X

بایگانی اسفند 14, 1400

دفتر سینمایی

اختتامیه جشنواره «همام» برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اختتامیه دومین جشنواره هنری «همام» با حضور هنرمندان، اصحاب رسانه و معلولان توانمند در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان دومین جشنواره هنری «همام» عصر سه شنبه ۱۰ اسفند ماه همزمان با عید مبعث و با حضور هنرمندانی چون رامبد جوان، اصحاب رسانه و معلولان توانمند در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم یوسف کرمی هنرمند تقلید صدا روی صحنه آمد و به تقلید صدای هنرمندانی چون عادل فردوسی پور، علی پروین و یکی از آهنگ‌های مرحوم ناصر عبدالهی پرداخت.

در ادامه مراسم با ورود رامبد جوان و مسئولان جوایز نفرات اول اهدا شد. فاطمه ساعدی، مصطفی جعفری، راحله مسکنی، فهیمه میرزایی، ریما سرکیسیانی و کوثر بوغنمه هفت برگزیده این جشنواره بودند که تندیس طلایی جشنواره را کسب کردند.

مهدی طاهرآبادی، فاطمه رهنمایی، میلاد شریفیان، سحر دباغ پور، حدیثه عرب، خوشنام سرهنگ‌زاده، امید توحیدی پور، شعله ادواری، فروغ پورمحمد، فاطمه زارع علی آباد وزیر، گلارا تأملی، فاطمه مقیمی، محمد علی شاهمرادی و شقایق فراهانی ۱۴ هنرمند توانیابی بودند که تندیس نقره‌ای این دوره از جشنواره «همام» را به دست آوردند.

جایزه سوم و لوح تقدیر این جشنواره هم به ۱۴ هنرمند توانیاب لیلا شهسواری، حسین اهنزی، عین الله نوروزی، سیده طاهره حسینی، علی اصغر رجب لو، سهیل پاکزاد، محمود بیات، امین بحیرایی، سمیه قاسمی و علی فتحی، محدثه محمدی، بهنام حسین پور، مدینه عزیزی، مینا احمدی و سحر شکری تعلق گرفت.

در بخش دیگری از مراسم هنرمند توانیابی به صحنه آمد و به نواختن تنبک پرداخت.

همچنین در این برنامه کنسرت مصطفی راغب هم برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره متذکر شدند: متأسفانه چهلمین جشنواره فیلم فجر نه تنها سال بلوغ و تکامل نبود که به دستاوردهای جشنواره را هم توجه نکرد. این دسته از سینماگران تأکید کردند: مسئولان باید بازنگری جدی و اساسی بر بخش های جنبی جشنواره نظیر فتوکال و… داشته باشند تا همه چیز در این رویداد بر اساس اهداف و آرمان های مقدس نظام و انقلاب اسلامی به پیش برود.

به گزارش سینماپرس چهلمین جشنواره فیلم فجر یکی از پر حاشیه ترین سال های این جشنواره بود؛ اتفاقاتی عجیب نظیر لو رفتن اسامی برگزیدگان پیش از مراسم اختتامیه و انتشار آن ها در یکی از سایت های بلیت فروشی، تماشای فیلم ها و اسپویل کردن آن ها توسط برخی منتقدان پیش از آغاز جشنواره، حذف ناگهانی سیمرغ مردمی توسط دبیر این رویداد، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در روزهای قرمز کرونایی، عدم حضور دبیر این رویداد در روزهای آغازین جشنواره به دلیل آنچه ابتلا به کرونا عنوان شد و عدم تعیین یک قائم مقام رسمی توسط وی، کیفیت به شدت پایین فیلم ها و… از جمله مسائل عجیب این رویداد سینمایی بود؛ به علاوه آنکه مراسم های غربی مانند فتوکال و جولان دادن بازیگران با پوشش هایی که نشانی از فرهنگ ایرانی-اسلامی نداشتند و اظهارات یک فیلمنامه نویس واکنش بسیاری از علما، روحانیون، تشکل ها و… را در پی داشت.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: جعفر گودرزی، محمد قهرمانی، نوید اسماعیلی، عباس کریمی، غلامرضا منتظری، حسین گیتی، شهرام خرازی ها، فریده ذاکری، صبا رادمان، علیرضا سربخش، حماسه پارسا و حسن اختری با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

جعفر گودرزی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: جشنواره چهلم می بایست با توجه به چهل سالگی اش به یک ثبات، بلوغ ‌ و پختگی می رسید اما متأسفانه بیشتر بحران چهل سالگی یقه اش را گرفت! سرگردانی در اجرا، آزمون و خطا در شکل و محل برگزاری و آشفتگی در مسائل راهبردی از مهم‌ترین نقاط ضعف این دوره جشنواره بود؛ آیا این همان جشنواره ای است که قرار بود فیلمسازان از آن اعتبار بگیرند؟ چرا بعد از چهل سال سینماگرانی که از این جشنواره سیمرغ میگیرند و نمی گیرند به یک اندازه ناراضی اند؟

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما نیز در این راستا به سینماپرس گفت: امسال فیلم های جشنواره فجر انقلاب از لحاظ محتوا قابل دفاع نبودند؛ یک نکته اساسی که در آثار نمایش داده شده به چشم می خورد این بود که گویا یک عده‌ ای مأموریت داشتند که مردم را به سمت ناامیدی و یاس سوق بدهند. لاصه برآوردی که از جشنواره چهلم می توانیم داشته باشیم این است که ماموریت دولت تدبیر و امید در واقع این بوده که مردم را ناامید می کند و به عنوان ستون پنجم دشمن در کنار تحریم ها و جنگ فرهنگی مأموریت داشتند که با تولید این گونه آثار در سینما و هنر هفتم و نمایش آن روی پرده نقره‌ای یاس و ناامیدی را به مردم القا کنند که در این کشور به غیر از آسیب‌های اجتماعی چیزی وجود ندارداین کشور زیبایی ندارد، سرمایه اجتماعی ندارد و مردم هیچ دل خوشی ندارند و ناامیدی و گرفتاری در کشور خیمه زده است.

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

نوید اسماعیلی کارگردان سینما با انتقاد شدید از اتفاقات جشنواره چهلم اظهار داشت: جشنواره فجر انقلاب جای شوی لباس و مد نیست و انتظار می رفت مسئولان جلوی این رفتارها و مراسم های این چنینی را بگیرند و به اصل اساسی جشنواره که حضور آثار باکیفیت در ساختار و محتوا است توجه کنند اما متأسفانه چنین امری محقق نشد. چهل سالگی سال بلوغ و تکامل است اما متأسفانه چهلمین جشنواره فیلم فجر نه تنها سال بلوغ و تکامل نبود که دستاوردهای ۳۹ دوره پیشین جشنواره را هم نابود کرد. اصل اساسی انقلاب اسلامی در تولیدات این دوره جشنواره جایگاه جدی نداشت و ما اغلب شاهد فیلم های ارگانی بودیم که با بودجه های هنگفت تولید شده اما فاقد محتوای مناسب و ساختار ارزشمند بودند.

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: فیلم های ضعیف و نازل بزرگترین معضل فجر چهلم بود! واقعا نمی دانم هیأت انتخاب با کدامین تدبیر و بینش تخصصی سینمایی مبادرت به گزینش آثاری چون «۲۸۸۸» و امثال آن در جشنواره کردند علاوه بر این اتفاق برگزاری نشست های فرهنگی هیچ سودی برای این جشنواره نداشت و من نمی دانم این تصمیمات چرا و چگونه گرفته شده است! حضور افراد غیرمرتبط با سینما و رسانه در خانه جشنواره باعث آزارمان شد! افرادی در این دوره در جشنواره حضور داشتند که اصلا نمی دانیم به چه دلیل برای آن ها کارت حضور در خانه جشنواره و آن هم در سانس مخصوص اهالی رسانه صادر شده است!

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: فقدان سیاست راهبردی حلقه مفقوده جشنواره فجر است؛ مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فجر انقلاب نباید تنها به ظواهر و ساختار توجه کنند و اصل اساسی سیاستگذاری اصولی و راهبردی را به فراموشی بسپارند! جشنواره فیلم فجر برای اثرگذاری در جامعه و عرصه سینما نیاز به ریل گذاری صحیح و اصولی مبتنی بر سیاست های کلان فرهنگی کشور دارد و تا زمانی که این سیاستگذاری انجام نشود ما همواره با معضل و آسیب در این رویداد مواجه خواهیم بود.

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: اغلب فیلم های حاضر در جشنواره چهلم در صورت اکران با شکست قطعی در گیشه روبرو خواهند شد چرا که اغلب عاری از قصه هستند و برای مخاطب عام کمترین جذابیتی ندارند. کم مایگی و سطحی نگری آفت اصلی فیلم ها بود؛ مخاطب با این ننوع فیلم ها همذات پنداری نمی کند و وارد فضا نمی شود. این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است. یکی از بزرگترین معضلات این دوره جشنواره آن بود که مدیران و دست اندرکاران تعداد فیلم ها را به شدت کاهش داده بودند و بخش های مهم جشنواره مانند نگاه نو را حذف کرده بودند. این کوچک سازی جشنواره اصلا به نفع این رویداد نبوده و نیست و نمی دانم با کدامین منطق و عقلانیتی دست به این عمل زدند؟

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

دکتر شهرام خرازی ها کارشناس ارشد مدیریت رسانه و منتقد سینما در این باره به سینماپرس گفت: جشنواره چهلم به قدری نامناسب برگزار شد که انگار در حال برگزاری دوره چهارمش بود؛ این چه جشنواره ای بود که بعد از ۴ دهه برگزاری یک پوستر مناسب با شأن فجر انقلاب نداشت؟ این چه جشنواره ای بود که از فقدان مدیریت مناسب در تمامی بخش های خود رنج می برد و دارای ضعف های آشکار و نهان متعدد بود؟ نحوه برگزاری این جشنواره در شأن یک رویداد ۴ دهه ای نبود. این جشنواره به قدری بد و نامناسب برگزار شد که انگار دوره چهارم یا پنجم آن در حال برگزاری بود. من که از دوره اول تا الآن در این جشنواره شرکت کرده ام صراحتا عنوان می کنم که نحوه برگزاری این جشنواره در دوره های اول و دومش بسیار حرفه ای تر از جشنواره چهلم بود.

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

فریده ذاکری منتقد پیشکسوت سینما اظهار داشت: چهلمین جشنواره فیلم فجر آخرین قدم ها را برای مرگ سینما برداشت چرا که نه در مدیریت، نه در ساختار و اجرا و نه در محتوای آثار هیچ پیشرفتی در آن دیده نمی شد بلکه هر چه شاهد بودیم یک عقبگرد و پسرفت جدی بود که زنگ خطر مرگ سینما و جشنواره را به صدا درآورد. متأسفم که باید تأکید کنم مسئولان جشنواره را به یک بازی کودکانه تبدیل کردند؛ این شوی کودکانه در قواره نام مقدس و مبارک «فجر» نبود و آن ها چهلمین سال تولد جشنواره را بدل به سوگواره کردند.

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

صبا رادمان منتقد سینما پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: حذف ناگهانی سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم به سلیقه و رأی شخصی دبیر جشنواره بدون مشورت با کارشناسان و هنرمندان و اصحاب رسانه از عجایب این رویداد بود! جشنواره بدون حضور و با کمترین پاسخگوی دبیران و مدیران جشنواره روز به روز با انتقاد ها و حاشیه های فراوانی روبرو شد تا به روز آخر رسید. اعلام دیرهنگام نامزدها که به رسم چند سال پیش، دو روز جلوتر اعلام می‌شد یا لااقل با زمان مناسبی قبل از نمایش فیلم های آخر جشنواره، حاشیه های اختتامیه را آغاز کرد. حاشیه هایی درباره اختلاف میان هیأت داوران، نرسیدن به جمع‌ بندی نهایی به دلیل همین اختلاف و اعمال فشار از بیرون بر روی هیأت داوران، موضوعاتی که حرف و حدیث های بسیار با خود به همراه داشت.

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی به سینماپرس گفت: انتخاب این هیأت داوری بزرگترین اشتباه رئیس سازمان سینمایی بود و ما از عملکرد آن ها به شدت ناراضی هستیم چرا که اهدافی که دولت انقلابی باید دنبال می کرد در رأی نهایی داوران دیده نشد و از سوی دیگر مسئولان باید بازنگری جدی و اساسی بر بخش های جنبی جشنواره نظیر فتوکال و… داشته باشند تا همه چیز در این رویداد بر اساس اهداف و آرمان های مقدس نظام و انقلاب اسلامی به پیش برود. پرسش اصلی بنده این است که جایگاه فکر و اندیشه در سینمای ایران کجاست؟ چرا تغییرات جدی که دولت انقلابی باید در سینما اعمال می کرد را در این جشنواره ندیدیم؟ چرا جایزه بهترین فیلمنامه را به فیلمی دادند که نباید می دادند؟

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

حماسه پارسا کارگردان سینما در این باره اظهار داشت: با توجه به جمیع نقصان ها، معایب و مشکلات ساختاری و اجرایی واضح است که تیم برگزارکننده جشنواره چهلم نمی توانند سال آینده ای جشنواره ای در ابعاد بین المللی برگزار کنند، مگر اینکه چند مهمان خارجی دعوت کنند و بخواهند صرفاً بنا بر حضور این مهمانان خارجی عنوان جشنواره را بین المللی کنند در غیر این صورت برای برگزاری یک جشنواره استاندارد بین المللی نیاز به تغییرات فراوانی است که از جمله آن ها تغییر در ترکیب برگزارکنندگان این رویداد است. از صفر تا صد جشنواره فجر نیاز به اصلاح ساختاری دارد به نحوی که فقط زمان برگزاری اش باید در دهه فجر انقلاب باقی بماند و بقیه بخش های جشنواره باید بروز رسانی شوند. باید در این جشنواره پیشرفت و تعالی وجود داشته باشد. همانطور که سینما رو به جلو می رود این جشنواره هم باید حرکتی رو به جلو داشته باشد و نباید با متریال ۴۰ سال قبلش برگزار شود!

حسن اختری دبیرکل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی باید سرلوحه برگزاری تمامی رویدادهای سینمایی باشد اما متأسفانه همواره به این مسأله مهم کم توجهی می شود و به همین علت ما در محتوای آثار و روند برگزاری جشنواره ها شاهد خروجی هستیم که شایسته سینمای ما نیست و باید مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرند. بخشی از این مشکلات به هنرمندان باز می گردد. هنرمندی که باید در خدمت مردم و نظام باشد نباید با پوشش های عجیب و ضد فرهنگ ایرانی-اسلامی در جشنواره حاضر شود. بی تردید این وظیفه مسئولان است که خواسته های ملت انقلابی ایران را به آن ها یادآور شوند و تا آن ها با چنین پوشش هایی در جشنواره فجر انقلاب حاضر نشوند و مراعات حال مردم انقلابی و مومن را بکنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره هنرهای تجسمی فجر با تجلیل از مفاخر به پایان رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آئین اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر روز جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سید عباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره با اعلام این خبر گفت: در این برنامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، هادی مظفری رئیس شورای سیاستگذاری و دیگر معاونان و مدیران هنری و فرهنگی، دبیران و داوران جشنواره، پیشکسوتان و هنرمندان حاضر در جشنواره با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حضور دارند.

میرهاشمی افزود: در این مراسم از هنرمندان پیشکسوت هنرهای تجسمی تجلیل و نشان عالی هنرهای تجسمی به ایشان اهدا می‌شود. این هنرمندان عبارتند از: محمد بهرامی (طراح گرافیک)، شجاع الدین شهابی (مجسمه‌سازی)، علی اشرف صندوق آبادی (خوشنویسی)، اسماعیل عباسی (عکاسی)، زنده یاد اصغر کفشچیان مقدم (هنرهای جدید) و رضا لواسانی (بینارشته‌ای).

دبیرکل جشنواره گفت: در مراسم اختتامیه جشنواره، کتاب آثار چهاردهمین دوره نیز رونمایی خواهد شد.

میرهاشمی افزود: در دوره چهاردهم یکی از بخش‌های مهم جشنواره، بخش تجسم هنر بود که در ۲۹ استان کشور با مدیر هنری منتخب هر استان و همکاری اداره‌کل استان‌ها برگزار شد. که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه، مدیر کل و مدیر هنری برتر استان‌ها هم معرفی می‌شوند.

وی همچنین گفت: بخش اصلی مراسم اختتامیه هم اهدای جوایز و معرفی برگزیدگان چهاردهمین دروه جشنواره است و در بخش طوبای زرین و ایثار و فداکاری، برگزیدگان رشته‌های دهگانه با حضور دبیران و داوران هر رشته تندیس طوبای زرین را دریافت می‌کنند.

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از روز ۱۵ تا ۳۰ بهمن با حضور هنرمندان سراسر کشور برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سری جدید «پهلوانان» نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل جدید مجموعه «پهلوانان» برای پخش نوروز ۱۴۰۱ در جدول پخش شبکه یک سیما قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، فصل جدید انیمیشن «پهلوانان» در ۱۱قسمت ۳۰ دقیقه ای به نویسندگی و کارگردانی سیاوش زرین آبادی، آموزه های اخلاقی، تربیتی و سبک زندگی سنتی ایرانی اسلامی را در مضامین طنازانه روایت می‌کند.

انیمیشن «پهلوانان» به تهیه کنندگی علیرضا گلپایگانی در مرکز پویانمایی صبا برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید شده است.

شبکه یک سیما با جانمایی این انیمیشن، سعی کرده متناسب با شعار شبکه یک، طیف مخاطبان گسترده‌ای از همه اقشار و رده‌های سنی را مخاطب برنامه‌های نوروزی خود قرار دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاهنامه فردوسی در رادیو نمایش نقالی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه رادیویی «نامورنامه» با حضور محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش و عوامل این برنامه از آن رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، برای نخستین‌بار نسخه رادیویی – نمایشی شاهنامه به نام «نامورنامه» تولید و طی مراسمی با حضور محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش و عوامل این برنامه از آن رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم، محسن سوهانی گفت: یکی از آسیب های جدی ظهور و گسترش ابزار رسانه های جمعی در دنیای امروز، پدیده جهانی شدن و برداشته شدن مرزهای فرهنگی و هویتی کشورهاست. کشور ما نیز با هزاران سال سابقه ی فرهنگی و تمدنی، از این رهگذر در معرض تخریب فرهنگی قرار گرفته است. از سوی دیگر کشورهای مختلف برای رشد و توسعه ی متوازن در عصر جدید، توجه ویژه ای به عناصر هویت بومی دارند.

وی افزود: اهمیت ایرانی بودن در چیست؟ و ما چطور می توانیم هویت ایرانی و اصالت فرهنگی‌مان را به نسل جوان و فرزندان خود منتقل کنیم؟ باید بگویم که ابوالقاسم فردوسی، حکیم تمام عیار ایرانی کار را بر ما آسان کرده است. یعنی در یک دوره از تاریخ که از چند جهت تحت تهدید بودیم، خاکمان اشغال شده بود، زبان فارسی با خطر زوال مواجه و تمام عناصر هویتی‌مان در حال از بین رفتن بود، فردوسی همتی کرد و به تعبیر خودش از نظم، کاخی بلند آراست که تا سال های سال توانست فرهنگ و هویت ملی ما را حفظ کند و به امروز برساند.

مدیر رادیو نمایش تأکید کرد: وقتی از فرهنگ ایرانی حرف می زنیم از یک گفتمان صحبت می کنیم که از نظر علمی چهارچوب دارد و باید ببینیم که ما چگونه می توانیم آن را تبلیغ رسانه ای و در باور نسل جوانمان نهادینه کنیم.

وی ادامه داد: اگر در هشت سال دفاع مقدس، جوانانی با دست خالی ایستادند و حماسه آفریدند، به این دلیل بود که بخشی از ارزش های ما ریشه در فرهنگ پهلوانی شاهنامه دارد. این تعابیر نمادین ارزشی در ناخودآگاه جمعی مردم ایران حضور داشته، نسل به نسل منتقل شده و در بزنگاه های مختلف تاریخی ظهور و بروز کرده است. پرورش چنین اسطوره هایی لازمه اش توجه به میراث ارزشمند غنی ادبیات ملی است که شاهنامه یکی از مهم‌ترین آن هاست.

سوهانی در پایان تاکید کرد: شاهنامه فردوسی با صدا و خوانش محسن بهرامی، هنرمند رادیو نمایش و هنر ملیحه مرادی جعفری که از تهیه کنندگان ما هستند، در رادیو نمایش تولید می شود. توصیه می کنم که فرزندان ما آن را بشنوند چرا که هم فال است و هم تماشا و در کنار داستانی جذاب و پر فراز و نشیب و بهره مندی از ویژگی تمرکز بخشی و تخیل آفرینی، در یک کلام تقویت ذهن که ویژگی خاص نمایش های رادیویی است، درس اهمیت ایرانی بودن به آن ها خواهد آموخت.

در ادامه این رونمایی، محسن بهرامی راوی بازیگر «نامورنامه» بیان کرد: من خوشحالم که این اتفاق افتاده است، البته تا به حال آثار در خور و شنیدنی در این خصوص تولید شده است ولی سعی ما بر این بود که مجموعه کاملی از نسخه دقیقی از شاهنامه انتخاب کنیم و در دسترس عموم مردم ایران و تمام فارسی زبانان جهان قرار بگیرد. چون این اثر متعلق به تمام فارسی زبانان است.

ملیحه مرادی جعفری سردبیر و تهیه کننده «نامورنامه» نیز خاطرنشان کرد: اجرای روایی نمایشی و نگاهی که ما به شاهنامه داریم آن را از خوانش های دیگر متمایز متمایز می کند و همین ویژگی باعث می شود که مخاطبان رادیو و نمایش های رادیویی با نگاه خاصی برنامه را بشنوند.

تهیه کننده و سردبیر «نامورنامه» تأکید کرد: در این برنامه شاهنامه را می خوانیم ولی خوانش متفاوتی است برای اینکه به صورت نقالی خوانده می شود و محسن بهرامی به بهترین شکل آن را اجرا می کند، در واقع ما یک خوانش صرف نداریم بلکه او شخصیت ها را با صدایش می سازد و این به تخیل شنونده کمک می کند که بتواند تصویرسازی کند و شخصیت ها و فضا را در ذهنش بسازد. من هم به عنوان تهیه کننده سعی دارم با موسیقی و افکت، تصاویر به بهترین شکل ممکن در اذهان مخاطبان شکل بگیرد و ماندگار شود.

ملیحه مرادی جعفری در پایان گفت: تصحیحی که ما می خوانیم تصحیح جلال خالقی مطلق هست که ویرایش دوم او را می خوانیم و امیدواریم که اتفاق خوبی بیفتد.

نرگس موسی پور افکتور، رامین آریا شکوه صدابردار و شهین نجف زاده و مهرداد عشقیان گویندگان این برنامه هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط‌الرجال» است!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چیدمان مدیریت در «سازمان سینمایی» تنها نمونه‌ای از شیوه عملکرد «دولت سیزدهم» برای اداره کشور است. دولتی که با استفاده حداکثری از «بانیان وضع موجود» می‌خواهد در مسیر «تغییر وضع موجود» گام برداشته و تحولات ساختاری در کشور را محقق سازد! شیوه‌ای که تنها با استفاده از واژه «قحط الرجال» از «توجیه منطقی» برخودار می‌باشد.

حسین پورقادری/ ابقای حداقل ۹ نفر از مدیران «دولت حسن روحانی» و یا جابجایی ایشان در سمت‌های کلان مدیریت «سازمان سینمایی» موضوعی است که نه تنها انجام «یک بازسازی انقلابی» در این نهاد حاکمیتی را بعید جلوه می‌دهد؛ بلکه اساس بهبود وضعیت «صنعت-هنر-رسانه سینما» در «دولت سیزدهم» را با تردید جدی مواجه ساخته است. این در حالی است که حضور شخصیت موجه و دغدغه‌مندی همچون «محمد خزاعی» بر مصدر «سازمان سینمایی» می‌توانست نویدبخش روزهای خوب برای این عرصه مهم فرهنگی باشد.


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟


چیدمان مدیریت در «سازمان سینمایی» تنها نمونه‌ای از شیوه عملکرد «دولت سیزدهم» برای اداره کشور است. دولتی که با استفاده حداکثری از «بانیان وضع موجود» می‌خواهد در مسیر «تغییر وضع موجود» گام برداشته و تحولات ساختاری در کشور را محقق سازد! شیوه‌ای که تنها با استفاده از واژه «قحط‌الرجال» از «توجیه منطقی» برخوردار می‌باشد.


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟


پُرواضح است که جنایات صورت گرفته در فرایند «دولت حسن روحانی» آنچنان وسیع و گسترده بود که حتی احتمال فلج چندگانه ساختارهای حاکیمتی در «نظام جمهوری اسلامی» می‌رفت. احتمالی که انجام «یک بازسازی انقلابی» آن هم به صورتی عقلانی و فکورانه و در «همه‌ی عرصه‌های مدیریتی» را نه تنها به «مطالبهای عمومی» بلکه به یک «ضرورت» و «اولویت» اصلی برای «دولت سیزدهم» تبدیل نمود. اولویتی که توجه به آن متاسفانه مورد «غفلت» قرار گرفته و با بقای گسترده «بانیان وضع موجود» در مجموعه دولت، از صورت وضعیتی طنز و فُکاهی‌گونه برخوردار شده است!


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟


متاسفانه «دولت حسن روحانی» پُر بود از مدیران بی‌کفایتی که همچنان در مصادر مختلف اجرایی کشور مشغول به فعالیت هستند. مدیرانی که بعضا در حال پوست‌اندازی و همرنگ نمودن خود به عنوان شخصیت‌هایی دغدغه‌مند و هم‌راستا با آرمان‌های «دولت سیزدهم» می‌باشند. مدیران ارشدی که شاید تبحری ویژه در پاک نمودن تاریخ و تزریق «ویروس فراموشی» دارند؛ اما حافظه تاریخی، نه تنها «مشایعت» و «مبایعت» و «متابعت» ایشان با جنایت بزرگ «دولت حسن روحانی» در آسیب رساندن به «سفره مردم» و تحت‌تاثیر قرار دادن «معیشت عمومی جامعه» را فراموش نخواهد کرد؛ بلکه رذالت برخی از ایشان در توسعه فضای «ولنگاری فرهنگی» و مساعد نمودن شرایط برای گسترش پدیده «نفوذ» در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و … را از یاد نخواهد برد!


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟



حفظ منصب و بقای مدیریت «بانیان وضع موجود» در عرصه‌های مختلف اجرایی، قطعا تبعات جبران‌ناپذیری را برای «دولت سیزدهم» به همراه خواهد آورد و عواقب «بُلندمدت» آن بسیار بیشتر از چیزی خواهد بود که امروزه و در «کوتاه‌مدت» رسانه‌ای گردیده است. پس اگرچه حرکت آرام و «لاک‌پُشت»گونه «دولت سیزدهم» در زمینه انتصابات و تغییر آرایش مدیران اجرایی در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و …، در همان روزهای نخست و در بدو تشکیل دولت می‌توانست به عنوان «ژستی اخلاقی» از «قابلیت توجیه» برخوردار باشد؛ اما واقعیت آن است که برای ادامه‌دار بودن این مشی و گونه رفتاری، هیچ «توضیح عقلانی» نمی‌توان ارائه داد و تنها با استفاده طنزگونه و یا جدی از واژه «قحط‌الرجال» است که می‌توان همچنان منتظر «تغییر وضع موجود» ماند و بجای مرور فرایند انجام «یک بازسازی انقلابی در همه‌ی عرصه‌های مدیریتی» منتظر جلوگیری از تَکرار اتفاقاتی نظیر «افزایش قیمت کالاها با وجود کاهش قیمت ارز» و یا «گرانیهای عجیب و غریب شب عید» و «جایزه گرفتن یک بهایی در جشنواره تئاتر فجر» و «احتمال اکران نوروزی فیلمهای مجعولی همچون علفزار و مردبازنده» و «برگزاری جشن آنچنانی در محل سفارت جمهوری اسلامی در لندن» و … بود!


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟


شوق به «تغییر» و امید برای «بهبود» تنها عواملی بودند که سبب شد تا مردم در پای صندوق‌های رای حاضر شده و با وجود تمام موانع و مشکلات، به خلق «حماسه ۲۸ خرداد» مبادرت ورزیده و در میان کاندیداهای مختلف، شخصیتی را برگزینند که به دنبال تاسیس «دولت تراز اسلامی» باشد. اما سوای نظر از وجوه کارشکنی پنهان و آشکار «بانیان وضع موجود» در روند حرکت «دولت سیزدهم» ؛ آنچه که بیش از هر چیز مهم است، جو روانی بقای این طیف از مدیران بر مصادر اجرایی کشور است.


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟



سوای نظر از معارضت و یا حتی تقابل پنهان و کارشکنی احتمالی «بانیان وضع موجود» در مسیر پیگیری آرمان‌های «دولت تراز اسلامی» ؛ به همان نسبت که عدم تغییر و حفظ سمت و یا جابجایی «مدیران ارشد اقتصادی» موجب ایجاد جو روانی و ذهنیت عدم اصلاح در عرصه «اقتصادی» می‌شود؛ بدیهی است موضوعات خُردی همچون عدم تعویض و تغییر «سخنگوی وزارت امورخارجه» تا ادامه کار «دبیر شورای عالی امنیت ملی» و ابقای خیل کثیری از «فرمانداران» و «استانداران» و … نیز موجب انتقال پیام و ذهنیت «عدم تغییر» و ادامه مسیر «دولت حسن روحانی» در عرصه «سیاست داخلی و خارجی» شده و حفظ و ابقا و یا جابجایی صندلی «مدیر کل هنرهای نمایشی» و «مدیرکل دفتر موسیقی» و «مدیرکل حوزه وزارتی» و … تا «دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «مدیرکلهای ارشاد استانها» و … نیز موجب ایجاد یاس و نامیدی در عرصه «فرهنگی» می‌گردد و …


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟


«حسین انتظامی» قطعا شخصیتی توانمند و همسو با «دولت حسن روحانی» بود که توانست اعتماد «ژنرالهای بنفش» را به خود جلب نموده و بلافاصله در ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۲ هجری‌شمسی عهده‌دار «معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد» شود. شخصیتی آنچنان همسو با «دولت روحانی» که در ۵ دی‌ماه ۱۳۹۶ هجری‌شمسی همزمان به مقام «دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» نایل آمد و پس از ابلاغ قانون مدیران بازنشسته و مجبور شدن «حیدریان» برای رفتن؛ به عنوان بهترین گزینه برای هدایت مهمترین بخش فرهنگ و هنر یعنی «سینمای ایران» محسوب شد و با حداقل تخصص و سوادی توانست در ۲۶ آبان ۱۳۹۷ هجری‌شمسی صاحب منصب «سازمان سینمایی» شود!


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟


«حسین انتظامی» به نوعی از جمله مدیران چند شغله در «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» محسوب می‌شود که با وجود تمام مشاغل خود در طول دوران «دولت حسن روحانی» موفق شد تا بر یک سمت و جایگاه ثابت نیز تکیه زده و عنوان «دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» را تا پایان «دولت دوازدهم» برای خود محفوظ دارد. عنوانی که در «دولت سیزدهم» نیز تکرار گردید و با صدور حکم مجدد «وزیر ارشاد» برای ایشان همراه شد!


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟


شاید استفاده مجدد «دولت سیزدهم» از شخصیتی همچون «حسین انتظامی» به عنوان فارغ‌التحصیل «دانشگاه عالی دفاع ملی» و یک مدیر استراتژیست می‌تواند با طرح واژگانی همچون «قحط‌الرجال» از توجیه ظاهری برخوردار باشد؛ اما لازم است تا پرسیده شود که آیا برای توجیه حضور شخصیتی همچون «حبیب ایل‌بیگی» که از حداقل مراتب علمی و سابقه موجه اجرایی برخوردار است نیز می‌توان از واژه «قحط‌الرجال» استفاده نمود!؟


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟


«حبیب ایل‌بیگی» نیز یکی از مدیران اجرایی همسو با «دولت حسن روحانی» است که پس از تثبیت حضور «حجت‌الله ایوبی» بر مصدر «سازمان سینمایی» و در بهمن‌ماه ۱۳۹۳ هجری‌شمسی موفق شد تا به جایگاه «معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی» برسد. مدیری که تا خردادماه ۱۳۹۶ هجری‌شمسی در این جایگاه باقی ماند و پس از آن به «بنیاد سینمایی فارابی» رفت و بلافاصله به عنوان «قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی» مشغول به فعالیت شد و تا آنجا امین و مورد اعتماد «خواهرزاده خاتمی» در مقام «مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی» قرار گرفت که «علیرضا تابش» بلافاصله او را با حداقل اعتبار آکادمیک و با حفظ سمت به عنوان «معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی» منصوب کرد.


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟


پس اگر چه برای چرایی اشتیاق «دولت حسن روحانی» و اصرار ایشان برای استفاده از چهره کم‌بضاعتی همچون «حبیب ایل‌بیگی» می‌توان دلایل متعددی را متذکر شد؛ اما قطعا نمی‌توان ارتباطی منطقی میان مشی رفتاری و رویکرد فکری شخصیتی همچون «محمد خزاعی» با شخصیتی همچون «حجت‌الله ایوبی» متصور بود و با چنین تصوری به توجیه چرایی بازگشت «ایل‌بیگی» به مقام پیشین خود در «سازمان سینمایی» و تکیه ایشان بر جایگاه «معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی دولت سیزدهم» پرداخت؛ مگر آنکه به صورت طنز از واژه «قحط‌الرجال» استفاده نماییم!


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟


استفاده از «حبیب ایل‌بیگی» تنها مورد از نحوه استفاده حداکثری از «بانیان وضع موجود» در چیدمان مدیریتی «سازمان سینمایی دولت سیزدهم» نیست و حضور «سیدصادق موسوی» مصداقی دیگر از چنین مشی رفتاری قابل تامل است.


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟


«سیدصادق موسوی» شخصیتی کاملا همسو با «دولت حسن روحانی» بود که با «حجت‌الله ایوبی» به عرصه مدیریت سینما آمد. شخصیتی که همچون خود «ایوبی» از هر گونه سابقه سینمایی موجهی جُز «فیلم دیدن در سینما» تُهی بود و با این وجود از همان ابتداد در جایگاه «مدیرکل نمایش خانگی، مستند و کوتاه سازمان سینمایی» گماشته شد تا پس از حدود دو سال بتواند در تیرماه ۱۳۹۴ هجری‌شمسی به مقام «مدیرکلی حوزه ریاست سازمان سینمایی» نایل آمده و اسباب جهش و حضورش در جایگاه «ریاست هیأت مدیره و مدیرعاملی انجمن سینمای جوانان ایران» موجه قلمداد شود.


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟


جایگاه مستحکم «سیدصادق موسوی» در «انجمن سینمای جوانان ایران» و عدم تغییر او در طی بیش از پنج سال و با وجود تغییر سه «رییس سازمان سینمایی» مختلف در «دولت حسن روحانی» از جمله موضوعات قابل فهمی است که اگر چه ضرورت بیان آن در این مجال نمی‌باشد؛ اما قطعا استفاده مجدد و بکارگیری ایشان در «دولت سیزدهم» و آن هم در جایگاه «مدیرکل دفتر امور جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی» موضوعی مبهم و غیرشفاف است. موضوعی مبهم که با مروری مختصر در سوابق و بالاخص نوع عملکرد ایشان در «انجمن سینمای جوانان ایران» و نحوه ارتزاق «طیف اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی» از ساختارهای این مجموعه پُر بودجه و امکانات و یا نحوه تعامل «سفارت‌خانه‌های خارجی» و بالاخص جذب استعدادهای شناسایی شده در انجمن و یا جولان شخصیت‌هایی همچون «آرش عباسی» و … بر ابعاد مبهم آن افزوده می‌شود و حتی می‌تواند به عنوان مصداقی از برای گسترش و قدرت «شبکه نفوذ» در عرصه «مدیریت فرهنگی دولت سیزدهم» تلقی شود.


آیا مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دچار «قحط الرجال» است!؟


ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شادروان» پروانه نمایش گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی با صدور پروانه نمایش یک فیلم موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی، در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم «شادروان» به تهیه‌کنندگی عباس نادران و کارگردانی حسین نمازی موافقت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بلیطی برای سفر به درون طبیعت


درخت، چمن، گل و گیاه و … همگی عناصر طبیعی هستند که ما همواره با آنان در پیوند تنگاتنگی قرار گرفته‌ایم. این اتصال در مواردی با شنیدن یک موسیقی و یا دیدن یک تابلو نقاشی تجدید می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمله به «سینمای کمدی» ناشی از یک سیاست غلطی است که ضربه آن را در نهایت سینما و مردم می‌خورند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود اطیابی کارگردان فیلم سینمایی «دینامیت» معتقد است به دلیل شرایط رسانه‌ای، بسیاری از بازیگران از ورود به سینمای کمدی وحشت دارند.

به گزارش سینماپرس، مسعود اطیابی کارگردان سینما در گفتگو با مهر با اشاره به فعالیت‌های اخیر خود در سینما گفت: در حال حاضر منتظر پروانه ساخت یک پروژه سینمایی با نام «تقاطع روزولت» هستم که بعد از دریافت پروانه، تولید آن را آغاز می‌کنم. همچنین فیلمنامه «تگزاس ۳» آماده است و در صورت ایجاد شرایط مناسب در سال آینده آن را جلوی دوربین می‌برم.

وی ادامه داد: پیش از این قرار بود «تگزاس ۳» را جلوی دوربین ببریم که با شیوع ویروس کرونا، فیلمبرداری آن به تعویق افتاد. البته قرار بود بخش‌هایی از این پروژه در مکزیک فیلمبرداری شود اما با توجه به شرایط موجود، فیلمنامه بازنویسی شد و داستان کاملاً در ایران رخ می‌دهد، البته بازهم نیاز به حضور بازیگران خارجی دارد و باید دید بازیگران چه زمانی آمادگی حضور در ایران را دارند.

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه این روزها مخاطبان از فیلم‌های کمدی بیشتر استقبال می‌کنند، بیان کرد: مردم جامعه به دلیل شرایط روحی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی بیش از هر چیز نیاز به سینمای کمدی دارند و باید شرایط برای تولید چنین آثاری فراهم شود، این در حالی است که سینمای ایران در این زمینه کمتر ورود می‌کنند.

وی توضیح داد: امیدوارم همکاران من، بیشتر از اینکه موجب تلخکامی مردم شوند، شرایط برای شادابی و نشاط آن‌ها را فراهم کنند، اگر بخواهیم سال جدید و پرتحرکی را شروع کنیم پیش از هر چیز نیاز به شادابی و نشاط داریم و سینما نیز می‌تواند بخشی از این نشاط را تأمین کرده و آن را وظیفه خود بداند. با ارزیابی که نسبت به پروژه‌ها طی این مدت داشته‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که سینمای ما این روزها کمتر به سمت سینمای مفرح می‌رود و معتقدم اگر بخواهیم یک اجتماع پابرجا، محکم و سر پا داشته باشیم، نشاط جزو اولین گام‌ها است که می‌تواند جامعه را سرپا نگه دارد.

کارگردان «دینامیت» تاکید کرد: البته نباید فراموش کرد که ساخت فیلم کمدی بسیار سخت است، به خصوص اینکه نگاه کسانی که دست به ممیزی می‌زنند متأسفانه نسبت به این آثار نگاه چندان کارشناسانه و جامعه‌شناسانه نیست و ارزیابی‌ها در این زمینه بسیار شخصی است. معتقدم فیلم‌های کمدی در بدترین حالت خود نمی‌توانند بدآموزی داشته باشند و تا این اندازه حمله به این سینما ناشی از یک سیاست غلطی است که ضربه آن را در نهایت سینما و مردم می‌خورند.

وی بیان کرد: با برخی از بازیگران سینمای کمدی که در ارتباط هستم و متوجه شده‌ام که از ورود به سینمای کمدی وحشت دارند و دلیل آن این است که رسانه‌ها و به خصوص فضای مجازی حمله بی‌دلیل و بی‌منطقی به سینمای کمدی دارند که باید روی این مساله کار شود. تاکید می‌کنم که سینمای کمدی یک سینمای تأثیرگذار است و در حداقل‌ترین حالت ممکن این نوع از سینما می‌تواند به نوعی شادابی را به جامعه تزریق کند.

مشاهده خبر از سایت منبع