نمایشگاهی از کارتونهای «بغض غزه»
موزه هنرهای معاصر فلسطین نمایشگاه مجازی پوستر، کاریکاتور و کارتون «بغض غزه» را در وبگاه فرهنگستان هنر برگزار میکند.
موزه هنرهای معاصر فلسطین نمایشگاه مجازی پوستر، کاریکاتور و کارتون «بغض غزه» را در وبگاه فرهنگستان هنر برگزار میکند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاعرسانی روابطعمومی جشنواره فیلم فجر، مراسم قرعهکشی جدول نمایش فیلمهای جشنواره فیلم فجر با حضور تهیهکنندگان و کارگردانان فیلمها و جمعی از اهالی رسانه، ساعت ۱۴ امروز سهشنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰ در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار خواهد شد و با انجام قرعهکشی جدول نمایش فیلمها در خانه جشنواره «پردیس چارسو» و سینمای انجمن منتقدان «سینما فلسطین» منتشر میشود.
این مراسم از طریق صفحه رسمی جشنواره چهلم و موزه سینما در فضای مجازی پخش خواهد شد.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ به دبیری مسعود نقاشزاده برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر ، صد و یکمین نشست شورای مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دوشنبه ۲۷ دی ماه در فرهنگسرای فردوس برگزار شد و در این نشست تکریم و معارفه تعدادی از مدیران این سازمان انجام شد.
در این نشست از زحمات علیرضا زندوکیلی معاون هنری سابق سازمان فرهنگی هنری تقدیر شد و امیرحسین سمیعی با دریافت حکمی، سرپرست این معاونت شد.
همچنین با تقدیر از زحمات حسین هوشیار، احمد زارعی جایگزین وی در مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۲۲ و فرهنگسرای تهران و با تقدیر از زحمات رحیم خاکی، سعید زکیلو جایگزین وی در فرهنگسرای قرآن شد.
حمید نوری نیز حکم خود را به عنوان مشاور رییس سازمان فرهنگی هنری دریافت کرد.
آلبوم «سپند دل» به آهنگسازی محمدرضا عزیزی و خوانندگی وحید تاج روز دوم بهمن با اشعاری از هوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان ثالث، رهی معیری، هوشنگ ابتهاج و افشین یداللهی منتشر میشود.
شیوا خسرومهر گفت: بالا بودن ظرفیت نه تنها باعث ماندگاری نعمت است؛ بلکه روز به روز بر آن میافزاید.
فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) به ۲۶ عکاس ایرانی درجه یا القاب هنری اعطا کرد.
احمدرضا درویش کارگردان سینما قرار است سریال «کندو» را در خطه سیستان و بلوچستان بسازد.
حسن حسنخانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نگرش قانون و ضوابط آن درباره مساله پولشویی در حوزه سینما گفت: در ماده یک قانون مبارزه با پولشویی به زبان ساده درباره تعریف «پول کثیف» یا «پولشویی» آمده است؛ هر نوع پول و عایدی مالی که منشاء آن ارتکاب یک جرم باشد به عنوان «پول کثیف» به شمار میرود، حال این پول ممکن است در اقتصاد سیاه تبادل شود و یا وارد شبکه اقتصاد رسمی کشور شود که این ورود از طریق یک سری تکنیکها انجام میشود و پولشوها و قاچاقچیها نسبت به آن آگاه هستند و میتوانند پولهای مورد نظر را وارد فضای رسمی اقتصاد کشور کنند.
وی با اشاره به اینکه زمانی که پولهای کثیف وارد چرخه اقتصاد رسمی کشور میشود، علاوهبر آنکه جرم منشاء رخ داده است یک جرم دیگر نیز اتفاق میافتد که آن جرم پاک کردن رد جرم قبلی است، توضیح داد: تاکید میکنم در چنین شرایطی برای راحت کردن کار، روشهای مختلفی وجود دارد که البته این مدل از روشها در حوزه هنر و به خصوص سینما متفاوت است.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در قانون مبارزه با پولشویی یک معضل بسیار بزرگ با قضات وجود دارد، قاضی براساس حکم اسلام میگوید یک پول یا یک مال متعلق به فردی است که مال در تصرفش است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. به عنوان مثال شما سوار یک ماشین هستید، هیچگاه پلیس نمیگوید که سند مالکیت خود را به ما نشان بدهید مگر اینکه این درخواست درموارد خاص صورت گیرد.
حسنخانی گفت: زمانی که قاضی بخواهد در حوزه پولشویی حکم دهد، باید پیش از هر چیز جرم منشاء پول ثابت شود تا بعد فرد مورد نظر براساس پولشویی توسط دادگاه محکوم شود، تا زمانی که جرم منشاء ثابت نشود هیچ حکم قانونی نمیتوان برای مقابله با آن دریافت کرد.
وی ادامه داد: در حوزه سرمایهگذاری و ورود پول به سینما، معمولاً تهیهکننده و کارگردان به این فکر نمیکند که منشاء اصلی پول از کجا آمده است، چرا که او فقط به دنبال ساخت اثر خود است به همین دلیل توجهی نیز به این مساله نمیکند.
حسنخانی در پایان گفت: قانون رشوه گرفتن و رشوه دادن در ایران و به خصوص در نظام دولتی بسیار قوی است چرا که حجم عظیمی از اقتصاد ایران دولتی است، همچنین باید این مساله را نیز مورد توجه قرار داد که اگر فردی متهم به رشوه شود حتی قبل از اینکه جرم وی ثابت شود ۳۰ تا ۴۵ روز به بازداشت انفرادی میرود، بنابراین قانون در این بخش بشدت محکم است و همین مساله سبب شده تا رشوه دادن و رشوه گرفتن در ایران مانند دیگر کشورها چندان گسترده نباشد و اگر هم چنین مواردی باشد به سرعت با آن برخورد میشود. به همین دلیل اگر مساله پولشویی به میان بیاید، جرایمی از این دست معمولاً در بخش خصوصی صورت میگیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، پس از اعتراض مدیر تولید فیلم سینمایی «نگهبان شب» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی به دیده شدن این فیلم توسط افرادی خارج از ترکیب اعضای هیأت انتخاب جشنواره که منجر به واکنش رسمی دبیرخانه این رویداد شد، حالا انتشار یادداشتی درباره فیلم «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمیکیا در صفحه شخصی یک منتقد سینمایی، واکنش اعتراضی این فیلمساز را برانگیخته است.
محسن دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج نیز در نشستی خبری درباره حذف فیلم سینمایی «مسیح پسر مریم» از جشنواره چهلم فیلم فجر با کنایه نسبت به دیده شدن این فیلم از سوی افراد غیرمرتبط با دبیرخانه جشنواره گلایه کرده بود.
حالا «شب طلایی» سومین فیلمی است که عواملش نسبت به دیده شدن احتمالی آن از سوی افراد غیرمرتبط با جشنواره آن هم بدون اطلاع عوامل فیلم گلهمند شدهاند.
بنابر متن ارسالی از سوی روابط عمومی فیلم «شب طلایی»، یوسف حاتمی کیا کارگردان این فیلم در پی انتشار یادداشتی درباره فیلم خود که قرار است در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شود، در صفحه شخصی یک منتقد سینما، یادداشتی را منتشر کرده است.
در متن یادداشت یوسف حاتمیکیا آمده است:
«چه ردای افتخاری است که فیلمهایی که در جشنواره حضور دارند را زودتر از زمان پخشش، پنهانی و بدون اجازه سازندگانش ببینیم و دست به قلم شده، در تأیید یا رد آن صفحهای سیاه کنیم.
زمانی که با نگارنده آن تماس حاصل میشود که چگونه فیلمی را تماشا کرده است که تنها و به امانت در اختیار دبیرخانه جشنواره فیلم فجر و شورای پروانه نمایش قرار گرفته است؛ به دروغ یا شاید راست؛ اطمینان میدهد که فیلم را ندیده است و تنها با دیدن تعدادی عکس فیلم، دست به نقد شده و طوماری را نوشته است.
این چه بیاخلاقی آشکاری است که هر روز عریانتر از دیروز خودنمایی میکند. اگر تماشاگرِ پنهانی فیلم بودهاید که شرم بر شما باد و اگر خود را تماشاگرنمای فیلم نشان میدهید و بدون دیدن حتی لحظهای از فیلم به نقد یا تمجید از آن میپردازید که دیگر زبانم قاصر است از پیدا کردن جملهای در وصف این عمل.
امید دارم که رسم امانتداری در میانمان هنوز اعتبار داشته باشد و به آن نیز چوب حراج نزنیم.»
حسن حسنخانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نگرش قانون و ضوابط آن درباره مساله پولشویی در حوزه سینما گفت: در ماده یک قانون مبارزه با پولشویی به زبان ساده درباره تعریف «پول کثیف» یا «پولشویی» آمده است؛ هر نوع پول و عایدی مالی که منشأ آن ارتکاب یک جرم باشد به عنوان «پول کثیف» به شمار میرود، حال این پول ممکن است در اقتصاد سیاه تبادل شود و یا وارد شبکه اقتصاد رسمی کشور شود که این ورود از طریق یک سری تکنیکها انجام میشود و پولشوها و قاچاقچیها نسبت به آن آگاه هستند و میتوانند پولهای مورد نظر را وارد فضای رسمی اقتصاد کشور کنند.
وی با اشاره به اینکه زمانی که پولهای کثیف وارد چرخه اقتصاد رسمی کشور میشود، علاوهبر آنکه جرم منشأ رخ داده است یک جرم دیگر نیز اتفاق میافتد که آن جرم پاک کردن رد جرم قبلی است، توضیح داد: تاکید میکنم در چنین شرایطی برای راحت کردن کار، روشهای مختلفی وجود دارد که البته این مدل از روشها در حوزه هنر و به خصوص سینما متفاوت است.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در قانون مبارزه با پولشویی یک معضل بسیار بزرگ با قضات وجود دارد، قاضی براساس حکم اسلام میگوید یک پول یا یک مال متعلق به فردی است که مال در تصرفش است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. به عنوان مثال شما سوار یک ماشین هستید، هیچگاه پلیس نمیگوید که سند مالکیت خود را به ما نشان بدهید مگر اینکه این درخواست درموارد خاص صورت گیرد.
حسنخانی گفت: زمانی که قاضی بخواهد در حوزه پولشویی حکم دهد، باید پیش از هر چیز جرم منشأ پول ثابت شود تا بعد فرد مورد نظر براساس پولشویی توسط دادگاه محکوم شود، تا زمانی که جرم منشأ ثابت نشود هیچ حکم قانونی نمیتوان برای مقابله با آن دریافت کرد.
وی ادامه داد: در حوزه سرمایهگذاری و ورود پول به سینما، معمولاً تهیهکننده و کارگردان به این فکر نمیکند که منشأ اصلی پول از کجا آمده است، چرا که او فقط به دنبال ساخت اثر خود است به همین دلیل توجهی نیز به این مساله نمیکند.
حسنخانی در پایان گفت: قانون رشوه گرفتن و رشوه دادن در ایران و به خصوص در نظام دولتی بسیار قوی است چرا که حجم عظیمی از اقتصاد ایران دولتی است، همچنین باید این مساله را نیز مورد توجه قرار داد که اگر فردی متهم به رشوه شود حتی قبل از اینکه جرم وی ثابت شود ۳۰ تا ۴۵ روز به بازداشت انفرادی میرود، بنابراین قانون در این بخش بشدت محکم است و همین مساله سبب شده تا رشوه دادن و رشوه گرفتن در ایران مانند دیگر کشورها چندان گسترده نباشد و اگر هم چنین مواردی باشد به سرعت با آن برخورد میشود. به همین دلیل اگر مساله پولشویی به میان بیاید، جرایمی از این دست معمولاً در بخش خصوصی صورت میگیرد.