X

بایگانی دی 21, 1400

دفتر سینمایی

نامزدی فیلم کوتاه «حباب» ساخته هنرمندی گیلانی در ۸ بخش – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

حامد اریب هنرمند گیلانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شرکت فیلم کوتاه «حباب» در جشنواره بین‌المللی فیلم «Artisan Film Festival» انگلستان، اظهار کرد: این فیلم در هشت بخش این جشنواره نامزد دریافت جوایز اصلی شده است.

وی ادامه داد: نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین، بهترین طراحی صدا، بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی پوستر و بهترین بازیگر مرد جوایزی هستند که فیلم حباب نامزد دریافت آنها شده است.

کارگردان فیلم کوتاه «حباب» با اشاره به اینکه این فیلم به عنوان نماینده ایران در این جشنواره حضور دارد، افزود: مراسم اختتامیه این جشنواره در تاریخ ۲۰ ژانویه امسال میلادی در استراتفورد برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه فیلم کوتاه «حباب» که به تهیه‌کنندگی من و همکاری شرکت سینمایی «لوتوس فیلم» از کشور هلند و شرکت فیلم‌سازی «سیکا فیلم» تهیه شده است، اضافه کرد: این فیلم روایت مردی است که کشور خود را بی خبر و خداحافظی ترک می‌کند، و اکنون در غربت، مادر، پاسخش را نمی‌دهد.

اریب ادامه داد: «حباب» روایت سرگشتی انسان است که در غربت تجربه می‌کند، روایت جبر و غربت و برای یافتن راهی برای ادامه زندگی تلاش می‌کند، ولی مهاجرت و غم غربت ویرانگر و زندگی در تعلیق است.

وی با بیان اینکه فیلم کوتاه «حباب» پیش از حضور در این جشنواره موفق به کسب ۱۲ جایزه از جشنواره‌های بین‌المللی شده است، افزود: جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و فیلمنامه از فستیوال FFTG ۲۰۲۰ نیویورک، بهترین فیلم مستند کوتاه جشنواره برلین این دی ۲۰۲۱، جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره فیلم کودکان آریایی جیپور هندوستان ۲۰۲۱، جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه و بهترین تدوین جشنواره فیلم مستقل برزیل و جایزه بهترین فیلم ترکیبی و بهترین فیلمبرداری از جشنواره حلقه طلایی Golden Reel سنگاپور بخشی از این جوایز است.

گفتنی است؛ فیلم کوتاه «حباب» به کارگردانی و تهیه کنندگی «حامد اریب» در کشورهای ترکیه و ایران به مدت ۲۱ دقیق تصویربرداری و تولید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سه فیلم مستند و دو فیلم سینمایی پروانه ساخت گرفتند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، شورای صدور پروانه ساخت آثار غیر سینمایی با ساخت سه عنوان مستند، یک عنوان داستانی کوتاه و شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر با دو فیلمنامه موافقت کردند.

در جلسات اخیر شورای پروانه ساخت آثار غیر سینمایی، با ساخت مستند «جشن جهانی» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی نور ایمان مشایخی، مستند «هیچ‌کس نخوابد» به تهیه‌کنندگی مشترک سام کلانتری و محمد شکیبانیا، کارگردانی و نویسندگی سام کلانتری، مستند «پیشینه قهوه خانه» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی مهدی حدادی زفره و داستانی کوتاه «بزرگراه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین صمیمی و نویسندگی آوا اکبری موافقت شد.

همچنین فیلمنامه «سمفونی باران» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی علیرضا امینی و فیلمنامه «چرا گریه نمی‌کنی؟» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی علیرضا معتمدی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نامزدهای بخش مستند و داستانی جشنواره «عمار» معرفی شدند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، دبیرخانه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» نامزدهای بخش‌های مستند و داستانی را اعلام کرد. برگزیدگان این بخش‌ها در اختتامیه این جشنواره، معرفی و تقدیر می‌شوند.

بخش مسابقه «مستند»

مستند – «تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس»

کد ۰۲۴( عبدالرضا رحمانی نسب)، زنان جبهه شمالی (محمد مجیدپورآورتین (حسن وزیرزاده)، شهرک دارخوین (سیدمجتبی خیام الحسینیوتن (مصطفی امامی)، بر فراز چارزبر (سمیه ذاکری خطیر)

مستند – «جنگ اقتصادی» و «رویای ایرانی»

اکس نیهیل، یک تراژدی اقتصادی (محمدرضا نیرومند)، یکی از ما (بی بی) – (امیراطهر سهیلی)، گنج پنهان (مظفر حسینخانی هزاوه)، طلای بیابان-ثریا (سعید فروزانمهر)، رقابت هایتک (هاشم مسعودی و محمدصادق رمضانی مقدم)

مستند- «جنگ نرم و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی»

روزگار گل آقایی (محمدحسن یادگاری)، عملیات المپیک (حسین الهام)، سلبریتیسم (سیدمهدی خیام الحسینی)، کودتای لیتیومی (سجاد رضا زاده)، قیچی تیز (علیرضا باغشنیآقامرتضی (سید محمد محمدی سرشت)

مستند- «حافظه ملی تاریخ سیاسی»

جستجوگر (محمدمهدی ابراهیمی نصر)، نائب الامام (محمدعلی یزدانی)، به نام خلق کُرد (مهرداد یوسفی)، از ایفل تا آزادی (محمدمهدی کتراچی)، آن زمستان (احمد شریف‌زاده)، عقلا (سیدمحمدمهدی دزفولی)، پسر طلایی (عباس وهاج)

مستند- «ملت قهرمان»

عبدالله (مصطفی دالایی)، اباشه (میثم جهان بین)، به رنگ مریم (عبدالحمید اکبرپور)، قصه این است (عبدالعلی دهقانی)، اوس اکبر (روح الله توکلی)، گم‌شاد (اعظم رمضانپور)

مستند- «نقد درون گفتمانی»

نان گزیده‌ها ۲( محمدرضا حاج محمدحسینی)، غرب دور شرق نزدیک (عبدالرضا هادی زاده نایینی)، آدرس غلط- ثریا (محمد هادی این الو)، بلوار اتحاد (صادق زارع)

مستند- «نهضت جهانی مستضعفین و مدافعان حرم»

داستان‌های فوتبال: رقصنده با گرگ‌ها (مهدی افضل زاده)، محاصره ۳۶۰ درجه (حامد هادیان)، ژنرال (مهرداد یوسفی)، آقای اصغر اکبر من (احمد عبدالرحیمی)، سلام مهربون (فرشاد یحیایی)، چند قدم آن طرف تر (محمدفرج صالحی)، باغ خاطرات تلخ (مهدی نقویان)، تولدت مبارک بامیلا (محمدفرج صالحی)، در نگاه او (فرزاد حقوقی)

بخش «داستانی»

تیزر فرهنگی

سرباز (محمد پایدار)، صاحب خانه خوب (محمدحسین امانی)، عملیات محله (سیدمهدی حسینی)، روضه خانگی (سیدمجتبی طباطبایی)، تقاطع (احمد حیدریان)، کلاس آنلاین (محمدحسین امانی)، مجموعه‌ای برای ایران (سیدمحمدصالح مسلمی عقیلی)، هم دم (علی طادی-مهدی فکریان)
داستانی کوتاه

اتاق عقد (حسن حبیب زاده)، مرزهای عاشقی- هم قسم (حمید بیات)، نگین سلیمان (محمدامین امامی)، شهیدانه زیستن (امیرحسین نوروزی)، کوچه‌های خراسان (سجاد انتظاری و امیر شبیری)، بابا (سجاد معارفی)

داستانی بلند

دختر ایران (سید جلال اشکذریتروا (محمد علیزاده فرد)، سویپر (امین شجاعی)، چند قطره آبان (محمد اسماعیلی و جواد اسماعیلی)

دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» از شنبه ۱۸ دی ماه شروع شده است و تا ۲۳ دی ماه، آثار جشنواره در این مراسم، در سینما فلسطین تهران و به صورت مجازی در Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند.

آیین اختتامیه جشنواره «عمار» نیز ۲۴ دی ماه با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مسابقه مستند و داستانی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات «آینه در آینه» تشریح شد/ نگاهی به هنر اعتراضی و انقلابی


جزییات نمایشگاه «آینه در آینه» که بخش جنبی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است و نگاهی به هنر اعتراضی و انقلابی دارد، در یک نشست خبری تشریح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عباس عظیمی به موسسه هنرمندان پیشکسوت بازگشت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم تودیع نیکنام حسینی پور و معارفه سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این مراسم با حضور محمود سالاری معاون امور هنری، حسن ریاحی و مریم معترف از اعضای هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، نیکنام حسینی پور و سیدعباس عظیمی (بیستم دی‌ماه) در موسسه هنرمندان پیشکسوت برگزار شد.

قدردانی رییس هیات مدیره از خدمات نیکنام حسینی پور

در ابتدای این دیدار مهدی افضلی رییس هیئت مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت با ارائه گزارشی مختصر از روند فعالیت‌های صورت گرفته تا کنون به برگزاری جلسات منظم هفتگی هیئت مدیره اشاره و از تلاش‌های حسینی‌پور در زمان حضورش بعنوان مدیرعامل موسسه قدردانی کرد و گفت: در این مدت فعالیت شاهد دلسوزی، پشتکار و اهتمام ایشان به انجام امور و همراهی با هنرمندان پیشکسوت بودیم.

حسن ریاحی و مریم معترف در سخنانی کوتاه از تلاش‌ها و حضور حسینی پور تقدیر و تشکر کردند.

تلاش برای حفظ نظم در ساختار اداری

نیکنام حسینی پور با تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در مدت خدمتش با اشاره به فراگیری کرونا در کشور گفت: سعی کردیم در این موقعیت سخت با انسجام بخشی به فعالیت‌های موسسه و حفظ نظم در ساختار اداری خدمات بهتری را به هنرمندان پیشکسوت ارائه دهیم و امیدوارم با حضور آقای عظیمی ما شاهد پیشرفت و توسعه این موسسه در جهت ارتقای جایگاه و هویت آن باشیم.

عباس عظیمی مدیرعامل جدید موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز در جملاتی کوتاه خدمت به هنرمندان پیشکسوت را باعث عاقبت بخیری و عافیت دانسته و با تشکر از زحمات حسینی پور افزود: امیدوارم بصورت شایسته پاسخ اعتماد معاون امور هنری و همه هنرمندانی که به بنده لطف داشته‌اند را بدهم.

توقعات آقای معاون از مدیریت جدید یک موسسه مهم

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: از آقای حسینی پور که در دوران بحران کرونا این مسئولیت را قبول کردند تشکر می‌کنم. موسسه هنرمندان پیشکسوت باید پیوند دهنده تجارب نسل گذشته به جوانان باشد تا بتواند حافظ اصالت‌ها و این گنج عظیم معنوی باشد.

وی افزود: توقع داریم این دیدگاه پیوند دادن و انتقال تجارب هنرمندان و اساتید پیشکسوت به نسل جوان با مرکزیت این موسسه در قالب برنامه‌ریزی و برگزاری برنامه‌های مختلفی همچون نشست‌های تخصصی، دوره‌های آموزشی و یا کارگاه‌های عملی احیا شود. ما در موسسه هنرمندان پیشکسوت شاهد رنگین کمانی از تجارب، هنرها و اصالت‌های مختلف هستیم و قطعاً جامعه هنری برای بهره بردن از این گنجینه‌های معنوی مشتاق می‌باشد.

در انتهای این مراسم محمود سالاری معاون امور هنری پس از تقدیر از نیکنام حسینی پور، حکم مدیرعاملی موسسه هنرمندان پیشکسوت را به سیدعباس عظیمی اهدا کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قزوه: با موسیقی و صداوسیما بیگانه نیستم/ روایت نراقیان از توفیقات


آیین تودیع محمد مهدی نراقیان و معارفه علیرضا قزوه روسای سابق و جدید دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشن تولد هنرمندان دی‌ ماهی برپا شد/ تبدیل صندوق هنر به هلدینگ هنر


مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در مراسم تولد هنرمندان پیشکسوت دی‌ ماهی از راه‌اندازی هلدینگ بزرگ هنری در صندوق اعتباری هنر خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقش دولت در تولید فیلم و تصدی‌گری باید کمرنگ شود/ یک بسته تشویقی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، پنجمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی کشور با حضور رمضانعلی حیدری خلیلی، حبیب ایل بیگی، محمد رحمتی، یزدان عشیری، یاسر شاه پیری، کامران ملکی، محمدرضا سوقندی، سیدمهدی جوادی، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، مهران عباسی انارکی، سیدصادق موسوی، لادن طاهری و غلامرضا نجاتی برگزار شد.

در این جلسه، درباره واگذاری فیلم‌های اول به بنیاد فارابی، ضرورت سیاست شفاف سازی در حوزه ارزشیابی و نظارت، پیامدهای نمایش فیلم‌های خارجی، احیای خانه فیلمنامه نویسی، مسئولیت فیلم‌های فاقد پروانه ساخت و نگرانی‌های تعدادی از هنرمندان و سینماگران درباره بیمه و بخشنامه جدید صندوق اعتباری هنر و … بحث و گفتگو شد. در ابتدای جلسه، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی، گزارشی از وضعیت فیلم‌های موجود و مشکلات آنها ارائه داد.

لزوم توجه به امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در جمع مدیران و معاونان بر ضرورت سیاست شفاف سازی در حوزه ارزشیابی و نظارت تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در سینمای ایران تقویت شود و این مرهون در پیش گرفتن سیاست شفاف سازی است.

وی ادامه داد: وقتی سیاست‌ها در حوزه نظارت به صورت شفاف و صریح اعلام شود و بایدها و نبایدها مشخص باشد، هیچگاه سرمایه گذاری در این حوزه به خطر نمی‌افتد و این را به عنوان یک دستورالعمل و شاخصه مهم در اقتصاد سینما باید مورد توجه قرار داد.

به گفته وی، نقش دولت در تولید آثار و تصدیگری آن باید کم رنگ شود و از طریق تعامل با بخش‌های خصوصی دغدغه‌های فرهنگی نظام از طریق آنها پیگیری شود. بستر تولید فیلم‌های مختلف اعم از کمدی، خانواده، اجتماعی، انقلاب و دفاع مقدس، و گونه‌های مختلف سینمایی لازم است از طریق تعامل با بخش‌های خصوصی و مشارکت آن‌ها فراهم شود.

رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: جلب اعتماد و همکاری بخش خصوصی کمک می‌کند تا دغدغه‌های فرهنگی دولت با هم افزایی این بخش پیگیری شود که این البته، منوط به تعامل، شناخت متقابل و فهم مشترک است.

وی بیان کرد: از شفاف کردن سیاست‌های نظارتی نترسیم چرا که فقدان شفافیت باعث سردرگمی و بی‌برنامگی در عرصه تولید می‌شود.

خزاعی عنوان کرد: در جلسات متعددی که با نمایندگان صنوف و خانواده سینما داشته‌ام شفاف سازی موضوع مورد مطالبه همه آن‌ها بوده است.

تاکید بر سیاست یکپارچه سازی در حوزه تصویر

وی ضمن تاکید بر لزوم یکپارچه سازی سیاست گذاری حوزه حکمرانی فرهنگی در زمینه تصویر اظهار کرد: وقتی شاخص‌ها و استانداردها در مدیوم سینما، تلویزیون و پلتفرم یکپارچه نباشد باعث می‌شود شاهد تربیت نسلی باشیم که با این تناقض‌ها و رفتار چندگانه رشد و نمو کرده‌اند و در آن صورت نمی‌توانند نسبت به باورها، اصول و مسائل دینی و فکری راحت تصمیم گیری کنند.

به اعتقاد وی، نه تنها چند پارگی سیاست‌های فرهنگی باعث تقویت مسائل دینی، خانوادگی، اخلاقی و انقلابی نخواهد شد بلکه باعث تضعیف و کم رنگ شدن باورها و تعلقات دینی و ملی می‌شود.

رئیس سازمان سینمای با بیان اینکه نمی‌شود در کشور سیاست‌های حکمرانی فرهنگی در حوزه تصویر چندپاره و گوناگون باشد، عنوان کرد: یکسان سازی و همسویی این سیاست‌ها از طریق تمرکز آنها در یک نهاد و با همکاری خانواده سینما و هنرمندان به یقین، به خروجی‌های موفق و مطلوب منجر خواهد شد.

در این جلسه در زمینه موضوعات مختلف زیر تصمیم گیری و برنامه ریزی شد.

واگذاری فیلم‌های اول به بنیاد سینمایی فارابی

مسئولیت حمایت از ساخت فیلم‌های اول به بنیاد سینمایی فارابی سپرده شده است. در این راستا، به منظور ورود ایده‌های جدید و کشف ظرفیت‌ها و استعدادهای تازه یک نفر از سوی مدیرعامل فارابی به عنوان مشاور، مسئولیت هماهنگی، مذاکره و پیشبرد روند امور را بر عهده گیرد.

مسئولیت اکران فیلم‌های خارجی فاقد کپی رایت بر عهده پلتفرم‌ها و ساتراست.

در این جلسه اعلام شد تمامی مسئولیت اکران فیلم‌های خارجی فاقد حقوق کپی‌رایت که در پلتفرم‌ها در حال انجام است تمام و کمال برعهده ساتراست.

در صورت عدم توجه به این موضوع مهم و در صورت تغییر شرایط و مناسبات بین‌المللی، بابت این موضوع خسارت سنگینی از سهم هر ایرانی توسط کمپانی‌های صاحب اثر مطالبه خواهد شد و در صورت بی‌توجهی و عدم رعایت قوانین و بی‌مسئولیتی عده‌ای محدود، این خسارت قطعاً، از جیب هر ایرانی پرداخت می‌شود. از دستگاه‌های ذیربط درخواست داریم تا نسبت به نظارت و تصمیم گیری در این زمینه اقدام کنند.

خانه فیلم نامه نویسی در فارابی احیا می‌شود

مقرر شد خانه فیلمنامه نویسی در بنیاد سینمایی فارابی احیاء شود. همچنین، مصوب شد تا گستره فعالیت این خانه محدود به شهر تهران و حوزه صنف مربوطه نباشد و با برنامه ریزی و سیاستگذاری دقیق بر مبنای عدالت فرهنگی، کلیه سینماگران مناطق و شهرستان‌ها نیز در بر بگیرد.

تشکیل کمیته حمایت اکران آنلاین و پیش بینی بسته تشویقی

مصوب شد کمیته اکران آنلاین فیلم‌ها در معاونت نظارت و ارزشیابی تشکیل شود و با ایجاد کارگروهی خبره نسبت به اتخاذ سیاست‌های تشویقی و دستیابی به راهکارهای موثر برای حل مشکلات فیلم‌های در صف اکران طی دو هفته پیش رو، برنامه ریزی لازم صورت گیرد. همچنین، این کمیته موظف شده است مطالعه راهکارهای متعدد برای استفاده از همه ظرفیت‌های اکران را پیگیری و بررسی کند. سازمان سینمایی نسبت به فیلم‌های متقاضی اکران آنلاین بر اساس مصوبه این کمیته، تسهیلات تشویقی پیش بینی کند. تمامی فیلم‌هایی که متقاضی اکران آنلاین در دو ماهه بهمن و اسفند باشند از این بسته تشویقی بهره مند می‌شوند.

سازمان سینمایی در قبال فیلم‌های فاقد پروانه ساخت مسئولیتی ندارد

در این جلسه اعلام شد سازمان سینمایی کشور در قبال فیلم‌های فاقد پروانه ساخت هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت. با توجه به اینکه عده محدودی به دلیل ناآگاهی یا با انگیزه‌های جذب سرمایه بدون طی کردن مراحل قانونی اقدام به ساخت می‌کنند، در این جلسه هشدار داده شد در دوره جدید، سازمان سینمایی مسئولیتی در قبال نمایش این آثار نخواهد داشت. از سرمایه گذاران و عوامل فیلم‌ها خواسته شده است قبل از هرگونه همکاری، پروانه ساخت رسمی آثار را حتماً مطالبه کنند.

ابهام زدایی درباره مشکلات بیمه برخی از هنرمندان

در این جلسه، مشاور اصناف و همچنین معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی موظف شدند طی جلسه‌ای مشترک با مدیرعامل محترم صندوق اعتباری هنر نسبت به رفع سوءتفاهم و مشکلات پیش آمده در خصوص بیمه بعضی از هنرمندان و سینماگران و نگرانی‌های اخیر موضوع اقدام نمایند. با توجه به همکاری گسترده و نگاه حمایتی آقای پوراحمدی بزودی در این خصوص ابهام زدایی صورت می‌گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چند نکته درباره متن و حاشیه دیدار وزیر ارشاد با خوانندگان پاپ


دیدار اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با فعالان موسیقی پاپ می‌بایست نقطه شروع موثری برای توجه بخش دولتی به سایر گونه‌های موسیقی کشورمان در بخش‌های مختلف باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شرط تهیه‌کنندگان برای اکران‌های مردمی «فجر»/ قاعده تغییر می‌کند؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

غلامرضا موسوی رییس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط اکران فیلم‌ها در چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: سنت سال‌های گذشته برای نمایش فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر در شهر تهران این بود که ۵۰ درصد از فروش بلیت فیلم‌های حاضر در جشنواره به تهیه‌کنندگان پرداخت می‌شد. بی شک این قاعده برای این دوره از جشنواره نیز نباید تغییر کرده باشد و این احتمال نیز وجود دارد که با توجه به شرایط کرونا، به نفع تهیه‌کنندگان اقدامات جدیدی نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: پرداخت ۵۰ درصدی از فروش بلیت فیلم‌های جشنواره به تهیه‌کنندگان از زمان آقای داروغه‌زاده در دستورکار قرار گرفت تا تهیه‌کنندگان همانند زمان اکران فیلم‌ها سهمی از گیشه داشته باشند.

این تهیه‌کننده سینما توضیح داد: در زمینه اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها نیز باید بگویم که این‌طور به نظر می‌رسد که فیلم‌ها در این دوره از جشنواره نیز در شهرستان‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، اما اینکه چه فیلم‌هایی قرار است در شهرستان‌ها نمایش داده شود، مشخص نیست.

وی بیان کرد: تاکید می‌کنم معمولاً فیلم‌هایی در شهرستان‌ها نمایش داده می‌شوند که تهیه‌کننده اثر با اکران فیلم مورد نظر در شهرستان موافق باشد.

رییس اتحادیه تهیه‌کنندگان توضیح داد: چگونگی نمایش و تعداد سئانس فیلم‌ها در تهران معمولاً توسط برنامه‌ریزان جشنواره معین می‌شود، اما در شهرستان‌ها معمولاً با همفکری و مشورت تهیه‌کنندگان صورت می‌گیرد. معمولاً هر فیلم در هر شهرستان حداکثر ۳ سئانس نمایش دارد.

وی تاکید کرد: در واقع این را باید بگویم که شرط اصلی اتحادیه تهیه‌کنندگان برای نمایش فیلم‌ها در بخش مردمی جشنواره، مجوز کتبی از سوی تهیه‌کننده اثر است، یعنی اگر تهیه‌کننده اثر به هر دلیلی موافق نمایش فیلم خود در شهرستان‌ها نباشد، فیلم موردنظر اکران نمی‌شود. اما تجربه نشان داده است که معمولاً فیلم‌ها در شهرستان‌ها نمایش داده شده است.

موسوی در پایان گفت: خوشبختانه سال گذشته در اسفندماه و با توجه به دستور آقای انتظامی رییس سابق سازمان سینمایی، سهم نمایش فیلم‌ها در تهران و شهرستان‌ها در جشنواره فیلم فجر به تهیه‌کنندگان پرداخت شد، البته این را هم باید بگویم که این مبلغ در شهرستان‌ها بر اساس فروش گیشه نیست و بر اساس بودجه‌ای است که هرسال برای شهرستان‌ها در نظر گرفته می‌شود که این بودجه بین فیلم‌ها تقسیم می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع