X

بایگانی اردیبهشت 23, 1401

دفتر سینمایی

صدایی خوش در میان زباله‌ها؛ از تصنیف‌های اصیل ایرانی تا موسیقی‌های جهانی


شاید تصورش را نکنید که روزی مردی را در حال جمع‌آوری زباله و زمزمه کردن تصنیف‌های موسیقی ایرانی و نواختن قطعات معروف موسیقی جهانی ببینید، امیر مرادی اما پاکبانی است که تصنیف‌های بسیاری را حفظ است و قطعات معروف موسیقی را با سوت می‌نوازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رئیس حوزه هنری درگذشت «منصوره باقری» را تسلیت گفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس حوزه هنری در پیامی درگذشت منصوره باقری از تصویرگران عرصه هنر انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در پی درگذشت مرحومه منصوره باقری پیام تسلیتی را صادر کرد.

در متن پیام تسلیت رئیس حوزه هنری چنین آمده است:

«بسم اللّه الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

ضایعه درگذشت هنرمند گرانقدر سرکار خانم منصوره باقری باعث تأسف و تألم فراوان شد. قلم و فکر ایشان که از تصویرگران صاحب ذوق هنر انقلاب اسلامی بودند، وقف اهل بیت علیهم السلام خصوصاً سیدناالمظلوم حضرت اباعبدالله الحسین بود. تا جاییکه آثار او در سوگواره هنری عاشورایی حوزه هنری تحسین اساتید هنرهای تجسمی را در پی داشت.

از طرف خود و خانواده بزرگ حوزه هنری انقلاب اسلامی، این حادثه تلخ را به خانواده محترم مرحومه خصوصاً همسر و والدین عزیزشان و به دوستان ایشان در هیأت هنر از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و از درگاه حضرت حق، رحمت واسعه الهی برای مرحومه و صبر و آرامش برای خانواده‌شان را مسألت می‌کنم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجری‌های تلویزیون «کانون» تشکیل دادند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای هیات موسس و هیات مدیره اولیه کانون مجریان رسانه‌های دیداری معرفی و این کانون به‌طور رسمی اعلام موجودیت کرد.

به گزارش سینماپرس، جلسه اعلام موجودیت کانون مجریان رسانه‌های دیداری روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور تعدادی از اعضای هیات موسس، اعضای هیات مدیره اولین و مشاور حقوقی در موزه سینما برگزار شد.
در این جلسه که به عنوان ابلاغ رسمی و عمومی موجودیت کانون مجریان رسانه‌های دیداری شکل گرفت، سونیا پوریامین، محمد سلوکی، راحله امینیان، نیما کرمی، زهره‌سادات هاشمی و مهدی کوهیان حضور داشتند.
پوریامین از اعضای هیات موسس و رییس هیات مدیره کانون مجریان رسانه‌های دیداری در ابتدای جلسه درباره نحوه شکل‌گیری این کانون گفت: همدلی و در کنار هم بودن همواره دغدغه تمام مجریان بوده و یکی از دلایل اصلی تشکیل این کانون نیز همین مساله بوده است. گردهمایی امروز هم برای معرفی کانون مجریان رسانه‌های دیداری است که آغاز آن به یک سال و نیم پیش برمی‌گردد.
وی در معرفی اعضای هیات موسس و اهدافی که از تاسیس این کانون داشتند، بیان کرد: آقایان اقبال واحدی، محمد سلوکی و بنده با نیازسنجی مسایل مربوط به این حوزه، برای تاسیس کانون تلاش کردیم. در طول سال‌ها فعالیت به وضوح می‌دیدیم که حرفه مجری‌گری در هیچ زمینه‌ای مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و امنیت شغلی در آن وجود ندارد پس با نیازسنجی صورت گرفته، اساسنامه‌ای برای کسب مجوز و ارایه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم شد.
در ادامه این جلسه محمد سلوکی یکی دیگر از اعضای هیات موسس و عضو هیات مدیره درباره ضرورت‌های شکل‌گیری کانون مجریان رسانه‌های دیداری توضیح داد: باتوجه به گسترش فضای رسانه‌ای و تغییر شیوه ارایه محتوا به مخاطب و همچنین وجود پلتفرم‌ها و فضاهای جدید، این نیاز که هنر مجری‌گری باید به عنوان یک شغل هنری مستقل شناخته شود، احساس می شد لذا تلاش کردیم توسط استادان این حرفه برای آن ویژگی‌ها و چارچوبی طراحی کنیم تا این حرفه را بهتر به نسل جدید معرفی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید حقوق، وظایف، مسئولیت‌ها، جزئیات و تعاریف حرفه اجرا مشخص شود، عنوان کرد: از مهم‌ترین مسایل موجود در این حرفه می‌توان به مواردی مانند حقوق؛ به این معنی که حق افراد نسبت به کاری که انجام می‌دهند و مسئولیتی که دارند، مورد توجه قرار بگیرد و همچنین نبود بیمه اشاره کرد.
مشکلات شغل اجرا؛ از بیمه تا به رسمیت شناخته نشدن این حرفه
این عضو هیات موسس کانون مجریان رسانه‌های دیداری درباره بیمه مجریان گفت: بحث بیمه، اشتغال و خدمات درمانی از اصلی‌ترین مسایل ما بوده است. متاسفانه چون اصلا این حرفه را در مشاغل هنری به حساب نمی‌آورند، امور بیمه‌ای نیز برای آن وجود نداشته است. حتی قانون یا تبصره‌ای هم وجود نداشته که کسی از دوستان شاغل در این حرفه در شرایط مورد نیاز و حساس بتواند از بیمه استفاده کند. بالاخره باید حمایت‌های حقوقی، صنفی و انسانی درباره کسانی که عمر خود را صرف این حرفه کرده‌اند، مطرح و درباره برطرف کردن موانع انجام آن فکر می‌شد.
سلوکی با اشاره به ضرورت حمایت بخش‌های مختلفی چون صداوسیما و پلتفرم‌ها بیان کرد: برای اینکه این حرفه به عنوان یک شغل هنری به رسمیت شناخته شود نیاز به همراهی همه نهادهای مرتبط دارد و امیدواریم با همراهی و هم‌اندیشی بتوانیم نیازهای جدید را احصا کرده، ایرادها را برطرف کنیم و درنهایت بتوانیم فضایی امن، آرام و شایسته جامعه صنفی مجریان فراهم کنیم.
در ادامه این جلسه سونیا پوریامین درباره برخی دیگر از اهدافی که کانون دنبال می کند، گفت: در تمام این سال‌ها معیار و تراز مشخصی برای کیفیت کار مجریان وجود نداشته است. آیا کسی که سال‌ها عمر خود را صرف این حرفه کرده است، نیاز نیست تحت عنوان کارگاه یا ورکشاپی تجربه‌های خود را انتقال دهد؟ آیا تا به حال جشنواره‌ای داشته ایم که در آن به طور اختصاصی به حرفه اجرا پرداخته شود؟ همچنین مساله ارتباط اعضای این صنف اعم از جوانان و پیشکسوتان دیگر موضوعی بود که به آن اندیشیدیم.
پوریامین با انتقاد از اینکه هنوز کسانی هستند که جایگاه مجریان را به درستی نمی شناسند درحالیکه اعتمادسازی در یک برنامه توسط آنها شکل می‌گیرد، افزود: در راستای تمام نیازهای موجود، در تاریخ ۱۹ آبان سال ۱۴۰۰ موفق به دریافت پروانه تاسیس کانون مجریان رسانه دیداری شدیم.
این مجری تلویزیون درباره برخی از نکات اساسنامه کانون توضیح داد: اهداف متعددی در اساسنامه درنظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان ایجاد بسترهای مناسب برای انجام فعالیت‌ها، الگوسازی و معرفی نمونه برنامه‌های استاندارد در حوزه اجرا، ایجاد یک نظام حرفه‌ای برای شغل اجرا، پشتیبانی و حراست از حقوق مادی و معنوی مجریان، مشارکت در برگزاری همایش‌ها و برنامه‌ها، ارتقای دانش در حوزه تخصصی اجرا با برگزاری کلاس‌ها و تخصیص امکانات برای اعضای کانون اشاره کرد.
کانونی امن برای اعضا
عضو هیات موسس کانون مجریان رسانه های دیداری تاکید کرد: هدف ما این است کانونی ایجاد کنیم که اعضا احساس کنند جایی وجود دارد که به حرف‌هایشان گوش داده می‌شود و در صورت نیاز از آن‌ها حمایت خواهد شد.
رییس هیات مدیره کانون در ادامه درباره تشکیل هیات مدیره اولیه کانون مجریان رسانه‌های دیداری بیان کرد: برای شروع فعالیت کار صنفی و پیشبرد مسایل بلافاصله یک هیات مدیره اولیه تشکیل شد که در آن از دوستان عزیزی که باتجربه هستند دعوت کردیم. خانم راحله امینیان به عنوان عضو هیات مدیره، خانم زهره سادات هاشمی عضو هیات مدیره و مدیرعامل، آقای محمد سلوکی عضو هیات مدیره و آقای نیما کرمی نیز به عنوان دیگر عضو هیات مدیره انتخاب شدند و آقایان حسین رفیعی و سیدعلی ضیا به عنوان عضو علی‌البدل، مهدی حسین زاده بازرس و مهدی کوهیان به عنوان مشاور حقوقی در این کانون حضور دارند. ما در هیات مدیره اولیه کار خود را از آذرماه آغاز کردیم و در طول چند ماه گذشته تلاش کردیم تا به بعضی از امورات رسیدگی کنیم و بعد از مجمع عمومی که ۳۰ خرداد برگزار می‌شود، وظایف به هیات مدیره اصلی واگذار شود.
شغل مجری‌گری هنوز تعریف مشخصی ندارد
زهره‌سادات هاشمی عضو هیات مدیره و مدیرعامل کانون در ادامه این جلسه درباره روند اجرایی طی شده و عملکرد هیات مدیره کانون مجریان رسانه‌های دیداری گفت: همانطور که دوستان گفتند، شغل مجری‌گری تعریف مشخصی ندارد و تهیه‌کننده و مدیر می‌تواند در برنامه خود از هر فردی به عنوان مجری استفاده کند. این اتفاق در حالی می افتد که حساسیت‌های بسیاری روی کار اجرا وجود دارد. ما زمانی که اجرایی انجام می‌دهیم تمام نگاه‌ها و تیرها به سمت‌مان است و از نظر روحی، روانی و شغلی امنیت نداریم و متاسفانه اکثر دوستان و همکاران من شبیه کارگر روزمزد کار می‌کنند و حتی ممکن است همین دستمزد خود را بعد از ماه‌ها دریافت کنند، همچنین اکثر همکاران رسمی نیستند و بیمه و حقوق ثابت نیز ندارند.
وی ادامه داد: پس در حقیقت ما با جامعه‌ای طرف هستیم که به دلیل فقدان امنیت شغلی، حتی از اینکه در یک نظام صنفی قرار بگیرد هراس دارد چون فکر می کنند ممکن است حضورشان در یک نظام صنفی مخاطرات آن‌ها را بیشتر کند و همین مقدار کم امنیت شغلی که دارند هم دیگر نداشته باشند و این چالش بسیار بزرگی برای ما بود.
هاشمی با اعلام اینکه در حال حاضر اعضای کانون به ۷۰ نفر رسیده است، توضیح داد: ما تا امروز فراخوان عمومی نداده بودیم و باتوجه به فاکتورهایی مانند تجربه ۱۵ تا ۲۰ سال اجرا، از دوستان و همکاران درخواست کردیم که عضو این کانون شوند. در ادامه از همکاران باتجربه و متخصص خود درخواست کردیم تا در یک جلسه‌ای حضور پیدا کنند تا بتوانیم از خردجمعی بهره ببریم. با وجود این که اساسنامه را داشتیم، می‌خواستیم با برگزاری این جلسه بتوانیم خواسته‌ها و حرف‌های این افراد متخصص و باتجربه در این حوزه را بشنویم و از آن استفاده کنیم. با همت دوستان این نشست در فرهنگسرای رسانه برگزار شد و نزدیک به ۳۰ نفر از همکاران مطرح در این جلسه حضور داشتند و هر کدام از آنها دغدغه‌های خود را بیان کردند.
عضو هیات مدیره و مدیرعامل کانون مجریان رسانه های دیداری افزود: این دغدغه‌ها در کنار ترس‌ها کار ما را بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر کرد و درنهایت با مدیریت مدبرانه خانم پوریامین، دانش راحله امینیان، حضور پرتجربه نیما کرمی و محمد سلوکی و البته مشاوره‌های بسیار خوب آقای کوهیان و حسین‌زاده توانستیم این مسیر را تا به امروز طی کنیم. تاکنون جلسه های مختلفی با صندوق اعتباری هنر، معاون وزیر ارشاد و چند نهاد دیگر برگزار کرده ایم تا بتوانیم خدماتی برای همکاران خود بگیریم. زمانی که جلسه ما با صندوق اعتباری هنر برگزار شد و به همکاران اطلاع دادیم که می توانند عضو این صندوق شوند، خیلی از همکارها بسیار خوشحال شدند و گفتند ما نزدیک به ۲۰ سال است کار و فعالیت می کنیم اما حتی بیمه هم نداریم. حوزه اجرا برخلاف چیزی که از دور بسیار جذاب و مورد توجه به نظر می رسد، بسیار مهجور مانده است.
این مجری تلویزیون درباره هم‌اندیشی با همکاران خود در حوزه اجرا گفت: ما گروهی تشکیل دادیم و از نظر کسانی که قبلا در رسانه های مطرح جهان دوره دیده اند هم بهره مند شدیم. برای نظام نامه خیلی زحمت کشیده شد چون نظرهای مطرح شده در بین جوان ترها و افراد باتجربه متفاوت و حتی بعضا متضاد بود و شاید مهم ترین دغدغه این بود که چون مجری تعریف مشخصی ندارد، هر کسی می تواند در قامت مجری بنشیند و برنامه ای را اجرا کند و این باعث می شود جوان ترها یک نگاه و بزرگترها و افراد پیشکسوت یک نگاه دیگر داشته باشند و برای اینکه بتوانیم به یک وحدت رویه برسیم کار بسیار سختی را سپری کردیم.
مجمع عمومی ۳۰ خرداد برگزار می‌شود
هاشمی با تاکید مجدد بر حساسیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی حرفه اجرا توضیح داد: امیدوارم حاصل مجمعی که قرارست ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ برگزار شود، یک خروجی خوب باشد.
زهره سادات هاشمی در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: درباره حساسیت حوزه اجرا یک مثال کوچک بزنم. پنجمین و آخرین جشنواره تلویزیونی جام جم که برگزار شد بنده به عنوان مدیر دبیرخانه و دبیر اجرایی در آن جشنواره حضور داشتم. زمانی که می خواستند رشته های بخش مردمی را مشخص کنند بازیگری، سریال و تیتراژ بودند ولی گفتند چون چالش ایجاد می کند مجریان را در مسابقه نگذاریم. من اعتراض کردم که چرا نباید همکاران من در رقابت مردمی حضور داشته باشند؟ بعد از اعتراض صورت گرفته مجریان هم در رقابت قرار گرفتند و در نهایت تنها بخشی که درگیر چالش شد، همین بخش بود.
نظام‌نامه بر اساس روش های پژوهشی نوشته شد
در ادامه این جلسه راحله امینیان درباره نظام‌ نامه کانون مجریان رسانه های دیداری توضیح داد: نکته بسیار مهم درباره این نظام‌نامه این است که تلاش ما این بود که براساس روش های پژوهشی که در حال حاضر در دانشگاه ها انجام می شود، نقشه راه خود را درنظر بگیریم به همین دلیل چند ماهی روی این نظام نامه کار شده است. تلاش آقای سلوکی و بنده این بوده که با معیارهایی نظام نامه را تعریف کنیم که یک تشکل صنفی واحد را برای مجریان درنظر بگیریم که براساس استانداردهای بین المللی هم باشد. به‌روز بودن این نظام‌ نامه دغدغه ما بود که در همین جا باید از خانم حاجی‌پور که در این مسیر بسیار ما را یاری کردند، تشکر کنم. نظام نامه حرفه ای ما کاملا نقشه راه ما است و در حقیقت قوانین داخلی است که برای مجریان رسانه های دیداری در نظر گرفته شده است.
امینیان دو نکته شاخص که در تدوین نظام نامه درنظر گرفته شده است را اینگونه تبیین کرد: اول پرهیز از سخت‌گیری‌های بی‌مورد بود و تلاش کردیم آنچه که این روزها برای همکاران ما سد راه و مانع است را کنار بزنیم و نکته دوم انضباط بخشیدن به کار مجریان بود که این مورد هم در حال حاضر به نوعی حلقه مفقوده ما محسوب می شود. برای حل این موضوع نیاز به یک سری قوانین داریم؛ قوانینی که تمام جامعه مجریانی را که در اقصی نقاط این کشور تلاش می کنند دربربگیرد و اینطور نباشد که صرفا جامعه خاصی را مدنظر بگیرد.
همسان‌سازی شرایط عضویت، بازنگری، مراقبت و رتبه بندی اعضا، یکپارچه کردن تشکل های مجریان برخی از اهدافی بود که امینیان در نظام نامه برشمرد. همچنین به گفته وی، کمیته‌هایی مانند کمیته جذب، کمیته علمی و کمیته آموزشی در این کانون وجود دارد که زیرمجموعه و ذیل اهداف کانون مجریان رسانه های دیداری خواهند بود.
وی ادامه داد: ما سه دسته از مجریان را در نظام نامه مورد توجه قرار دادیم که عبارتند از مجریان تلویزیونی، گویندگان خبر تلویزیون و مجریان برنامه های اینترنتی. هر کدام از این دسته ها در نظام نامه تعریف مشخصی دارند و در تعاریف ما تلاش شده است که هم جایگاه و شان مجری حفظ شود و هم قوانین دست و پاگیر را کنار بگذاریم. امتیازبندی هایی براساس تخصص های مجریان در نظر گرفته شده است که کف امتیاز مجریانی که می توانند در کانون عضو شوند ۱۵ امتیاز است. بعد از اینکه دوستان حداقل امتیاز را به دست آوردند در جلسات کمیته های ارزیابی صلاحیت آنها احراز خواهد شد که این جلسات به شکل فصلی انجام می شود.
این عضو هیات مدیره کانون مجریان رسانه های دیداری تاکید کرد که اساسنامه و نظام نامه در سایت کانون برای همه افراد قابل دسترسی است.
شرایط عضویت در کانون
امینیان درباره شرایط عضویت کانون نیز توضیح داد: ما چهار رسته عضویت داریم که عبارتند از عضویت پیوسته، وابسته، موقت و افتخاری که هر کدام از این ها قوانین خاص خود را دارند. تلاش من و همکارانم این بوده است تا مجریانی که سال هاست صادقانه، متعهدانه و دلسوزانه در کنار رسانه هستند و تلاش می کنند در کنار مردم باشند اما خیلی اوقات از جنبه مادی و معنوی مورد بی‌توجهی قرار می گیرند، اینجا را یک مامن برای خود بدانند.
در ادامه، پوریامین با اشاره به اهمیت نظام نامه و این نکته که همزمان درباره سایت کانون کار شده است، از نیما کرمی که مسئولیت راه اندازی و مدیریت سایت را دارد، خواست تا توضیح کاملی درباره آن ارایه دهد.
توضیحاتی درباره سایت و کمیته‌های کانون
نیما کرمی عضو هیات مدیره کانون مجریان رسانه های دیداری نیز گفت: در دنیای امروز هیچ ارگانی نمی تواند از دنیای مجازی به دور باشد و خیلی از فضای ارتباطی ما در فضای مجازی شکل می گیرد به همین منظور ما هم سایتی به آدرس www.kanoonmojrian.com ایجاد و شرایطی را در سایت فراهم کردیم که همکاران ما از اقصی نقاط ایران بتوانند به راحتی در سایت ثبت نام خود را انجام دهند و بعد از انجام ثبت نام پرونده شان در کمیته جذب مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: در سایت فیلم و فایل صوتی درباره روش ثبت نام موجود است و شرایط را به گونه ای فراهم کرده ایم که افراد به راحتی و بدون مشکل بتوانند ثبت نام خود را انجام دهند و یک پروفایل برای خود ایجاد کنند. این پروفایل برای بررسی در اختیار کمیته جذب قرار می گیرد که متشکل است از یک نماینده تام الاختیار از طرف رئیس کانون یا خود رئیس کانون و رئیس کمیته جذب که فرد پیشکسوتی در حوزه تلویزیونی یا خبر است.
کرمی درباره افرادی که قطعا می توانند به عضویت این کانون دربیایند، گفت: سه دسته از افراد که قطعا شرایط عضویت در کانون را خواهند داشت، عبارتند از مجری تلویزیونی که در تعریف آن آمده است: فردی است که در برنامه های غیرنمایشی به اجرا می پردازد و با شناخت فضای برنامه و رعایت رویکردهای هنجارشناسی، نشانه شناسی و ارتباطی، معانی و مقصود پیام را با بیانی مناسب به مخاطب منتقل می کند. ارتباط موثر با مخاطب از ویژگی های الزامی یک مجری است. او باید بداند باتوجه به طیف مخاطبان و هدف برنامه از چه شیوه ای برای برقراری این ارتباط استفاده کند.
وی ادامه داد: دسته دوم مربوط به گویندگان اخبار است که در تعریف آن آمده گوینده خبر در یک برنامه تلویزیونی یا اینترنتی مطلب خبری ارایه می دهد. دسته سوم نیز مجری برنامه های اینترنتی است و حتی اگر در آینده رسانه جدید دیداری دیگری بیاید که در حال حاضر در این نظام نامه نیست، قطعا بند مربوطه اضافه خواهد شد.
این مجری برنامه های تلویزیونی در پایان صحبت‌هایش توضیح داد: در تعریف مجری برنامه اینترنتی هم باید بگوییم فردی است که در بستر فراگیر اینترنت حداقل به مدت ۵ سال مسئولیت مدیریت بیان و ارایه محتوا را به مخاطبان با رعایت هنجارهای اجتماعی برعهده داشته است. در کنار تمام مسایل مطرح شده درباره سایت، یکی دیگر از ویژگی های جذاب سایت این است که تمام کسانی که عضو می شوند، می توانند مانند شبکه های اجتماعی دیگر همانجا با هم ارتباط بگیرند که این خود موجب هم افزایی و رفاقت خواهد شد. در انتها این را نیز بگویم که داخل سایت نیز بخش «درباره ما» وجود دارد که اهداف، اساسنامه و نظام نامه را در دسترس افراد قرار داده است.
در ادامه این جلسه محمد سلوکی درباره مصوبه مهم هیات دولت گفت: خوشبختانه طی یک مصوبه‌ای که هیات دولت انجام داده است در حال حاضر می‌توانند امور تصدی‌گری کارهای فرهنگی را به سازمان‌های مردم نهاد و کانون‌ها بسپارند. کانون مجریان رسانه‌های دیداری نیز اعلام آمادگی می‌کند که در زمینه اجرا هر کمکی که بتواند انجام خواهد داد.
در پایان این جلسه، سونیا پوریامین گفت: انجام کار صنفی به تجربه و آستانه صبر بالا نیازمند است. این نکته بسیار مهم است و کانون‌هایی ماندگار شده اند که همدل بودند و تمام اعضا به پیشبرد آن کمک کردند. هیچ صنفی نمی‌تواند در صورتی که فقط چند نفر کار کنند و بقیه صرفا انتظار داشته باشند، موفق شود. ما در کنار اعضایی که خود را منفعل ندانند قطعا می‌توانیم این کانون را به اهداف خود برسانیم. در جلسات خصوصی‌تر موضوع کانون با ریاست محترم سازمان صداوسیما مطرح شد که خوشبختانه نظر بسیار مساعدی داشتند، به خصوص زمانی که آقای جبلی لیست اعضا را دیدند که اکثرشان مجریان خود تلویزیون هستند و هدفشان ارتقای این شغل است و هیچ منافاتی با اهداف سازمان ندارند. همچنین در دیدار خصوصی دیگری که با دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، درباره کانون صحبت شد و ایشان هم استقبال کردند. اینکه این حرفه یک شغل هنری محسوب شود و ما چون مجوز خود را از سازمان وزارت ارشاد دریافت کرده‌ایم، پیگیری این عزیزان می‌تواند به ما کمک کند. هر دو بزرگوار قول دادند که در آینده نزدیک با مجریان دیداری داشته باشند و امیدواریم با این حمایت‌ها بتوانیم این مسیر را به بهترین نحو ممکن طی کنیم.
در انتهای این مراسم با امضای نمادین کارت عضویت زنده‌یاد علیرضا غفاری از مجریان شاخص که به تازگی درگذشته است، از کارت‌ عضویت کانون رونمایی شد و سونیا پوریامین رییس هیات مدیره پس از امضای آن اعلام کرد که کارت‌های عضویت صادر شده است و در روز مجمع عمومی به اعضا تقدیم خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام اسامی نامزدهای بهترین بازیگری چهاردهمین جشن منتقدان سینما – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، اسامی نامزدهای بخش‌های بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بر اساس جمع‌بندی آرای اعضای آکادمی جشن اعلام شد.

پیش از این نامزدهای بخش‌های فنی، فیلمنامه، کارگردانی، فیلم و جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (ویژه فیلمسازان اول) اعلام شده بود و با اعلام نامزدهای بخش بازیگری، فهرست نامزدهای این جشن تکمیل شد.

اسامی نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول و مکمل زن و مرد چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به شرح زیر است:

بهترین بازیگر نقش اول مرد:

جواد عزتی (شنای پروانه)

هادی حجازی‌فر (آتابای)

پیمان معادی (درخت گردو)

میرسعید مولویان (تومان)

سعید آقاخانی (خون شد)

بهترین بازیگر نقش اول زن:

رویا افشار (مامان)

هدیه تهرانی (بی همه چیز)

الناز شاکردوست (تی تی)

مریم مقدم (قصیده گاو سفید)

نازنین احمدی (ابر بارانش گرفته)

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:

پوریا رحیمی‌سام (زالاوا)

امیر آقایی (شنای پروانه)

جواد عزتی (آتابای)

هوتن شکیبا (ابلق)

بابک کریمی (سینما شهر قصه)

بهترین بازیگر نقش مکمل زن:

طناز طباطبایی (شنای پروانه)

ستاره پسیانی (من می‌ترسم)

باران کوثری (بی همه چیز و عامه‌پسند)

گلاره عباسی (ابلق)

لیلا زارع (خون شد)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت محمدمهدی دادمان درپی درگذشت هنرمند تجسمی


رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی درگذشت مرحومه منصوره باقری را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چشم‌ها را به سینمای تجربی عادت بدهیم/ رابطه‌های مریض در «آداپت» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

کمال کچوییان کارگردان فیلم کوتاه «آداپت» از آثار راه‌یافته به دوازدهمین دوره جوایز آکادمی ایسفا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فیلم خود توضیح داد: این فیلم درباره زوج‌هایی است که فارغ از نوع رابطه‌شان در حال زندگی با یکدیگر هستند اما در رابطه مشترک خود دچار یک بیماری می‌شوند. این بیماری هم این است که این زوج‌ها در عین اینکه با هم هستند اما یکدیگر را نمی‌بینند و نوعی از سادیسم و مازوخیسم در رابطه‌شان وجود دارد. مسئله اصلی هم این است که این رابطه را به شکلی مریض ادامه می‌دهند و از آن خارج هم نمی‌شوند.

وی ادامه داد: این افراد نمی‌توانند از یکدیگر جدا شوند اما «با هم» زندگی نمی‌کنند و صرفاً نوعی از هم‌زیستی را تجربه می‌کنند. این زوج‌ها به معنای واقعی یکدیگر را نمی‌بینند و خواسته‌هایشان برای یکدیگر اهمیتی ندارد. در این فیلم به این نوع از روابط پرداخته‌ام.

این کارگردان درباره تجربی بودن فیلم خود گفت: درباره تجربی بودن یا نبودن این فیلم اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی دوستان معتقدند از آنجایی که فیلم دیالوگ دارد، بارقه‌هایی از یک فیلم داستانی را هم شامل می‌شود اما به شخصه احساس می‌کنم بارقه‌های تجربی در این فیلم خیلی بیشتر از جنبه داستانی آن است. هم از نظر قاب‌بندی و هم از منظر اتفاقاتی مانند تقسیم صفحه نمایش این فیلم بیشتر رویکرد تجربی دارد.

کچوییان درباره بی‌رغبتی فیلمسازان جوان به ساخت فیلم‌های تجربی هم بیان کرد: احساس می‌کنم در سینما تجربی آدم‌ها دچار سردرگمی می‌شوند. من برای اولین‌بار پس از سال‌ها که مخاطب و طراح گرافیک در سینما بودم، اقدام به ساخت یک فیلم کردم و خودم را هم متخصص سینما نمی‌دانم اما احساس می‌کنم فیلم‌های ایرانی غالباً ویژگی خاصی ندارند و اگر چشم عادت به تماشای روایت‌های پیچیده نکند، احتمالاً آن را هم دفع می‌کند. سینمای تجربی هم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. ما در تلویزیون خود برنامه‌ای را مختص تحلیل فیلم‌های تجربی نداریم. شاید اگر چنین برنامه‌ای داشتیم و مردم آن را تماشا می‌کردند، به مرور چشم‌شان به این نوع از سینما هم عادت می‌کرد.

وی افزود: وقتی مدیا و رسانه به یک مقوله اهمیت بدهد، حتماً مخاطب آن هم بیشتر می‌شود، مانند کاری که سینمای «هنروتجربه» برای فیلم‌های کوتاه می‌کند. در سال‌های اخیر فیلم کوتاه خیلی بیشتر از قبل دیده می‌شود و حتی دیده‌ام که در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌های کوتاه برای یکدیگر ارسال می‌کنند. هر چقدر ما بتوانیم تصاویر فیلم‌های تجربی را هم فراگیرتر کنیم، چشم‌ها بیشتر به این نوع از سینما عادت خواهد کرد.

این کارگردان سینمای کوتاه درباره داوری آثار در آکادمی ایسفا هم توضیح داد: اصولاً در زمینه داوری، هیچ‌گاه نمی‌توان سلیقه را به‌طور کامل نادیده گرفت اما همین که ایسفا آمده و به افراد مختلف و نظرات‌شان بها داده است، این کمک می‌کند که آدم‌ها خودشان هم داوری و قضاوت را یاد بگیرند. این اتفاق خوبی است که ما بتوانیم قضاوت آثار دیگران را تجربه کنیم. اینکه ایسفا از اعضای آکادمی برای داوری استفاده می‌کند، بسیار اتفاق مبارکی است.

وی در پایان تأکید کرد: به شخصه اتفاقاتی که در رویدادهای داخلی برای فیلم‌ها رخ می‌دهد را بیشتر از اتفاقات جشنواره‌های خارجی دوست دارم. من در جشنواره‌های خارجی هم شرکت کرده‌ام و از آنها جایزه هم گرفته‌ام اما برخلاف آنچه شاید بقیه فکر می‌کنند، برای شخص من این جوایز آنقدر حائز اهمیت نیست که یک جایزه از جشنواره داخلی. ما اگر بتوانیم آثار خود را به مردم خودمان نشان بدهیم، بسیار بهتر و جذاب‌تر است. به همین دلیل من وقتی از جشنواره فیلم کوتاه تهران جایزه گرفتم، احساس بسیار بهتری داشتم تا زمانی که در فلان جشنواره خارجی برگزیده شدم. رویدادهایی مانند جوایز ایسفا هم می‌تواند کمک کند تا آثار ما بیشتر به مردم خودمان معرفی شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«در ساحل» به بارسلونا می‌رود/ ساحل‌نشینی یک مرد چشم به راه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم کوتاه «در ساحل» به کارگردانی ابوالحسن کیوان برای حضور و رقابت در بخش اصلی جشنواره «عشق و امید بارسلونا» که از ۱۵ تا ۱۹ شهریور برابر با ۶ تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰ در اسپانیا برگزار می‌شود، انتخاب شد. نامزدهای این بخش متعاقبا اعلام می‌شود.

همچنین این فیلم به تازگی جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی را از بیستمین دوره جشنواره «جهان چندفرهنگی» آمریکا که از ۱۹ تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ در آمریکا برگزار شد، دریافت کرده است.

«در ساحل» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالحسن کیوان در جزیره کیش فیلمبرداری شده است.

ابراهیم خودستان، مقداد رئیسی، میلاد آذر آئین، مجید مروتی و حمید رستم خانی به عنوان بازیگر در این فیلم حضور داشته‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «مرد جوانی که نامزدش از ایران مهاجرت کرده، روزها در ساحل به انتظار او نشسته است. برادرش هر روز به او سر می‌زند و برایش غذا و آب می‌آورد و گاهی او را سرزنش می‌کند که دیگر از این وضع خسته شده است، تا اینکه یک روز …»

فیلم «در ساحل» تاکنون به دوازده فستیوال جهانی راه یافته و جوایزی به دست آورده است که از جمله آنها می‌توان به حضور در فستیوال بین المللی مادرید اسپانیا، حضور در فستیوال فیلم مریلند آمریکا و دریافت بهترین تهیه کنندگی از فستیوال بین المللی فیلم آمستردام هلند اشاره کرد.

فیلمبرداری و تدوین: ابوالحسن کیوان، مدیر تولید: نریمان اقبالی، دستیار کارگردان: شبرخ گلباز حق و موسیقی: کوین مک لوید برخی از عوامل این فیلم کوتاه هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دفاع فراستی در برابر اتهام کامل ندیدن فیلم‌ها/ «مقوا» نسازید! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، اولین جلسه از فصل هفتم پاتوق فیلم کوتاه روز گذشته دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه با نمایش فیلم‌های‌کوتاه داستانی «ماسک» به‌کارگردانی نوا رضوانی، «کپسول» به‌کارگردانی امیر پذیرفته، «گناه» به‌کارگردانی ابوالفضل عزیزی و انیمیشن کوتاه «پیش از بهشت» به‌کارگردانی احمد حیدریان در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد و پس از نمایش این آثار نقد و بررسی آن‌ها با حضور مسعود فراستی منتقد سینما صورت گرفت.

کارگردان «ماسک»: فمنیست نیستم اما جهان زنان را می‌شناسم

در ابتدا فیلم کوتاه «ماسک» نقد و بررسی شد که نوا رضوانی کارگردان این اثر اظهار کرد: این فیلم درباره دختری است که به خاطر دوست پسرش کاری می‌کند که مایل به انجام آن نیست، فکر می‌کنم دغدغه امروز درصدی از زن‌های جامعه ما همین است، زن‌هایی که به دلیل برخی تقاضاهای مردان به این سمت می‌روند و دچار آسیب می‌شوند. به طور کلی کارهای من اجتماعی هستند و بر مسایل زنان تمرکز دارند چون دنیای زن‌ها را می‌شناسم گرچه فمینیست رادیکال نیستم اما جهان زنان را می‌شناسم. باید بگویم یک جو رادیکالی در حوزه زنان و فمینیسم وجود دارد که من برخی رویکردهای آن را قبول ندارم.

سپس مسعود فراستی درباره این فیلم کوتاه بیان کرد: من خیلی اهل «موضوع» نیستم. اینکه برخی می‌گویند موضوع من شخصی است و یا اجتماعی را نمی‌فهمم. موضوع بزرگ و کوچک را هم نمی‌شناسم. چون معتقدم اگر هر موضوعی در فرم هر فیلمی جاگیر شود درست کار کرده در غیر این صورت فیلمساز کارش را درست انجام نداده است. شاید فکر می‌کنید برای فیلم کوتاه، صحبت از فرم حرف زیادی است، اما می‌توانم فیلم‌های زیادی را در سینمای جهان معرفی کنم که اتفاقاً فرمیک هستند. فیلم کوتاه اساساً تجربه فرم است. اینکه می‌گویم «تجربه فرم» منظورم تجربه تکنیک نیست، چون قرار است ما ایده خودمان را باورپذیر کنیم؛ یعنی فرمیک کنیم. در یک فیلم پاسخ به «چه؟» برای من مهم نیست، بلکه باید فیلم در «چگونه؟» حل شود. اگر بهترین شعارهای عالم را هم در فیلم بنویسید، نمی‌تواند من را فریب بدهد چون شعار باید تبدیل به اثر شود، در غیر این صورت حرف بیرون از متن می‌زند.

وی افزود: شاگردان من خیلی اهل فیلم کوتاه هستند. مثلاً می‌گویند ما یک موضوع اجتماعی داریم که در واقع با ساخت آن می‌توانیم رسالت اجتماعی خودمان را به جا بیاوریم، اما من عبارت «رسالت اجتماعی» را نمی‌فهمم، اصلاً این امر را چه کسی برای شما تعیین کرده است؟ یا یک چیز را باور دارید و بر مبنای آن فیلم می‌سازید یا نه، اگر باور دارید باید آن را در اثر باورپذیر کنید. مثالی می‌زنم؛ فرض کنید روح را قبول ندارید، کتاب «هملت» را می‌خوانید یا فیلمش را می‌بینید، در جایی می‌بینید هملت بعد از مرگ پدر، مدام پدر را می‌بیند، اگر این موضوع چه در کتاب و چه در فیلم به درستی اجرا شود، من باور می‌کنم که هملت روح پدر خود را می‌بیند، یعنی باور هملت را من هم باور می‌کنم. این باور کردن من شاید به من کمک کند که بعداً به روح باور پیدا کنم. پس مهم این است که باور فیلمساز را باور کنیم.

این منتقد سینما اظهار کرد: کسانی که اهل اندیشه و هنر هستند معمولاً کمتر معضلات دنیای مجازی را دارند، پس اگر معضلی، معضل جامعه است من فیلمساز باید آن معضل را تجربه کرده باشم؛ چه به صورت تجربه مستقیم و چه در کنار گوشم. با همه این‌ها من در دل «ماسک» هیچ تجربه‌ای نمی‌بینم، آن را در اثر باور نمی‌کنم. فیلمساز سوژه را زندگی نکرده است که اگر زندگی کرده باشد، لحظه‌ای به فرم می‌رسد، لحظه‌ای مکث می‌کند و…. من باید این کلنجار درونی را تجربه کنم. اما هیچ کلنجار درونی در فیلم وجود ندارد. این فشار یا پذیرش نظر را در فیلم نمی‌بینم، هیچکدام در فیلم درنیامده است. انتهای فیلم هم باز باز باز است، از جنس این پایان بازهایی که اصغر فرهادی دارد و البته هیچی بلد نیست! پدیده‌ای باز می‌شود که اول بسته باشد. ضمن اینکه همانطور که گفتم ایده باید به «چگونه؟» برسد اما اثر اجازه این کار را نمی‌دهد و تلنگری نمی‌زند.

وی ادامه داد: شخصیت مرد فیلم هم اصلاً مرد نیست، معلوم نیست چیست، من باور نمی‌کنم که این مرد بتواند به آن دختر موضوعی را تحمیل کرده باشد، مرد قصه بد انتخاب شده است، ما در اینجا یک مرد کنش‌مند قلدر می‌خواهیم. او از لحظه‌ای که در ماشین می‌نشیند همینگونه است.

اینقدر اتهام نزنید که فیلم‌ها را تا ته نمی‌بینم!

فراستی در ادامه گفت: می‌بینید که فیلم را تا انتها دیده‌ام، اینقدر اتهام نزنید فیلم را تا ته نمی‌بینم! این را هم باید بگویم که فیلم کوتاه، سکوی پرش به فیلم بلند نیست بلکه خودش موجود مستقلی است.

سپس رضوانی به‌عنوان کارگردان «ماسک» در پاسخ به نقدهای فراستی توضیح داد: درباره اینکه گفتید شخصیت پسر فیلم باید مرد باشد، باید بگویم نکته این است که او اگر مرد بود و شخصیت مستقلی داشت، اصلاً آنچه که می‌خواستیم درنمی‌آمد، اتفاقاً من می‌خواستم شخصیت بی‌هویت را نشان بدهم. یعنی درست همین برداشتی را که آقای فراستی داشت، می‌خواستم و خوشحالم که چنین برداشتی را داشتند.

فراستی اما گفت: او نه تنها مرد نیست، که هیچی نیست. اصلاً اگر کسی به واقع مرد یا زن نباشد، هیچ چیزی نیست. به نظرم اینکه برخی می‌گویند ما همه ابتدا انسانیم و در مرتبه بعد زن و مرد غلط است، انسان بودن ما از پس جنسیت ماست.

در بخش دیگری از این جلسه مسعود فراستی در پاسخ به این صحبت مجری که عنوان کرد انجمن به دنبال عدالت فرهنگی در کشور است، گفت: قبل از کرونا به جشنواره‌ای دعوت شدم که سه کلاس مفصل برای من ترتیب داده بودند، در آنجا بچه‌های انجمن سینمای جوانان را دیدم که یک کتاب نداشتند بخوانند و این شرم‌آور است، آنها دستگاه فیلمبرداری نداشتند و این قضیه فاجعه است، بودجه سینمای جوان کرمان در چهار سال پیش ده میلیون بوده پس ذکر عدالت فرهنگی یک شوخی است.

کارگردان «کپسول»: فیلم را برای آن‌هایی ساختم که با تلاش به هدفشان رسیدند

سپس و در ادامه جلسه، نوبت به نقد و بررسی فیلم کوتاه «کپسول» ساخته امیر پذیرفته رسید. پذیرفته درباره فیلمش اظهار کرد: من سال‌ها پیش فوتبال بازی می‌کردم، فوتبال را خیلی دوست داشتم و حتی به یک تیم حرفه‌ای دعوت شدم اما اتفاقات سال ۸۸ رخ داد. آن زمان هنوز ۱۸ سالم نشده بود و مجبور شدم آن را ادامه ندهم اما همچنان دنیای فوتبال برایم عجیب و غریب بود، بنابراین دوست داشتم این فیلم را برای آن دسته از همسالانم بسازم که با وجود همه مشکلات تلاش کردند به هدفشان برسند، شخصیت فیلم هم یک هدف داشت و دوست داشت هر طور شده به آن برسد.
فراستی در نقد این فیلم و درباره دنیای آن بیان کرد: من در این فیلم «دنیایی» ندیدم! نفهمیدم کارکرد کپسول در فیلم چیست. «کپسول» خیلی فیلم بدی است. اینکه شما تجربه فوتبال داشتید دلیل نمی‌شود فیلم بسازید، من هم چنین تجربه‌ای داشته‌ام، حتی اینکه از تجربه فوتبالی که داشتید می‌خواهید به چنین جمع‌بندی برسید را هم نمی‌فهمم. پسر فیلم و پدر فاشیستش را نمی‌فهمم، این خشونت پدر از کجا می‌آید؟ پدر را چنان دژخیم تصویر کرده‌اید که هرکسی جلویش باشد، می‌بازد! تصویر چنین پدری توهین است، منطق شخصیت برای من باورپذیر نشده است. ما باید چند ثانیه خلوت او را می‌دیدیم تا متوجه این میزان خشونت می‌شدیم، ضد قهرمان وقتی انقدر کارتونی باشد، قهرمان هم همانطور می‌شود، اصلاً در این فیلم کپسول‌ها و در انتها ریختن آن‌ها یعنی چه؟ ضمن اینکه من این پسر را مطلقاً نمی‌فهمم، او مثل همه به فوتبال علاقه دارد علاقه خاص و ویژه‌ای از او نمی‌بینم، اصلاً در این فیلم انگیزه ساخته نمی‌شود.

پذیرفته در پاسخ گفت: داستان «کپسول» واقعی نبود اما من به عینه شاهدش بودم. درواقع موضوع ابتدایی فیلم حاصل زیست من بود.
فراستی در پاسخ اظهار کرد: همه می‌گویند این فیلم تجربه زیسته ما بوده است، آیا کافی است که شما چیزی را در کودکی دیده باشید و آن را تبدیل به فیلم کنید؟

پذیرفته پاسخ داد: اگر فکر می‌کردم نمی‌شود، آن را نمی‌ساختم.

فراستی هم مطرح کرد: تو درواقع کودکی خود را در لانگ شات می‌بینی در حالی که حس در لانگ شات جواب نمی‌دهد. تو باید دوباره به سراغ بچه‌هایی می‌رفتی که این موضوع در حال حاضر مسأله آنهاست نه اینکه بگویید این تجربه در جیب من است، تجربه موقعی تبدیل به فیلم می‌شود که غنی باشد، تجربه باید امروزی باشد.

بابک نوری بازیگر «کپسول» هم در بخشی از این نشست پشت تریبون آمد و بیان کرد: من خیلی آدم احساسی هستم و هر بار «کپسول» را دیده‌ام، بغض کرده‌ام. زمانی که این نقش را بازی می‌کردم بارها با میلاد بازیگر نوجوان این فیلم بیرون از قاب صحبت کردم و گفتم متاسفم که به تو سیلی می‌زنم، می‌خواهم انقدر پدر بدی باشم که دیگر تجربه رومینا، سارا و..‌. تکرار نشود.

وی در حالی که بغض کرده بود، اظهار کرد: باید بگویم پدر من بسیار خوب بود و می‌گفت به دنبال سینما و علایقت برو، بنابراین در این فیلم من می‌خواستم آدم بد باشم.

فراستی در واکنش به بغض و صحبت‌های بابک نوری توضیح داد: عیب همین جاست، او نمی‌تواند بد باشد، او که احساسش در دستش است نمی‌تواند بد باشد. حتی یادآوری آن لحظه حال این بازیگر را بد می‌کند، او می‌خواهد یک شخصیت بد عام را بسازد اما بد عام وجود ندارد، این یکی از بزرگترین معضلات سینمای ایران است. شما می‌خواهید مفهوم بسازید نه احساس که این اشکال است، سینما با مفهوم طرف نیست با حس خاص طرف است. در غیر این صورت فیلم شما کاریکاتوری می‌شود. شما فیلم «پدرسالار» ایتالیایی را ببینید تا متوجه شوید چقدر پدر بدی است، حتی برگمان هم بلد نیست پدر فیلمش را بسازد. ولی بلد است مادر را تصویر کند، بلد است تمام زنانی را که در زندگی دیده است، بسازد. بنابراین شما از پس یک انسان خاص خوب یا بد می‌توانید مخاطب را به مسأله نزدیک کنید نه از طریق یک فصل مشترک آنها.

نوری هم پاسخ داد: امیر پذیرفته روی کارش خیلی وسواس دارد، یادم است ما ده روز زودتر به لوکیشن رفتیم و در آن منطقه زندگی کردیم. من داستان زندگی آقای فراستی و تحصیلاتش در خارج از کشور را می‌دانم، می‌دانم که پدر خوبی داشته است.

فراستی در واکنش به این جمله بیان کرد: اما پدرم یک قران پول به من نداد، چون اصلاً پول نداشت.

پذیرفته در ادامه مطرح کرد: پدر و مادرم همیشه پشتم بودند این چیزی که در فیلم می‌بینید زندگی شخصی من نبود اما به عینه این ماجراها را دیدم، «کپسول» حاصل همه دانش نداشته من بوده است اما امیدوارم در فیلم‌های بعدی جبران کنم.

فراستی هم عنوان کرد: ما دانش نداشته نمی‌خواهیم، مگر ما در عرصه علم و فلسفه‌ایم؟ ما حس می‌خواهیم.

وی در ادامه گفت: تکنیک امر خودآگاه است یعنی آن را در کلاس هم می‌شود یاد گرفت، مثلاً کیارستمی می‌گفت تکنیک را مثل خیاطی و گلدوزی می‌شود در کلاس یاد گرفت که به او گفتم چرا نرفتی یاد بگیری؟ پس تکنیک مقدمه یک کار است.

ترسیدی که مخاطب را از دست بدهی

سپس فیلم کوتاه «گناه» مورد نقد و بررسی قرار و گرفت که ابوالفضل عزیزی کارگردان این اثر بیان کرد: «گناه» درگیری شخصی خودم با مسأله بوده است.

مسعود فراستی درباره «گناه» توضیح داد: فیلم خیلی بد نبود، درواقع فیلم حرف دهنش را کمی می‌فهمد و اضافه‌گویی نمی‌کند اما کم حرف می‌زند، مثلاً ما باید در فیلم تضاد بین قاتل و مقتول را می‌فهمیدیم اما نفهمیدیم، جا داشت فیلم ۴۵ دقیقه می‌شد، اصلاً موضوع در اثر پرت نیست. با این حال برخی سکانس‌ها درنیامده است. زمانی که شخصیت قرآن را از جیبش درمی‌آورد باید آن را در کلوزآپ ببینیم، حتی برای آن مخاطبی که به این کتاب آسمانی اعتقاد ندارد باید کاری کنیم که بفهمد شخصیت فیلم ما به این کتاب معتقد است.

عزیزی در پاسخ گفت: خودم هم متوجه این موضوع شدم.

فراستی مطرح کرد: تو از این ترسیدی که مخاطب را از دست بدهی، تجربه غنی داشتی، تکنیک را بلدی، به جز دوربین روی دست که نمی‌دانم چرا استفاده کردی. این می‌توانست یک تجربه کاملاً جدی باشد اما فیلم هدر شده است، «گناه» می‌توانست یک فیلم خوب شود.

کارگردان «پیش از بهشت»؛ شهروند اسرائیلی خلق کردم، نه سیاستمدار

این منتقد سینما در بخش نقد و بررسی فیلم کوتاه «پیش از بهشت» ساخته احمد حیدریان عنوان کرد: این فیلم اصلاً مسأله فلسطین را ندارد من نمی‌گویم یک اثر باید «زنده باد فلسطین» را داشته باشد اما فیلمی که بحث فلسطین را ندارد، نباید آن شعارها را در انتها بنویسد.

فراستی خطاب به حیدریان گفت: به نظرم برای خوشآمد حوزه هنری آن شعارها را گذاشته‌ای، شاید هم آن‌ها خودشان اضافه کردند کسی که ضد اسراییل است و فیلم می‌سازد ابتدا باید سینما را یاد بگیرد. اما این فیلم خیلی توهین‌آمیز است.

وی ادامه داد: بخش نقاشی روی دیوار در این فیلم خوب است، حیف است کسی که بلد است آن نقاشی روی دیوار را بسازد آن کاراکتر مرد را به تصویر بکشد. در این فیلم همه چیز روی هواست به جز آن دیوار و آن نقاشی‌ها، فیلم حتی آنها را هم نابود کرده است، گاهی تضادهای خوبی دارد اما خشونتی که به نقاش تحمیل می‌کند آن را از بین می‌برد. نکته بعدی اینکه مرگ بر کلوزآپ، حتی برگمان هم گاهی در کلوزآپ اشتباه کرده است، کلوزآپ واقعاً بلدی می‌خواهد، مدیوم بس است، پا را فراتر نگذارید، آماده دریافت حسی شوید، حس را برجسته کنید و صیقل بدهید من از آن طریق به شما نزدیک می‌شوم، حس‌های انسانی با هنر تیز می‌شوند. این باید راهنمای ما در هر پلانی باشد، اثر باید به باور بازیگر و از طریق آن به مخاطب برسد. آنقدر در دادن کلوز آپ خسیس باشید که وقتی کلوزآپ می‌دهید با جان و دل بپذیرم.

حیدریان هم گفت: در توصیف کاراکتر مرد اسراییلی باید بگویم دوست داشتم او پر از بلاهت باشد، خیکی باشد، تضادی بین دیوار و او باشد، البته او یک اسراییلی وحشی نیست، من شهروند خلق کردم نه سیاستمدار. به این فکر کرده بودم اما سوالم از شما این است که باید چه می‌کردم که کاراکتر من بهتر شود؟

فراستی در پایان: این کارهایی را که در فیلم کردی، نباید می‌کردی! کلوزآپ های احمقانه فیلم را باورپذیر نمی‌کند. واقعاً فیلم شما مقواست، در فیلم باید شخصیت دربیاید تا حمله او به دیوار هم دربیاید، با این حال آن سکانس میخ زدن به دیوار خوب بود، آن شعارهای ته فیلم را هم پاک کن چون دفعه بعدی به تو رحم نمی‌کنم، به حوزه هم بگو آن شعارها را الحاق نکند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خوش رکاب»و ایده‌های جذاب آقای شاعر/ فردین خلعتبری باز هم گل کاشت


موسیقی تیتراژ یکی از متفاوت ترین ملودی های مرتبط با سریال های حوزه دفاع مقدس است که در کنار سایر شیرین کاری هایش تبدیل به یکی از خاطره ساز ترین قطعات مجموعه های تلویزیونی سیما شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پسر انسان» به ایتالیا می‌رود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم «پسر انسان» به کارگردانی سپیده میرحسینی به بخش رسمی آثار بلند داستانی ایسیکا گلوبال در ایتالیا راه یافت.

سرمایه گذاری این فیلم را وحید دلیلی و پخش بین الملل آن به عهده شرکت «سیلور مونت» در انگلیس است.

در «پسر انسان» بهنام شرفی، لیلا زارع، مجید پتکی، پریا مردانیان و هادی افتخارزاده از بازیگران اصلی این فیلم هستند.

جشنواره جهانی فیلم ایسکیا گلوبال از سال ۲۰۰۳ در جزیره ایسکیا، ایتالیا برگزار می‌شود. این جشنواره محبوب‌ترین رویداد تابستانی فیلم در جهان با نمایش‌ فیلم های ایتالیایی و بین‌المللی است که با حضور هنرمندان شناخته شده از تاریخ ۱۰ تا ۱۷ جولای مصادف با ۱۹ تا ۲۶ تیرماه برگزار می‌شود.

از جمله عوامل این فیلم می توان به تهیه کنندگان: وحید دلیلی و سپیده میرحسینی، مدیر فیلمبرداری: شهرام نجاریان، طراحی و ترکیب صدا: بهروز معاونیان، صدابردار: فرزان معاونیان، آهنگساز: پیام آزادی، نویسندگان: پناه خدایاری و سپیده میرحسینی، دستیار یک و مدیر برنامه ریزی: یوسف طاهریان، منشی صحنه: پونه خامین، عکاس: پوریا نوری، موسیقی موزیک بند: اشکان نعیم، چهره پرداز: پروین نویدی، اصلاح رنگ و نور: سامان مجد وفایی، طراح لباس: مریم قاسمی، طراح صحنه : پگاه آذر کمان، طراح پوستر: طاها ذاکر.

مشاهده خبر از سایت منبع