X

بایگانی فروردین 5, 1401

دفتر سینمایی

از انتصاب ها در سازمان سینمایی تا برگزاری جشن ها و جشنواره های سینمایی/ خبر خوب برچیده شدن بساط شوی جهانی فیلم فجر! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بخشی از مهمترین اخبار سینمای ایران در فصل پاییز سال ۱۴۰۰ مربوط به مسائل و موضوعاتی همچون: انتصاب ها در سازمان سینمایی و نهادهای تابعه، برگزاری جشنواره های سینماحقیقت، فیلم کوتاه و…، خبر رئیس سازمان سینمایی مبنی بر برچیده شدن بساط شوی بودجه بربادده و بی ارزش جهانی فجر، خبر رئیس سازمان سینمایی در خصوص احیای شورای عالی سینما و… بود.

همزمان با نوروز ۱۴۰۱ برآن شدیم تا مهمترین اخبار سینمای ایران در سال ۱۴۰۰ را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور اتفاقات مهم سال در سینمای ایران است.

در بخش اول و دوم این گزارش مهمترین اخبار سینمای ایران در فصول بهار و تابستان سال ۱۴۰۰ را مرور کردیم و در این بخشی نگاهی به مهمترین اخبار سینما در فصل پاییز خواهیم داشت.

مراسم رونمایی از پوستر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان صبح امروز در میدان نقش جهان اصفهان برپاشد. پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰

علیرضا تابش دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در نشستی مجازی به تشریح جزییات برگزاری این رویداد پرداخت. پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰

دبیر شورای صنفی نمایش، گفت: مطابق مصوبه شورای صنفی نمایش، با توجه به بدحسابی ۲۳ سینما با شرکت‌های پخش، علی رغم تذکر داده شده دسترسی فروش آنان از طریق سامانه مدیریت فروش و اکران(سمفا) قطع شد تا پس از تسویه حساب با شرکت‌های پخش، مجددا وصل شود. پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در منزل جمال شورجه کارگردان سینما، از وی عیادت کرد. جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰

اعضای گروه سینمای فرهنگستان هنر برای دوره‌ای ۲ساله منصوب شدند. اعضایی که مرور سوابق عمده ایشان حکایت از وابستگی تفکری آنها به جریان فرهنگی لیبرال دارد. شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰

سیدمحمد حسینی با حکم مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح به سمت مدیر گروه فیلم و سریال بنیاد فرهنگی روایت فتح و مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس منصوب شد. یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰

تهیه‌کننده «آژانس شیشه‌ای» با بیان اینکه «الان دوره‌ کاسبی کردن به اسم سینماست نه دوره‌ اندیشه‌ورزی و فرهنگ‌سازی در سینما» می‌گوید:‌ متاسفانه دخالت‌ها، مدیریت‌ها و لابی‌گری‌های پنهان، اجازه جولان و هدف‌گذاری را به مدیران نمی‌دهند و این تجربه‌ی اشتباهی است که به بهانه‌ مبارزه با فساد یا ایجاد تحول، مجدد به سمت مدیریت گلخانه‌ای برویم. سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰

مهدی فقیه معتقد است که عده‌ای از دفاع مقدس سوء‌استفاده می‌کنند. وی گله دار که چرا پژوهشگران و کارشناسان، صفت مقدس را برای این جنگ به کار می‌گیرند؟ برای خنداندن مردم است؟ خیر. ولی در سال‌های اخیر، یک عده به‌خاطر پول، این کار را انجام دادند. سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی «محمد خزاعی» را که از تهیه‏ کنندگان سرشنان سینما و تلویزیون می‌باشد و از سوابق اجرایی موفقی بالاخص در زمینه جشنواره داری برخوردار است را به عنوان معاون وزیر و رییس سازمان سازمان سینمایی منصوب کرد. چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰

محمد خزاعی صبح امروز(پنج شنبه) با حضور در جمع معاونان، مدیران کل و مدیران موسسات تابعه رسما فعالیت خود را به عنوان رییس سازمان سینمایی آغاز کرد و از خدمات حسین انتظامی تقدیر شد. پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰

محمد شیری بازیگر سینما و تلویزیون گفت: متاسفانه با خبر شدیم فتحعلی اویسی بازیگر تلویزیون وسینما به کما رفته است و حال خوبی ندارد. جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به همراه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر عصر دیروز جمعه نهم مهرماه از موزه سینمای ایران و فیلمخانه ملی ایران بازدید کردند. شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰

یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرکل روابط عمومی این سازمان شد. یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰

اکبر نبوی به عنوان یکی از مدیران سینمایی کشور که طی ۴۰ سال گذشته در وضعیت خوب یا بد سینمای ایران نقش ایفا کرده و حتی در دولت پیشین از منصب عضویت در شورای پروانه ساخت برخوردار بوده است؛ حالا مدعی بد بودن مسیر آمده شده و در مقام مطالبه گری از رییس جدید سازمان سینمایی، در اظهار نظری جالب می‌گوید: سینمای ایران در ۴۰ سال گذشته «استراتژی» نداشته است! یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰

رئیس سازمان سینمایی وعده داد: شورای‌عالی سینما با تلاش‌ها و پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی احیا می‌شود. دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی به‌صورت سرزده به دیدار هیات مدیره خانه سینما در محل این خانه رفت. سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰

رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از رضا رویگری عیادت کردند. سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰

سعیده خدابخش روزنامه نگار و منتقد سینما با ارسال یک یادداشت اختصاصی به سینماپرس نوشت: مدتی است سینما به معنای واقعی اش عملاً در کشور ما معنایی ندارد، قرار بود پلتفرم ها به کمک بدنه سینما بیایند اما جز به حاشیه راندن و ضعیف کردن سینما دستاورد دیگری نداشتند! سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و محمدجواد تاجیک مشاور و دستیار شهردار تهران به نمایندگی از علیرضا زاکانی شهردار تهران از رضا رویگری عیادت کردند. یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیشنهاد محمد خزاعی رئیس سازمان امور سینمایی اعضای هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی را منصوب کرد. سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور طی حکمی سید مهدی جوادی را به سمت مدیرعامل بنیاد سینمایی منصوب کرد. چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰

«سیدمهدی جوادی» مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی با همراهی «علیرضا تابش» در این بنیاد مستقر شد. چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰

فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار شد این در حالی است که این انتخاب «فارابی» آن هم در شرایط حضور مدیر جوان و ناآشنایی همچون «جوادی» می‌تواند به عنوان نخستین قدرت نمایی قبیله صاحب نفوذ حال حاضر به ایشان قلمداد شود. پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰

دبیر شورای صنفی نمایش گفت: وضعیت اکران گشت ارشاد ۳ با توجه به حضور ریحانه پارسا در این فیلم، یکشنبه بررسی می‌شود. جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰

نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند. شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰

همزمان با میلاد با برکت پیامبر گرامی اسلامی حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام، جمعی از هیات امنای هیات اسلامی هنرمندان به دیدار جمال شورجه رفتند. دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰

جعفر گودرزی به‌عنوان دبیر چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران معرفی شد. دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰

فراخوان هفتمین مسابقه عکس سینمای ایران با هدف ارتقای سطح دانش فنی، هنری و تجربی هنرمندان منتشر شد. دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰

با تصمیم رئیس سازمان سینمایی جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر از سال آینده (۱۴۰۱) به‌صورت یکپارچه و واحد برگزار می‌شوند. سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰

رییس سازمان سینمایی در جلسه با انجمن سینماداران مطرح کرد که اجازه تخریب سالن نمی‌دهم مگر اینکه در ازای آن مکان فرهنگی دیگری به عنوان معوض به کشور اضافه شود. سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰

نخستین نشست معاونت فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با حضور «سعید محمد» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و عضو هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی و جمعی از فعالان صنعت سینمای کشور برگزار شد. سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰

طی سال هایی که از برگزاری مجزای جشنواره جهانی فیلم فجر می گذرد تعداد کثیری از اهالی برجسته سینما نسبت به این رویداد بی هویت، خنثی و بودجه بربادده موضع گرفته و خواهان برچیده شدن بساط دبیران و دوستان شان که حیات خلوتی برای خود ترتیب داده اند شدند؛ اینک اقدام انقلابی، قاطعانه و متعهدانه محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم برای درهم شکستن این جشنواره پوشالی موجبات خرسندی سینماگران و پریشانی کاسبکارانی که در این سال ها تنها به فکر منافع شخصی خود بودند شده است. چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰

اولین جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت سیزدهم با حضور تعدادی از اعضای هیأت وزیران، رییس سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰

با حکم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰

اقدام هوشمندانه رئیس سازمان سینمایی و اعلام رسمی برگزاری یکپارچه جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر از سال آینده (۱۴۰۱) موجب شد تا قبیله‌ای خاص که چند سالی است از این جدایی ارتزاق می‌شدند به جنب و جوش آمده و بعضاً با ادبیات هتاکانه اقدام به تخریب «محمد خزاعی» نمایند. جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰

با برگزاری انتخابات، هیات مدیره جدید انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران انتخاب شدند. سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقر اتحادیه جهانی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم موسوم به فیاپف در بروکسل بلژیک قرار دارد اما برای پذیرش عضویت شروطی دارد که تعدادی از آنها حافظ منافع سیاسی و فرهنگی کشور فرانسه است که متأسفانه از سوی مدیران وقت جشنواره جهانی فجر نیز پذیرفته شده است. چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰

با حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدحسین نیرومند مشاور وزیر در امور هنری و سینمایی شد. جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰

به دنبال اقدام برای ساخت توالت در ساختمان تاریخی «قوام‌السلطنه» که بنیاد سینمایی فارابی در آن مستقر است، معاون میراث فرهنگی استان تهران این اقدام را تخلف دانست و ساخت سرویس بهداشتی در خانه قوام را متوقف کرد. شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰

رئیس سازمان سینمایی طی حکمی مهدی آذرپندار را به‌عنوان سرپرست انجمن سینمای جوانان ایران منصوب کرد. آذرپندار که مدیریت غیرقابل قبولی در گروه فیلم و سریال یک شبکه در رسانه ملی را برعهده داشته، نویسنده فیلم مجعول «ماه گرفتگی» نیز بوده است. یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰

رئیس سازمان سینمایی طی احکامی اعضای جدید شورای پروانه ساخت آثار سینمایی را منصوب کرد. یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰

مراسم تودیع سیدصادق موسوی و معارفه مهدی آذرپندار به عنوان سرپرست انجمن سینمای جوانان ایران در غیاب محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی برگزار شد. دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و رئیس سازمان سینمایی به نمایندگی از وزیر ارشاد با رضا صفایی‌پور بازیگر پیشکسوت دیدار کردند. دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰

علی نیک رفتار دبیر هفتمین مسابقه عکس سینمای ایران شد. سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰

با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تصویب ضوابط رده بندی سنی آثار سینمایی از حدود اختیارات سازمان سینمایی نمی باشد. سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰

با حکم رئیس سازمان سینمایی کشور یاسر شاه پیری به سمت مدیرکل حوزه ریاست و مشاور اجرایی سازمان سینمایی منصوب شد. سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰

فراخوان چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده منتشر شد. چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰

در بیست و یکمین دوره جشن حافظ با دبیری امید معلم از مسعود کیمیایی تقدیر می‌شود. چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰

رهبر انقلاب اسلامی در حکمی اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را برای دوره جدید منصوب کردند. یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰

نامزدهای بخش تلویزیون بیست و یکمین جشن حافظ معرفی شدند. یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکام جداگانه‌ای ۹ عضو شورای پروانه نمایش آثار سینمایی را منصوب کرد. دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰

نامزدهای بخش سینمای بیست و یکمین جشن حافظ معرفی شدند. سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰

مسعود فراستی با انتشار ویدئویی از فیلم قهرمان اصغر فرهادی به شدت انتقاد کرد. پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰

با حکم رئیس سازمان سینمایی کامران ملکی به سمت مشاور امور اصناف رییس سازمان سینمایی منصوب شد. دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰

اعضای هیات انتخاب مستندهای نیمه بلند بخش مسابقه ملی پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» معرفی شدند. سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰

اسامی مستندهای نیمه بلند راه‌یافته به بخش «مسابقه ملی» پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اعلام شد. سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰

طی حکمی از سوی محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی هاشم میرزاخانی به سمت مدیرعامل موسسه سینما شهر منصوب شد. چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰

اسامی فیلم‌های کوتاه بخش مسابقه بین‌الملل پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» اعلام شد. چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰

بیست و هشت اثر در بخش مسابقه شهید آوینی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» نمایش داده خواهند شد. پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰

فهرست فیلم‌های بلند راه یافته به بخش مسابقه ملی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اعلام شد. شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰

سیدجواد هاشمی، کارگردان فیلم سینمایی «شهر گربه‌ها» در واکنش به اعتراض‌ها نسبت به فیلمش گفت: فیلم را اصلاح خواهم کرد تا این تصور به وجود نیاید که برای من نظرات و عواطف دینداران و افراد مذهبی که همیشه به من لطف داشتند، مهم نیست. یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰

چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران فراخوان داد. یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد بعد از ۲ سال کرونایی، سرانجام محدویت‌های ۵۰ درصدی سینماها لغو شده است. سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰

اعضای هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند. جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰

محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی اعضای هیأت امنا و هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران را منصوب کرد. یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰

یلم‌های بلند بخش مسابقه بین‌الملل پانزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» معرفی شدند. یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰

وحید جلیلی قائم مقام رییس سازمان در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی شد. پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰

نخستین مرحله بسته حمایتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سه شنبه ۳۰ آذر به مناسبت شب یلدا به حساب متصل به «هنرکارت» اعضای صندوق اعتباری هنر واریز شد. سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰

ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری یک کنسرت برای ضبط موزیک ویدئوهای جدید آقای خواننده


تازه ترین کنسرت سیروان خسروی خواننده موسیقی پاپ شامگاه چهارم فروردین در حالی برگزار شد که محور اصلی اولین اجراهای زنده وی در سال ۱۴۰۱ معطوف به ضبط ویدئوهای جدید با همراهی طرفدارانش بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ماشین مرا بران» بدهکار به سینما و ادبیات/ فیلمی پرحرف و الکن در بیان مضمون! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «ماشین مرا بران» فیلم زیاد از حد جدی گرفته شده ریوسوکه هاماگوچی که اقتباسی از رمان هاروکی موراکامی است در سال ۲۰۲۱ توانست جوایز معتبری چون بهترین فیلمنامه جشنواره کن و بهترین فیلم بین‌المللی گلدن گلاب را از آن خود کند.

علی ناصری/ «ماشین مرا بران» فیلم پر ادعایی است و در فیلمنامه از همان ابتدا با خلق کاراکترهایی متفاوت سعی دارد فیلم را حتی به قیمت کنار هم قرار گرفتن اتفاقات مکانیکی به سمتی هدایت کند که فیلمنامه‌نویس و کارگردان در ذهن دارد. در واقع فیلم «ماشین مرا بران» با کنار هم چیده شدن چند تصادف بی منطق اما با ناملموس جلوه دادن شخصیت‌ها سعی در فریب مخاطب دارد و با چنگ انداختن بر المان‌هایی چون استفاده از ماشینی قدیمی، چخوف و… سعی دارد فضایی نوستالژیک خلق کند و نوعی تضاد و پارادوکس بین محیطی که فیلم در آن روایت می‌شود و درونیات شخصیت اصلی ایجاد کند اما با وجود اینکه فیلمساز ایده مضمونی فوق‌العاده‌ای دشته و سعی دارد از حس و عاطفه برداشتی فیزیکی کند و آن را در مدیوم تصویر با نمایشنامه یا در واقع خلق اثر هنری از طریق حس نشان دهد؛ همه چیز به راحتی از دست رفته و «ماشین مرا بران» اثری به شدت الکن است.

چنین مفهومی که تنها با ایجاد تجربه مشترک بین مخاطب و کاراکتر فیلم می‌تواند القا شود با رفتارهای غیرمنطقی کاراکتر اصلی که شاید شخصیتی غیر قابل ملموس باشد به هدر رفته و فیلم را به اثری الکن و البته فریبنده تبدیل کرده است. فیلم هاماگوچی به معنای دقیق کلمه اثری شکست‌خورده است و زمان طولانی این اثر که خود نشانی از دست و پا زدن فیلمسازی کارنابلد برای بیان ایده مضمونی بزرگِ در ذهنش، دارد نتوانسته فیلم را نجات دهد و «ماشین مرا بران» از یک رمان یا یک اثر ادبی به یک فیلم تبدیل نشده است.

در بخش پایانی فیلم که مرحله روخوانی و رسیدن به اجرای نمایش است و قرار است گره ذهنی بزرگی برای شخصیت اصلی باز شود فیلمساز با استفاده از خاصیت هنر و حرفه بازیگری و نمایش سعی دارد از کاشته ابتدای فیلم خود که همان خلق اثر هنری در زمان برقراری رابطه جنسی است به توئیستی احساسی برسد اما در واقع به قدری فیلم در مسیر طی کرده ناتوان از تعریف و پرداخت شخصیت است و به قدری چیدمان اتفاقات غلط و بی‌منطق است که این سکانس هم نمی‌تواند توجه مخاطب خسته از پرحرفی‌های کاراکترها را به آنچه که در حال رخ دادن است، جلب کند. در واقع «ماشین مرا بران» فیلمی است که به سراغ مضمونی بی ربط به مدیوم سینما رفته و از آنجا که توان ایجاد راهی تازه در بیان مضمونی متفاوت را ندارد تنها به ابزاری چون دیالوگ و چند المان ساده اکتفا کرده و با ادعایی بزرگ بسیار فریبنده می‌تواند در عرصه جهانی موفق عمل کند.

اثر ادبی موراکامی در واقع نابودکننده و تنها نجات‌دهنده فیلم هاماگوچی است. از آنجا که هاماگوچی نتوانسته اثر ادبی را به فیلم تبدیل کند بیشترین ضربه را از نوشته موراکامی خورده اما گستردگی نگاه موراکامی در اثر ادبی‌اش باعث شده تا فیلم «ماشین مرا بران» در برخی مواقع تنها با ابزار دیالوگ صاحب نقاط عطفی لحظه‌ای دست پیدا کند. در واقع «ماشین مرا بران» در تعریف رابطه شکست‌خورده و در واقع بیمار کارگردان تئاتر و همسرش که مدام به او خیانت می‌کند موفق عمل کرده و رفتار نامعقول این کارگردان در زمان اطلاع از خیانت همسر با وجود اینکه تا پایان فیلم با توجه به احساس او نسبت به همسرش وصله‌ای ناجور به نظر می‌رسد اما در تعریفی که فیلم از خیانت می‌دهد و آن را دلیلی بر نفرت نمی‌داند در نهایت رفتار شخصیت اصلی تا حدی می‌تواند منطقی جلوه کند.

«ماشین مرا بران» جهانی نامنسجم دارد و همانطور که پیش‌تر اشاره شد نتوانسته از یک اثر ادبی به یک فیلم سینمایی تبدیل شود و در ناپختگی تمام فیلمساز تنهای به ابزار دیالوگ و همان المان‌های بی اثر در فضاسازی تکیه کرده و جهانی فریبنده خلق کرده که بسیاری فریب این اثر را خورده و همین دلیلی بر موفقیت آن است.

مشاهده خبر از سایت منبع