X

بایگانی اسفند 14, 1400

دفتر سینمایی

دورباطل هشت ساله برای صنوف سینمایی/ وقتی دستاورد خانه سینما ابطال می شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با روی کار آمدن دولت یازدهم، در یک شوی تبلیغاتی، مدیران وقت این دولت در سازمان سینمایی، خانه سینما را بدون ایجاد ضرورت ها و زمینه های قانونی، مجدد راه اندازی کردند و کلیه فرآیندهایی که در یک سال آخر مدیریت سینما در دولت دهم برای قانونی شدن صنوف مختلف سینمایی آغاز شده بود متوقف گردید.

محمدرسول محمدی/ خانه سینما به عنوان نهادی که قرار بوده نقش حامی صنوف سینمایی را بازی نماید تاسیس گردید ولی بروز رفتارهای سیاسی از آن باعث شد هیچگاه جایگاه واقعی خود را پیدا نکند. از طرف دیگر جایگاه قانونی این مجموعه با تغییرات غیرقانونی اساسنامه آن در سال ۱۳۸۷ وارد فاز متفاوتی شد. تغییراتی که می توان آن را به اجمال در بندهای ذیل جمع بندی کرد:

۱- خارج کردن خانه سینما از نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۲- حذف هرگونه نظارت مالی تأثیرگذار بر عملکرد خانه سینما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۳- حذف گذاره‌های اعتقادی در بخش‌های مختلف اساسنامه

۴- حذف گذاره‌های فعالیت در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران

۵- ایجاد گذاره‌های خود مختاری با ساختاری حزبی

این تغییرات که اتفاقا بدون نظارت ثبت شد، باعث گردید خانه سینما به نهادی غیرقانونی تبدیل شود و از آن به بعد چالش های این مجموعه رو به فزونی یابد تا جایی که در دولت دهم حکم تعطیلی این نهاد صادر شد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، در یک شوی تبلیغاتی، مدیران وقت این دولت در سازمان سینمایی، خانه سینما را بدون ایجاد ضرورت ها و زمینه های قانونی، مجدد راه اندازی کردند و کلیه فرآیندهایی که در یک سال آخر مدیریت سینما در دولت دهم برای قانونی شدن صنوف مختلف سینمایی آغاز شده بود متوقف گردید.

در این زمان به ناگاه ایده ثبت صنوف در وزارت کار مطرح شده و علیرغم انتقادات فراوان به این ایده، فرآیند انجام آن با تفاهم نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار آغاز شد. موضوعی که متولیان خانه سینما از آن به عنوان یک پیروزی نام بردند و در پی آن صنوف مختلف را به اجبار برای ثبت در وزارت کار واداشتند.

۸ سال تلاش مدیران خانه سینما با حمایت تام دولت های یازدهم و دوازهم موجب شد تعدادی از صنوف با مشقت فراوان در وزارت کار ثبت شوند.

اما این همه مقدمه ای بود تا در تاریخ ۱۳۹۸/۸/۲۲ مصوبه ای در دولت دوازدهم تصویب شود و زمینه ثبت قانونی خانه سینما را فراهم آورد، مصوبه ای که از آن به عنوان یک اتفاق بزرگ و دستاورد مدیران خانه سینما و مدیران سینمایی دولت وقت نام برده شد و حتی کتابچه ای برای آن به عنوان تجربه نگاری تنظیم و منتشر گردید! (دفترچه تجربه نگاری را اینجا دانلود کنید)

این مصوبه، همان مصوبه ای بود که مدیران خانه سینما به استناد آن صنوف ثبت شده در وزارت کار را مجبور کردند به سرعت سر یک میز بنشینند و هیات مدیره تعیین کنند تا بتوانند بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال فعالیت غیرقانونی، بالاخره خانه سینما را ثبت کنند و قانونی شود!

اما این مصوبه دولت با گذشت حدود دو سال، در شورای نگهبان و به طبع آن در دیوان عدالت اداری مورد بررسی مجدد قرار گرفت و به استناد رای هیات عمومی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸ بندهای اصلی آن ابطال گردید! و این یعنی خانه‌ی جدیدی که مدیران ناکاربلد سازمان سینمایی و مدیران شاه‌نشین خانه سینما برای صنوف ساخته اند، باز هم پوشالی از کار درآمد! (جهت دیدن رای کامل هیات عمومی کلیک کنید)

دورباطل هشت ساله برای صنوف سینمایی/ وقتی دستاورد خانه سینما ابطال می شود!

حال مشخص نیست چه کسی پاسخگوی این دور باطل هشت ساله خواهد بود، ایوبی، حیدریان یا انتظامی! و چه کسی مسئولیت بودجه های تزریق شده از بیت المال به خانه سینمایی که هنوز قانونی نشده را بر عهده خواهد گرفت!؟ به راستی قرار است این ندانم‌کاری تا چه زمانی و با چه هزینه ای ادامه یابد!؟ چرا نباید صنوف سینمایی در ساختاری قانونی و با شأنیتی فرهنگی در کشور ثبت شوند و فعالیت کنند؟! چه کسانی از این وضعیت آشفته نفع می برند؟

پرسش های فوق، ذهن هر فعال فرهنگی را درگیر خواهد کرد و پاسخ برخی از پرسش ها با اتکا به عملکرد خانه سینما دور از ذهن نیست، ولی آنچه مشخص است بیشترین آسیب در این شرایط نصیب صنوف سینمایی و اقشار ضعیف فعال در سینما خواهد شد، موضوعی که ظاهرا برای شاه‌نشینان خانه سینما اهمیت چندانی ندارد!

این انتظار جدی از متولیان فرهنگی می رود تا با ورود به این موضوع حساس، بدون کوتاه آمدن در برابر زیاده‌خواهی‌ها تدبیری جدی برای صنوف سینمایی اتخاذ نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار یک آلبوم موسیقی متاثر از شرایط اجتماعی


صبا علیزاده از نسخه ‌فیزیکی دومین آلبوم موسیقی خود با عنوان «شاید هرگز تو را نبینم» رونمایی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رضا صادقی و علی یاسینی در اکسپو دبی روی صحنه می‌روند


دو خواننده موسیقی پاپ به دعوت اکسپو ۲۰۲۰ در دبی، سوم و هفتم فروردین ۱۴۰۱ در این فستیوال روی صحنه می‌روند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه «ماه ماه» با مشارکت بیماران کرونایی ویژه ماه مبارک رمضان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «ماه ماه» که ویژه ماه رمضان از رادیو سلامت پخش می شود، قرار است در بخش هایی با مشارکت بیماران بدخیم کرونایی که بهبود یافته اند، ساخته شود.

به گزارش سینماپرس، مسعود حسنی تهیه کننده برنامه «ماه ماه» درباره مشارکت بیمارانی که کرونا گرفته اند در ساخت برنامه توضیح داد: برنامه «ماه ماه» ویژه ماه رمضان از رادیو سلامت پخش می شود. این ویژه برنامه عصرگاهی شامل آیتم های متنوع است و ما در تلاش هستیم در قالب بخش های مختلف برنامه ای معنوی با رویکرد سلامت محور روی آنتن بفرستیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل در بخشی از این برنامه قصد داریم به بیماران بدخیم کرونایی که بهبود یافتند، بپردازیم. بنابراین در صورت تمایل اگر خودتان یا عزیزانی از اطرافیان تان هستند که این شرایط و لحظات سخت بیماری و امدادطلبی از حضرت حق را تجربه کرده اند با ما در ارتباط باشند.

حسنی بیان کرد: بیمارانی که علاقه مند به همکاری در این بخش هستند، لطفا به شماره ۰۹۲۱۹۵۷۷۱۲۹ پیامی در واتس آپ بدهند تا بتوانیم این بخش از برنامه «ماه ماه» را با مشارکت مردم روانه آنتن کنیم. با توجه به اینکه ماه رمضان، ماه نزدیکی دلها به خداست، به همین دلیل این بخش را در برنامه قرار دادیم. چون با شیوع کرونا در ایران، پرداختن به این موضوع جزو ماموریت های شبکه سلامت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اپرای جدید ارسلان کامکار درباره یک عشق تراژیک


ارسلان کامکار از اثر جدید خود و مراحل ساخت آن گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قرایی مقدم: بی فرهنگی نسبت به ملیت از خانواده شروع شده و رادیو و تلویزیون و آموزش و پرورش و وزارت ارشاد آن را تقویت می کند/ دچار فروریختگی فرهنگی شدیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص خلأ توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی در هنرهفتم و لزوم رفع این نقصان گفت: بی فرهنگی نسبت به ملیت از خانواده شروع شده و رادیو و تلویزیون و آموزش و پرورش و وزارت ارشاد آن را تقویت می کند؛ باعث تأسف و شرمساری است که تاریخ و فرهنگ ایران که هزاران سال قدمت دارد و تاریخ اسلام که اینقدر غنی است و باید در تمامی تولیدات فرهنگی و هنری به آن پرداخته شود با اهمال کاری و بی تفاوتی مدیران نادیده گرفته می شود و ما شاهد ترویج فرهنگ دیگر کشورها هستیم و شاید برای همین است که بچه های ایرانی «جومونگ» را بیشتر از «رستم» می شناسند!

این جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بیگانگی با فرهنگ ملی از کودکستان آغاز می شود. پرداخت به آداب و رسوم و سنن امری ضروری است و باید همه چیز از کودکی شروع شود اما از آنجا که مدیران فرهنگی و مدیران آموزشی و تربیتی همه چیز را به حال خود رها کردند ما شاهد نوعی ولنگاری در حوزه فرهنگ کشور شده ایم.

قرایی مقدم سپس با بیان اینکه بسیار اسفبار است که برخی از کودکان امروزی نوروز باستانی را نمی شناسند اما به ولنتاین و کریسمس و هالووین و امثال این ها توجه می کنند تصریح کرد: اگر این اتفاق فاجعه فرهنگی نیست ما به چه کاری می توانیم عنوان فاجعه فرهنگی بدهیم؟ فرهنگ یک ملت، فرهنگ یک جامعه و کشور بزرگترین رکن هر کشوری است اما بخش اعظم و تأثیرگذار سیاست گذاری و مدیریتی در کشور ما با غفلت جدی نسبت به مقوله فرهنگ برخورد می کنند.

وی ادامه داد: وقتی نه در آموزش و پروش و نه در رسانه ملی به طور کلی با فرهنگ و سنن ملی ارتباطی ندارند چطور می توانیم توقع داشته باشیم که نسل جوان تر در پی آداب و رسوم و سنن ایرانی-اسلامی برود؟ وقتی دانش آموزان ما از نیاکان خود هیچ نمی دانند؛ وقتی قهرمانان ملی به آن ها شناسانده نشده اند، وقتی سینمای ایران تهی از قهرمان شده، یک کودک یا نوجوان چطور باید فرهنگ کشور خود را بشناسد؟

این استاد دانشگاه متذکر شد: بنده بارها تأکید کرده ام تمامی ارکان فرهنگ و هنر ملی و دینی از بین رفته و تولیدات سینما، تلویزیون و موسیقی جلوی فرهنگ منحط غرب کرنش کرده اند و برای همین است که موسیقی ملی جای چندانی در کشور ما ندارد، مفاخر و مشاهیر جایی ندارند، فاجعه است که جوان امروز تتلو را نماد موسیقی ایرانی می داند و بزرگان این حوزه را نمی شناسد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش ما بیمار است؛ مدیران فرهنگی ما فقط شعار می دهند و حرف می زنند اما ذره ای عمل گرایی ندارند و همین عملکردشان باعث شده فرهنگ روز به روز بیشتر به سمت نابودی برود و این در حالی است که تاریخ ثابت کرده فرهنگ به وسیله حکومت ها دوام می آورد و ما نباید این را فراموش کنیم.

قرایی مقدم تأکید کرد: مدیران بدانند حرف زدن با عمل گرایی تفاوت دارد. اگر واقعا دغدغه رشد و ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی را دارند، اگر واقعا دغدغه دارند دستور دهند و اجرا کنند؛ همه امکانات که در دست آن ها است، منتظر چه نشسته اند؟

وی در پایان این گفتگو افزود: فرهنگ یعنی حرکت به سوی بالارفتن و تعالی؛ آیا آنچه شاهدیم تعالی است یا اضمحلال هویت دینی و ملی؟ ما دچار فروریختگی فرهنگی شدیم. این همه معضلات اجتماعی نشان از این اتفاق دارد و اگر فقط کمی دیرتر بجنبیم دیگر فرصتی برای احیای فرهنگ نیمه جان ایرانی-اسلامی نخواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای مجسمه های فاخر شهر شناسنامه بگیرید


رئیس انجمن مجسمه‌سازان ایران شناسایی و ایجاد شناسنامه برای آثار فاخر مجسمه تهران را از مواردی برشمرد که سازمان زیباسازی از آن غافل است و تاکید می کند که در این شرایط اتفاقاتی مشابه آنچه برای مجسمه های پرویز تناولی رخ داده، چندان هم عجیب نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نوروز در راه است» ویژه‌برنامه استقبال نوروزی شبکه پنج – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل سوم برنامه تلویزیونی «نوروز در راه است» از ۱۴ تا ۲۷ اسفند هر شب ساعت ۲۱ به‌طور زنده از شبکه پنج سیما پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، فصل سوم برنامه تلویزیونی «نوروز در راه است» همچون دو سال گذشته امسال نیز از ۱۴ تا ۲۷ اسفند هر شب ساعت ۲۱ بطور زنده از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

این فصل از برنامه به تهیه کنندگی حسین شیرعلی و با اجرای ابوالفضل آقاخانی روی آنتن می رود. محور اصلی این برنامه، تجلیل از خدمات شهروندان نمونه در حوزه های مختلف شغلی اعم از خدمات شهری، آتش نشانی، پرستاران، معلمان و پلیس راهنمایی و رانندگی است.

در این برنامه هر روز مستندهای کوتاهی از فعالیت شهروندان نمونه در حوزه های مختلف پخش می شود و مخاطبان می توانند کد شهروند مورد نظر خود را از طریق پیامک و اپلیکیشن شبکه پنج سیما ارسال کنند و در انتخاب ۱۰ شهروند نمونه پایتخت مشارکت داشته باشند و به پنج نفر به قید قرعه جایزه یک میلیون تومانی پرداخت خواهد شد.

همچنین مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه برنامه در فضای مجازی به آدرس noroz_darrah_ast بخش‌های متنوع برنامه و مستندها را مشاهده کنند.

این برنامه همچنین علاوه بر تجلیل از شهروندان خدوم، میزبان چهره‌های مطرح فرهنگ و هنر خواهد بود که پژمان بازغی، محمد معتمدی، بهروز رضوی و منوچهر والی زاده از جمله آنها هستند. همچنین گروه وکاپلای تهران نیز در این برنامه اجرا خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محسن یگانه کنسرت برگزار می‌کند/ بازگشت به صحنه پس از ۳ سال


محسن یگانه از خوانندگان شناخته شده موسیقی پاپ کشورمان سرانجام بعد از سه سال دوری از اجراهای زنده موسیقی در ایران روز پنجم فروردین ماه سال آینده کنسرتی را برگزار خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آقامحمدیان: مدیران سینمایی دولت سیزدهم باید با برنامه ریزی جدی و نگاه استراتژیک جلوی رهاشدگی و ولنگاری در سینما را بگیرند/ سینما به شدت از اهداف انقلاب دور افتاده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در خصوص خلأ توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی در هنرهفتم و لزوم رفع این نقصان گفت: مدیران سینمایی دولت سیزدهم باید با برنامه ریزی جدی و نگاه استراتژیک جلوی رهاشدگی و ولنگاری در سینما را بگیرند همانطور که در دنیا سینما به عنوان ابزاری جدی برای اثرگذاری فرهنگ کشورها و حکومت ها است در ایران اسلامی نیز باید این چنین باشد اما متأسفانه سال ها است ما عملکردی معکوس داریم و با تولیدات سینمایی مان تیشه به ریشه فرهنگ و هویت ملی و دینی مان می زنیم که اتفاقی تلخ و تأسف برانگیز است.

کارگردان فیلم سینمایی «فرار از جهنم» و «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این باعث شرمساری و تأسف است که ما در بسیاری از آثار سینمایی مواردی را مطرح می کنیم که مردم را به سمت بیگانه پرستی و شعارزدگی و ناامیدی و تلخی سوق می دهد. ناامیدی در فیلم های سینمای ایران حرف اصلی را می زند و این در حالی است که ما مردمی پرنشاط داریم که باید چهره آن ها را در آثار سینمایی مان به تصویر بکشیم.

این سینماگر سپس با بیان اینکه سینمای ایران به شدت از اهداف انقلاب دور افتاده است تصریح کرد: این اتفاق نامبارک از سال ها قبل شروع شده و کم کم پیش آمده و مدت ها است فراگیر شده است. مسئولان سینمایی روزگاران گذشته مقصر اصلی این ماجرا هستند. مدیران بزرگترین ضربه ها را به سینمایی ایران زدند و آدم هایی که با فرهنگ ایرانی-اسلامی بیگانه بودند، با جریان انقلاب اسلامی آشنایی و سنخیتی نداشتند به سینما راه دادند و با آن ها کنار آمدند و همین باعث وضعیت اسفبار امروز شده است.

آقامحمدیان داشتن نگاه صرف اقتصادی به سینما را یکی از معضلات جدی سال های اخیر در این عرصه برشمرد و تأکید کرد: سینما نه بنگاه تجارتی است و نه محلی برای کسب و کار؛ اما مدیران با بی تدبیری و نابخردی رفته رفته در سینما را به روی هر کسی گشودند و باعث شدند سرمایه های عجیب وارد سینما شود. کسانی که این سرمایه ها را وارد سینما می کردند در پی فرهنگ سازی نبودند و با تولیدات مشمئزکننده شان فرهنگ سوزی می کردند!

وی تصریح کرد: هدف اصلی در سینمای ایران سرمایه شد و اهداف فرهنگی گم شد! این باعث تلخکامی است که امروزه حتی هدف مدیران جذب مخاطب به هر قیمتی شده! بدبختی سینمای ما همین است! التماس برای حضور مخاطب در سینما به هر قیمتی و با هر روشی حتی شوخی های رکیک جنسی و ترویج فرهنگ منحط غربی و ولنگاری و بی حیایی!

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: ما در کنار این آش شله قلمکاری که مدیران سینمایی گذشته برایمان پختند حتی نتوانستیم نیروهای انسانی پیرو مکتب اسلام و انقلاب تربیت کنیم تا دردی از سینمای بخت برگشته مان درمان کنند. به کسانی که علاقمند سینما بودند فقط تکنیک را آموختیم و از آموزش فرهنگ به شدت بازماندیم. وقتی ما به موازات تربیت تکنسین ها تربیت فرهنگی، تحلیلی و محتوایی نداشتیم معلوم است که امروزه فقط شاهد کاستی و خلاء خواهیم بود!

آقامحمدیان در پایان این گفتگو افزود: تنها امید ما این است که مسئولان فعلی خلأ توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی در هنرهفتم را درک کنند و در پی رفع صد در صدی نقصان های موجود در این عرصه باشند. ما نباید فراموش کنیم که فعالیت در عرصه فرهنگی مانند فعالیت در جبهه های نبرد حق علیه باطل است و همه ما باید سربازان خوبی در این عرصه باشیم تا بتوانیم از تمامیت ارضی کشورمان دفاع کنیم. این کار نیاز به عزم و اراده راسخ و برنامه ریزی جدی دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع