عبدالحمید قدیریان چهره برگزیده هفته فرهنگ و هنر انقلاب شد
مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی عصر جمعه ـ ۲۶ فروردین ماه ـ در فضای باز حوزه هنری برگزار شد و در جریان آن عبدالحمید قدیریان، هنرمند نقاش به عنوان چهره برگزیده معرفی شد.
مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی عصر جمعه ـ ۲۶ فروردین ماه ـ در فضای باز حوزه هنری برگزار شد و در جریان آن عبدالحمید قدیریان، هنرمند نقاش به عنوان چهره برگزیده معرفی شد.
سینماپرس: عبدالحمید قدیریان هنرمند نقاش پیشکسوت به عنوان چهره برتر سال «هنر انقلاب ۱۴۰۰» معرفی شد.
به گزارش سینماپرس، عبدالحمید قدیریان هنرمند نقاش پیشکسوت که به عنوان یکی از چهرههای «هنر انقلاب اسلامی» در سال ۱۴۰۰ معرفی شده بود، در مراسم پایانی هشتمین هفته هنر انقلاب اسلامی، به عنوان چهره برتر سال «هنر انقلاب ۱۴۰۰» معرفی و تجلیل شد.
قدیریان به دلیل واکنش سریع هنری نسبت به شهادت دختران افغانستانی مدرسه مکتب سید الشهدای کابل افغانستان و خلق تابلوی نقاشی با عنوان «دختران مکتب سیدالشهدا (ع)» به عنوان چهره هنر انقلاب معرفی شد.
عبدالحمید قدیریان دانش آموخته نقاشی و از هنرمندان شناخته شده انقلاب اسلامی در حوزه نقاشی، کارگردانی و طراحی صحنه است که آثار ارزشمند او همچون مجموعه نقاشیهایش تحت عنوان «آسمان حسین»، همواره مورد استقبال مردم، هنرمندان و منتقدان قرار داشته است.
هشتمین هفته هنر انقلاب اسلامی متفاوت از دورههای پیشین برگزار شد؛ طبق اعلام اولیه، از ابتدای هفته هنر انقلاب از ۲۰ فروردین ماه به مدت شش شب، هر شب به جای معرفی نامزدها از سه هنرمند و فرهیخته در رشتههای مختلف تجلیل به عمل آمد و در نهایت در شب اختتامیه «چهره هنر انقلاب ۱۴۰۰» معرفی شد.
از شاخصهای انتخاب چهره برای ما پر مخاطب بودن اثر تولیدی، سوابق فرد هنرمند و گستراندن هنر انقلاب میان جوان، فعالیتهای استانی در راستای هنر انقلاب، واکنش هنرمندانه به رویدادهای روز، کسب موفقیت و مقام جوایزهای ملی و بینالمللی است.
مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری، شانگهای جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ با انتخاب عبدالحمیدقدیریان بهعنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ برگزار شد.
حسن کلامی تهیهکننده فیلم سینمایی «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمیطبا، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامهریزی برای اکران این فیلم توضیح داد: واقعیت این است که در شرایط فعلی تصمیمگیری در این زمینه در دست ما نیست. تعیین زمان اکران فیلمها در حال حاضر بستگی به شرایط پخش و وضعیت فعالیت سینماها دارد. با این تعداد فیلم خوب و بدی که در صف اکران منتظر ماندهاند، دیگر نمیتوان مستقلاً درباره اکران یک فیلم تصمیمگیری کرد.
وی با اشاره به شرایط اکران فیلمهایی که در حال حاضر روی پرده سینماها هستند تأکید کرد: مگر ما فیلم قویتر از فیلم «روز صفر» میتوانیم داشته باشیم اما همین فیلم هم دو سال در انتظار اکران ماند. باقی فیلمها هم چنین شرایطی را دارند.
کلامی ادامه داد: ما علاقهمندیم «کوزوو» در عید فطر اکران شود اما با توجه به شرایط، اینکه علاقهمندی ما چیست، چندان ملاک نیست. ملاک این است که سینماداران و شورای صنفی در هر مقطعی چه فیلمی را اکران میکنند و چه فیلمهایی را اکران نمیکنند.
این تهیهکننده سینما درباره فروش کمرمق فیلمهای اکران نوروزی و نارضایتی سینماداران از وضعیت گیشه هم گفت: بالاخره مخاطبی که تا پیش از این بهصورت مستمر سینما میرفت و فیلم میدید، در بحران کرونا برای دو سال به سینما نرفت و همزمان هزار و یک اتفاق تلخ را در اطراف خود تجربه کرد. جامعه ما هنوز از این شرایط بیرون نیامده است. روز به روز هم شاهد هستیم که همین وضعیت ادامه دارد.
وی با اشاره به تأثیر شرایط اقتصادی بر کاهش اقبال مخاطبان به سینما افزود: آنقدر فشار اقتصادی روی مردم وجود دارد که کمتر فرصت میکنند به سینما بروند. شرایط سینماها هنوز به شرایط عادی قبل از کرونا بازنگشته، چرا که زندگیمان هنوز به شرایط قبل بازنگشته است. با شرایطی هم که شاهد هستیم بعید میدانم در آینده نزدیک هم اتفاق ویژهای را شاهد باشیم.
کلامی در ادامه با انتقاد از افزایش قیمت بلیت سینماها گفت: زمانی ۵۰۰ هزار نفر به تماشای یک فیلم میرفتند و فروش آن به ۱۵ میلیارد تومان میرسید اما در حال حاضر تعداد تماشاگران یک فیلم با فروش ۱۵ میلیاردی، نصف این آمار هم نیست! ما ارقام را دستکاری کردهایم و فروش فیلمها به ظاهر بالا رفته اما واقعیت این است که تعداد مخاطبان ما در حال ریزش است. همه افراد جامعه که نمیتوانند ۴۵ هزار تومان پول بلیت سینما پرداخت کنند، به خصوص مخاطبانی که بهصورت خانوادگی میخواهند به سینما بروند و طبیعتاً در کنار آن هزینه خورد و خوراک هم دارند.
این تهیهکننده در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت نابهسامان اکران سینما و تراکم بالای فیلمهای اکراننشده چگونه است که تولید آثار جدید همچنان ادامه دارد، بیان کرد: دلیلش این است که در سینمای ایران، سود در تولید است نه در اکران و نمایش! شما همین الان یک فیلم تولید کنید، در فرآیند تولید آن به سود میرسید اما اگر بخواهید آن را راهی نوبت اکران و انتظار برای فروش در گیشه کنید، ضرر میکنید. به همین دلیل همه به دنبال تولید فیلم هستند و کاری ندارند که بعدها قرار است چه اتفاقی برای آن رخ دهد. تهیهکننده که با پول خودش فیلم نمیسازد! در شرایط فعلی هم هزینه تولید یک فیلم در حد ۱۰ میلیارد تومان میشود و غیر از نهادهای دولتی بعید میدانم کسی برای تولید فیلم جدید ریسک کند!
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی شبکه آیفیلم فارسی، ایمان احمدی کارگردان و تهیهکننده فصل جدید برنامه «خارج از کادر»، این بار به سراغ همایون اسعدیان کارگردان، فیلمنامه نویس، دستیار کارگردان، برنامهریز، مشاور تولید و عکاس کشورمان رفته است.
برنامه «خارج از کادر»، جمعهشبها ساعت ۲۳:۳۰ از آیفیلم فارسی پخش میشود.
تکرار این برنامه شنبهها در ساعات ۷:۳۰ و ۱۵:۳۰ روی آنتن میرود.
عبدالحمید قدیریان هنرمند نقاش پیشکسوت به عنوان چهره برتر سال «هنر انقلاب ۱۴۰۰» معرفی شد.
سینماپرس: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در حکمی یاسر شاه پیری را که بدون سابقه مشخصی چند ماه پیش مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی شده بود را به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی این سازمان منصوب کرد.
به گزارش سینماپرس، هنوز مشخص نیست که مدیر کل حوزه ریاست سازمان سینمایی با تحصیلات فلسفه دین چطور بعد از شش ماه هنوز نیومده به صورتی بیخبر از وزارت ارشاد رفتنی شد و حالا به معاون فرهنگی منطقه ازاد کیش!! رسیده است. انتخابی قابل تامل که بیش از هر چیز خوب است تا جناب مهدی کشاور که در حکمی یاسر شاه پیری را به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش منصوب نمودهاند؛ در این باره روشنگری بفرمایند و معین سازدند که این انتخاب و حضور بنابر چه تخصصی بوده است.
همچنین شنیده شده که یزدان عشیری قرار است جایگزین مدیر اخراجی یا خود رفته از سازمان سینمایی شود و حال آنکه معلوم نیست با فضاحت رسانهای صورت گرفته در فرایند برگزاری جشنواره فیلم چهلم چه اصراری بر حفظ عشیری در بدنه سازمان سینما است و با این گونه چینش نیرو توسط محمد خزاعی که حکایت از قحط الرجال در سازمان سینمایی دارد؛ چه کسی قرار است تا اداره روابط عمومی سازمان سینمایی رو در دست بگیرد؟
یک شبکه تلویزیونی در کرواسی پنجشنبه شب گزارش برگزاری کنسرت «چنین گفت زرتشت» توسط ارکستر فیلارمونیک زاگرب را که برای اولینبار در خارج از ایران و با همخوانی ۸۰ نوازنده کروات به زبان فارسی و به رهبری علی رهبری برگزار شد، پخش کرد.
سینماپرس: نصرالله قادری که در هفته هنر انقلاب اسلامی بهعنوان یکی از چهرههای تئاتر در این عرصه مورد قدردانی قرار گرفت، درباره آثار تازه خود که بر اساس نهجالبلاغه نگاشته است، سخن گفت.
به گزارش سینماپرس، هر ساله با فرارسیدن سالگرد شهادت شهید آوینی و هفته هنر انقلاب از چهرههای شاخص هنری کشور قدردانی میشود.
نصرالله قادری که به دلیل نگارش نمایشنامه شهید بهشتی و شهید آوینی این هفته جایزه هنر انقلاب را دریافت کرد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیتهای تازه خود گفت: چهارگانه من بر اساس نهجالبلاغه مولای عدالت علیبن ابیطالب و در رابطه با چهار گروه قاسطین، مارقین، ناکسین و قائدین نوشته شدهاند. اولین اثر با عنوان «تنهاترین مظلوم، مظلومترین تنها» زندگی شهید بهشتی از لحظه تولد تا شهادت را روایت میکند. دومین اثر تحت عنوان «قربانی همیشه» وضعیت فعلی ما را به تصویر میکشد و نشان میدهد که چگونه چهار گروه مارقین، ناکسین، قاسطین و قائدین در برابر اندیشه علوی ایستادهاند. این نمایشنامه گیر مستأجران خانه دایی یوسف است و امیدوارم از دستشان نجات پیدا کند.
وی افزود: سومین اثر من که با عنوان «راه طی شده» شناخته میشود، درباره زندگی شهید آوینی است. من سالهای زیادی را با شهید آوینی کار کردم و دبیر بخش تئاتر مجله سوره بودم. چهارمین اثر زندگی شهید مطهری است.
قادری بیان کرد: من بعد از نوشتن رمان حضرت ابوذر و سلمان به فکر این بودم که چطور میشود از نهجالبلاغه برای نوشتن نمایشنامه استفاده کرد، سپس رمان زندگی شهید شاهآبادی را نوشتم که آن هم در انتشارات سروش چاپ شد. نوشتن نمایشنامههای چهارگانه مذکور در دوره جدید مدیریت حوزه و با حمایت کوروش زارعی آغاز شد و الحمدلله ۲ تای آنها آماده شدهاند در واقع نمایشنامه زندگی شهید بهشتی چاپ شده و نمایشنامه زندگی شهید آوینی به امید خدا به همین زودیها چاپ میشود. قرار است نمایشنامه زندگی شهید مطهری را هم امسال بنویسم و نمایشنامه «قربانی همیشه» را مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری چاپ خواهد کرد و من امیدوارم چاپ شود.
وی با توجه به سابقه همکاریاش با شهید آوینی اظهار کرد: آخرین شبی که شهید آوینی رفت، پررنگترین خاطره من از او است؛ آخرین شبی که شهید آوینی رفت ما در ساختمان مجله سوره بودیم. آن روزها تعدادی از دانشجویان رشته پزشکی به بهشت زهرا (س) رفته بودند، در قبر خوابیده بودند و ادای نکیر و منکر را درآورده بودند و مشکل روانی برایشان پیش آمده بود بنابراین در بیمارستان روانی بستری شده بودند. شهید آوینی به من مأموریت داده بود بروم و ببینم که این مساله واقعیت دارد یا شایعه است؟ من در شبی که از آن یاد کردم گزارش وضعیت دانشجویان را در یک جلسه و با حضور تعدادی از دوستان به سید شهدای اهل قلم ارائه میدادم. پس از اتمام جلسه شهید آوینی به من گفت شما بمانید، کارتان دارم. من ماندم و گفتم میدانم میخواهی چه بگویی، نامه اخراج من در جیب توست و او گفت: بله.
این هنرمند عرصه تئاتر ادامه داد: گفتم نامه اخراج شما هم در جیب کس دیگری است. گفت مهم نیست، وقتی برگشتم من یک ماشین دارم، صبح تا ظهر من با آن کار میکنم و ظهر به بعد هم تو با آن کار بکن. و وقتی که رفت، دیگر برنگشت. و جایی رفت که میبایست میرفت.
قادری در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: من در نمایشنامهام این را گفتهام که شهید آوینی از طرف نیروهای خارجی، داخلیها و تا نیمه راه آمدهها، مارقین و افرادی که هنوز ساکت هستند و حاضر نیستند راجع به او حرف بزنند و حتی اجازه نمیدهند فرد دیگری درباره آن شهید بزرگوار حرف بزند، مورد هجوم بود. قاطعانه اگر آوینی میماند، اندیشه علیوار و آنچه را که باور داشت، همچنان مطرح میکرد و نیروهای بیشتری را پرورش میداد، آن زمان قطعاً هنر انقلاب جایگاه بهتری از الآن داشت.
سینماپرس: دومین پوستر رسمی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» همزمان با عبور از فروش بیش از ۹ میلیارد تومانی، منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، با گذشت بیش از یک ماه از اکران فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر و تهیهکنندگی حبیب والینژاد، دومین پوستر رسمی این فیلم سینمایی با تصویری از برادران باکری منتشر شد.
همچنین با ادامه موج دوم اکران «موقعیت مهدی» در ایام ماه مبارک رمضان، این فیلم سینمایی با حضور بیش از ۲۷۵ هزار مخاطب در سینماها با فروش ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و ۴۵ هزار مخاطب در اکرانهای سیار با فروش ۷۰۰ میلیون تومان به فروش کلی ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی رسید.
اولین ساخته هادی حجازیفر با نگاهی متفاوت و به دور از کلیشه، در ۶ پرده به ابعاد مختلف زندگی برادران باکری از دل خانه تا میدان نبرد آنها میپردازد.
طراحی پوستر این فیلم سینمایی بر عهده محمد روح الامین است.