X

بایگانی اردیبهشت 20, 1401

دفتر سینمایی

سینمای کودک در تمام این سال‌ها هیچ‌گاه آنگونه که باید مورد توجه نبوده است/این شرایط نامناسب مربوط به کرونا نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ابراهیم فروزش فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما بیان کرد که بعد از تغییر و تحولات صورت گرفته در بنیاد سینمایی فارابی، قرار بر این شده است که فیلمنامه‌های طرح اقتباس مجدد مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش سینماپرس، سال ۹۸ و در دوران مدیریت علیرضا تابش در بنیاد سینمایی فارابی بود که طرحی برای حمایت از آثار اقتباسی بنا گذاشته و فراخوانی با عنوان «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» منتشر شد که طی آن فارابی در خبری رسمی عنوان کرد که «تصمیم دارد تا آثار برگزیده در گونه‌های مختلف ادبیات داستانیِ پس از انقلاب را بر اساس جذابیت‌های داستانی، اولویت‌های فرهنگی و قابلیت‌های سینمایی، برای تولید فیلم مورد حمایت قرار دهد. بر اساس قواعد «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» که پیش‌تر اعلام شده است، حقوق آثاری که برای اقتباس مورد موافقت قرار می‌گیرند، به قیمت مصوب کمیسیون فرهنگی – هنری بنیاد بین دویست تا چهارصد میلیون ریال از صاحب قانونی اثر مؤلف یا ناشر خریداری می‌شود و برای نگارش فیلمنامه در اختیار تهیه کننده پیشنهاد دهنده قرار می‌گیرد. پس از دریافت پروانه ساخت ضمن واگذاری حق اقتباس خریداری شده به تهیه کننده مبلغ پانصد میلیون ریال نیز بابت تبدیل داستان به فیلمنامه، به تهیه کننده پرداخت می‌شود. در نهایت، اگر فیلمنامه نهایی پس از دریافت پروانه ساخت مورد تأیید معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی قرار بگیرد، در تولید این آثار تا سقف ۱۰ میلیارد ریال به شکل مشارکت در تولید یا تخصیص وام صورت خواهد گرفت.»

سرانجام نیز در سال ۹۹ شورایی متشکل از مهدی سجاده‌چی فیلم‌نامه‌نویس، محمود اربابی فیلم‌نامه‌نویس و پژوهشگر، سیدعلی کاشفی‌خوانسازی نویسنده و پژوهشگر، هادی مقدم‌دوست فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان و سید میلاد حسینی نویسنده و منتقد ادبی به ارزیابی آثار ارایه شده پرداختند که در نهایت چهار اثر «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌زاده، ارائه شده توسط رسول صدرعاملی تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس: کامبوزیا پرتوی، کارگردان: رسول صدرعاملی، «پلو خورش» نوشته هوشنگ مرادی‌کرمانی، ارائه شده توسط علیرضا سبط‌احمدی تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس: ابراهیم فروزش، کارگردان: ابراهیم فروزش، «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته حبیب احمدزاده، ارائه شده توسط حبیب احمدزاده تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس: حبیب احمدزاده و «دشتبان» نوشته احمد دهقان، ارائه شده توسط منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس: محمدرضا گوهری، کارگردان: مازیار میری مورد تایید قرار گرفت.

اما با تغییر مدیریت این بنیاد، به صاحبان آثار برگزیده اعلام شده است که این آثار باید مجدداً مورد بررسی قرار بگیرند به نحوی که حتی پابرجا ماندن این طرح برای آنها در هاله‌ای از ابهام است.

ابراهیم فروزش فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما که پیش‌تر از سوی بنیاد سینمایی فارابی برای کارگردان فیلم اقتباسی «پلوخورش» بر مبنای داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی در قالب طرح ویژه حمایت از تولیدات اقتباسی معرفی شده بود، در گفتگو با مهر درباره سرانجام این طرح گفت: بعد از تغییر و تحولات صورت گرفته در بنیاد سینمایی فارابی، قرار بر این شده است که فیلمنامه‌های این طرح مجدد مورد بررسی قرار بگیرد و در حال حاضر در انتظار نتایج این بررسی‌ها هستیم و اطلاع بیشتری از وضعیت پروژه نداریم.

وی با اشاره به اینکه فیلمنامه‌ها پیش‌تر توسط شورایی در فارابی بررسی شده بود گفت: مدیران جدید مجدداً متقاضی بررسی فیلمنامه‌ها شده‌اند. این مورد هم تنها درباره فیلم من نیست و همه فیلمنامه‌های تعریف شده در این طرح حمایتی را شامل می‌شود. دلیل مشخصی را هم لااقل هنوز به بنده اعلام نکرده‌اند. بالاخره در دوره جدید باید تخصیص بودجه‌ها مجدد بازنگری شود و سلیقه افراد جدیدی که آمده‌اند طبیعتاً در نتیجه تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه‌ها دخیل خواهد بود. ما هم منتظر هستیم تا ببینیم نتیجه این بررسی‌ها چه می‌شود.

این کارگردان درباره احتمال لغو کامل طرح حمایت بنیاد فارابی از فیلمنامه‌های اقتباسی هم عنوان کد: بنده در این زمینه بی‌اطلاع هستم. این وضعیتی که به آن اشاره کردم، شامل فیلمنامه‌های دیگر هم می‌شود و نمی‌دانم آیا این طرح تغییر خواهد کرد و یا همین آثار به‌عنوان پروژه‌های اقتباسی مورد حمایت قرار خواهد گرفت؟ هنوز به ما خبر نداده‌اند که آیا این طرح به قوت خود باقی خواهد ماند یا خیر. ما فیلمنامه‌های خود را آماده و ارائه کرده‌ایم و در انتظار نتایج بررسی‌ها هستیم.

فروزش درباره دیگر فعالیت‌های خود هم گفت: در حال حاضر کار خاصی در دست ندارم و فعلاً در ابتدای سال هستیم. باید ببینیم در ادامه چه پیش می‌آید؛ این انتظاری است که شاید خیلی از دوستان فیلم‌نامه‌نویس ما تجربه می‌کنند.

این کارگردان باسابقه سینمای کودک در ادامه درباره وضعیت نامناسب تولید و اکران فیلم‌های کودک در دوران کرونا تأکید کرد: واقعیت این است که سینمای کودک در تمام این سال‌ها هیچ‌گاه آنگونه که باید مورد توجه نبوده است و اینگونه نیست که بگوییم این شرایط نامناسب مربوط به کرونا و یا عوامل بازدارنده دیگر است. من با فیلمسازان جوان در ارتباط نیستم اما به‌واسطه داوری در برخی رویدادها می‌گویم که ما جوانان فیلمساز بسیار مستعدی داریم که سینما را بسیار می‌فهمند. به‌جرأت می‌گویم که آینده سینمای ایران هم در حوزه کودک و نوجوان و هم در دیگر حوزه به پشتوانه همین استعدادهای جوان، سینمایی پربار خواهد بود.

فروزش درباره تمایل خود برای تکرار تجربه فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان هم گفت: این چیزی است که به نام ما رقم زده شده است! واقعیت هم این است که گویی فرار و گریزی از این موقعیت نیست. از خیلی سال قبل ما به این حوزه ورود کردیم و تا به امروز هم به این جریان آغشته باقی مانده‌ایم. به همین دلیل هم کمتر به سمت و سوی سینمای بزرگسال کشیده می‌شویم. هرچند در آن سمت هم خبری نیست! بچه‌های فیلمساز ما تشنه ساختن هستند و امیدواریم شرایط سینما در آینده بهبود پیدا کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسیقی متن فیلم «پوست» شنیدنی شد/ نغمه‌هایی متفاوت از آذربایجان


موسیقی متن فیلم «پوست» اثر بهرام و بهمن ارگ به آهنگسازی بامداد افشار در قالب یک آلبوم موسیقایی مجزا طی روزهای اخیر در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جلسات «شورای حمایت» به زودی و با تعیین و اختصاص میزان بودجه حمایت برای سال ۱۴۰۱ تشکیل خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی درباره نحوه فعالیت آتی شورای حمایت توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، پیرو طرح برخی از نظرات تعدادی از اهالی محترم و دغدغه‌مند رسانه درباره نحوه فعالیت های آتی شورای حمایت، ضمن قدردانی ویژه از حضور موثر و ارزشمند و دلسوزانه این فرهیختگان ارجمند که همواره نسبت به انعکاس و بازتاب رویدادهای حوزه تئاتر نقش موثر و راهبردی دارند، توضیحاتی ذیل را نسبت به فعالیت های آینده شورای حمایت اداره کل هنرهای نمایشی جهت استحضار ارائه می شود.

۱- شورای حمایت تعطیل یا منحل نشده است. بنابراین وقفه ایجاد شده در تشکیل جلسات شورا، مربوط به طی فرآیند انتخاب و معرفی اعضای جدید شورای انتخاب، تدوین و بازنگری در شرایط و مفاد شیوه نامه حمایت براساس ضوابط مشخص و شفاف و حذف هر گونه اعمال نظر و سلیقه شخصی است.

۲- جلسات شورای حمایت به زودی و با تعیین و اختصاص میزان بودجه حمایت برای سال ۱۴۰۱، پس از برگزاری جلسات هم اندیشی، تایید شیوه نامه جدید و تدوین نهایی آن تشکیل خواهد شد.

۳- از ابتدای سال ۱۴۰۱ (هشت فروردین) نیز با پرداخت اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ۶۴ گروه نمایشی در قالب طرح حمایت سال ۱۴۰۰، بخشی از حمایت ها صورت گرفته و فرآیند پرداخت بخش دیگری از تعهدات در حال انجام است.

۴- گزارش کامل حمایت از آثار نمایشی و شفافیت مالی سال ۱۴۰۰ اداره کل هنرهای نمایشی نیز پس از دریافت کامل اعتبارات سال ۱۴۰۰ و تسویه نهایی به صورت کامل در اختیار اصحاب محترم رسانه قرار خواهد گرفت.

اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تکمیل و بررسی تمامی مواردی که به آن اشاره شد، وظیفه خود می داند تا نسبت به انعکاس رسانه ای آنچه مورد دغدغه اهالی محترم و شریف تئاتر و اصحاب ارجمند رسانه است، اقدامات لازم را انجام دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نادر طالب زاده» به سبب توانمندی‌های شخصی و موفقیت هایش، به یک چهره بین المللی و فرمانده جهاد تبیین تبدیل شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: استاد دانشگاه و کارشناس امور بین‌الملل گفت: برنامه‌های مرحوم طالب‌زاده می‌تواند راهگشای فعالیت‌های فرهنگی ایران در عرصه بین الملل باشد.

به گزارش سینماپرس، فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل گفت: مرحوم نادر طالب زاده به سبب توانمندی‌های شخصی و موفقیت هایش، به یک چهره بین المللی و فرمانده جهاد تبیین تبدیل شد.

او ابراز امیدواری کرد مسئولان کشور توجه ویژه به دغدغه‌های طالب زاده داشته باشند؛ چرا که برنامه‌های او می‌تواند راهگشای فعالیت‌های فرهنگی ایران در عرصه بین الملل باشد.

اکنون یک هفته است که نادر طالب زاده مستندساز و فرمانده جبهه فرهنگی انقلاب دیگر بین ما نیست و در جوار رفیق شهیدش سید مرتضی آوینی آرام گرفته است.

ایزدی استاد دانشگاه می‌گوید مرحوم طالب زاده کسی بود که چندین سال در آمریکا زندگی کرد، آنجا درس خواند و فیلمسازی را در دانشگاه معتبر کلمبیا آموخت. اما او بعد از انقلاب به ایران آمد و پس از ملاقات حضرت امام در اینجا ماند و زندگی خود را وقف اسلام و ایران کرد. این اتفاق برای کمتر کسی رخ می‌دهد و هرکسی نمی‌تواند به این میزان از سطح درک برسد.

وی همچنین با اشاره به نگاه ایدئولوژیک خاص مرحوم طالب زاده می‌گوید: جهان بینی او در رابطه با مسائل داخلی و سیاست‌های خارجی، وجه تمایزش با دیگران بود. همچنین در کنار تعهدی که به اسلام و ایران داشت، طی حضور در جبهه و کسب تجارب میدانی، به یک متخصص کارکشته تبدیل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / گپ‌وگفت با خالق عروسک‌های «کلاه‌قرمزی» و «مهمونی»


مجموعه «مهمونی»، جدیدترین ساخته ایرج طهماسب است که این روزها توانسته با عروسک‌های تازه‌ای مخاطبان بسیاری را در خارج از قاب شبکه‌های سیما همراه خود کند. «مرضیه محبوب» عروسک‌ساز این مجموعۀ نمایش خانگی است؛ هنرمندی که پیش‌تر هم با عروسک‌های مجموعه «کلاه قرمزی» و «مدرسه موش‌ها» جایی در دل و خاطره مخاطبان باز کرده بود. پخش مجموعه مهمونی بهانه‌ای شد تا گپ‌وگفتی با این عروسک‌ساز باسابقه داشته باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سربخش: رویکرد ضد امپریالیستی جشنواره فیلم فجر باید مجدداً احیاء شود/ مسئولان نگذارند اشتباهات جشنواره چهلم مانند درز اسامی برندگان و… را مجدداً شاهد باشیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در پی انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از این رویداد سینمایی بعد از چند دوره رکود گفت: رویکرد ضد امپریالیستی جشنواره فیلم فجر باید مجدداً احیاء شود و مهمترین اتفاق برای تحقق این هدف آن است که داورانی انتخاب شوند که این بعد را تقویت کنند و فیلم هایی که با اهداف انقلاب سازگار است را مورد حمایت قرار دهند نه اینکه مانند جشنواره چهلم شاهد آن باشیم که برخی جوایز اصلی به فیلم هایی اعطا شد که بعضاً تصویری چرک و سیاه از جامعه نشان دادند.

مدیر مسئول نشریه «سینما رسانه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولان نگذارند اشتباهات جشنواره چهلم مانند درز اسامی برندگان و… را مجدداً شاهد باشیم؛ این اتفاق بسیار دردآور بود که یکی از سایت های فروش بلیت اسامی برگزیدگان را پیش از زمان اختتامیه لو داد و در نهایت مدیران جشنواره هم هیچ کاری انجام ندادند! این ها نشان از آن دارد که کادر اجرایی و مدیریتی جشنواره چهلم به شدت دچار ضعف بود.

وی تأکید کرد: از این رو کمترین خواسته ما از رئیس سازمان سینمایی تغییرات صد در صدی در تیم کادر اجرایی جشنواره فجر است؛ باید انسان های موجه و متخصص و با وقار و متعهد جایگزین نیروهایی شوند که در جشنواره چهلم فعالیت می کردند.

سربخش سپس با بیان اینکه یادمان نرود که سیاست کلی دولت سیزدهم تغییر است و این تغییر در جهت تثبیت انقلاب اسلامی و نفوذ منطقه ای ایران باید شکل بگیرد اظهار داشت: همه ما باید بدانیم اتاق فکری در آن طرف مرزها علیه ما وجود دارد و ما باید برعکس آن چه آن ها می خواهند عمل کنیم و در جهت تغییر به نفع نظام باشیم.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: داورانی که برای جشنواره فجر انقلاب معرفی می شوند بسیار مهم هستند؛ ما باید داورانی را برگزینیم که دل در گرو ولایت و انقلاب اسلامی داشته باشند نه داورانی که در جشنواره چهلم آمدند و جایزه بهترین فیلمنامه را به شخصی دادند که تصویری زننده از کشور ارائه کرده بود. خوب این ها مشخص می شود داوران بر اساس خواسته و نیاز چه کسانی و با چه رویکردی فیلم ها را داوری کردند!

وی متذکر شد: قبل از انتخاب و معرفی داوران باید با آن ها قول و قرار گذاشته شود که انتخاب هایی بر اساس مصلحت نظام داشته باشند و باعث شوند تا جشنواره فجر انقلاب مروج فرهنگ و آرمان های انقلابی باشد.

سربخش در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: جشنواره فیلم فجر وقتی می خواست تأسیس شود بخشی را به نهضت آزادی بخش اختصاص داده بود. همه می دانیم بزرگترین دشمن ما غرب و آمریکایی ها هستند و ما باید از امکانات و تفکرات و ایده های کشورهای دیگر علیه غرب و آمریکا به عنوان امپریالیسم جهانی استفاده کنیم و از توانمندی های کشورهای دیگر بهره ببریم و مجدداً نهضت آزادی بخش جهانی را در جشنواره فجر انقلاب احیاء کنیم.

وی در پایان این گفتگو اضافه کرد: این مدیران فرهنگی هستند که فیلم می سازند. آن هستند که برای سینمای کشور سیاست گذاری که می کنند و بر اساس نظرات آن ها است که تکیلف سینمای ایران روشن می شود. دولت جدید باید با فرهنگ و باور مردم، با مسائل ملی و مذهبی همسو باشد. مدیران سینمایی دولت سیزدهم اجازه نباید بدهند فیلم هایی که مسائل فرهنگی و هنری و باور مردم را زیر سوأل می برد وارد جشنواره شود و این رویداد بر ضد خودش بدل شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عظیمی نژاد: هنرمندان در کشورمان جایگاه به شدت ناپایدار و نامشخصی دارند/ در شرایط فعلی مطرح کردن بحث حذف هنرمندانی که چند سال کار نکرده اند خارج از دایره انصاف است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آریا عظیمی نژاد آهنگساز سینما در خصوص حذف خدمات صندوق اعتباری هنر برای عده ای از سینماگران و شنیده شدن خبرهایی مبنی بر تعلیق عضویت بخش کثیری از اعضای خانه سینما گفت: ما اگر نیم نگاهی به تاریخ سینما در کشورمان بیندازیم متوجه می شویم که هنرمندان در کشورمان جایگاه به شدت ناپایدار و نامشخصی دارند؛ حتی دیده شده بازیگران که جلوی دوربین هستند و برای مردم بسیار محبوب، در اواخر عمر دچار مشکلات مالی شده و در مضیقه شدید به سر می بردند و در عین اجاره نشینی نمی توانستند از پس مخارج زندگی شان برآیند! در این میان وضعیت کسانی که در پشت صحنه ها کار می کردند بسیار خطرناک تر و وخیم تر بوده و هست.

آهنگساز فیلم های سینمایی «میم مثل مادر» و «پارک وی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی شک همه هنرمندان از جهت انسانی باید به صورت همه جانبه حمایت شوند و تمام سازمان ها و نهادها و ارگان های سینمایی باید دست در دست هم دهند و تدبیری عاجل برای رفع بحران از زندگی هنرمندان داشته باشند.

عظیمی نژاد سپس با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی مطرح کردن بحث حذف هنرمندانی که چند سال کار نکرده اند خارج از دایره انصاف است تصریح کرد: ما نباید فراموش کنیم که همچنان با کرونا درگیز هستیم و تبعات کرونا از نظر کاری و اقتصادی با ما همراه است. اینکه برخی می بینند تلفات کرونا کمتر شده نباید احساس کنند که کرونا از بین رفته و زندگی ها به حالت عادی بازگشته است؛ ما سال های بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و تبعات این سال ها سخت تا سال ها بعد همراه ما خواهد بود و از این رو باید با توجه به شرایط گذشته برای آینده تصمیم بگیریم!

این عضو کانون آهنگسازان سینمای ایران متذکر شد: تا زمانی که بحران کرونا در جهان به طور کامل برطرف نشود و تمام زندگی ها به روال عادی برنگردد نباید بحث پالایش هنرمندان مطرح شود. به ویژه پیشکسوتان عزیز در هر صنف و رشته ای باید از این پالایش مصون بمانند و مانند گذشته خدمات به آن ها ارائه شود.

وی سپس خاطرنشان کرد: علاوه بر پیشکسوتان مسئولان صندوق اعتباری هنر باید این را در نظر بگیرند که ممکن است عزیزانی باشند که سال ها برای رشد و توسعه سینمای کشور زحمت کشیده اند اما هنوز به سن پیشکسوتی نرسیده اند و در بیکاری به سر می برند؛ خوب قطعاً باید بر این عزیزان هم تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شود. باید با احتیاط نسبت به پالایش این افراد تصمیم گیری شود و نباید با بی تدبیری دست به حذف آن ها زد.

عظیمی نژاد در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم بحث پالایش اعضا به تعویق بیفتد و ضمناً حق هیچ کسی به ویژه کسانی که سال ها خاک سینما را خورده اند ضایع نشود. بی شک این کمک های حداقلی مانند بیمه باید به همه هنرمندان به صورت یکسان اعطا شود و همه هنرمندان بتوانند با کمی آرامش خیال در این روزهای بحرانی روزگار بگذرانند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لطفی: سینمای ایران امروز در بحرانی ترین مقطع تاریخ خود به سر می برد/ تحول در سینما نیاز به حرکت جهادی از سوی مدیران دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا لطفی کارگردان سینما در پی عدم استقبال چشمگیر مردم از فیلم های اکران نوروزی و حضور حدود تنها یک درصد از افراد جامعه در سالن های سینما گفت: اغراق نیست اگر بگوییم سینمای ایران امروز در بحرانی ترین مقطع تاریخ خود به سر می برد چرا که ما حتی در دوران جنگ یا مواقعی که سینما با بحران مخاطب روبرو شده هرگز مثل امروز شاهد ریزش انبوه مخاطب نبودیم و هنرهفتم چنین بحرانی را هیچ گاه تجربه نکرده بود.

کارگردان فیلم های سینمایی «تعارض» و «روایت ناپدید شدن مریم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رسیدن به این مسأله که سینما امروزه در بحرانی ترین شرایط خود به سر می برد تنها یک نگاه واقع بینانه می خواهد و هر فردی اگر واقع بینانه به این مهم توجه کند می تواند متوجه این بحران جدی شود.

وی ادامه داد: ما با سینمایی روبرو هستیم که ۲ سال تعطیل بوده و طبیعی است که بعد از بازگشایی سینماها ما با ریزش فراوان مخاطب روبرو باشیم. سینمای ایران در شرایط عادی از ۸۵ میلیون نفر جمعیت تنها حدود ۲ میلیون نفر مشتری و مخاطب ثابت داشت که حالا بعد از بازگشایی همین ۲ میلیون نفر هم به دلایل مختلف عادت سالن رفتن را ترک کردند و تفریحات دیگری را برای خود جایگزین کردند.

لطفی با بیان اینکه بازگشایی سینماها نیاز به برخی تدابیر خاص و ویژه داشت متذکر شد: اشتباهی که صورت گرفت این بود که در زمینه تنوع ژانر اکران فیلم های نوروز و افزایش قیمت بلیت کاری کردیم که ریزش مخاطب تشدید شود! مدیران سینمایی و سینماگران نباید به فروش های میلیاردی نگاه کنند؛ باید میزان مخاطبان هر فیلم را ببینند تا به عمق فاجعه که از دست رفتن عادت مردم برای حضور در سالن های سینما است پی ببرند.

این سینماگر تأکید کرد: ما در شرایط اقتصادی بدی به سر می بریم و طبیعی است که برای خانواده ها خورد و خوراک و مسکن و هزینه های جاری و روزمره زندگی از جمله اجاره خانه و حمل و نقل و… به سینما رفتن ارجحیت داشته باشد. امروز اگر یک خانواده ۴ نفره بخواهد به سینما برود با هزینه های جاری باید حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند و این هزینه کرد از عهده و توان مردم خارج است.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه تحول در سینما نیاز به حرکت جهادی از سوی مدیران دارد در غیر این صورت به زودی شاهد نابودی مطلق سینما خواهیم بود تصریح کرد: مدیران سینمایی باید سال ۱۴۰۱ را از هر نظر سال مرده سینما در نظر بگیرند چرا که به زودی ماه های محرم و صفر و پس از آن جام جهانی در پیش است و مشخص است که در این ایام نیز مردم میلی برای حضور در سالن های سینما نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید این مسأله در نظر گرفته شود که انبوهی از فیلم ها پشت خط اکران هستند و با یک برنامه ریزی معمول و مرسوم و عادی این سینما نمی تواند جلو برود. مدیران سینمایی اگر بخواهند با فرمان معمولی پیش بروند قطعاً سینما به نابودی کامل و مطلق خواهد رسید.

لطفی در همین راستا اظهار داشت: سینما در شرایط حساس و اورژانسی به سر می برد؛ سینما مانند مریضی بدحال است که در آی سی یو بستری شده و بین مرگ و زندگی در جدال است از این رو باید هرچه سریع تر با تصمیم گیری درست درمانی موثر را برای این بیمار بدحال به کار گرفت.

وی افزود: مدیران سینمایی فریب فروش فیلم هایی از جنس «گشت ۳» و «دینامیت» و امثالهم را نخورند. سینما زمانی زنده است که در آن تنوع ژانر وجود داشته باشد. کسانی که این فیلم ها را می بینند مخاطب سینما نیستند، این ها کسانی هستند که به جای تئاتر آزاد یا کنسرت حسن ریوندی به سینما می روند. از این رو این فروش ها برای سینما کاذب است و مخاطبی که از این فیلم ها دیدن می کند مخاطب واقعی نیست.

لطفی در پایان این گفتگو متذکر شد: مدیران سینمایی آگاه باشند که دیگر کم کم این فرمول نیز جواب نخواهد داد و همین قشر هم دیگر برای تماشای این فیلم ها به سینماها نخواهند رفت. سازمان سینمایی باید شهرداری، صدا و سیما و سایر نهادهای دیگر را به کمک بگیرد تا دوباره مردم ترغیب به حضور در سالن ها شوند. چینش اکران نیز بسیار مهم است و باید با روانشناسی اجتماعی باشد و بر اساس ذائقه و نیاز روز مردم فیلم ها انتخاب و اکران شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره «مستند رادیویی پژواک» با هدف آموزش و بازآموزی مهارت‌های مستندسازی رادیویی برپا شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسدی گفت: با توجه به رشد استفاده از اینترنت و بسترهای تعاملی، در جشنواره پژواک بر مستندسازی تعاملی تاکید داریم.

به گزارش سینماپرس، مدیر کمیته آموزش نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک گفت: این جشنواره با اهداف مختلفی چون آموزش و بازآموزی مهارت‌های مستندسازی رادیویی برپا شده است.

در این بخش گونه‌های مختلف مستند رادیویی از جمله گونه‌های مستند محض، مستند ترکیبی، بازسازی، نمایشی، تعاملی و گونه‌های دیگر مورد توجه قرار گرفته اند.

به گفته اسدی، با توجه به رشد استفاده از اینترنت و بسترهای تعاملی، امسال بر شناخت برنامه‌سازان رادیویی از مستند تعاملی تاکید شده است.

مدیر رادیو مستند و مدیر کمیته آموزش نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی می‌گوید، استمرار پیام در فضای مجازی و درگاه‌های اجتماعی مهم است؛ لذا مستند تعاملی اهمیت زیادی است.

گفتنی است در این جشنواره چندین کارگاه برای مستندسازی رادیویی برگزار شده و در هفته‌های آینده هم کارگاه‌های دیگری در زمینه ساخت مستند رادیویی برگزار خواهد شد. برنامه‌سازان رادیویی با حضور در این کارگاه ها، اطلاعات و مهارتشان به‌روز می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بعضی افراد از صداقت ما سوءاستفاده می‌کنند/بخش زیادی از عوامل فیلم‌ها طبق روابط شخصی و خانوادگی انتخاب می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال جناب عالی گفت: متاسفانه وضعیت دستمزد بازیگران بسیار ناگوار است، این وضعیت به نحوی است که اگر دستمزدی هم وجود داشته با تاخیر و بدقولی داده می‌شود.

به گزارش سینماپرس، گیتی معینی در گفت‌وگو با میزان پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر پخش یک مجموعه تلویزیونی و یک اثر نمایش خانگی را در برنامه دارم، چندین فیلمنامه برای حضور در سریال هم پیشنهاد داشتم که فعلا در حال مطالعه آنها هستم.

وی درباره حضورش در سریال «جناب عالی» افزود: خوشبختانه جنابعالی از جمله آثار موفقی بوده که در آن حضور داشتم و مخاطب هم با آن ارتباط برقرار کرده است، سال گذشته مشغول بازی در این پروژه بودم و به چشم دیدم که زحمات فراوانی پای آن کشیده شد و فکر می‌کنم موفقیت امروزش نتیجه همان همدلی و تلاش دسته جمعی برای تولید اثری با کیفیت بود.

معینی: «منم دوست دارم ۲» با محوریت سلامت راهی تلویزیون شد

بازیگر مجموعه تلویزیونی «منم دوست دارم ۲» درباره پخش این اثر اضافه کرد: این مجموعه تلویزیونی با موضوع سلامت تولید شده و از عید سعید فطر راهی تلویزیون شده است، اثری که تمرکزش بر فرهنگ سازی در زمینه سلامت است و به همین منوال از شبکه تلویزیونی سلامت پخش می‌شود.

معینی با اشاره به وضعیت دستمزد بازیگران پیشکسوت توضیحی داد: متاسفانه وضعیت دستمزدها برای من و افرادی که سن بالایی دارند بسیار پایین است و اصلا از آن راضی نیستم. با کمال تاسف باید بگویم بخشی از این دستمزد پایین را هم گاهی به ما نمی‌دهند، در بسیاری از مواقع همین مقادیر کم دستمزد به بازیگر نمی‌رسد زیرا تهیه کنندگان بدقولی می‌کنند.

وضع خوب مالی بازیگران تنها یک سراب است

وی در همین رابطه ادامه داد: آنچه مسلم است اینکه شاید مردم از دور فکر کنند که بازیگران زندگی راحتی دارند، اما این راحتی فقط برای چند نفر است، بسیاری از بازیگران هستند که وضعیت مالی بدی را تجربه می‌کنند، هیچ حمایتی از آنها نمی شود و در مورد قراردادهایشان هم هیچ حامی خاصی برای وصول مبالغ وجود ندارد، اگر قراردادها رسمی و قانونی زیر نظر یک دستگاه قضایی تنظیم شود شاهد این مشکلات نخواهیم بود.

بازیگر سریال تلویزیونی «باخانمان» در همین راستا ابراز کرد: برخی جوانانی که در دهه ۸۰ و با روابط و پول وارد عرصه بازیگری شده‌اند از پس خودشان بر می‌آیند و شرایط آن‌ها با ما خیلی فرق دارد. از نزدیک دیده‌ام که بازیگران جوانی اگر دستمزد خود را نگیرند در ابتدا و یا نیمه فیلم‌برداری کار را رها می‌کنند و به هیچ عنوان بر نمی‌گردند تا اینکه دستمزد خود را بگیرند.

بازیگران براساس روابط شخصی و خانوادگی انتخاب می‌شوند

وی در همین رابطه ادامه داد: این بازیگران در ابتدا بخش اعظمی از دستمزد خود را می‌گیرند، اما وقتی ما درخواست دستمزد می‌کنیم صحبت از کمبود بودجه و امکانات می‌کنند. ما برای فیلم و کارگردان ارزش و حرمت قائل هستیم و کلا مسئله را رفاقتی می‌بینیم که باید همه عوامل در خدمت فیلم باشند و همین ارزش قائل شدن برای کار دردسرساز شده است و حق و حقوق ما پایمال شده است. نسل من سال‌ها است در این عرصه فعالیت دارند و با شرافت و صداقت با همه برخورد کرده‌اند، اما گاهی بعضی افراد از صداقت ما سوءاستفاده می‌کنند.

معینی در انتها خاطرنشان کرد: بخش زیادی از بازیگران و عوامل فیلم‌ها طبق روابط شخصی و خانوادگی انتخاب می‌شوند و برای امثال من نقش‌های کمی وجود دارد. اکثر تیتراژ فیلم‌ها را دقت بکنید می‌بینید بسیاری از اسامی نشان از روابط خانوادگی می‌دهند. امیدوارم با بهتر شدن شرایط محیط کاری برای نسل من مساعد شود.

مشاهده خبر از سایت منبع