X

بایگانی فروردین 28, 1401

دفتر سینمایی

تأثیرات عجیب و غریب یک ویروس بر عکاسی


آرلن کشیشیان هنرمند عکاس کشورمان عقیده دارد شیوع ویروس کرونا در دو سه سال اخیر از طرفی انگیزه هنرمندان را کمتر کرد و از طرف دیگر باعث شد تا آنان سبک‌های جدیدی را امتحان کنند و به این ترتیب این ویروس تأثیرات عجیب و غریبی بر فعالیت هنرمندان گذاشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علامی: آقای خزاعی چرا صدای ضجه زدن های اهالی سینما را نمی شنوید و تکلیف شاه نشینان خانه سینما را روشن نمی کنید؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ناهید علامی بازرس انجمن چهره پردازان سینمای ایران در خصوص حذف خدمات صندوق اعتباری هنر برای عده ای از سینماگران و شنیده شدن خبرهایی مبنی بر تعلیق عضویت بخش کثیری از اعضای خانه سینما گفت: آقای خزاعی چرا صدای ضجه زدن های اهالی سینما را نمی شنوید و تکلیف شاه نشینان خانه سینما را روشن نمی کنید؟ آقای خزاعی ما به حضور شما در سینما امید داشتیم و فکر می کردیم شما با قدرت تکلیف این نهاد ضدصنفی که بخش اعظمی از سینماگران از جمله من آرزوی بسته شدنش را داریم روشن می کنید اما نه تنها این کار را نکردید بلکه فریادهای استغاثه ما را نیز نشنیدید!

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «قطار آن شب» و «آوازخوان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من واقعاً نمی دانم وقتی هیچ یک از مدیران سازمان سینمایی به سخنان ما توجهی نمی کنند و صدای ما را نمی شنوند ما باید به که و کجا پناه ببریم؟

وی ادامه داد: سال های متمادی است که وعده های شیرین و فریبنده ای داده شده بود تا برای اهالی سینمای کشور امنیت شغلی ترتیب دهند، به بیکاران سینما بیمه بیکاری اعطا کنند و قدر سینماگران را بدانند، اما زهی خیال باطل! نه تنها هیچ امنیت شغلی درست نکردند بلکه همین عضویت مان را نیز دارند از بین می برند.

علامی خاطرنشان کرد: افسوس که مدیران سازمان سینمایی فقط وعده می دهند و به جای آنکه سر و سامانی به زندگی سینماگران نگون بخت بدهند آن ها را به حال خود رها می کنند. افسوس که بسیاری از همکاران ما تنها در پی منافع شخصی شان هستند و منافع جمعی برایشان هیچ اهمیتی ندارد!

این سینماگر سپس با بیان اینکه متأسفم که صندوق اعتباری هنر مسیر غلط خانه سینما را ادامه می دهد تصریح کرد: چرا رسانه ها در مقابل این بیدادگری سکوت کرده اند؟ چرا هیچ کس نیست که صدای ما را به گوش مسئولان که خود را به ناشنوایی زده اند برساند؟ این نان به نرخ روز خوردن و بی توجه بودن به ظلم قرار است چه چیزی به برخی افراد بدهد که مهر سکوت بر لبان خود زده اند؟

وی متذکر شد: وقتی در سینمای ایران شرایط مافیاگونه ای حاکم است و خیلی ها نمی توانند کار و فعالیت کنند اینکه می آیند و اعلام می کنند که افراد باید قراردادهای اخیر خود را برای تمدید عضویت شان در صندوق اعتباری هنر ارائه کنند چه معنایی دارد؟ من قبل از عید زمانی که متوجه شدم قراردادها را جمع می کنند تا فقط پرکارها را پوشش دهند و بقیه را حذف کنند آنقدر ناراحت شدم که حد نداشت چرا که می دانم بخش اعظمی از اهالی سینما طی سال های اخیر به دلیل شرایط مافیایی سینما در بیکاری مطلق به سر می برند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قرارداد بازیگران تئاتر وجه قانونی نداشته و قابلیت پیگیری ندارد/قراردادهای تئاتری به شدت نیازمند ورود دستگاه قضایی هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر نمایش «سیزده تای اول» گفت: قرارداد بازیگران تئاتر وجه قانونی نداشته و قابلیت پیگیری ندارد، البته اگر پرداختی صورت نگیرد می‌توان به خانه تئاتر یا مرکز هنرهای نمایشی شکایت کرد اما مطمئن باشید این شکایت ها به جایی نمی‌رسد.

به گزارش سینماپرس، نیما قربان‌زاده در گفت‌وگو با میزان، پیرامون قرارداد بازیگران تئاتر گفت: متاسفانه در تئاتر به جز عده ای محدود دستمزد چندانی به عوامل داده نمی‌شود، چرخه تئاتر گردش مالی زیادی ندارد و اگر گروهی بخواهد اثری را روی صحنه ببرد باید تمامی سرمایه خود را خرج صحنه و دکور و این چنین مسائلی کند و به همین دلیل سرمایه ای برای عوامل وجود ندارد.

وی در همین رابطه ادامه داد: در این بین اگر اثری با شرایط مالی نسبتا خوبی هم پیشنهاد شود معمولا به دلیل شرایط اجرا پرداختی صورت نمی گیرد و یا اگر پرداختی هم باشد به اندازه قرارداد نبوده و در زمانبندی بسیار طولانی پرداخت می شود.

این بازیگر تئاتر درباره ورود تهیه کنندگان غیر حرفه ای به تئاتر افزود: این روزها در تئاتر آثار زیادی روی صحنه می رود که نام تهیه کنندگان متفاوتی هم در آنها وجود دارد، منتها عرصه نمایش به طور کلی تهیه کننده تخصصی ندارد، به همین دلیل اکثر افرادی که به نام تهیه کننده حضور پیدا می کنند هم در صورت بدقولی دیگر در این عرصه نیستند که بخواهیم با آنها کار نکنیم.

وی در همین راستا اضافه کرد: به نظر من نیاز داریم تا شرایط حضور تهیه کنندگان در تئاتر را برنامه ریزی کنیم، باید ضوابط و قوانینی وجود داشته باشد تا هرکسی نتواند به راحتی وارد تئاتر شود و بدون پرداخت دستمزدها این هنر را ترک کند.

بازیگر نمایش «اپلیکیشن بابایاب» قرارداد بازیگران تئاتر را فاقد اعتبار قانونی دانست و اضافه کرد: قرارداد بازیگران تئاتر وجه قانونی نداشته و قابلیت پیگیری ندارد، البته اگر پرداختی صورت نگیرد می‌توان به خانه تئاتر یا مرکز هنرهای نمایشی شکایت کرد اما مطمئن باشید این شکایت ها به جایی نمی‌رسد زیرا بازوی قانونی و قضایی برای پیگیری این قراردادها در عرصه هنرهای نمایشی وجود ندارد.

وی در همین راستا تاکید کرد: از نظر من قراردادهای تئاتری به شدت نیازمند ورود دستگاه قضایی هستند، این ورود باعث می‌شود تا تهیه کنندگان به راحتی از زیر مسئولیت های خود شانه خالی نکنند. البته همه ما می دانیم که چرخه اقتصاد تئاتر معیوب است اما این نباید دلیلی باشد تا همین دستمزدهای اندک هم به بازیگران و عوامل داده نشود.

قربانزاده با اشاره به عدم پرداخت قراردادهایش در سالهای گذشته خاطرنشان کرد: آنچه مشخص است اینکه باید نگاهی تازه به وضعیت قراردادهای تئاتری شود، ما هم راضی نیستیم که کسی به شکایت برسد منتها اگر از همان ابتدا وکیلی قانونی وجود داشته باشد و یا قراردادها زیر نظر یک ارگان قضایی امضا شود دیگر این مشکلات بوجود نخواهند آمد.

مشاهده خبر از سایت منبع