X

بایگانی فروردین 7, 1401

دفتر سینمایی

انتقاد محمدحسین مهدویان از «خندوانه»/ «مرد بازنده» حذف شد! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم «مرد بازنده»، محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم سینمایی «مرد بازنده» که در نوروز ۱۴۰۱ در سینماها به نمایش درآمده است، در واکنش به پخش رایگان فیلم قبلی‌اش «درخت گردو» همزمان با اکران فیلم جدیدش در پلتفرم تلوبیون پلاس و سانسور نام «مرد بازنده» از گفتگوی نوروزی خود با رامبد جوان در برنامه «خندوانه» انتقاد کرد.

مهدویان که پیش از این از تعلق گرفتن تعداد انگشت‌شمار تیزر تلویزیونی آن هم در شبکه‌های شما، آموزش و ورزش به فیلم «مرد بازنده» انتقاد کرده بود، در متن یادداشت انتقادی خود در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت: «به فیلم جدیدم که در حال اکران است تیزر نمی‌دهند. در برنامه خندوانه، تک‌تک کلمات مرتبط با فیلم جدیدم را قبل از پخش حذف می‌کنند. در آخر هم فیلم قبلی من را در پلتفرم‌شان رایگان پخش و برای‌اش حسابی تبلیغ می‌کنند. بسیار بی‌موقع، وسط تعطیلات نوروز، درست زمانی که فیلم جدیدم روی پرده است‌. این‌ها را کنار بدگویی‌ها و اسپویل عمدی داستان فیلم در زمان جشنواره بگذارید. یعنی همه چیز اتفاقی است؟

فیلم‌های روی پرده را زمین می‌زنند و همان فیلم‌ها را وقتی در رسانه‌های خودشان پخش می‌شود، عزیز می‌دارند. آن‌ها با سینما دشمنی می‌کنند اما شما دوستی کنید. شما حواس‌تان پرت این چیزها نشود. فیلم «مرد بازنده» را در سینما ببینید. این همان فیلمی است که نمی‌خواهند تماشایش کنید.»

گفتنی است «مرد بازنده» هفتمین ساخته سینمایی محمدحسین مهدویان به تهیه‌کنندگی امیر بنان و کامران حجازی درام پرتعلیق کارآگاهی با بازی محوری جواد عزتی است که در پی حل معمای قتلی رازآلود، وارد پرونده‌ای پیچیده می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«موقعیت مهدی» سینماست/ ویژگی مهم توجه به خانواده – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر گودرزی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران طی یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد، به بررسی فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر پرداخت.

در یادداشت گودرزی چنین آمده است:

«فیلم «موقعیت مهدی» اولین ساخته بلند سینمایی هادی حجازی‌فر سعی دارد موقعیت مهدی را بیشتر از خود مهدی باکری به ما نشان دهد. موقعیت های مهم و دراماتیکی که اساس و کلیت فیلم را شکل داده اند؛ موقعیت مهدی در ساحت خانواده، موقعیت مهدی در امر ازدواج، موقعیت مهدی درجنگ، موقعیت مهدی در شرایط بحرانی و …

فیلم در مجموع روایتی درست، جذاب و پر از حس و حال و صمیمی از زندگی شهید باکری است.

«موقعیت مهدی» سینماست با تمام مختصاتش و به همین دلیل حس دارد، حماسه و عشق می آفریند، لبخند و اشک از تو می‌گیرد و روایتی متفاوت و بدور از شعار، بزرگ نمایی و مقدس نمایی فرا روی مخاطب قرار می دهد. توجه به کانون خانواده مهم‌ترین ویژگی فیلم است و چقدر شخصیت همسر باکری پرداخت درست و جذابی دارد و ژیلا شاهی چقدر با استفاده درست و استادانه از نگاه و لحن، هنرمندانه آن را ایفا کرده است.

کاراکترها، شخصیت دارند، زیاده گویی نمی کنند و شناسنامه دارند و برای همین به دل می نشینند و اثرگذارند. از بهترین لحظاتِ فیلم سکانس بعد از مراسم ازدواج و خوردن نخستین شامِ متأهلی است که ناگهان برق می‌رود. مهدی برمی‌خیزد تا زودتر برود. همسرش چراغ‌نفتی‌ را روشن می‌کند تا با آن مهدی را تا جلوی در همراهی کند و چراغ راه مهدی می شود.از همان ابتدا هم تلنگر زده می شود که مهدی روشنایی فیلم است و وقتی او عزم رفتن می کند برق می رود گویا او با رفتن خود روشنایی را هم می برد.

فیلم ضرباهنگ درونی و درست دارد و شخصیت ها مرحله مرحله و در روند دراماتیک قصه پخته می شوند و به تکامل می رسند.

نوع نزدیک شدن دوربین به شخصیت ها هم پر از مفهوم و نشانه است.

جلوه های ویژه بر خلاف فیلم های جنگی دیگر که آزاردهنده است، اینجا کارکردی درست، به جا و به اندازه دارد و در جهت تاثیرگذاری فیلم با اقتدار قد علم می کند.

فیلم زیاده گویی نمی کند. شخصیت هایش ملموس و قابل باورند و چقدر زبان ترکی به کمک فیلم آمده و فضای فیلم را جذاب تر و صمیمی تر و پر حس ‌حال تر کرده و چقدر ترکیب مستند داستانی به تاثیر گذاری فیلم یاری رسانده است.

فیلم آگاهانه و درست از پوسته ظاهری جنگ گذر کرده و به بطن وجودی انسان و ساحت مقدس خانواده نفوذ کرده است و نه اغراق می کند و نه به ورطه شعار می افتد.
سکانس گفتگوی مهدی باکری و همسرش در جاده هم بی نظیر است. پر از حس و حال و فضایی درست و بکر و هنرمندانه.

«موقعیت مهدی» از شهادت حمید و مهدی باکری در حد و استاندارد خودش در روند دراماتیک اثر استفاده می کند و سعی ندارد با حرکات اسلوموشن و نزدیک شدن مدام دوربین به چهره و… فضایی دیگرگونه را برای خود رقم بزند. کارگردان در این سکانس ها آنقدر هوشمندانه و درست عمل می کند که تاثیر دوچندانی را روی مخاطب می گذارد و معصومیت و مظلومیت آنان را در بهترین حالت ممکن به تصویر می کشد.

دوربین، گریم، لوکیشن ها و طراحی صحنه و همه چون یک شخصیت در روند حساب‌شده و دراماتیک اثر حضوری ارزنده و قابل تقدیر دارند.

فیلم و فیلمنامه از همان اپیزود اول بر پایه جزییات جلو می رود اپیزود اول ماجرای آشنایی مهدی باکری با صفیه مدرس، و خواستگاری اوست.

شیوه نشستن، خجالت کشیدن هر دو، این پا و آن پا شدن مهدی، خجالت کشیدن های هر دو در نگاهها و استفاده از کلمات و دیالوگ‌هایی که مخصوصا موقع خوردن چای خواستگاری رد و بدل می شود درخشان و کم نظیر است. در عین سادگی این سکانس، حس و حال فیلم به خوبی به مخاطب منتقل می شود و توجه و تاکید روی همین جزئیات است که خصوصیات و ریزه کاری های کاراکترها نمود دیگری پیدا می کند.

انفجار و موقعیت های ناب جنگی بیشتر در موقعیت های آرام و عاطفی شکل می‌گیرد. انفجارهایی که با سکانس های ناب و پر از حس و حال و عشق در وجود مخاطب یکی یکی منفجر می شود و بی تابی اش را برای همذات پنداری با فیلم دوچندان می کند.انفجارهایی پیاپی و باورپذیر از نقش ها و موقعیت ها و فیلم تا جایی پیش می رود مه مهدی باکری در موقعیت جان و روحمان می نشیند.

عدالت در عریان ترین شکلش در فیلم به تصویر کشیده می شود. مهدی باکری دستور می دهد پیکر برادر شهیدش زمانی به عقب منتقل شود که انتقال پیکرهای دیگر شهدا به عقب انجام شده باشد ،حال آن که به این عدالت چقدر در جامعه ما از سوی کسانی که صاحب پست و مقام هستند توجه می شود؟! نسبت مسوولان امروز با شهدای دیروز چگونه و چقدر است؟

«موقعیت مهدی» پر از حس زندگی و ابعاد انسانی و عاشقانه و زمینی مهدی باکری است و بدون تردید یکی از بهترین فیلمهای سینمای ایران است.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاح نمایشگاه نقاشی سیمین قرقچیان در گالری «ملت»


نمایشگاه نقاشی انفرادی سیمین قرقچیان با عنوان «VERTCHY» از دوشنبه هشتم فروردین ماه ۱۴۰۱ در گالری پردیس ملت برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران آنلاین مجموعه فیلم کوتاه «دلکو» ادامه دارد/ ثبت یک رکورد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، مجموعه فیلم کوتاه «دلکو» به نویسندگی آرمین ترابی و مصطفی آزاد و کارگردانی مصطفی آزاد به مدت ده روز از تاریخ ۳ فروردین بر روی سایت ودیو اکران آنلاین شده است.

پویان صدقی، مدیر ودیو در همین زمینه توضیح داد: مجموعه فیلم کوتاه «دلکو» طی ۷۲ ساعت، به رکورد ۱.۵ میلیون دقیقه تماشا رسیده است که در قالب فیلم کوتاه بی‌نظیر است و پرفروش‌ترین فیلم کوتاه در قالب اکران‌های آنلاین تا به امروز است. این مجموعه که در ژانر کمدی ساخته شده است و با ساختار دیگر فیلم کوتاه‌های عرضه شده متفاوت است در کنار چند مجموعه فیلم اختصاصی و پک ارائه شده توسط انجمن سینمای جوانان ایران عرضه شده است که استقبال از همگی آن‌ها قابل قبول بوده است.

در خلاصه داستان «دلکو» آمده است: «ایمان بعد از فوت پدر بزرگش به دنبال فرصتی است که در مورد علاقه‌اش با دختر عمه خود صحبت کند که زلزله چهار ریشتری در مشهد او را وارد ماجرای عجیبی می‌کند.»

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وبسایت ودیو و تهیه بلیط این فیلم را تماشا کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ سینما در سالی که گذشت-۷


سینماپرس : سال ۱۴۰۰ با همه اتفاقات متفاوت خود به پایان رسید. در گزارش های پیش‌رو همه این اتفاقات را در قالب گزارش تصویری برای مخاطبان مرور خواهیم کرد. سینمای ایران نیز در این سال با فراز و نشیب، تلخی و شیرینی، حواشی و اخبار مختلف روبرو بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حکم دبیری «سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» برای «مدیرعامل انجمن سینمای جوانان» صادر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طی حکمی از سوی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار به‌عنوان دبیر سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شد.

به گزارش سینماپرس، طی حکمی از سوی رییس سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار مدیرعامل و رییس هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان دبیر دوره سی و نهم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منصوب شد.

در متن حکم محمد خزاعی آمده است: «نظر به تجربه، دانش، تعهد و شایستگی شما به موجب این حکم به‌عنوان دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره منصوب می‌شوید.

جشنواره فیلم کوتاه تهران- قدیمی‌ترین جشنواره خاورمیانه و معتبرترین جشنواره آسیا در عرصه فیلم کوتاه و از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی کشور، بستری مناسب برای شناسایی و رویش استعدادهای جدید، ظرفیتی مغتنم برای کمک به روند بازسازی، جوان‌سازی و تحول انقلابی ساختار سینمایی کشور است. بازنگری در ساختار شکلی و محتوایی جشنواره‌های سینمای جوان و فیلم کوتاه تهران از جمله اهداف مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتظار می‌رود با بهره‌گیری از نیروهای متعهد و متخصص در ارتقای سینمای آینده کشور، موفق و مؤید باشید. توفیق شما را از خداوند متعال خواستارم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تجلیل از پرستاران با نصب تابلوهای خوشنویسی در بیمارستان‌ها


تابلوهای خوشنویسی آلبوم «سلام بر سپیدبالان پرستار» به همت سازمان نظام پرستاری در شماری از بیمارستان‌های کشور نصب شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهدی آذرپندار دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، طی حکمی از سوی رییس سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار مدیرعامل و رییس هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان دبیر دوره سی و نهم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منصوب شد.

در متن حکم محمد خزاعی آمده است: «نظر به تجربه، دانش، تعهد و شایستگی شما به موجب این حکم به‌عنوان دبیر سی‌و‎نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره منصوب می‌شوید.

جشنواره فیلم کوتاه تهران- قدیمی‌ترین جشنواره خاورمیانه و معتبرترین جشنواره آسیا در عرصه فیلم کوتاه و از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی کشور، بستری مناسب برای شناسایی و رویش استعدادهای جدید، ظرفیتی مغتنم برای کمک به روند بازسازی، جوان‌سازی و تحول انقلابی ساختار سینمایی کشور است. بازنگری در ساختار شکلی و محتوایی جشنواره‌های سینمای جوان و فیلم کوتاه تهران از جمله اهداف مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتظار می‌رود با بهره‌گیری از نیروهای متعهد و متخصص در ارتقای سینمای آینده کشور، موفق و مؤید باشید. توفیق شما را از خداوند متعال خواستارم.»

مهدی آذرپندار متولد ۱۳۶۸ و فارغ التحصیل دانشگاه علم و صنعت است. وی فعالیت‌هایی همچون مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه (۹۷ تا ۱۴۰۰)، عضو شورای عالی نمایش سیما (۹۸ تا ۹۹ و ۸۹ تا ۹۱)، قائم مقام خانه تولیدات جوان صداوسیما (۹۶-۹۷)، مدیر مرکز آفرینش‌های هنری سازمان بسیج مستضعفین (سال ۹۶)، داوری در جشنواره‌های مقاومت، ایثار و عمار و فعالیت در رسانه‌های مختلف به عنوان منتقد، دبیر و عضو هیئت تحریریه را در کارنامه خود دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاموشی پیش از موعد چراغ‌های اکسپو دوبی


چراغ‌های هر اکسپوی جهانی در انتهای تاریخ برپایی آن، رأس ساعت صفر خاموش می‌شود تا پایان ۶ ماه گردهمایی ۲۰۰ ملت مختلف اعلام شود؛ این اتفاق اما برای اکسپوی دوبی چند روز مانده به انتهای آن و به احترام زمین نیز تجربه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظری: برای جستجو و تماشای زندگی واقعی، به سوی تئاتر می‌رویم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی پیامی را صادر کرد.

به گزارش سینماپرس، همزمان با فرا رسیدن هفتم فروردین روز ملی هنرهای نمایشی متن پیام کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت این رویداد ملی منتشر شد.

در متن کاظم نظری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی آمده است:

«به نام خداوند جان و خرد

روز ملی هنرهای نمایشی، روز یادآوری جایگاه بی‌نظیر و توانمندی‌های این هنر در زندگی است؛ چرا که زندگی، علاوه بر نیاز ِ زیستن، بازتاب اندیشه‌ها، ارزش‌ها، باورها و عادات ِ هر کدام از ماست که بنابر ضرورت‌های اجتماعی، اغلب در تلاشیم که برای مقبولیت خویش، پسند دیگران را در صحنه‌های تعامل با همدیگر از خود نشان دهیم و از این روی، صحنه تئاتر، نمایش ِ «هست ها» و آن بخشی از افکار و رفتاری است که سعی در پنهان داشتن آن داریم.

پس برای جستجو و تماشای زندگی واقعی، به سوی تئاتر می‌رویم و برای اصلاح ِ واقعیت های روایت شده نیز، به روی دیگر ِسکّه همین هنر رفته و «بایدها» را نمایش می دهیم تا هم نقد ِبیدار کننده داشته باشیم و هم یادآوری‌هایِ تعالی بخش را به صحنه بیاوریم و این نمایش دقیق، زیبا و توانمند ِواقعیت و حقیقت، کارکرد بی بدیل این هنر شگفت و شریف است و بدین جهت، روز ملی هنرهای نمایشی، یاد کرد ِ این ۲ ویژگی انسان‌ساز ِصحنه است.

بر این پایه، اگر پیامبران الهی همگی و هر یک به زبانی و شیوه‌ای، دعوت کننده به اندیشه و عمل صالح، خیر عمومی و رستگاری در سایه صلح و مهربانی بوده‌اند؛ شایسته است که پیام آوران ِصحنه نیز در سراسر دنیا، درجهت‌دهی به هنر خویش و نگاه دقیق به آورده خود بر صحنه هم، چنین باشند و از رنج انسان معاصر بگویند و شان و زیبایی و هویّتی که از روابط آدمیان، گریخته است و گمشده و نیاز بزرگی که نامش «ایمان» است!

روز ملی هنرهای نمایشی، روز تلاش برای یادآوری این بیان و ایمان، و تجدید پیمان با انسانیت است در تمامی گیتی.

بی تردید چنین یاد کرد و کارکردی، این روز را جهانی و تاثیرگذار خواهد کرد و امید که این چنین باد!»

مشاهده خبر از سایت منبع