X

بایگانی دی 29, 1400

دفتر سینمایی

ارسلان کامکار «مرسده» را به بانوان ایران زمین تقدیم می‌کند


تازه‌ترین اثر موسیقایی ارسلان کامکار آهنگساز و نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی با عنوان «مرسده» به زودی منتشر می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز تحویل آثار هنرمندان به چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر


چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به مرحله تحویل آثار رسیده است و هنرمندان اصل آثار خود را در محل برگزاری جشنواره واقع در موسسه فرهنگی و هنری صبا فرهنگستان هنر تحویل می‌دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیش تولید «شناور» آغاز شد/ فیلمی بر اساس اتفاقی واقعی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم «شناور» اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند شهاب‌الدین حسین‌پور است که پیش از این ساخت فیلم کوتاه «رخنه» را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده که در فستیوال‌های مختلف بین‌المللی نمایش داده شده و جوایزی را هم از آن خود کرده است.

«شناور» با دریافت پروانه ساخت، مرحله پیش‌تولید خود را آغاز کرد.

فیلمنامه «شناور» توسط رضا دادویی نوشته شده و محمد امیر یاراحمدی مشاور فیلمنامه است.

این فیلم که یک درام اجتماعی است و بر اساس اتفاقی واقعی شکل گرفته، به برخی مسائل، مشکلات و دغدغه های طبقه متوسط جامعه ایران می پردازد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «گذشته آدم‌ها در هم گره خورده و آینده آبستن حوادث ناگوار و پیش بینی نشده است. دوستی و دشمنی، دروغ و ریا، عشق و نفرت، همه سرپوش‌هایی بر زخم‌ها و حفره‌های گذاشته اند. اما بی تردید هیچ چیز به روال سابق برنخواهد گشت.»

مؤسسه فرهنگی هنری «هفت آینه میترا» مجری طرح و میثم دانازاده مدیر اجرایی این فیلم هستند.

سرمایه‌گذاری فیلم «شناور» توسط میثم طوسی، میثم دانازاده و شهاب‌الدین حسین‌پور انجام شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه سیلک‌اسکرین‌های حسین زنده‌رودی در آرت‌سنتر


گالری آرت‌سنتر قصد دارد سیلک‌اسکرین‌های حسین زنده‌رودی را در قالب نمایشگاهی با عنوان «رستاخیز حروف» به نمایش بگذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کتاب زندگی و خاطرات علی سلیمانی چاپ شد/ من حسین‌چی‌ام! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «من حسین‌چی‌ام؛ زندگی، خاطرات و تجربیات مرحوم علی سلیمانی» به تازگی با گردآوری و تدوین پژمان عرب توسط انتشارات راه‌یار منتشر و راهی بازار نشر شده است.

مرحوم علی سلیمانی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، بر اثر ابتلا به کرونا، ۲۱خرداد امسال درگذشت. او متولد سال ۱۳۴۹ و دانش‌آموخته بازیگری از دانشگاه آزاد بود و در هر سه حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون فعالیت می‌کرد. بازی در سریال‌هایی چون «وضعیت زرد»، «روزهای آبی»، «پایتخت ۴» و «وضعیت سفید» و فیلم‌هایی از جمله «سفر به چزابه»، «تنگه ابوقریب»، «یک وجب از آسمان»، «قارچ سمی» و… بخشی از کارنامه هنری مرحوم علی سلیمانی است.

پژمان عرب نگارنده این‌کتاب در بخشی از مقدمه‌اش درباره نگارش این کتاب این‌طور نوشته است:

«یادم است اولین بار اختتامیه چهارمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار بود که مرحوم علی سلیمانی را دیدم. قرار بود بابت بازی در فیلم «لکه» تقدیر شود؛ همان شبی که پاسداشت مرحوم فرج الله سلحشور هم بود. در لابی سینما فلسطین، تعداد زیادی مردم، دورش حلقه زده بودند و با او مشغول صحبت بودند و او هم با انرژی و شاداب سخن می گفت. چیزی که در ذهنم مانده «سلیمانی واقعا چقدر مردمی است!»

آن خاطره خوش گذشت. سالی یکی دوبار در ایام جشنواره عمار یا در حسینیه هنر، سلیمانی را می دیدم، باز همان قدر پرحرارت و پرشور، صمیمی و مردمی. ۲۱خرداد که خبر درگذشتش را شنیدم، فوری به حامد بامروت‌نژاد، تهیه کننده سریال «وضعیت زرد» – که همان ماه‌ها، علی سلیمانی برایش جلوی دوربین رفته بود – پیام دادم که حامد، خبر راست است؟! از شوک از دست دادن همکار و رفیق مان مرحوم محمدسرور رجایی – نویسنده خوش‌اخلاق و باذوق افغانستانی – بیرون نیامده بودیم که این خبر، دوباره کاممان را تلخ کرد…

این کتاب که با عجله و برای بزرگداشتش در ایام دوازدهمین دوره جشنواره عمار منتشر شده، شروعی است تا خانواده، دوستان، نزدیکان و همکارانش ترغیب شوند خاطراتشان را از مرحوم سلیمانی، بیشتر و بیشتر بگویند. سلیمانی‌ای که از «سفر به چزابه» رسول ملاقلی پور تا «تنگه ابوقریب» تا ده‌ها کار سینمایی، تلویزیونی و تئاتر و حتی راهپیمایی عظیم اربعین، حرف و خاطره دارد. نمی‌دانم خاطراتش ضبط شده است یا نه. ولی هرچه بیشتر گفتگوها و یادداشت‌هایش را می‌خواندم چند شاخصه از شخصیت وی برایم پررنگ‌تر می‌شد؛ هنرمندی پرکار، سرشار از امید و انگیزه، مردمی، عاشق خانواده، دغدغه‌مند و… . سلیمانی هنوز همان بچه جوادیه است صمیمی، ساده و دلنشین که صادقانه با مخاطبانش حرف می‌زند. شاید وجه پنهان شخصیت سلیمانی عزیز که برای خیلی‌ها هنوز هم پنهان باشد، صاحب نگاه و تفکر و اندیشه و پخته بودن اوست؛ افسوس که درباره این بعدش، کمتر با او گفتگو شده است. امیدوارم که خودش در جایی نوشته باشد درباره نگاه زیبا و غنی‌اش به هنر، هنرمند و جامعه‌اش…

این کتاب، گزیده‌ای است از بین صدها گفتگو و یادداشت‌های شفاهی مرحوم علی سلیمانی. قطعا هنوز هم مصاحبه‌ها و متن‌های بیشتری از او هست که امیدوارم با همراهی و همکاری بیشتر خانواده محترم و دوستانش، چاپ‌های بعدی کتاب غنی‌تر شود. امید دارم این تلاش اندک مورد قبول آن اقایی قرار بگیرد که سلیمانی عزیز با افتخار جلوی دوربین برایش اشک می‌ریخت و می‌گفت «من حسین‌چی‌ام».

این‌کتاب با ۲۱۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه «آینه در آینه» افتتاح شد/ آغاز بخش جنبی «تجسمی فجر»


نمایشگاه «آینه در آینه» که یکی از بخش‌های چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است، عصر سه شنبه ۲۸ دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از آرای داوری خانه سینما صیانت می‌کنیم/ حمایت از فیلم‌اولی‌ها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، ششمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی روز سه شنبه ۲۸ دی ماه با حضور رمضانعلی حیدری خلیلی، حبیب ایل بیگی، محمد رحمتی، یزدان عشیری، یاسر شاه پیری، کامران ملکی، سیدمهدی جوادی، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، مهران عباسی انارکی، سیدصادق موسوی، لادن طاهری، غلامرضا نجاتی برگزار شد.

در این جلسه درباره ماموریت‌های جدید برخی از موسسات سازمان، توسعه ابعاد برگزاری جشنواره در شهرها و مناطق محروم، آینده حوزه پویانمایی، تاسیس خانه جشنواره‌های سینمایی و…. بحث و بررسی صورت گرفت.

فراهم شدن مقدمات احداث مرکز همایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در این جلسه با تاکید بر نیاز حوزه فرهنگ هنر و سینما به مرکزی تحت عنوان مرکز هایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی و پیش بینی زیرساخت موردنیاز گفت: به موسسه سینما شهر ماموریت داده شد که در این زمینه مطالعات کارشناسی و بررسی‌های مقدماتی لازم را برای احداث چنین مرکزی فراهم آورند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجتمع‌های فرهنگی و سینمایی بسیاری در شهرهای مختلف احداث کرده و در تهران علاوه بر مراکز موجود به یک مجتمع بزرگ برای میزبانی همایش‌ها و جشنواره‌های متعدد سینمایی نیاز داریم. امیدواریم این مرکز در آینده تحت عنوان «مرکز همایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی» به چرخه فعالیت‌های سازمان سینمایی اضافه خواهد شد.

تغییر عنوان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی

وی با اشاره به اهمیت توجه و اهتمام به حوزه پویانمایی در کشور و ضرورت حمایت هدفمند و سازمان یافته از این صنعت افزود: با توجه به ظرفیت بالای پویانمایی در کشور و استعدادها و ضرورت توجه به اقتصاد انیمیشن قرار بود موسسه مستقلی در این عرصه ایجاد شود ولی در حال حاضر به دلیل فقدان منابع زیرساختی و همینطور، ایجاد انسجام تشکیلاتی این ماموریت به مرکز گسترش محول شد.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: از مدیر مرکز گسترش انتظار دارم ۵۰ درصد ظرفیت این مرکز را از سال آینده به حوزه انیمیشن اختصاص دهند. همچنین، این مرکز موظف است از سال آینده، طی آیین نامه‌ای سیاست‌ها و برنامه‌ها را در خصوص فعالیت حوزه پویانمایی؛ سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و حمایت از این حوزه، تدوین و مشخص کند. این آیین نامه باید با رویکرد عدالت فرهنگی و در جهت حمایت از ظرفیت‌های استانی و استعدادهای جوان و نوظهور مناطق محروم برنامه‌ریزی شود.

بررسی تغییر آئین‌نامه سینماهای قدیمی غیرفعال

وی با اشاره به موضوع درخواست مکرر برخی مالکین سینماهای قدیمی، فرسوده و غیرفعال در سراسر کشور عنوان کرد: معاونت ارزشیابی و نظارت موظف شده است با ارزیابی جدی آئین نامه تغییر وضعیت و شرایط این دسته از سینماهای قدیمی و غیرفعال مورد توجه و بازنگری قرار دهد تا تکلیف این سینماهای قدیمی که خارج از ناوگان کاربری اکران هستند و برخی از آن‌ها نما و چهره شهر را به هم می‌زنند روشن شود. قرار است آیین نامه‌ای در این زمینه تدوین شود و با ارائه به صحن جلسه شورای مدیران سازمان سینمایی مصوب و شاخص‌ها و پارامترها به صورت شفاف اعلام شود.

خزاعی اضافه کرد: سینماهای فرسوده زیادی در سطح کشور رها شده‌اند که سال‌هاست بلاتکلیف هستند. جدای از حق‌الناسی که مطرح است باید به طور جدی و مدون با راهبرد اجرایی مشخص در این خصوص اقدام کنیم.

به گفته وی، وقتی سینمایی بیش از ۴۰ سال در خدمت ناوگان اکران نیست و به صورت مخروبه و چهره ضدفرهنگی درآمده است حتماً باید وضعیتش روشن شود و این مستلزم کار کارشناسی موثر و جدی است.

خزاعی با اشاره بر لزوم بازنگری و نگاه کاربردی در این حوزه به همکاری با سایر حوزه‌ها از جمله شهرداری تاکید کرد.

حمایت از موسسات فعال در عرصه بین‌الملل

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تقویت فعالیت‌های در حوزه بین‌الملل و سازمان دهی هدفمندتر آنها افزود: موسسات زیادی در حال حاضر در حوزه پخش بین‌المللی سینمای ایران فعالیت دارند که لازم است چارچوب فعالیت‌های آنها ذیل آئین نامه‌ای قرار گیرد.

وی ادامه داد: دفتر امور جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل موظف است با همکاری سایر موسسات و معاونت‌های سازمان جلساتی را برای توسعه و حمایت از فعالیت‌های این موسسات تشکیل دهد تا در این زمینه، بر اساس اهداف کلان سازمان و نیازسنجی، اقدام به تدوین نظام‌نامه‌ای شفاف برای این گونه فعالیت‌ها کند.

حمایت از آرای شورای داوری خانه سینما

خزاعی با بیان اینکه باید کمک کنیم هیچ پرونده‌ای به مراجع قضایی کشیده نشود عنوان کرد: نیاز است تدابیری پیش بینی شود تا سازمان سینمایی از آرایی که در شورای داوری خانه سینما صادر می‌شود، حمایت کند چراکه این امر باعث صیانت از منزلت و حقوق سینماگران می‌شود و کمک می‌کند آنها وارد پیچ و خم‌های قضایی پرزحمت نشوند.

وی ادامه داد: آرای نهاد داوری خانه سینما از نظر ما حائز اهمیت بوده و مورد حمایت سازمان سینمایی قرار می‌گیرد.

حمایت از فیلمسازان اول مستعد و فاقد امکانات در شهرستان‌ها

رئیس سازمان سینمایی کشور عنوان کرد: مصوب شد که با توجه به واگذاری مسئولیت فیلم‌های اول به بنیاد سینمایی فارابی آیین نامه‌ای در این زمینه تدوین شود و شرایط و مقررات در آن مشخص شود.

وی با تاکید بر این نکته که رویکرد حمایت از ساخت فیلم‌های اول باید براساس کشف استعدادها باشد تصریح کرد: در این سال‌ها بیشتر بر اساس میزان جذب سرمایه توجه شده است. نگاهی که باعث حذف طیف مستضعف و فقیر از جریان فیلمسازی در سینما شد. البته سینماگران جوانی هم وارد چرخه شده‌اند که خوش درخشیده‌اند. اگر در شهرستان‌ها و یا حتی در تهران جوانان مستعدی قدرت جذب سرمایه نداشته باشند چه کسی باید به آنها کمک کند؟ از این رو باید سازوکاری فراهم شود تا صدور مجوز برای فیلمسازان اول براساس استعدادها و شایستگی‌ها باشد.

به گفته وی، مبنای نگاه جریان سرمایه داری محور اقتصاد و پول است ولی معتقدم باید در این حوزه رویکردهای فرهنگی و توانمندی و استعدادها ملاک قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: رویکرد و نگاه باید مبتنی بر اصل حمایت از استعدادها و ظرفیت‌های فرهنگی و سپس مشارکت‌ها و سرمایه آوری باشد. باید به فیلمسازان جوان فاقد امکانات و مستضعف در شهرستان‌ها و مناطق محروم توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسترکلاس عکاسی و نمایشگاه «درباره جنگ…» برگزار می‌شود


مسترکلاس عکاسی خبری یونس محمد و نمایشگاه عکس‌های سعید صادقی عکاس جنگ در شیراز برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه نقاشی «پرواز رویاها» افتتاح شد


آیین گشایش نمایشگاه آثار نقاشی کودکان ایرانی عضو مراکز کانون با عنوان «پرواز رویاها» در آستانه برگزاری المپیک زمستانی ۲۰۲۲ چین در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری جلسه هیات مدیره جدید آسیفا – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، مجمع عمومی انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا) در ۱۸ آذرماه ۱۴۰۰، با اکثریت آرا حاضران، اعضای هیأت مدیره جدید خود را انتخاب کرد. این انجمن فرهنگی که چهارمین دهه فعالیت خود را پشت‌سر می‌گذارد، هدف خود را «هم‌افزایی جامعه انیمیشن و اعتلای این هنر» قرار داده است.

هیأت مدیره جدید آسیفا در تاریخ ۲۳ آذرماه، اولین جلسه خود را با دستور جلسه انتخاب نقش اعضای هیأت مدیره برگزار کرد.

طی این جلسه، مهدی خرمیان به سِمت رئیس هیأت مدیره، امیر مهران به سِمت مدیرعامل، حمید محمدی سِمت خزانه‌دار، و هدی مسعودی و سیدعباس اصطهباناتی مشترکا به‌تصدی روابط عمومی انتخاب شدند.

در ادامه جلسه، اعضا به بررسی و تبادل نظر در رابطه با برنامه‌های فرهنگی انجمن برای ۲ سال آتی و پیگیری اهداف هیأت مدیره پیشین آسیفا پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع