ناشنوایان در شبکه مستند صاحب برنامه شدند
مدیر تولید شبکه مستند از طراحی بسته تصویری ویژهای برای ناشنوایان و کم شنوایان در شبکه مستند خبر داد.
مدیر تولید شبکه مستند از طراحی بسته تصویری ویژهای برای ناشنوایان و کم شنوایان در شبکه مستند خبر داد.
هنرمند هرمزگانی با خلاقیت خود با محصول درخت کدوکرا (کدو قلیونی) ساز جدیدی را ابداع کرد.
سینماپرس: رضا برجی مستندساز پیشکسوت کشور که برای عمل جراحی در بیمارستان بستری شده بود گفت: برای مشکل نخاعی نیاز به عمل داشتم که خوشبختانه به خیر گذشت و بعد از عمل جراحی از بیمارستان ترخیص شدم.
کارگردان مستندهای «لعل بدخشان» و «در امتداد غدیر» شامگاه دوشنبه شانزدهم اسفندماه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بحمدالله با دعای مردم عزیز حالم خوب است و هم اکنون از بیمارستان ترخیص شدم؛ امیدوارم حال روحی و جسمی همه ملت شریف ایران در این ایام پر خیر و برکت ماه شعبان و در آستانه عید سعید نوروز خوش باشد و بنده را از دعای خیرشان محروم نکنند.
گفتنی است؛ رضا برجی از نوزده سالگی عکاسی را در جبهه ها آغاز کرد و ابتدا برای سپاه پاسداران عکاسی میکرد و همانطور که گفته شد، از اواخر سال ۱۳۶۵ به گروه “روایت فتح” پیوست. وی یکی از اعضای ثابت این گروه شد و در ثبت تصویرهای جنگی و پشت جبهه در مجموعه ماندگار روایت فتح نقش فعالی داشت. در طول همین سال ها در جریان یکی از بمباران های شیمیایی دشمن آسیب دید و زخم های این آسیب، هنوز بر جسم و جان اوست و نیاز به مداواهای مداوم و دشوار دارد.
نمایشگاه انفرادی عکس هایش در آلمان، بوسنی، لبنان، هند، سوریه، پاکستان، ترکیه و اتریش برگزار شده و در نمایشگاه های جمعی از ۱۱ کشور جهان شرکت کرده، ضمن این که نمایشگاه عکس هایش در شهرهای مختلف ایران هم برپا شده است.
عضویت در هیات داوران جشنواره های فیلم مستند و مسابقات عکاسی ایران و جهان، نگارش مقالاتی در زمینه فرهنگ، رسانه و سینما، نوشتن چند کتاب از جمله سه گزارش، تونل گیلاس، پدر- پسر- خون و … ساخت دوازده سریال تلویزیونی و ۴۴ فیلم مستند بلند وکوتاه، دریافت جایزه بهترین فیلم و کارگردانی در جشنواره سوم سیما برای سریال مدال های شکسته و اولین نشان ایثار به عنوان هنرمند جانباز، سر فصل های کارنامه حرفه ای اوست.
سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور گفتند: انتظارمان نظارت و ممیزی قاطع و محکم است؛ الگوی مبتذل به وجود آمده در شبکه نمایش خانگی که مدیران دولت قبل سبب ساز آن بودند باید به دست نیروهای متعهد، ولایتمدار و انقلابی درهم بشکند و ایجاد پیوند ارگانیک معرفتی میان حوزه های علیمه و دانشگاه با پلتفرم ها می تواند منجر به تولید آثار سالم و ارزشمند در این عرصه شود.
به گزارش سینماپرس شبکه نمایش خانگی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، صاحب نظران و سینماگران، طی سال های اخیر مصداق بارز ولنگاری فرهنگی محسوب می شود؛ چرا که اغلب آثار این حوزه هیچ قرابتی با فرهنگ و هویت ملی و دینی ما ندارند و جز اثرات مخرب و منفی هیچ دستاوردی از خود به جای نگذاشته و نمی گذارند. بسیاری از سینماگران بر این باورند که هیچ عقل سلیمی هنری که جامعه را به سمت ابتذال و دوری از ارزش ها هدایت کند نمی پذیرد و باید هرچه سریع تر بساط این قبیل مبتذل سازان و مروجان فساد برچیده شود.
شبکه نمایش خانگی طی سال های اخیر صدای انتقاد و اعتراض گسترده سینماگران، منتقدان، اهالی رسانه و حتی اقشار مختلف مردم را درآورده اند. قبح شکنی های مکرر در این آثار که بسیار فاجعه بارتر از سریال های ترکی در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان است از یک سو و پولشویی و ورود پول های شبهه دار از سوی دیگر باعث شده تا موج انتقادات به حوزه نمایش خانگی بیشتر از گذشته گردد.
برخی کارشناسان فرهنگی بر این باورند که سریال های شبکه نمایش خانگی ازدواج سفید و آزادی بیحد و حصر روابط جنسی را ترویج کرده و درست در راستای اهداف دشمنان نظام و انقلاب اسلامی گام بر می دارند. به همین علت بسیاری از فعالان فرهنگی و سینمایی رسماً خواهان رسیدگی به وضعیت بی در و پیکر و رهاشده نمایش خانگی هستند؛ رسانه ای که در دوران «ولنگاری فرهنگی» بی پرواتر و قبح شکن تر از سایر حوزه های دیگر درصدد تخریب فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی است.
با توجه به اعلام نظر قطعی کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص نظارت «ساترا» بر تولید آثار حرفهای در فضای مجازی و تغییر رئیس این نهاد در خصوص چگونگی تولید آثار سالم پلتفرم ها ۵ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: سیدامیر سیدزاده، علی مهام، جهانگیر الماسی، هوشنگ توکلی و حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.
سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما با توجه به اعلام نظر قطعی کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص نظارت «ساترا» بر تولید آثار حرفهای در فضای مجازی و تغییر رئیس این نهاد در خصوص چگونگی تولید آثار سالم پلتفرم ها گفت: جای تفکر و اندیشه و خرد در تولیدات نمایش خانگی به شدت خالی است و امیدوارم با تغییرات صورت گرفته در ساترا، شورای عالی انقلاب فرهنگی با همفکری و تعامل مسئولان وزارت ارشاد به کمک مدیران ساترا بیایند و فکری به حال این جنازه روی زمین بکنند که بیشتر به آن لگد زده نشود! در سینما هم وضعیت مانند شبکه نمایش خانگی بسیار وخیم است و هیچ نشانی از خرد و اندیشه در آن وجود ندارد؛ بی شک طی روزهای اخیر با برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر ما بدترین دوران جشنواره را شاهد بودیم و این در حالی است که چهل سالگی جشنواره فجر باید سال رشد و بالندگی این رویداد می شد!
علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: تولیدات نمایش خانگی با قبح شکنی، ترویج روابط نامشروع و… فرهنگ ملی و هویت دینی را تخریب می کنند؛ ما به مراتب وضعیت تولیدات مان بدتر از سریال های مهوع شبکه «جم» و امثال آن شده است! روزگاری نگران این شبکه ها و سایر شبکه های ماهواره ای بودیم اما امروز وضعیت خودمان بدتر شده و در منجلابی فرو رفته ایم که راه گریزی از آن نمی توان متصور بود! انتظارمان از آقای مقیسه نظارت و ممیزی قاطع و محکم است؛ ایشان بحمدالله یکی از مدیران کهنه کار، متعهد، انقلابی و دغدغه مند هستند و هدف اصلی شان ایجاد فضای سالم و ارزشی در تولیدات نمایش خانگی است.
جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما با انتقاد شدید از وضعیت بحرانی این حوزه تأکید کرد: امیدوارم مدیر جدید سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر جلوی ولنگاری در شبکه نمایش خانگی را گرفته و اجازه ندهد آثاری با محتوای ضد فرهنگ ایرانی-اسلامی همچنان در این حوزه تولید و پخش شوند. ایجاد پیوند ارگانیک معرفتی میان حوزه های علیمه و دانشگاه با پلتفرم ها می تواند منجر به تولید آثار سالم و ارزشمند در این عرصه شود و این وظیفه مدیران فرهنگی است که این ارتباط را به وجود آورند و مانع تولیدات سطحی، سخیف و نازل در شبکه نمایش خانگی شوند.
هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون با توجه به اعلام نظر قطعی کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص نظارت «ساترا» بر تولید آثار حرفهای در فضای مجازی و تغییر رئیس این نهاد در خصوص چگونگی تولید آثار سالم پلتفرم ها گفت: الگوی مبتذل به وجود آمده در شبکه نمایش خانگی که مدیران دولت قبل سبب ساز آن بودند باید به دست نیروهای متعهد، ولایتمدار و انقلابی درهم بشکند و این اتفاق نمی افتد مگر آنکه تمامی کسانی دیدگاه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ را درک کرده اند و به آن ایمان دارند در کنار مدیریت جدید ساترا باشند. مقیسه مسئولیت سختی دارد و بی شک این مسئولیت خطیر و سنگین را در این اوضاع بحرانی کنونی تنها به دلیل تقوای ذاتی اش پذیرفته است. از این رو همه نیروهای انقلابی و هنرمندانی که دل در گرو انقلاب دارند باید از وی با جان و دل و تمام قوا حمایت کنند تا آن ها به سمت شکست نروند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به سینماپرس گفت: دستگاه های نظارتی طبق قانون و وظیفه ای که بر عهده شان است باید نظارت خود را بر تولیدات بیشتر کنند و نظارت بر تولیدات شبکه نمایش خانگی باید جدی تر شود. کسانی که مجوز تولید و پخش سریال ها در شبکه نمایش خانگی را صادر می کنند باید ضوابط قانونی را در در بگیریند؛ آن ها موظفند که اصول قانونی را اجرا کنندو نظارت شان بیشتر شود.
سینماپرس: حسن عابدینی سرپرست خبرگزاری صداوسیما درباره تغییرات و ادغامهای بخشهای خبری تلویزیون در روزهای اخیر توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماپرس، بخشهای خبری شبکههای صداوسیما چند روزی است دچار تغییراتی در باکسهای پخش شده است و به صورت همزمان در شبکههای اصلی و شبکه خبر پخش میشود که از جمله آنها بخشهای خبری ساعت ۸ صبح، ۱۴ و ۲۱ شبکه اول سیما بوده است.
همچنین شب گذشته بخش خبری «۲۲:۳۰» شبکه دو سیما که حدود ۲ دهه فعالیت داشت از باکس پخش این شبکه حذف شد و در یک زیرنویس اطلاع رسانی شد که از این پس پخش نخواهد شد.
از طرفی بخشی در شبکه خبر تحت عنوان «گفتگوی ویژه خبری» به پخش رسید که مجری آن المیرا شریفی مقدم است که پیش از این بخش خبری همین شبکه با عنوان «تیتر امشب» را اجرا میکرد و حالا این دو بخش خبری شبکه دو سیما و شبکه خبر با هم ادغام شدهاند.
موازیکاریهای غیرضروی حذف شد
حسن عابدینی سرپرست خبرگزاری صداوسیما درباره حذف «گفتگوی ویژه خبری» از شبکه دو سیما به خبرنگار مهر بیان کرد: ما دو برنامه گفتگومحور داشتیم که هر دو هم خبری بود و در یک زمان به تلاقی میرسید و این شد که این موازی کاریهای غیرضروری حذف شد.
وی درباره پخش گفتگوی ویژه خبری از شبکه خبر اظهار کرد: برنامه «تیتر امشب» که از شبکه خبر پخش میشد و ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن میرفت و همچنین «گفتگوی ویژه خبری» که از شبکه دو پخش میشد یا موضوعاتشان یکی بود و یا بسیار به هم نزدیک بودند. به هر حال برنامههای گفتگومحور در فضای خبری عمدتاً برگرفته از سوژههای خبری روی هستند.
عابدینی اضافه کرد: از طرفی از ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۵ در شبکه یک بخش خبری دیگری داریم که معمولاً یکی از سه هدلاین و سرخطهای اصلی خبر ۲۱ به عنوان گفتگوی ویژه انتخاب میشد. بر این اساس در چارچوب مدیریت یکپارچه و هوشمند تصمیم گرفته شد یکی از این گفتگوها وجود داشته باشد و حتی برنامه گفتگومحور شبکه یک نیز از ساعت ۲۱:۴۵ به بعد در شبکه خبر ادامه یابد.
وی ادامه داد: دو برنامه گفتگومحور در فضای سیاسی در یک زمان مشابه پخش میشد آن هم با موضوعاتی که گاهی یکی بود.
استقرار خبرنگاران در تالار شیشهای
عابدینی درباره تغییرات بخشهای خبری سازمان و ادغامهایی که در این روزها صورت گرفته است توضیح داد: در حال حاضر دو بخش خبری این تغییرات را تجربه میکند. اخبار ساعت ۱۴ تا ۱۵ در شبکه یک و شبکه خبر همزمان روی آنتن میرود و میز اقتصاد که ساعت ۱۴:۴۵ شروع میشود از این پس در شبکه خبر ادامه مییابد.
وی اضافه کرد: شبکه خبر به عنوان شبکه اصلی پخش خبر خواهد بود و به کار خود ادامه میدهد و بخشهای خبری شبکههای سیما که با یکدیگر تلاقی دارند همافزایی میشوند. برخی میگفتند شبکه خبر ادغام میشود اما ما شاهد تقویت شبکه خبر خواهیم بود.
عابدینی همچنین گفت: پیش از این خبرنگاران کمی بودند اما الان خبرنگاران شبکه خبر، خبرنگاران رادیو و خبرنگاران خبرگزاری صداوسیما در چارچوب گروههای مختلف خبری ساماندهی شده و در تالار خبر شیشهای صداوسیما مستقر شدهاند.
تغییرات در چارت معاونت سیاسی
وی با اشاره به چارت معاونت سیاسی و تغییرات آن هم عنوان کرد: پیش از این پنج گروه اصلی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با پنج سردبیر داشتیم و الان این تقسیمبندی به ۳۵ گروه تخصصی افزایش پیدا کرده است.
عابدینی همچنین با تکذیب شایعه حذف بخش خبری «بیست و سی» از باکس شبکه دو سیما تأکید کرد: پخش این بخش خبری کمافی السابق ادامه خواهد داشت.
ادغام بخشهای خبری تلویزیون از این هفته با اسم طرح «هم افزایی» کلید خورده است که طی آن بخش خبری ساعت هشت صبح، ۱۴، ۲۱ شبکه یک به صورت همزمان در شبکه خبر نیز پخش میشود و ادامه این بخشها فقط از شبکه خبر ادامه پیدا میکند. همچنین از شب گذشته گفتگوی ویژه خبری به بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک و شبکه خبر منتقل شده است که تا ساعت ۲۲ خبر در شبکه یک و از ساعت ۲۲ به بعد گفتگو در شبکه خبر ادامه مییابد. بخش خبری ساعت ۱۹ هم به زودی به شبکه خبر منتقل میشود.
سینماپرس: خانه سینما در اطلاعیهای درباره ابطال بندهایی از تصویبنامه هیات وزیران در خصوص تشکیل انجمنهای صنفی سراسری شاغلان بخش فرهنگ، هنر و رسانه اطلاعیهای ارایه کرد.
به گزارش سینماپرس، خانه سینما درباره ابلاغ دادنامه دیوان عدالت اداری اطلاعیهای داد.
در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به بروز نگرانیهایی که این روزها و بعد از ابلاغ دادنامه دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بندهایی از تصویبنامه هیات وزیران در خصوص تشکیل انجمنهای صنفی سراسری شاغلان بخش فرهنگ، هنر و رسانه، خانه سینما لازم میداند برای روشن کردن اذهان و جلوگیری از شایعات و نگرانیهای مرتبط با این خبر نکاتی را به عرض برساند.
تصمیم دولت در مورد تأسیس انجمنهای صنفی سراسری بخش فرهنگ، هنر و رسانه با تصویب آئین نامه با هفت بند بنا بر اصل ١٣٨ قانون اساسی و در راستای اهداف مندرج در بند (چ) ماده ٩٢ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور تأمین امنیت شغلی و تسهیل فعالیتهای شغلی و صنفی شاغلین بخش فرهنگ، هنر و رسانه در ١٩ آبان ماه سال ١٣٩٨ توسط هیات وزیران تصویب گردیده است. شایان ذکر است این مصوبه از برنامه توسعه چهارم جزء وظایف دولت قرار داشته است.
اخیراً این مصوبه به موجب ارائه دادخواست دو نفر شخص حقیقی توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به نظریه فقهی شورای نگهبان ابطال شده است.
خانه سینما ضمن ابراز تأسف شدید از این اتفاق، لازم میداند اعلام کند که ارتباط صنوف سینمایی و خانه سینما با آئین نامه ابطال شده هیات وزیران تنها ناظر بر متوقف شدن روند تأسیس و ثبت ٣ انجمن صنفی سراسری است که مطابق با همین مصوبه و قوانین موضوعه وزارت کار در حال طی کردن مراحل تأسیس، ثبت و فعالیت بودهاند نه همه انجمنهای موجود در خانه سینما یا کلاً خود خانه سینما.
برای روشنتر شدن موضوع باید گفت از بین ٢٣ انجمن صنفی رسمی ثبت شده دارای شناسه ملی و ٩ انجمن دیگر که در حال طی کردن روند ثبت و دریافت شناسه هستند تنها سه انجمن صنفی علاوه بر داشتن سوابق ثبتی در اداره کل کار استان تهران موفق به احراز شرایط انجمنهای صنفی سراسری ذیل این مصوبه نیز شده بودند که با رأی اخیر دیوان عدالت اداری تنها اعتبار هویت سراسری و کشوری آنها موقتاً دچار اختلال شده است که به طور طبیعی و بر اساس هویت حقوقی جاری خود یعنی انجمن صنفی کارگری مربوط به استان تهران به فعالیتهای خود همچنان ادامه میدهند.
با اظهار تأسف مجدد از این اتفاق و قدردانی از توجه و نگرانی اهالی سینما و همچنین وقت و فضایی که رسانهها به این موضوع اختصاص دادهاند اعلام میکنیم خانه سینما و انجمنهای عضو آن در جهت اعتلای سینمای فاخر ایران و بهبود شرایط کار و زندگی سینماگران عزیز و محترم آن تشکیل شده است، این مسئولیت ماست و قطعاً در این راه وظیفه خود میدانیم هر آنچه قانوناً امکانپذیر است انجام دهیم.»
سینماپرس: مدیر تولید شبکه مستند از طراحی بسته تصویری ویژهای برای ناشنوایان و کم شنوایان در شبکه مستند خبر داد.
به گزارش سینماپرس، ابوالقاسم ناصری مدیر تولید شبکه مستند از طراحی بسته تصویری ویژهای برای ناشنوایان و کم شنوایان در شبکه مستند خبر داد که در همین راستا «ترنج» نخستین مجموعه این بسته تصویری است و در ایام نوروز پخش می شود.
وی با بیان اینکه رئیس جدید سازمان صدا و سیما همواره بر عدالت گستری و هویت محوری شبکه ها تاکید دارد، گفت: در ۶ ماه گذشته تمرکزمان را بر تولید برنامههایی گذاشتیم که به تحقق این ۲ شعار نزدیکمان کند، براین اساس سال ۱۴۰۰ به منظور افزایش سهم دسترسی افراد کم توان به تولیدات تلویزیونی و برقراری عدالت رسانه ای، تصمیم گرفتیم ظرفیتهایی برای هموطنان ناشنوا و کم شنوا ایجاد کنیم. در همین راستا بسته تصویری ویژه ای طراحی شد که از نوروز ۱۴۰۱ از شبکه مستند پخش می شود.
ناصری ادامه داد: در این بسته تصویری ویژه، تعدادی از بهترین مستندهای تولید شده، برای بهره برداری شهروندان کم شنوا و ناشنوا مناسب سازی شده و در ایام نوروز به صورت روزانه در ساعت ۱۶ از شبکه مستند پخش خواهند شد. در نخستین تجربه، مجموعه چشمنواز و متنوع «ترنج» برای پخش آماده شده است. این مجموعه به تهیه کنندگی محمد شکیبانیا و کارگردانی سام کلانتری زمستان ۱۴۰۰ از شبکه مستند پخش شد و دلیل اینکه برای این بسته ویژه انتخابش کردیم، بازخوردهای خوبی بود که از بینندگان گرفتیم.
به گفته مدیر تولید شبکه مستند مجموعه «ترنج» با توجه به تنوع بصری و موقعیت های متنوعی که گروه تولید در آن قرار گرفتند، برای هموطنان ناشنوا و کم شنوای ما هم جذاب خواهد بود.
ناصری در پایان صحبت هایش بیان کرد: با توجه به اینکه مناسب سازی بخشی از برنامه ها در شبکه های تلویزیونی برای شهروندان کم شنوا و ناشنوا که نقش مهمی در ارتقای دانش و مهارت آنها ایفا می کند از وظایف رسانه است، پخش این بسته ویژه در سال آینده استمرار خواهد داشت.
بسته تصویری ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در جدول پخش نوروزی شبکه مستند قرار گرفته و از ۲۸ اسفند هر روز ساعت ۱۶ پخش می شود.
در هر کجای ایران که ردی از موسیقی را دنبال کنید، آن را با رنگ و بوی متفاوتی خواهید یافت؛ رنگ و بویی که هر بار در نوع خود منحصر به فرد است و به قدر یک دنیا حرف برای گفتن دارد. موسیقی نواحی ایران آنقدر جذاب و دلنشین است که برای لذت بردن از آن نیازی به فهمیدن زبانش نیست و تنها کار لازم گوش سپردن به آن است.
سینماپرس: جمال خندان مشاور حقوقی «خانه سینما» تاکید کرد خانه سینما به دلیل ثبت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول رای دیوان عدالت نمی شود، البته وی توضیح نداد چرا مدیران این نهاد به دنبال ثبت در وزارت کار به عنوان کانون فراگیر صنفی و با اعضایی از انجمن صنفی کارگری بودند و همچنین توضیح نداد که این صنوف ثبت شده در وزارت کار چگونه می توانند عضو خانه سینمای ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند! البته در این میان دلیل تلاش خانه سینما برای ثبت صنوف در وزارت کار نیز همچنان بی پاسخ است!
به گزارش سینماپرس، جمال خندان وکیل دادگستری و مشاور حقوقی «خانه سینما»، درباره حکم صادره از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال ثبت صنوف هنری در وزارت کار و تاثیر آن بر روند فعالیتهای خانه سینما به مهر گفت: در خصوص رأی اخیر مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری که قسمتی از تصویب نامه مورخ ۱۳۹۸/۸/۲۲ هیات وزیران را به دلیل عدم قید شروط اسلام و ایمان و وثاقت برای اعضای کانونهای سراسری انجمنهای صنفی ابطال کرده است لازم است توضیحاتی بدهم.
وی بیان کرد: اول اینکه خانه سینما به عنوان یک موسسه فرهنگی صرفاً با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قریب سی سال است که در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ثبت شده و هیچ گاه در وزارت کار و تعاون ثبت نشده است لذا اصولاً ارتباطی با رای اخیر دیوان عدالت اداری پیدا نمیکند.
مشاور حقوقی «خانه سینما» در پاسخ به این پرسش که حکم صادر شده تا چه اندازه روی انجمنهای صنفی که در وزارت کار ثبت شدهاند دارد، توضیح داد: از میان قریب سی انجمن و کانون سینمایی عضو خانه سینما که علاوه بر ثبت نزد خانه سینما، به عنوان انجمن صنفی نیز در وزارت کار و تعاون ثبت قانونی شدهاند هیچکدام تحت عنوان کانونهای سراسری انجمنهای صنفی در این وزارت ثبت نشدهاند تا مشمول مصوبه مذکور هیات وزیران و رای دیوان عدالت اداری قرار گیرند ولی در عین حال صرفاً ۲ صنف گویندگان و صدای سینمای ایران تحت عنوان یک انجمن با حوزه فعالیت در سراسر کشور در وزارت کار و تعاون ثبت شدهاند (که با کانون سراسری انجمنهای صنفی که مجمعی از انجمنهای صنفی متعدد است، کاملاً متفاوت است) و الباقی صنوف سینمایی خانه سینما نیز حتی تحت عنوان انجمن سراسری هم ثبت نشده و صرفاً متعلق به استان تهران هستند لذا بدیهی است که این صنوف سینمایی از لحاظ موضوعی از شمول رای دیوان عدالت اداری خارج هستند.
خندان در پایان تاکید کرد: مع الوصف حتی چنانچه وزارت کار و تعاون دو صنف گویندگان و صدای سینمای ایران را با توجه به حوزه سراسر کشوری فعالیت آنها به عنوان کانون سراسری انجمنهای صنفی تلقی کند (که به نظر من خیلی بعید است) در این صورت نیز صرفاً دو انجمن صنفی مذکور یا باید همچون الباقی صنوف سینمایی حوزه فعالیت خود را از سراسر کشور به استان تهران تبدیل کنند و یا اینکه شرط اسلام و ایمان و وثاقت را نیز به شرایط عضوگیری خود اضافه کنند و در هر صورت امر موصوف هیچ گونه خللی به وجه قانونی و فعالیت این دو صنف سینمایی وارد نمیکند.
سینماپرس: تصویربرداری مستند-مسابقه «تماس» که ویژه برنامه نوروزی شبکه افق است، در مشهد آغاز شد.
به گزارش سینماپرس، در ادامه تصویربرداری مستند- مسابقه تماس، ضبط این مجموعه همزمان در مشهد به کارگردانی اشکان ضیایی و مرتضی ملتجی و در تهران به کارگردانی صابر اللهدادیان ادامه دارد.
مستند-مسابقه «تماس» به تهیهکنندگی حسن آخوندپور، نوروز ۱۴۰۱ از شبکه افق پخش خواهد شد.
این رئالیتیشو، مستند-مسابقهای است که شرکتکنندگان آن در تماسهای تلفنی هدایتگر برنامه با اجرای سیاوش طهمورث، با چالشها و ماموریتهای ویژهای روبرو میشوند.