X

بایگانی بهمن 15, 1400

دفتر سینمایی

«تنگه ابوقریب» الگوی «دسته دختران» نبود/ فیلم صددرصد واقعی نیست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «دسته دختران» ساخته منیر قیدی از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر شامگاه جمعه ۱۵ بهمن ماه با حضور عوامل فیلم در برج میلاد برگزار شد.

محمدرضا منصوری تهیه‌کننده فیلم در ابتدای نشست بیان کرد: از گروهم تشکر می‌کنم که در شرایط کرونایی مردانه پای فیلم ایستادند.

فرشته حسینی بازیگر فیلم هم مطرح کرد: این فیلم را خیلی دوست دارم، همه ما خیلی زحمت کشیدیم، من ایده‌های دیگری درباره جنگ داشتم اما وقتی این فیلم را بازی کردم دیدم چقدر شرایط وحشتناک بوده و آدم‌های عادی چگونه در آن شرایط توانسته‌اند زندگی کنند، به یاد جنگ افغانستان هم افتادم، تلاشم این بود که بگوییم جنگ چیز وحشتناک است و اتفاقات عجیبی در آن رخ می‌دهد، افتخار می‌کنم که عضو کوچکی در این فیلم بودم.

میلاد اکبرنژاد یکی از فیلمنامه‌نویسان پروژه هم بیان کرد: خوشحالم که در کنار شما فیلم را تماشا کردم.

حسین سلیمانی بازیگر این فیلم مطرح کرد: می‌دانم که تشکر از خانم قیدی شاید تکراری باشد، اما شاید دیگر فرصتی نباشد که از ایشان تشکر کنم. من به او خیلی مدیون هستم، در ۶ ماهی که در کنار خانم قیدی بودم از او و البته از گروه خیلی آموختم.

حمید نجفی راد تدوینگر فیلم عنوان کرد: این فیلم برای من تجربه غریبی بود. جزو آرزوهایم بود که در تدوین چنین فیلمی داشته باشم، جالب است که بگویم من سال‌ها مستند کار کردم و باید بگویم یکی از شخصیت‌های این فیلم هم واقعی است، خوشحالم که در کنار این فیلم بودم.

حسن نجفی مدیر جلوه‌های ویژه بصری بیان کرد: تشکر می‌کنم که کارگردان و تهیه‌کننده به ما اعتماد کردند.

نیکی کریمی بازیگر این فیلم اظهار کرد: همه در این فیلم سعی کردند همه توان خود بگذارند، همه خیلی زحمت کشیدند حالا که فیلم را می‌بینم متوجه می‌شوم که همه صد درصد وجودشان را گذاشتند.

صدف عسکری دیگر بازیگر فیلم مطرح کرد: وقتی یک فیلم را می‌بینم به خودم می‌گویم دوست داشتی در این فیلم بازی کنی؟ حالا که فیلم را می‌بینم افتخار می‌کنم که در «دسته دختران» بودم.

عباس عباسی طراح گریم هم مطرح کرد: از تیم خودم تشکر می‌کنم که خیلی زحمت کشیدند.

محمدرضا منصوری درباره توجه به این فیلم توسط هیأت داوران بیان کرد: امیدوارم عدالت رعایت شود.

منصوری درباره سیمرغ مردمی بیان کرد: سال گذشته فیلمی ساختیم که تا روزهای آخر در صدر جدول بود، ما امسال هم امید به دریافت سیمرغ مردمی داریم، سیستم سمفا یک سیستم اطلاع رسانی است و روی آرای مردمی کنترلی ندارد. پیشنهاد می‌کنم فرایند اخذ آرای مردمی به خانه سینما برگردد، من پیام‌هایی دارم که مردم می‌گویند پیامک رأی را دریافت نکرده‌اند، من کماکان به این سیستم اعتراض دارم.

منیر قیدی کارگردان این فیلم درباره واقعی بودن شخصیت‌ها و داستان فیلم مطرح کرد: این فیلم صد درصد واقعی نیست. ما تقریباً همه کتاب‌های این حوزه را خواندیم و گرته‌برداری کردیم تقریباً تمام کاراکترها ساختگی هستند. من در زمان جنگ سن زیادی نداشتم و تجربه زیسته چندانی ندارم، فیلمسازی هستم که تا احساس نکنم یک موضوعی را درک کرده‌ام آن را نمی‌سازم. حتماً باید به موضوع تسلط داشته باشم. به عنوان یک فیلمساز زن سختی ویژه‌ای نداشتم، همان سختی که یک کارگردان مرد می‌تواند داشته باشد داشتم. از خدا می‌خواستم زنده باشم و بتوانم فیلم را ادامه بدهم چون فشار کاری زیادی بود.

منیر قیدی درباره شباهت فیلم به «تنگه ابوقریب» گفت: ما الگوهای بهتری در جهان و ایران داریم که سال‌های قبل توسط آقای درویش و حاتمی‌کیا ساخته شده خودم هم با آنها کار کرده‌ام همیشه سعی کرده‌ام سینمای خودم را داشته باشم اما اگر قرار باشد الگویی داشته باشم آن فیلم حتماً «تنگه ابوقریب» نبوده است.

این کارگردان درباره صحنه‌های دلخراش جنگی بیان کرد: ما داشتیم درباره جنگ صحبت می‌کردیم پس ناگزیر هستیم صحنه‌های جنگی را نشان بدهیم. صحنه‌های حماسی را قبلاً در دیگر فیلم‌ها نشان داده‌اند.

فرشته حسینی عنوان کرد: خیلی با نقش می‌توانستم هم‌ذات پنداری کنم در هنگام ایفای نقش همیشه سعی می‌کردم تصویر زنان در افغانستان را به یاد بیاورم مثلاً به یاد مادران جنگ افغانستان می‌افتادم.

قیدی در ادامه به پرسشی درباره بودجه بیست میلیاردی فیلم پاسخ نداد.

این کارگردان درباره تصاویر خوب جنگی عنوان کرد: من تایم زیادی را منشی صحنه و دستیار کارگردان بودم کمی هم تجربه کارهای جنگی را داشتم، از من هم سنی گذشته، پس یک سری حافظه تصویری هم دارم که به کمکم آمد، ضمن اینکه سامان لطیفیان فیلمبردار و پدیده خوبی است.

اکبرنژاد درباره نحوه انعکاس نقش زنان در جنگ مطرح کرد: به گمانم در دوران جنگ نقش زنان آنقدر پررنگ است که گاهی درام و شعر قادر نیست از پس نمایش آنها بربیاید.

ابراهیم امینی فیلمنامه‌نویس این فیلم درباره اینکه فیلم داستان یک خطی داشت نیز گفت: به گمانم با فیلمی سر و کار داریم که راوی یک قصه پر افت‌وخیز است.

قیدی درباره پایان بندی فیلم گفت: ما درباره یک شکست فیلم ساختیم اگر غیر از این بود سوال نمی‌شد که چرا خرمشهر شکست خورد، این فیلم بیشتر درباره امید به آینده و عشق بود. این فیلم درباره مفاهیم دیگری صحبت می‌کند.

امینی اظهار کرد: تصاویر پایانی حاوی شکست نیست، در این فیلم کاراکترها به این نتیجه می‌رسند که می‌توانند جان آدم‌ها را نجات بدهند همین آدم‌ها بعدها به شهر برگشتند این تصویر، تصویر نجات جان انسان‌هاست.

قیدی درباره اینکه کاراکترها به واسطه نسبت خانوادگی به جنگ آمده‌اند توضیح داد: شما مگر درونیات من را می‌دانید؟

قیدی که اکثر سوالات را پاسخ نمی‌داد درباره تفاوت کاراکترها گفت: من این را خیلی نمی‌پذیرم چون ما می‌خواستیم نمایندگان مختلفی از جامعه را در فیلم داشته باشیم. فیلم ما فیلمی بود که بر اساس چند کاراکتر شکل گرفته بود، وقتی شما درباره پنج شخصیت حرف می‌زنید که هر کدام به نوعی شخصیت اصلی هستند هر کدام فرصتی می‌خواهند که به آنها نزدیک شویم. به اندازه‌ای که فرصت داشتیم به خلوت همه آنها برویم و به سرنوشت آنها بپردازیم.

فرشته حسینی درباره حس وطن‌دوستی بیان کرد: حسم نسبت به افغانستان و ایران تفاوت ندارد من هر دو کشور را دوست دارم و خودم را ایرانی می‌دانم چون اینجا بزرگ شدم و درس خواندم. گاهی این نظرات را می‌خوانم که برخی می‌گویند تو را چه به بازی در فیلم جنگی ایرانی؟ اما فکر می‌کنم وقتی در جایی بزرگ می‌شوی آن کشور، کشور توست‌.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر


چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر جمعه ۱۵ بهمن در موسسه فرهنگی و هنری صبا، با حضور هنرمندان آغاز به کار کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روز فیلم‌های قابل دفاع/ گزارش روز پنجم چهلمین جشنواره فجر


گزارش روز پنجم چهلمین جشنواره فیلم در برج میلاد تهران را مشاهده می‌کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش فرشته حسینی به حس وطن دوستی میان ایران و افعانستان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

واکنش فرشته حسینی به حس وطن دوستی میان ایران و افعانستان

بازیگر فیلم دسته دختران در نشست خبری این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت: ایران را دوست دارم چون در اینجا بدنیا آمدم و حسم نسبت به ایران و افغانستان فرقی ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمام شخصیت های «دسته دختران» ساختگی هستند/ از «تنگه ابوقریب» الگوبرداری نکرده ام


کارگردان دسته دختران گفت: برای ساخت این فیلم از تنگه ابوقریب الگوبرداری نکرده ام.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه اکران فیلم‌های جشنواره فجر در استان مرکزی اعلام شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، اکران فیلم‌های جشنواره فجر در استان مرکزی از ۱۵ بهمن ماه در اراک آغاز شد.

گفتنی است ۱۶ فیلم جشنواره فجر تا ۲۲ بهمن هر یک ۲ نوبت در سینما عصر جدید اکران می‌شوند و خرید بلیط جشنواره نیز به صورت مجازی صورت می‌گیرد.

طبق اعلام مسئولان برگزاری جشنواره در استان مرکزی اکران فیلمها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ستاد ملی مدیریت کرونا انجام می‌شود.

برنامه اکران فیلم‌های جشنواره فجر در استان مرکزی اعلام شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بی‌مادر» سانسور نشد، اصلاح شد/ خودپرسشگری در سینما – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری فیلم سینمایی بی مادر به کارگردانی مرتضی فاطمی، با حضور این کارگردان و علی اوجی و محمدرضا مصباح تهیه کننده، محمود دهقانی طراح گریم، امیررضا جوکار، پردیس پورعابدینی، پژمان جمشیدی، میترا حجار بازیگران، مسعود سلامی فیلمبردار، سهیل دانش اشراقی طراح صحنه، بابک اردلان مدیر فیلمبرداری، حسین قورچیان صداگذار در محل برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مرتضی فاطمی سالگرد علیرضا انصاریان فوتبالیست و دیگر کسانی که به دلیل کرونا طی یک سال گذشته فوت کرده‌اند، تسلیت گفت.

محمدرضا مصباح نیز درگذشت حسن جوهرچی بازیگر تلویزیون را تسلیت گفت.

علی اوجی نیز بیان کرد امروز تولد زنده یاد عارف لرستانی است و باید بگویم جای زنده یاد علی معلم نیز خالی است. امیر آقایی متأسفانه به دلیل حضور در جلسه فیلمبرداری در این جلسه حضور ندارد و من از طرف وی عذرخواهی می‌کنم.

مرتضی فاطمی درباره نام فیلم گفت: در لحظه اولی که نام این فیلم به ذهنم رسید، داشتم کتابی را می‌خواندم که بین دو مادر خونی و مادری که از وی مراقبت کرده و قرار است بچه بین این دو نفر، مادر خود را انتخاب کند و این باعث شد نام فیلم را بی مادر انتخاب کنم.

وی درباره انتخاب امیر آقایی بیان کرد: انتخاب وی به دلیل وجود مجموع پارامترها است وی جزو یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است و ربطی به بازی وی در فیلم بدون تاریخ بدون امضا نداشت.

پژمان جمشیدی در پاسخ به بازی در این فیلم و تاکید بر توان بازی خود در فیلم‌ها توضیح داد: من مانند شما به سینما حرفه‌ای نگاه نمی‌کنم و نقشی که دوست دارم بازی می‌کنم و به اندازه نقش خود فکر نمی‌کنم.

پورعابدینی درباره بازی در کاراکتر مادر بیان کرد: بازی در این نقش برای من سخت بود چرا که از هر جهت با من فاصله داشت اما با نگاه به مشکلات جامعه می‌توانیم سعی کنیم تا با این شخصیت‌ها همذات پنداری کنیم.

فاطمی درباره بازیگر کودک فیلم گفت: امیررضا جوکار از بین بچه‌های بسیاری انتخاب شد و شیرینی و هوش او باعث شد برای این نقش انتخاب شود. کار با کودکان ریسک بزرگی بود اما همه تیم با یکدیگر سعی کردیم تا با امیررضا همراه شویم تا بتواند در این نقش بدرخشد.

وی درباره موسیقی فیلم بیان کرد: برای ساخت این فیلم گزینه‌های بسیاری داشتیم که در نهایت با بامداد افشار همکاری کردیم تم اصلی موسیقی از یک موسیقی هراتی گرفته شده که افشار از روی آن بسیار ایده گرفته شده است.

مصباح نیز گفت: واژه سانسور را نمی‌پسندم اما اصلاحاتی صورت گرفت که با مشورت کارگردان این اصلاحات انجام شد.

پردیس پورعابدینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: بازی در برخی سکانس‌ها خیلی سخت بود و حالا نیز که به آن فکر می‌کنم سعی می‌کنم جلوی اشک خود را بگیرم. همه ما زن‌ها یک حس مادرانه درون ما دمیده شده و حس مادرانه داریم.

فاطمی ادامه داد: سعی کردم از موقعیت ایجاد شده برای یک زن که مجبور به از دست دادن همه چیز است به روابط انسانی برسیم. رحم اجاره‌ای تنها مساله ما نبود بلکه می‌خواستیم مخاطب به یک خودپرسشگری برسد.

مصباح نیز گفت: هیأت انتخاب تصمیم گرفت که این فیلم در بخش مسابقه باشد.

فاطمی بیان کرد: معتقدم سینما و فلسفه در یک نقطه به هم می‌رسند و آن از خود پرسشگری است و سعی کردم که یک درام بسازم و در کنار آن سوالات خود را با مخاطب به اشتراک بگذارم اما تلاش نکردم که فیلم روانشناسی یا فلسفی بسازم.

وی درباره چهره پردازی فیلم نیز توضیح داد: محمود دهقانی گریم بسیار درخشانی در فیلم داشت.

علی اوجی نیز بیان کرد: دهقانی برای کاری که می‌کند وقت می‌گذارد و تحقیق می‌کند.

فاطمی گفت: امیدوارم مخاطبان این فیلم را دوست داشته و بیشتر آن را ببینند.

جمشیدی درباره آماده شدنش برای دریافت سیمرغ بیان کرد: امسال همه به من لطف دارند و نقدهای خوبی از خود خواندم مهم این است که جشنواره خوب برگزار شود و هرکس دیگری سیمرغ بگیرد قسم می‌خورم که بسیار خوشحال شوم.

مصباح درباره اینکه فیلم تا چه اندازه همسو با سیاست‌های دولت مبنی بر فرزند آوری بود، توضیح داد: ما چندان به سیاست‌های دولتی کاری نداریم و مستقل فیلم می‌سازیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره تجسمی فجر کلید خورد


چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر امروز ـ جمعه ـ ۱۵ بهمن ماه رسما کلید خورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پنج فیلم برتر جشنواره فیلم فجر از نگاه مردم اعلام شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی جشنواره، با توجه به آخرین آمار آرای مردمی در استان تهران، پنج فیلم پیشتاز آرای مردمی از روز آغاز جشنواره تا ۱۲ ظهر روز ۱۵ بهمن، از مجموع ۲۰۶.۴۱۵ بلیت فروش رفته در این استان به شرح زیر است:

۱. «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و تهیه‌کنندگی امیر بنان

۲. «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد

۳. «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان

۴. «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران

۵. «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی «امیر بنان و کامران حجازی

آرای مردمی اعلام شده، براساس تعداد رای ثبت شده و کیفیت میانگین رای است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر ارشاد به چهاردهمین جشنواره «تجسمی فجر» پیام داد


پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع