X

بایگانی فروردین 27, 1401

دفتر سینمایی

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در روز جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱


شبکه‌های سیما پخش چهارده فیلم سینمایی و تلویزیونی را در روز جمعه (۲۶ فروردین) در نظر گرفته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم من باعث شهرت «پازل بند» شد/ شوخی با «فراستی» را ممیزی کردند! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

احمد تجری کارگردان فیلم سینمایی «گل به‌خودی» که به‌عنوان تنها فیلم کودک و نوجوان در ترکیب فیلم‌های نوروز ۱۴۰۱ در حال اکران در سینماهای کشور است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سوابق سینمایی خود پیش از ساخت اولین فیلم بلند سینمایی‌اش گفت: من سال‌ها در سینمای ایران مشغول به کار بودم و به تازگی به خارج از کشور مهاجرت کرده‌ام. در سینمای ایران سابقه دستیاری، برنامه‌ریزی و کارگردانی فیلم کوتاه را دارم. در چند سریال تلویزیونی هم دستیار کارگردان‌هایی مانند سیروس مقدم، جواد مزدآبادی و قدرت‌الله صلح میرزایی بوده‌ام.

وی درباره ایده اولیه «گل به خودی» و داستان محوری آن هم توضیح داد: داستانی که انتخاب کرده بودیم، در ابتدا قرار بود به گونه دیگری ساخته شود و در یک فضای کاملاً سوررئال و فانتزی روایت شود اما متأسفانه از آنجایی که در سینمای ایران تجهیزات لازم را در اختیار نداشتیم و هزینه کار هم بالاتر از توان سرمایه‌گذار فیلم بود، به‌طور کل برنامه خود را تغییر دادیم و سعی کردیم با تغییر قصه آن را به فضای رئال و امروزی نزدیک کنیم. در همین راستا به قصه‌ای شریف و ساده درباره چند کودک و نوجوان رسیدیم که با همراهی چند عروسک وارد یک سری ماجراها بشوند. تلاش کردیم با زبانی ساده و روان این قصه را روایت کنیم.

اگر اجازه می‌دادند، فیلم‌مان خیلی بهتر می‌شد!

تجری درباره ضعف شدید فیلمنامه «گل به خودی» و تأثیر آن بر افت کیفیت فیلم هم توضیح داد: طبیعتاً فیلمنامه این فیلم ضعف‌هایی دارد و می‌توانست کشش بیشتری هم داشته باشد اما واقعیت این است که اگر اجازه می‌دادند نسخه اولیه فیلمنامه ساخته شود، قطعاً حاصل کار خیلی خیلی بهتر از نسخه فعلی می‌شد. فیلمنامه اولیه در فرآیند پروانه ساخت و حتی بعدها برای پروانه نمایش ممیزی خورد و سکانس‌هایی از آن حذف شد. مشخصاً درباره استفاده از عروسک آقای «فراستی» خیلی سخت‌گیری کردند و حتی گفتند اسمش را باید در فیلم تغییر دهید که نمی‌دانم دلیل‌شان چه بود! از این قبیل سکانس‌ها را اجازه ساخت ندادند. زمان دریافت پروانه نمایش هم گفتند موزیک‌های شاد فیلم زیاد است و باید حذف کنید. هر چه هم توضیح دادیم فیلم برای کودکان است و باید فضای آن شاد باشد اما اجازه ندادند و گفتند حجم موسیقی آن زیاد است. در مجموع عوامل زیادی دست به دست هم داد تا فیلم به کیفیت فعلی برسد. معتقدم اگر اجازه می‌دادند، فیلم می‌توانست خیلی بهتر از نسخه فعلی باشد.

فیلم من باعث شهرت «پازل بند» شد/ شوخی با «فراستی» را ممیزی کردند!
عروسک مسعود فراستی در فیلم «گل به خودی»

وی افزود: اوایل که خواستیم کار کودک بسازیم، بسیاری به ما وعده حمایت دادند اما در عمل هیچ حمایتی صورت نگرفت. از کانون پرورش فکری تا بنیاد فارابی حتی به اندازه یک هزار تومانی هم از ما حمایت نکردند. در چرخه اکران هم شاهد هستیم که نه تبلیغات محیطی به فیلم داده‌اند و نه تبلیغ تلویزیونی داریم. تلویزیون فقط تعداد محدودی زیرنویس تبلیغاتی برای شبکه شما، آموزش و چند شبکه جدید دیگر داده است که فکر کنم مدیر این شبکه‌ها خودشان هم شبکه خودشان را تماشا نمی‌کنند، چه رسد به مردم عادی!

این کارگردان درباره تفاوت سینمای کودک ایران با سینمای کودک در جهان گفت: واقعیت این است که تفاوت در این حوزه بسیار زیاد است. در خارج از کشور سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلانی روی فیلم‌های کودک می‌شود و با تبلیغات زیاد، بزرگ‌ترین کمپانی‌های فیلمسازی پای کار می‌آیند، طبیعتاً خروجی خوبی هم می‌گیرند. کمااینکه شاهد هستیم برخی فیلم‌های کودک و نوجوان در سینمای جهان فروشی به مراتب بیشتر از فیلم‌های بزرگسال با حضور ستاره‌های سینما را تجربه می‌کنند.

مطمئن هستم اگر در سینمای ایران بودجه‌ای که نهادهایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یا بنیاد سینمایی فارابی در اختیار دارند به‌درستی به حمایت از فیلم‌های کودک اختصاص دهند و مثلاً به جای پنجاه فیلم معمولی، همان هزینه را صرف یک فیلم باکیفیت بالا کنند، قطعاً ما هم می‌توانیم حرف‌هایی برای گفتن در ژانر کودک و نوجوان داشته باشیم وی ادامه داد: در ایران اما نمی‌دانم چرا اینگونه به سینمای کودک نگاه نمی‌شود و حمایتی از این سینما صورت نمی‌گیرد. مطمئن هستم اگر در سینمای ایران بودجه‌ای که نهادهایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یا بنیاد سینمایی فارابی در اختیار دارند به‌درستی به حمایت از فیلم‌های کودک اختصاص دهند و مثلاً به جای پنجاه فیلم معمولی، همان هزینه را صرف یک فیلم باکیفیت بالا کنند، قطعاً ما هم می‌توانیم حرف‌هایی برای گفتن در ژانر کودک و نوجوان داشته باشیم.

این کارگردان درباره دلیل استفاده از شقایق فراهانی به‌عنوان یک بازیگر زن در نقش یک مرد در فیلم «گل به خودی» و در نظر گرفتن ملاحظات گیشه برای این تصمیم هم توضیح داد: واقعیت این است که ما برای فروش چنین تصمیمی نگرفتیم. در داستان فیلم نقش شقایق فراهانی، یک خانم است که به دلیل پوشش کارهای خلافی که انجام می‌دهد خودش را گریم می‌کند و تبدیل به یک مرد می‌شود. اینگونه نبود که بخواهیم از یک بازیگر زن برای یک نقش مرد استفاده کنیم.

تجری درباره استفاده از عروسک به‌خصوص عروسک‌های مشابه شخصیت‌های واقعی در این فیلم هم گفت: قرارمان از ابتدا این بود که عروسک شخصیت‌های معروف را در این فیلم استفاده کنیم. خیلی عروسک هم داشتیم که متأسفانه دچار ممیزی شدند و نتوانستیم از آن‌ها استفاده کنیم. خیلی از شخصیت‌های معروف ورزشی و هنری را در فیلم داشتیم که متأسفانه جلوی حضور آن‌ها را گرفتند و نتوانستیم از آن‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اینگونه نبود که بخواهیم از این ظرفیت برای وایرال شدن فیلم در فضای مجازی استفاده کنیم و به آن فکر هم نکرده بودیم. کمااینکه درباره گریم خانم فراهانی هم توضیح دادم که در متن داستان، او در واقع یک زن است و اینگونه نیست که نقش یک کاراکتر مرد را ایفا کند. اگر می‌خواستیم به فکر وایرال شدن فیلم در فضای مجازی باشیم، خیلی کارهای دیگر را می‌توانستیم انجام دهیم، مثل خیلی فیلم‌های دیگر که از الفاظ و دیالوگ‌های نامناسب استفاده کنیم، اما نخواستیم، چرا که شأن کودک و نوجوان ایرانی را بالاتر از این می‌دانیم. اگر شوخی و دیالوگی در فیلم وجود دارد، در حد و اندازه همین بچه‌هاست و نخواستیم دیالوگی از زبان بچه‌ها در فیلم باشد که درک و فهمش برای مخاطب عجیب باشد.

بسیاری «پازل بند» را با «گل به خودی» شناختند!

تجری درباره حضور گروه موسیقی «پازل بند» در این فیلم و استفاده تبلیغاتی از این ظرفیت هم گفت: قطعاً موافقم که این حضور باعث تبلیغ برای گروه پازل بند شد. براساس بازخوردهایی که از مخاطبان می‌گرفتم، بسیاری نمی‌دانستند چنین گروهی وجود دارد و با فیلم ما این گروه شناخته شدند. البته که گروه «پازل بند» به‌نسبت گروه معروفی بودند اما قطعاً اینگونه نبوده که عمومیت داشته باشند و همه آن‌ها را بشناسند. حضور در فیلم «گل به خودی» برای آن‌ها تبلیغ شد. از طرف مقابل اتفاقی برای فیلم ما رخ نداد که بخواهد برای فیلم تبلیغ شود اما حضور در این فیلم برای آن‌ها تبلیغ خوبی شد و امیدوارم بازخوردهای خوبی هم در راستای موفقیت‌های بعدی از این فیلم بگیرند.

استفاده ما از گروه «پازل بند» از ابتدا با رویکرد تجاری نبود چرا که قرار بود نقش خودشان را بازی کنند که در بخشی از داستان برای بچه‌های بی‌سرپرست کنسرت می‌گذارند. قطعاً وقتی ما در داستان خواننده‌ای را داریم که باید با گروهش بیاید و قطعه‌ای را اجرا کند، باید با یک گروه به توافق می‌رسیدیم که این توافق با گروه پازل بند شکل گرفت وی درباره کیفیت نامناسب بازیگری اعضای این گروه موسیقی هم گفت: درباره بازی‌های بد، طبیعتاً نظر منتقدان و افراد صاحب‌نظر محترم است اما از آنجایی که قرارمان از ابتدا این بود که این افراد نقش خودشان را در فیلم بازی کنند، طبیعتًا ما هم نخواستیم به‌عنوان بازیگر از آن‌ها بازی بگیریم. هر چه در فیلم هستند، خودشان هستند. علی رهبری و آرین بهاری هر دو نقش خودشان را ایفا می‌کنند. اگر موسیقی زنده را در فیلم خوب یا بد اجرا کرده‌اند، خودشان هستند و ما نخواستیم چیزی به آن‌ها کم و زیاد کنیم. قرار نبود از آن‌ها بازی‌های زیرپوستی برای نقش آدم‌های دیگر بگیریم. چه بد و چه خوب، خودشان هستند. تنها چیزی که ما از آن‌ها خواستیم این بود که خودشان باشند.

تجری تأکید کرد: استفاده ما از گروه «پازل بند» از ابتدا با رویکرد تجاری نبود چرا که قرار بود نقش خودشان را بازی کنند که در بخشی از داستان برای بچه‌های بی‌سرپرست کنسرت می‌گذارند. قطعاً وقتی ما در داستان خواننده‌ای را داریم که باید با گروهش بیاید و قطعه‌ای را اجرا کند، باید با یک گروه به توافق می‌رسیدیم که این توافق با گروه پازل بند شکل گرفت. در هر حال ما به حضور خوانندگانی نیاز داشتیم که نقش خودشان را ایفا کنند. اگر می‌خواستیم ملاحظات گیشه را مدنظر داشته باشیم، قطعاً می‌توانستیم تدابیر بهتری اتخاذ کنیم که تأثیرش را هم در گیشه فیلم ببینیم اما واقعاً به‌دنبال این ماجرا نبودیم.

این کارگردان درباره حضور فیلم «گل به خودی» به‌عنوان تنها نماینده سینمای کودک در ترکیب اکران نوروزی هم گفت: باید تشکر کنم از تمام افرادی که تلاش کردند سینمای کودک، در این ترکیب نماینده‌ای داشته باشد اما کاش بسنده نکنیم به حضور صرف، حمایت بعد از حضور هم بسیار حائز اهمیت است. تمام فروشی که فیلم ما تا به امروز داشته محصول تبلیغات خودمان و چند صفحه سینمایی در فضای مجازی بوده است. چهار بیلبورد شهرداری هم که به فیلم اختصاص پیدا کرد تنها چهار روز بود و بعد جمع شد.

فاصله بسیاری با دوران طلایی سینمای کودک در دهه هفتاد داریم

وی افزود: واقعیت این است که سینمای کودک و نوجوان در این سال‌ها مظلوم واقع شده است و ما فاصله بسیاری با دوران طلایی این ژانر در دهه هفتاد داریم. امیدوارم مسئولان از این گونه بیشتر حمایت کنند. اینکه من به‌عنوان یک فیلمساز جوان با سرمایه بخش خصوصی و بدون هیچ حمایتی وارد این حوزه شده‌ایم، واقعاً دل و جرأت داشته‌ایم و امید داریم که از ما حمایت شود. واقعیت این است که همکاران هم در این زمینه حمایت نمی‌کنند و برخی حتی حسادت می‌کنند! ما باید بیش از این‌ها پشت هم باشیم و از سینمای کودک حمایت کنیم تا اگر کم و کاستی هم وجود دارد، برطرف شود و چراغ سینمای کودک روشن بماند. شاید اینگونه روزی بتوانیم به دوران طلایی سینمای کودک که در دهه هفتاد تجربه می‌کردیم، بازگردیم. دنبال تخریب یکدیگر نباشیم.

تجری ادامه داد: من هم می‌توانستم با دو بازیگر مطرح یک فیلم کمدی بسازم که فروش خیلی بالایی هم داشته باشد و همه هم به‌به و چه‌چه کنند، اما وقتی سراغ سینمای کودک آمده‌ایم به این دلیل بود که دوست داشتیم دنباله‌روی آدم‌هایی باشیم که در دهه هفتاد با آثارشان ما را عاشق سینما کردند. امیدوارم این حمایت شکل بگیرد و شاهد احیای سینمای کودک باشیم.

وی با گلایه از شرایط اکران این فیلم گفت: نمی‌دانم تا چه زمانی اکران «گل به خودی» ادامه خواهد داشت اما در عمل روز به روز سانس‌های ما کمتر می‌شود. سانس تا قبل از ۴ بعدازظهر برای ما در نظر گرفته‌اند در حالی که طبیعتاً کودک و نوجوان به تنهایی به سینما نمی‌رود و باید به‌گونه‌ای باشد که خانواده بعد از ساعت اداری امکان همراهی با او را داشته باشند. از طرف دیگر افزایش قیمت بلیت‌ها هم تأثیر بسیاری بر افت استقبال از فیلم‌ها گذاشته است. امیدوارم در مجموع شرایطی پیش بیاید که همه چیز به نفع سینمای ایران صورت بگیرد.

کارگردان «گل به خودی» در پایان درباره درج نام فریبا عزیزی، علی قائم مقامی و احمد تجری به‌عنوان سه سرمایه‌گذار در فرآیند تولید این فیلم هم توضیح داد: سرمایه‌گذار اصلی فیلم ما خانم عزیزی بود و فیلم هم پروژه چندان گرانی محسوب نمی‌شود. واقعیت اما این است که سرمایه‌گذاری در ژانر کودک ریسک محسوب می‌شود و در مواردی سه نفر که جای خود دارد، ۱۰ سرمایه‌گذار هم می‌تواند کم باشد!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / «پنج گنج» به روایت موزه هنرهای معاصر تهران


نمایشگاه «پنج گنج» به روایت موزه هنرهای معاصر تهران با هدف نکوداشت حکیم نظامی گنجوی از ۲۱ اسفند سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد. بخش عمده آثار نمایشگاه پنج گنج از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است و آثاری از هنرمندان نیز به امانت گرفته شده است. این نمایشگاه تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۶ چهره برتر تئاتر و سینما تجلیل شدند/از هادی حجازی‌فر تا لیلی عاج – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، در شب سینما و تئاتر انقلاب که یکشنبه شب ۲۱ فروردین ماه و در قالب برنامه های هفته هنر انقلاب برگزار شد در هر رشته تئاتر و سینما از سه هنرمند منتخب این حوزه تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم که بعد از اذان مغرب و صرف افطار در محوطه باز حوزه هنری برگزار شد محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، اصغر همت، اتابک نادری، علیرضا دریابیگی، جلیل فرجاد، خیام وقار کاشانی، سیدجمال ساداتیان، محسن یزدی، حبیب ایل بیگی، جواد افشار، یزدان عشیری، هادی حجازی فر، سیاوش سرمدی، محمد سرشار، هادی مقدم دوست، محمدرضا مصباح، محمدرضا شفاه، محمدحسین مهدویان، مجدالدین معلمی، توحید معصومی، محمدحسین لطیفی، حسین پارسایی، محمدحسین قاسمی، نصرالله قادری، انوش معظمی، امیرحسین شفیعی، علی قربانی، محمد زرویی نصرآباد، کوروش سلیمانی، لیلی عاج، علی عطایی و هنرمندان مدیران مختلف حوزه سینما و تئاتر حضور داشتند.

مراسم بعد از پذیرایی افطار با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران با اجرای رسالت بوذری آغاز شد. پخش بیانات مقام معظم رهبری درباره هنر نمایش در جمع دانشجویان و سردبیران نشریات دانشجویی و همچنین پخش تصاویری از آثار نمایشی که در سالیان گذشته در حوزه هنری به صحنه رفته اند بخش ابتدایی برنامه بود.

در ادامه کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در سخنانی کوتاه به هنرمندان سینما و تئاتر که در این برنامه حضور داشتند خیرمقدم گفت و آرزوی قبولی طاعات و عباداتشان را کرد.

بعد از صحبت های زارعی با حضور وی و کاظم نظری از سه هنرمند انقلابی عرصه هنرهای نمایشی درسال ۱۴۰۰ تجلیل به عمل آمد.

۶ چهره برتر تئاتر و سینما تجلیل شدند/از هادی حجازی‌فر تا لیلی عاج

اولین هنرمند برگزیده انقلاب در عرصه نمایش در سال ۱۴۰۰ لیلی عاج بود که پیش از تجلیل از وی، ویدیویی از افتخاراتش در عرصه تئاتر پخش شد. از این نمایشنامه نویس و کارگردان به دلیل نگارش نمایشنامه «بابا آدم» در سال گذشته قدردانی شد. سعید اسماعیلی دومین هنرمند تئاتری بود که برای اجرای نمایش میدانی «فصل شیدایی» تجلیل شد. سومین هنرمندی که به عنوان چهره هنر انقلاب در حوزه تئاتر تجلیل شد نصرالله قادری بود.

پخش بیانات مقام معظم رهبری با جمعی از کارگردانان سینما بخش بعدی مراسم امشب بود. در ادامه حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری نیز همچون زارعی سخنرانی نداشت و تنها به هنرمندان حاضر در مراسم خیرمقدم گفت و ابراز امیدواری کرد که این مراسم در سال های بعد هم بدون وقفه برگزار شود.

بعد از پخش کلیپی درباره برنامه های سازمان سینمایی سوره در سال گذشته مراسم‌ تجلیل از سه هنرمند حوزه سینما در سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

محمد سرشار رئیس سابق شبکه پویا و فعال حوزه پویانمایی و کودک اولین هنرمندی بود که در حوزه سینما تجلیل شد. دومین هنرمند برگزیده انقلاب در حوزه سینما در سال ۱۴۰۰ سیاوش سرمدی کارگردان فیلم سینمایی «منصور» و مستند «سوریه پرونده یک بحران» بود. هادی حجازی فر کارگردان و بازیگر سینما سومین چهره برگزیده انقلاب در حوزه سینما بود که برای ساخت فیلم «موقعیت مهدی» مورد تجلیل قرار گرفت.

در پایان مراسم نیز هنرمندان برگزیده انقلاب در حوزه سینما و تئاتر با حضور روی سن با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تمساح» در تئاتر شهر بلاتکلیف است/ تجربه کارگردانی فیلم در «آینه» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سیروس همتی نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر درباره برنامه‌های اجرایی خود در سال ۱۴۰۱، به خبرنگار مهر گفت: فیلمنامه‌ای را با عنوان «آینه» نوشتم که توسط نشر نیستان منتشر شده است. به دنبال تهیه‌کننده برای ساخت این فیلم و اولین تجربه کارگردانی‌ام در سینما هستم.

وی درباره موضوع فیلمنامه «آینه» توضیح داد: این فیلم درباره خانم معلم بازنشسته‌ای است که مدیر ساختمانی ۶ طبقه است. اتفاقی در این ساختمان رخ می‌دهد که تصور می‌شود این زن باعث بروز اتفاقات مدنظر است. «آینه» شکلی جنایی و معمایی دارد.

همتی با بیان اینکه فیلمنامه «آینه» را خیلی دوست دارد و از آن دفاع می‌کند، تصریح کرد: شخصیت اول این فیلم یک شخصیت فرهنگی است اما وزارت آموزش و پرورش هیچ بخشی برای حمایت از تولیدات سینمایی ندارد. کانون پرورش فکری برای آثار کودک و نوجوان است ولی وزارت آموزش و پرورش هیچ قدمی در راستای حمایت و تولید فیلم‌های بلند سینمایی ویژه گروه سنی بزرگسال ندارد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه سخنان خود درباره تولید و اجرای اثری نمایشی در سال جاری، اظهار کرد: از دی ماه سال گذشته، گفتگویی با مدیریت مجموعه تئاتر شهر برای اجرای نمایش «تمساح» داشتم و منتظر پاسخ و مشخص شدن نوبت اجرای نمایش هستم ولی هنوز پاسخی داده نشده است.

وی تأکید کرد: برای خودم متأسفم که برای مشخص شدن نوبت اجرایی اثر جدید خود در تئاتر شهر باید معلق و بلاتکلیف بمانم. ۵ سال پیش نمایش «فیش آباد» را در تئاتر شهر اجرا کردم و قصد داشتم بعد از ۵ سال بار دیگر اثری را در این مجموعه روی صحنه ببرم ولی بلاتکلیف مانده‌ام.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مخاطبان سینمای ایران چگونه «نصف» شد؟/ فیلم‌های میلیاردی اما ناکام – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه هنر- زهرا منصوری: این بار حرف از کرونا و مصائبش نیست، حالا صحبت از یک غافلگیری در میان است، آنچه اما سینماداران و مدیران سینمایی را توأمان به حیرت وا داشت نه برنامه‌های از پیش تعیین‌شده که وقایع پیش آمده بود؛ ترکیب اکران نوروزی جدی‌ترین و راهبردی‌ترین برنامه سینمایی به شمار می‌رفت که می‌توانست رخوت سه ساله سالن‌های سینمایی را برچیند، بعد از آنکه در دو نوبت و در دو نوروز پیاپی سینماها به تبع شرایط کرونایی نتوانسته بودند به فروش مناسب برسند و شکستی مطلق آن‌ها را در برگرفته بود، نوروز ۱۴۰۱ اولین فرصت بعد از طوفان کرونا بود که می‌توانست بار دیگر مخاطبان را به سالن‌ها بکشاند و سینما را از حیات نباتی خارج کند.

چشم امید خیلی‌ها به همین فرصت و به همین ترکیب بود تا فیلم‌ها بتوانند گیشه سینماها را گرم کنند و مجدداً باعث آشتی مخاطب با سینما شوند، برهه‌ای که چالش‌ها و حاشیه‌هایش هنوز تازه است، همان زمانی که شورای صنفی نمایش نام هفت فیلم اکران نوروزی را اعلام کرد اما به یکباره نمایندگان سازمان سینمایی آن‌ها را تنها یک «پیشنهاد» توصیف کردند تا بعد از چانه‌زنی‌های یکی دو هفته‌ای، دو فیلم از آن فهرست حذف و دو فیلم دیگر جایگزینش شود، درست همان زمانی که دارویش مهرجویی در پی خط خوردن نام فیلمش از این ترکیب با آن ویدیوی جنجالی‌اش و با همان کاغذی که در دست داشت، دست روی میز می‌کوبید، فغان سر می‌داد و این کار را یک بی‌عدالتی و قانون‌شکنی محرز برمی‌شمرد.

هنوز همه این حرف‌ها تازه است، اما آنچه از ده روز مانده به انتهای سال ۱۴۰۰ تا همین امروز رخ‌نمایی می‌کند این است که به رغم همه حواشی و بر خلاف همه امیدهای سینماگران، اکران نوروزی ۱۴۰۱ هم کارگر نیفتاد و نتوانست آنچنان که باید نوری بر دل سینماگران و البته سینماداران بتاباند. این را میزان فروش و تعداد مخاطبان هفت فیلم این فهرست می‌گویند؛ از هشتاد میلیون جمعیت ایران مخاطبان سینمای ایران در بازه‌ای که با عنوان طلایی‌ترین فرصت اکران شناخته می‌شود تنها یک میلیون نفر بوده است و این یک زنگ خطر جدی است.

اما چرا اکران نوروز ۱۴۰۱ شکست خورد؟

در حالی که برخی از سینماگران و کارشناسان سینما اکران نوروزی را شکست خورده می‌پندارند، در طیف مقابل عده‌ای دیگر آن را تنها اکرانی «کم توفیق» توصیف می‌کنند، دسته اول اما این اکران را با نمایش نوروزی سال ۹۸ و پیش از همه‌گیری کرونا مقایسه می‌کنند، سالی که اتفاقاً توانسته بود به لطف نمایش «متری شیش و نیم»، «غلامرضا تختی»، «چهارانگشت»، «زندانی‌ها»، «رحمان ۱۴۰۰»، «ژن خوک» و «پیشونی سفید ۳» دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را به سینماها بکشاند که این آمار در سال ۱۴۰۱ تا آخر تعطیلات نوروزی به یک میلیون نفر هم نرسید؛ آماری که افت بالغ بر ۵۰ درصدی مخاطبان سینمای ایران در مقطع اکران نوروزی را نشان می‌دهد.

سینماگران و صاحب‌نظران اما دلایل مختلفی را برای این افت مخاطب و در پی آن افت فروش بر می‌شمردند که در این گزارش به مرور سه نکته از اهم سرفصل‌های قابل طرح می‌پردازیم.

مخاطبان سینمای ایران چگونه «نصف» شد؟/ فیلم‌های میلیاردی اما ناکام

نکته اول؛ ترکیب فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۱ مناسب بود؟

آنچه می‌توانست رویای سینماداران یعنی نجات سینما از این رخوت را محقق کند ترکیب اکران نوروزی بود، از همان هفته‌های ابتدایی بعد از پایان جشنواره چهلم زمزمه‌هایی درباره قرارگیری فیلم‌های مختلف در فهرست نوروزی شکل گرفت؛ گمانه‌زنی‌هایی که گاه نویسندگانشان عدم تحققشان را یک حفره برای سینمای ایران قلمداد می‌کردند با همه این‌ها سرانجام هفت فیلم با کم و کیف متفاوت در این فهرست جا گرفت. از این هفت فیلم دو فیلم «سگ بند» ساخته مهران احمدی و «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی فر تاکنون توانسته‌اند به فروش قابل توجهی برسند. «سگ بند» که اتفاقاً در دقایق آخر به این فهرست اضافه شد حالا پیشتاز اکران نوروزی است، فیلمی کمدی که تا به اینجای کار تجربه کارگردانش در ۴ سال پیش یعنی نوروز ۹۷ را تکرار کرده است، همان سال بود که «مصادره» ساخته همین کارگردان، عنوان پر مخاطب ترین فیلم نوروز را به خود اختصاص داد.

«موقعیت مهدی» نیز با آنکه فیلمی دفاع مقدسی به شمار می‌رود اما فروش قابل ملاحظه‌ای را تا به این لحظه تجربه کرده است که عمده‌ترین دلیل این فروش را می‌توان فضای تبلیغاتی مناسب و پی در پی‌اش از تلویزیون دانست.

به جز این دو فیلم، ۳ فیلم دیگر این ترکیب اما نتوانستند به فروش خوب و یا دست کم متناسب با نام کارگردانشان و یا کیفیت فیلم‌ها برسند. محمدحسین مهدویان گرچه پیش از این توانسته بود با آثارش در فصل‌های مختلف اکران توفیقاتی کسب کند و همواره در صدر پرفروش‌ها و پر مخاطبان باشد اما این بار «مرد بازنده» او نتوانسته مطابق با انتظارها پیش برود و مخاطبان چندانی را جذب نکرده است.

«روز صفر» هم به رغم آنکه یک فیلم ملی و روایتگر دستگیری یکی از تروریست‌های شرق کشور است و نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده اما مورد کم مهری مسئولان تلویزیون قرار گرفت و در بخش تبلیغات نتوانست عایدی چندانی داشته باشد و به تبع آن فروش درخوری را نیز تجربه نکرد.

مخاطبان سینمای ایران چگونه «نصف» شد؟/ فیلم‌های میلیاردی اما ناکام

«شادروان» اما از همان ابتدا جزو امیدهای گیشه محسوب می‌شد، فیلم متوسط اما مفرحی که کارگردان و تهیه کننده‌اش امید به گیشه آن بسته بودند اما تا این جای کار این فیلم هم فروش متوسطی را به خود دیده است.

عنوان دو فیلم ضعیف این فهرست اما به فیلم‌های «قدغن» به تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبخش و «گل به خودی» ساخته احمد تجری می‌رسد.

«قدغن» بیشتر از آنکه محصول کارگردانش باشد متعلق به تهیه‌کننده‌اش است، همان تهیه‌کننده‌ای که در این سال‌ها در ساخت فیلم‌های کم‌مایه و سطحی فروگذار نبوده و البته به واسطه ارتباطاتی که با شورای صنفی نمایش داشته توانسته فیلم‌هایش را به چرخه نوروزی تحمیل کند. فیلمی که تخلفی آشکار هم در همین ایام نوروز داشت و با آنکه به تبلیغات ماهواره‌ای هم متوسل شد اما باز هم در جذب مخاطب عاجز ماند؛ این فیلم در یک ماه تنها پذیرای ۶ هزار مخاطب بوده است و عنوان ضعیف‌ترین و کم مخاطب ترین فیلم اکران نوروز را به خود اختصاص داده است.

«گل به خودی» اما رقیب «قدغن» در اختصاص لقب «بدترین فیلم اکران نوروز» از منظر فروش و جذب مخاطب است، فیلمی که در لحظات آخر و به تاکید و اصرار متولیان سازمان سینمایی در جانمایی یک فیلم کودک، در ترکیب نوروزی قرار گرفت اما فروش مایوس‌کننده‌ای را تجربه کرد. این در حالی است که گزینه‌های مناسب‌تری بودند که می‌توانستند سینمای کودک را در این فهرست نمایندگی کنند، فیلم سینمایی «بازیوو» که در نوروز دو سال گذشته در فهرست نوروزی قرار گرفت یکی از همین گزینه‌هاست که مشخص نیست چرا این فیلم با آنکه هنوز به نمایش درنیامده در ترکیب نوروزی قرار نگرفت.

نکته دوم؛ افزایش قیمت بلیت منجر به کاهش مخاطب شد؟

دسته‌ای از سینماگران هنوز هم یکی از دلایل شکست این اکران را مناسب شدن شرایط کرونایی کشور و افزایش سفرهای نوروزی عنوان می‌کنند اما شاید بتوان عمده‌ترین دلیل این عدم موفقیت را جهش سرکشانه قیمت بلیت‌ها دانست، در شرایطی که سینماها آرام آرام در حال تجربه وضعیت متعادل بودند شورای صنفی نمایش با همراهی سازمان سینمایی به یک‌باره تصمیم به افزایش قیمت بلیت گرفتند، این تصمیم غیرمنتظره از سوی دیگر اعجاب بیشتری را در پی داشت؛ این برای اولین بار در طول تاریخ سینمای ایران بود که قیمت بلیت با رشدی ۵۰ درصدی مواجه می‌شد؛ موضوعی که البته مدافعانی هم داشت.

با این قیمت تماشای یک فیلم بدون احتساب هزینه رفت و آمد و البته خورد و خوراک برای یک خانواده ۴ نفره چیزی بالغ بر ۱۸۰ هزار تومان هزینه در بردارد. طبیعی است که این هزینه، رفته رفته باعث کنار گذاشتن سینما از سبد فرهنگی و تفریحات آن‌ها شود. این پیش بینی منتقدان البته تا همین جا به وقوع پیوسته و تماشاگران آیین سینما رفتن را به کناری گذاشته‌اند مدافعان افزایش قیمت بلیت تهیه‌کنندگان و سینمادارانی بودند که با توجه به شرایط تورم کشور، به افزایش هزینه‌های جاری سینما اشاره می‌کردند و قائل بر این بودند که روند صعودی قیمت بلیت هم اجتناب ناپذیر است.

در طیف مقابل اما منتقدان بر این باور بودند که این افزایش مبلغ، بار روانی هم دارد؛ با این قیمت تماشای یک فیلم بدون احتساب هزینه رفت و آمد و البته خورد و خوراک برای یک خانواده ۴ نفره چیزی بالغ بر ۱۸۰ هزار تومان هزینه در بردارد. طبیعی است که این هزینه، رفته رفته باعث کنار گذاشتن سینما از سبد فرهنگی و تفریحات آن‌ها شود. این پیش بینی منتقدان البته تا همین جا به وقوع پیوسته و تماشاگران آیین سینما رفتن را به کناری گذاشته‌اند.

از سوی دیگر در دو هفته نوروز روزهای فروش بلیت‌های نیم بها هم ملغی شد و فروش فیلم‌ها همه روزه به یک صورت ثابت و با همان افزایش قیمت پیش می‌رفت ضمن اینکه برخی از سامانه‌های فروش نیز مبلغی مضاعف بر قیمت بلیت تحت عنوان «خدمات آنلاین» به مخاطبان تحمیل می‌کردند.

گرچه سینماداران که اصلی‌ترین بازوی اجرایی طرح افزایش قیمت بودند هنوز از این تصمیم‌گیری پا پس نکشیده‌اند، آن را یک تصمیم متناسب با اقتضائات روز برمی‌شمرند و حتی رییس انجمن سینماداران قایل به ارایه بلیت‌های ۵۰ هزار تومانی است اما افت مخاطبان و افت فروش یکی از نتایج قطعی همین تصمیم محسوب می‌شود.

نکته سوم؛ همراهی تلویزیون چقدر موثر بود؟

هرچند تأثیر سابق را ندارد اما هنوز که هنوز است مهمترین و تأثیرگذارترین مسیر برای اطلاع‌رسانی درباره اکران یک فیلم و ترغیب مخاطبان به سالن‌های سینما محسوب می‌شود؛ پخش تیزرهای تبلیغاتی از تلویزیون را می‌گویم. فرصتی که چشم امید بسیاری از سینماگران برای توفیق حداقلی در گیشه به آن است.

واقعیت این است که رویکرد تلویزیون طی سال‌های اخیر نسبت به فیلم‌های سینمایی در حال اکران در سینماها، همواره با ملاحظات و سخت‌گیری‌های بسیاری در حوزه «بازرگانی» همراه بوده است. شاید به دلیل همین سابقه هم بود که در میانه اسفندماه و زمانی که ترکیب نهایی فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۱ قطعی شد، بسیاری از صاحب‌نظران یکی از مهمترین شروط توفیق این ترکیب در بازگرداندن مخاطبان به سالن‌های سینمایی را همراهی تلویزیون در زمینه پخش تبلیغات بازرگانی عنوان کردند.

حسین نمازی: الان دیگر پخش نشدن تیزر فیلم شادروان از تلویزیون مساله من نیست، مساله من حس بدی‌ست که از طرد شدنم توسط خانواده‌ام به من دست داده. کاش تلویزیون کمی با خانواده‌اش مهربان‌تر بود از میان هفت فیلم اکران نوروز تکلیف «موقعیت مهدی» از همان ابتدا مشخص بود، چرا که فیلم محصول «سیمافیلم» است و مشخص بود تلویزیون برای تبلیغ تازه‌ترین محصول سینمایی خود، سنگ‌تمام می‌گذارد. همین هم شد و اولین فیلم هادی حجازی‌فر در مقام کارگردان توانست به پشتوانه تبلیغ مناسب در شبکه‌های مختلف سیما، عنوان پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی اکران نوروز را از آن خود کند.

ماجرا برای ۶ فیلم دیگر اما متفاوت بود. تلویزیون به‌ویژه در هفته اول اکران نوروزی فیلم‌ها، تن به تبلیغ دیگر فیلم‌ها نداد تا عوامل این آثار یک به یک گلایه‌های خود را رسانه‌ای کنند. از محمدحسین مهدویان کارگردان «مرد بازنده» تا حسین فرحبخش تهیه‌کننده «قدغن» و سعید خانی پخش‌کننده «شادروان» و تینو صالحی بازیگر «روز صفر» هر کدام به طریقی گلایه خود را از عدم همراهی تلویزیون در پخش تیزرهای تبلیغاتی آثار خود رسانه‌ای کردند.

کار این اعتراض‌ها به جایی رسید که حسین نمازی کارگردان «شادروان» که سابقه کارگردانی سریال «حوالی پاییز» در تلویزیون را در کارنامه خود دارد، در صفحه شخصی خود نوشت: «الان دیگر پخش نشدن تیزر فیلم شادروان از تلویزیون مساله من نیست، مساله من حس بدی‌ست که از طرد شدنم توسط خانواده‌ام به من دست داده. کاش تلویزیون کمی با خانواده‌اش مهربان‌تر بود. کاش تلویزیون بداند که سرمایه‌اش همین خانواده‌اش است.»

در واکنش به این اعتراض‌ها البته تلویزیون پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌هایی چون «روز صفر» و «مرد بازنده» را در روزهای اخیر در دستور کار قرار داده است اما هنوز جای این سوال باقی است که آیا تلویزیون نمی‌توانست نقش پررنگ‌تری در زمینه آشتی مخاطبان با سالن‌های سینمایی داشته باشد؟

روایت سینمادار؛ قائل به توفیق نیستم اما شکست هم نخوردیم!

سجاد نوروزی عضو شورای صنفی اکران و مدیر پردیس سینمایی «آزادی» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت استقبال از فیلم‌های به نمایش درآمد در نوروز ۱۴۰۱ گفت: شخصاً قائل به این نیستم که اکران نوروزی موفقی داشتیم و همزمان معتقد نیستم که کاملاً شکست خورده‌ایم. در تحلیل‌ها نسبت به اکران نوروز امسال، کمی شتاب‌زدگی وجود دارد.

وی در ادامه توضیح داد: امسال اولین نوروزی بود که مردم بعد از دو سال توانستند به مسافرت بروند و همه هم شاهد حجم بالای سفرها در ایام نوروز بودیم. نکته دوم اینکه به دلیل کم‌کاری‌هایی که در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ داشتیم، هنوز سینماها به شرایط طبیعی برنگشته‌اند. از طرف دیگر فیلم‌های اکران امسال را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان با ترکیب فیلم‌های اکران سال ۹۸ به‌عنوان آخرین اکران نوروزی که پیش از این داشتیم، مقایسه کرد. پیش‌تر هم اعلام کرده بودم که در ترکیب فیلم‌های امسال هیچ فیلمی نداشتیم که بتواند همه اقشار جامعه را به خود جذب کند و به همین دلیل تلاش شد که با تنوع ژانری فیلم‌ها، طیف‌های مختلف سلایق مخاطبان را پوشش دهیم.

مخاطبان سینمای ایران چگونه «نصف» شد؟/ فیلم‌های میلیاردی اما ناکام

نوروزی تأکید کرد: بر مبنای همین شرایط احساس نمی‌کنم ما در اکران نوروز با یک شرایط بحرانی از نظر ریزش مخاطب مواجه بوده‌ایم و برای اینکه به چنین تحلیلی برای ادامه اکران امسال هم برسیم، کمی زود است. حداقل اگر گفتگوهای بنده در یکی دو سال اخیر را مرور کنید، خواهید دید که در همه موارد هشدارها پیش‌تر هم مطرح شده بود اما توجهی به آن نشد. به‌عنوان یک دوست و یک فعال فرهنگی به مدیران دولت جدید توصیه می‌کنم، تجربه دولت گذشته را همواره پیش چشم خود داشته باشند.

این عضو شورای صنفی اکران درباره انتقادات مطرح شده نسبت به ترکیب فیلم‌های اکران نوروزی هم گفت: داشته‌های سینمای ایران را باید برای این تحلیل‌ها مدنظر قرار دهیم. ما نمی‌توانیم صاحبان آثار را اجبار به اکران فیلم‌شان کنیم. مشخصاً آقای عامریان نمی‌خواست فیلم «انفرادی» را که برخی نام آن را مطرح می‌کنند، در اکران نوروز عرضه کند. نمی‌توانستیم به او تحمیل کنیم. بنده ترکیب فعلی فیلم‌های نوروزی را بر مبنای داشته‌های فعلی سینمای ایران، ترکیب مناسبی می‌دانم. با تأکید می‌گویم هیچ گزینه دیگری غیر از این آثار نداشتیم.

نوروزی: پیش از این هم تأکید کرده بودم که مردم دیگر برای تماشای فیلم «لوباجت» (کم هزینه) به سینما نمی‌آیند، هنوز هم شرایط همان است. شما مگر چند فیلم بیگ‌پروداکشن برای اکران دارید که بتواند مخاطب را به سالن بکشاند؟ شما نمی‌توانید ضعف‌های موجود در چرخه تولید را هم به گردن اکران بیندازید نوروزی با رد تأثیر افزایش قیمت بلیت سینماها بر کاهش استقبال مخاطبان تأکید کرد: این گزاره را نمی‌پذیرم چرا که هنوز و با توجه به عبور از بحران کرونا، کار پژوهشی دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است. شخصاً پیش از این هم تأکید کرده بودم که مردم دیگر برای تماشای فیلم «لوباجت» (کم هزینه) به سینما نمی‌آیند، هنوز هم شرایط همان است. شما مگر چند فیلم بیگ‌پروداکشن برای اکران دارید که بتواند مخاطب را به سالن بکشاند؟ شما نمی‌توانید ضعف‌های موجود در چرخه تولید را هم به گردن اکران بیندازید. اتفاقی که امروز شاهد آن هستیم همین است که ضعف‌های چرخه تولید را هم گردن اکران می‌اندازیم.

وی افزود: مخاطبی که امروز روی تمام پلتفرم‌های داخلی و خارجی آثار روز سینمای جهان را می‌بیند، چرا باید برای تماشای یک فیلم لوباجت ایرانی به سالن سینما بیاید؟ چرا چنین مخاطبی باید بیاید، هزینه کند، دنبال جای پارک بگردد، زحمت رفت و آمد به سینما را به جان بخرد تا یک فیلم لوباجت را روی پرده ببیند؟ این‌ها مشکلات حوزه تولید در سینمای ایران است و ارتباطی با حوزه اکران ندارد.

این سینمادار ادامه داد: شما اگر مجهزترین و بهترین سوپرمارکت را هم در اختیار داشته باشید، وقتی جنس مناسبی برای عرضه در آن نداشته باشید، هیچ ارزشی ندارد و به‌خودی خود واجد هیچ ارزشی نیست. متأسفانه هر چه پافشاری می‌کنم کمتر کسی اهمیت می‌دهد که نیاز به یک پژوهش ملی در حوزه نیازسنجی مخاطب ایرانی داریم. باید ابتدا رصد کنیم که مخاطب ایرانی به چه فیلمی نیاز دارد و بعد بنشینیم بر مبنای آن دست به تحلیل بزنیم. نمی‌شود هر بار که به بحرانی رسیدیم بلافاصله عده‌ای دست به تحلیل شوند و مثلاً حکم بدهند که به دلیل گرانی بلیت و یا ترکیب فیلم‌ها با افت مخاطب مواجه شدیم!

وی ادامه داد: هم در میان صنوف و هم در میان مدیران ارشاد، چه زمانی یک کار پژوهشی درست و ملی در حوزه مخاطبان صورت گرفته است؟ ما هنوز در بسیاری از موارد در حوزه آنالوگ به سر می‌بریم! نحوه‌ی مواجهه ما مخاطبان همچنان بر مبنای شیوه‌های دهه هفتاد و هشتاد است. مخاطب سینما عوض شده است و ما نمی‌خواهیم این عوض شدن مخاطب را به رسمیت بشناسیم. تا اتفاقی رخ می‌افتد هم همه چیز را حواله می‌دهیم به قیمت بلیت! این‌ها مسائل ثانویه است. تا زمانی که نظام تولید در سینمای ایران به مخاطب خود احترام نگذارد، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. این احترام هم واجد ویژگی‌هایی است که از مسیر همان پژوهش ملی که به آن اشاره کردم می‌توان به آن‌ها رسید.

نوروزی در ادامه با انتقاد از عدم همراهی تلویزیون در زمینه تبلیغ فیلم‌های اکران نوروز گفت: واقعاً برخی حرف‌ها تکراری شده از بس مطرح کرده‌ایم. این یک اشتباه استراتژیک است که تلویزیون بخواهد سینما را به حال خود رها کند. دیگر هم نمی‌دانیم به چه زبانی باید این حرف‌ها را مطرح کنیم. البته معتقدم فهم ما از تأثیر تبلیغات تلویزیونی بر فروش فیلم‌ها هم هنوز مربوط به دوره آنالوگ است و در این زمینه هم نیاز به بازنگری داریم.

این سینمادار در پایان تأکید کرد: تا زمانی که نان در تولید است و تا زمانی که لزوم حمایت از زیرساخت‌ها به رسمیت شناخته نشود، آش همین است و کاسه هم همین کاسه! حالا مدام دوستان تحلیل‌های آن‌چنانی مطرح کنند.

روایت تهیه‌کننده؛ از مشکلات معیشتی تا تغییر ذائقه مخاطبان

محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سگ‌بند» به کارگردانی مهران احمدی از فیلم‌های اکران نوروزی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط استقبال مخاطبان از این فیلم گفت: به لطف خدا و با حمایت‌های مردم، فیلم «سگ‌بند» توانست پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم اکران نوروز شود که این موجب خوشحالی ماست. اگر رسانه ملی هم در زمینه تبلیغ فیلم‌های سینمایی ورود می‌کرد، به سینما به‌عنوان یک سرگرمی عمومی و سالم کمک می‌کرد. سینما و تلویزیون در مجموع از یک خانواده هستند و اگر کمکی در این زمینه به سینما صورت بگیرد، تلویزیون هم بهتر می‌تواند به رسالت‌های اجتماعی خود عمل کند.

وی افزود: در سال‌های گذشته، غالباً از اکران فیلم‌های مختلف این حمایت از سوی تلویزیون صورت می‌گرفت اما امسال برای فیلم «سگ‌بند» و برخی دیگر از آثار، این حمایت در قالب تخصیص تیزرهای تبلیغاتی صورت نگرفت و برای ما هم تبدیل به یک علامت سوال شد. آن هم در شرایطی که سرگرمی‌هایی از جنس سینما بسیار می‌تواند در روحیه اجتماعی مردم موثر باشد.

مخاطبان سینمای ایران چگونه «نصف» شد؟/ فیلم‌های میلیاردی اما ناکام

این تهیه‌کننده درباره پیگیری از مسئولان صداوسیما برای مشخص شدن دلیل عدم پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم «سگ‌بند» هم توضیح داد: واقعیت این است که فیلم ما، فیلمی است که به راحتی می‌توان با خانواده به تماشای آن نشست و فیلمی نیست که بگوییم ترغیب مردم به تماشای آن، اشتباه باشد. حداقل هدف ما این بوده است که بتوانیم یک کمدی سالم برای خانواده‌ها بسازیم و در خلال آن بتوانیم تلنگری بزنیم که برخی راه‌ها برای طی کردن یک شبه ره صد ساله، می‌تواند چه پیامدهای منفی به همراه داشته باشد. فکر می‌کنم حمایت از چنین فیلمی نمی‌تواند اشتباه باشد و بلکه کار درستی است. شورای بازبینی تلویزیون هم محتوای فیلم را برای حمایت مورد تأیید قرار دادند اما مبلغی که به آن اختصاص گرفت، به اندازه پخش یک تیزر هم نبود! به همین ترتیب تاکنون حتی یک تیزر هم به این فیلم تعلق نگرفته است.

قاسمی: استقبال مردم از «سگ‌بند» خوب است اما مسائلی باعث شد که تعداد مخاطبان سینما نسبت به سال‌های قبل کمتر شود. یکی از آن‌ها اوضاع معیشتی مردم است که ما هم جزوی از همین مردم هستیم. در این شرایط اولین چیزی که از سبد مصرفی خانواده‌ها حذف می‌شود، هزینه‌های مربوط به سرگرمی و مسائل فرهنگی است قاسمی در ادامه گفت: استقبال مردم از «سگ‌بند» خوب است اما مسائلی باعث شد که تعداد مخاطبان سینما نسبت به سال‌های قبل کمتر شود. یکی از آن‌ها اوضاع معیشتی مردم است که ما هم جزوی از همین مردم هستیم. در این شرایط اولین چیزی که از سبد مصرفی خانواده‌ها حذف می‌شود، هزینه‌های مربوط به سرگرمی و مسائل فرهنگی است. امید داریم تلاش مسئولان در این زمینه بیشتر شود تا این معضلات برطرف شود. مسئله دوم این است که بعد از دو سال تعطیلی سالن‌های سینمایی، ذائقه مردم به نوعی تغییر کرده و به سمت شبکه نمایش خانگی و استفاده از بسترهای مجازی رفته است.

وی ادامه داد: سومین مسئله در این زمینه هم بالا رفتن رقم تبلیغات بود. از آنجایی که ما حمایت هم نمی‌شویم، نمی‌توانیم در این شرایط تبلیغات گسترده‌ای داشته باشیم. در اغلب فیلم‌هایی که داشتم، هزینه تبلیغات را هم در بخش خصوصی خودمان تأمین می‌کردیم اما در حال حاضر قیمت تبلیغات بسیار بالا رفته و تأمین آن برای ما بسیار دشوار شده، همه این عوامل دست به دست هم داده است تا شرایط استقبال از فیلم‌های در حال اکران به این صورت شود.

قاسمی گفت: من در سال ۹۷ فیلم «مصادره» را در اکران نوروز داشتم که پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز آن سال هم شد، تعداد مخاطبان آن فیلم، حدوداً سه برابر مخاطبان فعلی «سگ‌بند» بود و می‌توان اینگونه گفت که تعداد مخاطبان سینما به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

این تهیه‌کننده تأکید کرد: واقعیت این است که سینمای ما سینمای سالمی است و هر چقدر مسئولان بتوانند از این سینما لااقل در بخش تبلیغات حمایت کنند، به بقای سینمای سالم کمک کرده‌اند. شما تصور کنید در حوزه خودروسازی بهترین اتومبیل تولید داخل ما، فاصله‌ای بسیار با کیفیت بهترین خودروهای روز دنیا دارد و به دلیل کیفیت پایین حتی منجر به مرگ و میر انسان‌ها هم می‌شود، اما در صنعت سینما، بهترین فیلم ما می‌تواند با بهترین فیلم‌های روز دنیا رقابت کند و در مواردی حتی توانسته‌ایم بالاتر از رقبا هم قرار بگیریم. هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر از دیگر صنعت‌ها هم داریم. وقتی چنین صنعتی که زاییده تلاش‌های فردی افراد است، در اختیار داریم، چرا نباید از آن حمایت کنیم؟

وی درباره افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت سینماها و تأثیر آن بر افت مخاطبان هم تأکید کرد: در این زمینه مسئله اصلی مشکل معیشتی مردم است که به آن اشاره کردم. در غیر این صورت در قیاس با تورم موجود در حوزه‌های مختلف افزایش بلیت سینماها چندان زیاد نبوده، مشکل اصلی همان شرایط معیشتی است که منجر به حذف هزینه‌های مربوط به سرگرمی از سبد مصرفی خانوارها شده است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار درباره سرانجام اکران این فیلم هم توضیح داد: «ابلق» با حمایت مردم توانست سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره فجر به‌دست بیاورد و امید داریم که اکران موفقی هم داشته باشد. تلاش‌مان این است که در اولین فرصت این فیلم اکران شود و یکی از گزینه‌های ما هم اکران عید فطر است. از آنجایی که در زمان اکران فیلم در جشنواره استقبال خوبی از این فیلم از سوی مردم و منتقدان صورت گرفت، امید داریم «ابلق» زودتر اکران شود و بتواند تأثیر مثبتی هم بر بازگشت مخاطبان به سینماها داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تدوین «هیما» آغاز شد/ گرامیداشت یاد نرجس خانعلی‌زاده – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «هیما» به کارگردانی سجاد باغ شیخی و نویسندگی مجید بلندی این روزها در حال تدوین است و در نیمه دوم ماه مبارک رمضان از رسانه ملی پخش می‌شود.

فیلم کوتاه «هیما» روایتی از جهاد مدافعان سلامت است.

تصویربرداری این فیلم کوتاه در بیمارستان تازه تأسیس ثامن الحجج آران و بیدگل انجام شده است.

عوامل سازنده «هیما» عبارتند از مدیر تصویربرداری: سیدمجتبی نبوی، مدیر صدابرداری: سیدعلی بنی هاشمی، طراح گریم: ندا مقدم منش، مدیر تولید: محسن توکلی، تدوین: زهرا رزاق زاده، منشی صحنه: فاطمه حیدر شاهی، عکاس، حسام متقی، بازیگران: ریحانه زارعی، حوریه شیرمحمدعلی، نیکی عبدلی و نگار سادات شریفیان.

در این فیلم یادی از اولین شهید مدافع سلامت کشور شهید نرجس خانعلی‌زاده شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منصوب شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی طی حکمی محمد حمیدی مقدم را به عنوان دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» منصوب کرد.

متن حکم رئیس سازمان سینمایی به این شرح است:

«جناب آقای محمد حمیدی مقدم

نظر به شناخت، تعهد و تجربه ارزشمند شما در برگزاری دوره‌های گذشته، به سمت دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» منصوب می‌شوید.

خوشبختانه، این جشنواره به مدد تلاش ارزشمند مدیران گذشته و حضور پر شوق خانواده فرهیخته سینمای مستند به عنوان یکی از جشنواره‌های مطرح و مرجع منطقه شناخته می‌شود.

امید است با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و میراث گرانقدر سینمای مستند ایران و توجه به ضرورت‌های تازه در این حوزه در این مسئولیت خطیر موفق باشید.

سینمای مستند، بخش پرافتخار سینمای ایران است که همواره با اندیشه‌ورزی، دغدغه‌های فرهنگی و نوآوری پیوند داشته است. ایجاد تغییر و تحول محسوس در این سینما با اهتمام و تاکید بر شعار «اخلاق، آگاهی، امید» از اهداف و اولویت‌های سازمان سینمایی در این دوره است.

انتظار می‌رود جشنواره «سینما حقیقت» همسو با گام دوم انقلاب اسلامی و با هدف ایجاد بسترهای مناسب برای تقویت حضور جریان ساز سینمای مستند در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و ارائه آثار متنوع و ارزشمند این عرصه تلاش موثری را برای نمایش تاریخ و فرهنگ جامعه ایرانی-اسلامی، پاسداشت هویت ملی-دینی و ترسیم وضعیت امروز و چشم‌انداز آینده ایران و جهان با نگاه عدالت محور به نمایش بگذارد.

امید که شانزدهمین دوره جشنواره تبلور انگیزه، شور، هنر، تعهد و تلاش مستندسازانی باشد که تصویر روشن ایران اسلامی را برای آیندگان به یادگار می‌گذارند و یقیناً در این مسیر خانواده ارجمند سینمای مستند همراه شما خواهند بود.،

شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» آذر ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی


سینماپرس : مراسم اختتامیه هشتمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری و جمعی از مسئولان و هنرمندان در محوطه باز حوزه هنری برگزار و عبدالحمید قدیریان هنرمند نقاش پیشکسوت به عنوان چهره برتر سال هنر انقلاب ۱۴۰۰ معرفی و تجلیل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قرار ملاقات به وقت آقای ضرغامی!


یک هنرمند پیشکسوت صنایع دستی که نگاهی انتقادی نسبت به آمار فروش بازارچه‌های صنایع دستی در دوران نوروز دارد، گفت: «آقای ضرغامی حدود ۷-۸ ماه است که روی کار آمده‌اند و باید از ایشان پرسید که نامه‌های تشکل‌های صنایع دستی کشور را چرا برای ملاقات بدون جواب گذاشتند؟»

مشاهده خبر از سایت منبع