X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

میزبانی «فلسطین» از منتقدان هم لغو شد/ تراکم مهمانان در «میلاد» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، ستاد خبری چهلمین جشنواره فیلم فجر پیش از این پردیس سینمایی چارسو را به عنوان خانه جشنواره و سینما فلسطین را به عنوان سینمای منتقدان این رویداد سینمایی اعلام کرده که بعد از چندی این تصمیم عوض و خانه جشنواره به برج میلاد منتقل شد.

بنا بر اعلام انجمن منتقدان حضور اعضای این انجمن در سینما فلسطین هم لغو شده و خبرنگاران و منتقدان به طور تجمیعی در برج میلاد حضور خواهند داشت.

در این اطلاعیه آمده است: «به استحضار می‌رساند، طبق گفتگوی صورت گرفته میان رئیس انجمن و مدیر روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، تمامی دوستانی که کارت آنها از طرف انجمن صادر می‌شود، می‌توانند در برج میلاد حضور یابند.

بر این اساس دیگر سینما فلسطین به عنوان سینمای منتقدان نخواهد بود و همه اعضایی که از طرف انجمن درخواست خود را ثبت کرده‌اند، می‌توانند در برج میلاد (مرکز جشنواره) به تماشای فیلم‌های این دوره از جشنواره بنشینند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خاطره باز» رونمایی شد/ درخواست دادمان از رضا صنعتگر


آلبوم موسیقی «خاطره باز» از محصولات جدید مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با صدای غلامرضا صنعتگر طی مراسمی رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجرای دلخوری کامبیز دیرباز از «آقازاده»/ ۲ ماه آخر سر ضبط نرفتم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، کامبیز دیرباز که این روزها فیلم «تک تیرانداز» او در تلوبیون پلاس به صورت رایگان اکران است شب گذشته ۲۹ دی در گفتگو با مصطفی امامی مجری برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش درباره این فیلم بیان کرد: «تک تیرانداز» فیلم سختی بود چون شرایط جنگی بود و باید در شهرک سینمایی و لوکیشن‌های این چنینی کار می‌کردیم.

وی با اشاره به فیلم‌های مشابه ادامه داد: فیلم‌هایی مثل «اخراجی ها» و «دوئل» در فضایی چون دسته و گروه می‌گذشت و اینجا همانطور که از نام فیلم می‌آید که «تک تیرانداز» است کار روی این شخصیت بیشتر متمرکز بود.

دیرباز در بخش دیگر به فیلم «آینده» به کارگردانی امیر پورکیان اشاره کرد و درباره موضوع این فیلم گفت: برخلاف عکس‌های که از فیلم منتشر شده سوژه اصلاً موتورسواری نیست. سوژه فیلم خانوادگی و اجتماعی است.

بازیگر سریال «اقازاده» در ادامه در پاسخ به امامی درباره این سریال و نقش خود که پیش از این نخواسته است درباره اش حرف بزند یادآور شد: من پیش از این مصاحبه نکردم چون گفتم ممکن است روی پخش سریال تاثیر بگذارد. من قوانین حرفه‌ای را بلدم و قوانین حرفه‌ای هم این است که در زمان پخش صحبت نکنید.

در آقازاده نقش دیگری را دوست داشتم

وی در ادامه درباره نقش شهنام عنوان کرد: نقش شهنام آن چیزی نبود که از روز اول مرا مجاب کردند بازی کنم. اتفاقاتی افتاد که پشت دستم را داغ کردم که اگر فیلمنامه به طور فرض ۲۶ قسمت است باید عین ۲۶ قسمت آماده باشد و بخوانم و بعد بازی کنم.

وی اضافه کرد: ما در «آقازاده «با هشت قسمت کار را شروع کردیم من هشت قسمت خواندم و طبیعی بود گفتم فلان نقش را دوست دارم و گفتند آن نقش قرار است سنش پایین باشد یعنی دو آقازاده مثبت و منفی سریال قرار است سن شأن پایین باشد و بعد از نقش شهنام گفتند.

دیرباز تصریح کرد: اعتمادی که کردیم انتظار داشتم اعتماد دو طرفه باشد و درگیر کرونا شدیم. بعداً که قرار شد امیر آقایی نقش را بازی کند که از من هم بزرگ‌تر است کمی دلخور شدم که اگر تصمیم عوض شده است چرا این اتفاق اینگونه رخ داد.

وی اضافه کرد: صادقانه بگویم بعد از ۱۵ سال می‌خواستم نقش منفی تجربه کنم ولی بعد از اینکه سریال پخش شد همکارانم فکر کرده بودند که مواضعم عوض شده است و نقش مکمل و سه و چهار هم بازی می‌کنم درحالیکه این‌طور نیست و من دو سال است خودم را حبس کردم و اگر نقش اصلی باشد بازی می‌کنم.

وی در پاسخ به سوال مجری که چرا نقش کوتاه بازی کرده است بیان کرد: باید به مردم راستش را گفت قرار بود گره‌هایی با آن کاراکتر باز شود آنچه هم در نسخه پخش شده موجود است همین است و ما آخر داستان می‌فهمیم شهنام آدم حاج حسن با بازی جمشید هاشم پور است. افتخار هم کردم حتی برای چند پلان کنار ایشون بودم.

من دو ماه آخر فیلمبرداری نبودم، حضور فیزیکی نداشتم و دودش هم در چشم نقش رفت

دیرباز در ادامه یادآور شد: صادقانه به خاطر دلخوری‌هایی که در دو ماه آخر کار بوجود آمد من کار را رها کردم. من دو ماه آخر فیلمبرداری نبودم. حضور فیزیکی نداشتم و دودش هم در چشم نقش رفت. نمی‌خواهم نبش قبر کنم ولی این دلخوری بود که از روز اول با من جلو آمد از این پس هم فیلمنامه‌ای که کامل نباشد واردش نمی‌شوم.

وی در پاسخ به اینکه اگر فصل دوم تولید شود خواهد بود یا نه عنوان کرد: یکی از کاراکترهایی که زنده ماند شهنام است و اگر شرایط به گونه‌ای باشد که شهنام قصه را جلو ببرد چرا که نه. با کمال افتخار چون به هر حال من با حامد عنقا و بهرنگ توفیقی دوستم، کدورت‌ها از بین رفته و متعلق به آن زمان بوده است.

بازی کردن صدای خلبانان در «۲۸۸۸»

بازیگر فیلم سینمایی «۲۸۸۸» در بخش دیگر درباره این فیلم که در جشنواره فجر امسال حضور دارد یادآور شد: کیوان علیمحمدی دنبال تجربه‌های متفاوت است و هر یک از فیلم‌هایش با کارهای قبلی او متفاوت است.

وی اضافه کرد: سازندگان در این فیلم روی چند خلبان دوران جنگ ایران و عراق دست گذاشته‌اند که به آنها کمتر پرداخته شده است. ما چند خلبان مثل شهید بابایی و دوران داریم که درباره آنها بیشتر صحبت شده که البته قطعاً کافی نیست و در مقابل آنها خلبان‌هایی هستند که اسم آنها را کمتر شنیدیم که اینجا محور قرار گرفته است.

دیرباز در پایان این گفتگو تصریح کرد: در این فیلم از زاویه‌ای مثل برج مراقبت ما هر یک از این خلبان‌ها را با صدا بازی کردیم که به شدت تجربه سختی بود. اینجا ابزارمان فقط صدا بود و به نظرم فیلم مهیج و جذابی شده است چون خودم هنوز آن را ندیده‌ام.

برنامه «استودیو هشت» به تهیه کنندگی مژگان فرزین و با اجرای مصطفی امامی شنبه تا چهارشنبه یک هفته در میان ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تماشای آثار نگارگری، تذهیب و خوشنویسی در نگارخانه گلستان


نمایشگاه «آوانگار» شامل مجموعه آثار گروهی نگارگری، تذهیب و خوشنویسی در نگارخانه فرهنگسرای گلستان به نمایش گذاشته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویربرداری سریال تاریخی «راز ناتمام» به پایان رسید


«راز ناتمام» از اوایل مرداد ۹۹ وارد مرحله پیش تولید شد و به تازگی تصویربرداری آن به پایان رسیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تب «سزارین» چگونه ایران را گرفت؟/ وقتی پزشک «مادر» را فریب می‌دهد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدعلی صادقی کارگردان مستند «چرا سزارین؟» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آن توضیح داد: این مستند همانطور که از نامش مشخص است، درباره عمل سزارین است و رویکردمان هم این بود که بحثی علمی در پرداختن به این موضوع داشته باشیم. رویکرد احساسی و یا حتی جامعه‌شناختی هم نداشتیم. در این مستند از حضور کارشناسان مختلفی استفاده کرده‌ایم. با ماماها و پزشکان باتجربه‌ای گفتگو کردیم.

وی افزود: در بخش ابتدایی مستند به این موضوع پرداخته‌ایم که سزارین ماهیت خوبی دارد و برای تعداد زیادی از افراد یک عمل نجات‌بخش است. در ادامه اما مقایسه‌ای انجام داده‌ایم در راستای پاسخ به این پرسش که اگر سزارین این اندازه عمل خوبی است، چرا در کشورهای پیشرفته آمار این عمل نسبت به کشور ما تا این اندازه کمتر است؟ اختلاف فاحشی در این زمینه با ما دارند. در پاسخ به این سوال به این مسئله می‌رسیم که سزارین عوارضی هم دارد و به دلیل همین عوارض، در صورت نبود شرایط خاص این عمل توصیه نمی‌شود.

این مستندساز در تشریح این شرایط خاص گفت: بخشی از این موارد به شرایط مادر برمی‌گردد. اگر مادر بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون و یا دیابت داشته باشد، این عمل توصیه نمی‌شود. یک سری مشکلات جنینی هم وجود دارد که خودشان به آن اندیکاسیون می‌گویند و در صورت بروز سزارین تجویز می‌شود؛ مشکلاتی مانند قرار گرفتن سر جنین در موقعیت نامناسب، پیچیده شدن بند ناف دور گردن جنین و یا افت معنادار ضربان قلب که متخصص تشخیص دهد اگر نوزاد با روند طبیعی به دنیا بیاید امکان بروز مشکل وجود دارد.

سزارین در چه مواردی توصیه نمی‌شود؟

کارگردان «چرا سزارین؟» درباره عوارض این عمل هم بیان کرد: آنچه از لحاظ علمی مطرح است، این است که سزارین یک سری عوارض مانند خون‌ریزی شدید داخلی و آمبولی دارد. این عمل به تعبیر پزشکان یک عمل ماژور یا همان سنگین است که طی آن هفت لایه شکم باز می‌شود و امکان عفونت وجود دارد. دوره نقاهت طولانی دارد و مادر بعد از زایمان به روش سزارین نسبت به زایمان طبیعی باید دوره نقاهت طولانی‌تری را طی کند. بدترین عارضه این عمل هم مرگ است اما اینگونه نیست که برای همه اتفاق بیفتد. این امکان هم وجود دارد که متخصص زایمان در همان نوبت اول به دلیل چسبندگی ناگزیر شود رحم را به‌طور کامل از بدن مادر خارج کند. چسبندگی رحم، از عوارض شایع این عمل است.

در گذشته ما شرایط خوبی را برای زایمان طبیعی ایجاد نکردیم و به همین دلیل برخی مادران سابقه ذهنی بدی نسبت به زایمان طبیعی دارند. کادر درمان هم به نسبت مادران کم بوده، به همین دلیل برخورد مناسبی صورت نمی‌گرفته و به دلیل همین موارد، زایمان طبیعی علاوه‌بر درد، با رنج هم همراه بوده است صادقی درباره دیدگاه پزشکان درباره این جنس از عوارض توضیح داد: این عوارض معمولاً در زایمان‌های بعدی مادر را دچار مشکل می‌کند. هفت لایه شکم در این عمل باز می‌شود که مجدد باید جوش بخورد، همین مسئله بارداری در نوبت‌های بعدی را دچار ریسک بالاتری می‌کند. البته نه به این معنا که هر کس زایمان اولش را سزارین کرد برای نوبت‌های بعدی دچار مشکل می‌شود اما مراقبت‌های بیشتری نیاز دارد.

این مستندساز درباره آمار بالای سزارین در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته هم گفت: در بخش پایانی مستند به این موضوع پرداخته‌ایم. بخشی از دلایل این موضوع به گذشته بازمی‌گردد. در گذشته ما شرایط خوبی را برای زایمان طبیعی ایجاد نکردیم و به همین دلیل برخی مادران سابقه ذهنی بدی نسبت به زایمان طبیعی دارند. کادر درمان هم به نسبت مادران کم بوده، به همین دلیل برخورد مناسبی صورت نمی‌گرفته و به دلیل همین موارد، زایمان طبیعی علاوه‌بر درد، با رنج هم همراه بوده است. حتی امکان تحقیر مادر از سوی کادر درمان هم وجود داشت تا جایی که حریم خصوصی او رعایت نمی‌شد. این موارد در گذشته بسیار شایع بود و همین خاطره بد، خیلی از مادرها را به این نتیجه رساند که ما دوست نداریم حریم خصوصی‌مان خدشه‌دار شود و مثلاً حین زایمان، پنج نفر کارآموز بالای سرمان باشند! در این شرایط مادر حاضر است زیر تیغ جراحی برود ولی این دست حس‌های منفی را تجربه نکند.

وقتی سزارین برای پزشک سود بیشتری دارد!

وی افزود: از طرف دیگر از آنجایی که قانون و قاعده درستی از همان ابتدا برای این ماجرا گذاشته نشد، بخشی از پزشکان ترجیح می‌دادند ظرف نیم ساعت پول بیشتری بگیرند، آن هم با دردسر کمتر. در دوره‌ای که درصد سزارین در کشور ما به بالای ۷۰ درصد رسید، این عمل برای پزشکان به‌شدت سودآورتر بود. آمار به روزی در این زمینه ندارم اما زمانی که ما این مستند را حوالی سال ۹۶ می‌ساختیم، می‌گفتند آمار سزارین نزدیک به ۶۰ درصد است و در کلانشهرهایی مانند تهران این آمار بیشتر هم بود.

وی تأکید کرد: در این فیلم هم با فردی صحبت می‌کنیم که با عوارض مرسوم سزارین مواجه بوده است هم سراغ فردی رفته‌ایم که تجربه زایمان طبیعی و سزارین را داشته است اما در مجموع رویکرد ما در این مستند تمرکز بر عوارض سزارین نبود. به هر حال این عملی است که در شرایطی باید انجام شود.

صادقی درباره جذاب‌ترین اتفاقی که در مسیر ساخت مستند «چرا سزارین؟» تجربه کرده است هم گفت: شنیده‌ام با توجه به قوانین سخت‌گیرانه اخیر درباره سزارین، برخی پزشکان که قدرت بیشتری دارند، همچنان این عمل را انجام می‌دهند. از طرف دیگر پزشکی را در مستند داریم که چندین سال سابقه پزشکی حتی در خارج از کشور داشت اما می‌گفت در زمان طبابت در فرانسه هم این میزان عمل سزارین نمی‌کردم. طبق اندیکاسیون جهانی ۱۰ تا ۱۵ درصد زایمان‌ها باید به‌صورت سزارین باشد. این خانم ایرانی که در فرانسه زایمان می‌کرد، آن زمان می‌گفت تنها ۸ درصد سزارین انجام می‌دادند. در ایران اما این آمار تا ۶۰ و ۷۰ درصد می‌رسد!

اصلی‌ترین دلیل من برای ساخت این مستند، تجربه شخصی خودم بود. بچه اولم می‌خواست به‌دنیا بیاید و پزشک همسرم بسیار به ما استرس می‌داد. وقتی برای فرزند دوم سراغ پزشک دیگری رفتیم، شرایط کاملاً متفاوت بود و اصلاً به اندازه پزشک اول، استرس نمی‌داد وی درباره پزشکانی که از قدرت خود استفاده می‌کنند تا مادران را به سمت سزارین سوق دهند هم توضیح: بخشی از این ماجرا به سود بیشتر برمی‌گردد و بخش دیگر به زحمت کمتر. یک پزشک بعد از زایمان طبیعی تا انتهای عوارض باید بالای سر مادر باشد که شاید تا چندین ساعت طول بکشد. ولی بیمار را به سمت سزارین سوق می‌دهند، که به‌خصوص در بیمارستان‌های خصوصی شاهد این اتفاق هستیم. برخی از این دکترها حتی به دروغ خانواده مریض را دچار استرس می‌کنند. به این ترتیب خودشان می‌توانند نیم ساعته عمل سزارین را انجام بدهند و سراغ کارشان بروند.

کارگردان مستند «چرا سزارین؟» در پایان تأکید کرد: اصلی‌ترین دلیل من برای ساخت این مستند، تجربه شخصی خودم بود. بچه اولم می‌خواست به‌دنیا بیاید و پزشک همسرم بسیار به ما استرس می‌داد. وقتی برای فرزند دوم سراغ پزشک دیگری رفتیم، شرایط کاملاً متفاوت بود و اصلاً به اندازه پزشک اول، استرس نمی‌داد. بعدها وقتی با مریض‌های دیگر همان پزشک اول صحبت کردیم، متوجه شدیم این استرس‌ها را وارد می‌کند تا مادر مجبور به سزارین شود، آن هم در شرایطی که همه چیز در واقع نرمال بوده و تحت نظر ماما همه چیز می‌تواند به‌صورت طبیعی پیش برود. حتی دیگر پزشکان آن بیمارستان هم می‌دانستند که او چنین کاری انجام می‌دهد اما به دلایل صنفی، به مریض‌ها نمی‌گفتند. شکر خدا بچه اول ما طبیعی به‌دنیا آمد اما آن دکتر حتی حاضر نشد سر زایمان حاضر شود. حتی نامه ترخیص همسر من را بدون معاینه نهایی امضا کرد. همین تجربه شخصی باعث شد که سراغ ساخت این مستند بروم تا خانواده‌ها توسط چنین پزشکانی بازی نخورند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرپرست «تولید و تامین موسیقی معاونت سیما» منصوب شد


معاون سیما در حکمی سرپرست مدیریت تولید و تامین موسیقی این معاونت را منصوب کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه «بیگانه با دیگری» افتتاح می‌شود/ نقش کرونا و تاثیرات آن


نمایشگاه «بیگانه با دیگری» با حضور ۶ هنرمند در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گالری پریا با آثار داود حیدری آغاز به کار می‌کند


نمایشگاه نقاشی‌های داود حیدری هم‌زمان با افتتاح گالری پریا، اول بهمن افتتاح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پدر هنری پیکاسو را می‌شناسید؟


پل سزان یکی از شناخته‌شده‌ترین نقاشان فرانسوی است که آثارش دنیای کاملا جدید و متفاوتی را به روی هنر قرن بیستم باز کرد. نفوذ این هنرمند به واسطه تابلوهایش و به چالش کشیدن ارزش‌های هنری در قرن بیستم به قدری قابل توجه است که حتی پیکاسو و ماتیس او را «پدر همه ما» خوانده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع