X

بایگانی اسفند 18, 1400

دفتر سینمایی

آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه ساخت آثار غیر سینمایی با ساخت یک عنوان داستانی و یک عنوان مستند موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، در جلسات اخیر شورای پروانه ساخت آثار غیر سینمایی، با ساخت داستانی‌ بلند «آوای باد را بشنو» به تهیه کنندگی احمد عبدالهیان، نویسندگی و کارگردانی شهرام درویش و مستند بلند «سوله» به تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی رضا استادی موافقت شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تیتراژ پایانی برنامه «چهل تیکه» منتشر شد


تیتراژ پایانی برنامه «چهل تیکه» با صدای محمدرضا علیمردانی بازیگر و مجری این مجموعه تلویزیونی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید سینما را به سمت آثار ارزشی برد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی «عاشق‌پیشه» از سختی های ساخت فیلم مستقل در سینمای امروز ایران صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، شهره قمر بازیگر فیلم سینمایی «عاشق پیشه» به کارگردانی داوود موثقی که در حال اکران از سینماهای سراسر کشور است به صبا گفت: «عاشق پیشه» حاصل تلاش یک گروه کاملا مستقل است. ما هیچگونه اسپانسر، حمایت، رانت و لابی سینمایی نداشتیم و البته خداوند را شاکریم که در عین مهجوریت کارمان را انجام می دهیم چراکه کار ما سینماست و شغل دیگری نداریم.

بازیگر فیلم سینمایی «عاشق پیشه» مطرح کرد: شاهد تلاش داوود وثوقی برای تهیه و تولید کار بودم. موثقی خودرویش را برای ساخت این فیلم فروخت تا به فرهنگ و سینما خدمت کند. خود من در این فیلم دستمزدی دریافت کردم که غیرقابل باور است اما همه تیم سعی کردیم تا کار به بهترین شکل پیش برود.

بازیگر فیلم سینمایی «انعکاس» اظهار کرد: شعار ما نه گفتن به باج دهی در سینما بود اما با این حال اینقدر در این کار تنها بودیم که بهتر است بگویم برای پیشرفت پروژه، خودمان به خودمان باج دادیم.

این بازیگر بیان کرد: «عاشق پیشه» یک فیلم آبرومند و بی ادعاست و از جمله آثاری است که مخاطب را راضی از سینما بدرقه می کند زیرا پیامش اخلاق است و خیلی حرف برای گفتن دارد.

او اظهار کرد: باید سینما را به سمت آثار ارزشی برد و فکر می کنم «عاشق پیشه» اولین اثر ارزشی است که با یک گروه سلامت و دلسوز که می خواستند یک فیلم خوب به مخاطب ارایه بدهند، بازی کردم.

شهره قمر در پایان گفت: به نظر من همین که در فیلم «عاشق پیشه» لابی وجود نداشت و به موضوع خیانت و تاثیر منفی آن در جامعه می پرداخت یک فیلم ارزشی محسوب می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شنیدن نغمه‌هایی برای خانواده ایرانی در آلبوم «پناه»


آلبوم موسیقی «پناه» مشتمل بر آثار منتخب موسیقایی با موضوع خانواده شامگاه سه شنبه هفدهم اسفند در فرهنگسرای خانواده تهران رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تشریح برنامه‌های «صندوق اعتباری»/ هنرمندان نگران لغو عضویت نباشند


مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در یک نشست رسانه‌ای به تشریح فعالیت‌های سال جاری و اولویت‌های این صندوق در سال جدید پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمند برنامه« صبح جمعه با شما» بازیگر «آزادی مشروط» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا رهبری، منوچهر آذری، افشین سنگ‌چاپ و عباس محبی بازیگران سریال «آزادی مشروط» ساخته مسعود ده‌نمکی شدند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا رهبری، منوچهر آذری و افشین سنگ‌چاپ به تیم بازیگران سریال «آزادی مشروط» اضافه شدند. این در حالی است که پیش از این نیز خبر حضور مهران رجبی و علیرضا استادی در این پروژه تلویزیونی رسانه‌ای شده بود.

سریال ۳۰ قسمتی «آزادی مشروط» با محوریت طنز درباره فعالیت‌ گروه‌های جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کرونا و مصائب و شیرینی‌های این دوران به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعوده ده‌نمکی در مرکز سیمافیلم ساخته می‌شود.

نگارش فیلمنامه این سریال توسط کریم خودسیانی و شهاب عباسی بر اساس طرحی از مسعود ده‌نمکی انجام شده است. «آزادی مشروط» سال آینده کلید می‌خورد.

سریال «آزادی مشروط» به سفارش مرکز سیمافیلم تهیه و تولید خواهد.

عباس محبی در حال تیپ سازی برای سریال ده نمکی

عباس محبی هنرمند برنامه طنز «صبح جمعه با شما» در رادیو ایران قرار است با منوچهر آذری در سریال «آزادی مشروط» مسعود ده نمکی بازی کنند.

محبی در این باره گفت: از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ قرار است ضبط این سریال در تهران کلید بخورد.

این بازیگر ادامه داد: معمولا اکثر کارهای ده نمکی طنز است. این سریال هم در قالب طنز طراحی شده است و من در آن مسئول حراست بیمارستان هستم.

هنرمند برنامه «صبح جمعه با شما» خاطرنشان کرد: در حال حاضر روی شخصیتی که قرار است بازی کنم، کار می کنم. سناریو را مطالعه کرده‌ام و برای کارگردان سریال چند پیشنهاد دارم. چنانچه تیپی که در ذهنم طراحی کردم، مورد نظر او باشد همان را جلوی دوربین می برم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اداره کل تجسمی در انتظار مدیر جدید/ گمانه‌زنی‌ها به کجا رسید؟


اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حال حاضر تنها زیرمجموعه‌ای از وزارت ارشاد است که بدون مدیرکل و حتی سرپرست به کارهای خود ادامه می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاهسواری: بعضی‌ها به شرایط امروز می‌گویند «وضعیت موجود» اما به گمان من ما در «وضعیت ناموجود» هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حاشیه برگزاری نوزدهمین جشن تصویر سال «شب فرشته طائرپور» به یاد این تهیه کننده فقید سینما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، عصر روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند ماه شبی به یاد فرشته طائرپور برگزار شد که با مرور خاطرات این تهیه‌کننده فقید سینما همراه بود. سیف‌اله صمدیان دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر پیش از شروع مراسم از سخنرانان خواست که امشب را به شب شیرین خاطرات این هنرمند تبدیل کنند و نگذارند به اشک و آه برگزار شود.

پیام تصویری عسل شاکری دختر بزرگ فرشته طائرپور آغازگر برنامه بود. او قبل از هر چیز تاکید کرد: چون به عمو صمدیان قول داده‌ام که اشک و آه نداشته باشم؛ سر قولم هستم و البته خود فرشته هم هیچ وقت اهل اشک و آه نبود. حضورش همیشه پر از انرژی بود.

عسل شاکری گفت: فرشته خیلی هست و خیلی نیست. از یک طرف به هر کجا که نگاه می‌کنم اثر وجودش را می‌بینم و از طرف دیگر جای حضورش بسیار خالی است.

آخرین لحظات پیام عسل شاکری همراه بود با حضور «جانان» تنها نوه فرشته طائرپور و بوسه جانان بر پیشانی مادر که پایان‌بندی شیرینی برای این پیام بود.

پس از پیام عسل شاکری، سیف‌اله صمدیان روی صحنه آمد و گفت: دوستی‌ام با فرشته طائرپور با یک هشدار شروع شد و با حسرت به پایان رسید. سال ۲۰۰۰ بود که همراه با عده‌ای از فیلمسازان برای نمایش فیلمم به توکیو رفته بودیم، به من هشدار دادند که مراقب باش، فرشته طائرپور خیلی بداخلاق و جدی است و حتماً این سفر سختی خواهد بود. اتفاقاً این سفر بسیار خوب بود. فرشته سخت‌گیر اما مهربان بود و مادرانه از همه مراقبت می‌کرد. دوستی‌مان بیست سال ادامه داشت و روزی که رفت برایم حسرت باقی گذاشت.

صمدیان تاکید کرد: فرشته اگر هیچ کاری نکرده بود تنها تربیت همین سه فرزند که از هر نظر و با هر ادبیاتی درست هستند، کافی بود.

«یک روز با فرشته طائرپور» فیلم کوتاهی بود که بعد از صحبت های صمدیان پخش شد. این فیلم اردیبهشت سال ۱۳۹۸ ضبط شده که در آن عبداله اسکندری، مازیار میری و سیف‌اله صمدیان همراه فرشته طائرپور برای بازدید از تئاتر نصر به خیابان لاله‌زار رفته بودند.

غزل شاکری بازیگر سینما و تئاتر بعد از پخش فیلم روی صحنه آمد و هر چه تلاش کرد تا صحبت‌هایش بدون بغض باشد، موفق نشد و در آخر هم گریه امانش را برید. شاکری در چند جمله‌ کوتاهی که موفق به بیانش شد، گفت: مادرم بسیار سخنور بود و من مثل او نیستم. توی هر جمعی که بود با دقت به همه نگاه می‌کرد و می‌فهمید چه کسی مشکل دارد، چه کسی می‌خواهد درد دل کند. چه کسی در جمع حرف می‌زند، کار چه کسی را می تواند در راهرو راه می‌اندازد و کدام یکی خجالتی هستند و برای کمک کردن به او باید به دفتر و خلوت دعوتش کند. او به ما هنر تماشا کردن را یاد داد و ای کاش یادمان داده بود که چطور رفتنش را به تماشا بنشینیم.

بعد از صحبت‌های غزل فیلم کوتاهی از منزل فرشته طائرپور در روز درگذشت او به نمایش درآمد که همراه بود با زمزمه‌ ترانه‌ای توسط غزل شاکری و لحظاتی از مادر داغدار فرشته طائرپور. محمد بهشتی: خاندان طائرپور شبیه شخصیت‌های داستان‌های چخوف هستند. از همان ابتدا تکلیف‌شان معلوم است. فرشته هم‌زمان همه جا بود. نشسته بود اما هم‌زمان در جلسه شورای فلان بود، با بهمان نویسنده درباره‌ متن حرف می‌زد و از آن طرف هم داشت مشکل یکی دیگر را حل می‌کرد

منوچهر شاهسواری نیز در تجلیل از فرشته طائرپور گفت: او شخصیتی صادق و رها داشت. چیزی برای پنهان کردن نمی‌گذاشت. شاید خدا او را دوست داشت که زودتر بردش تا این روزها را نبیند. بعضی‌ها به شرایط امروز می‌گویند «وضعیت موجود» اما به گمان من ما در «وضعیت ناموجود» هستیم. فرشته آدم وضعیت ناموجود نبود. آنجا که لازم بود برای صلح می‌جنگید و آنجا که لازم بود برای جنگ صلح می‌کرد.

شاهسواری افزود: روزی در لغت‌نامه دهخدا با کلمه «ورنم نهادن» روبرو شدم. به معنای کشتن کسی و دفن کردنش و بعد گل‌کاری بر مزار او به قصد پنهان کردن جسدش. به گمانم ما همه با او این کار را کردیم. نه من و شمایی که توی این سالن هستیم یا دوست او بودیم. انگار او فهمیده بود و با مرگ بازی می‌کرد و اصلاً درباره‌اش حرفی نمی‌زد.

سیف‌اله صمدیان بعد از صحبت‌های شاهسواری روی صحنه آمد و گفت: قرار نبود حال و هوای امشب این همه با اشک و آه همراه باشد برای همین فیلمی را نمایش می‌دهم که کمی حال و هوای‌تان تغییر کند.

پس از آن فیلمی از ۲۴ سال قبل به نمایش در آمد که در آن عسل و غزل در کلاس مهدی نیکنام همراه با دیگر هنرآموزان مشغول تمرین آواز بودند.

سید محمد بهشتی نیز در ادامه گفت: خاندان طائرپور شبیه شخصیت‌های داستان‌های چخوف هستند. از همان ابتدا تکلیف‌شان معلوم است. فرشته هم‌زمان همه جا بود. نشسته بود اما هم‌زمان در جلسه شورای فلان بود، با بهمان نویسنده درباره‌ متن حرف می‌زد و از آن طرف هم داشت مشکل یکی دیگر را حل می‌کرد.

وی افزود: خیلی حضور داشت و باورم نمی‌شود که نیست. هنوز هم به خانه‌شان که می‌روم منتظرم خیلی دیر بیاید، یکهو در را باز کند و بعد هم جوری حرف بزند که انگار از اول توی جمع بوده است.

بهشتی افزود: فرشته همیشه خلوت داشت. او در میان جمع هم که بود با کس دیگری خلوت داشت و حالا احساس می‌کنم خلوت‌شان خیلی دلچسب است طوری که اگر هر چیزی هم به او بدهیم حاضر نباشد به این دنیا برگردد. فکر می‌کنم خیلی بهش خوش می‌گذرد، امیدوارم که ما را هم در خوشگذرانی‌اش شریک کند.

رخشان بنی‌اعتماد که در همه ادوار جشنواره فیلم تصویر کار داوری بخش فیلم را به عهده داشته است، خاطره‌گوی بعدی مراسم بود.

وی با اشاره به وجاهت و رفاقت فرشته طائرپور بود، گفت: وقتی که بیانیه‌ای می‌نوشتیم به فرشته می‌دادم و می‌گفتم قلم عقلانیت و اعتدال بر آن بکش. او اعتقاد درستی داشت که اگر حتی ۵ نفر مثل او در میان سیاست‌مداران امروز داشتیم، وضعیت‌مان این گونه نمی‌شد. اگر فرشته بود حتماً می‌توانست کمک کند که فریادهای خفه ما این طور بیرون نریزد. زیر بال‌مان را می‌گرفت و به مسیری می‌بردمان که این خشم‌ها جای دیگر و بدتری بروز نکند.

نگار آذربایجانی کارگردان فیلم «آینه‌های رو به رو» آخرین خاطره‌گوی مراسم قبل از نمایش فیلمش بود. او که از ابتدا با گریه حرف‌هایش را شروع کرده بود چند جمله‌ای درباره تجربه همکاری با فرشته طائرپور گفت و افزود: یک بار به من گفت اگر درست دردها را تحمل کنی در نهایت همه‌ آنها به نور تبدیل می‌شود.

قبل از نمایش فیلم مجید رجبی معمار رئیس خانه هنرمندان ایران و نیکنام حسین‌پور از طرف صندوق اعتباری هنر روی صحنه آمده و لوح تقدیر و تندیسی را به علی و غزل شاکری فرزندان فرشته طائرپور تقدیم کردند.

این مراسم با نمایش فیلم «آینه‌های رو به رو» به تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور به پایان رسید. علیرضا رئیسیان، همایون اسعدیان، مجید مظفری، عبدالله اسکندری، مازیار میری، امیر عابدی، شایسته ایرانی و … ازجمله دیگر حاضران این مراسم بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه موزه هنرهای معاصر تهران برای نوروز مشخص شد


نمایشگاه «پنج گنج» در بزرگداشت حکیم نظامی ۲۱ اسفندماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

الصاق‌شدن کارگردان و بازیگران به فیلم برای تکمیل پازل ضدایرانی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدت‌هاست که جشنواره‌های فیلم به محملی برای سیاه‌نمایی علیه ایران توسط برخی هنرمندان ایرانی تبدیل شده است و آن‌ها برای دریافت حمایت یا گرفتن رانت، وارونه‌نمایی را در دستور کار خود دارند. جدیدترین نمونه‌اش هم دروغ بزرگ ترانه علیدوستی درباره شنای بانوان است.

به گزارش سینماپرس، سینمای ایران در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم معمولاً حضور متفاوتی داشته است و با فیلم‌های در این محافل هنری حضور می‌یابد که اکثراً معرف جامعه ایران و حال و هوای ایرانیان نیستند. این فیلم‌ها که اصطلاحاً «فیلم‌های جشنواره‌ای» نامیده می‌شوند، معمولاً با مقادیری روشنفکری، سیاه‌نمایی یا زیرسؤال بردن قوانین اسلامی همراه هستند و به همین دلیل، از سوی جشنواره‌ها با اقبال مواجه می‌شوند.

نمونه‌هایی که پیش‌تر در آثار بهمن قبادی، جعفر پناهی و محمد رسول‌اف وجود داشتند. طی ماه‌های اخیر هم فیلم‌هایی از این دست در جشنواره‌های خارجی حضور یافته‌اند که فیلم بهتاش صناعی‌ها (قصیده گاو سفید) و علی عسگری (تا فردا) را می‌توان از جمله آن‌ها دانست و جدیدترینش فیلم سحر مصیبی (اورکا) است.

الصاق‌شدن کارگردان و بازیگران به فیلم برای تکمیل پازل ضدایرانی!
ترانه علیدوستی و مهتاب کرامتی در پوستر فیلم «اورکا»

یک وجه دیگر حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های غربی، الصاق‌شدن کارگردان و بازیگران به فیلم برای تکمیل پازل ضدایرانی و وارونه‌نماست. بدین معنا که وقتی فیلم به دلیل ردشدن از فیلترهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امکان بیان عریان مفاهیم موردپسند غربی‌ها را ندارد، کارگردان یا بازیگر وارد صحنه می‌شود و در نشست خبری یا حاشیه جشنواره، سخنانی در تخریب وجهه ایران بیان می‌کند.

سلبریتی‌ها به علم به اینکه پس از گسترش شبکه‌های اجتماعی، سخنانشان در رسانه‌های غیرایرانی در رسانه‌های رسمی و غیررسمی داخلی هم بازنشر می‌شود، باز هم از بیان اظهارات غیرواقعشان ابایی ندارند. این خوش‌خدمتی و خوش‌رقصی معمولاً دلایل پشت‌پرده‌ای دارد که دریافت حمایت مالی، تمدید پاسپورت آمریکایی و … از جمله آن‌هاست و نهایتاً با تلطیف مواضعشان یا اشاره به اشتباه مترجم، از تبعات داخلی سخنان خود فرار می‌کنند!

در جدیدترین نمونه، ترانه علیدوستی که در سی و هفتمین جشنواره «سانتا باربارا» در آمریکا حضور دارد، با طرح ادعای دروغین درباره ممنوعیت شنای زنان در ایران گفت: نام فیلم ما «اورکا» ست و درباره یک خانم ورزشکار که سه رکورد در کتاب گینس به نام خود ثبت کرده است اما در کشورش هویت ورزشی ندارد؛ چون شنا برای زنان به صورت رسمی در ایران ممنوع است!

الصاق‌شدن کارگردان و بازیگران به فیلم برای تکمیل پازل ضدایرانی!

* واکنش فدراسیون شنا به ادعاهای خانم بازیگر

پس از این اظهارات غیرواقعی از سوی خانم بازیگر، علاوه بر کاربران شبکه‌های اجتماعی که مسابقات مختلف شنای بانوان را به این بازیگر یادآور شدند، «شهرناز ورنوس» نایب‌رئیس بانوانِ فدراسیون شنا هم از او دعوت کرد تا به عنوان مهمان، به تماشای مسابقات شنای رکوردزنی زنان بنشیند که در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند برگزار می‌شود.

علیدوستی در واکنش به اعتراض کاربران و ورزشکاران به سخنانش، با انتشار یک استوری در صفحه شخصی خود نوشت: «ممنوعیت شنا در عرصه‌های رسمی و بین‌الملل برای زنان ایرانی، نظر شخصی من نیست. داستان فیلم اورکاست که وقایع و دیالوگ‌ها و قوانین وضع‌شده در آن، مستند و مبتنی بر واقعیت است. ماجرای این ممنوعیت، ماجرای زیست قهرمانانی است مثل الهام اصغری…»

الصاق‌شدن کارگردان و بازیگران به فیلم برای تکمیل پازل ضدایرانی!

الهام سادات اصغری در سال ۱۳۹۸ موفق شد بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ متر با دستان بسته شنا کند و رکورد بزند. او توانست این موفقیت را در کتاب رکوردهای گینس کند. اصغری گفته بود: توانستم با حفظ پوشش اسلامی مانتو، شلوار و مقنعه رکوردهایم را به ثبت برسانم؛ گرچه با این نوع لباس ها ۶ کیلو به وزنم اضافه می‌شد.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع