X

بایگانی فروردین 10, 1401

سریال‌های رمضانی تلویزیون مشخص شد


چهار سریال از شبکه‌های سیما، در رمضان ۱۴۰۱ پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش فصل جدید سوره همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان


فصل جدید سوره همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسلاملو: مدیر سینمایی نباید دنبال ظاهرگرایی و ارائه بیلان و آمار و ارقام باشد/ مدیران آماری و تزئین کار به درد سینما نمی خورند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما همزمان با نوروز ۱۴۰۱ در خصوص راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم گفت: مدیر سینمایی نباید دنبال ظاهرگرایی و ارائه بیلان و آمار و ارقام باشد؛ مدیر سینمایی باید در پی ایجاد تحول در هنرهفتم برای رسیدن به سینمای تراز انقلاب اسلامی باشد اما متأسفانه این دغدغه مدیران نیست و همواره ما شاهدیم که بیشتر مدیران در پی ظاهرگرایی هستند و فریب پست و میز و سمت و منشی و ماشین و راننده و… را می خورند که در اختیار آن ها قرار گرفته است.

کارگردان فیلم های سینمایی «شهابی از جنس نور» و «باغ سید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مطرح کردن این سوأل که اگر ما به جای مدیران سینمایی بودیم چه می کردیم پرسشی به درد بخور و عام المنفعه است و بی شک مسئولان باید از این نظرات بهره خوب ببرند.

وی ادامه داد: اگر من نوعی رئیس سازمان سینمایی بودم استراتژی و مانیفست کارم را می دانستم چرا که باور داشتم مدافع انقلاب اسلامی هستم و انقلاب اسلامی است که مرا سر کار آورده؛ این باور را داشتم که انقلاب رخ داده و دگرگونی حاصل شده و تاریخ با فراز و نشیب طی شده و باید در فرهنگ و هنر کشور تحول اساسی ایجاد شود.

این سینماگر سپس با بیان اینکه انتخاب مدیران میانی در سینما بسیار مهم تر از مدیر ارشد است گفت: مدیران میانی بسیار مهم هستند و وقتی یک مدیر بالادستی آن ها را انتخاب می کند باید به این نتیجه برسد که آیا این ها اهل عمل هستند یا دنبال آمار و ظاهرسازی اند؟

اسلاملو خاطرنشان کرد: در این چند سال بدون استثنا دوستانی که در پست های مدیریتی دیدیم با اینکه هم قوی داشتند و هم ضعیف اما اغلب دنبال این بودند با نوعی ظرافت رفرمیستی عمل کنند! نه اینکه سمبل کاری کنند اما محافظه کار بودند و تغییرات بنیادی ایجاد نکردند و دوست داشتند ویترینی که دارند را تزئین کرده و آمار و ارقام را جلوه دهند.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد تغییرات بنیادین در سینما نیاز به شهامت دارد اظهار داشت: مدیر خوب مدیری است که دست به خطر بزند و از هیچ چیز هراس نداشته باشد. مدیر خوب مدیری است که بداند باید در سینما تحول ایجاد کرده و کمک کند تا ریل و جاده سینما به سمت مقصد اصلی اش یعنی مقصد انقلاب پیش برود.

این کارگردان سینما تصریح کرد: مدیران آماری و تزئین کار که روابط عمومی قوی دارند و تند تند حرف می زنند به درد سینما نمی خورند! این مدیران ظاهرسازند! یک مدیر خوب مدیری است که بهره گیری از نظرات نخبگان انقلابی اتاق فکر تشکیل دهد و در پی برنامه ریزی مناسب در سینما باشد. مدیر باید متفکر و اندیشمند باشد و بتواند هنرهفتم را به سمت آنچه ایده آل انقلاب اسلامی است هدایت کند.

اسلاملو در پایان این گفتگو افزود: مدیر خوب مدیری است که مرکز گسترش سینمای انقلاب اسلامی را تشکیل دهد، دلسوزان انقلاب را دور هم جمع کند و با برنامه ریزی و تخصیص بودجه مکفی سینمای انقلاب را احیاء کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خط و نشان سینمای چین برای هالیوود/ ۳ فیلم چینی در بین ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۱ – اخبار سینمای ایران و جهان

علی ناصری/ در این گزارش سعی شده مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت را مرور کنیم. بخش دوم این گزاش پیش روی شماست.

***************************

سال ۲۰۲۱ هم همانند سال ۲۰۲۰ سینمای جهان تحت تأثیر شیوع کرونا بود و به واسطه همین وضعیت پلتفرم‌ های اینترنتی بیش از پیش توانستند قدرت نمایی کنند اما وضعیت سینما نسبت به سال ۲۰۲۰ بهتر شد و برخی فیلم‌ ها توانستند فروش قابل توجهی داشته باشند که از این حیث این اتفاق می‌تواند یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۲۰۲۱ سینما بود.

در سال ۲۰۲۱ تنها فیلمی که توانست فروش جهانی خود را به بیش از یک میلیارد دلار برساند فیلم سینمایی «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» به کارگردانی جان واتس بود. این فیلم با فروش ۷۶۴,۶۵۵,۶۸۶ دلاری در آمریکا و ۱,۰۴۷,۰۰۰,۰۰۰ دلار در دیگر کشورهای دنیا توانست فروش کلی خود را به ۱,۸۱۱,۶۵۵,۶۸۶ دلار برساند و به عنوان پر فروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۱ شناخته شود.

نکته جالب توجه دیگر درباره لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ قرار گرفتن نام فیلمی چینی در رتبه دوم است. فیلم سینمایی «نبرد در دریاچه چانگ‌چین» که توانست با فروش ۹۰۲,۵۴۰,۹۳۵ دلاری نه تنها دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۱ در جهان شد که توانست به پرفروش‌ترین فیلم سینمایی تاریخ چین تبدیل شود. موفقیت «نبرد در دریاچه چانگ‌چین» نشان می‌دهد که چین در اقتصاد سینما نیز آماده رقابت با آمریکا است. هر چند که شاید در یک نگاه کلی به جدول فروش فیلم‌های سال ۲۰۲۱ آثار غیر هالیوودی در اقلیت مطلق باشند اما این فروش خارق‌العاده می‌تواند پیام مهمی برای سینما هالیوود داشته باشد.

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که «نبرد در دریاچه چانگ‌چین» پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای چین است و با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده است که بسیاری از منتقدان این فیلم را اثری پروپاگاندا برای تبلیغ حزب کمونیست چین دانسته‌ اند.

در کنار موفقیت «نبرد در دریاچه چانگ‌چین» موفقیت فیلم سینمایی «سلام مامان» که آن هم اثری از سینمای چین است نشان می‌دهد که موفقیت سینمای چین در گیشه جهانی به هیچ‌وجه یک اتفاق نیست. فیلم کمدی «سلام مامان» به کارگردانی جیا لینگ توانست با ۸۲۲,۰۰۹,۷۶۴ دلار فروش در گیشه جهانی به سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۱ تبدیل شود. «سلام مامان» علاوه بر این توانست دومین فیلم پرفروش غیر زبان انگلیسی تاریخ سینما و پرفروش‌ترین فیلمی شود که به کارگردانی یک زن ساخته شده است.

«زمانی برای مردن نیست» فیلمی جدید از سری «جیمز باند» با فروش ۷۷۴,۱۵۳,۰۰۷ دلاری توانست به چهارمین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۱ تبدیل شود. این فیلم سینمایی ۱۶۰,۸۹۱,۰۰۷ دلار در آمریکا و ۶۱۳,۲۶۲,۰۰۰ دلار در دیگر کشورهای دنیا فروش داشته است. پس از «زمانی برای مردن نیست» فیلم سینمایی «سریع و خشن ۹» در جایگاه پنجم جدول فروش سال ۲۰۲۱ جا خوش کرده است. این فیلم به طور کل توانسته ۷۲۶,۲۲۹,۵۰۱ دلار فروش در دنیا داشته باشد.

رتبه ششم جدول فروش فیلم‌های سال ۲۰۲۱ را هم یک فیلم سینمایی چینی اشغال کرده است. فیلم سینمایی «کارآگاه محله چینی‌ها ۳» در سال ۲۰۲۱ توانست با فروش ۶۸۶,۲۵۷,۵۶۳ دلار ششمین فیلم پرفروش سال باشد. نکته جالب توجه درباره «کارآگاه محله چینی‌ها ۳» این است که این فیلم در سال ۲۰۲۰ ساخته شده که به دلیل شیوع ویروس کرونا اکران آن به سال ۲۰۲۱ موکول شده است.

رتبه هفتم جدول فروش فیلم‌های سال ۲۰۲۱ به فیلم ترسناک «ونوم: بگذار کارنیج بیاید» تعلق دارد. این فیلم سینمایی که قسمت دوم فیلم ترسناک «ونوم» به حساب می‌آید توانست ۵۰۲,۰۵۰,۳۶۶ دلار فروش داشته باشد که ۱۱۰ میلیون دلار هزینه ساخت آن بوده است. رتبه هستم نیز متعلق به فیلم «گودزیلا در برابر کونگ» است که توانست با فروش ۴۶۸,۲۱۶,۰۹۴ دلاری این رتبه را به دست بیاورد.

«شانگ چی و افسانه ده حلقه» با وجود اینکه اثری از کشور استرلیا به حساب می‌آید یکی از جدیدترین فیلم‌های کمیک بوکی است و در این اثر هم رد پای سینمای چین را به وضوح می‌توان دید. فیلم «شانگ چی و افسانه ده حلقه» ۴۳۲,۲۴۳,۲۹۲ فروش داشته است.

دهمین فیلم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ متعلق به فیلم سینمایی «جاودانه‌ها» به کارگردانی کلوئی ژائو کارگردان چینی برنده جایزه اسکار است که توانست در سال ۲۰۲۰ با فیلم تحسین‌شده خانه‌ به دوش‌ها این جایزه را به دست بیاورد.

در بین ۱۰ فیلم سینمایی پرفروش سال ۲۰۲۱ نام ۳ فیلم چینی به چشم می‌خورد که توانسته‌اند به طور مجموع بیش از ۲ میلیارد دلار فروش داشته باشند. در بین فیلم‌های پرفروش هالیوودی نکته حائز اهمیت پر رنگ بودن مجموعه‌های سینمایی است. این حجم از فیلم‌های مجموعه‌ای که در قسمت‌های قبل توانسته‌اند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و در نتیجه فروش بالا برایشان تضمین شده است می‌تواند خطر کمبود ایده پرفروش در هالیوود را هم نشان دهد. این ضعف و قدرت گرفتن سینمای چین در گیشه نشان می‌دهد که این کشور علاوه بر زمینه‌های مختلف رقیبی جدی برای اقتصاد سینما با آمریکا است.

ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استقبال بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر در سینماها از «موقعیت مهدی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ساخته «هادی حجازی‌فر» با استقبال بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر در سینماها و شهرهای فاقد سینما از فروش ۵ میلیارد تومانی عبور کرد.

به گزارش سینماپرس، با شروع تعطیلات نوروزی، فروش فیلم‌های سینمایی جهش چشمگیری داشته‌ و اکثر سینماهای مدرن تمام ظرفیت سالن‌ها را به کار گرفته‌اند تا بتوانند پاسخگوی استقبال مردم باشند.

در این بین فیلم‌های سینمایی «موقعیت مهدی»، «سگ‌بند» و «شادروان» گوی سبقت را از سایر فیلم‌های سینمای ایران ربوده و فروشی میلیاردی داشته‌اند. فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ساخته «هادی حجازی‌فر» در ادامه موفقیت خود در گیشه، با استقبال بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر در سینماها و شهرهای فاقد سینما از فروش ۵ میلیارد تومانی عبور کرد.

«موقعیت مهدی» بهترین فیلم جشنواره سینمایی فجر، دیروز نیز با فروش ۷۰۰ میلیون تومانی رکورد فروش روزانه خود را شکست.

پس از سال‌ها، اکران فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» و استقبال چشمگیر مردم از آن، نشان داد که همچنان مردم کشورمان دوستدار قهرمانان سرزمینشان هستند، همان قهرمانانی که برای دفاع از همین مردم جانشان که بزرگترین سرمایه زندگی هر کسی است، فدا کردند.

سال‌هاست که مطالب مختلفی در رسانه‌های کشور منتشر می‌شود و به این موضوع می‌پردازند که «مردم ایران دیگر علاقه‌مند به سینمای دفاع مقدس نیستند»، اما استقبال چشمگیر تماشاگران از فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» پیام‌آور این موضوع است که مردم ایران اتفاقاً علاقه‌مند به تماشای داستان زندگی قهرمانانی از جنس خودشان و سرزمینشان هستند.

جذابیت داستان یکی از بزرگترین ویژگی‌های فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» است و این امر حتی در پیام مقام معظم رهبری که چند روز قبل به تماشای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» نشستند، به چشم می‌خورد. ایشان فرمودند «این فیلم از آن فیلم‌هایی است که آدم دوست دارد تا تمام شد بازهم دوباره آن را ببیند».

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جناب عالی» اولین سریال اختصاصی تلوبیون پلاس شد


مجموعه طنز «جناب عالی همزمان با ماه رمضان بصورت اختصاصی از سامانه تلوبیون پلاس پخش می‌‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از انتقاد نسبت به فقدان مضامین سالم در سینمای اجتماعی و کمدی تا بررسی نقش مقاومت اسلامی در سینما و تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل زمستان سال ۱۴۰۰ مربوط به مسائل و موضوعاتی همچون: انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر، نظارت؛ حلقه مفقوده سینمای ایران، نقش مقاومت اسلامی در سینما و تلویزیون، مطالبه سینماگران برای نمایش فیلم های خارج از مسابقه، فقدان مضامین سالم در سینمای اجتماعی و کمدی، کم کاری دستگاه های فرهنگی در برابر تحریفات دشمن، انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر، انبوه فیلم های پشت اکران؛ چالش ها و راهکارها، جشنواره چهلم فیلم فجر از منظر اهالی سینما و… بود.

همزمان با نوروز ۱۴۰۱ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

۱- انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی در خصوص انتظار سینماگران از نحوه عملکرد هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر تأکید کردند: جشنواره فجر انقلاب اسلامی نباید جایی برای نمایش تاریکی ها، پلیدی ها و زشتی ها باشد؛ جشنواره فجر انقلاب اسلامی جای آثاری که دل در گرو فرهنگ غرب دارند نیست. این دسته از هنرمندان متذکر شدند: جشنواره فجر در دولت انقلابی سیزدهم نباید هیچ نشانی از سال های سیاه گذشته داشته باشد.

این جشنواره که به عنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته می شود همواره به دلایل مختلف از جمله ضعف های مدیریتی و اجرایی و همچنین حضور فیلم هایی که با عنوان «فجر انقلاب اسلامی» همخوانی ندارند مورد نقد و نکوهش سینماگران بوده و انتظار می رود مدیران سینمایی دولت سیزدهم که عنوان دولت انقلابی دارد با تدبیر و درایت توجه ویژه ای به ارزش های دینی، ملی و انقلابی داشته باشند و اجازه ندهند آثاری به جشنواره فجر انقلاب راه پیدا کنند که هیچ سنخیتی با آرمان های انقلاب ندارند.

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان برجسته فرهنگی کشور آقایان: حسن هدایت، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، حجت الاسلام والمسلمین حسین جلالی، امرالله احمدجو، محمدرضا اسلاملو، اکبر حر، محمد متوسلانی، کاظم راست گفتار، حمید بهمنی و ابوالفضل همراه گفتگو کردیم. یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰

۲- نظارت؛ حلقه مفقوده سینمای ایران

تعدادی از اهالی سینما، کارشناسان، متخصصان و صاحب نظران فرهنگی کشور در خصوص اهمیت نظارت جدی بر تولیدات سینمایی متذکر شدند: سال ها است به جز سیاه نمایی و نشان دادن تصویر زشت از نظام مقدس جمهوری اسلامی چیز دیگری را در آثار سینمایی ندیدیم؛ حضور مدیران میانی سازمان سینمایی که در تمامی دولت ها ثابت هستند باعث زدوبند، فساد و صدور مجوز برای فیلم های مسأله دار می شود و تمامی ارکان فرهنگ و هنر ملی و دینی از بین رفته و تولیدات سینما، تلویزیون و موسیقی جلوی فرهنگ منحط غرب کرنش کرده اند.

شک در زمانه ای که به تعبیر مقام معظم رهبری «ولنگاری فرهنگی» در کشور بیداد می کند و سینمای ایران سرشار از فیلم های سخیف، پوچ و مبتذل که با نگاه های کاسبکارانه برخی تهیه کنندگان تولید می شوند شده است و از سوی دیگر سیاه نمایی به اسم سینمای اجتماعی در سینما بیداد کرده و برخی فیلمسازان ناآگاه و یا معاند را بر آن داشته که تصویری چرک و مشمئزکننده از کشور در آثارشان ارائه کرده و آب در آسیاب دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بریزند مبحث مهم نظارت جدی و دقیق در سینما امری ضروری به شمار می رود.

مـتأسفانه طی سال های اخیر از عنوان «نظارت» تنها یک واژه در سینمای ایران به جا مانده بود و در عمل هیچ نشانی از نظارت وجود نداشت و همین باعث تولید و پخش انبوه فیلم هایی شد که اصولاً هیچ قرابت و سنخیتی با مفاهیم و آرمان های انقلابی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی و… نداشتند. در همین رابطه ۱۲ تن از اهالی سینما، کارشناسان، متخصصان و صاحب نظران فرهنگی کشور آقایان: سلمان امیری، صالح دلدم، غلامرضا منتظری، علیرضا اسحاقی، دکتر امان الله قرایی مقدم، حسن اختری، دکتر مهدی اسماعیلی تبار، مهدی فیوضی، جهانبخش سلطانی، هوشنگ توکلی، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی و سیداحمد میرعلایی ضمن گفتگو با سینماپرس نظرات خود را در رابطه با چگونگی بهبود نظارت در حوزه فرهنگی و هنری کشور بالاخص سینما مطرح کردند. یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰

۳- نقش مقاومت اسلامی در سینما و تلویزیون

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در خصوص جایگاه و نقش مقاومت اسلامی در سینما و تلویزیون متذکر شدند: مدیران باید شمایل سینمای ایران را انقلابی کنند و اجازه ساختار آثاری بیرون از این چارچوب را ندهند؛ ما باید کار را به جایی برسانیم که مقاومت اسلامی شاکله اصلی سینمای کشور شود.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی متولد ۲۰ اسفند سال ۱۳۳۵ در شهرستان رابُر از توابع استان کرمان در ایل عشایر سلیمانی و فرمانده پیشین سپاه قدس بود. او در دوران جنگ ایران و عراق فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله و از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج بود.

وی در سال ۱۳۷۹ش از سوی امام خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد و پس از ظهور داعش در عراق و سوریه، سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس با حضور در این مناطق و سازماندهی نیروهای مردمی، به مبارزه با این گروه پرداخت. وی در سال ۱۳۸۹ش، موفق به أخذ درجه سرلشکری شد.

او شامگاه جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در حمله موشکی هلی کوپترهای آمریکایی به دو خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و تنی چند از اعضای حشدالشعبی در این حمله هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

اینک همزمان با دومین سالگرد فقدان این سردار آسمانی در خصوص نقش مقاومت اسلامی در سینما و تلویزیون و اهمیت تولید فیلم ها و سریال های متعدد در خصوص زندگی ایشان سوأل کردیم؛ در همین راستا ۵ تن از سینماگران و کارشناسان زبده فرهنگی کشور آقایان: جهانگیر الماسی، سیدسعید سیدزاده، حسین سلطان محمدی، محمدرضا اسلاملو و مهدی عظیمی میرآبادی با ما گفتگو کردند. سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰

۴- مطالبه سینماگران برای نمایش فیلم های خارج از مسابقه

تعدادی از سینماگران مطرح کشور با انتقاد شدید نسبت به ادامه سیاست دولت تدبیر و امید در خصوص کوچک و خنثی سازی جشنواره فجر انقلاب که همچنان ادامه دارد در خصوص مطالبه سینماگران برای نمایش فیلم های خارج از مسابقه برای رسانه ها متذکر شدند: اضافه شدن بخش خارج از مسابقه قطعاً موجب شادابی و نشاط بیشتر جشنواره می شود؛ نمایش ۲۲ فیلم در مهمترین رویداد سینمایی کشور موجب خنثی و کوچک سازی این جشنواره و خیانت به سینمای ایران است!

بی توجهی به اهمیت جشنواره در سال های اخیر باعث شده تا دیگر جشنواره مانند گذشته نتواند تکلیف یک سال سینما را مشخص کند از این رو در آستانه برگزاری جشنواره چهلم این انتظار از دبیر جشنواره وجود دارد که بخش «خارج از مسابقه» و مرور فیلم های را به جشنواره بازگرداند تا بسیاری از فیلم هایی که امکان حضور در بخش رقابتی را نداشتند اکران شده و حداقل اصحاب رسانه و منتقدان بتوانند آن ها را ارزیابی کنند.

در همین راستا ۷ تن از سینماگران آقایان: فرزاد موتمن، نوید اسماعیلی، حسین گیتی، سیدمسعود اطیابی، حمید بهمنی، سیاوش اسعدی و عباس لاجوردی با ما گفتگو کردند. سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰

۵- فقدان مضامین سالم در سینمای اجتماعی و کمدی

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی در خصوص فقدان مضامین سالم در سینمای اجتماعی و کمدی و بحران ابتذال و سیاهی در سینمای کشور متذکر شدند: تا زمانی که آثار سینمایی سرشار از شوخی های سخیف و زننده است خانواده های سالم و بااخلاق نمی توانند به سینما بروند؛ از یک سو طی سال های اخیر فضاهایی مانند اینستاگرام و… باعث تخریب فرهنگ و ارزش ها و ولنگاری در جامعه شده اند!

بی تردید با توجه به ولنگاری مفرط سینما که به واسطه مدیران سینمایی ناکارآمد دولت قبل شکل گرفته نیاز است مدیران فرهنگی و سینمایی دولت سیزدهم اقدامی قهری پیشه کنند و اجازه ندهند تا فیلم های سیاه و سخیف تولید و یا به اکران برسند.

همانطور که همه آگاهند نفوذ فرهنگی پدیده‌ای مهندسی شده است و همه اتفاقات ناشایستی که شاهد رخ دادن آن در حوزه فرهنگی و هنری کشور هستیم حساب شده و از قبل طراحی شده است و همین باعث شده تا هنرمندان فرهیخته بیکار و خانه نشین شوند و عده‌ای به اسم سینماگر که اندک سواد و دانشی در این زمینه ندارند اداره امور را در دست خود بگیرند!

در همین راستا ۱۱ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: ابراهیم وحیدزاده، داریوش مودبیان، مهرداد میرفلاح، کیومرث پوراحمد، عباس کریمی، شفیع آقامحمدیان، چیستا یثربی، فرحناز منافی ظاهر، محمود گبرلو، محسن محسنی نسب و سحر قناعتی با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰

۶- کم کاری دستگاه های فرهنگی در برابر تحریفات دشمن

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی گلایه رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به کم کاری دستگاه های فرهنگی در برابر تحریفات دشمنان نظام و انقلاب اسلامی متذکر شدند: نمایندگان سفارت‌خانه‌ها مدت ها است از این دانشگاه به آن دانشگاه و از این محفل به آن محفل می روند و در حال شناسایی نیروهای جوان هستند و آن ها را تشویق به مهاجرت می کنند از سوی دیگر یک نهاد ارزشی به کسی که مدافع فتنه گران بوده اجازه ساخت فیلمی به اسم سینمای دفاع مقدس می دهند!

حضرت‌آیت الله خامنه‌ای چندی قبل در دیدار جمعی از پرستاران و خانواده‌های شهدای مدافع سلامت با تاکید بر ضرورت روایت حقیقی «واقعیات جامعه، تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و حوادث گوناگون ۴۲ سال اخیر» فرمودند: اگر حقایق را روایت نکنید دشمن با دروغ و تحریف جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند.

فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حالی است که طی سال های اخیر حوزه فرهنگ و هنر منفعل تر از همیشه عمل کرده و هیچ اقدام مثبتی در خصوص تحریفات دشمنان نظام و انقلاب اسلامی انجام نداده و با ترویج ابتذال موجب ولنگاری فرهنگی در کشور را فراهم آورده است.

در همین رابطه با ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: حجت الاسلام والمسلمین مجید نصیرایی، ابراهیم اصغری، جواد اردکانی، علیرضا سربخش، محمد قهرمانی، محمدرضا شرف الدین، محمود محمدطائمه و مجید عبدالعظیمی گفتگو کردیم. چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰

۷- انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر

تعدادی از سینماگران کشور در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر متذکر شدند: داوران باید به فیلم های متفکر و اندیشه ورز توجه کرده و از اعطای جایزه به فیلم های بی مایه و سطحی پرهیز کنند! داوری پاشنه آشیل جشنواره فجر است و اگر داور انتخاب درستی داشته باشد همه چیز در جشنواره درست پیش می رود.

مبحث مهم داوری در جشنواره های کشور به خصوص جشنواره فیلم فجر که مهمترین رویداد سینمایی ما محسوب می شود همیشه بسیار داغ بوده و ما همه ساله شاهد اعتراضات شدید اهالی سینما نسبت به آنچه که ناداوری در جشنواره قلمداد می کنند بوده ایم. داوری های جشنواره فجر باید متناسب با ادعاها در حوزه انقلاب اسلامی و ایدئولوژی دینی باشد و داوران اگر اثر ارزشمند، متعهدانه، ولایتمدارانه، انقلابی و اخلاق مدار در جشنواره وجود دارد باید به آن جایزه بدهند و اگر چنین اثری وجود ندارد به هیچ فیلمی جایزه ندهند!

بخش عمده ای از اهالی سینما تأکید دارند که متأسفانه هرچند که جشنواره عنوان «فجر» را با خود به همراه دارد اما در آن به فیلم های ارزشی، استراتژیک و انقلابی توجه زیادی نمی شود. این دسته از سینماگران به همین دلیل خواستار توجه جدی هیأت داوران و مسئولان جشنواره نسبت به محتوای آثار شدند و تأکید کردند: ملاک داوری در جشنواره های استاندارد جهان بر اساس ایدئولوژی و خطوط قرمزشان است اما در جشنواره فجر به این نکات توجه نمی شود و ما باید به این اصل اساسی توجه جدی و ویژه ای داشته باشیم.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران کشور آقایان و خانم ها: امیرحسین شریفی، علی رویین تن، علیرضا سبط احمدی، فریده ذاکری، مهدی صباغ زاده، مریم بحرالعلومی، علی قوی تن، روح انگیز شمس، حمید بهمنی، مهدی عظیمی میرآبادی، اکبر حر و جهانگیر الماسی با سینماپرس گفتگو کردند. چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

۸- انبوه فیلم های پشت اکران؛ چالش ها و راهکارها

تعدادی از سینماگران مطرح کشور در خصوص انبوه فیلم های پشت پرده و راهکار برون رفت از فیلمسوزی در سینما متذکر شدند: انحراف نهادینه شده در شورای صنفی نمایش اجازه مانور به فیلم های فرهنگی نمی دهد، عدالت در شورای صنفی نمایش جزو فراموش شده ترین مولفه های سینمای کشور است و دیگر به همه ما ثابت شده که سینما توسط مافیای پخش مدیریت می شود نه افرادی که در ظاهر به عنوان مدیر سینما معرفی می شوند!؛ این دسته از سینماگران متذکر شدند: بی شک اگر پول های مشکوک در سینما ورود نکرده بود این همه فیلم تولید نمی شد که الآن با معضل اکران روبرو باشیم!

شورای صنفی نمایش پس از فروکش آمار ابتلا و فوتی های کرونایی و بازگشایی رسمی سالن های سینما در سراسر کشور در اقدامی عجیب مبادرت به اکران انبوه فیلم ها بدون برنامه ریزی کرد و همین باعث شد بسیاری از فیلم ها به ویژه فیلم های اجتماعی و دغدغه مند در این وضعیت اسفبار بسوزند و از بین بروند.

برخی سینماگران با انتقادهای مکرر خود تأکید کردند اگرچه شرایط برای بازگشت مخاطب و رونق پیدا کردن گیشه تا حدودی مهیا شده اما صف فیلم‌ های در نوبت اکران بسیار شلوغ است، و اگر قرار باشد ناگهان تعداد زیادی فیلم با هم اکران شوند بیشتر آن‌ها می‌سوزند و در فروش موفقیتی کسب نمی‌کنند.

اما مدیران سینمایی و مسئولان شورای صنفی نمایش بدون توجه به انتقادات و اعتراضات اهالی سینما و پیگیری رسانه ها در عملکردی مشکوک مبادرت به اکران انبوهی از فیلم ها کردند و قابل تأمل تر آنکه تعداد زیادی فیلم کمدی و اصطلاحاً بفروش را در کنار آثار مظلوم و مهجور سینمای اجتماعی، ملودرام و… به نمایش درآوردند تا این آثار بی مایه مخاطبان را جذب خود کرده و مابقی آثار نابود شوند.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران کشور سرکار خانم: منیژه حکمت و آقایان: سیدجواد هاشمی، محمدرضا مصباح، منصور لشکری قوچانی، سیدامیر سیدزاده، هادی حاجتمند، سیروس الوند، کریم امینی، کاوه صباغ زاده و محمد نیک بین با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰

۹- جشنواره چهلم فیلم فجر از منظر اهالی سینما

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره متذکر شدند: متأسفانه چهلمین جشنواره فیلم فجر نه تنها سال بلوغ و تکامل نبود که به دستاوردهای جشنواره را هم توجه نکرد. این دسته از سینماگران تأکید کردند: مسئولان باید بازنگری جدی و اساسی بر بخش های جنبی جشنواره نظیر فتوکال و… داشته باشند تا همه چیز در این رویداد بر اساس اهداف و آرمان های مقدس نظام و انقلاب اسلامی به پیش برود.

چهلمین جشنواره فیلم فجر یکی از پر حاشیه ترین سال های این جشنواره بود؛ اتفاقاتی عجیب نظیر لو رفتن اسامی برگزیدگان پیش از مراسم اختتامیه و انتشار آن ها در یکی از سایت های بلیت فروشی، تماشای فیلم ها و اسپویل کردن آن ها توسط برخی منتقدان پیش از آغاز جشنواره، حذف ناگهانی سیمرغ مردمی توسط دبیر این رویداد، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در روزهای قرمز کرونایی، عدم حضور دبیر این رویداد در روزهای آغازین جشنواره به دلیل آنچه ابتلا به کرونا عنوان شد و عدم تعیین یک قائم مقام رسمی توسط وی، کیفیت به شدت پایین فیلم ها و… از جمله مسائل عجیب این رویداد سینمایی بود؛ به علاوه آنکه مراسم های غربی مانند فتوکال و جولان دادن بازیگران با پوشش هایی که نشانی از فرهنگ ایرانی-اسلامی نداشتند و اظهارات یک فیلمنامه نویس واکنش بسیاری از علما، روحانیون، تشکل ها و… را در پی داشت.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: جعفر گودرزی، محمد قهرمانی، نوید اسماعیلی، عباس کریمی، غلامرضا منتظری، حسین گیتی، شهرام خرازی ها، فریده ذاکری، صبا رادمان، علیرضا سربخش، حماسه پارسا و حسن اختری با ما گفتگو کردند. چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

******************************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در زمستان ۱۴۰۰ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

از دستور رئیس سازمان سینمایی برای پیگیری عاجل تشکیل غیرقانونی صنوف موازی تا دخالت غیرقانونی مدیرعامل خانه سینما برای ابقای اعضای شورای عالی داوری این نهاد!

بر اساس شنیده ها با توجه به اعلام اخباری غیررسمی مبنی بر تشکیل صنوف موازی در خانه سینما که با زدوبندهای گسترده برخی نورچشمی های مدیران این نهاد در حال شکل گیری است، برخی صنوف سینمایی با ارسال نامه ای به محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور خواستار آن شدند که جلوی عملکرد غیرقانونی مسئولان این نهاد را بگیرد و گویا پس از ارسال این نامه خزاعی طی دستوری اکید خواستار پیگیری عاجل تشکیل غیرقانونی صنوف موازی شده است از سوی دیگر در اقدامی غیرقانونی، مدیرعامل خانه سینما هیأت داوری این نهاد را که مهلت قانونی شان شهریور ماه سال جاری به پایان رسیده بود بار دیگر ابقا کرد تا بیش از پیش شبهات و شائبه های جدی برای اهالی سینما در خصوص زدوبندهای پشت پرده خانه سینما شکل بگیرد. شنبه ۴ دی ۱۴۰۰

کمک معیشتی محدود صندوق اعتباری هنر برای گذران زندگی اهالی فرهنگ و هنر/ در بحران بیکاری یا شرایط تولید فراهم آورید یا تدبیری برای افزایش کمک های نقدی داشته باشید!

بعد از گذشت بیش از ۳ ماه از وعده دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پس از گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از آخرین واریزی به هنرکارت هنرمندان، به تازگی اعلام شده صندوق اعتباری هنر قرار است در ۳ واریزی تا اردیبهشت سال ۱۴۰۱ فقط مبلغ ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض به هنرمندان اعطا کند؛ مبلغی اندک که با توجه به هزینه های کمرشکن، تورم فزاینده، بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از هنرمندان طی ۲ سال گذشته و… هیچ دردی از هنرمندان درمان نخواهد کرد! از این رو مدیران فرهنگی و سینمایی یا باید تدبیری عاجل برای جهش و افزایش حجم تولیدات فرهنگی و هنری داشته باشند یا اینکه اقدامی جدی برای واریز بسته های کمک معیشتی مستمر به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کنند که این روزها در شرایط بسیار بحرانی روزگار می گذرانند. یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰

بخش «خارج از مسابقه» را به چهلمین جشنواره فیلم فجر بازگردانید/ کوچک و خنثی سازی جشنواره به نفع هیچ کس نیست!

سیدرضا منتظری نوشت: جشنواره فیلم فجر پر اهمیت ترین رویداد سینمایی کشور است؛ اینک همزمان با ۴۰ سالگی و تکامل این رویداد سینمایی و همزمان با ایام پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شایسته است مسئولان جشنواره کام هنرمندان و اهالی رسانه را شیرین کنند و برای رونق بخشی و شکوه بیشتر به جشنواره فجر انقلاب، امکان نمایش برای فیلم های خارج از مسابقه را در سینمای اصلی رسانه ها فراهم آورند تا به این ترتیب فیلم های جامانده از جشنواره امکان ارزیابی توسط اهالی رسانه و منتقدان را داشته باشند. دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰

از تأسیس صنف موازی انجمن صنفی کارگری منشیان صحنه تا درگیری در انجمن مستندسازان/ انفعال سازمان سینمایی در مقابل خانه سینما بخشودنی نیست!

در جدیدترین تخلف آشکار خانه سینما که بر اساس شنیده ها با هدایت مستقیم مدیرعامل این نهاد شکل گرفته صنف موازی انجمن صنفی کارگری منشیان صحنه اطلاعیه تأسیس خود را در روزنامه کار و کارگر منتشر کرده و این در حالی است که تأسیس این صنف موازی اقدامی غیرقانونی است چرا که صنف منشیان صحنه سال های متمادی است در خانه سینما تأسیس شده و حتی برای دریافت شناسه اقدامات لازم را در وزارت کار انجام داده است.

در پی این اقدام غیرقانونی که پیرو تهدیدات قبلی مدیران خانه سینما برای حذف صنوف معترض به عملکردشان صورت گرفته زینت رضا سینماگر پیشکسوت و رئیس انجمن منشیان صحنه در گفتگوی کوتاهی به سینماپرس گفت: این کار کاملاً غیرقانونی و یک تخلف محرز و ۱۰۰ درصد آشکار است.

وی ادامه داد: انجمن منشیان صحنه نه تنها تعطیل نشده که مدت ها است موجودیت خود را به اداره کار اعلام کرده است. نکته مهمتر اینکه هیچ صنفی بر اساس قانون و اساسنامه خانه سینما امکان تعلیق شدن ندارد مگر آنکه در مجمع عمومی تعلیق یک صنف به تصویب حاضران برسد که چنین اتفاقی رخ نداده و هیچ نکته ای در این باره به ما ابلاغ نشده است و مسلم است که همه چیز بر اساس خصومت های شخصی و باندبازی های جناحی در حال وقوع است و قطعاً بلای مشابه سر صنوف دیگر نیز خواهد آمد! با این حال ما هرگز ساکت نخواهیم نشست و بر علیه این اقدام غیرقانونی شکایت خواهیم کرد. سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰

پرهیز از آفت ظاهرگرایی و توجه به محتوا تنها راه نجات مهمترین رویداد سینمایی کشور/ کوچک سازی جشنواره به نفع هیچ کس نیست!

سیدرضا منتظری نوشت: بی تردید برای تبدیل جشنواره فیلم فجر به یک رویداد بزرگ و استاندارد بین المللی که در آن رویکرد و اهداف استراتژیک نظام جمهوری اسلامی لحاظ شده باشد، عدم محافظه کاری مدیران سینمایی، تدبیر برای آینده و وجود جسارت در تغییر ساختاری جشنواره و پرهیز از آفت ظاهرگرایی و توجه به محتوای این رویداد سینمایی امری ضروری است؛ جشنواره فیلم فجر در آستانه چهل سالگی خود باید بتواند جدا از روند سایر جشنواره های سینمایی دنیا که بیشتر درگیر شوآف و ظاهرسازی هستند برگزار شود و با پرهیز از تشریفاتی همچون فرش قرمز و… سعی در تعالی محتوای آثار خود و پیشرفت سینمای کشور با رویکرد تقویت هویت ملی باشد. چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰

وقتی محمد خزاعی سخنان خود را نقض می کند/ دست فرمان دولت ورشکسته قبل را نروید!

طی ماه های اخیر و پس از روی کار آمدن محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتظار می رفت تحولی انقلابی در سینمای کشور جریان پیدا کند اما شواهد نشان از آن دارد که این انتظارات برآورده نشده و حداقل تاکنون مدیران سینمای کشور تنها در حد وعده و شعار برای سینما کار انجام داده و در راستای ارتقای کیفی و ساختاری هنرهفتم نکوشیده اند چرا که در این ایام اتفاقاتی عجیب در سینما رخ داد که به هیچ وجه قابل چشم پوشی و اغماض نیست؛ از کوچک و خنثی سازی جشنواره فجر انقلاب به سبک مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید گرفته که منجر به حذف بخش های مهم جشنواره نظیر نگاه نو و همچنین انتخاب یک پاساژ موبایل به عنوان مرکز اصلی چهلمین جشنواره فیلم فجر شد تا فیلمسوزی در سینماها و عدم جاری سازی عدالت در نحوه اکران آثار سینمایی و… دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰

از کم توجهی به حق فیلمسازان مستند و کوتاه تا ادامه فرآیند کوچک سازی فجر انقلاب/ علامت سوأل بزرگ در خصوص چگونگی تماشای فیلم های جشنواره توسط برخی منتقدان!

در حالی که کمتر از ۱۰ روز به آغاز چهلمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده حواشی این رویداد سینمایی پررنگ تر از متن شده که در یادداشت پیش رو به برخی از این حواشی از جمله عدم برگزاری نشست خبری دبیر جشنواره، عدم اعلام اسامی هیأت داوران، عدم پاسخ به درخواست فیلمسازان برای نمایش آثارشان در بخش خارج از مسابقه، اجحاف در حق فیلمسازان مستند و کوتاه و عدم نمایش آثارشان در کاخ رسانه و… اشاره کرده ایم. شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰

خانه ای درهم ریخته و عملکرد منفعل وزارت ارشاد/ رضا: دنبال هیچ سمتی نیستم اما تخلفات آشکار و نهان مدیران خانه سینما را به همه اثبات می کنم!

در حالی با حمایت مدیران خانه سینما مجمع موازی انجمن منشیان صحنه روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه در خانه سینما برگزار شده که مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی چشم خود را روی تخلفات آشکار در این نهاد بسته اند و همین مسأله باعث یکه تازی دست اندرکاران این نهاد و ظلم و ستم بیشتر علیه سینماگران ستم دیده شده است. یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰

******************************

اما سیدرضا منتظری ۱۳ اسفند با حضور در قسمت بیست و هفتم فصل جدید برنامه «هفت» اظهار داشت: ما در تاریخ سینمای ایران تولید مشترک زیاد داشتیم. در همین جشنواره چهلم تولید مشترک ایران و فنلاند را داشتیم دو سال قبل ایران و هند اما آیا این تولیدات مشترک ارزشی برای سینمای ایران در پی داشت؟ آیا توانست سینمای ایران را در سطح بین الملل مطرح کند؟ بعضاً این آثار آنقدر ضعیف و سطحی نگرانه بود که همه گفتند حیف بودجه بیت المال که هدر رفت. ای کاش اگر قرار است تولید مشترک با لبنان هم این چنین باشد هرگز به نتیجه نرسد. دغدغه ما رشد سینما و ایجاد تحول در سینما و دیده شدن سینمای ایران در سطوح بین المللی است. متأسفانه تولیدات مشترک سینمای ایران با کشورهای دیگر تاکنون جز هدررفت بیت المال دستاورد دیگری نداشته است! شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰

******************************

علاوه بر این سینماپرس در فصل زمستان سال ۱۴۰۰ به مناسب های مختلف تک گفتگوهایی با مدیران و اهالی سینما داشت.

مریم دوستی کارگردان سینما و موسس و دبیر جشنواره «سلفی۲۰» پس از مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی در خصوص اهداف و چشم انداز این رویداد برای سال های آتی گفت: چشم انداز و هدف جشنواره «سلفی ۲۰» کشف ایده و استعداد از سراسر کشور است؛ آنچه درصدد انجام آن هستم این است که جوانان مستعد و خلاق بتوانند مکانی داشته باشند تا ایده های شان را آنجا مطرح کرده و بتوانند به صورت حرفه ای وارد عرصه سینما شوند. سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰

حامد بامروت نژاد تهیه کننده سینما و عضو شورای سیاست گذاری دوازدهمین جشنواره مردمی عمار همزمان با برگزاری این رویداد گفت: عماری ها مجموعه نگاه و راهبرد انقلابی را سرلوحه کار خود قرار دادند؛ ما وقتی در رابطه با جشنواره فیلم عمار صحبت می کنیم باید بدانیم که راجع به یک جشنواره ۱۰ روزه حرف نمی زنیم، راجع به مفهوم و راهبرد و مجموعه نظریاتی به اسم عمار صحبت می کنیم که نگاه جدیدی به سینما و رسانه دارد و می خواهد نوعی تغییر و تحول ایجاد کند. چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰

یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیر روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر در آستانه برگزاری این رویداد سینمایی در گفتگو با سیدرضا منتظری به برخی سوألات در خصوص نحوه برگزاری جشنواره، تسهیلات و امکانات برای رسانه ها، دلیل عدم شفاف سازی و ارائه آمار توسط سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر و… پاسخ گفت. سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰

مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر پس از پایان مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس مبنی بر اشکالات عمده در این رویداد سینمایی به ویژه لو رفتن زود هنگام اسامی برگزیدگان جشنواره توسط یکی از سایت های فروش بلیت در پاسخی عجیب و قابل تأمل گفت: بی اخلاقی در حوزه رسانه باعث انتشار زود هنگام اسامی برندگان سیمرغ شده است و رسانه ای که این کار را انجام داده اخلاق حرفه ای را رعایت نکرده چرا که همه می دانند رأی هیأت داوران محرمانه است و اگر محرمانه نبود مراسم اختتامیه برگزار نمی شد و اسامی در رسانه ها منتشر می شد از این رو این اهالی رسانه هستند که خودشان باید مراقبت کنند و اجازه چنین اتفاقاتی را ندهند. شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ سینما در سالی که گذشت-۱۰


سینماپرس : سال ۱۴۰۰ با همه اتفاقات متفاوت خود به پایان رسید. در گزارش های پیش‌رو همه این اتفاقات را در قالب گزارش تصویری برای مخاطبان مرور خواهیم کرد. سینمای ایران نیز در این سال با فراز و نشیب، تلخی و شیرینی، حواشی و اخبار مختلف روبرو بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کاسبی: با عشق و علاقه وافری وارد این عرصه شدم/علاقه‌مندم تا زمانی که جان در بدن دارم ادامه دهنده این حرفه باشم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دیدار های نوروزی خود با اصحاب فرهنگ هنر و رسانه با حضور در منزل محمد کاسبی بازیگر پیشکسوت کشورمان در جریان روند درمانی این هنرمند قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی عصر سه شنبه ۹ فروردین در ادامه دیدار های نوروزی خود با حضور در منزل محمد کاسبی هنرمند پیشکسوت که چند ماهی در بستر بیماری بود طی سخنانی با آرزوی شفای کامل برای این هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کشور، سلامتی، طول عمر با عزت را از خداوند برای وی مسألت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن اعلام آمادگی این وزارتخانه برای هرگونه کمک و حمایت برای بهبودی کامل این هنرمند پیشکسوت کشورمان به مدیر عامل صندوق اعتباری هنر ماموریت داد تا در ادامه همکاری و همراهی های قبلی برای درمان این هنرمند همچنان تا سلامتی کامل تمام تلاش و همت خود را به کار گیرند.

همچنین در ادامه این دیدار بازیگر سریال «صاحبدلان» نیز ضمن قدردانی از حضور اسماعیلی گزارشی از روند درمانی و وضعیت جسمانی خود ارائه کرد.

محمد کاسبی همچنین در ادامه با اشاره به شرح حالی از نحوه ورود خود به حوزه سینما، تئاتر و تلویزیون، گفت: با عشق و علاقه وافری وارد این عرصه شدم و همچنان علاقه‌مندم تا زمانی که جان در بدن دارم ادامه دهنده این حرفه باشم.

بازیگر سریال «خوش نشین‌ها» با اشاره به اهدای چفیه رهبر معظم انقلاب اسلامی توسط نماینده ایشان و همچنین اهدای انگشتر نمادین شهید حاج قاسم سلیمانی توسط فرزند این سپهبد در دوران بستری در بیمارستان اظهار کرد: در زمان بستریم در بیمارستان این ۲ هدیه ارزشمند و گرانبها حالم را دگرگون ساخت و پس از دریافت این ۲ هدیه معنوی روحیه مضاعفی گرفتم.

سیدمجید پوراحمد مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نیز که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این دیدار همراهی می کرد در بخش از این دیدار با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روند درمانی محمد کاسبی گفت: ما بر اساس وظایف ذاتی همواره خود را خدمتگزار، حامی و همراه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه می دانیم.

در ادامه این دیدار هدایایی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پاس یادبود و هدیه نوروزی به محمد کاسبی اهدا شد.

محمد کاسبی، فیلمنامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر باسابقه عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون به دلیل عارضه حاد قلبی ۲۶ دی‌ ۱۴۰۰ در بیمارستان عرفان سعادت‌آباد بستری شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گنبد رُک» برج آزادی در سال ۱۴۰۱ مرمت خواهد شد


اقدامات مربوط به مرمت گنبد رُک در سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع