X

بایگانی بهمن 10, 1400

دفتر سینمایی

«ویلایی‌ها» به یونان می‌رود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، با همکاری معاونت بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، رایزنی فرهنگی ایران در یونان و اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هفته فیلم ایران در یونان همزمان با ایام دهه فجر با عنوان «ده روز با فیلم‌های ایرانی» برگزار می‌شود.

به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از روز ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ هر ۲ روز، یک فیلم ایرانی با زیرنویس یونانی در پلتفرم ایران فلیکس برای مخاطبان یونانی نمایش داده می‌شود.

در این رویداد فرهنگی فیلم‌های سینمایی «سارا و آیدا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مازیار میری، «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی، «برگ جان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ابراهیم مختاری، «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان و «آپاندیس» به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی مقصود جباری اکران خواهد شد.

بنیاد سینمایی فارابی در سال های اخیر اقدام به برگزاری ۷ هفته فیلم در کشورهای مختلف از جمله ژاپن، ارمنستان، لهستان، صربستان، چین سریلانکا و تاجیکستان کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارتون و کاریکاتورهای «تجسمی فجر» در راه خانه کاریکاتور ایران


نمایشگاه آثار بخش کارتون و کاریکاتور چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر همزمان با افتتاح جشنواره، ۱۶ بهمن در خانه کاریکاتور ایران نیز افتتاح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه‌اندازی نگارخانه‌های مد و لباس در کشور


کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در نظر دارد زمینه گسترش نگارخانه‌های مد و لباس را در سراسر کشور گسترش دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کسی برای «کسب درآمد» سراغ فیلمسازی نمی‌رود/ سرمایه «افکار عمومی» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

جمال خندان مشاور حقوقی «خانه سینما» و وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط سرمایه‌گذاری در سینما گفت: پیش از هر چیز باید بگویم که هیچ‌گونه مقرراتی درباره چگونگی ورود پول و در واقع همان سرمایه تولید در سینما وجود ندارد، در واقع می‌توان گفت هر فیلمی یک تهیه‌کننده دارد و تهیه کننده صاحب و مالک فیلم است و اوست که سرمایه تولید فیلم را تامین و عوامل مورد نظر خود جهت تولید توزیع فیلم را انتخاب می‌کند چرا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مقرراتی دارد که بر اساس آن تهیه‌کننده موظف است عوامل اصلی فیلم را هنگام پروانه ساخت معرفی کند.

وی ادامه داد: مساله مهم این است که درآمد حاصل از فیلمسازی از مالیات معاف است به این معنا که اگر روی ساخت یک فیلم سرمایه گذاری کنید درآمد حاصل از فیلم اگر بیشتر از سرمایه مورد نظر باشد، از مالیات معاف است. یک قانون دیگر نیز وجود دارد که اگر فردی به ساخت یک فیلم یا اثر هنری کمک کند مشمول معافیت یا مساعدت‌هایی در دیگر فعالیت‌های اقتصادی خود خواهد بود.

مشاور حقوقی خانه سینما با اشاره به اینکه مساله تمایل به سرمایه گذاری از سوی برخی از افراد در سینما باید از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرد، بیان کرد: صرف اینکه فردی پولی را وارد سینما کرده و در این حوزه سرمایه گذاری کند کار بدی نیست و می‌تواند به سینما کمک کند. نباید فراموش کرد که در حال حاضر کسی سراغ فیلمسازی برای درآمد نمی‌آید. فرض کنیم سالی ۱۵۰ فیلم در سینمای ایران ساخته می‌شود، سوال اینجاست که چند فیلم از این تعداد سودآور است؟ می‌توان گفت از این تعداد شاید ۳ یا ۴ فیلم سودآوری داشته باشد و یا ۶ فیلم نیز بتواند سرمایه تولید خود را تامین کند، باقی فیلم‌ها ضرر است. در چنین شرایطی چه دلیلی وجود دارد که یک فرد سرمایه خود را وارد چنین سینمایی کند؟ می‌توان گفت با چنین ضررهایی سرمایه گذاری در سینما عاقلانه نیست، پس می‌توان به این مساله توجه کرد کسانی که سرمایه گذاری‌های کلانی در سینما انجام می‌دهند در برخی موارد در پی اهداف غیر سینمایی دیگری هستند. این اهداف دیگر می‌تواند شهرت، پولشویی، فرار مالیاتی و …باشد.

کسی برای «کسب درآمد» سراغ فیلمسازی نمی‌رود/ سرمایه «افکار عمومی»

خندان گفت: این گروه از سرمایه گذاران شاید بعد از مدتی حضور در سینما کاملاً حرفه‌ای هم می‌شوند، یعنی بعد از مدتی تصمیم بگیرند که سرمایه‌های خود در سینما را افزایش دهند و از بازیگران و دیگر عوامل حرفه‌ای استفاده می‌کنند تا فیلم‌های مورد نظرشان تبدیل به آثار پرفروش سینما هم شود، البته همین مساله سبب می‌شود تا دستمزدهای برخی هنرمندان دست اندر کار نیز بالا رفته و از سوی دیگر داد برخی تهیه کنندگان سینمایی هم بالا رود. آنچه که بیشتر از پول‌شویی و فرار مالیاتی مدنظر من است، اعتباری است که برخی سرمایه گذاران به دنبال آن هستند.

یکی از سرمایه گذارانی که در سینما ورود پیدا کرد و بعدها نیز تحت عنوان مفسد اقتصادی درست یا غلط دستگیر شد، شاید در حوزه تجارت بدون در نظر گرفتن اینکه پول خود را از کجا آورده، آدم موفقی بود، اما همین آدم دارا تا چه اندازه پایگاه اجتماعی داشت؟ در واقع پایگاه اجتماعی برای هر فردی از اهمیت بسیاری برخوردار است وی افزود: به عنوان مثال یکی از سرمایه گذارانی که در سینما ورود پیدا کرد و بعدها نیز تحت عنوان مفسد اقتصادی درست یا غلط دستگیر شد، شاید در حوزه تجارت بدون در نظر گرفتن اینکه پول خود را از کجا آورده، آدم موفقی بود، اما همین آدم دارا تا چه اندازه پایگاه اجتماعی داشت؟ در واقع پایگاه اجتماعی برای هر فردی از اهمیت بسیاری برخوردار است. همین فرد وارد تجارت شد و بعد از مدتی سرمایه‌اش افزایش پیدا کرد و موفق شد تا با سرمایه گذاران دیگر نیز ارتباط برقرار کند، اما مساله این است که حوزه‌های اقتصادی دیگر تا چه اندازه این فرد را می‌شناختند؟ همین فرد وارد سینما شده، فیلم می‌سازد و تبدیل به چهره شناخته شده می‌شود و به راحتی می‌تواند هر کاری که بخواهد بکند چرا که اعتبارش در جامعه زیرورو می‌شود.

وی با بیان اینکه بحث افکار عمومی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است در حوزه بین‌الملل نیز هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد و تنها ضمانت اجرا در این بخش افکار عمومی است، تاکید کرد: البته افکار عمومی در ایران نیز بسیار مهم است و می‌تواند به مهمترین سرمایه یک فرد تبدیل شود، به عنوان مثال اگر همه سرمایه یک سلبریتی را هم بگیرید، وی کافی است که بازار برود و بگوید ۱۰ تا ماشین با چک یک ماهه به من بدهید، آیا به او نمی‌دهند؟ البته که این کار را می‌کنند چرا که این فرد در جامعه اعتبار دارد. زمانی که اعتماد عمومی به سمت یک فرد جلب می‌شود، به راحتی می‌تواند اهداف خود را پیش برد.

مشاور حقوقی «خانه سینما» ادامه داد: از سوی دیگر تصور کنید یک نفر به صورت ناگهانی در جامعه ما سبز شود و هر روز اخباری نسبت به فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری‌های وی منتشر می‌شود، در چنین شرایطی برای همه این سوال پیش می‌آید که این پول‌ها از کجا آمده است؟ مساله این است که معمولاً درجه سالم بودن این پول‌ها پایین است، چرا که معمولاً آدم به صورت ناگهانی صاحب ده‌ها میلیون دلار پول نمی‌شود! به همین دلیل فرد تصمیم می‌گیرد به گونه‌ای نشان دهد که پول، پول به اصطلاح زحمت کشیده است، به همین دلیل شاید تصمیم بگیرد مثلاً دست به ساخت فیلم سینمایی بزند، فیلم‌هایی که فروش خوبی دارند و حتی می‌توانند جوایز بسیاری نیز به دست آورند. در چنین شرایطی سرمایه گذار می‌تواند توجیه مناسبی برای دارایی خود داشته باشد.

خندان در پایان گفت: مساله دیگر این است که با توجه به اینکه سرمایه گذاری در سینما بسیار کم است، هرکسی هم که می‌خواهد پولی را وارد سینما کند، کسی نمی‌پرسد این پول از کجا آمده و به راحتی آن را قبول می‌کند و البته این یک مساله کاملاً طبیعی هم است اما نکته مهم این است که ساختار باید از ابتدا درست باشد. به این معنا که اگر از سوی نهادهای مربوطه مجوز تهیه کنندگی صادر می‌شود باید هر تهیه کننده جدای توانایی در جذب سرمایه گذار باید بضاعت مالی مناسبی نیز داشته باشد، اما مساله سرمایه گذار در سینما چیز دیگری است و با توجه به شرایط فعلی به راحتی از سرمایه‌ها استقبال می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درگذشت خواننده مشهور آمریکای لاتین بر اثر کرونا


«دیه‌گو ورداگر» خواننده محبوب آرژانتینی ـ مکزیکی بر اثر ابتلاء به کرونا درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیدار مدیران سینمایی با اصغر شاهوردی صدابردار سینمای ایران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، نمایندگانی از سازمان سینمایی و موزه سینمای ایران شب گذشته شنبه نهم بهمن ماه با اصغر شاهوردی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه امروز به نمایندگی از محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در منزل اصغر شاهوردی حضور پیدا کرده است، گفت: اصغر شاهوردی نقش مهمی در سینما داشته است و امروز با شرایطی که دارد باید قدر زحماتش را پاس داشت.

وی با تشکر از زحمات همسر این هنرمند سینما افزود: زندگی اصغر شاهوردی و همسرش و تیمارداری او حتی می‌تواند الگویی برای بسیاری از نسل جوان باشد.

احمد میرعلایی مدیر اسبق بنیاد سینمایی فارابی که در این دیدار حضور داشت، گفت: اصغر شاهوردی از عاشقان و علاقه مندان جدی سینما است که در راه فیلمسازی دچار حادثه شد و وظیفه ما است که در هر پست و مقامی از او حمایت کنیم. نباید کسانی که به دلایل مختلف همچون کهولت سن و یا حادثه توانایی فعالیت در سینما را از دست می‌دهند، فراموش شوند.

اشرف افشاری همسر اصغر شاهوردی نیز عنوان کرد: همه زندگی من اصغر شاهوردی است. حاضر بودم همه امکاناتی که امروز دارم را می‌دادم و او به حال گذشته بازمی‌گشت. همسرم همیشه برای خانواده تلاش می‌کرد و سعی داشت زندگی خوبی برای ما فراهم کند و بعد از حادثه‌ای که برای او رخ داد دچار مشکلات زیادی شدیم و حتی در مقطعی به او با لوله غذا می‌دادیم.

افشاری بیان کرد: خوشبختانه امروز وضعیت او بسیار بهتر از روزهای اول آسیب دیدگی‌اش شده است و حتی به سمت گفتاردرمانی نیز حرکت کردیم. نه تنها اصغر شاهوردی بلکه هر فردی که در بستر بیماری است احتیاج به دیدار با همکارانشان دارد زیرا این دیدارها تاثیر مهمی در روند درمانی اصغر شاهوردی دارد. امیدوارم دوستانش همچنان او را فراموش نکنند و به دیدارش بیایند.

وی در پایان از حضور یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی، سید احمد میرعلایی تهیه کننده سینما و از دوستان نزدیک اصغر شاهوردی و سپیده حیدرآبادی مدیر روابط عمومی موزه سینما تشکر و قدردانی کرد.

اصغر شاهوردی که از اولین صدابرداران سرصحنه سینمای ایران است سال ۱۳۸۶ همزمان با ساخت فیلم «چراغی در مه» در یک حادثه رانندگی هنگام بازگشت از صحنه دچار آسیب‌دیدگی مغزی شد.

شاهوردی سابقه صدابرداری فیلم‌هایی همچون «هامون»، «پری»، «لیلا»، «قرمز»، «باشو غریبه کوچک»، «اجاره‌نشین‌ها»، «شاید وقتی دیگر»، «کیمیا»، «سارا»، «بانو»، «زیر پوست شهر» و «خانه دوست کجاست؟» را در کارنامه کاری خود دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیات داوران جایزه «موسیقی و رسانه» معرفی شدند


داوران سومین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش سریال تاریخی «خداحافظ مادر» در دهه فجر/ روایت زندگی انقلابی طاهره دباغ


سریال «خداحافظ مادر» به کارگردانی پرویز شیخ طادی در دهه فجر، از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توصیه‌هایی به منتقدان «خانه موسیقی»/ بدی‌ها را با خوبی‌ها ببینید


یکی ازهنرمندان پیشکسوت موسیقی ضمن ارائه نقطه نظرات خود درباره عملکرد بدنه مدیریتی خانه موسیقی از منتقدان این مجموعه صنفی خواست تا در محیط دوستانه‌تری به طرح انتقاداتشان بپردازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هوتن شکیبا گزینه اولم برای «ارفاق» بود/ احترام ما را حفظ کنید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

رضا نجاتی کارگردان فیلم کوتاه «ارفاق» از آثار راه‌یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم توضیح داد: این فیلم درباره معلمی است که درگیر دسیسه‌چینی ۲ دانش‌آموز می‌شود. ایده فیلم از بحث تقابل میان نسل‌ها شکل گرفت. ما سه نسل را در این فیلم می‌بینیم که تقابل میان این نسل‌ها برایم بسیار مهم بود. اینکه برای نسل جدید چه اتفاقی قرار است رخ دهد و تأثیر نسل‌های قبل بر روز نسل جدید چیست. ایده فیلم از این نگاه شکل گرفت.

وی درباره حضور هوتن شکیبا به‌عنوان یکی از بازیگران مطرح سینما در این فیلم کوتاه و تمایل خود برای استفاده از بازیگران حرفه‌ای در فیلمش توضیح داد: من تقسیم‌بندی بازیگر به حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای را قبول ندارم. وقتی درباره سینما صحبت می‌کنیم، تفاوتی میان فیلم کوتاه و بلند نیست. به نظرم فیلم بلند و کوتاه، زیرمجموعه کلیتی به نام «سینما» هستند که من آن‌ها را منفصل و منفک از هم نمی‌دانم. ما بازیگران حرفه‌ای بسیاری به خصوص در تئاتر داریم که شناخته‌شده نیستند. درباره فیلم «ارفاق» از همان مرحله‌ای که فیلمنامه را می‌نوشتم برای نقش اصلی به هوتن شکیبا فکر می‌کردم. همان‌طور که به سیاوش چراغی‌پور و اصغر پیران برای نقش‌های دیگر فکر کرده بودم.

نجاتی افزود: شکر خدا شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که وقتی فیلم‌نامه را به این بازیگران ارائه کردیم، آن را دوست داشتند. با آقای چراغی‌پور سال‌ها صحبت می‌کردیم تا همکاری داشته باشیم اما هر بار به دلیلی این اتفاق رخ نمی‌داد و شکر خدا در این فیلم شرایط همکاری فراهم شد. اینکه این افراد به من اعتماد کنند هم فرآیند خود را داشت.

وی درباره نمایش فیلم‌های کوتاه در جشنواره فجر بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران، مهمترین جشنواره فیلم کوتاه ایران است. جشنواره فیلم فجر اما مهمترین جشنواره سینمایی کشور است. وقتی جشنواره‌ای فراخوانی را منتشر می‌کند، اعمال تغییرات در آن دشوار است اما اگر در همان مرحله نگارش فراخوان با متخصصانی در حوزه سینمای کوتاه مشورت شود، به‌نظر برخی نکات در جشنواره فجر نیاز به پوست‌اندازی دارد. اگر قرار است فیلم کوتاه و مستند در این جشنواره بقا داشته باشند، نیاز به این بازنگری وجود دارد. سینمای کوتاه و مستند ما بسیار پیش‌روست و اگر قرار بر بقای این ۲ حوزه در جشنواره وجود دارد، حداقل باید تعامل بیشتری با انجمن سینمای جوانان صورت بگیرد. جشنواره فجر نیاز به مشاورانی در حوزه سینمای کوتاه دارد تا برخی قوانین آن تغییر کند.

نجاتی ادامه داد: در نظر گرفتن محدودیت زمانی یک از همین قوانین است. جشنواره فیلم فجر از جشنواره دیگری آثار را انتخاب می‌کند که محدوده زمانی آثار در آن ۳۰ دقیقه است، اما برای فجر محدوده زمانی ۱۵ دقیقه‌ای را مدنظر قرار می‌دهد. به نظرم این محدودیت نیاز به بازنگری دارد.

وی با اشاره به مهجوریت فیلم کوتاه در ویترین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: درست است که فوکوس جشنواره فجر روی فیلم‌های بلند است و بارها روی این مسئله تأکید شده است، اما وقتی بخشی را به فیلم‌های کوتاه و یا مستند اختصاص می‌دهیم، پس لازم است احترام این آثار هم به اندازه فیلم‌های بلند حفظ شود.

این فیلم‌ساز کوتاه درباره انتقاد برخی فیلمسازان به انتخاب آثار کوتاه فجر از میان آثار راه‌یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران هم توضیح داد: بازنگری در این بخش نیاز به وقت و هزینه دارد. باید هیأت انتخاب مجزایی برای فیلم‌های کوتاه در نظر گرفته شود که به نظر می‌رسد این مسئله با ساختار کنونی جشنواره فیلم فجر هم‌خوانی ندارد. اگر از متخصصان فیلم کوتاه به‌عنوان راهنما یا مشاور در جشنواره فیلم فجر استفاده شود، همه این مشکلات رفع خواهد شد. صنف فیلم کوتاه هم باید در این حوزه ورود کند و احساس می‌کنم از سال آینده بخشی از این مشکلات مرتفع شود. نامه‌ای که امسال آماده و منتشر شد، بعد از انتشار فراخوان فجر بود و تأثیری نداشت. متأسفانه ما همه کارها را به دقیقه ۹۰ موکول می‌کنیم و بخشی از این تقصیر متوجه ماست. چرا نباید اعتراض خود را قبل از انتشار فراخوان به گوش مسئولان برسانیم. ما همین تلاش و پیگیری را باید از عید همین امسال برای جشنواره سال آینده داشته باشیم. اگر قرار بر اصلاح این فرآیند است، لازمه‌اش پیگیری‌های انجمن سینمای جوانان و صنف فیلم کوتاه است.

مشاهده خبر از سایت منبع