکات: بهرام درنگ.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس‌های برتر سال ۲۰۲۱ و داستان های شگفت انگیزشان


عکاسانی که برخی از قابل‌توجه‌ترین تصاویر سال با موضوعاتی از بلایای طبیعی گرفته تا تلفات انسانی ناشی از کرونا و جنگ را به تصویر کشیده‌اند، از حس و حال و تجربیات خود حین به ثبت رساندن این تصاویر سخن می‌گویند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پیر پسر» امکان حضور در «فجر» را نداشت/ ادامه فیلمبرداری – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، اکتای براهنی کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «پیرپسر» درباره عدم‌حضور این فیلم در لیست منتشر شده فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: فیلم سینمایی «پیرپسر» به جشنواره چهلم فجر نرسید. علیرغم تلاش همه جانبه گروه تهیه و تولید فیلم سینمایی «پیرپسر» و با وجود اینکه تدوین فیلم به صورت همزمان در جریان بود اما همچنان فیلمبرداری با دقت و حساسیت خاصی که این فیلم طلب می‌کند؛ ادامه دارد.

این فیلمساز ادامه داد: با طولانی شدن مرحله فیلمبرداری عملاً این فیلم امکان حضور در جشنواره فجر چهلم را ندارد.

وی در واکنش به حواشی و شایعه‌های ایجاد شده درباره شرکت نکردن فیلم سینمایی «پیرپسر» در جشنواره فیلم فجر گفت: باید اعلام کنم که از سوی پروژه «پیرپسر» هیچ نمونه‌ای از صحنه‌های فیلم و یا هیچ راف-کاتی به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارائه نشده است.

فیلم سینمایی «پیرپسر» به تهیه‌کنندگی بابک حمیدیان به طور همزمان با فیلمبرداری، توسط هایده صفی‌یاری در حال تدوین است. پیش‌بینی می‌شود فیلمبرداری این فیلم طی هفته‌های آتی به پایان خواهد رسید و وارد مراحل پساتولید خواهد شد.

حامد بهداد، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، محمد ولی‌زادگان، بابک حمیدیان، محمدرضا داوودنژاد، رضا رویگری و فهیمه رحیم‌نیا بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

عکس: جواد جلالی

مشاهده خبر از سایت منبع