X

بایگانی فروردین 5, 1401

دفتر سینمایی

عسگرپور: اگر این جشنواره متعلق به دولت نبود، عکس‌العمل من حتما متفاوت می‌بود/خیلی نمی‌توانستم کاسه‌ داغ‌تر از آش باشم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدمهدی عسگرپور، دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در جریان تعطیلی این رویداد سینمایی، واکنشی متفاوت از آن‌چه در ماجرای تعطیلی خانه سینما از خود نشان‌داد، بروز داد. این واکنش او پرسش‌برانگیز است؛ این‌که چگونه این تفاوت ایجاد شده است؟

به گزارش سینماپرس، یکی از اتفاقات مهم سینما در سال ۱۴۰۰، تعطیلی جشنواره جهانی فیلم فجر بود. عسگرپور که دبیری این جشنواره را برعهده داشت، بعد از تعطیلی با توییتی به شکل خلاصه، نگاه خود را به این ماجرا بیان کرد و البته با فاصله در گفت‌وگوهایی به شرح آن‌چه در توییت نوشته بود، پرداخت.

در این‌جا پرسشی شکل می‌گیرد، این‌که چرا او در جریان تعطیلی خانه سینما چنان مقابل تصمیم‌گیرانِ تعطیلی خانه ایستاد و حالا در این مورد، به واکنشی محدود بسنده کرد.

او در پاسخ به این سوال می‌گوید: «اگر این جشنواره متعلق به دولت نبود، عکس‌العمل من حتما متفاوت می‌بود. جشنواره فیلم فجر مال دولت و وزارت ارشاد است. من خیلی نمی‌توانستم کاسه‌ داغ‌تر از آش باشم. این موقعیت نسبت به آن‌چه که من در خانه سینما داشتم، خیلی متفاوت است. در آن‌جا مسئولیت صنفی برعهده من بود. تعداد بسیار زیادی آدم به من رای داده بودند و در بیانیه دیگری دو سه هزار نفر از اعضاء آمدند و با امضای خود از من پشتیبانی کردند. من باید این را کاملاً در نظر می‌گرفتم. این‌جا اما مسئولیت من چیز دیگری است، باید از یک جشنواره دولتی محافظت می‌کردم. مثل این می‌ماند که شما در یک مجموعه بخشی را عهده‌داری می‌کنید و مقام بالاتری می‌گوید ما دیگر اصل این واحد را نمی‌خواهیم؛ اگر شما اصرار کنید این واحد باید وجود داشته باشد، اولین چیزی که در مناسبات امروز کشورمان ممکن است به ذهن بیاید این است که گویی شما منافعی دارید، در سینمای ما هم به مدد حضور پررنگ نشریات و عوامل زرد، راه هم که می‌روید همین را می‌گویند.»

او تاکید می‌کند: «تکرار می‌کنم، اگر واقعا این جشنواره مال دولت نبود، شما با عکس‌العمل دیگری از من مواجه می‌شدید.»

عسگرپور با اشاره به این‌که حاضر بوده و هست با مدعی‌ترین فرد دولت نسبت به اهمیت جشنواره، وارد مناظره شود، گفت: «البته در مورد این تعطیلی باید این را بگویم که اصل تعطیلی جشنواره در این دولت برایم قابل پیش‌بینی بود، اما به هیچ عنوان فکر نمی‌کردم به این شیوه عمل شود؛ فکر می‌کردم پیش‌زمینه‌هایی طی شود و با چیدمانی به این سمت بروند، اما خب در عمل دیدیم که بله می‌شود به این بی‌ریختی و بی‌سلیقگی هم کاری را انجام داد. تنها چیزی که درباره آن‌چه که اتفاق افتاد برایم مطرح شد و در عکس‌العملی که داشتم نمود پیدا کرد این بود که بگویم کسانی که تصمیم گرفتند، اطلاعات بسیار کمی دارند، اثبات این هم خیلی سخت نیست؛ با انجام دادن یک مناظره می‌توان این را نشان داد. نکته دوم این‌که کسانی که این تصمیم را اعلام کردند، بیشتر مجری اوامر بودند.»

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بر این باور است که جشنواره جهانی دوباره به همان شکل مستقل قبلی در آینده بازخواهد گشت و می‌گوید: «سینمای ایران زیست‌ بومی دارد که بخشی از آن در مبادلات بین‌المللی به مفهوم برگزاری این جشنواره است؛ نه این‌که من خودم فیلمم را بردارم و ببرم جایی و بفروشم یا در جشنواره‌ای شرکت کنم. منظورم مفهوم برگزاری فستیوال است که جای خالی آن حتما حس خواهد شد. سینمای ایران به میزان زیادی مورد توجه کشورهای دیگر است؛ ما در این منطقه می‌توانستیم بیشتر مورد توجه باشیم، و این مورد توجه قرار گرفتن با جشنواره‌ای که ملغمه‌ای از میهمانی و رقابت و منازعات داخلی و سوءمدیریت و دهان به دهان گذاشتن‌های وطنی باشد امکان‌پذیر نیست.»

*خبرآنلاین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جبلی: آدم یک‌جور احساس می‌کند که در اتاق شیشه‌ای، خانه شیشه‌ای، در کشور شیشه‌ای و در یک جامعه شیشه‌ای زندگی می‌کند: – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما می‌گوید روزانه ده‌ها هزار حمله به آن‌ها می‌شود؛ یا به صورت روباتیک یا از سوی شخصی که آن پشت نشسته و دارد تلاش می‌کند وارد سیستم‌ها شود. او تاکید می‌کند یعنی هزاران عملیات حمله سایبری در روز اتفاق می‌افتد.

به گزارش سینماپرس، ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ بود که خبر آمد زیرساخت تلوبیون (پلتفرم پخش زنده و آرشیو شبکه‌های سازمان صداوسیما) هک شده است، اتفاقی که چند روز پیش از آن، در هفتم بهمن برای شبکه یک سیما نیز رخ داده بود. حال پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با سالنامه «همشهری» در مورد علت این اتفاق چنین گفته است: «هنوز بررسی‌ها تکمیل نشده و خودمان هم از نتیجه قطعی کاملا باخبر نیستیم، چون نهادهای متخصص در کشور روی این موضوع کار می‌کنند، کما اینکه در هک سامانه‌های سوخت هم موضوع پیچیده‌ای اتفاق افتاد، آن‌جا هم دارد کار می‌شود، به هر حال ببینید، وب‌محور شدن زندگی بشر در جامعه امروز، آسیب‌پذیرترش کرده است. یعنی یک زمانی در خانه‌مان که می‌نشستیم، دیوار خانه ما مرز خانه ما بود. الان ما هیچ چیز شخصی و حریم شخصی برای خودمان، به خاطر وب‌محور شدن زندگی‌مان، نداریم. شما امکان دارد که بتوانید بدون واتساب زندگی کنید؟ الان سال ۱۴۰۰؟ نمی‌شود.»

او ادامه داد: «آدم یک‌جور احساس می‌کند که در اتاق شیشه‌ای، خانه شیشه‌ای، در کشور شیشه‌ای و در یک جامعه شیشه‌ای زندگی می‌کند. این تا زمانی که به زندگی شخصی مربوط می‌شود، بالاخره افراد اختیارات خودشان را دارند و بعضی‌ها می‌گویند برای این که من حریم خودم را حفظ کنم وارد هیچ شبکه اجتماعی‌ای نمی‌شوم، این یک استثناست. در جامعه ما، حداقل جامعه تحصیل‌کرده شهری نخبه که امکانات در اختیارشان هست، بالای ۹۶ درصد هستند که بالاخره به نحوی این فضا در اختیارشان است اما وقتی کار به دستگاه‌هایی مثل صداوسیما یا نهادهای دیگر می‌رسد، خیلی خطرناک می‌شود. این فقط یک واقعیت نیست، بلکه واقعیت خطرناکی است.»

رییس سازمان صداوسیما درباره سابقه روی‌دادن این اتفاق در تمام کشورهای دنیا گفت: «زمانی بود که برودکست ما از طریق نوار بود و کاغذ. نوار می‌بردیم در استودیو پلی می‌کردیم، از روی کاغذ هم گوینده می‌خواند. الان دیگر تیپلس و پیپرلس یعنی نه نواری وجود دارد و نه کاغذی. نوار از طریق فایل منتقل می‌شود از این نقطه به آن نقطه و متن هم باز به شکل فایل از این نقطه به آن نقطه منتقل می‌شود. یعنی ما الان فایل‌محور شده‌ایم. برودکست هستیم ولی برودکست ما به شدت فایل‌محور است و بر مبنای برودبند است. خب این خیلی آسیب را زیاد می‌کند. یعنی وقتی که تبدیل می‌شویم به مجموعه‌ای که از طریق سیستم‌های اینترانتی و اینترنتی باید پخش و تولید کنیم، امکان نفوذ و هک در ما خیلی زیاد می‌شود، کما این که در کشورهای پیشرفته دنیا هم بارها این‌ها مورد هجوم قرار گرفته‌اند و رخنه‌های امنیتی در آن‌ها به وجود آمده در مورد سرایت‌ها که الی‌ماشاء‌الله، روزی نیست که ده‌ها بلکه صدها و هزاران سایت مورد حمله قرار نگیرد. همه‌شان هم ممکن است انگیزه سیاسی نداشته باشند، خیلی‌ها انگیزه سوءاستفاده دارند، باج‌گیری یا چیزهای دیگر که در دنیا دارد اتفاق می‌افتد.»

جبلی درباره هک فایل‌ها گفت: «به خاطر همین یکی از پرمنفعت‌ترین بیزینس‌های دنیا، بیزینس‌های آنتی ویروس و فایروال و این چیزهاست که دارند تولید می‌کنند. ما هم از این آسیب مصون نیستیم و همیشه صداوسیما مراقبت داشته منتها هرچه جلوتر می‌رویم، هرچه فایل محورتر می‌شویم و لازمه‌اش هم هست، ما نمی‌توانیم در سیستم‌های قدیمی بمانیم روزبه‌روز به این سمت می‌رویم که فایل‌محورتر شویم برای جلوگیری از ورود به سیستم ارتباطی، هک فایل‌ها و بارگذاری فایل‌های مخرب، خیلی باید تلاش کنیم. ما هم علاوه بر این که تجهیزات‌مان در بعضی قسمت تجهیزات به‌روزی نیست و این یک زنگ خطر برای کشور و ماست. ما بارها این هشدار را داده‌ایم، وقتی می‌گوییم بودجه، متأسفانه دستگاه‌های مسئول فقط فکر می‌کنند که می‌خواهیم افزایش حقوق بدهیم، ما برای نگهداری، به‌روزرسانی و ارتقای سیستم‌هایمان نیاز به بودجه داریم. وقتی که ما یک سیستم را نتوانیم به‌روز کنیم، اصلا خود آن سیستم ویروس می‌شود، خودش اختلال می‌شود.»

او درباره تکرار این اتفاق گفت: «سیستم‌های امنیتی و ایمنی ما انصافا بد نیست در صداوسیما، پیشرفته است، شاید در روز ده‌ها هزار حمله به ما می‌شود، SOC هایی که داریم رصد می‌کند، بعضی‌ها به صورت رباتیک است و بعضی‌ها هم نه، شخصی پشت آن است و دارد تلاش می‌کند که وارد سیستم‌های ما شود. یعنی هزاران عملیات حمله در روز اتفاق می‌افتد. اتفاقی که افتاد یک اتفاق سازماندهی شده تخریبی و هدفمندی بود که توسط دشمن اتفاق افتاد. اطلاعات اولیه‌ای که داریم بسیار کار حساب شده‌ای بوده و با شناسایی بعضی از حفره‌هایی که یا به دلیل سخت‌افزار و یا به دلیل نرم‌افزار مغفول مانده بود، توانسته بودند از آن مسیر وارد شوند و در واقع آن فایل نامربوط را روی پلی لیست ما بارگذاری کنند و پلی لیست ما هم آن را پخش کرد. دستگاه‌ها و سیستم‌هایی داشتیم که باز سیستم ایمنی‌شان بالاتر بوده و آن فایل را نامربوط تشخیص داده و پخش نکرده، اما بعضی از جاها و بعضی از شبکه‌هایمان مثل شبکه یک یا یکی از شبکه‌های دیگر، چند ثانیه از آن را پخش کردند. باید تلاش کنیم و واقعا داریم این کار را می‌کنیم که از این اتفاقی که افتاده به عنوان یک فرصت استفاده کنیم یعنی بفهمیم و متوجه شویم که نقاط آسیب‌پذیرمان کجاست، نه تنها آن نقاط را سد کنیم و پوشش دهیم بلکه سیستم‌هایی را هم که می‌تواند باعث ایجاد این نفوذها و منفذها شود جلویش را بگیریم و تغییر دهیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قانون «نظام سینمایی» باید شکل بگیرد/ یکسان‌سازی قراردادها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

پویان کفیلی رییس انجمن دستیاران فیلمبردار سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سینمای ایران در لایه‌های مختلف نیازهای متفاوتی دارد، گفت: اگر بخواهم به نیازهای سینمای ایران، نگاه صنفی داشته باشم باید به چند مورد اشاره کنم که یکی از آنها بحث قراردادها است، درواقع پیش از هر چیز باید قراردادهای اهالی سینما و تلویزیون و تیزر در مشاغل یکسان، هم شکل و همسان شود.

وی ادامه داد: شکل‌گیری قانون نظام سینمایی (صنعت فیلم) و شفاف سازی درباره چگونگی بودجه بندی و تخصیص آن در صنعت فیلم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

این فعال صنفی سینما تاکید کرد: یکی دیگر از مواردی که باید در سینما شفاف و مشخص شود، روابط تهیه کننده به عنوان کارفرما با شاغلان یا همان کارگران-کارگزاران هر پروژه و میزان مسئولیت طرفین نسبت به یکدیگر است.

کفیلی در پایان گفت: با توجه به امکان شکل‌گیری نظام صنعت فیلم، تعهدات دولت و کارفرمایان نسبت به اهالی فیلم و سینما درباره بیمه بیکاری، از کار افتادگی، بیمه درمان، سنوات، افزایش میزان پرداخت حق بیمه و غیره به سرانجام رسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خوشنام‌ها در آغاز قرن جدید سوارکاری را تجربه می‌کنند


سریال «خوشنام» ویژه‌ی ماه مبارک رمضان از شبکه یک، روز‌های پایانی تصویربرداری را پشت سر می‌گذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم / تیزر فیلم سینمایی «شادروان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : تیزر فیلم سینمایی «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی و تهیه کنندگی عباس نادران و با بازی سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی و بهرنگ علوی، با هنرمندی رویا تیموریان و با حضور رضا رویگری و بهرام ابراهیمی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ سینما در سالی که گذشت-۵


سینماپرس : سال ۱۴۰۰ با همه اتفاقات متفاوت خود به پایان رسید. در گزارش های پیش‌رو همه این اتفاقات را در قالب گزارش تصویری برای مخاطبان مرور خواهیم کرد. سینمای ایران نیز در این سال با فراز و نشیب، تلخی و شیرینی، حواشی و اخبار مختلف روبرو بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صنایع دستی عیدی بدهید!


معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، طی کمپینی با عنوان «صنایع‌دستی، عیدی نوروز ۱۴۰۱» مردم را تشویق کرد تا در نوروز امسال به هم صنایع‌دستی عیدی بدهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی‌های کمتر دیده‌شده «موندریان»


«پیت موندریان» نقاش نامدار هلند، بیشتر برای خلق نقاشی‌های کاملا انتزاعی با ویژگی‌های بسیار ساده شهرت دارد. اما در کارنامه این هنرمند آثاری به چشم می‌خورند که با ذهنیتی که از آثار او داریم چندان مطابقت ندارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داستان اجرانشدن یک موسیقی لری و حواشی آن


در آستانه شروع سال ۱۴۰۱ برنامه عصر جدید از همه طوایف و اقوام ایران زمین دعوت کرد تا هنگام تحویل سال در این برنامه حضور داشته باشند و از استان کهگیلویه و بویراحمد هم شهریار کریمی به این برنامه دعوت شده بود تا در بخشی از این برنامه که کنداکتور آن بسته شده بود، اقدام به اجرای موسیقی لری کند، اما در نهایت زمان اجرا به این خواننده داده نشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شکوه وطن» را با صدای حسام الدین سراج بشنوید/ گذر از روزهای سخت


آلبوم «شکوه وطن» به خوانندگی حسام الدین سراج خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی با همراهی گروه موسیقی «بیدل» در ژانر موسیقی ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع