X

بایگانی فروردین 28, 1401

دفتر سینمایی

«شهید بهشتی» به من گفت چرا به صورت تعاونی کار نمی‌کنید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامرضا موسوی تهیه‌کننده باسابقه سینما در قالب سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی سینمای ایران به طرح برخی خاطرات خود از سال‌های فعالیت در این حوزه پرداخت.

به گزارش سینماپرس، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز غلامرضا موسوی تهیه کننده پیشکسوت سینما و روزنامه‌نگار بخش‌هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.

غلامرضا موسوی با بیان اینکه متولد ۲۸ فروردین ۱۳۳۰ در تربت جام است، گفت: پدرم نظامی بود و به دلیل اینکه به جاهای مختلفی منتقل می‌شد، خانوادگی به همراه او می‌رفتیم و زمانی که باید به مدرسه می‌رفتم ساکن مشهد شدیم و در همانجا خانه گرفتند و در مشهد ماندیم.

وی ادامه داد: سال ۱۳۵۰ دانشکده مدرسه عالی اقتصاد بابلسر قبول شدم و همزمان در همان سال‌ها در تئاتر هم فعالیت داشتم و دوستی من و فریدون جیرانی از همانجا شروع شد که خیلی تئاتر را جدی نمی‌گرفت و بیشتر دغدغه‌اش سینما بود؛ او تمام مجلات سینمایی را می‌گرفت، می‌خواند و دنبال می‌کرد و موجب شد تا من هم سینما را جدی بگیرم. رفاقت ما از مرکز آموزش شروع شد و نکته این بود که مسیر ما برای رسیدن به منزل یکی بود؛ با هم به خانه برمی‌گشتیم یعنی ابتدا خانه جیرانی ۲ کوچه بالاتر خانه من بود به همین دلیل رفت و آمدهایمان با هم بود.

موسوی خاطرنشان کرد: اولین کار مشترکم با فریدون جیرانی «بیژن، خیال و کفش» بود که در مشهد ساخته شد و بعد از آن داریوش ارجمند، بیژن امکانیان و مهدی صباغ زاده هم فیلم ساختند. «بیژن، خیال و کفش» فیلم هشت میلی متری بود که درواقع سوپرهشت ساخته شد و برخی کارگردان‌ها مانند کیانوش عیاری بعدها همین فیلم‌های هشت میلی متری را تبدیل به فیلم‌های بلند کردند.

وی با بیان اینکه وقتی در روزنامه کیهان استخدام شد در سرویس گزارش کار می‌کرد، توضیح داد: یکی از دوستان در روزنامه کیهان چهار نفر از ما که شامل من، ساسان رئوفی، بیژن نظری و ابراهیم رستمیان می‌شد را به شهربانی معرفی کرده بود تا برای خدمت سربازی به شهرستان نرویم و عصرها در کیهان کار کنیم. درواقع ما چهار نفر با نامه و درخواست کیهان به فرمانداری وقت برای گذراندن دوران سربازی در دانشگاه پلیس معرفی شدیم و در آنجا خدمت کردیم.

«آفتاب نشین ها» محصول یک رفاقت بود

موسوی در گفتگو با فریدون جیرانی درباره علاقه‌اش به سینما گفت: در آن سال‌ها سینما را دوست داشتم اما فقط در این حد که یادداشت بنویسم و فیلم ببینم. از کودکی فیلم می‌دیدم و زمانی که برای روزنامه آفتاب شرق کار می‌کردم اوج سینما رفتنم بود اما بیشتر روزنامه نویسی، نقد فیلم، گزارش‌های سینمایی و جشنواره بود و به دنبال تولید نبودم.

وی درباره ساخت فیلم «آفتاب نشین‌ها» توضیح داد: یادم می‌آید در خانه‌ای همراه با فریدون جیرانی و بیژن امکانیان بودیم که بعدها مهدی صباغ زاده هم از مشهد به عنوان مهمان آمده بود و این سه نفر تصمیم گرفته بودند فیلمنامه «آفتاب‌نشین‌ها» را که فریدون جیرانی نوشته بود بسازند و دنبال تهیه کننده بودند که با چند نفر هم صحبت کرده بودند اما به هر دلیلی نشده بود و من در ملاقاتی که با زنده یاد آیت الله بهشتی برای کار خبری داشتم به او گفتم با اهالی وزارت ارشاد (وقت) درباره فیلمی که قرار است بسازیم صحبت کند و موضوع فیلم را توضیح دادم. او به من گفت چرا به صورت تعاونی کار نمی‌کنید و من تصورم از تعاونی مانند تعاونی مصرف کیهان بود که خرید می‌کردیم و آخر ماه از حقوقمان کم می‌کرد. از او پرسیدم تعاونی به چه شکلی است زیرا تصور من از تعاونی چیز دیگری بود. وی گفت اینکه دور هم جمع شوید و دستمزدها و هرچقدر پول دارید را یکی کنید می‌شود تعاونی و اگر خواستید به شکل تعاونی کار کنید به شما کمک می‌کنم و من موارد و حرف او را به دوستان منتقل کردم.

موسوی ادامه داد: فیلم «آفتاب نشین‌ها» محصول یک رفاقت بود که در نهایت به عنوان تعاونی کار کردیم. قرار شد من به عنوان تهیه کننده، فریدون جیرانی به عنوان فیلمنامه نویس و دستیار اول کارگردان، بیژن امکانیان به عنوان بازیگر و مهدی صباغ زاده به عنوان کارگردان حضور داشته باشند. یکی از خاطرات جالب هم این بود که وقتی ساخت فیلم قطعی و شروع به کار کردیم؛ آقای کلهر معاون سینمایی وقت بود و ما مجوز را از آقای مسعودشاهی گرفتیم و برای گرفتن وسائل و تجهیزات پیش زنده یاد علی مرادخانی رفتیم که مسئول این کار بود زیرا در آن زمان هنوز فارابی تاسیس نشده بود. او به ما قول همکاری داد و قرار شد نگاتیو، پوزیتیو و کلیه وسایل فیلمبرداری را با دوربین BL در اختیار ما قرار دهند. نفر اولی که قرار بود فیلمبرداری را برعهده داشته باشد علیرضا زرین دست بود و نقش اول را هم قرار بود فرامرز قریبیان بازی کند اما با اینکه با ما قرارداد داشت نیامد. ما برای فیلمبرداری برای اولین بار سراغ همایون پایور رفتیم و کسی که در آن زمان با ما بسیار همراهی کرد استاد علی نصیریان بود که نقش اول را پذیرفت و با اینکه در آن زمان ما خیلی بلد نبودیم و سرمای وحشتناکی موقع فیلمبرداری بود اما او بسیار همراهی کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یادم می‌آید برای فیلم «آفتاب نشین‌ها» ۲۰ یا ۳۰ تومان بیشتر نداشتم و مقداری هم فریدون جیرانی، بیژن امکانیان و مهدی صباغ زاده گذاشتند و من یادم آمد زنده یاد آیت الله بهشتی گفته بود اگر به صورت تعاونی کار کنیم به ما کمک می‌کند به همین دلیل دوباره پیش او رفتم و آیت الله بهشتی به برادران رخ صفت در سازمان اقتصاد اسلامی یادداشت نوشت که ۵۰ هزار تومان به صورت قرض‌الحسنه در اختیار آقای موسوی قرار دهید و من یک روز زمانی که کارم در کیهان تمام شده بود برای بردن نامه به آن اداره رفتم. نشسته بودم و دیدم کیسه بزرگی آوردند و جلوی من گذاشتند و همان برگه‌ای که زنده یاد بهشتی نوشته بود را به من دادند و گفتند بنویسم که دریافت شد. بسیار تعجب کردم چون تصور این بود که اول از من چک و سفته می‌خواهند و بعد پول را تحویل می‌دهند. یادم می‌آید ۵۰ هزار تومان هم آخر فیلم فرمانده وقت نیروی دریایی به صورت قرض‌الحسنه به ما داد و اولین موسیقی فیلم را با مجید انتظامی صحبت کردیم که قرار بود ارکستر عظیمی هم داشته باشد و ۷ هزار تومان برای این کار دستمزد در نظر گرفتیم.

موسوی در ادامه گفت: خاطره دیگری که به یادم می‌آید عکسی است که همافران مقابل امام خمینی (ره) گرفتند. زمانی که امام (ره) به خیابان ایران آمد، گروه‌های مختلف نظامی می‌آمدند و به نوعی با او بیعت می‌کردند یک روز به ما گفتند یک عکس برای کیهان می‌خواهیم بگیریم و عکاس هم زنده یاد حسین پرتوی بود و اینکه عکس به چه شکلی باشد را خود اهالی محل استقرار امام (مدرسه رفاه) کارگردانی کردند؛ همه یک دست ایستاده بودند و گفتند فقط از پشت آنها عکس گرفته شود همه سرها به طرف امام (ره) و در حال ادای احترام به او بود و در همان حالت عکس گرفته شد.

وی در پاسخ به سوال فریدون جیرانی مبنی بر اینکه در زمان پیروزی انقلاب کجا بوده است؟ پاسخ داد: در ۲۲ بهمن ماه مانند همه آدم‌ها داخل خیابان‌ها بودم و بخشی از رفت و آمده‌ایم از ۱۲ بهمن به بعد به عنوان خبرنگار مستقیم محل استقرار امام بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آینده «هنر انقلاب» کجاست/انجمن‌های هنری مانند جزایر پراکنده هستند


نادر قشقایی معتقد است آینده «هنر انقلاب» همانند نهالی است که با رسیدگی و بها دادن به آن، تبدیل به درختی تنومند می‌شود که ریشه‌های آن عمیق‌تر است و بدون آلودگی می‌تواند مسیر خود را پیدا کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران جهانی «لاله» به هفته چهارم رسید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، اکران فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک نژاد که از ۱۸ مارچ برابر با ۲۹ اسفند در ۱۰ شهر و سی سینمای آمریکا آغاز شده بود به هفته چهارم رسید.

کمپانی AMC اکران این فیلم سینمایی را تا هفته سوم عهده دار بود و برای اولین بار یک فیلم ایرانی در این مجموعه سینمایی پخش شد.

«لاله» که نوروز ۱۴۰۰ در محدودیت‌های ناشی از کرونا در ایران روی پرده رفت با بازی سارا امیری، ایرج نوذری، نیکی کریمی، سام قریبیان، امیرعلی دانایی، میترا حجار، لیلا اوتادی، پیام اینالویی، همایون ارشادی، محمد صادقی، ژوبین رهبر و نیکولاس گولک درباره زندگی لاله صدیق، قهرمان اتومبیل‌رانی ایران است و چالش‌ها و مشکلاتی را که این راننده حرفه‌ای با آن مواجه بوده به تصویر کشیده‌ است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیران اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم ورزشی منصوب شدند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم های ورزشی ایران، در نشستی با حضور سیدمجتبی علوی دبیر، عبدالحمید احمدی رئیس شورای سیاستگذاری و علی روئین‌تن رئیس هیات انتخاب و داوران، مسعود نجفی مشاور عالی دبیر، محمد طیب مشاور امور بین‌الملل، رضا میرمحرابی مدیر رسانه و روابط عمومی، سمیه خلیلی مدیر دبیرخانه و علی سامعی قائم مقام دبیر در بخش عکس و مدیر اجرایی جشنواره عکس ورزشی معارفه شدند.

همچنین مهدی آریایی‌نژاد مدیر امور حقوقی و قراردادها، محمد نیکبخت مدیر پشتیبانی و تدارکات، سالار خان‌محمدی مدیر فنی و انفورماتیک، ابوالفضل یدالهی مدیر سایت و IT، مصطفی مکاری مدیر هنری و امیرحسین شکوهی‌اصل مدیر انتشارات و تبلیغات نیز در این نشست معارفه شدند.

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران، نماینده انحصاری فدراسیون جهانی فیلم‌های ورزشی(Ficts) است که به منظور رقابت بین فیلمسازان، برنامه‌سازان، کشف استعدادهای جوان و معرفی چهرهای خلاق، همگام با سیاست‌های ورزش کشور، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و FICTS در راستای حمایت از تولید و عرضه فیلم‌های ورزشی برگزار می‌شود.

در این دوره علاوه بر فیلم‌های سینمایی، مستند (کوتاه و بلند)، داستانی (کوتاه و بلند)، فیلمنامه، پویانمایی، تیزر و نماهنگ تولید شده در فاصله سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، آثاری با موضوعات روح المپیک و پارالمپیک، مفاهیم صلح و دوستی، ورزش همگانی و سلامت عمومی، ورزش و مبارزه با اعتیاد و بازی‌های محلی، بومی و عشایری می‌توانند در بخش ویژه ملی این رویداد شرکت کنند.

بر اساس این گزارش، مقر FICTS در میلان ایتالیا است که بیش از ۱۲۵ کشور عضو این فدراسیون هستند. جشنواره ایران به عنوان یکی از ۱۶ پایگاه جهانی و میزبان ۳۴ کشور آسیایی و منطقه برای ورود به جشنواره جهانی میلان مورد توجه فیلمسازان و سینماگران این کشورها است و با توجه به جایگاه بین المللی این جشنواره و استقبال از آن، آثاری از کشورهای اروپایی و دیگر کشورها نیز مهمان این رویداد هستند.

در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران سیدمجتبی علوی به عنوان دبیر و عبدالحمید احمدی به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، نماینده کمیته ملی المپیک و مشاور وزیر ورزش و جوانان حضور دارند.

سیزدهمین دوره جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران با حمایت کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی وزارت ارشاد در بخش خصوصی و به همت موسسه فرهنگی هنری خانه هنر خیام تیرماه ۱۴۰۱ همزمان با هفته المپیک برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات پروژه سینمایی مشترک ایران و اسپانیا/جمشیدهاشم‌پور ناخدا شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

حامد حقیقت مدیرعامل موسسه «نگار فیلم تبیان»، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی «مسخ نرگس» به تهیه‌کنندگی این موسسه توضیح داد: ما در موسسه تبیان پیش از این هم فعالیت سینمایی داشته‌ایم و فیلم «ایوب پیامبر» را ساخته‌ایم. در دوره جدید فعالیت‌های خود هم هرچند همچنان چارچوب اصلی فعالیت‌های ما قصص انبیاست، اما براساس برخی از ضرورت‌ها تشخیص داده شد که به‌صورت جدی‌تر به‌حوزه ساخت فیلم‌های سینمایی ورود داشته باشیم تا از این منظر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم.

وی با تأکید بر اینکه موسسه نگار فیلم تبیان سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده «مسخ نرگس» است، درباره داستان این فیلم گفت: داستان این فیلم مرتبط با یکی از مسائل راهبردی است که باید به آن ورود می‌کردیم. قصه این فیلم که با همکاری هنرمندان ایران و اسپانیا مقابل دوربین رفته است، تماماً ً در شهر بوشهر می‌گذرد. این فیلم درباره یک خانم هنرمند اسپانیایی است که برای کاری به کشورهای حاشیه خلیج فارس آمده است اما براساس یک اتفاق، قایق تفریحی او دچار سانحه می‌شود و او سر از بوشهر در می‌آورد. داستان اصلی فیلم از همین مرحله آغاز می‌شود و این هنرمند در شهر بوشهر، گام به گام در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که جذب آیین‌ها و اصالت‌های ارزشی و اخلاقی سرزمین ما می‌شود.

حقیقت افزود: در این فیلم غنای تمدنی و فرهنگی خود را به رخ دنیا خواهیم کشید. این پروژه از نظر فرهنگی، یک کار تعاملی نیز محسوب می‌شود، کمااینکه ما پیش از این به‌واسطه سریال «یوسف پیامبر» به ۹۴ کشور دنیا ورود داشته‌ایم و ارتباطاتی از این جنس را در موسسه «نگار فیلم تبیان» تجربه کرده‌ایم، در دور جدید فعالیت‌ها بر اساس تجربه‌های قبلی تلاش کرده‌ایم ارتباطات خود را به‌روز کنیم و برای پخش این فیلم در کشورهای اسپانیایی‌زبان کارهای موثری را انجام داده‌ایم. المان‌های مرتبط با فرهنگ و هنر اسپانیا را هم در این فیلم آورده‌ایم و از این منظر این پروژه یک کار تعاملی در حوزه فرهنگ است. روی اشتراکات فرهنگی دو کشور تمرکز بسیار زیادی داشته‌ایم.

سال‌ها روی حامد علیزاده سرمایه‌گذاری کرده‌ایم

وی درباره همکاری با حامد علیزاده به‌عنوان کارگردان این فیلم هم توضیح داد: آقای علیزاده یکی از کارگردانان جوان، خوش‌فکر و بدون حاشیه است که تا امروز چند کار را در قالب تله‌فیلم برای موسسه کارگردانی کرده، ما سال‌هاست که در مجموعه خود روی ایشان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و حالا این اولین تجربه کارگردانی سینمایی او محسوب می‌شود که تا به اینجا هم در کار خوش درخشیده‌اند.

مدیرعامل موسسه «نگار فیلم تبیان» درباره برنامه‌ریزی این موسسه برای همکاری با هنرمندان و کارگردانان با سلایق مختلف ادامه داد: طبیعتاً هر موسسه‌ای سلسله ایده‌ها و راهبردهایی را برای خود دارد که هر فیلمسازی به این ایده‌ها و راهبردها نزدیک‌تر باشد، بالطبع در اولویت همکاری هم قرار می‌گیرد. ما در این سال‌ها در کنار فیلمنامه‌هایی که آماده کرده‌ایم، به فکر کادرسازی هم بوده‌ایم و تا بتوانیم با پرورش نیروهای جوان و خلاق، این فیلمنامه‌ها را به سرانجام برسانیم. در عین حال آغوش ما به سوی همه هنرمندان باز است و هر هنرمندی که ایده‌ای برای همکاری در قالب چارچوب‌های موسسه داشته باشد، حتماً از آن استقبال می‌کنیم.

چگونه نام موسسه به‌عنوان تهیه‌کننده درج شد؟

حقیقت درباره درج نام موسسه تبیان، به‌عنوان تهیه‌کننده در پروانه ساخت فیلم از سوی سازمان سینمایی هم توضیح داد: تهیه‌کننده این فیلم موسسه نگار فیلم تبیان است و طبق قانون آقای سعید شرفی‌کیا را که دارای کارت تهیه‌کنندگی هستند، به‌عنوان نماینده اجرایی موسسه معرفی کرده‌ایم. آقای شرفی‌کیا از مدیران تولید باسابقه سینمای ایران است که ۳۰ سال پیش در «ایوب پیامبر» مدیر تولید بوده و حالا از سوی موسسه برای کارهای اجرایی این پروژه معرفی شده است. موسسات سینمایی به لحاظ حقوقی می‌توانند به‌عنوان تهیه‌کننده فعالیت کنند اما باید فردی را که کارت تهیه‌کنندگی دارد به عنوان نماینده خود معرفی کند.

وی درباره ترکیب بازیگران فیلم سینمایی «مسخ نرگس» هم توضیح داد: نقش اصلی این فیلم را جمشید هاشم‌پور ایفا خواهد کرد، در کنار ایشان بهناز جعفری، پدرام شریفی و مجید نوروزی حضور دارند و دو بازیگر اسپانیای هم در فیلم داریم. جمشید هاشم‌پور در این فیلم نقش یک ناخدا را ایفا می‌کند که حرفه‌اش لنج‌سازی به‌عنوانی یکی از حرفه‌های اصیل و دیرینه مردمان جنوب است. برای احیای این تمدن شخصیتی را به‌عنوان نماد مردم بوشهر در فیلم داریم که جمشید هاشم‌پور ایفای نقش او را برعهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فاجعه یعنی هنرمند برای دیده شدن باید کار خود را به بلاگر بسپارد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین رونمایی از کتاب «کجایی» که به دو شکل صوتی و چاپی تولید شده، شامگاه ۲۵ فروردین در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب تهران برگزار شد. در این مراسم، عارفه لک، پیام دهکردی، بهنام کلاه بخش، الهام پاوه‌نژاد، فرزانه منصوری، حسن علی کرمی، محمدعلی جعفریه، روزبه زهرایی، رضا موسوی، احسان چریکی، متین بختی و… حضور داشتند و این جمع دوستانه با حضور علاقه مندان به ادبیات و شعر، گرم‌تر نیز شد. غایب بزرگ این جمع ادبی، اردشیر رستمی، طراح گرافیک و جلد این اثر بود.

در این آئین رونمایی که با اجرای حسین مسعودی آشتیانی در کافه کر باغ کتاب تهران برگزار شد، لک، دهکردی و کلاه بخش به سخنرانی پرداختند و همچنین بعضی از اشعار کتاب با صدای دهکردی و نوازندگی کلاه بخش به طور زنده برای حاضران اجرا شد.

شعر شبیه قالی دستباف است!

عارفه لک، شاعر و بازیگر، در ابتدای این آئین، ضمن تشکر از حضور مخاطبان و دوستدارانش گفت: «هر شعر این اثر، در موقعیت‌ها و حالات مختلفی سروده شد، درست مثل خود زندگی که یکسان نیست. این کتاب را در لحظات مختلف شاد و غمگین، در بیمارستان یا هر لحظه خلوت دیگر نوشتم و به هر یک از آنها همچون یک پناهگاه نگاه کردم. این کتاب، حاصل همه احساسات بشری از جمله رنج است؛ رنج‌هایی که از سر می‌گذرانیم و امروز را به خاطرش جشن گرفته‌ایم، چندان هم بد نیستند. این رنج‌هایی که بر ما گذشته باعث می‌شود بتوانیم به خلق شادی برسیم، بنابراین رنج لزوماً به معنای غصه نیست.»

عارفه لک که شعرهایش را با تم عاشقانه و گاهی هم اجتماعی می‌سراید و پیش از این نیز مجموعه شعری از او منتشر شده بود، درباره اهمیت شعر گفت: «شعر برای من مثل فرش دستبافت است که قالیباف هنگام پیوند زدن گره‌ها، یک روز غمگین است و یک روز هم شاد. هر شعر این کتاب، حجمی از انرژی را با خود داشت که شریک لحظات من بود و امیدوارم شریک لحظات شما نیز باشد. لذتی که نوشتن شعر دارد، زمانی کامل می‌شود که به خلوت مخاطب نفوذ کند و اشکی یا لبخندی را باعث شود. به اشتراک‌گذاشتن این تلاش خوشایند است و چقدر خوشحالم که امروز این اشتراک‌گذاری جشن گرفته می‌شود. من از خانم فاطمه محمدی، مدیر انتشارات نوین کتاب گویا که پای این اثر ایستادند، تشکر می‌کنم و همچنین از پیام دهکردی عزیزم که اثر را خوانش و کارگردانی کرد و البته از اردشیر رستمی عزیز که دوست داشتم سهمی از این کار داشته باشد، چراکه علاقه زیادی به تصویرگری ایشان دارم. ایجاز و ظرافت زنانگی تصویر به خاطر هنر اوست. ناگفته نماند از بهنام کلاه‌بخش هم کمال تشکر را دارم که آهنگسازی‌اش شعر مرا زیباتر کرده است.»

با نگاه استبدادی نمی‌توان فرهنگ را نجات داد

پیام دهکردی هم در بخش دیگری از آئین رونمایی، صحبت‌های خود را پس از تبریک روز عطار و یادآوری این جمله که زیستن در سرزمینی که عطار هم در آن نفس کشیده یک اتفاق مبارک است، اینچنین آغاز کرد: «حوزه نشر حوزه مظلومی است. زمانی فریاد می‌زدیم که چرا کتاب نمی‌خوانید و امروز فریاد می‌زنیم که چرا کتاب نمی‌بینید؟ در این روزگار برهوت نشر، در این دوران جفای نابخشودنی و ظلم در حق فرهنگ و هنر، شاهد همان چیزی هستیم که طی دهه‌های متمادی بر فرهنگ و هنر این سرزمین رفته و ما را به اینجا رسانده. سال‌هاست از روی تئاتر و موسیقی و ادبیات رد شده‌اند و چیزی که بر جا مانده مشتی خاکستر است و صرفاً می‌توانیم امیدوار باشیم که ققنوس‌هایی از این خاکسترها سر بر بیاورند.»

دهکردی که هم تجربه بازیگری در سینما و تلویزیون را دارد و هم در تئاتر، و کتاب‌های گویای متعددی را خوانده است، در نقد وضعیت کنونی فرهنگ کشورمان ابراز نگرانی کرد و افزود: «متأسفانه با نامگذاری سال با واژه فرهنگ، مشکلی از فرهنگ حل نمی‌شود و آسیب‌های اجتماعی رخت بر نمی‌بندند. هر مشکل اجتماعی محصول کار نکردن روی فرهنگ است. بار دیگر باید یادآوری کرد که اگر سیل ویرانگر بی‌فرهنگی راه بیفتد، تک تک اعضای خانواده ما را با خود خواهد برد. فقط فرهنگ است که ما را نجات خواهد داد. با نگاه استبدادی و حکومتی نمی‌شود فرهنگ را نجات داد. فرهنگ نیاز به مدیریت متکثر دارد. ما نیاز داریم به سمت یک جامعه رنگارنگ برویم که در آن همه آدم‌ها نفس بکشند. چرا تیراژ کتاب از ۱۰ هزار نسخه به دویست یا صد نسخه دیجیتال رسیده که آن هم فروخته نمی‌شود؟ این یک تراژدی است. یک زمانی در گوش کسبه این جامعه بنان می‌خوانده. این مردم امروز از رادیو چه می‌شنوند؟»

وی گفت: «بعد از سی سال کار عاشقانه برای فرهنگ این را می‌گویم: ما فریب خورده‌ایم و امروز تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که با دستان پر تاول خودمان فکری برای خودمان بکنیم، حتی کنار خیابان ساز بزنیم تا فرهنگ بماند برای این سرزمین. ایران تبدیل به سرزمین نشدن‌ها شده، همانطور که سمندریان نتوانست گالیله را روی صحنه ببرد و از دنیا رفت، ایران درودی نتوانست موزه‌اش را افتتاح کند و از دنیا رفت، می‌ترسم ما هم ناکام از این جهان برویم. ما مداوم درگیر وجه‌المصالحه و سازش کردن هستیم. با صراحت می‌گویم امیدی به بهبود ندارم و تنها چیزی که می‌دانم این است که عاشق این سرزمینم و «کجایی» محصول چنین طرز تفکریست. این فاجعه است برای فرهنگ ما که یک هنرمند باید کار خود را به بلاگر و اینفلوئنسر بسپارد تا به دست مردم برسد.»

راوی کتاب «کجایی» درباره این اثر و دقت‌هایی در تولید محتوای صوتی آن شده است، افزود: «کجایی را با وسواس زیاد تولید کردیم. در قدم اول من و خانم لک از خروجی راضی نبودیم چراکه فکر می‌کردیم حق مطلب ادا نشده و اثرگذاری اتفاق نمی‌افتد، بنابراین ضبط دوم اتفاق افتاد. کجایی محصول این زاویه دید است که همه چیز باید متفاوت باشد و همه اعضای تیم ما شامل خانم محمدی، مدیر انتشارات نوین کتاب و بهنام کلاه‌بخش، آهنگساز، زحمت بسیاری کشیدند.»

دهکردی درباره سروده‌های «کجایی» و محتوای آن و شرایط سروده‌شدنشان گفت: «شعر عارفه لک، سرشار از ایجاز و طراوت و عمق است. در این کتاب، ساده‌ترین واژه‌ها کنار هم قرار گرفتند تا عمیق‌ترین مفاهیم فلسفی به دست بیاید. من از عارفه ممنونم که این اجرا و خوانش را به من سپرد. از بهنام نازنین متشکرم و می‌دانم بدون زحمات او این کار شدنی نبود. او با وسواس این اثر را ساخت.»

دهکردی در پایان افزود: «ما مردمانی هستیم خسته از امر و نهی و نصیحت. باید زیبایی را بازتعریف کنیم و زیبا زندگی کنیم تا به مرور زمان، ولو صد سال دیگر، آیندگان از ما به نیکی یاد کنند.»

در پایان آئین رونمایی با بازخوانی تعدادی از شعرهای عارفه لک از سوی پیام دهکردی و نوازندگی بهنام کلاه‌بخش، ادامه یافت که با استقبال زیاد مخاطبان مواجه شد. در پایان این آئین نیز، آهنگسار «کجایی»، بهنام کلاه‌بخش گفت: «اگر شنیدن این کتاب، دقایق خوبی را برای شما رقم می‌زند، این اوقات خوش حاصل مأنوس بودن با کتاب و شعر و داستان است.»

کتاب شنیداری «کجایی» سروده عارفه لک، به مدت زمان ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه، به روایت و کارگردانی پیام دهکردی و آهنگسازی بهنام کلاه‌بخش از سوی مؤسسه نوین کتاب گویا منتشر شده که در بسته فیزیکی آن، نسخه مکتوب اثر نیز در ۶۸ صفحه با تصویرگری اردشیر رستمی قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی اهمیت سره نویسی در زبان فارسی در رادیو فرهنگ


برنامه «کتاب بان» رادیو فرهنگ اهمیت سره نویسی در زبان فارسی را بررسی می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مدیر کل حوزه ریاست سازمان سینمایی» نیامده به «کیش» رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در حکمی یاسر شاه پیری را که بدون سابقه مشخصی چند ماه پیش مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی شده بود را به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی این سازمان منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، هنوز مشخص نیست که مدیر کل حوزه ریاست سازمان سینمایی با تحصیلات فلسفه دین چطور بعد از شش ماه هنوز نیومده به صورتی بی‌خبر از وزارت ارشاد رفتنی شد و حالا به معاون فرهنگی منطقه ازاد کیش!! رسیده است. انتخابی قابل تامل که بیش از هر چیز خوب است تا جناب مهدی کشاورز که در حکمی یاسر شاه پیری را به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش منصوب نموده‌اند؛ در این باره روشنگری بفرمایند و معین سازند که این انتخاب و حضور بنابر چه تخصصی بوده است.

همچنین شنیده شده که یزدان عشیری قرار است جایگزین مدیر اخراجی یا خود رفته از سازمان سینمایی شود و حال آنکه معلوم نیست با مدیریت آشفته رسانه‌ای صورت گرفته در فرایند برگزاری جشنواره فیلم‌ چهلم چه اصراری بر این انتخاب است و با این گونه چینش نیرو توسط محمد خزاعی؛ چه کسی قرار است تا اداره روابط عمومی سازمان سینمایی را در دست بگیرد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فارسیجانی: حوزه فرهنگ فاقد برنامه ریزی خوب و سیاست گذاری راهبردی و اصولی است/ حوزه فرهنگ به جز حضرت آقا هیچ رهبری ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: فرمایش اخیر رهبری مثل بقیه فرمایشات ایشان تذکر و تنبه مهمی است که باید به آن توجه کرد؛ مسئولان فرهنگی کشور باید توجه ویژه ای به سخنان حضرت آقا داشته باشند چرا که فرهنگ به تعبیر ایشان مثل اکسیژن و ضرورتش برای همه آحاد افراد جامعه روشن است؛ اما متأسفانه حوزه فرهنگ فاقد برنامه ریزی خوب و سیاست گذاری راهبردی و اصولی است و این اتفاق بسیار تأسف آور است.

مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نگران این هستند که مسئولان در حوزه های مختلف نسبت به اینکه بعد از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به جامعه وظیفه ای دارند مغفول شوند. ما باید به سمت مدینه فاضله و حیات طیبه حرکت کنیم و زمانی می توانیم این ادعا را داشته باشیم که چنین مسائلی در کردار و منش و رفتار جامعه دیده شود آن وقت می توانیم بگوییم که در حوزه فرهنگ موفق عمل کرده ایم.

وی تصریح کرد: اما متأسفانه در فرهنگ نه شاهد برنامه ریزی خوبی هستیم و نه سیاست گذاری روشن و راهبردهای کلیدی در این عرصه وجود دارد. حوزه فرهنگ به جز حضرت آقا هیچ لیدر و رهبری ندارد که بتواند آن را راهبری کند! بنده امیدوارم خداوند متعال کمک کند و امسال طلیعه ای باشد تا اتفاقات کلیدی و اساسی در حوزه فرهنگ بیفتد و ما بتوانیم از منجلاب جنگ نرم نجات پیدا کنیم.

استاد دانشگاه «رسانه و سینما» متذکر شد: ما از دو خصیصه در حوزه فرهنگی و هنری کشور رنج می بریم؛ یکی حوزه قانون گذاری است که بعد از ۴۳ سال نیاز به بازنگری و بروز رسانی جدی دارد و دیگری نظارت و کنترل و برخورد با عواملیاست که نتوانستند باعث شوند در حوزه فرهنگ و هنر ما به اجرای خوب برسیم.

پدیدآورنده کتاب «منشور سینما» خاطرنشان کرد: همه می دانیم جنگ نرم امروز در همه ابعادش به خصوص در فضای مجازی به شدت ما را تهدید می کند و دشمن ما را مورد حمله قرار می دهد اما هیچ برنامه ریزی جامع چند ساله ای در این رابطه وجود ندارد که معلوم باشد دستگاه های فرهنگی می خواهند چه کنند؟ مشخص نیست نقش نخبگان و فرهیختگان و دانشگاهیان و حوزویان کجاست؟ معلوم نیست هنرمندان و نویسندگان و سایر عوامل حوزه فرهنگ و هنر طبق چه برنامه و نقشه و راهبری هدایت می شوند؟

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: باعث افسوس و دریغ است که معلوم نیست امسال مان با سال بعد چه فرقی خواهد کرد؟ افسوس که نمی دانیم نقاط ضعف و قوت مان کجا بررسی می شود؟

فارسیجانی تأکید کرد: حضرت آقا می خواهند مسئولان با آمار و ارقام فریب نخورند و از آنجا که عده ای از مسئولان به ارائه برخی آمار و ارقام بسنده کرده اند و فکر می کنند به این صورت از خود رفع تکلیف می کنند ایشان چنین تذکری را دادند که این خطا دیگر تکرار نشود.

وی در پایان این گفتگو افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نقل به مضمون می فرمایند اگر می خواهید جامعه ای را دینی کنید ببینید آن جامعه آرمان هایش فرهنگی شده یا نه؟؛ متأسفانه این مهم از جامعه ما فاصله بسیاری دارد و امروزه دغدغه بیشتر مردم سیاسی و اقتصادی است! بی شک این وظیفه مسئولان فرهنگی است که تدبیری برای رفع این بحران اندیشه کنند و مانع این اتفاق بشوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدایت: سیستم معیوب رسانه ملی باید از ریشه اصلاح و طرحی نو درانداخته شود/ سال های متمادی است که در سازمان صدا و سیما روابط جای ضوابط را گرفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما همزمان با پایان پخش سریال های مناسبتی نوروزی و آغاز پخش سریال های ماه مبارک رمضان در خصوص لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی گفت: مدیران اجرایی مشکل اصلی سازمان صدا و سیما هستند چرا که این ها سیستم معیوب مختص به خود را دارند، یک بروکراسی حجیم و غلط راه انداخته اند که مدیران بالادستی در آن بی تأثیرند! حتی نوع سنجش نظر از مخاطبان شان هم غلط است از این رو تحول مدیریتی نه در افراد بلکه در سیستم باید به وجود آید؛ در یک جمله اینکه سیستم معیوب رسانه ملی باید از ریشه تخریب و طرحی نو درانداخته شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «چشم شیطان» و «آخرین بندر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دیگر وقت آن رسیده که بعد از ۴ دهه که از انقلاب می گذرد نقطه نظرهای سیاست فرهنگی تثبیت شوند. هنوز نه نقطه های ممیزی ها مشخص است نه سیاست های فرهنگی مشخص است و بنا به جریان روز همواره ساز جدیدی از سازمان شنیده می شود.

وی ادامه داد: سازمان صدا و سیما نهادی حساس است و برنامه ریزی کلان می خواهد و خلق الساعه نمی توان برای آن کار تولید کرد. تصورم بر این است که مدیران اجرایی چه کسانی که بررسی فیلمنامه ها را انجام می دهند یا کسانی که ناظر پروژه ها هستند و ارزیاب های ناواردی که باعث افت شدید کیفی برنامه ها شده اند باید هرچه سریع تر با نیروهای زبده و کارآمد و متخصص جایگزین شوند.

هدایت با تأکید بر اینکه سال های متمادی است که در سازمان صدا و سیما روابط جای ضوابط را گرفته است تصریح کرد: سیستمی که در تلویزیون های عمده دنیا وجود دارد این گونه است که بروکراسی برداشته شده و افراد مورد اعتماد که تهیه کنندگان حرفه ای هستند طرحی یک صفحه ای به مدیران اجرایی می دهند و وقتی توافق حاصل شد بقیه بر عهده تهیه کننده است و تلویزیون ها دخالت در کار طرف ندارند اما استانداردهای ممیزی شان مشخص است و تهیه کنندگان می دانند باید در چه مسیری حرکت کنند.

وی افزود: در نهایت بعد از ساخت نهایی اثر اگر تولید آن ها استاندارد باشد پخش می گیرد اگر بالای استاندارد باشد تهیه کننده تشویقی می گیرد و اگر زیر استاندارد باشد تهیه کننده هر کسی باشد برای همیشه در بلک لیست می رود. اما اینجا برعکس است و ما در رسانه ملی تهیه کننده های وی آی پی را می بینیم که هر اثر چرتی درست کنند باز هم کار دارند. مهم رابطه شان با مدیران سازمان است نه ضوابط! این اتفاقات باعث نزول و افول جدی تولیدات رسانه ملی شده است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: صدا و سیما نباید بیش از این بودجه های بیت المال را بر باد بدهد. انبوه کارمندان کثیر صدا و سیما به چه کار می آیند؟ این ها حقوق شان بسیار زیاد است. هیچ تلویزیونی در دنیا به اندازه ما کارمند ندارد اما مخاطبان بیشتری جذب شان شده اند و ما نیز نباید بیش از این بودجه ها را هدر بدهیم.

مشاهده خبر از سایت منبع