X

بایگانی دی 29, 1400

دفتر سینمایی

هم‌افزایی در فعالیت‌های سازمان صداوسیما با جشنواره فضای مجازی


معاونت فضای مجازی با شعار «رسانه ملی، فضای مجازی، خلاقیت و اثربخشی» نخستین جشنواره فضای مجازی سازمان صداوسیما را برگزار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۳ هزار نفر متقاضی بازی در «نگهبان شب»/ میرکریمی دنبال حاشیه نیست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدصادق میرکریمی مجری طرح و مدیر تولید فیلم سینمایی «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی از آثار راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم گفت: رضا میرکریمی همواره سعی می‌کند در هر کاری دست به تجربه‌ای تازه در فرم و روایت بزند، حتی برخی اوقات فضای قصه را نسبت به تجربه‌های قبلی کاملاً تغییر می‌دهد. در «نگهبان شب» نیز از این لحاظ شاهد یک تفاوت آشکار خواهیم بود. البته جان‌مایه فیلم‌های این فیلمساز معمولاً یک نقطه اشتراک دارد؛ آن هم بحث خانواده است، که در این فیلم هم علی رغم همه تفاوت‌هایی که با کارهای قبلی دارد، این موضوع احساس می‌شود.

میرکریمی درباره اینکه آیا تکرار همکاری رضا میرکریمی با محمد داوودی در نگارش فیلمنامه «نگهبان شب» می‌تواند منجر به تکرار تجربه موفق «قصر شیرین» شود؟ هم توضیح داد: قصه این فیلم از ایده‌هایی بود که فیلمساز از سال‌های قبل در ذهن داشت و بارها تلاش کرده بود آن را بنویسد ولی هر بار روند آن راضی‌کننده نبود. با این حال تجربه همکاری آقای میرکریمی با محمد داوودی در فیلم «قصر شیرین» موفق بود، ضمن اینکه حدود یکسال برای نگارش طرحی که فیلمساز در ذهنش داشت، وقت گذاشته شد و طبیعی است که این همکاری راضی‌کننده باشد.

مدیر تولید «نگهبان شب» درباره تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی در آثار خود هم بیان کرد: تا آنجایی که من یاد دارم رضا میرکریمی همیشه تهیه‌کننده کارهای خودش بوده است. بنابراین تنها کارهای متاخرش را تهیه‌کنندگی نکرده، البته به غیر از کارهای اول و دومش که در تولید آن‌ها شراکت داشته است. از همین رو چه در کارهای سینمایی و چه در فیلم‌هایی که دیگران کارگردانی کرده‌اند، تهیه‌کنندگی را برعهده داشته است. به همین دلیل این موضوع برایش تجربه جدیدی نیست، «نگهبان شب» هم به عنوان جدیدترین فیلمش به تهیه‌کنندگی خودش محسوب می‌شود.

بالای ۱۳ هزار نفر در سایت فراخوان بازیگری فیلم ثبت‌نام کردند

میرکریمی درباره ترکیب بازیگران «نگهبان شب» هم گفت: برای انتخاب بازیگرها با توجه به شرایطی که کرونا به وجود آورده بود، طی فراخوانی سایتی را طراحی کردیم که همه علاقمندان می‌توانستند در آن سایت ثبت نام و رزومه کاری خود را بارگذاری کنند. علی‌رغم پیش بینی اولیه که فکر می‌کردم ۲-۳ هزار نفر از این موضوع استقبال کنند، بالای سیزده هزار نفر در این سایت ثبت نام کردند و ظرفیت سایت پر شد، به طوری که ما مجبور شدیم سایت را ببندیم.

وی ادامه داد: چند نفر برای مدتی جهت بررسی این تعداد تقاضا به گروه کارگردانی اضافه شدند. در مراحل مختلف این فایل‌ها بررسی شد و ما به یک جمعیت هزار نفری رسیدیم. همان تعداد را خود کارگردان بررسی کرد و از بین آنها ۵۰۰ نفر انتخاب شدند که به صورت حضوری از آن‌ها تست گرفته شد. در کل تجربه خوبی بود و نتیجهِ رضایت‌بخش آن را احتمالاً در فیلم خواهید دید. تعدادی از نقش‌ها از میان این متقاضیان انتخاب شدند. ممکن است برخی از کسانی که انتخاب شدند قبلاً هم در فیلم‌هایی حضور داشته و یا نقش‌های کوتاهی را ایفا کرده باشند، در هر صورت آنها در این فراخوان ثبت نام کردند و از بین همین متقاضیان انتخاب شدند.

۱۳ هزار نفر متقاضی بازی در «نگهبان شب»/ میرکریمی دنبال حاشیه نیست

مدیر تولید «نگهبان شب» درباره غیبت کارگردانان هم‌نسل رضا میرکریمی در جشنواره امسال و رقابت این فیلمساز با کارگردانان جوان مطرح کرد: تا آنجایی که من خبر دارم آقای رضا میرکریمی همیشه به حمایت از فیلمسازان جوان علاقمند بوده‌اند. حتی برای جشنواره جهانی فیلم فجر هم اولویت‌شان حضور در خارج از مسابقه بود تا بستری برای جوانانی باز شود که فیلم ساخته‌اند و آنها بتوانند از این فرصت استفاده کنند. به هر حال برای احترام گذاشتن به عوامل فیلم و کسانی که در ساختش شریک بودند و زحمت کشیدند، در جشنواره حضور پیدا کردند. بالاخره عوامل هم انتظاراتی دارند و می‌خواهند در جشنواره دیده شوند. باید این فرصت به آن‌ها داده شود و فیلم در رقابت شرکت کند. فارغ از این مسئله اما مطمئنم چیزی که برای همه ما به عنوان سازندگان «نگهبان شب» مهم است، مواجهه مردم با فیلم است و این بخش از حضور در جشنواره فجر برای رضا میرکریمی هم مهم‌تر از جنبه رقابتی آن است.

بابت تأخیرهای کرونایی برخی سرمایه‌گذاران را از دست دادیم

میرکریمی درباره تأثیر شرایط کرونایی بر فرآیند تولید فیلم «نگهبان شب» هم توضیح داد: به دلیل شرایطی که ویروس کرونا به همه ما تحمیل کرده بود، تولید فیلم بارها به تأخیر افتاد و هر بار که عزم ساختش شکل می‌گرفت، این مسئله باعث می‌شد که هزینه‌هایی به گروه تحمیل شود. حتی تأخیر چندباره باعث شد برخی از سرمایه‌گذاران را از دست بدهیم. نهایتاً فیلم در زمستان سال گذشته کلید خورد و در طول کار تلاش کردیم تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. هر روز پزشک مراقب سر صحنه حضور داشت و به شکل رندوم و متناوب از عوامل تست گرفته می‌شد. همه اعضای گروه کنترل می‌شدند. خوشبختانه اتفاق ناگواری نیفتاد غیر از یکی دو نفری که درگیر ویروس شدند و توانستند مراحل بیماری را طی کنند. در نهایت اما پروژه گرفتاری جدی‌ای در این زمینه نداشت.

وی ادامه داد: در یک نوبت هم فیلمبرداری به دلیل تعطیلی عمومی‌ای که ستاد کرونا برای پروژه‌ها اعلام کرده بود، تعطیل شد که آن هم هزینه‌ای به دوش تهیه‌کننده گذاشت، ولی نهایتاً صحنه‌های باقی‌مانده پس از منقضی شدن دوران قرنطینه فیلمبرداری، به فیلم اضافه شد.

میرکریمی درباره پیش‌بینی خود از حضور «نگهبان شب» در جشنواره چهلم فجر هم گفت: پیش بینی خاصی برای فیلم نداریم جز اینکه احساس می‌کنیم این فیلم با مخاطب ارتباط برقرار خواهد کرد، مثل فیلم‌های قبلی فیلمساز. به هر حال همانطور که از سبک کاری رضا میرکریمی در مقام فیلمساز مشخص است، نه خودش و نه فیلم‌هایش تابع شرایط هیجانی نیستند و به دنبال حاشیه و جوسازی هم نمی‌روند. این فیلم هم به نظرم یک فیلم ماندگار خواهد شد که خیلی خوب می‌تواند تأثیر عمیقش را روی مخاطب بگذارد. ما برای رسیدن به چنین هدفی دعا می‌کنیم و منتظر برخورد مستقیم با تماشاگران هستیم.

مدیر تولید «نگهبان شب» در پایان درباره تیم جدید مدیران سینمایی اظهار کرد: در مورد مدیران جدید و سیاستگذاری‌های جدیدی که در سازمان سینمایی اتفاق می‌افتد، من خیلی صاحب نظر نیستم. به نظر می‌رسد فعلاً باید کمی صبر کرد تا در ایام جشنواره و در ماه‌های آینده ببینیم شعارها و وعده‌هایی که داده شده است، تا چه حد عملیاتی می‌شود و تا چه حد برای سینما ارمغان مثبتی را به همراه خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مصلحت» رفع توقیف شد/ برنامه‌ریزی برای اکران عمومی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش احسان محمدحسنی رییس سازمان اوج در نشستی خبری از توقیف ۲ فیلم سینمایی «مصلحت» و «لباس شخصی» از تولیدات این سازمان خبر داد. او در این نشست درباره ملاحظات قوه قضاییه سخن گفت و عنوان کرد: «سوءتفاهمی برای قوه قضاییه رخ داده است که در حال گفتگو هستیم و حتماً حل می‌شود. درباره هر دو فیلم همین قوه قضائیه مشکل دارد.»

فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه که محصول مشترک سازمان اوج و حوزه هنری است، یکی از این آثار بود. این در حالی است که این فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول را برای حسین دارابی به همراه داشته باشد.

محمدرضا شفاه تهیه‌کننده «مصلحت» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سرنوشت فیلم «مصلحت» که پیش از این خبر توقیف آن رسانه‌ای شده بود گفت: «مصلحت» در حال حاضر آماده نمایش است و همکاران ما در حوزه هنری در حال برنامه‌ریزی برای اکران آن هستند.

وی افزود: مشکلاتی هم که فیلم از سوی قوه قضاییه با آن مواجه شده بود، تا حدود زیادی برطرف شده است.

فیلم «مصلحت» داستانی پلیسی- جنایی دارد و داستان آن در حال و هوای سیاسی اواخر دهه ۵۰ می‌گذرد.

در این فیلم فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی، سهی‌بانو ذوالقدر، مهدی فریضه، علی دل‌پیشه و نازنین فراهانی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

حسین دارابی و محمدرضا شفاه کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مصلحت» در حال حاضر فیلم سینمایی «هناس» را به‌عنوان محصولی از حوزه هنری آماده رونمایی در چهلمین جشنواره فیلم فجر دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲فیلم ملتهب حوزه هنری در«فجر»/برای اکران هیچ فیلمی اصلاحیه ندادیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی حوزه هنری با همراهی هادی فیروزمندی مدیر روابط عمومی این سازمان صبح امروز سه‌شنبه ۲۸ دی ماه در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی فیروزمندی بیان کرد: محور اصلی این نشست تولیدات جدید سازمان سینمایی حوزه هنری برای جشنواره فیلم فجر است. یکی از دغدغه‌های ما در کنار تولیدات برای فجر بیان یک گزارش کلی از یک سال فعالیت مدیران و تیم جدید سازمان سینمایی حوزه هنری است که قرار است این سنگ بنا را بگذاریم تا در یک نشست خبری پاسخگوی اهالی رسانه باشیم و اقدامات خودمان را بیان کنیم.

وی ادامه داد: سازمان سینمایی حوزه هنری از اوایل سال ۵۹ فعالیت خود را آغاز کرده است و ۴ دهه از فعالیت این سازمان می‌گذرد و در آستانه ورود به دهه پنجم هستیم. در این چهار دهه تجارب مختلف، فراز و فرودهای مختلف داشتیم آنچه که در نظر داریم احیای میراث کهن حوزه هنری و رفع اشکالات دوره‌های گذشته است.

تنوع ژانری فیلم‌های حوزه هنری در جشنواره چهلم

در ادامه این نشست حمیدرضا جعفریان بیان کرد: ما در دوره جدید سازمان سینمایی حوزه هنری و مدیریت جدید این نهاد، چند هدف‌گذاری کلان را مدنظر قرار داده‌ایم و دوره‌های قبل را آسیب‌شناسی کرده‌ایم. ما تلاش کردیم میراث حوزه را احیا و تقویت کنیم.

وی تأکید کرد: ما در حوزه پخش، استعدادیابی و تولیدات تصویری سیاست‌هایی داشتیم. در حوزه تولید هدف اصلی این بود که جریانی پایدار از تولید آثار تصویری در گونه‌های مختلف داشته باشیم. برای همین سه پیشران اصلی را در نظر گرفتیم؛ اولینش قوت خلق و قصه‌گویی است که برای این هدف به دنبال تقویت جریان اقتباس بودیم. عامل اصلی دیگری که شناسایی کردیم سرمایه انسانی و هنرمندان بود که در این زمینه هم تمرکز کردیم و نکته سوم هم بحث سرمایه گذاری و مشارکت و هدایت سرمایه به سمت تولید بود. با این اهداف در این یک سال چند دستاورد داشتیم.

جعفریان افزود: ما تلاش کردیم گوناگونی در ژانر ایجاد کنیم، آثاری در حوزه دفاع مقدس، درام سیاسی و اجتماعی و بیوگرافی داریم. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری روی فیلمسازان حرفه‌ای و جوان داشتیم که هر ۴ فیلم ما برای جشنواره فجر امسال حاصل کار کارگردانان فیلم دومی است. در حوزه محتوایی هم تلاش کردیم محتوای خوبی ارایه بدهیم؛ این آثار هم تمرکز بر خانواده و هم امیدبخشی و حال خوب برای مخاطبان دارند. ضمن رشد کمی تلاش کردیم به بحث کیفی هم توجه داشته باشیم و کارهای خوب تولید کنیم. به نظرم آثار ما قابل دفاع هستند.

روایت «ضد» و «هناس» از التهابات دهه‌های ۶۰ و ۹۰

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در تشریح موضوع فیلم‌های حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر گفت: ما چهار فیلم سینمایی در جشنواره امسال داریم که طی یک سال اخیر فرایند آن‌ها طی شده و در موعد مقرر به دبیرخانه جشنواره تحویل داده شد؛ «ضد» به کارگردانی امیرحسین ربیعی فیلمی درام و سیاسی است که در بستر یک روایت عاشقانه به شخصیت شهید بهشتی می‌پردازد و ماجرای آن از ۱۴ اسفند ۵۹ تا ۷ تیر روایت می‌شود. امسال که چهلمین سالگرد شهید بهشتی است انگیزه ما این بود که به این موضوع بپردازیم و التهابات دهه ۶۰ را نشان بدهیم.

وی افزود: «هناس» به کارگردانی حسین دارابی هم در ژانر بیوگرافی یک روایت زنانه است و به وقایع ملتهب ابتدای دهه ۹۰ می‌پردازد.

جعفریان ادامه داد: برای این دو اثر هم در فضای فیلمنامه و هم برای تولید رفت و برگشت‌هایی داشتیم. در دو اثر دیگر هم مشارکت در تولید داشتیم که امسال تنها توانستیم با بنیاد فارابی مشارکت داشته باشیم اما در تلاش هستیم در سال‌های آینده بیشتر مشارکت کنیم. فیلم «دسته دختران» ساخته منیر قیدی یک پروژه بزرگ دفاع مقدسی است که تنها کارگردان زن جشنواره آن را کارگردانی کرده است. ویژگی اصلی این فیلم این است که اقتباس از وقایع و چند کتاب ادبیات پایداری است و از این جهت برای ما اثر ارزشمندی است. فیلم «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی هم درامی اجتماعی است که ویژگی ممتاز آنکه باعث شد از این فیلم حمایت کنیم، این است که یک فیلم خانوادگی شیرین، دغدغه‌مند و سالم است. یک سری کارها را هم برای تولید در سال آینده خواهیم داشت که تعدادی تصویب شده و ادامه روند ماست. یکی از این آثار به کارگردانی مقدم دوست است که در مراحل نهایی فیلمنامه هستیم.

این مدیر سینمایی حوزه هنری درباره استمرار رویکرد این مرکز در زمینه ساخت فیلم‌هایی مرتبط با التهابات دهه ۶۰ بیان کرد: سه فیلم امسال ما دهه شصتی نیست، یکی از فیلم‌ها برای دهه نود است، یکی از فیلم‌ها یک فیلم شیرین خانوادگی است دو کار دیگر ما دفاع مقدسی است که این کار را ماموریت خودمان می‌دانیم. یک کار دهه شصتی داریم که آن روایت به درد امروز می‌خورد. ما باید در فضای روز هم آثاری داشته باشیم. تلاش می‌کنیم در این زمینه توسعه داشته باشیم. به‌عنوان مثال مسأله کرونا پیچیده است، در مستندها هم خوب به آن پرداخته نشده است حتماً موضوع کرونا مهم است و حتماً مخاطب جهانی پیدا می‌کند.

فیلم نمی‌سازیم که توقیف شود

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره آثار توقیفی این سازمان همچون «دیدن این فیلم جرم است» و «مصلحت» تأکید کرد: ما فیلم نمی‌سازیم که توقیف شود. ما در چارچوب قانون و با توجه به ماموریت خودمان خلق اثر می‌کنیم. «دیدن این فیلم جرم است» هم سرانجام اکران شد. لفظ توقیف انگار فیلم دیگر اجازه اکران پیدا نمی‌کند. ایراد پیدا کردن به معنی توقیف نیست. به دلایل مختلف دولت قبل تصمیم گرفت نمایش فیلم را به تعویق بیندازد. حتی دچار وعده و وعیدها هم می‌شدیم، می‌گفتند انتخابات و جشنواره و… بگذرد تا اکرانش کنیم. به این معنا فیلم توقیف نشد، اما اشکالاتی از نهادهای نظارتی وجود داشت.

وی افزود: «مصلحت» هم از نظر من توقیف نیست، اسناد پروانه نمایش آن وجود دارد و برای اکران عمومی هم در مسیر گفتگو است. ضمن اینکه زمان اکرانش تولید امسال نبود، سال آینده ۶ فیلم برای اکران داریم. یکی از دلایل اکران نشدن این فیلم‌ها فضای کرونا و فضای مصیبت زده گیشه سینما بود. از سوی دیگر صف اکران شلوغ بود.

برای اکران فیلم‌ها استاندارد دوگانه نداریم

جعفریان تأکید کرد: این‌طور هم نیست که ما به برخی فیلم‌ها سالن ندهیم. فیلم‌های «آتابای»، «صحنه زنی»، «پوست» و… جزو فیلم‌هایی بوده که امسال اکران کرده‌ایم. همکاری با سینماگران داشته‌ایم و رفتار حوزه عادلانه بوده است. گاهی برخی صاحبان فیلم توقعاتی دارند که نابجاست. ما تلاش کردیم همه تصمیم‌گیری‌ها مبتنی بر قانون باشد. پروانه نمایش و اصلاحات فیلم‌ها برعهده وزارت ارشاد است که به همان هم خودمان را موظف و ملزم می‌دانیم. استاندارد دوگانه هم نداریم. همان نسخه ارشاد را نسخه نهایی می‌دانیم. در تخصیص سانس‌ها هم قائل به مصوبات شورای صنفی نمایش هستیم. از یک جایی به بعد درباره چینش و سانس‌ها این موضوع به سینماداران برمی‌گردد. سیاست اصلی ما اختصاص فضای عادلانه برای همه فیلم‌هاست، شما ببینید چقدر تلاش کردیم فرصت عادلانه برای اکران برای همه فیلم‌ها قایل باشیم.

وی افزود: یک سوم سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است. با توجه به جریانی که در دو سال اخیر برای توسعه سالن‌های سینما داشتیم، حدود ۱۴۸ سالن در ۲۱ استان به صورت فعال داریم و تلاش داریم تا سال ۱۴۰۲ این آمار را به ۴۰۰ سالن سینمایی برسانیم. تا آن موقع به نیمی از ظرفیت اکران می‌رسیم.

به فیلم‌ها اصلاحاتی غیر از اصلاحات ارشاد نمی‌دهیم

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره «گروگانگیری سالن‌های سینمایی» بیان کرد: حسم این است که اسیر جنجال رسانه‌ای شده‌ایم. چرا اکران «آتابای» و «پوست» را نمی‌بینید، رضایت‌های عمده تهیه‌کنندگان در عدالت‌گستری دیده نمی‌شود؟ اینکه بگوییم سالن‌ها گروگان گرفته می‌شود یک گزاره کلی است. حتماً این وظیفه ماست که سالن به فیلم‌ها اختصاص بدهیم. حوزه هنری به فیلم‌ها به جز اصلاحات ارشاد اصلاحات دیگری وارد نمی‌کند. این ادعا ارزش جواب دادن هم ندارد، چرا توقع دارند همه سالن‌ها به «بی همه چیز» اختصاص داده شود؟ بعد از پایان اکران «بی همه چیز» در این باره صحبت می‌کنیم. به نظرم این یک بازی برای فروش بیشتر فیلم است.

فیروزمندی هم در واکنش به این سوال گفت: در دوران تازه یک ایده بزرگ داریم و آن افزایش تعامل با سینماست، سعی کنیم عدالت‌گستری داشته باشیم. رفتار ما درباره پاسخ ندادن به اظهارات تهیه‌کننده «بی همه چیز» یک رفتار صنفی بود. دلیل نمی‌شود یک تهیه‌کننده چون صاحب تریبون است، احساس کند باید از همه ظرفیت‌ها برای جبران سرمایه استفاده کند. ما باید رفتار صنفی و قانونی داشته باشیم، ما تلاش داشتیم که به دور از حاشیه‌ها با جنس فیلم‌ها و ظرفیت فیلم‌ها نشان بدهیم که بنا بر تعامل داریم، واقعاً این هم نیست که سینماهای حوزه هنری غالب باشد. اما تلاش می‌کنیم سهم خودمان را در عرصه اکران به واسطه افزایش زیرساخت‌ها افزایش بدهیم.

در ۹ استان هیچ سینمایی نداریم

جعفریان درباره توسعه سالن‌های سینمایی حوزه هنری هم بیان کرد: در حوزه سینماسازی تلاش کرده‌ایم سینماها را بازسازی کرده و ارتقا بدهیم. حتی سینماهای دهه ۸۰ را داریم به روز می‌کنیم، منتها برای توسعه یکی از سیاست‌های ما این است که عدالت دسترسی برای مخاطبان وجود داشته باشد. در حال حاضر در ۸ یا ۹ استان سینما نداریم، در چنین مکان‌هایی چند راهبرد داریم. یکی اینکه سالن‌های موجود را بازسازی کنیم، ضمن اینکه با برخی سالن‌های بخش خصوصی یا برخی دستگاه‌ها که برایشان سودآور نیست، قرارداد بسته‌ایم که از ظرفیت‌های آنها هم بهره ببریم.

وی درباره سامانه بلیت‌فروشی «گیشه هفت» هم گفت: نگاه ما به این سامانه و زیرساخت‌های آن، نگاه اقتصادی نیست. سامانه بلیت‌فروشی این‌طور نیست که سودآور باشد، نگاه ما بیشتر جلب مخاطب است، اینکه مشتری را به طور ثابت برای خودت نگهداری و به زنجیره سینمای تو متصل شود. با «سینما شهر» ارشاد مذاکره می‌کنیم تا به نتیجه برسیم، برخی از شهرداری‌ها هم همکاری خوبی می‌کنند، در خیلی از استان‌ها هم توانسته‌ایم از استانداری‌ها کمک بگیریم.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره ملاک این سازمان برای اکران فیلم‌های سینمایی تأکید کرد: ما قایل به یک استاندارد هستیم که استاندار شورای پروانه نمایش است. حتماً حضور جناب آقای قمی و دیگران در آن شورا مغتنم است، اما مستقل از عضویت هر کسی در آن شورا، خود همان شورا وجاهت دارد. یکی از مغالطه‌ها این بود که می‌گفتند آقای قمی به یک فیلم پروانه نمایش نداده در حالی که این فیلم در دولت قبل پروانه گرفته بود. درباره نحوه سانس دهی و اختصاص پردیس‌ها قوانین شورا مشخص می‌کند که چه کنیم.

وی درباره تولیدات حوزه هنری هم گفت: ما جریان تولید را تثبیت می‌کنیم، جذب سرمایه‌گذاری هم مهم است و به جز همکاری با «فارابی» به گزینه‌های دیگر هم فکر می‌کنیم. در حال حاضر چهار پنج سریال را در مراحل مختلف داریم، از سریال «جنابعالی» به کارگردانی عادل تبریزی حمایت می‌کنیم. تمایل داریم با آثاری که اقتباس از کتاب‌های سوره مهر است، همکاری داشته باشیم. با موسسه شهید آوینی، مرکز فلق و… هم مشارکت‌هایی داریم. تمایل داریم با خود تهیه‌کننده‌ای که مجری کار است، مشارکت کنیم اما این امر برای تهیه‌کنندگان سخت است. باید سرمایه‌گذاری واقعی هم داشته باشیم.

قرار نیست تبدیل به بانک و قلک برای فیلمسازی شویم

جعفریان مطرح کرد: میراث حوزه صرفاً میراث دهه ۶۰ نیست، حتماً دهه ۶۰ یکی از نقاط روشن کارنامه حوزه هنری است، آن چیزی که من عرض کردم منظور احیای میراث چهل ساله حوزه است، میراث تنها ناظر به فیلم نیست، ناظر به آدم‌هاست. افقی که ترسیم کرده‌ایم شروع دهه پنجم فعالیت‌ها و درخشش حوزه هنری مبتنی بر تجربیات گذشته است، از سوی دیگر این‌طور نیست که بانک و قلک باشیم و یک فیلمسازی فیلمی بسازد و به او کار نداشته باشیم. به عنوان مدیر فرهنگی و حاکمیتی اصلی‌ترین کار ما انتخاب هنرمند است. بقیه کارها مربوط به درونیات و زیست هنرمند است، هنرمند خوب کم نداریم، حتماً توجه به آنهایی که کم‌کار شده‌اند هم مد نظر ما قرار می‌گیرد. البته ممکن است هنرمندی یک کار خوب داشته باشد اما ده میلیارد تومان هزینه آن شود، ما ترجیح می‌دهیم به سراغ پنج کار دیگر با هزینه کمتر برویم. سال گذشته بازنویسی زیادی روی فیلمنامه داشتیم، این رفت و برگشت‌ها خیلی مهم است.

وی درباره اولویت‌های حوزه هنری برای ساخت فیلم گفت: حتماً محتوا برای ما موضوعیت دارد، هویت مضمونی و سیاست کلان حوزه هنری هم مشخص است. خیلی لازم نیست آن را بیانیه کنیم. حتماً پرداختن به مفاخر، کودکان، خانواده، حال خوب مخاطب، حس امید و… برای ما مهم است، در فضای همکاری با فیلمسازان و مولفان هم تلاش می‌کنیم تنوعی داشته باشیم، هم با هنرمندان حرفه‌ای کار کنیم هم با جوانان، امسال خیلی دوست داشتیم یک کار اولی داشته باشیم اما مقدورات اجازه نداد، تلاش می‌کنیم هر سال یک کار اولی داشته باشیم، یا کارهایی برای تثبیت فیلمسازان و تنوع در عوامل داشته باشیم.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری اظهار کرد: تحلیل ما این بوده که در جریان تولید افت و خیزهایی داشته‌ایم که این جریان نیازمند احیاست. حتماً دهه ۶۰ و ۷۰ دوره درخشش حوزه هنری است که منتج به آثار ماندگاری هم شده است. احیا ناظر بر همین امر است، بخشی از این موضوع مربوط به این است که این چهار فیلم ما را ببینید و نظر بدهید. تثبیت احیا به عوامل مختلفی بستگی دارد، تلاش می‌کنیم در حد تدبیر خودمان موانع را برطرف و ملزومات را مهیا کنیم. به نظرم حضور ما در جشنواره امسال با ۴ فیلم سینمایی و یک مستند در جهت همان احیای جریان تولید است. ما به تاریخ شفاهی و اوضاع حوزه مسلط هستیم. ضمن اینکه در نظر بگیرید اقتضائات روز هم مهم است، ما درباره اتفاقات روز هم تحلیل داریم.

وی بیان کرد: به‌عنوان سرمایه‌گذار این حق را در بازبینی و اصلاحات برای خودمان قائل هستیم، حتماً اگر به سوژه‌های خوبی برسیم با فیلمسازانی که فکر می‌کنیم می‌توانند آن‌ها را بسازند، مطرح می‌کنیم، هر فیلمسازی که با سوژه ارتباط برقرار کند با او وارد گفتگو می‌شویم.

جعفریان در پایان با اشاره به فیلم‌های حوزه هنری در چهلمین جشنواره فیلم فجر بار دیگر تأکید کرد: ما ادعایی نداریم که این چهار فیلم بهترین فیلم‌های جهان هستند اما حتماً از آن‌ها دفاع می‌کنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییر نظر سازمان سینمایی در کمتر از ۴۸ ساعت/ فجر به «میلاد» برگشت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم فجر، در پی نشست مشترک شب گذشته محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، امین توکلی‌زاده معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر خانه جشنواره به برج میلاد برگشت.

در پی تعاملات شب گذشته بین شهرداری با سازمان سینمایی و قول مساعد مبنی بر حل مشکلات برج میلاد به طور شبانه روزی از سوی همکاران شهرداری، برج میلاد و موسسه سینما شهر نسبت به رفع اشکالات و فراهم شدن شرایط زیر ساختی خانه جشنواره چهلم به میلاد بر می‌گردد.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی ضمن تاکید بر لزوم همگرایی مراکز و دستگاه‌های مختلف فرهنگی در برگزاری باشکوه جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: فجر ظرفیت بی بدلیل سینمای ایران و جشن‌های انقلاب است. جشنواره فیلم فجر گرانیگاه سینمای ایران است و با برگزاری با شکوه این رویداد زمینه‌های لازم برای شکوفایی سینمای ایران فراهم آوریم.

امین توکلی زاده معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز، ضمن اعلام آمادگی شهرداری برای تامین شرایط مورد نیاز میزبانی و رفع اشکالات عنوان کرد: با همکاری این مجموعه و تعامل با همکاران سازمان در موسسه سینما شهر به زودی موارد مطرح شده برای استانداردهای برگزاری حل می‌شود.

مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره نیز این رویداد را یک اتفاق مهم سینمایی اعلام کرد و از تمام نهادها همکاری همدلانه را برای اجرای هرچه بهتر جشنواره فیلم فجر خواستار شد. کرونا در دو سال اخیر شرایط را برای سینمای ایران و مدیران فرهنگی بد تلخ کرده است، برخی از امکانات سینمایی در این دوران دچار اختلال شده و نیاز است تمام دستگاه‌ها برای رفع این مورد وارد عمل شوند.

همچنین، در این جلسه، مقرر شد همکاری و تعاملات بسیار خوبی بین شهرداری و سازمان برای فعالیت‌های فرهنگی و سینمایی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه یکشنبه ۲۶ دی‌ماه، روابط عمومی جشنواره چهلم فیلم فجر پردیس سینمایی چارسو را به‌عنوان گزینه نهایی خانه جشنواره معرفی کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قرعه‌کشی جدول اکران خانه جشنواره/ «فجر ۴۰» با «بیرو» کلید می‌خورد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز سه شنبه ۲۸ دی ماه مراسم قرعه کشی جدول نمایش فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر که قرار است در محل نمایش فیلم‌ها برای اهالی رسانه روی پرده برود، در موزه سینما برگزار شد.

این برنامه که اجرای آن را پژمان بازغی برعهده داشت، در موزه سینما و با حضور صاحبان فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

بازغی در ابتدای مراسم تاکید کرد تاخیر در برگزاری مراسم به دلیل تاخیر در حضور برخی از مهمانان بود. در این جشنواره کارگردانان مختلفی حضور دارند که می‌توان شاهد حضور جشنواره متفاوت باشیم.

عباس کریمی، در ادامه برنامه روی صحنه آمد و بعد از خواندن متنی درباره جشنواره فیلم و فجر و اشاره به شیوع کرونا و تاثیر آن در سینما از حاضران دعوت کرد تا با خواندن اسمشان برای شروع مراسم قرعه کشی روی صحنه بیایند.

عباس کریمی نام فیلم «ضد» را بیرون آورد که عوامل این فیلم در ترافیک بوده و سیمون سیمونیان از مدیران جشنواره قرعه مربوط به زمان اکران را مشخص کرد. به این ترتیب فیلم «ضد» در روز ۲۰ بهمن سانس اول در خانه جشنواره روی پرده خواهد رفت.

سارا بقایی نام فیلم «موقعیت مهدی» را بیرون آورد و حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده این فیلم تاریخ ۱۷ بهمن و سانس دوم را برای نمایش این فیلم بیرون کشید.

قرعه‌کشی جدول اکران خانه جشنواره/ «فجر ۴۰» با «بیرو» کلید می‌خورد

در ادامه مهدی احمدی نیز نام فیلم «شادروان» را از گوی درآورد و عباس نادران تهیه کننده این فیلم نیز قرعه نمایش در روز ۱۲ بهمن سانس دوم را بیرون کشید.

رضا پورزارعی با یادی از اشکان منصوری نام فیلم «نگهبان شب» را انتخاب کرد که قرعه اکران این فیلم برای روز ۱۷ بهمن در سانس اول از سبد بیرون آمد.

کیوان امجدیان هم نام فیلم «برف آخر» را بیرون کشید که با حضور حسن مصطفوی تهیه‌کننده این فیلم، زمان اکران آن در روز ۱۳ بهمن ماه در سانس اول انتخاب شد.

در ادامه فرامرز روشنایی نیز با یادی از روزنامه‌نگارانی که به دلیل کرونا فوت کرده‌اند، نام فیلم «هناس» را بیرون کشید که با قرعه انتخابی ثقفی نویسنده فیلمنامه این فیلم، تاریخ اکران آن برای روز ۱۶ بهمن در سانس دوم تعیین شد.

مصطفی وثوقی‌کیا نیز نام «بدون قرار قبلی» را بیرون کشید که با حضور محمود بابایی تهیه‌کننده این فیلم زمان اکران آن برای روز ۱۸ بهمن در سانس دوم تعیین شد.

در ادامه مراسم نوبت به فیلم «دسته دختران» رسید که با حضور نماینده عوامل این فیلم روز ۱۵ بهمن در سانس دوم، زمان اکران آن مشخص شد.

هادی مومنی در ادامه نام فیلم «لایه‌های دروغ» را بیرون کشید که با حضور رامین سهراب کارگردان این فیلم قرعه اکران آن به روز ۱۳ بهمن در سانس دوم افتاد.

فرانک آرتا هم نام فیلم «درب» را از سبد اسامی فیلم‌ها انتخاب کرد که رضا محقق تهیه‌کننده آن قرعه اکران در روز ۲۱ بهمن در سانس اول را برای آن بیرون کشید.

در ادامه مهیار جوادی فر نام فیلم «بی رو» را بیرون کشید که مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان این فیلم قرعه اکران به روز ۱۱ بهمن در سانس اول افتاد تا این فیلم عنوان «فیلم افتتاحیه» جشنواره امسال را از آن خود کند.

در بخش بعد مصطفی پورکیانی نام فیلم «۲۸۸۸» را انتخاب کرد تا با حضور کیوان علی محمدی یکی از کارگردانان این فیلم، تاریخ اکران آن برای روز ۱۹ بهمن در سانس دوم تعیین شد.

آرش فهیم نام فیلم «خائن کشی» را بیرون کشید و علی اوجی تهیه‌کننده این فیلم قرعه مربوط به اکران را برای روز ۲۰ بهمن در سانس دوم انتخاب کرد.

در ادامه مراسم محمدصادق عابدینی نام فیلم «ماهان» را انتخاب کرد که با حضور علی شاه‌حاتمی تهیه‌کننده این فیلم، روز ۱۴ بهمن ماه در سانس دوم برای نمایش این فیلم تعیین شد. شاه‌حاتمی در این بخش از حمید لبخنده و بکتاش آبتین یاد کرد.

امیرحسین اشرفی نیز با یاد اشکان منصوری و علی منصوریان نام فیلم «علف زار» را از سبد اسامی فیلم‌ها انتخاب کرد که با حضور نماینده این فیلم روز ۱۲ بهمن در سانس اول برای نمایش این فیلم انتخاب شد.

مرتضی حسینی نام فیلم «مرد بازنده» را بیرون کشید که با حضور کامران حجازی تهیه‌کننده این فیلم روز ۱۱ بهمن در سانس دوم، برای اکران آن در خانه جشنواره تعیین شد.

میلاد نجفی هم نام فیلم «ملاقات خصوصی» را بیرون کشید که با حضور امید شمس کارگردان این فیلم روز ۱۴ بهمن ماه و سانس اول برای نمایش آن تعیین شد.

مهیار حسن‌پور نام فیلم «شهرک» را بیرون کشید که با حضور علی حضرتی کارگردان این فیلم تاریخ ۱۹ بهمن و سانس اول برای اکران آن تعیین شد.

ایزد مهرآفرین هم نام فیلم «نمور» را از سبد اسامی فیلم‌ها برگزید که با حضور یاسر جعفری تهیه‌کننده این فیلم تاریخ ۲۱ بهمن ماه و سانس دوم برای اکران آن مشخص شد.

رضا منتظری نام فیلم «شب طلایی» را انتخاب کرد که یوسف حاتمی‌کیا کارگردان فیلم قرعه اکران در روز ۱۶ بهمن ماه و سانس اول را برای این فیلم بیرون کشید.

مارال دوستی قرعه فیلم بعدی را به نام فیلم «بی رویا» بیرون کشید که با حضور آرین وزیر دفتری کارگردان این فیلم، تاریخ ۱۸ بهمن و سانس اول برای اکران آن تعیین شد.

محسن سرافراز نام «بی مادر» را به‌عنوان آخرین فیلم از سبد بیرون کشید که با حضور مرتضی فاطمی کارگردان این فیلم تاریخ ۱۵ بهمن و سانس اول برای نمایش آن تعیین شد.

در پایان این مراسم مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره روی صحنه آمد و گفت: به همه سینماگران و روزنامه‌نگاران خسته نباشید می‌گویم. جشنواره فیلم فجر ضیافت سینمای ایران است. امیدوارم در این دوره از گردهمایی بزرگ سینمای ایران لذت ببریم. همه آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره خوب بودند و ما باید از بین آنها آثاری را انتخاب کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیپلم افتخار جشنواره نروژی به «خورشیدگرفتگی» رسید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم کوتاه «خورشیدگرفتگی» به کارگردانی رها امیرفضلی و علیرضا قاسمی برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم بخش بین‌الملل سی و چهارمین دوره جشنواره مینیمالن نروژ شد. جشنواره مینیمالن که از سال ۱۹۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده است یکی از معتبرترین جشنواره‌های منطقه اسکاندیناوی است و به صورت سالانه ۱۰۰ فیلم کوتاه برتر سال را در بخش‌های مختلف مسابقه و خارج از مسابقه خود به نمایش می‌گذارد.

امسال «خورشیدگرفتگی» یکی از ۳۹ فیلم برگزیده بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره بود.

عوامل فیلم کوتاه خورشید گرفتگی عبارتند از نویسنده و کارگردان: علیرضا قاسمی، رها امیرفضلی بازیگران: خورشید چراغی‌پور، پانیذ اسماعیلی، آنیتا باقری، فراز مدیری و پیمان نعیمی، مدیر تصویربرداری: سهیل گوهری‌پور، تدوینگر: پویان شعله‌ور، مدیر هنری و طراح استوری برد: آرمین رنگانی، گروه کارگردانی: مسعود قدسی، رضا باستانی، مهیار ماندگار، عرفان ادیگوزلی، طراح صحنه و لباس: فراز مدیری، صدابردار: امیر شاهوردی، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، طراح چهره‌پردازی: بابک کشن فلاح، منشی صحنه: آیدا پالیزگر، عکاس: محراب پوروحدانی، مدیر تولید: فرشید زینالی، تدارکات: رحمان سراوانی، رنگ‌آمیزی رنگ و نور: امیرحسین خوشبین، جلوه‌های ویژه: کلمنت ل پلوان، طراح پوستر: آرمین رنگانی، پشتیبانی فنی: استودیو آی‌زوم، جانشین تهیه کننده: علی نجاریان، تهیه‌کنندگان اجرایی: رها امیرفضلی، آریا قوامیان، مانی نیلچیانی، تهیه‌کننده: حسن نجاریان، علیرضا قاسمی، آدرین بروئه.

این فیلم محصول مشترک کمپانی ایرانی ضلع ششم و کمپانی فرانسوی ستاره سفید بوده و پخش بین‌المللی آن بر عهده کمپانی مانیفست است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یدالله کابلی: فرصت ثبت جهانی خوشنویسی را مُفت از دست دادیم


یدالله کابلی می گوید: «متاسفانه در کشور ما موضوع فرهنگ و هنر همیشه مورد بی‌مهری قرار دارد و مسوولان رده بالای تصمیم‌گیر در این حوزه اکثرا در روزمرگی خود غرق هستند؛ این بی‌توجهی‌ها و غفلت‌ها می‌تواند دلیلی بر از دست دادن فرصت‌های مناسب در ثبت جهانی خوشنویسی شده باشد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

این نقاشی‌ها حالتان را خوب می‌کنند


به اعتقاد روانشناسان، طبیعت می‌تواند بر بهبود حالات روحی انسان تاثیرگذار بوده و به او حس آرامش را منتقل کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پاسخ رسانه ملی به حاشیه سازی نسبت به یک خبر!


در پی انتقاد به اختصاص حمایت شش میلیارد تومانی به ساخت برنامه «میدون» اداره کل روابط عمومی صدا و سیما جوابیه‌ای صادر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع