X

بایگانی دی 11, 1400

دفتر سینمایی

اعلام آثار راه‌یافته به مسابقه‌ بین‌الملل جشنواره پویانمایی تهران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هیات انتخاب دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی شامل شهرام حیدریان، شیوا ممتحن، ساره شفیعی‌پور، حسین ملایمی، فرنوش عابدی، مهدی شیری و امین حق‌شناس، ۴۶۸ فیلم در بخش مسابقه ایران و ۱۰۴۸ فیلم از ۸۵ کشور جهان را بازبینی کردند.

هیات انتخاب ۲۱۷ فیلم را برای شرکت در بخش مسابقه بین‌الملل این دوره از جشنواره پویانمایی شامل ۳۶ فیلم ایرانی و ۱۸۱ فیلم خارجی را معرفی کرد.

بر همین اساس از بین ۳۶ فیلم ایرانی، ۱۵ اثر در بخش فیلم کوتاه، ۳ اثر در بخش کودک و نوجوان، ۳ اثر در بخش تجربی، ۴ اثر در بخش تلویزیونی، ۴ اثر در بخش تبلیغاتی، ۶ فیلم دانشجویی و ۱ فیلم بلند به بخش مسابقه بین‌الملل راه یافته‌اند.

همچنین از بین ۱۸۱ اثر خارجی، ۸۹ فیلم کوتاه، ۴۸ اثر دانشجویی، ۵ اثر تلویزیونی، ۶ اثر تجربی، ۵ اثر تبلیغاتی، ۲۶ اثر در بخش کودک و نوجوان و ۲ فیلم بلند به بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره راه پیدا کرده‌اند.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۵ تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار می‌شود.

آثار خارجی راه‌یافته به مسابقه بین‌الملل در اینجا و آثار ایرانی راه‌یافته به مسابقه بین‌الملل دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را در اینجا ببینید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌ای برای اکران «ماهی و برکه» نداریم/ دلیل غیبت در «فجر» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

هادی انباردار تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ماهی و برکه» به کارگردانی علی براتی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت اکران این فیلم سینمایی گفت: این فیلم تا به امروز در چند جشنواره خارجی حضور داشته است؛ در جشنواره‌های بلاروس، هند و آمریکا پذیرفته شده‌ایم و برای چند جشنواره دیگر هم درخواست حضور داده‌ایم. به همین دلیل نگاه‌مان این است که فیلم می‌تواند حضور پررنگ‌تری در جشنواره‌ها داشته باشد و کسب امتیاز کند. اولویت ما در حال حاضر حضور جشنواره‌ای است و فعلاً برنامه‌ای برای اکران «ماهی و برکه» نداریم.

وی درباره بهبود شرایط سینماها برای اکران فیلم‌ها هم گفت: این واقعیت است که در حال حاضر وضعیت بهبود پیدا کرده است اما نباید فراموش کرد که اگر همه دوستان تهیه‌کننده بخواهند با تعجیل فیلم‌های خود را روانه پرده سینماها کنند، با پدیده فیلمسوزی مواجه می‌شویم. امروز حجم بالایی از فیلم‌ها در صف اکران هستند. یکی دو فیلم فروش خوبی داشته‌اند و به همین دلیل خیلی از دوستان مجدد به اکران امیدوار شده‌اند اما لازم است که در شورای صفی اکران یک برنامه‌ریزی منظم داشته باشیم.

این تهیه‌کننده سینما تأکید کرد: نمی‌توان همه فیلم‌ها را با هم روانه پرده سینماها کرد تا به برخی فیلم‌ها تعداد سانس و تعداد سالن محدود برسد. این شرایط همان فیلمسوزی است. یکی از دلایل ما هم برای اکران نکردن فیلم «ماهی و برکه» همین شرایط است هرچند فعلاً برنامه اصلی ما حضورهای جشنواره‌ای است. از آنجایی که بحث کرونا در دنیا هم کم‌رنگ‌تر شده است، جشنواره‌های سینمایی فعال شده‌اند و اولویت ما ارائه این فیلم به جشنواره‌هاست.

تهیه‌کننده «ماهی و برکه» با تأکید مجدد بر عدم اکران این فیلم تا پایان سال جاری گفت: فرصت چندانی هم البته تا پایان امسال باقی نمانده، چند هفته دیگر جشنواره فیلم فجر است و بعد از آن هم اکران آخر سال را داریم. اوایل سال آینده هم ماه رمضان است و فرصت مناسب برای اکران فیلم به نظرم از بعد از عید فطر سال آینده است.

وی درباره غیبت فیلم در جشنواره فجر امسال هم بیان کرد: تمایل داشتیم «ماهی و برکه» را به جشنواره امسال ارائه کنیم اما اعلام کردند چون پیش‌تر در جشنواره بلاروس حضور داشته است، امکان حضور در این جشنواره را ندارد. در رویدادهای داخلی این فیلم تنها در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داشته که براساس آیین‌نامه درخواستی خطاب به دبیر جشنواره فجر داشتیم که فیلم ما را بپذیرند اما جوابی به این درخواست ندادند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آقا»زاده‌ام اما «آقازاده» نیستم/ بی‌بی‌سی اعتنایی به صداقت ندارد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته همزمان با انتشار اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر گمانه زنی‌هایی مبنی بر نسبت خانوادگی برخی از کارگردانان این آثار با چهره‌های مشهور در رسانه‌های مختلف شد.

حسین دارابی کارگردان فیلم سینمایی «صورت فلکی» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه و از آثار راه یافته به این رویداد که سال گذشته فیلم سینمایی «مصلحت» را هم در ویترین فجر داشت، نسبت به این موضوع در قالب یادداشتی واکنش نشان داده است.

در یادداشت او آمده است: «هفته گذشته بی‌بی‌سی فارسی در خبری، به دروغ مرا فرزند آقای علی دارابی معرفی کرد،؛ فرزند معاون اسبق سیما در تلویزیون و یکی از معاونان وزارت گردشگری در حال حاضر. من تا به حال ایشان را از نزدیک ندیده‌ام و طبیعتاً با ایشان هیچ‌گونه نسبت نسبی یا سببی ندارم.

گاهی فکر می‌کردم شاید سوءظن من به بی‌بی‌سی از سر ذهنیت منفی‌ام بابت خیانت‌های تاریخی کشور بریتانیا در حق کشورمان باشد. اینجا دوباره و با شفافیت هر چه بیشتر، برایم واضح شد که بی‌بی‌سی بنگاهی است که بر خلاف ادعایش، کمترین اعتنایی به صداقت و درستکاری ندارد و جایی از دستش بربیاید از دروغگویی ابایی نخواهد داشت.

این چندمین باری است که بنده را «آقازاده» و صاحب رانت می‌خوانند. دفعات قبل البته موضوع از طرف اشخاصی با دامنه محدود مخاطب یا در کامنتی زیر یک خبر مطرح می‌شد. اما این بار موضوع در رسانه‌ها منتشر شده و لازم است واضح بگویم که بله آقایان.

البته که «آقا» زاده هستم و نه تنها «آقا» زاده‌ام که «شریف» زاده هم هستم. و «نجیب» زاده هم.

و مفتخرم به فرزندیِ پدری که سال‌های جوانی‌اش عطای مدیریت بخشی از یک شرکت بزرگ تولید لوازم خانگی را به لقایش بخشید و با وجود همسر و سه فرزند، به تمام سنوات و تجربه و داشته‌هایش پشت کرد، تغییر شغل داد، خودش را در پیچیده‌ترین سختی زندگی‌اش انداخت و در بازار آزاد مشغول تجربه کاری دیگر شد تا شریک تخلفاتی که می‌دید، نشود و نانی که سر سفره ما می‌آورد، کماکان پاک و حلال باقی بماند.

من مفتخرم که فرزند آقا مهدی دارابی هستم و ان شاالله سایه این آقای نجیب و شریف و زحمت کش همیشه بر سرم باقی بماند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تاریخچه موسیقی سنتی» صوتی می شود


کتاب «تاریخچه موسیقی سنتی» احسان حاجی علی عسگر به چاپ چهارم رسید و قرار است به صورت صوت در دسترس علاقه مندان قرار گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران آنلاین «دیدار» آغاز شد/ دلدادگی با یک تماس تلفن – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، اکران آنلاین فیلم کوتاه «دیدار» به نویسندگی و کارگردانی علی محرابی و تهیه‌کنندگی مجید رجبی‌معمار، از امروز شنبه یازدهم دی، در بسترهای مجازی آغاز شد.

فیلم کوتاه «دیدار» تولید سال ۲۰۱۸ است؛ این فیلم زندگی یک جوان نابینا به نام آرش را نشان می‌دهد که دارای شخصیتی تحصیل‌کرده و آرام است که در ارتباط با افراد مختلف دچار مشکلاتی می‌شود. تخصص و نحوه درآمد او از طریق مشاوره‌ تلفنی به سایر افراد آسیب‌دیده یا ناامید است و در طی یکی از همین تماس‌ها ارتباطی عاطفی و صمیمی میان او و یکی از تماس گیرندگان برقرار می‌شود.

بازیگران این فیلم کوتاه امیراحمد قزوینی، شهاب مهربان، سحر صبور، شاهین باباپور، فاطمه امیدالله هستند.

سایر عوامل «دیدار» عبارتند از مدیر فیلمبرداری: رضا سپهری، صدابردار: هادی معنوی پور و سروش زاهدی، صداگذاری: امیرحسین صادقی، موسیقی: مهیار ظاهر و روابط عمومی و مشاور رسانه: امیر پارسائیان مهر.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قطعه‌ای جدید از «ایرج» در روز تولدش


«سرحال» با صدای «ایرج» همزمان با زادروز این هنرمند منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وعده‌های کلاس‌های بازیگری ساده‌انگاری است/ آموزش در چند روز! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، امین تارخ بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون شامگاه جمعه ۱۰ دی مهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش به تهیه کنندگی و سردبیری مارال دوستی بود و صحبت‌هایی را در رابطه با آموزش بازیگری بیان کرد.

تارخ در ابتدای این گفتگو با اشاره به ضروت آموزش بازیگری اظهار کرد: اینکه اصولا این هنر نیازمند آموزش است یا خیر که جوابش مثبت و بسیار روشن است. هنر بازیگری مثل هر هنر دیگری هم برخوردار از علم و هم برخوردار از هنر و خلاقیت است؛ بنابراین طبیعی است که نیازمند آموختن و آموزش است.

وی ادامه داد: اگر این نیاز نبود و اگر که این نیاز خودش را به درستی به اثبات نرسانده بود بی تردید در سال ۱۹۷۵ مثلا در یک جامعه‌ای مثل آمریکا یا فرانسه در حدود ۷۰ یا ۸۰ دانشگاه و دانشکده در این حوزه فعالیت نداشت. اینها را علاوه کنید به بسیاری از آموزشگاه‌های آزاد بازیگری و کالج‌های بازیگری که اصولا در زمینه‌ آموزش بازیگری صاحب سبک و صاحب نظر هستند.

این بازیگر سینما و تلویزیون بیان کرد: در مملکت ما هم آموزش بازیگری به شکل دانشگاهی و آکادمیکش بوده‌ است. در سه دهه‌ گذشته علی الاصول این نظریه اثبات شد که آموزش بازیگری در زمره‌ نیازهای اولیه‌ هنر سینما و هنر تئاتر است اما بدون اینکه قصد و نظری راجع به سیاست کلی وزارت ارشاد و یا مسئولان فرهنگی داشته باشیم و بدون اینکه از همکاران خودمان شکایتی داشته باشیم، احساس می‌کنم که شاید در یک دهه‌ گذشته یا نزدیک به دهه‌ گذشته یک مقداری سهل انگاری شد و حساسیت‌های لازم نشان داده نشد.

بازیگر سریال «آقازاده» و «اغما» با انتقاد از برخی موسسات آموزش بازیگری عنوان کرد: من بدون ذکر نام عرض می‌کنم که موسسات آموزشی‌ ای هستند که برنامه‌ آکادمیک منظم، فکر شده و حساب شده‌ای ندارند و به هر حال مدعی این هستند که حتی دوره‌های کوتاه مدت چهار روزه و دوره‌های کوتاه مدت یک هفته‌ای دارند و گاه پیشنهاد می‌کنند که ما دوستان را بعد از چند روز یا چند ماه آموزش راهی عرصه‌های حرفه‌ای می‌کنیم که به نظرم قدری زیاده گویی، ساده انگاری و سهل انگاری است.

وی درباره نظارت نهادها روی این آموزشگاه ها تصریح کرد: البته طبیعی است که وزارت ارشاد نظارت‌های خودش را دارد ولی هستند بسیاری که به هر حال این را تبدیل به یک وسیله‌ پول سازی کنند و موفق هم نبوده، نیستند و نخواهند بود چون این مقوله نیاز به برخورداری از یک علم دارد و می‌بایستی شناسایی شود که چه مواد درسی در زمینه‌ آموزش بازیگری مهم است.

بازیگر «معصومیت از دست رفته» در ادامه با طرح چند پرسش گفت: آیا تقویت حس در آن‌ نهادی که مدعی آموزش بازیگری است شناسایی شده‌ است؟ آیا تحلیلی برای تخیل و تمرکز دارد؟ آیا راجع به صدا، بیان و پرورش این ۲ مقوله برنامه ریزی کرده‌است؟ استادی که توان این آموزش را داشته باشد در اختیار دارد؟ و یا اصولا پایه‌ بازیگری را که با بداهه سازی در آموزش بازیگری وجود دارد شناسایی کرده و برای آن تدارکی دیده‌اند؟ آیا برای سینما و بازیگری جلوی دوربین و بسیاری از واحدهای درسی که موضوعیت و مشروعیت دارد و برای هنرجوی بازیگری لازم و ضروری است تدارک دیده شده‌ است؟ چگونه می‌شود این همه مواد درسی را در مدت چهار روز تدریس کرد؟

وی در پایان درباره وعده های این موسسه ها بیان کرد: من سراغ دارم دوستانی را که قول و وعده و وعید حضور در یک کلاس چهار روزه می‌دهند و یا وعده و وعید می‌دهند و یک آموزش کوتاه مدت یک هفته‌ای تحت عنوان برگزاری ورکشاپ‌ها دارند که این‌ها می‌تواند کمک کننده باشد اما همه چیز را تشکیل نمی‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قطعه‌ای جدید از «ایرج» در زادروز تولدش


«سرحال» با صدای «ایرج» همزمان با زادروزش منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازدید معاون هنری وزیر ارشاد از نمایشگاه «زرنگار»


محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن دیدار از نمایشگاه «زرنگار» محبوب عارفی، از فرهنگسرای نیاوران بازدید کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگترین ضعف شرکت‌کنندگان «خنداننده شو» متن آنهاست


حامد آهنگی گفت: به عنوان بیننده و کسی که سال‌ها استندآپ کمدی کار کرده، می‌گویم که بزرگترین ضعف شرکت‌کنندگان خنداننده شو متن آن‌هاست.

مشاهده خبر از سایت منبع