X

بایگانی اسفند 28, 1400

دفتر سینمایی

تنوع ژانر فیلم های اکران نوروز ۱۴۰۱/ از فیلمی سیاسی تا اثر تحسین شده سینمای دفاع مقدس – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس اکران نوروزی همواره یکی از مهمترین و پرطرفدارترین اکران های سینمایی است و اغلب اهالی سینما، فیلمسازان و تهیه کنندگان مایل هستند که فیلم های شان در این زمان روی پرده برود. «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی ۷ فیلمی هستند که قرار است مخاطبان را در این فصل پررونق به سالن های سینما بکشانند. اما یک پرسش این روزها ذهن بسیاری از کارشناسان سینما را درگیر کرده، اینکه آیا اکران انبوه فیلم های پرمخاطب منجر به فیلمسوزی گسترده نخواهد شد؟ در این مطلب سعی شده نگاهی کوتاه به این ۷ فیلم داشته باشیم تا مخاطبان بتوانند بر اساس سلایق و معیارهای شان دست به انتخاب آثار بزنند.

«روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان در مورد نحوه و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی است. امیر جدیدی و ساعد سهیلی از جمله بازیگران مطرح این فیلم سینمایی هستند.

این فیلم در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با استقبال زیاد مخاطبان به سانس های فوق العاده رسید و در میان آثار برتر آرای تماشاگران قرار داشت. «روز صفر» همچنین ۵ سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس، جلوه های ویژه میدانی، فیلم اول، نگاه ملی و جایزه ویژه هیأت داوران را از آن خود کرد.

امیر جدیدی، تینو صالحی، محمدرضا مالکی، مهدی قربانی، رضا خدادادبیگی، محمدعلی راجپوت، ابوالفضل صفاری، حمیدرضا سلیمانی راد، میلاد یزدانی، امین گلستانه، سینا شفیعی، ابراهیم برزیده، مژگان مخبرثابت، نوید کریم زاده، علی اصغر صبوری راد، محمد داغری، محمدرضا طهیری و با حضور ساعد سهیلی ترکیب بازیگران «روز صفر» را تشکیل می‌دهند.

ترکیب کامل عوامل «روز صفر» عبارت است از: تهیه کننده و کارگردان: سعید ملکان، فیلمنامه: بهرام توکلی، سعید ملکان، مشاور کارگردان: بهرام توکلی، مشاور فیلمنامه: مرتضی اصفهانی، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، تدوین: میثم مولایی، مدیر تولید: کیومرث عباسی نوده، طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی، مدیر صدابرداری: رشید دانشمند، طراح چهره پردازی: سعید ملکان، موسیقی: افشین عزیزی، مشاور پروژه: مرتضی اصفهانی، طراح صحنه: سهیل دانش اشراقی، طراح لباس: امیر ملک پور، طراح جلوه‌های ویژه بصری: رضا میثاقی، محسن خیرآبادی، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، دستیار اول کارگردان: علی مردانه، علیرضا ناصربخت، برنامه ریز: نوید کریم زاده، مجید عبدی، منشی صحنه: پوریا کاظمی فرد، عکاس: محمد بدرلو، مشاور رسانه‌ای: هادی فیروزمندی، مجری و طراح بدلکاری: زنده یادان ارشا اقدسی، علیرضا فتحی.

باید منتظر ماند و دید آیا این فیلم می تواند در اکران نوروزی با سایر رقبای خود به پیروزی برسد؟

«موقعیت مهدی» اولین ساخته هادی حجازی فر و به تهیه کنندگی حبیب الله والی نژاد ازجمله فیلم‌ هایی بود که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد.

«موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر، نسخه سینمایی مینی سریال عاشورا با محوریت زندگی شهید باکری است. هادی حجازی فر علاوه‌ بر کارگردانی و نگارش فیلمنامه در نقش مهدی باکری در این فیلم ایفای نقش می‌کند. ژیلا شاهی، وحید حجازی فر و وحید آقاپور همراه با برخی از بازیگران آذری زبان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان این فیلم به زندگی شهید مهدی باکری و دوران نوجوانی و بزرگ‌سالی او می‌پردازد و بخش عمده داستان مربوط به دو عملیات بدر و خیبر است.

این فیلم در جشنواره فجرمورد تشویق و تحسین بسیاری از کارشناسان سینما و منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت.

مسعود فراستی منتقد مطرح سینما درباره این فیلم گفت: «موقعیت مهدی» به یقین جز سه فیلم برتر دفاع مقدس ماست. مهدی باکری امروزی می‌شود. نوع برخورد حجازی‌فر مهدی باکری را زنده می‌کند. این فقط با باور و علقه انجام می‌شود. علقه پرورش یافته‌است تا شکوفا شده‌است.

این فیلم برنده ۵ سیمرغ بلورین بهترین فیلم، موسیقی متن، صدابرداری، جلوه های ویژه میدانی و فیلم اول شد. همچنین بخش کثیری از جوایز بخش تجلی اراده ملی جشنواره فجر توسط سازمان ها و نهادها به این فیلم اختصاص یافت.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از: کارگردان: هادی حجازی فر، تهیه کننده: حبیب الله والی نژاد، مدیر فیلمبرداری: وحید ابراهیمی، چهره‌پرداز: شهرام خلج، طراح صحنه: امیر زاغری، طراح لباس: بهزاد آقابیگی، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، صدابردار: مسیح حدپور سراج، صداگذار: مهدی ملکوتی، موسیقی: مسعود سخاوت دوست، جلوه‌های میدانی: ایمان کرمیان، جلوه‌های بصری: محمد برادران.

«سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی و تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی است که جایگزین فیلم «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی شد. این فیلم در فضایی کمدی با رویکردهای اجتماعی طی میشود. فیلم ‌نامه فیلم سینمایی سگ بند توسط حمید اکبری خامنه به رشته تحریر درآمده است. از هنرپیشه های آن می‌توان به ترکیب جالبی از بازیگرهای سینمایی و تلویزیونی از جمله امیر جعفری، امین فصیح، بهاره کیان افشار، بهرام افشاری، سعید امیرسلیمانی، سیامک صفری، سیروس گرجستانی، عزت‌ الله مهرآوران، علی تقی پور، مهران احمدی، میرطاهر مظلومی، نازنین بیاتی، ناهید مسلمی، ویدا جوان و … اشاره کرد.

«مرد بازنده» جدیدترین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان نتوانست نظرات مثبت منتقدان و اهالی رسانه را در چهلمین جشنواره فجر به دنبال داشته باشد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: احمد خسروی مسئول رسیدگی به پرونده‌های مشکوک به قتل می‌شود و به سرنخ‌هایی دست می‌یابد که پشت پرده این قتل رازگونه به کشف شبکه فساد اقتصادی می‌رسد. احمد بی‌مهابا به دنبال یافتن قاتل است و حتی زندگی خصوصی با فرزندانش نیز دچار مخاطراتی می‌شود در این تلاش بی وقفه و در شرایطی که باور دارد که به نتیجه نزدیک است در عین ناباوری متوجه می‌شود پشت این قتل راز دیگری وجود دارد.

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌ پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی، ملیکا پازوکی بازیگران فیلم جدید مهدویان هستند.

«گل به خودی» فیلمی به کارگردانی احمد تجری است.

گروه «پازل بند» در اولین تجربه بازیگری خود مقابل دوربین فیلم گل به خودی رفته و علاوه بر بازیگری به عنوان خواننده نیز در آن حضور دارند.

این فیلم اثری عروسکی و موزیکال به نویسندگی مشترک احمد تجری و لاله قهرمانی است. این فیلم ماجراهای چند کودک پرورشگاهی را روایت می کند که به وسیله عروسک ها وارد دنیای فانتزی می شوند و این آغاز ماجراهایی هیجان انگیزی برای آنها است.

«قدغن» ساخته جدید مجید مافی پس از فیلم سینمایی «تکخال» است که نوروز ۱۴۰۰ روی پرده رفت و حالا فیلم تازه برای اولین اکران ۱۴۰۱ روی پرده خواهد رفت.

استان «قدغن» طبق گفته سازندگانش درباره بزه‌های خانوادگی و اجتماعی و نیز اتفاق‌هایی است که در بعضی خانواده‌ها رخ می‌دهد و وارد حریم ممنوعه می‌شود.

سام درخشانی، ساناز سعیدی، افسانه چهره‌آزاد، محمود جعفری، علیرضا استادی، ونوس کانلی، ، کریم امینی و رزا بیات در این فیلم بازی کرده‌اند.

فرشاد خالقی (مدیر فیلمبرداری)، کریم امینی و مجید مافی (فیلمنامه نویس)، محمد احمدی (موسیقی)، علیرضا کریم‌نژاد (صدابردار صحنه)، حسین ابوالصدق (صداگذاری و میکس)، امید گل‌زاده (طراح چهره‌پردازی)، محمد عزت‌خانی (مدیر تولید)، هانیه رازقی (مدیر برنامه‌ریزی)، مژگان عیوضی (طراح لباس)، مرتضی شریف‌پناهی (طراح صحنه) و عباس بغدادی (عکاس) از جمله عوامل تولید این فیلم سینمایی هستند.

«شادروان» یکی از فیلم های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر بود که اهالی رسانه و منتقدان چندان نظر مثبتی در خصوص آن نداشتند.

بازیگران این فیلم عبارتند از: سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان، رضا رویگری و بهرام ابراهیمی

سایر عوامل این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: حسین نمازی، تهیه کننده: عباس نادران، مدیرفیلمبرداری: مسعود سلامی، مدیر صدابرداری: بابک اردلان، طراح صحنه: بهزاد جعفری طادی، طراح لباس: فاطمه صفری زاده، طراح چهره‌ پردازی: امید گل‌ زاده، مدیر تولید: عماد طاهری، مدیر تدارکات: هادی غفارلو، دستیار کارگردان و مدیر برنامه‌ ریزی: سعید بیات، منشی صحنه: آرزو قربانی، روابط عمومی: زهرا دمزآبادی، عکاس: محمد صادق زرجویان.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نون.خ چهار سال آینده ساخته خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی فرجی تهیه‌کننده «نون. خ» از توافقات حاصل شده برای ساخت فصل چهارم این سریال در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش سینماپرس، تاکنون سه فصل از سریال «نون. خ» ساخته شده است و قرار بود فصل چهارم آن نیز برای سال ۱۴۰۱ به تولید برسد. این سریال به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی به تولید رسیده است و بازیگران مختلفی آن را همراهی کرده‌اند.

چندی پیش سعید آقاخانی گفتگویی با یکی از رسانه‌ها داشت که خبر داده بود که مدیران سازمان به آنها اعلام کرده‌اند که فعلاً لازم نیست فصل جدیدی از این سریال روی آنتن برود.

شب گذشته اما مهدی فرجی تهیه‌کننده این سریال در صفحه شخصی خود از توافق‌های جدید برای ساخت این مجموعه خبر داد و نوشت: «توافقات حاصل شد به فضل الهی نون. خ چهار سال آینده ساخته خواهد شد»

سریال «نون. خ» با حضور بازیگرانی چون سعید آقاخانی، علی صادقی، شقایق دهقان، سیروس میمنت، کاظم نوربخش و… در سه فصل ساخته شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زاهدی: پرداخت ارقام ناچیز در مناسبت های مختلف زننده ترین کاری است که می توان انجام داد!/ سینماگران رسیدگی جدی می خواهند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما در خصوص وضعیت بحرانی معیشتی سینماگران و مطالبات صنفی اهالی سینما در آستانه سال نو گفت: پرداخت ارقام ناچیز در مناسبت های مختلف زننده ترین و توهین آمیزترین کاری است که می توان انجام داد! برای یکایک مسئولان متأسفم که سینماگران را گدا و فقیر فرض کرده اند و با این ارقام ناچیز آن ها را تحقیر کرده و این کار ناپسندشان را در بوق و کرنا هم می کنند!

صدابردار فیلم های سینمایی «گینس» و «خاک آشنا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وظیفه مدیران فرهنگی و سینمایی رسیدگی عاجل و جدی به وضعیت وخیم معیشتی ناشی از بیکاری و خانه نشینی سینماگران به ویژه در بحران کرونا است. سینماگران رسیدگی جدی می خواهند؛ پولی که به حساب سینماگران می ریزید به اندازه تهیه یک کیسه برنج نیست و معلوم نیست مدیران با چه تدبیر و درایتی اینطور سرخوشانه عملکردشان را با شوآف و تبلیغات، رسانه ای هم می کنند!

وی ادامه داد: اگر مدیران سینمایی هوای سینماگران را نداشته باشند چه کسی باید به فریاد سینماگران مظلوم و بخت برگشته برسد؟ متأسفانه وضعیت معیشتی سینماگران فاجعه بار شده و بخش کثیری از همکاران ما دیگر حتی با سیلی هم نمی توانند صورت خود را سرخ نگه دارند.

زاهدی تأکید کرد: مدیران موظفند حرمت سینماگران را رعایت کنند. به جای هزینه های چندین میلیاردی برای برگزاری جشنواره های خنثی و بی خاصیت پول آن ها را به سینماگران بدهند. مگر ما در سینمای ایران چند سینماگر داریم؟ جامعه سینمایی کشور به جز عده ای محدود سلبریتی هایی که درآمد نجومی دارند نیازمند شده و اگر مدیران می خواهند اثبات کنند که دغدغه رسیدگی به مشکلات و معضلات سینماگران را دارند باید بدون شوآف و شعار و پروپاگاندای رسانه ای به فکر رفع بحران زندگی سینماگران باشند.

این سینماگر پیشکسوت در خاتمه این گفتگو وضعیت سینمای ایران را فراتر از بحرانی خواند و تأکید کرد: متأسفانه همه چیز در سینمای ما به شدت به هم ریخته شده است. هیچ چیز درست سر جای خود قرار ندارد. به عنوان مثال ما در جشنواره چهلم فجر شاهد فجایعی بودیم که صدای انتقاد و اعتراض خیلی ها را بلند کرد. یکی از فاجعه ترین بخش های آن هم داوری های اشتباه بود؛ بنده به عنوان یک کارشناس صدا عنوان می کنم سیمرغ حق صدابردار فیلم «دسته دختران» بود که به اشتباه به صدابردار «موقعیت مهدی» دادند! این اتفاقات حال سینما را بد می کند و باید از این رفتار غیر حرفه ای دست کشید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«زومرهای ایرانی» آماده نمایش شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی این فیلم، مستند نیمه بلند «زومرهای ایرانی» به کارگردانی امیرحسین خلیل زاده، که پوستر آن نیز به تازگی توسط یاسر عزآباد طراحی شده است از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که با نگاهی جستجوگرانه و کنجکاوانه به سراغ نوجوانان دختر و پسری رفته است که جامعه امروز ایران گهگاه از شناخت دقیق آنها غافل است.

«زومرهای ایرانی» که از اصطلاحی جهانی به معنای اعضای نسل زِد (Z) به عنوان اولین نسل اجتماعی بشر که از بدو تولد و نوجوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال رشد کرده اند برگرفته شده است، روایت نیازها و روحیات متولدین دهه اول هشتاد خورشیدی در ایران بوده و با هدف روشنگری نزد خانواده ها و متولیان دولتی تولید شده است.

امیرحسین خلیل‌زاده کارگردان «زومرهای ایرانی» دانش‌آموخته کارشناسی رشته سینما و دوره عالی کارگردانی اصغر فرهادی است. او تاکنون با ۲ مستند «پولیس پولیس» و «بهاء‌الدین محمد» نامزد دریافت تندیس بهترین فیلم، کارگردانی و پژوهش در ادوار مختلف جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» بوده است.

عوامل فیلم مستند «زومرهای ایرانی» عبارتند از طرح اولیه و تهیه‌کننده: سعید الهی، کارگردان و نگارش گفتار متن: امیرحسین خلیل‌زاده، مدیر هنری: بهار سیری، مشاور کارگردان: بابک حیدری، تحقیق و نگارش: منوچهر اکبرلو، مشاور پژوهشی: سیدمحمدصادق دهنادی، تصویربردار: ابوالفضل علایی، صدابردار: امید اسلامی، امین نظروند، تدوین: محمدرضا محب آل‌عبا، صداگذار: محمدحسین ابراهیمی، مدیر تولید: سید حسین حسینی، عکاس: نیما حمیدزاده، اصلاح نور و رنگ: ناصر فکور، طراح پوستر: یاسر عزآباد، آرشیو: آبان منتظری و علی عراقی، تهیه شده در استودیوی ایده پردازی اتاق هشتم و موسسه اندیشه ورزان تصویر گستر، محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بدسلیقگی در قیمت‌گذاری بلیت سینما/ چگونه مخاطبان را حفظ کنیم؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محسن خباز مدیر پردیس سینمایی «شمیران» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کیفیت استقبال از فیلم‌های نوروزی در حال اکران در سینماها گفت: هنوز برای قضاوت زود است چرا که هر چند سازمان سینمایی تاریخ ۱۸ اسفند را به‌عنوان آغاز اکران نوروزی اعلام کرد اما هنوز فیلم‌ها آماده نبودند و غیر از «موقعیت مهدی»، «قدغن» و «گل به خودی» باقی فیلم‌ها از چهارشنبه این هفته یعنی ۲۵ اسفند اکران خود را آغاز کردند.

وی افزود: در عین حال طبق تجربه سال‌های قبل، در روزهای پایانی سال معمولاً مردم درگیر خریدها و برنامه‌های پایان سال خود هستند و خیلی نمی‌توان تصویر روشنی از استقبال مردم از فیلم‌های نوروزی داشت. به گمانم باید کمی صبوری بیشتری داشته باشیم تا مشخص شود از ابتدای فروردین آیا حضور مخاطبان در سالن‌های سینمایی آهنگ بهتری پیدا خواهد کرد یا خیر؟

این سینمادار درباره تأثیر افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت بر استقبال مخاطبان هم گفت: در این زمینه به نظرم یک بدسلیقگی اتفاق افتاد. در شرایط فعلی می‌توانستیم قیمت تمام شده ۴۰ هزار تومان را برای هر بلیت در نظر بگیریم. عددی که در حال حاضر مطرح است، شامل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که همه آن در حال حاضر به نام سینماداران تمام می‌شود در حالی که این ۹ درصد سهم دولت است. به نظرم در شکل نرخ‌گذاری برای بلیت سینماها شاهد بدسلیقگی بودیم.

خباز در ادامه تأکید کرد: هزینه سینماداری در حال حاضر بسیار بالا رفته است. با ابلاغ جدید دولت از سال آینده ۵۷ درصد افزایش حقوق پرسنل را داریم و همزمان هزینه تمام شده بخش فنی کار در سینماها به‌شدت بالا رفته است. واقعیت این است که باید نگاه دوسویه به این ماجرا داشته باشیم. از یک سو مدیریت سینما باید به فکر سرپا نگه داشتن سینماها باشد و از سوی دیگر باتوجه به اینکه سینما جزو نیازهای اصلی جامعه مانند غذا و دارو محسوب نمی‌شود، با افزایش قیمت در اولویت چندم مردم قرار می‌گیرد و حتماً میزان اقبال مردم به آن با کاهش مواجه خواهد شد.

وی افزود: در این شرایط مجموعه سینماداران کشور با تمهیدات و مجموعه خدماتی که برای مخاطبان خود در نظر می‌گیرند می‌توانند مردم را به حضور در سالن‌های سینمایی ترغیب کنند و کف مخاطبان خود را حفظ کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هنر و تجربه» تعطیل نمی‌شود/ تصمیم‌گیری برای چگونگی اکران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: سال ۱۴۰۰ نام مرکز گسترش تغییر کرد و به «مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی» تبدیل شد. این عنوان، بار مسئولیتی بیشتری به مرکز اضافه کرد. حمایت از تولید پویانمایی از وظایف ما بود، اما قرار است توجه ویژه‌تری به این حوزه داشته باشیم. تولید فیلم بلند و تقویت این هنر- صنعت از برنامه‌های سال بعد است. مرکز، محل تلاقی استعدادها، سرمایه‌ها و هنرمندان پویانمایی است. به خصوص در حوزه تولید، توزیع و نمایش انیمیشن‌های بلند که سرمایه و شرایط تولید آن با انیمیشن‌های کوتاه متفاوت است.

وی ادامه داد: تشکیل صندوق‌های حمایتی مشترک، بین نهادهای مختلف و تجمیع سرمایه‌گذاری بین شرکت‌های متعدد، برای تولید انیمیشن‌های بلند از برنامه‌ها و اولویت‌های مرکز گسترش در سال ۱۴۰۱ است.

حمیدی مقدم درباره تولید فیلم مستند در سال پیش رو توضیح داد: موضوع‌ها، اولویت‌ها و معیارها برای تولید را شفاف ارائه خواهیم کرد. شیوه‌نامه‌ها و آیین نامه‌های جذب طرح، در حوزه پویانمایی و مستند را با توجه به راهبرداها، نیازها و چشم‌اندازی که مرکز تعریف کرده، در دسترس خواهد بود. فیلمسازان سینمای مستند و پویانمایی، می‌توانند طرح‌هایشان را ارائه کنند و از حمایت مرکز برخوردار شوند. پس از پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» درگیر بررسی و به روزکردن شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها برای تصویب و جذب طرح بودیم، به زودی این آیین‌ها در سایت مرکز بارگذاری خواهند شد.

مدیر عامل مرکز گسترش تاکید کرد: خود را برای حمایت همه جانبه از نگاه‌ها، سلایق و فیلمسازان مختلف که طرح‌هایشان مبتنی بر راهبردهای تازه مرکز گسترش باشد، آماده کرده‌ایم. شوراهای قبلی، بهمن و اسفندماه به کار خود پایان دادند، توانستیم در وضعیت موجود و استقرار سیاست‌های جدید طرح‌هایی که تصویب شده بود را به سرانجام برساندیم. خوشبختانه با حمایت مالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای خزاعی، توانستیم بخش عمده تعهدات مالی به فیلمسازان را پرداخت کنیم. در نتیجه برای سال ۱۴۰۱ می‌توانیم پذیرای طرح‌های جدید با بودجه‌های جدید باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به مساعدت وزیر، در زمینه افزایش حمایت مالی، کاهش پیک کرونا و عادی شدن شرایط، می‌شود به رونق تولید مستند و پویانمایی در سال آینده امیدوار بود.

حمیدی مقدم از تعامل با نهادها و ارگان‌های مختلف خبر داد: در راستای ایجاد اشتغال برای مستندسازان و همکاری با نهادها و ارگان‌ها برای جذب سرمایه و تولید مشترک مستندهای فاخر با ستاد مبارزه با مواد مخدر مجموعه‌ای از همکاری‌ها را آغاز کرده‌ایم.

بودجه فیلم سینمایی از مرکز می‌رود

حمیدی مقدم با اشاره به تمرکز تولید فیلم سینمایی در بنیاد سینمایی فارابی درباره بودجه‌ای که برای تولید فیلم به مرکز اختصاص می‌یافت، گفت: ردیف بودجه مشخص است، آن ردیف بودجه برداشته خواهد شد. با قول آقای خزاعی در بخش مستند و پویانمایی افزایش بودجه خواهیم داشت. با تمرکز بر تولید فیلم خارج از پایتخت و در نقاط مختلف ایران و توجه به امر آموزش در سراسر کشور در حوزه مستندسازی، بودجه مناسب دریافت خواهیم کرد.

وی درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سال ۱۴۰۱ گفت: تمرکز بر آموزش فیلمسازی به شیوه آنلاین و برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه پویانمایی و مستند از برنامه‌های سال آینده است. سعی داریم برای نقاط مختلف ایران و مناطق محروم، برنامه‌ریزی آموزشی داشته باشیم، تا جوانان و علاقه‌مندانی که در شهرها و روستاهای مختلف هستند و دسترسی به مرکز ندارند، از عدالت آموزشی و فرهنگی برخوردار شوند. آنها می‌توانند فیلمسازانی باشند که بر اساس فرهنگ و زیست بوم خود، موضوع‌ها و مسائلی را مطرح می‌کنند که برای مخاطب تازه و جذاب است. آثار مستند و پویانمایی که هم به عنوان سند تاریخی مطرح هستند، هم قابلیت نمایش در جشنواره «سینماحقیقت» و تلویزیون را داشته باشند.

حمایت از پخش بین‌المللی آثار مستند و پویانمایی

حمیدی مقدم با اشاره به اهمیت پخش بین‌المللی فیلم‌های مستند و پویانمایی گفت: دفاتر خصوصی و بخش‌های دولتی در این زمینه فعال هستند، از همکاری با دفاتر و دوستانی که معیارهای حرفه‌ای داشته باشند، برای پخش آثارمان استقبال می‌کنیم. ما امکانات و اعتبار هنری و هویتی داریم و همراهی این موسسات با ما، به معرفی آنها هم کمک می‌کند. امیدواریم با اجرای این طرح، ارزآوری و کسب درآمد کنیم. نگاه ما، فقط به جشنواره‌ها نیست، ما می‌خواهیم تولیدات مرکز با مخاطب و مردم ایران و سایر کشورها ارتباط برقرار کند.

وی درباره ادامه طرح «اکران حقیقت» گفت: پس از تجربه برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت»، به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم تولیدات مرکز را به شکل آنلاین عرضه کنیم. با سایت و پلتفرمی که در جشنواره با ما همکاری داشت، کار را شروع کردیم. قرار بود، همزمان با اکران آنلاین، شکل گعده‌ای و محفلی نمایش مستندها را ادامه دهیم. برنامه آماده بود تا اسفندماه مرحله تازه را شروع کنیم، می‌خواستیم سالن‌های سینما را به چرخه نمایش اضافه کنیم که نیاز به پروانه نمایش داشتیم. اما از اسفندماه اتفاق تازه‌ای افتاد. طبق دستور رئیس سازمان سینمایی، ماموریت تازه‌ای برای مرکز تعریف شد و اکران فیلم‌های هنری و تجربی هم بر عهده ما گذاشته شد.

حمیدی مقدم افزود: با توجه به ماموریت‌های پرشمار قبلی و برگزاری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به صورت فیزیکی و آنلاین، نمی‌توانستیم پذیرای مسئولیت بزرگی مثل اکران فیلم‌های هنری و تجربی باشیم، دو ماه طول کشید و طرح بین مرکز و سازمان سینمایی بررسی شد. اواخر اسفندماه با تاکید و حمایت رئیس سازمان سینمایی، مرکز گسترش مامور به اجرای طرح «هنر و تجربه» شد.

«هنر و تجربه» تعطیل نمی‌شود

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ادامه داد: از سال ۹۲ اکران فیلم‌های هنری و تجربی در موسسه سینمایی هنر و تجربه ایرانیان، آغاز شد. این طرح و ایده آن متعلق به سازمان سینمایی است و موسسه سینمایی هنر و تجربه ایرانیان، مجری بود. دوستان ما در «هنر و تجربه» زحمت زیادی کشیدند. هویتی به وجود آوردند و باعث شدند فیلم‌های هنری که پشت خط اکران مانده بودند، روی پرده بروند. «هنر و تجربه» متعلق به سینمای ایران است.

وی گفت: با آمدن آقای خزاعی به سازمان سینمایی، همواره صحبت از حفظ «هنر و تجربه» و تداوم اکران فیلم‌های هنری و تجربی بود. مهم است که این سرمایه سینمای ایران، از بین نرود. «هنر و تجربه» حفظ و بیشتر حمایت خواهد شد، واژه «هنر و تجربه» سرمایه سازمان سینمایی است و به کشف استعدادهای بسیاری منجر شده، پس مهم است که حفظ و حراست شود. آنچه نباید لطمه بخورد، تداوم نمایش این فیلم‌ها برای مخاطبان است.

حمیدی مقدم ادامه داد: با قول و حمایت آقای خزاعی هیچ وقفه‌ای در جریان نمایش فیلم‌های «هنر و تجربه» نخواهیم داشت، به سالن‌های نمایش اضافه خواهد شد. همچنان چرخه نمایش فیلم‌های مستند، کوتاه و پویانمایی هم وجود دارد. حتی فیلم‌هایی که در دوگانه سینمای تجربی و بدنه هستند، در این تعریف تازه، راه خواهند یافت. مثل فیلم «پوست» که این روزها روی پرده است. کلیت کار همان است، امیدواریم ابداعات و نوآوری‌های برای ارتقای «هنر و تجربه» داشته باشیم. شورای سیاست گذاری جدیدی زیر مجموعه مرکز به این گروه اضافه می‌شود و مسئول مشخصی برای آن تعیین خواهد شد.

مدیر عامل مرکز تاکید کرد: فیلم‌ها مثل چرخه قبلی، در شورا بررسی و برای نمایش انتخاب می‌شوند. فیلم‌هایی که پروانه نمایش دارند، مثل سابق در این چرخه قرار می‌گیرند. نشست‌های نقد و بررسی فیلم، رونمایی از فیلم‌ها، خبررسانی و جریان‌سازی درباره نمایش فیلم‌ها در «هنر و تجربه» را ادامه خواهیم داد.

حمیدی مقدم درباره اضافه شدن «اکران حقیقت» به این چرخه گفت: با توجه به افزایش سالن‌ها و علاقه مندی برای نمایش مویرگی تولیداتمان در مراکز مختلف و مناطق متعدد ایران، «هنر و تجربه» یک ظرفیت تازه برای «اکران حقیقت» است. برای ما مهم است افرادی که علاقه مند به ایجاد پاتوق‌های فرهنگی برای نمایش مستند هستند در اجرای این طرح به ما بپیوندند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره روند اکران فیلم‌ها در «هنر و تجربه» گفت: اینکه شکل اکران طولی و به روش قبلی باشد، یا با افزایش سالن‌ها، سانس نمایش فیلم‌ها و نحوه اکران شکل تازه‌ای بگیرد، نیاز به بررسی بیشتر دارد. گروه جدید «هنر و تجربه» تحقیق و بررسی خواهد کرد، با همه پخش کنندگان و فیلمسازانی که تجربه حضور در «هنر و تجربه» را دارند، وارد بحث و گفتگو می‌شویم، آسیب‌شناسی و کارشناسی خواهیم کرد تا به بهترین روش برسیم.

محمد حمیدی مقدم ادامه داد: با توجه به اتمام کار همکاران و دوستانمان در موسسه هنر و تجربه، ازدحام کارهای آخر سال و ماموریت‌هایی که باید در مرکز به سامان و سرانجام برسانیم، آغاز تعطیلات نوروز و فیلم‌هایی که قراردادشان قبلاً ثبت شده، نمایش فیلم‌ها طبق برنامه قبلی ادامه می‌یابد و چرخه نمایش متوقف نمی‌شود. پس از آن، با انتشار شیوه‌نامه‌ها و مستقر شدن شوراها، آغاز به کار دوره تازه، با نمایش فیلم‌های جدید از عید فطر خواهد بود.

مدیر عامل مرکز تاکید کرد: با توجه به این زمان کوتاه پیش تولید، امیدواریم که خودمان را در طول زمان و به مرور ترمیم کنیم. مشکلات را، آسیب‌شناسی کرده و روش‌های تازه اکران و پخش فیلم‌های هنری را تجربه کنیم.

وی ادامه داد: در شکل جدید «هنر و تجربه» مرکز گسترش متولی برگزاری این طرح است، اما شرکت‌های پخش مختلفی وجود دارند که فیلم هنری تولید می‌کنند اما آنها را اکران نمی‌کنند، این شرکت‌های فعال می‌توانند وارد چرخه همکاری با ما شوند، ما برای هر فیلمی که در جدول اکران «هنر و تجربه» قرار می‌گیرد، یک حمایت تبلیغاتی و اکرانی در نظر می‌گیریم، شورای تسهیلات خواهیم داشت، هر شرکت پخش می‌تواند از این همکاری استفاده کند، فیلم را خودش اکران کند، اما به دلیل قراردادی که با ما دارد از حمایت‌ها برخوردار شود. از سینماهای «هنر و تجربه» استفاده کند، حقوق مادی هم به خود او متعلق است، این یک اتفاق تشویقی است، دفاتر خصوصی که فیلم‌های پرفروش و سینمای بدنه اکران می‌کنند، بین آنها، آثار متفاوت و هنری هم اکران خواهند کرد. از فیلمسازان جوان حمایت می‌کنند و فضای اکران هم متنوع می‌شود. این قوانین و قواعد به زودی منتشر خواهد شد.

فیلمسازان هم می‌توانند متقاضی اکران «هنر و تجربه» باشند

وی در ادامه تاکید کرد: فیلمسازانی که تهیه کننده و سرمایه گذار فیلمشان هستند، می‌توانند مستقیم با مرکز وارد تعامل و گفتگو شوند، می‌توانند در سایت فرم اکران را پر کرده و متقاضی اکران در «هنر و تجربه» شوند. اگر در شورا پذیرفته شود از حمایت‌ها برخوردار خواهد شد.

حمیدی مقدم افزود: در شکل «هنر و تجربه» بخش آنلاین را به عنوان یک ظرفیت مهم در نظر داریم. البته این بخش هم قبلاً بوده، شاید فرصت تازه‌ای به وجود بیاوریم، بعضی فیلم‌ها اصلاً از ابتدا وارد طبقه بندی دوم بشوند، یعنی به جای اکران فیزیکی، از اول وارد اکران آنلاین شود. این اتفاق با تعامل با سازنده اثر انجام می‌شود.

مدیر عامل مرکز ادامه داد: در شکل جدید اکران «هنر و تجربه»، برای هر فیلمساز، درگاهی برای هر فیلمساز در نظر می‌گیریم تا نحوه اکران فیلمش، شفاف و روشن و قابل پیگیری باشد. تعداد سالن‌ها، فروش بلیتِ هر روز و مسائلی از این نظر بدون واسطه در اختیار فیلمساز قرار می‌گیرد تا تصویر شفافی درباره نمایش و مخاطبان فیلمش داشته باشد.

وی درباره شورای سیاست گزاری تازه «هنر و تجربه» گفت: این شورا مثل شورای قبلی «هنر و تجربه» متشکل از افراد حرفه‌ای، معتبر و قابل وثوق سینمایی است. «هنر و تجربه» هویت خود را حفظ می‌کند و قصدمان این است بر غنا و اعتبار آن بیفزاییم. چه باشیم و چه نباشیم، مهم ادامه این مسیر است.

آغاز به کار شورای برگزاری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»

محمد حمیدی مقدم درباره شروع به کار شوراهای شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: آقای خزاعی تاکید داشت زمانی که جشنواره‌ها تمام می‌شود، برگزار کنندگان پس از استراحتی کوتاه، آسیب شناسی و بررسی مسائل جشنواره قبلی را آغاز کرده و برای شروع جشنواره تازه برنامه‌ریزی کنند. ما در مرکز، پس از جشنواره پانزدهم «سینماحقیقت» به تیم برگزاری جشنواره فیلم فجر پیوستیم و از اسفندماه، شورای برگزاری جشنواره شانزدهم آغاز به کار کرد، چند جلسه تشکیل دادیم، برای تنظیم آیین نامه و فراخوان و رفع آسیب‌های دوره قبلی بحث و تبادل نظر کردیم. انشالله فراخوان جشنواره فروردین ماه ۱۴۰۱ اعلام می‌شود و همه قواعد و قوانین شفاف تشریح می‌شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: فروردین ماه سال آینده شیوه نامه‌های جذب اثر و تصویب طرح را هم اعلام می‌کنیم تا فیلمسازان و هنرمندان محترم که تمایل به همکاری با مرکز دارند با مراجعه به سایت و ارائه اثر در مسیر ساخت اثرشان، قرار بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پژمان جمشیدی موفق‌ترین بازیگر در سال ۱۴۰۰ شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، برنامه «ترین ها» در این شبکه با رویکرد معرفی بهترین‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی، ورزشی، سینمایی و هنری روز جمعه همراه مخاطبان رادیو صبا می‌شود.

این برنامه به تازگی سراغ ترین ها در حوزه ورزشی رفت و به معرفی «موفق‌ترین بازیگرهای سال ۱۴۰۰ به انتخاب ترین ها» پرداخت.

در لیست انتخابی ترین ها «رعنا آزادی ور، سوسن پرور، امیر جدیدی، پژمان جمشیدی، هادی حجازی فر، فرشته حسینی، امین حیایی، نادر سلیمانی، جواد عزتی و طناز طباطبایی» به عنوان بازیگران موفق در سال ۱۴۰۰ قرار گرفتند.

طبق نظرسنجی صورت گرفته در صفحه برنامه «ترین ها» در فضای مجازی و پیامک‌های ارسالی مخاطبان در زمان پخش این برنامه پژمان جمشیدی به عنوان موفق‌ترین بازیگر در سال ۱۴۰۰ معرفی شد و در این رقابت جواد عزتی و امین حیایی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

در آیتم جالب و پر چالش «زرشک زرین» با اجرای شهره احمدوند در این هفته افراد زیر کاندیدای دریافت زرشک زرین در این برنامه شدند.

گزینه ۱ بهنوش بختیاری به علت صحبت‌های متناقض در فضای مجازی

گزینه ۲ شورای صنفی نمایش به علت تصویب افزایش قیمت بلیت سینما

گزینه ۳ بازیگرانی که مسائل خصوصی یکدیگر را در فضای مجازی مطرح می‌کند

طبق نتیجه نظرسنجی در صفحه مجازی برنامه مخاطبان «زرشک زرین» این برنامه را به شورای صنفی نمایش به علت تصویب افزایش قیمت بلیت سینما دادند.

برنامه «ترین ها» به تهیه کنندگی نازنین حاج سیف الله و اجرای شاهین جمشیدی به نویسندگی فرزانه عرفانی تبارو صدابرداری رضا سلیمانی به مدت ۹۰ دقیقه پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی انیمیشن ایرانی در کالج شرق لس‌آنجلس – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رویداد، هدف جشنواره بین‌المللی انیمیشن ELAC ارائه‌ای متفاوت و سرگرم‌کننده از انیمیشن‌های بین‌المللی روز دنیاست. نمایش فیلم‌های انیمیشن کوتاه از سراسر جهان، تجزیه و تحلیل و پرسش و پاسخ با حضور کارشناسان صاحب‌نام انیمیشن و قدردانی از یک هنرمند بین‌المللی بخش‌های این رویداد هستند.

روز انیمیشن ایران در روز شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۱ در کالج شرق لس‌آنجلس برگزار می‌شود و نه فیلم کوتاه انیمیشن به انتخاب امیر مهران به‌نمایش درمی‌آید. فیلمهایی چون: بارون میاد جرجر (مهین جواهریان)، درخت (ساره شفیعی‌پور)، وقتی که بچه بودم (مریم کشکولی‌نیا)، سوزنبان (مهدی خرمیان)، روباه (صادق جوادی)، گرگم و گله می‌برم (امیر هوشنگ معین)، ملکوت (فرنوش عابدی)، رفت (سمانه اسدی) و نهنگ سفید (امیر مهران).

در بخش دیگری از این مراسم، ضمن معرفی آثار و نمایش پیام تصویری بهرام عظیمی طراح، فیلمنامه‌نویس و کارگردان انیمیشن مطرح ایرانی، فیلم کوتاه سیم ششم به‌نمایش در خواهد آمد.

در این جشنواره همراه با نمایش فیلم گلباران، بزرگداشتی از نقاش و انیماتور اسطوره‌ای ایرانی، استاد علی‌اکبر صادقی خواهد شد.

این جشنواره به دبیری بیژن (حسن) تهرانی فیلمساز، تهیه‌کننده و خالق مجموعه‌ی نیمه انیمیشن علی کوچولو، نویسنده، روزنامه‌نگار و بنیان‌گذار بنیاد سینمای بدون مرز برگزار می‌شود و هیات برگزارکننده این رویداد افرادی چون تام سیتو (استاد انیمیشن و انیماتور آثاری چون علاءالدین، شیرشاه، پری دریایی کوچک و….)، سارابیزلی (سردبیر مجلات انیمیشن و روزنامه‌نگار)، مایک لیبوناتی (استاد انیمیشن و جلوه‌های بصری) هستند که امیر مهران (نویسنده و کارگردان انیمیشن) در انتخاب فیلم‌ها و هماهنگی در برگزاری این مراسم نیز مشارکت می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شرایط «سینماها» بحرانی‌تر می‌شود!/ قطع حمایت‌های «سینماشهر» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه هنر- زهرا منصوری: در حالی که همین چند روز پیش محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در خبری رسمی جزئیات حمایت ۵ میلیارد تومانی این سازمان از چرخه اکران و مشخصاً تخصیص بودجه برای جبران خسارت صاحبان آثار و سینماداران را تشریح کرد، حالا خبر رسیده که مؤسسه «سینماشهر» به‌عنوان بازوی اجرایی این سازمان در حوزه حمایت از سالن‌های سینمایی، مدتی است که حمایت‌های معمول خود از مجموعه سالن‌های سینمایی را قطع کرده است!

افزایش هزینه جاری سالن‌های سینمایی و کاهش مخاطبان همزمان با فراگیری کرونا از اصلی‌ترین مصائبی به شمار می‌رود که سینماداران در طول دو سال کرونایی با آن مواجه بوده‌اند تا آنجا که قهر مخاطبان را از سینماها را به همراه داشته و گزینه جدیدی تحت عنوان «تغییر کاربری سینماها» را پیش روی سالن داران قرار داده است.

تجهیز و بازسازی سالن‌های سینمایی اما موضوعی است که سینماداران از افزایش هزینه‌هایش می‌گویند، مسأله‌ای که حالا با روی برگرداندن مؤسسه سینماشهر از آن وجهه‌ای تازه پیدا کرده و شرایط سینماداران را بحرانی‌تر کرده است.

ماجرای حمایت‌های «سینماشهر» چه بود؟

«مؤسسه سینماشهر همزمان با پیشرفت تکنولوژی و لزوم به روز رسانی سیستم‌های نمایش فیلم در کشور و همچنین برنامه ریزی مدیریت سینما برای ساماندهی به سالن‌های سینما در سراسر ایران و بازسازی و تجهیز سالن‌های سینما به عنوان متولی تأمین تجهیزات اکران فعالیت خود را آغاز کرد.» این جملات آغازین سایت مؤسسه سینماشهر به عنوان یکی از بازوهای اصلی بازسازی و تجهیز سینماهای کشور است. مؤسسه‌ای که از زیر مجموعه‌های سازمان سینمایی محسوب می‌شود و کمک‌هایش از آغاز مدیریت مجید مسچی در سال ۸۴ به سینماداران جدی تر شد.

حمایت از ساخت سینماهای جدید، حمایت از بازسازی سینماهای قدیمی، کمک به ایجاد سالن استاندارد برای بررسی کیفیت فنی آثار سینمایی، حمایت از ارتقای وضعیت نمایش سینماهای فعال، حمایت از آماده سازی و اکران فیلم‌های سینمایی، کمک به نصب و استقرار سیستم مکانیزه فروش بلیط در سینماها، کمک به تبدیل سالن مجتمع‌های فرهنگی استان‌ها به سالن سینما، حمایت از نگهداری و تأمین قطعات یدکی، لامپ پروژکتور و…. از جمله ماموریت‌هایی است که برای این مؤسسه تعریف شده است اما به گواه سینماداران همزمان با استقرار هاشم میرزاخانی به عنوان مدیر جدید این مؤسسه این حمایت‌ها نیز قطع شده است.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار مهر، طی ابلاغیه‌ای که این مؤسسه داشته این حمایت‌ها در سه ماهه گذشته در چهار کلانشهر تهران، مشهد، شیراز و اصفهان به طور کامل قطع شده و مدیرانش در پاسخ به اعتراضات سینماداران عنوان کرده‌اند که قرار است این بودجه به سالن سازی و تجهیز سینماها در نقاط محروم اختصاص پیدا کند. اینکه اساساً بودجه‌ای صرف تأسیس سالن‌های سینمایی در مناطق محروم شود اتفاق فرخنده ای است اما قطع این حمایت از سینماداران دیگر، در شرایطی که سینماها به تازگی کمی از وضعیت بحرانی دوران کرونا فاصله گرفته‌اند می‌تواند آنها را با معضلات جدی رو به رو کند.

قطع حمایت‌هایی از این دست احتمالاً وضعیت سالن‌های سینمایی را به اندازه‌ای بحرانی کرده است که رئیس انجمن سینماداران در واکنش به برخی اعتراضات نسبت به افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت سینما و عبور آن از مرز ۴۵ هزار تومان، اعتراضات را وارد ندانسته و حتی تأکید کرده بلیت ۵۰ هزارتومانی هم برای سینماها ارزان است!

به این ترتیب به نظر می‌رسد قرار است بار حمایت مالی از سالن‌های سینمایی هم بر دوش مخاطبان حداقلی سینمای ایران تحمیل شده و بودجه آن از جیب آن‌ها تأمین شود!

از نگاه مدیر سینمای دولتی

مهدی نیک آئین مدیر سینما «سپیده» تهران درباره قطع حمایت مؤسسه سینماشهر از سالن‌های سینمایی در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: از آنجایی که ما از سینماهای زیرمجموعه حوزه هنری هستیم و از حمایت‌های این نهاد استفاده می‌کنیم، به‌صورت مستقیم در ارتباط با مؤسسه «سینماشهر» نبوده‌ایم اما در جریان هستیم که تغییراتی در فرآیند حمایت این مؤسسه از سینماها در حال وقوع است. 

وی ادامه داد: مؤسسه «سینماشهر» با توجه به اساسنامه و اهدافی که برای تشکیل آن ذکر شده است، متولی اصلی تجهیز و بازسازی سالن‌های سینمایی است. در زمینه سخت‌افزاری و به‌روزرسانی سالن‌های سینمایی این مؤسسه حمایت‌های بسیار خوبی از سالن‌های سینمایی داشته و فعالیت‌های بسیار خوبی را هم در این زمینه داشته‌اند. این مؤسسه همراهی بسیار خوبی از سینماهای بخش خصوصی داشته است.

این سینمادار تأکید کرد: سینماداران آنقدر طی دو سال گذشته درگیر چالش‌های مختلف بوده‌اند که این مسئله در میان چالش‌های اساسی آن‌ها گم است! اتفاقات و تصمیماتی در حوزه سینما رقم خورده است، از برنامه‌ریزی برای ترکیب اکران گرفته تا قیمت‌گذاری بلیت‌ها، فشارهای مالی و روانی بسیاری به سینماداران تحمیل کرده است. در این شرایط بحث کیفیت حمایت‌هایی از این دست چندان موضوعیت نمی‌تواند داشته باشد.

از نگاه مدیر سینمای خصوصی

محسن خباز مدیر پردیس سینمایی «شمیران» از سینماهای بخش خصوصی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تأیید خبر قطع حمایت‌های مؤسسه «سینماشهر» از سالن‌های سینمایی در این زمینه توضیح داد: این ماجرا برای ما بسیار جدی است به‌خصوص که ما از مجموعه‌هایی هستیم که رویکردهای توسعه‌ای برای فعالیت‌های خود داریم. پرونده مربوط به مجموعه جدید ما نزدیک به سه ماه است که روی میز مؤسسه «سینماشهر» مانده و هیچ اقدامی درباره آن صورت نگرفته است. حتی برای تأمین لامپ و تجهیزات مرتبط با اکران هم دیگر دوستان مؤسسه پاسخگو نیستند.

وی درباره دلیل قطع حمایت «سینماشهر» از سالن‌های سینمایی هم گفت: در پاسخ به پیگیری‌ها دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند و مدام اعلام می‌شود که ما در حال رسیدگی هستیم اما شخصاً درکی از این شرایط ندارم. هیچ سقف زمانی هم برای قطع این حمایت‌ها اعلام نشده و اگر پیگیری رسانه‌ای شما هم نبود، شاید اعتراضی به این ماجرا هم صورت نمی‌گرفت.

این سینمادار ادامه دارد: بعد از نزدیک به ۲۰ ماه تحمل بحران‌های ناشی از فراگیری کرونا، مؤسسه «سینماشهر» که وظیفه اصلی‌اش حمایت و پشتیبانی از سینماهاست، به این صورت برخورد می‌کند که بسیار عجیب است! در دوره آقای مسچی همه چیز با سرعت پیگیری می‌شد و شاهد تسهیل شرایط بودیم و نمی‌دانیم چرا بعد از سه ماه از ورود مدیریت جدید، هنوز شاهد هیچ اتفاقی در زمینه حمایت‌ها نیستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار نسخه ویژه نابینایان «ناخدا خورشید» با صدای حسین پاکدل – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سوینا، نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی روز پنجشنبه ۲۶ اسفند ماه در چارچوب برنامه فیلمخانه توسط گروه سوینا منتشر می‌شود.

این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت آن را محدثه واعظی‌پور نوشته است. این برنامه در استودیو فراز ضبط شده و مسعود زرگران آن را میکس و تدوین کرده است.

این گروه پیش‌تر نسخه توضیح‌دار فیلم‌های سینمایی ایرانی «روز واقعه» با صدای افشین زی‌نوری، «دلشدگان» با صدای شبنم مقدمی، «مادر» با صدای احترام برومند، «بنفشه آفریقایی» با صدای علیرضا شجاع‌نوری، «باشو غریبه کوچک» با صدای پریناز ایزدیار، «خانه دوست کجاست» با صدای ستاره اسکندری، «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا، «من، ترانه ۱۵ سال دارم» با صدای سارا بهرامی، «هامون» با صدای پرویز پرستویی، «روسری آبی» با صدای رخشان بنی‌اعتماد، «مسافران» با صدای صابر ابر، «اجاره‌نشین‌ها» با صدای هوتن شکیبا، «درباره الی» با صدای فرشته صدرعرفایی، «به همین‌سادگی» با صدای مهراوه شریفی‌نیا، «بودن یا نبودن» با صدای بهناز جعفری، «گل‌های داوودی» با صدای ژرژ پطروسی، «مارمولک» با صدای بهرام افشاری، «لیلا» با صدای بی‌تا فرهی و «کلاه قرمزی و پسرخاله» با صدای نازنین بیاتی را در قالب برنامه فیلمخانه منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع