اسفندیار قرهباغی در بیمارستان بستری شد
فرزند اسفندیار قرهباغی خواننده پیشکسوت موسیقی کشورمان از بستری شدن این هنرمند در یکی از بیمارستانهای شهر تبریز خبر داد.
فرزند اسفندیار قرهباغی خواننده پیشکسوت موسیقی کشورمان از بستری شدن این هنرمند در یکی از بیمارستانهای شهر تبریز خبر داد.
محمدعلی یزدانی کارگردان مستند «نائبالامام» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر که در دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» حضور دارد و درباره آیتالله سید نورالدین حسینی الهاشمی شیرازی از حامیان مشروطه دینی است، گفت: واضح است که در سالهای نهچندان دور، شیراز یکی از پایههای اصلی مقاومت و جریانات آزادیخواه بوده است. در همین برهه، نفرات شاخصی مثل مرحوم حاجسیدنورالدین در کنار علمای دیگر نقشآفرینی کرده و روی جریانهای کشور تأثیر بسزایی گذاشتهاند. عجیبتر، آنکه دریافتیم عدهای که حتی بهظاهر مذهبی هستند، به این بخش از تاریخ تمایلی نشان نمیدهند. طبیعتاً ما هرچقدر در مسیر پژوهش جلوتر رفتیم به ابعاد پیچیدهتری از کار دست یافتیم و احساس وظیفه بیشتری کردیم. به همین علت حدود هفت سال پژوهش این کار طول کشید.
وی عنوان کرد: همانطور که عرض کردم فضای تاریخی شیراز و کشور در این قضیه منفعل بود و ما دادههای بسیار کمی از این جریان داشتیم. بنابراین بهناچار تحقیقات خانهبهخانه را آغاز کردیم. سفرهای مختلفی به قم و تهران و مشهد رفتیم و همینطور کتابهای گوناگونی در حوزه روزنامهنگاری جمعآوری و مطالعه کردیم. در این دادهها فقط اشاره مختصری به نقش ایشان در نهضت ملیشدن صنعت نفت یا نهضت مشروطه شده بود. متأسفانه حتی در آثار هنری و تاریخی جمهوری اسلامی هیچ اسمی از ایشان نبود. در صورتی که ایشان واقعاً نقش موثری در این جریانات ایفا کردهاند.
این کارگردان مطرح کرد: یکی از علتهایی که اطرافیان نتوانسته بودند شخصیت ایشان را فهم کنند، این بود که ایشان جلوتر از زمانه خودشان بودهاند. یعنی تقابلهای مستقیمی با جبههملی، حزب توده، بهاییت، سفارت آمریکا و انگلیس داشتهاند. این حرکات در دوره شاهنشاهی اتفاق افتاده و باعث شده بود که بعد از فوتشان به ایشان برچسب انگلیسیبودن بزنند. بهعلت برخورد ایشان با بهاییت و تصوف، این دو گروه برای تخریب چهره ایشان کار کرده بودند. تهمتهای دیگری هم مثل ارتباط با شاه یا خودپسندی به ایشان زدهاند که ما سعی کردیم در این مستند به آنها بپردازیم و اتفاقاً ملاحظاتی را هم رعایت نکنیم. هدف ما این بود تاریخ را شفاف روایت کنیم. اگر بودجه و توان تولید فراهم بود، شخصاً تمایل داشتم دو مستند نائبالامام با همین کیفیت بسازیم. این مستند فقط به زندگی مبارزاتی و سیاسی و اجتماعی ایشان پرداخته است، در صورتیکه ایشان ابعاد عجیب دیگری هم داشتهاند. بهعنوان مثال، ایشان در جنگ ثورهالعشرین عراق، فرمانده بودهاند و آن دورهای که امام کشفالاسرار را مینویسند، ایشان به مدت ۱۰ ماه در روزنامههای کثیرالانتشار با احمد کسروی مذاکره میکرده است.
یزدانی مطرح کرد: ما برای نتیجه کار، فرمهای مختلفی را بررسی کردیم. حتی مدنظرمان بود کار را بازسازی کنیم یا قالبهای دیگری برای این جریان انتخاب کنیم. بعد از تحقیقاتی که انجام دادیم به این مدل رسیدیم که کمهزینهتر و تأثیرگذارتر بود.
تصنیف «میرزا کوچکخان» که در وصف میرزاکوچکخان سروده شده بود در فهرست میراث ناملموس ملی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم «عمار»، سیدمحمود رضوی تهیه کننده سینما در کارگاه آموزشی «تهیه کنندگی» در حاشیه اکرانهای مرکزی دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» در سینما فلسطین در سخنانی خطاب به حاضران گفت: هدف اصلی من این است که بتوانیم به شناختی از یک تهیه کننده خوب برسیم.
وی با طرح سوال درباره اینکه «تهیه کننده کیست» و «آیا اگر از تهیه کننده پول بگیرند باز هم میتواند تهیه کننده بماند و کار را بسازد؟»، اظهار کرد: ما از تهیهکننده مطلوب حرف میزنیم. من به شخصه یک یا دو فیلم، آن هم فیلمهای اولیه به طور کامل تهیه کردم، بقیه فیلمهایم را جذب سرمایه انجام دادم. قبل از پول، ایده و مولف بودن مهم است.
رضوی ادامه داد: روزی که من اولین کارم را در سال ۱۳۸۷ ساختم، فکر میکردم تهیه کننده یعنی پدر و پدر پروژه باید برای فرزندی که متولد میشود، هم پدری و هم بزرگتری کند، هم پول تو جیبی دهد، هم مدرسه و آیندهاش را برایش انتخاب کند و وقتی که به سن آینده و بلوغش رسید و دامادش کرد آن وقت میتواند آن را رها کند. اما امروز میگویم تهیه کننده در مقام پدر خوب است اما فقط برای شروع خوب است اما آنچه درباره تهیه کننده مولف بودن گفته شد، در این مورد، دیگر این پدر بودن به درد نمیخورد.
این تهیه کننده سینما ادامه داد: وقتی امروز بپرسیم تهیه کننده مطلوب چه کسی میتواند باشد خالق، صانع، مولف هم میتواند در تعریفش جای بگیرد. گاهی پدر و مادر نمیتوانند تشخیص دهند ولی خالق به مسائل آشناست و مسیر رشد را فراهم میکند.
رضوی اظهار کرد: تهیه کننده خالق، پهناور میبیند و میگوید یک میلیارد ضرر کنم بهتر از چند میلیارد «هووو» شنیدن است. اما برای تهیه کننده در مقام پدر خیلی سخت است، برای تهیه کنندهای که به اثرش دل بسته، در مواردی نمیتواند خطا و اشتباهی را که رخ میدهد تشخیص دهد یا از آن میگذرد چون همه مراحلش را انجام داده، تهیه کننده خوب از نظر من وقتی است که یک انسان در مقام خالق قرار بگیرد. سینمای امروز، کارگردان محور است. اما آیا در سینما، تهیه کننده مطلوب وجود ندارد؟ چرا، وجود دارد.
تهیهکنندگانی داریم که کارت تهیهکنندگیشان را اجاره میدهند
وی تصریح کرد: خالق باید تشخیص دهد یک محصول که قرار است ساخته شود با ترکیب چه عناصر و عواملی موفق میشود. حتی ممکن است موفق نباشد بلکه برآیند کلی کار موفق شود. این خالق لزوماً خدا نیست اشتباه نگیرید، مدیر کارخانه، مدیر صنعت است. مدیر صنعت بر اساس یک سری فرمول مهندسی برای یک اثر به یک ذهنیت میرسد و تهیه کننده با فرمولهای تجربه انسانی به آن نتیجه میرسد.
منوچهر محمدی شیخ تهیهکنندههاست
تهیه کننده فیلم «لاتاری» ادامه داد: به نظر من منوچهر محمدی، خالق و صانع است و هیچ وقت تهیهکننده در مقام پدر نبوده، به نظر من شیخ تهیهکنندهها آقای منوچهر محمدی است.
رضوی اظهار کرد: در سینمای ایران چند نوع تهیهکنندگی داریم، در نازلترین نوع آن، تهیه کنندههایی داریم که صرفاً کارت تهیهکنندگیشان را اجاره میدهند، بدون هیچ کار و نظارتی خاصی پول، پروانه ساخت و پروانه نمایش میگیرند. در قرارداد هم ذکر میکنند هیچ مساله حقوقی متوجه آنها نیست. یک پله بالاتر، یک کارگردان کار اولی میآید به من تهیه کننده میگوید این سرمایه گذار من است تا انتخاب مدیر تولید و عوامل اصلی تا پیش تولید تهیه کننده با کارگردان است و بعد میرود. یک پله بالاتر تهیهکنندگانی هستند که تا پایان پیش تولید یک بار هم سر صحنه نمیروند و به خروجی کار ندارند. پله بعد از آن هم تهیهکنندگانی هستند که وقتی فیلمنامهای داده میشود، میگویند من هستم، شاید اینها در مقام پدر باشند و از ابتدا تا پایان پروژه حضور دارند.
وی در ادامه توضیحاتش گفت: در یک نوع دیگر نهاد و حکومت به تهیه کننده مراجعه میکند و میگوید برایمان مدیریت پروژه کن. تهیه کننده برآورد هزینه میکند بنا به انصاف خودش مثلاً ۱۰ یا ۲۰ درصد تعیین میکند و مدیر پروژه میشود. این مدل تهیهکنندگی، سود در تولید است و خیلی اتفاقات ناگوار هم در همین مدل میافتد. چون آن نهاد، این اثر برایش صرفاً نوعی گزارش عملکرد است که بگوید من فلان اثر را ساختهام. مثلاً روی فلان مساله محوری نظام کار کردهام. حال کار بد شده یا نشده، نه نهاد بر ایش مهم است نه تهیه کننده. این نوع آثار خروجیهای مثبتی نداشته و خیلی نگاه به گیشه و مخاطب وجود ندارد.
رضوی تاکید کرد: مطلوب من این است که یک نفر یک صاحب ایده را با خود همراه کند از صفر تا ۱۰۰ پیش تولید، پس از تولید، تا جشنواره و اکران و حتی تا رساندن تا تلویزیون که آخرین مرحله در عرضه است، حضور داشته باشد اما از این دست تهیه کنندهها به اندازه انگشتان دو دست هستند که همانها هم پرکار نیستند.
دخالت نهادها در تولید، مهمترین مسئله سینما
تهیه کننده فیلم «دهلیز» در ادامه سخنانش عنوان کرد: اگر بخواهیم یک تهیه کننده خوب داشته باشیم. باید آرتیست باشد و در موارد مختلف به شناخت برسد. ایده خوب و روایتگر خوب و عوامل درست را تشخیص دهد که اینها همه نیازمند تجربه و کار است. تهیه کننده مطلوب کسی است که کمترین دخالت را داشته باشد ولی هدایتگر باشد.
رضوی بیان کرد: من به کار اولیها پیشنهاد میکنم یک مشاور داشته باشند، چون ممکن است مشاور، بیشتر ایده را دستکاری و تهیه کننده را دچار سردرگمی کند. اما من در آخرین اثرم «رد خون»، در بخشهای مختلف ۱۷ مشاور داشتم. تعدادی از آنها عوامل را میشناختند و تعدادی دیگر را نمیشناختند.
وی با تایید این مسئله که مشکل سینمای ایران، در وهله اول فیلمنامه و بعد تهیه کنندگی است، تصریح کرد: مهمترین مشکل شخص من در تهیه کنندگی، دخالت نهادهای حاکمیتی در جریان تولید است که بابتش هم از سینما خداحافظی کردم. آنها به جای اینکه کمک کنند بیشتر مزاحمند. ببینید مثال بزنم ما در فیلم «رد خون» از یک نهاد نظامی برای ادوات نظامی کمک میخواستم که این ادوات هم در نهاد دیگری موجود نبود، از آنها کمک خواستیم و آنها گفتند ما کجای فیلمنامه شما هستیم. ما جواب دادیم در این دو سکانس فلان آدم مهم شما که اسطوره شماست، حضور دارد. آنها گفتند باید کل فیلمنامه را بخوانیم و از روزی که فیلمنامه را دادیم تا روزی که اوکی دادند ۴۵ روز طول کشید. به زبان خوش هم اوکی ندادند.
این تهیه کننده سینما افزود: ما باید به بالا و پایین آن نهاد نظامی میرفتیم که اوکی دهند باید میگفتیم این تصویر حداقلی، تاثیر حداکثری دارد اما آنها متر میکردند میگفتند چرا ما در این سکانس نیستیم برای آن سکانس برای ما نقش بنویسید، حتی برای ما پنج صفحه دیالوگ برای کسی که در یک پلان گذری میبینیم ولی میفهمیم نقشش چه هست نوشته بودند و گفتند کمک ما منوط به این است. ما گفتیم اینقدر حالمان را بد نکنید که مجبور شویم این نقش را هم در فیلم نگذاریم. در حقیقت تعریف درستی از خوب و بد نداشتند.
رضوی مطرح کرد: امر حیاتی که در تهیه کنندگی باید در نظر گرفت این است که تهیه کننده خودش به موضوع اثر اشراف داشته باشد مثلاً در مورد اعتیاد خوانده و با مشاورانش پا به پا رفته باشد. دومین مورد و یکی از نکات نقاط و فوت کوزهگری تهیه کنندگی بحث بودجه است باید تهیه کننده تشخیص دهد که برای موضوع چقدر باید بودجه جذب و کجا خرج کند. سوم بحث پیش تولید است. مثلاً باید برای کار ۶۰ روزه، ۶۰ روز پیش تولید کنیم اگر همه عوامل و مشکلات را در بیاوریم این ۶۰ روز میتواند پول خود را در ۱۰ روز تولید درآورد. پیش تولید جایی است که تهیه کننده باید هنر خود را نشان دهد. اصل کار، برنامهریزی و دیدن جزییات است ما برای «ماجرای نمیروز ۲» هفت ماه پیش تولید داشتیم.
این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که علت کنار گذاشتن تهیه کنندگی از جانب شما چه بود، گفت: عوامل متعددی داشت. خدا حفظ کند آقای میرباقری را، ایشان بعد از «سیانور» به من توضیحی درباره فیلمسازی دادند. گفتند در این فیلم در سکانس به سکانس امضای تو مشاهده میشود این فضا را به فضای دیگر نفروش. «ماجرای نمیروز ۱و ۲» و «لاتاری» با آنکه در یک مسیر بودند اما مجراهای مختلف داشتند ریسک مالی اعتباری و آبرویی و حتی جانی داشتند. یعنی فکر نکنید ریسک جانی نداشته باشیم. وقتی یک جاهایی برخی نهادهای حاکمیتی، جلوی آدم میایستند، نه تنها کمکی نمیکنند بلکه سد راه هم میشوند حتی در جشنواره و اکران. در این حالت، آدم احساس میکند حضورش زیادی است.
بابک زرین آهنگساز با اشاره به موضوع خوانندگی برخی بازیگران، حامد بهداد را تنها بازیگری عنوان کرد که به او برای ادامه خوانندگی توصیه میکند.
فرزند اسفندیارقره باغی خواننده پیشکسوت موسیقی کشورمان از بستری شدن این هنرمند پیشکسوت در یکی از بیمارستان های شهر تبریز خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانهای پروژه، با اتمام آهنگسازی و ساخت جلوههای ویژه بصری فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی، این فیلم آماده نمایش در چهلمین جشنواره فیلم فجر شد.
به طور همزمان از تصویر نقشآفرینی مهشید جوادی در این فیلم رونمایی شد. این بازیگر پیش از این در سریالهای «آنام» و «بچه مهندس ۳» به شهرت رسید و اکنون در نخستین تجربه سینمایی خود در «ضد» جلوی دوربین رفته است.
«ضد» به نویسندگی حسین ترابنژاد، یک درام سیاسی است که در بستر التهابات کشور در تابستان سال ۱۳۶۰ میگذرد. قصه این فیلم درباره یک عشق در دل حوادث سیاسی است که پس از سالها دوباره شعلهور میشود.
مهدی نصرتی، لیلا زارع، نادر سلیمانی، لیندا کیانی، مهشید جوادی، مجید پتکی، روزبه رئوفی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی ترکیب بازیگران «ضد» را تشکیل میدهند.
این فیلم تاریخی و پرالتهاب، در موسسه فرهنگی هنری وصف صبا تولید شده و از تازهترین محصولات سازمان سینمایی حوزه هنری است.
معاون هنری در پیامی به جشنواره پانزدهم موسیقی جوان گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان راهی روشن به آیندۀ موسیقی این مرز و بوم است، سرزمینی که همواره صحنهی نمایش استعدادهای جوانی است که موسیقی اصیل ایرانی، نواحی و کلاسیک را میآموزند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاعرسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی عنوان کرد: چهلمین جشنواره فیلم فجر بعد از رکود سینما در دوران کرونا در تمام استانهای ایران به طور همزمان برگزار میشود و این کار در راستای عدالت فرهنگی و هنری و تمرکززدایی صورت میگیرد.
وی بیان کرد: شایسته است که در تمام مناطق ایران جوانان حامی سینما هم، تماشاگر مهمترین اتفاق سینمایی کشور باشند و این امر باعث یک شور و نشاط ملی میشود. از این رو سازمان سینمایی حامی اجرای این جریان خواهد بود و حمایت مالی اکران فیلمها را برعهده خواهد داشت.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه کرونا باعث شده تا چرخ سینما کمی کندتر از قبل حرکت کند؛ توضیح داد: چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار میشود که سینما آسیب دیده این جریان است و به همین دلیل سازمان سینمایی تصمیم گرفته است با برگزاری سراسری جشنواره در سطح استانهای کشور، شور و شوق را در جامعه بار دیگر تقویت کند. ضمن اینکه جوانان مشتاق بسیاری در شهرهای مختلف ایران حضور دارند که به سینما علاقهمند هستند و این امر باعث میشود تا آنها نیز در این رویداد مهم سینمایی شرکت کنند و از این فضا استفاده کنند.
وی یادآور شد: چتر فجر باید بر فراز کل سینما گسترده باشد و از آن جایی که این جشنواره به مثابه یک رویداد اجتماعی در دل جشنهای دهه مبارکه فجر قلمداد میشود لازم است مردم در شهرهای مختلف کشور و به صورت ویژهتر، همه خانواده سینما با سلایق مختلف را در بر بگیرد.
به گفته وی، جشنواره فیلم فجر صرفاً یک جشنواره سینمایی نیست بلکه رویدادی فرهنگی است و باید با نگاهی عدالت محور اثرات و دستاوردهای آن شامل کل جامعه شود.
خزاعی با اشاره به ضرورت رونق سینماها و نشاط عمومی جامعه و استقبال مردم از سینماها گفت: جشنواره چهلم باید سرآغازی باشد برای دورهای جدید در سینما و شاهد سیر تحولات ساختاری در سینما باشیم و سینما را بیش از پیش در سبد استفاده خانوادهها و جامعه ببینیم.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در ۲ بخش فرهنگی و رقابتی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاشزاده برگزار خواهد شد.
یک اثر موسیقایی با عنوان «سرزمینم» توسط رامین بهنا آهنگساز و نوازنده پیانو منتشر میشود.