X

بایگانی اردیبهشت 23, 1401

دفتر سینمایی

پیش تولید فیلم کوتاه «پنجاه هزار» آغاز شد/ کار برای گذران زندگی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، پیش تولید فیلم کوتاه «پنجاه هزار» نوشته فردین رحمانپور با تهیه کنندگی حسین ترک جوش و کارگردانی حامد کریوند اردیبهشت ماه سال جاری در تهران آغاز شد.

«پنجاه هزار» داستان زندگی پسری جوان است که به همراه پدرش در خانه‌ای پایین شهر زندگی می‌کند و برای گذران زندگی مجبور به کار کردن است و …

فیلم کوتاه «پنجاه هزار» چهارمین تجربه کارگردانی حامد کریوند به شمار می‌رود.

فیلم‌های کوتاه «پارازیت»، «بُعد» و «صحنه بَعد» از جمله تجربه‌های دیگر این هنرمند در مقام کارگردان است.

طبق پیش بینی‌های انجام شده «پنجاه هزار» طی ۲ روز و در حوالی امامزاده یحیی تهران جلوی دوربین فرشاد یکتایی خواهد رفت.

مسعود شاهوردی صدابردار آثاری چون «گل یخ»، «مجردها»، «در پناه تو»، «لیسانسه ها»، «آب پریا» و … صدابرداری فیلم کوتاه «پنجاه هزار» را برعهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مجبوریم» ۲۱اردیبهشت می‌آید/برنامه‌ریزی اکران با حضور رئیس سازمان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، جلسه شورای راهبردی اکران امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت با حضور محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و تمامی اعضا در محل موسسه سینما شهر برگزار شد.

علی سرتیپی سخنگوی شورای راهبردی اکران درباره مصوبات این جلسه گفت: با توجه به پیشنهادهای ارایه شده توسط صنوف کارگردانان، تهیه کنندگان، پخش کنندگان و سینماداران، جمع بندی‌های لازم در رابطه با قراردادهای یکسان پخش‌کنندگان و سینماداران صورت گرفت، به تصویب رسید و این قرارداد از این به بعد ملاک عمل خواهد بود.

وی افزود: نظام‌نامه اکران نیز پس از بررسی پیشنهادات صنوف به تصویب نهایی رسید و توسط رییس سازمان سینمایی ابلاغ خواهد شد، بر این مبنا معین شد صنوف، کنندگان خود برای حضور و تشکیل شورای صنفی را تا روز چهارشنبه مورخ ۲۱ اردیبهشت به معاونت ارزشیابی و نظارت معرفی کنند و ان‌شالله اولین جلسه شورای صنفی در روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در خانه سینما تشکیل خواهد شد.

سخنگوی شورای راهبردی اکران اضافه کرد: با تشکیل شورای صنفی تعیین جدید کف فروش با عنایت به قیمت بلیط سینماها، نظارت بر تعویض فیلم‌های جدید بر اساس قرارداد یکسان ابلاغ شده انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: در این مرحله خوشبختانه با تصویب نهایی قراردادهای یکسان (تیپ) و نظام‌نامه امور جاری اکران به شورای صنفی سپرده می‌شود و شورای راهبردی به وظایف اصلی خود یعنی برنامه‌ریزی‌های کلان نمایش همچون رصد فضاهای جدید نمایشی، فضاهای تبلیغاتی، پیشگیری و ارایه راهکارهای قاچاق فیلم، تدوین شیوه‌های نوین تبلیغ و عرضه فیلم‌های سینمایی و … خواهد پرداخت که قطعاً این امور می‌تواند عرصه‌های جدیدی را برای شکوفایی اقتصاد سینما به ارمغان آورد.

سرتیپی یکی از ویژگی‌های شورای راهبردی اکران را حضور منظم رییس سازمان سینمایی عنوان کرد و گفت: این حضور موجب دلگرمی و انگیزه و مسئولیت پذیری همه اعضا و کاربردی شدن این جلسات شده است و او امروز نیز این خبر مهم را داد که مبالغ حمایتی مصوب مربوط به سال ۱۴۰۰ سینماداران، دفاتر پخش و فیلم‌های مشمول این حمایت، نهایتاً تا یک‌ماه آینده پرداخت خواهد شد.

سرتیپی ضمن اعلام خبر اکران فیلم «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان با توجه به مشکلات و اضطرارهای خاص این فیلم در گروه آزاد از تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه اعلام کرد که جلسات شورای راهبردی اکران به طور منظم و هفتگی روزهای دوشنبه با حضور همه اعضا و رییس سازمان سینمایی تشکیل خواهد شد، با تاکید رئیس سازمان، دبیر این شورا نیز از میان اهالی صنوف تشکیل دهنده این شورا انتخاب خواهند شد و من به عنوان سخنگو در خدمت اهالی سینما و رسانه‌های محترم خواهم بود و با تشکر از انعکاس اخبار این شورا امیدوارم از این به بعد نیز همکاری‌های خوبی را با شورای صنفی و شورای راهبردی اکران داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در «ساخت ایران ۳» از این لباس استفاده کردیم چون آن را یک اثر هنری می‌دانیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «ساخت ایران ۳»در اقدامی خارج از عرف و به دور از فرهنگ و به صورت ناشیانه و غیرحرفه‌ای از لباس زنان بلوچ برای ترانزیت و قاچاق مواد مخدر به کشور ترکیه استفاده کرده، بعد از جنجال‌های فراونی بر سر این موضوع، حالا تهیه‌کننده این سریال به اعتراض نمایندگان مجلس، واکنش نشان داده است.

به گزارش سینماپرس، در روزهای گذشته فعالان عرصه فرهنگی و کاربران شبکه‌های اجتماعی در سیستان‌وبلوچستان از نمایش خانگی سریال «ساخت ایران ۳» به کارگردانی بهمن گودرزی که از لباس زنان بلوچ استفاده ابزاری کرده و تلاش برای احیای نمادسازی معکوس و توهین‌آمیز در سینما، انتقادهای گسترده‌ای داشته‌اند.

این سریال برای شبکه خانگی و به سفارش پلتفرم معروف فیلمو ساخته شده است. ماجرا از این قرار است که «ساخت ایران ۳»در اقدامی خارج از عرف و به دور از فرهنگ و به صورت ناشیانه و غیرحرفه‌ای از لباس زنان بلوچ برای ترانزیت و قاچاق مواد مخدر به کشور ترکیه استفاده کرده است، و همین باعث جنجال‌های فراونی شده است.

برخی از رسانه‌ها نوشتند: «لباس زنان بلوچ یک اثر هنری منحصربه‌فرد است و آمیزه‌ای از هنر بی‌نظیر و ظریف سوزن‌دوزی بلوچی و جلوه‌ای از نقوش ذهنی و تجسم خیال و اندیشه و هویت و فرهنگ بلوچان است. لباس زنان بلوچ در فهرست «میراث ماندگار معنوی و فرهنگی» کشور به ثبت رسیده، مهر اصالت را نیز از سازمان جهانی یونسکو دریافت کرده است. مهم‌تر از آن نزد مردم بلوچ لباس بلوچی دارای حرمت و جایگاه و ارزش‌گذاری والایی است، تا جایی که مردم بخشی از هویت فرهنگی خویش را مدیون همین لباس می‌دانند و حتی در فرهنگ عامه مردم بلوچستان بی‌احترامی به لباس زنان بلوچ یک ضد ارزش است و آن را تعرض و توهین به آحاد بلوچان می‌دانند».

در «ساخت ایران ۳» از این لباس استفاده کردیم چون آن را یک اثر هنری می‌دانیم!

به گفته آقای محمد بلوچ‌زهی لباس زنان بلوچ بخشی از سنت و فرهنگ خاص و انسانی مردم بلوچ است، آنچنان که در بین مردم لباس زنانه بلوچی یک ارزش تلقی می‌شود، تا جایی که لباس‌های کهنه و بلااستفاده آنها هرگز دور ریخته نمی‌شود، به این گمان که زیر پا لگدمال خواهد شد و همین امر حرمت آن را مخدوش خواهد کرد و به طور معمول البسه مندرس زنانه در مکانی مشخص از سوی خود زنان سوزانده می‌شود.

موضوعاتی از این دست نشان می‌دهد که هر هنرمندی چه در سینما و چه در دیگر عرصه‌های هنری وقتی می‌خواهد با هر ایده و عنوانی سراغ موضوعات فرهنگی مرتبط با اقوام کشور برود، می‌بایست در ابتدا تلاش کند پژوهشی اولیه درباب آن موضوع داشته باشد. متاسفانه این سال‌ها چه در موضوعات دینی و مذهبی و چه در موضوعات مرتبط با اقوام، همواره شاهد اشتباهات گوناگونی از سوی سینماگران بوده‌ایم. بی‌شک هر هنرمندی اگر بدون پژوهش و مطالعه یا بهره بردن از حضور یک مشاور متخصص سراغ موضوعاتی اینچنین برود، امکان اشتباهات جبران‌ناپذیر را در پیش رو خواهد داشت.

البته لازم به ذکر است سینمای تجاری این روزها نه تنها اعتنایی به پژوهش و مشاوره در موضوعاتی اینچنین ندارد، بلکه به مصرفی‌ترین و ساده‌انگارانه‌ترین شکل سراغ موضوعات مختلف می‌رود، آن‌ها آنچنان مخاطب خود را دست کم می‌گیرند که جز طنزی سخیف و بی‌محتوا را پیش نمی‌کشند. به هر دری می‌زنند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند و بیشتر بفروشند، غافل از اینکه در حال ویرانی یک فرهنگ هستند.

در روزهای گذشته هم‌صدا با فعالان فرهنگی بلوچ، نمایندگان مجلس نیز مبنی بر استفاده از لباس بلوچی در نمایش صحنه‌های قاچاق در این سریال اعتراض کرده بودند. معین‌الدین سعیدی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با لحنی تند و انتقادی بیان کرد: در سریال ساخت ایران ۳ به زیباترین مولفه فرهنگی بلوچ توهین شده است که موجب خشم مردم سیستان گردیده است از وزیر ارشاد و متولیان امور سیما که توان بسترسازی جهت معرفی شاخص‌های فرهنگی بلوچ را ندارند انتظار داریم حداقل اجازه توهین به قوم بلوچ را ندهند.

وی در ادامه اظهار کرد: لباس زن بلوچ نماد پاکدامنی، عفاف و حیای زن بلوچ بوده و از زیباترین مولفه‌های فرهنگی است.

حالا بعد از این کش و قوس‌های فراون و جنجال‌های بسیار سید امیر پروین حسینی، تهیه‌کننده سریال «ساخت ایران ۳» به اعتراض نمایندگان مجلس واکنش نشان داده است:

متن پیام این تهیه‌کننده به شرح زیر است:

«مردم عزیز سیستان و بلوچستان؛

سلام

من سید امیر پروین حسینی -که سال‌های سال برای شادی و خنداندن همه مردم ایران، فیلم و سریال ساخته‌ام- متهم شده‌ام که در آخرین کارم (یعنی سریال ساخت ایران ۳) به لباس شما توهین کرده‌ایم.

آنهایی که من و عوامل سریال را می‌شناسند، از عشق و علاقه ما به هموطنان سیستان و بلوچستانی آگاه هستند. اما برای کسانی که ما عاشقان اقوام ایران را کمتر می‌شناسند این توضیحات را می‌دهم.

ما در سریال «ساخت ایران ۳» از این لباس استفاده کردیم چون آن را یک اثر هنری می‌دانیم، از لباس زنان بلوچ بهره بردیم چون آن را اثر با ارزشی می‌دانیم که قابلیت انتقال به کشورهای دیگر را دارد، قاچاقچیان هم از این لباس‌ها (به بهانه فروش و سوغات) استفاده کردند که پوششی باشد برای کارهایشان.

هدف مشخص ما در سریال «ساخت ایران» همین بوده است.

با احترام و ادب به همه مردم سرزمینم
سید امیر پروین حسینی»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسماعیلی: در همه حوزه‌های هنری فاخر محدودیتی برای حمایت نداریم/معتقدیم هنر باید وسیله رسیدن به کمال انسان باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ در دیدار با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه گفت: در مدیریت فرهنگی دولت مردمی تلاش شده در استان‌های سراسر کشور، امور در اختیار نخبگان و چهر های برازنده و جوان انقلابی باشد تا فضای فرهنگی و هنری کشور به یک فضای تراز انقلاب اسلامی نزدیکتر شود.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ امروز، پنجشنبه با هدف بررسی کمبودها و کاستی های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اسلامشهر سفری نیمروزه به این شهرستان داشت که در این سفر چند ساعته ضمن بررسی امور فرهنگی و هنری اسلامشهر با رویکرد محرومیت زدایی در راستای تحقق عدالت فرهنگی، با حضور در میان اهالی فرهنگ و هنر و نخبگان شهرستان اسلامشهر، در دیداری صمیمی پای سخنان آن‌ها نشست.
وزیر فرهنگ در دیدار صمیمانه با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه شهرستان اسلامشهر گفت: حوزه مدیریت دولتی در عرصه رسانه ای، فرهنگی و هنری باید به سمت و سوی فضای ریل گذاری، نظارت و هدایت حرکت کند و امور میدانی باید به جریان‌های مردمی و انقلابی سپرده شود و دولت انقلابی نیز در همین راستا که مطالبه به‌حق مقام معظم رهبری از دست اندرکاران فرهنگی در بدنه دولت و حاکمیت است، نهایت تلاش خود را انجام می دهد.
وی افزود: در نخستین جلسه ای که به عنوان خدمتگزار عرصه فرهنگ و هنر به محضر مقام معظم رهبری رسیدم، یکی از مهمترین نکاتی که ایشان تاکید نمودند، فعال شدن جدی گروه های مردمی جبهه انقلاب فرهنگی در عرصه های مختلف بود که تلاش کرده ایم این نکته مهم را در مجموعه وزارت فرهنگ دنبال کنیم. همچنین تلاش شده در استان‌های سراسر کشور، امور در اختیار نخبگان و چهر های برازنده جوانان های انقلابی باشد تا فضای فرهنگی کشور به یک فضای تراز انقلاب اسلامی نزدیکتر شود.
اسماعیلی در ادامه به اهداف سفرهای استانی در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: اهالی فرهنگ و هنر سراسر کشور مطالبات مختلفی دارند که برای احقاق این مطالبات تلاش خواهیم کرد، برخی مطالبات به مسائل زیرساختی مربوط می شود که در این خصوص دولت مردمی در قالب سفرهای استانی تمام همت خود را به کار بسته تا همه پروژه‌های نیمه کاره استان ها را به سرانجام مشخصی برساند، اما نباید فراموش کنیم مهمتر از مسائل زیرساختی، تمرکز بر تولید محتوای مبتنی بر تفکر فاخر انقلاب اسلامی است که باید در کنار زیرساخت، تولید محتوای غنی مورد توجه باشد.
وزیر فرهنگ در دولت مردمی با اشاره به ظرفیت بالای فرهنگی و هنری شهرستان اسلامشهر، تصریح کرد: شهرستان اسلامشهر یکی از کانون های اصلی هیأت های مذهبی و آیینی در کشور است که باید از این پتاسیل به بهترین شکل ممکن استفاده شود. از سوی دیگر مساجد و هیئات مذهبی می توانند میزبان فعالیتهای غنی فرهنگی شهرها باشند.
وی با تاکید بر حل مشکلات مختلف اهالی رسانه خاطرنشان کرد: در جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی دولت که ریاست کمیسیون را عهده دار هستم، جلسه سوم بررسی نظام جامع رسانه‌ای را پشت سر گذاشته ایم و امیدوارم در آینده ای نزدیک نظام جامع رسانه‌ای را بتوانیم در دولت به تصویب برسانیم که انشاالله با تصویب این نظام جامع بسیاری از مشکلات اهالی رسانه مرتفع شود.
وزیر فرهنگ در ادامه به اهمیت حمایت از فعالان قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود ۱۵ هزار فعال قرآنی عضو صندوق اعتباری هنر شده اند و قرار است با تلاش معاونت قرآنی وزارت فرهنگ این روند در خصوص فعالان و خادمان قرآنی ادامه یابد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش تاثیرگذار موسیقی فاخر در تعالی فرهنگ و هنر کشور پرداخت و تصریح کرد: موسیقی و سرود امروزه از مفاخر جمهوری اسلامی محسوب میشود و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سرودهای انقلابی و ارزشمند بسیاری توسط اهالی موسیقی خلق شده است که برخی از آنان ضمن ایجاد شور و نشاط ملی در کشور، در سطح بین الملل هم درخشش داشته اند که اثر «سلام فرمانده» از این دست آثار به شمار می‌آید. در واقع در دولت مردمی در همه حوزه‌های هنری فاخر محدودیتی برای حمایت نداریم زیرا معتقدیم هنر باید وسیله رسیدن به کمال انسان باشد.
وی ادامه داد: هنر ذاتا اگر به خوبی و با هنرمندی استفاده شود مهمترین ابراز فرهنگی کشور خواهد بود همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «هیچ ابزاری مهمتر از هنر در خصوص جهاد تبیین وجود ندارد» و امروزه هنرمندان میتوانند بخوبی در جهاد تبیین نقش آفرینی کنند زیرا هنرمندان و اهالی فرهنگ باید پیشتاز جهاد تبیین باشند، جهاد تبیین امروز در دل مطالبه ای است که مقام معظم رهبری سالهای سال است با انتخاب شعار سال به آن اشاره میکنند، شعارهایی که ایشان برای برون رفت از مسائل اقتصادی کشور طراحی و عنوان می کنند.
اسماعیلی در پایان به حل مشکلات فرهنگی شهرستان اسلامشهر تاکید کرد و افزود: به امید خدا تمامی مسئولان شهرستان اسلامشهر همکاری لازم را خواهند داشت تا مسائل مختلف فرهنگی و هنری این شهرستان را حل کنیم زیرا نباید شهرستان اسلامشهر با داشتن استعدادهای مختلف گرفتار مشکلات فرهنگی باشد و بنده به‌ عنوان خدمتگزار اهالی فرهنگ و هنر کشور از هیچ تلاشی برای حل این مسائل دریغ نخواهم کرد و معتقدم در کشور هیچ بن بستی وجود ندارد و با توجه به استعداد های جوان انقلابی و منابع غنی ناامیدی واژه بی معنایی است و همه قله‌های پیشرفت و تعالی دست یافتنی خواهد بود.
لازم به ذکر است وزیر فرهنگ در ابتدای سفر نیمروزه خود به اسلامشهر با حضور در گلزار شهدای اسلامشهر به مقام شامخ شهیدان این شهرستان ادای احترام کرد و در ادامه از چند مرکز فرهنگی و هنری اسلامشهر مانند مجتمع فرهنگی شهید صارمی قائمیه، کانون فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) واوان به عنوان کانون برتر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و چاپخانه تپه سیف بازدید کرد.
وزیر ارشاد در ادامه سفر خود با حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین نوروزی امام جمعه اسلامشهر نیز دیدار و گفتگو کرد.
حضور و سخنرانی در جمع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شهرستان اسلامشهر پایان کار سفر نیمروزی وزیر فرهنگ بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه پنج ‌ساله بنیاد سینمایی فارابی ابلاغ شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در این خط‌مشی‌ها ضمن اهتمام به رویکرد ترویج گفتمان ناب انقلاب اسلامی از طریق سینمای حرفه‌ای، متعهد، دینی و انسانی، عدالت محوری و تقویت سینمای استانی و شهرستانی و استانداردسازی محتوا و ورود به حوزه‌های استراتژیک در تولید آثار بر سرفصل‌هایی چون: تسهیل‌گری در تولید آثار شاخص، ارتقای مضامین، تقویت متون و فیلم‌نامه‌ها با راه‌اندازی خانه فیلم‌نامه ایران، حمایت از اکران فیلم‌های فرهنگی، تقویت جریان کارگردانان فیلم اولی و تأسیس باشگاه فیلم اولی‌ها، توسعه فعالیت‌های بین‌المللی، تقویت سینمای ملی ایران، توسعه و تقویت اقتصاد سینما و راه‌اندازی صندوق‌های حمایتی و سرمایه‌گذاری، توسعه و تقویت اکوسیستم نوآوری و دانش‌بنیان سینما و بهره‌برداری مرکز نوآوری سینمای ایران، توسعه فعالیت‌های نشر و پژوهش و نهضت ملی احیای سینمای کودک و نوجوان و برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان تأکید جدی و ویژه شده است.

در این ابلاغیه با اشاره به رویکردهای سیاست‌گذاری و محتوایی، امید، اخلاق و آگاهی در کنار نیل به سوی سینمایی متعهد، دینی و انقلابی و با در نظر گرفتن قانون‌گرایی، استاندارسازی و عدالت محوری در تمامی اقدامات مورد تأکید قرارگرفته است.

در ابتدای این خط مشی‌ها، چشم‌انداز فارابی به‌عنوان نهاد ملی سینمای ایران یک‌نهاد تسهیلگر، استانداردساز، پیشرو و نوآور در حوزه تأمین سرمایه، تولید، توزیع و گسترش بازارها جهانی برای سینمای ایران، که در حوزه محتوا با نشر و ترویج گفتمان ناب انقلاب اسلامی از طریق سینمای حرفه‌ای، متعهد، دینی و انسانی؛ سهم اقتصاد سینما را هم از تولید ناخالص داخلیGDP کشور و هم بازارهای جهانی افزایش داده و با توسعه صنایع مجاور بزرگ‌ترین بازیگر صنایع فرهنگی منطقه خواهد بود، ترسیم‌شده است.

در ابلاغ خط‌مشی‌های تعیین‌شده در جلسه هیئت امنای فارابی که توسط معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی کشور ابلاغ شده است، مأموریت‌های بنیاد سینمایی فارابی حرکت به‌سوی صنعتی‌سازی تولید در سینما و ساماندهی زنجیره‏ کامل صنعت سینما مبتنی بر صنایع خلاق و دانش‌بنیان، رشد و توسعه سینمای متعهد، انقلابی، دینی و انسانی با حمایت از تولید آثار سینمایی شاخص، تأمین زیرساخت‌های سرمایه‌پذیری و اقتصاد پایدار برای سینما و افزایش سهم سینما از تولید ناخالص ملی، ارتقای سهم ایران در بازارهای بین‌المللی با تسهیل تولید و عرضه‏ی آثار سینمایی و تقویت سینما ملی ایران به‌عنوان مهم‌ترین و کارآمدترین ابزار جهاد تبیین در همه حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برشمرده شده‌است.

خلاصه مدیریتی سند چشم‌انداز و طرح تحول بنیاد سینمایی فارابی به شرح ذیل است:

«باسمه‌تعالی

خلاصه مدیریتی سند چشم‌انداز و طرح تحول بنیاد سینمایی فارابی

مقدمه

بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان نهاد ملی سینمای ایران در راستای تحقق اهداف گام دوم انقلاب و در مسیر شکوفایی چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، ذیل سیاست‌ها و راهبردهای کلان و طرح تحول دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناظر به ضرورت بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور با مطالعه و آسیب‌شناسی ساختارها، فرآیندها و رویه‌های گذشته اقدام به تهیه طرح تحولی کرده است که در این نوشتار خلاصه مدیریتی از آن طرح و همچنین سرفصل‌هایی از اقدامات آتی در چهارچوب برنامه ۵ ساله فارابی (۱۴۰۱ -۱۴۰۵) منعکس‌شده است.

چشم‌انداز Vision

فارابی به‌عنوان نهاد ملی سینمای ایران یک‌نهاد تسهیل‌گر، استانداردساز، پیشرو و نوآور در حوزه تأمین سرمایه، تولید، توزیع و گسترش بازارها جهانی برای سینمای ایران است که در حوزه محتوا با نشر و ترویج گفتمان ناب انقلاب اسلامی از طریق سینمای حرفه‌ای، متعهد، دینی، انقلابی و انسانی؛ سهم اقتصاد سینما را هم از تولید ناخالص داخلی GDP کشور و هم بازارهای جهانی افزایش داده و با توسعه صنایع مجاور بزرگ‌ترین بازیگر صنایع فرهنگی منطقه خواهد بود.

مأموریت

مأموریت‌ها ناظر به چشم‌انداز به شرح ذیل است:

۱. نیل به‌سوی صنعتی سازی تولید در سینما و ساماندهی زنجیره‏ی کامل صنعت سینما مبتنی بر صنایع خلاق و دانش بنیان.
۲. رشد و توسعه سینمای متعهد، انقلابی، دینی و انسانی با حمایت از تولید آثار سینمایی شاخص.
۳. تأمین زیرساخت‌های سرمایه پذیری و اقتصاد پایدار برای سینما و افزایش سهم سینما از تولید ناخالص ملی.
۴. ارتقاء سهم ایران در بازارهای بین‌المللی با تسهیل تولید و عرضه‏ی آثار سینمایی.
۵. تقویت سینما ملی ایران به‌عنوان مهم‌ترین و کارآمدترین ابزار جهاد تبیین در همه حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری.

رویکردها

ناظر به بیانیه گام دوم انقلاب و منشور امامین انقلاب در حوزه سینما و در راستای طرح تحول دولت سیزدهم و رویکردهای اعلامی از سوی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان نهاد ملی سینما در سه لایه سیاست‌گذاری، محتوایی و عملکردی این رویکردها را به کار خواهد گرفت:

۱. سیاست‌گذاری

در لایه سیاست‌گذاری نیل به‌سوی سینمای امید، اخلاق و آگاهی رویکرد سیاست‌گذاری‌ها در فارابی خواهد بود.

۲. محتوایی

در لایه محتوایی تولید آثاری در جهت سینمای متعهد، دینی و انقلابی رویکرد اصلی فارابی خواهد بود.

* شرح این سه رویکرد در منظومه بیانات مقام معظم رهبری و همچنین سند تحول فارابی ذکرشده است.

۳. عملکردی

در لایه عملکردی قانونگرایی، استاندارسازی، عدالتمحوری محور تمامی برنامه‌ها و اقدامات خواهد شد.

اقدامات

اهم اقدامات فارابی به شرح ذیل است:

۱. ارتقای مضامین، استانداردسازی محتوا و ورود به حوزه‌های استراتژیک در تولید آثار

فارابی به‌عنوان یک نهاد تسهیل‌گر در فرآیند ساخت آثار سینمایی ورود خواهد کرد که صرفاً یا به ارتقای سطح کیفی و تنوع ژانر در سینما کمک کنند و یا دربردارنده مضامین استراتژیک و مهمی باشند، ازاین‌رو به‌منظور ارتقاء محتوای آثار تولیدی اقداماتی نظیر تعیین نظام مسائل و اولویتهای تولیدی، طراحی استانداردهای تولید، نظام شاخص سلامت آثار تولیدی (تدوین شده در بنیاد سینمایی فارابی)، بوم محتوای طرح‌ها و فیلم‌نامه‌ها و نهایتاً بهره‌گیری از نخبگان و صاحب‌نظران در قالب شوراهای موضوعی در دستور کار خواهد بود. اولویت‌های فارابی در سال ۱۴۰۱ به شرح ذیل است:

از نظر درون‌مایه فیلم دارای پیامی با محوریت‌های ذیل باشد:

۱. معنویت اسلامی، ارزش‌های اخلاقی و کرامت انسانی
۲. افزایش امید، اعتماد و نشاط عمومی، ناظر به ارتقاء سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی
۳. تبیین و ترویج معارف قرآن و اهل‌بیت (ع)
۴. سبک زندگی اسلامی مبتنی بر احکام، معارف و اخلاق اسلامی
۵. دفاع مقدس و مقاومت اسلامی
۶. دشمن‌شناسی، استکبارستیزی و گسترش جبهه جهانی مستضعفان
۷. حفظ و تقویت نهاد خانواده با تأکید بر آموزه‌های اسلامی
۸. تقویت روحیه عدالت‌طلبی، حس مسئولیت فردی و اجتماعی و قانون‌مداری
۹. بازنمایی عادلانه اقشار، قومیت‌ها، طبقات اجتماعی و افراد کم‌توان و ناتوان
۱۰. روایت تاریخ انقلاب اسلامی با نگاهی مبتنی بر ارزش‌های انقلابی
۱۱. تقویت عزتمندی، عرق ملی، هویت ملی و قدرت ملی با تکیه بر پیشرفت‌های کشور
۱۲. ترغیب به تولید، رفع موانع اشتغال و کارآفرینی مولد و اقتصاد دانش‌بنیان

*با تأکید ویژه بر نوآوری و خلاقیت در تولید و ساختار، تنوع ژانرهای سینمایی، تولیدات کودک و نوجوان، طنز سالم و خانواده محور و تولید آثار شاخص.

۲. کیفی سازی و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و ارتقاء نظارت بر تولید آثار

بهینه‌سازی سازوکارهای تصمیم‌گیری و نظارت بر تولید با هدف بهره‌وری بیشتر و ارتقای سطح کیفی محصولات از اقدامات مهم در فارابی است، یکی از ابتدایی‌ترین گام‌ها در جهت صنعتی سازی سینما، طراحی فرآیندهای تولیدی و نظارتی کارآمد و بهینه است، این امر در مراحل تصمیم‌گیری، پیش‌تولید، پیش‌تولید، تولید و بعد از آن باید مبتنی بر مهندسی صحیحی از الزامات ساخت یک پروژه صنعتی سینما طراحی و اجرا شود، با طراحی این الگو امکان نظارت مؤثر و کارآمد نیز فراهم خواهد گردید، چابک سازی فرآیند تصویب فیلم‌نامه‌ها و پرهیز از شوراهای تودرتویی که عملاً مرجع تصمیم سازی را مخدوش می‌کند، ابلاغ مدل جامع تولید فارابی شامل مراحل تصویب طرح تا تولید، الزام به استوری‌بُرد در مرحله پیش‌تولید و … از اقداماتی است که در این خصوص صورت خواهد گرفت.

۳. تقویت مضامین و محتوا از طریق شوراهای موضوعی و محافل فکری

جهت ارتقای سطح مضامین و محتوای آثار سینمایی کشور یکی از اقدامات مؤثر تبدیل شوراهای عمومی متعدد به شوراهای تخصصی موضوعی است، در واقع از این منظر فارابی برای موضوعات اولویت‌دار خود به‌منظور بهره‌گیری از کارشناسان و صاحب‌نظران آن حوزه در قالب شوراهای موضوعی و یا محافل فکری کمک خواهد گرفت، این شوراها و محافل موجب خواهند شد تا یک موضوع ناظر به ابعاد گوناگون و لایه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

۴. تقویت متون و فیلم‌نامه‌ها با راه‌اندازی خانه فیلمنامه ایران

یکی از کارهای مهم در فارابی کمک به تقویت متون و ارتقای فیلم نامه‌هاست، در این دوره با راه‌اندازی خانه فیلم‌نامه درصدد ایجاد مکانیسم پایداری برای تقویت متون و همچنین فیلم‌نامه‌ها خواهیم بود، برگزاری رویدادهای ایده و فیلم‌نامه‌نویسی، برگزاری کارگاه‌های فیلم‌نامه‌نویسی، راه‌اندازی کلینیک فیلمنامه برای استانداردسازی و کیفی سازی فیلمنامه و … از اهم اقدامات این خانه خواهد بود.

۵. ساماندهی و دیجیتال‌سازی آرشیو فارابی

بی‌شک آرشیو فارابی یکی از مهم‌ترین دارایی‌های سینمای ایران است که هرساله نیز به غنای آن افزوده می‌شود، ساماندهی فیزیکی، بهسازی فضای آرشیو و دیجیتال‌سازی آن از اقدامات مهمی است که در آرشیو فارابی باید صورت بپذیرد، از سوی دیگر ایجاد سامانه جامع آرشیو و پرتال مرکزی تصویر فارابی از دیگر امور مهم در این حوزه است.

۶. تقویت بخش حقوقی و اهتمام به مالکیت فکری آثار

یکی از اقدامات مهم در فارابی تقویت بخش حقوقی به‌منظور ساماندهی به پرونده‌های حقوقی و ثبت مالکیت آثار فارابی است. همچنین ناظر به تعاملات گسترده فارابی در حوزه خرید و فروش حقوق آثار سینمایی، ساماندهی این واحد و ثبت مالکیت فکری آثار و کاراکترها از جمله اقدامات مهم است.

۷. گسترش تعاملات سینما با سایر نهادهای دولتی و مردمی

یکی از وظایف ذاتی نهاد ملی سینمایی ایران ایجاد تعاملات حسنه با ارگان‌ها، نهادها و تشکل‌های دولتی، مردمی و صنفی و اتحادیه‌ها برای هم‌افزایی در جهت تقویت سینمای ملی ایران است، در فارابی قرن ۱۵ یکی از اقدامات مهم گسترش این تعاملات و همکاری‌های فراسازمانی خواهد بود.

۸. محافل فرهنگی و سینمایی، راه‌اندازی سینما تک فارابی

تقویت محافل فرهنگی و سینمایی باهدف ایجاد نشاط، انتقال تجارب، آموزش و ارتقاء مهارت‌ها، پاتوق سازی، بزرگداشت مقام پیشکسوتان و مرور آثار سینمایی از دیگر اقدامات خواهد بود. برخی از این برنامه‌ها عبارت‌اند از:

• شب خاطره فیلم‌های ماندگار با عنوان «شب نقره‌ای» به‌صورت هفتگی
• مراسم بزرگداشت پیشکسوتان سینمای حرفه‌ای با عنوان «شب ستاره‌ها»
• برگزاری کارگاه‌های فیلم شناسی بین‌المللی با عنوان «پلان»
• برگزاری دوره‌های انتقال تجربه با عنوان «کلاکت»
• راه‌اندازی کافه کتاب سینما در جنب سینما فرهنگ
• برگزاری نشست‌های «سینما پیشرفت» با هدف بررسی ابعاد مختلف صنعت سینما
• برگزاری نشست‌های گفتمانی «سینمای گام دوم» با هدف تبیین سینمای تراز انقلاب اسلامی
• راه‌اندازی سینماتک فارابی با هدف گسترش سینمای نوآور و خلاق

۹. حمایت از اکران فیلم‌های سینمایی فرهنگی

بنیاد سینمایی فارابی علاوه بر تسهیلگری در تولید، در جهت تقویت سینمای سالم از اکران فیلم‌های فرهنگی که دارای بالاترین امتیاز در حوزه شاخص‌های سلامت (تدوین‌شده در بنیاد سینمایی فارابی) باشند حمایت خواهد کرد، بسته‌های حمایتی اکران در این بنیاد طراحی و اعلام خواهد شد. این بسته‌ها شامل بسته‌های حمایت از اکران عمومی، بسته‌های حمایت اکران‌های دولتی و بسته‌های فاند موضوعی خواهد بود.

۱۰. بهینه‌سازی فعالیت‌های سینما فرهنگ

برنامه‌ها و فعالیت‌های سینما فرهنگ به‌عنوان یکی از سینماهای نوستالژی و ماندگار ایران تقویت و ساماندهی خواهد شد، راه‌اندازی کافه کتاب سینما، برگزاری اکران‌های هدفمند، برگزاری افتتاحیه فیلم‌ها، کمک در راستای سیاست‌های حمایتی بنیاد از اکران آثار سینمایی سالم و تقویت فضای فرهنگی و پاتوق سازی برای اهالی فرهنگ و سینما از برنامه‌ها در این سینما خواهد بود. بهره‌گیری حداکثری از فضای سالن‌های موجود و همچنین ایجاد سانس اختصاصی افتتاحیه برای فیلم‌ها به‌عنوان یک برنامه ثابت از برنامه‌های سینما فرهنگ خواهد بود.

۱۱. برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

با بررسی و آسیب‌شناسی ادوار گذشته این جشنواره و بهره‌گیری از تجارب و موفقیت‌های گذشته، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های فیلم کودک در سطح جهانی به‌صورت حضوری و آنلاین هم‌زمان برگزار خواهد شد، از ویژگی‌های این جشنواره که در دوره قبل نیز مورد توجه بود و با بازخوردهای مثبت فراوانی مواجه بود، مشارکت کودکان و نوجوانان در امر داوری است، در دوره آتی نیز برنامه‌ریزی‌شده است تا با مشارکت بیش از ۲ هزار کودک ایرانی و هزار کودک خارجی از اقصی نقاط جهان به‌عنوان داوران کودک و نوجوان این جشنواره برگزار گردد، تقویت بعد بین‌المللی جشنواره و توجه به صنایع فرهنگی به‌عنوان بخش جانبی از دیگر مزایای جشنواره این دوره خواهد بود.

۱۲. نهضت ملی احیای سینمای کودک و نوجوان، راه‌اندازی باشگاه ملی سینمای کودک و نوجوان

در سال‌های اخیر و به‌ویژه در دو سال منتهی به کرونا وضعیت تولید آثار سینمایی کودک و نوجوان گواه عدم توجه به این حوزه بوده است، سرانه تولید این آثار بالاخص برای نوجوانان به‌گونه‌ای بوده که عملاً تعداد آثار تولیدی در یک سال به تعداد انگشتان یکدست هم شاید نرسد، توجه و اهتمام جدی به تولید آثار خوب در حوزه کودک و نوجوان و بسیج ملی برای احیای سینمای کودک و نوجوان از اقدامات فارابی خواهد بود، همچنین تأسیس باشگاه ملی سینمای کودک و نوجوان که در برخی از کشورها نیز نهاد متناظر دارد به‌عنوان نهادی برای ارتقاء سطح دانش سینمایی کودکان و نوجوانان از دیگر اهم اقدامات در این حوزه است. در این راستا برگزاری کارگاه‌های فیلم ویژه کودکان و نوجوانان، تشکل سازی از کودکان و نوجوانان حاضر در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان، گسترش تعاملات با نهادها مرتبط نظیر کانون پرورش فکری و … از اقدامات این باشگاه خواهد بود.

۱۳. ارتقای فعالیت‌های بین‌المللی سینمای ایران

ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های بین‌المللی سینمای ایران یکی از مأموریت‌های مهم فارابی است، این مأموریت با محوریت «حضور مؤثر» در مجامع و بازارهای بین‌المللی و همچنین «افزایش سهم از بازارهای جهانی» و با برنامه‌های زیر در دستور کار فارابی خواهد بود.

• گسترش چتر سینمای ایران برای بهره‌مندی همه فعالان بین‌المللی سینمایی حائز شرایط در جشنواره‌های فیلم
• حضور مؤثر در بازارهای بین‌المللی محتوا و…
• توجه به تعاملات با کشورهای منطقه و جهان اسلام و تشکیل بازار فیلم مشترک
• ایجاد مکانیسم ارتباطات پایدار و کارآمد با محوریت کشورهای راه ابریشم
• اهتمام به تولید مشترک با کشورها به‌ویژه کشورهای جهان اسلام و راه‌اندازی «دفتر تولیدات مشترک سینمایی جهان اسلام» در منطقه آزاد کیش
• برگزاری هدفمند و مؤثر هفته‌های فیلم با کشورهای خارجی در ایران و در خارج از ایران
• برگزاری رویدادهای بین‌المللی مشترک با سایر کشورها نظیر کارگاه‌های انتقال تجربه، کارگاه‌های فیلم‌نامه‌نویسی، جلسات پیچینگ به‌منظور جذب سرمایه خارجی و…
• تربیت نیروی انسانی کارآمد برای حوزه بین‌الملل سینما و ارتقاء مهارت‌های فعالان این حوزه
• ایجاد سامانه جامع بین‌المللی معرفی هنرمندان و آثار سینمایی ایران به زبان‌های عربی و انگلیسی
• افزایش سهم اکران و توسعه بازار فروش آثار سینمایی ایران به‌صورت کمی و کیفی
• کمک به بخش بین‌الملل جشنواره‌های فیلم فجر، کودک و نوجوان، حقیقت و فیلم کوتاه
• راه‌اندازی اتاق بین‌الملل سینمای ایران به‌منظور مشاوره تخصصی حقوقی، بازرگانی و … به تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان بین‌الملل سینما

۱۴. توسعه و تقویت اقتصاد سینما و راه‌اندازی صندوق‌های حمایتی و سرمایه‌گذاری

یکی از ملزومات توسعه صنعت سینما تأمین منابع پایدار برای آن و همچنین توسعه مدل‌های مالی و اقتصادی این صنعت است، در سال اخیر با ظهور ابزارهای مالی نوین نظیر صندوق‌های ریسک‌پذیر، توسعه بازارهای سرمایه، جمع‌سپاری مالی (crowdfunding) و … لزوم توسعه ابزارها و ساختارهای مالی و اقتصادی سینما نیز بیش‌ازپیش احساس می‌شود، کم کردن اتکا تولید آثار سینمایی به بودجه‌های دولتی و استفاده از شیوه‌های نوین سرمایه‌گذاری از برنامه‌های مهم فارابی خواهد بود. راه‌اندازی صندوق‌های ریسک‌پذیر، راه‌اندازی صندوق سرمایه‌ای، راه‌اندازی جمع سپاری مالی، مدیریت مشارکت‌های بخش خصوصی و جذب سرمایه برای تولید آثار سینمایی از این نوع اقدامات است. همچنین توسعه بازارها و افزایش تعاملات تجاری با شرکای جدید نظیر پلتفرم‌های پخش آنلاین، دفاتر پخش و استفاده بهینه از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی و دفاتر تجاری ایران در سایر کشورها که علاوه بر بعد فرهنگی موجب تقویت همکاری‌های تجاری سینمایی ایران خواهند بود از اقدامات آتی فارابی است.

۱۵. توسعه و تقویت اکوسیستم نوآوری و دانش‌بنیان سینما؛ بهره‌برداری مرکز نوآوری سینمای ایران

یکی از الزامات سینما توجه جدی به مقولات نوآوری و توسعه اکوسیستم فناوری و دانش‌بنیان است، بی‌شک ظهور پدیده‌هایی مثل متاورس و NFT موجب خواهد شد که سینما هم در تولید، هم در توزیع و هم در اقتصاد دچار تحولات شگرفی شود، تحولاتی که با ما فاصله چندانی ندارند و هم‌اکنون نیز قابل رصد هستند، در سال اقتصاد دانش‌بنیان توسعه این مقوله در فضای سینما و تقویت اکوسیستم نوآوری و فعالان صنایع خلاق و دانش‌بنیان این حوزه از اقدامات فارابی خواهد بود، تشکیل دبیرخانه کارگروه سینمای سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بنیاد سینمایی فارابی، بهره‌برداری از مرکز نوآوری سینمای ایران، تقویت و ارتقاء شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق سینمایی از اهم این موارد است.

۱۶. باشگاه فیلم اولی‌ها و تقویت سرمایه انسانی جوان سینما

نظر به مسئولیت فارابی در دوره جدید برای ارزشیابی، ساماندهی و تقویت کارگردانان فیلم اولی، راه‌اندازی باشگاه فیلم اولی‌ها به‌منظور تقویت متقاضیان کارگردانی فیلم اولی و همچنین حمایت از تولید آثار سینمایی توسط کارگردانان بااستعداد فیلم اولی و با رویکرد عدالت محوری و تمرکززدایی از برنامه‌های فارابی خواهد بود، استقرار دبیرخانه شورای بررسی صلاحیت حرفه‌ای کارگردانان فیلم اولی در فارابی، تدوین آئین‌نامه بررسی صلاحیت حرفه‌ای کارگردانان فیلم اولی و تقویت حضور جوانان متعهد انقلابی در عرصه فعالیت‌های سینمایی و مدیریتی از دیگر اقدامات در این حوزه است.

۱۷. عدالت محوری و تقویت سینمای استانی و شهرستانی

در راستای سیاست‌های عدالت محور دولت و رویکردهای سازمان سینمای توجه به سینمای حرفه‌ای استان‌ها و شهرستان‌ها در دستور کار خواهد بود، تقویت فیلم‌سازان غیر تهرانی، اختصاص سهمیه ویژه در تولیدات فارابی به کارگردانان شهرستانی بالأخص کارگردانان فیلم اولی، توجه به بازنمایی مثبت از ویژگی‌های بومی و ظرفیت‌های منطقه‌ای شهرستان‌ها به‌ویژه مناطق کمتر برخوردار، برگزاری شب‌های سینمای حرفه‌ای استان‌ها در تمامی استان‌های کشور به‌منظور بزرگداشت فعالان سینمایی استان و ارتقاء انگیزه‌های جوانان بومی استان‌ها برای ورود به سیمای حرفه‌ای از جمله برنامه‌های فارابی خواهد بود.

۱۸. توسعه فعالیت‌های انتشارات و تقویت فصلنامه‌های فارابی، اهتمام به مطالعات کاربردی

با هدف تقویت تولیدات پژوهشی و همچنین انتشارات فارابی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین انتشارات سینمایی کشور اقدامات زیر در دستور کار فارابی قرار خواهد گرفت:

• احیای انتشارات فارابی با هدف انتشارات مرجع سینمای ایران و به‌عنوان یک موسسه خودگردان
• بازطراحی فصلنامه فارابی به‌عنوان فصلنامه تخصصی سینمایی ایران
• تقویت ماهنامه فیلم نگار به‌عنوان تخصصی‌ترین نشریه مرجع فیلمنامه در کشور
• تأسیس نشریه علمی و پژوهشی فارابی به‌عنوان نشریه مرجع علمی سینمای کشور جهت تقویت و توسعه ادبیات آکادمیک سینمایی
• تأسیس مرکز مطالعات سینمای جهان

۱۹. تقویت مکانیسم پشتیبانی از جشنواره‌ها و ایجاد مدیریت جامع دبیرخانه جشنواره‌های فجر

یکی از وظایف فارابی پشتیبانی از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و سایر جشنواره‌های سینمایی کشور است، عدم تمرکز این فعالیت در سال‌های گذشته موجب شده است تا علاوه بر افزایش هزینه‌های اجرایی، بسیاری از تجارب، اطلاعات و دانش حاصل از برگزاری جشنواره به‌درستی منتقل نشود و از سوی دیگر آرشیو جامع و یکپارچه‌ای از جشنواره‌ها وجود نداشته باشد، ازاین‌رو در برنامه‌های آتی با همکاری سازمان سینمایی دبیرخانه اجرایی جشنواره‌ها به‌صورت متمرکز در فارابی مستقر خواهد بود این دبیرخانه علاوه بر پشتیبانی از جشنواره‌ها متولی ایجاد سامانه جامع آرشیو و یکپارچه‌سازی خدمات جشنواره‌های سینمایی خواهد بود.

۲۰. برگزاری جشنواره‌های آنلاین منطقه‌ای

به‌منظور گسترش تعاملات و گفتمان سازی در عرصه‌های بین‌المللی و دیپلماسی سینمایی برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای از برنامه‌های آتی خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طرح حمایت فارابی از فیلم‌های اقتباسی لغو می‌شود؟/ ما هم منتظریم! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، سال ۹۸ و در دوران مدیریت علیرضا تابش در بنیاد سینمایی فارابی بود که طرحی برای حمایت از آثار اقتباسی بنا گذاشته و فراخوانی با عنوان «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» منتشر شد که طی آن فارابی در خبری رسمی عنوان کرد که «تصمیم دارد تا آثار برگزیده در گونه‌های مختلف ادبیات داستانیِ پس از انقلاب را بر اساس جذابیت‌های داستانی، اولویت‌های فرهنگی و قابلیت‌های سینمایی، برای تولید فیلم مورد حمایت قرار دهد. بر اساس قواعد «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» که پیش‌تر اعلام شده است، حقوق آثاری که برای اقتباس مورد موافقت قرار می‌گیرند، به قیمت مصوب کمیسیون فرهنگی – هنری بنیاد بین دویست تا چهارصد میلیون ریال از صاحب قانونی اثر مؤلف یا ناشر خریداری می‌شود و برای نگارش فیلمنامه در اختیار تهیه کننده پیشنهاد دهنده قرار می‌گیرد. پس از دریافت پروانه ساخت ضمن واگذاری حق اقتباس خریداری شده به تهیه کننده مبلغ پانصد میلیون ریال نیز بابت تبدیل داستان به فیلمنامه، به تهیه کننده پرداخت می‌شود. در نهایت، اگر فیلمنامه نهایی پس از دریافت پروانه ساخت مورد تأیید معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی قرار بگیرد، در تولید این آثار تا سقف ۱۰ میلیارد ریال به شکل مشارکت در تولید یا تخصیص وام صورت خواهد گرفت.»

سرانجام نیز در سال ۹۹ شورایی متشکل از مهدی سجاده‌چی فیلم‌نامه‌نویس، محمود اربابی فیلم‌نامه‌نویس و پژوهشگر، سیدعلی کاشفی‌خوانسازی نویسنده و پژوهشگر، هادی مقدم‌دوست فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان و سید میلاد حسینی نویسنده و منتقد ادبی به ارزیابی آثار ارایه شده پرداختند که در نهایت چهار اثر «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌زاده، ارائه شده توسط رسول صدرعاملی تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس: کامبوزیا پرتوی، کارگردان: رسول صدرعاملی، «پلو خورش» نوشته هوشنگ مرادی‌کرمانی، ارائه شده توسط علیرضا سبط‌احمدی تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس: ابراهیم فروزش، کارگردان: ابراهیم فروزش، «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته حبیب احمدزاده، ارائه شده توسط حبیب احمدزاده تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس: حبیب احمدزاده و «دشتبان» نوشته احمد دهقان، ارائه شده توسط منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس: محمدرضا گوهری، کارگردان: مازیار میری مورد تایید قرار گرفت.

اما با تغییر مدیریت این بنیاد، به صاحبان آثار برگزیده اعلام شده است که این آثار باید مجدداً مورد بررسی قرار بگیرند به نحوی که حتی پابرجا ماندن این طرح برای آنها در هاله‌ای از ابهام است.

ابراهیم فروش فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما که پیش‌تر از سوی بنیاد سینمایی فارابی برای کارگردان فیلم اقتباسی «پلوخورش» بر مبنای داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی در قالب طرح ویژه حمایت از تولیدات اقتباسی معرفی شده بود، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سرانجام این طرح گفت: بعد از تغییر و تحولات صورت گرفته در بنیاد سینمایی فارابی، قرار بر این شده است که فیلمنامه‌های این طرح مجدد مورد بررسی قرار بگیرد و در حال حاضر در انتظار نتایج این بررسی‌ها هستیم و اطلاع بیشتری از وضعیت پروژه نداریم.

وی با اشاره به اینکه فیلمنامه‌ها پیش‌تر توسط شورایی در فارابی بررسی شده بود گفت: مدیران جدید مجدداً متقاضی بررسی فیلمنامه‌ها شده‌اند. این مورد هم تنها درباره فیلم من نیست و همه فیلمنامه‌های تعریف شده در این طرح حمایتی را شامل می‌شود. دلیل مشخصی را هم لااقل هنوز به بنده اعلام نکرده‌اند. بالاخره در دوره جدید باید تخصیص بودجه‌ها مجدد بازنگری شود و سلیقه افراد جدیدی که آمده‌اند طبیعتاً در نتیجه تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه‌ها دخیل خواهد بود. ما هم منتظر هستیم تا ببینیم نتیجه این بررسی‌ها چه می‌شود.

این کارگردان درباره احتمال لغو کامل طرح حمایت بنیاد فارابی از فیلمنامه‌های اقتباسی هم عنوان کد: بنده در این زمینه بی‌اطلاع هستم. این وضعیتی که به آن اشاره کردم، شامل فیلمنامه‌های دیگر هم می‌شود و نمی‌دانم آیا این طرح تغییر خواهد کرد و یا همین آثار به‌عنوان پروژه‌های اقتباسی مورد حمایت قرار خواهد گرفت؟ هنوز به ما خبر نداده‌اند که آیا این طرح به قوت خود باقی خواهد ماند یا خیر. ما فیلمنامه‌های خود را آماده و ارائه کرده‌ایم و در انتظار نتایج بررسی‌ها هستیم.

فروزش درباره دیگر فعالیت‌های خود هم گفت: در حال حاضر کار خاصی در دست ندارم و فعلاً در ابتدای سال هستیم. باید ببینیم در ادامه چه پیش می‌آید؛ این انتظاری است که شاید خیلی از دوستان فیلم‌نامه‌نویس ما تجربه می‌کنند.

این کارگردان باسابقه سینمای کودک در ادامه درباره وضعیت نامناسب تولید و اکران فیلم‌های کودک در دوران کرونا تأکید کرد: واقعیت این است که سینمای کودک در تمام این سال‌ها هیچ‌گاه آنگونه که باید مورد توجه نبوده است و اینگونه نیست که بگوییم این شرایط نامناسب مربوط به کرونا و یا عوامل بازدارنده دیگر است. من با فیلمسازان جوان در ارتباط نیستم اما به‌واسطه داوری در برخی رویدادها می‌گویم که ما جوانان فیلمساز بسیار مستعدی داریم که سینما را بسیار می‌فهمند. به‌جرأت می‌گویم که آینده سینمای ایران هم در حوزه کودک و نوجوان و هم در دیگر حوزه به پشتوانه همین استعدادهای جوان، سینمایی پربار خواهد بود.

فروزش درباره تمایل خود برای تکرار تجربه فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان هم گفت: این چیزی است که به نام ما رقم زده شده است! واقعیت هم این است که گویی فرار و گریزی از این موقعیت نیست. از خیلی سال قبل ما به این حوزه ورود کردیم و تا به امروز هم به این جریان آغشته باقی مانده‌ایم. به همین دلیل هم کمتر به سمت و سوی سینمای بزرگسال کشیده می‌شویم. هرچند در آن سمت هم خبری نیست! بچه‌های فیلمساز ما تشنه ساختن هستند و امیدواریم شرایط سینما در آینده بهبود پیدا کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزارت دفاع گواهی این صنف سینمایی را تمدید کند/ لزوم افزایش دستمزد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

ایمان کرمیان رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت توجه به وضعیت اقتصادی اقشار مختلف سینمایی گفت: با توجه به افزایش هزینه زندگی در جامعه، انجمن جلوه‌های ویژه میدانی نیز تصمیم گرفت تا سروسامانی به بحث دستمزدها و میزان قراردادهایی که در پروژه‌ها بسته می‌شود، بدهد چرا که در سال جاری دستمزد تمام رشته‌های سینمایی افزایش پیدا کرده اما این مساله در حوزه جلوه‌های ویژه میدانی ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای است که گاهی پیشنهادهای عجیب دستمزدی برای کار در پروژه‌های طولانی مانند سریال‌ها می‌شود که بسیار خنده‌دار است. البته به مدیران جلوه‌های ویژه میدانی اعلام کرده‌ایم که حداکثر دستمزد برای سریال‌ها و پروژه‌های سینمایی در سال جاری روزانه ۵ میلیون تومان باشد که تاکید می‌کنم این قرارداد شامل پرداخت دستمزد از سوی مدیر جلوه‌های ویژه میدانی به دستیاران خود نیز می‌شود.

رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی بیان کرد: متاسفانه به دلایل مختلف، بسیاری از همکاران ما به چنین مساله‌ای دقت نمی‌کنند و دستمزد بسیار کمتری دریافت می‌کنند و همین مساله سبب می‌شود تا دیگر پروژه‌ها نیز بخواهند دستمزدها را کاهش دهند.

وی ادامه داد: در زمینه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فعالیت‌های صنفی نیز باید بگویم اولین دوره این کارگاه‌ها در مدرسه ملی سینمای ایران برای دستیاران این حوزه برگزار شد. لازم است این را هم بدانیم که برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای جلوه‌های ویژه میدانی با توجه به نیاز به متریال نظامی و غیرنظامی نیازمند یک سری گواهی تایید هستیم که به راحتی نمی‌توان این گواهی‌نامه‌ها را دریافت کرد.

مدیر جلوه‌های ویژه فیلم «موقعیت مهدی» توضیح داد: بسیاری از افراد علاقه مند هستند تا نکات و موارد مختلف را در جلوه‌های ویژه میدانی آموزش ببینند، اما دریافت این گواهینامه‌های امنیتی بسیار دشوار است. البته در گذشته وزارت دفاع برای مدیران جلوه‌های ویژه میدانی دوره‌هایی را برگزار کرد تا گواهی نامه‌های لازم برای فعالیت در این بخش را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر، مساله تمدید این گواهینامه‌ها نیازمند برگزاری دوره‌های جدید است. این در حالی است که برگزاری چنین دوره‌هایی هزینه‌های بالایی را برای شرکت‌کنندگان به همراه دارد، به همین دلیل به دنبال این هستیم تا برای مدتی گواهینامه‌های مورد نظر بدون برگزاری دوره‌های جدید تمدید شود تا شرایط اقتصادی مناسب فراهم شود.

رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی با تاکید بر اینکه این گواهینامه‌ها توسط وزارت دفاع صادر می‌شود، ادامه داد: البته مسئولیت برگزاری این کلاس‌ها برعهده انجمن است اما با حضور اساتیدی از سوی وزارت دفاع و سپاه پاسداران برگزار می‌شود. به عنوان مثال در دوره قبل، کلاس‌های تئوری در خانه سینما و کلاس‌های عملی در سپاه برگزار شد و یا ۴ سال پیش این کلاس‌ها در وزارت دفاع برگزار شد که البته همه این موارد بستگی به توافق‌هایی دارد که به‌وجود می‌آید.

کرمیان در پایان گفت: متاسفانه هزینه‌ها آنقدر سنگین است که برگزاری چنین کلاس‌هایی بسیار سخت شده و این در حالی است که بارها درخواست کرده‌ایم که ما در این انجمن نیازمند مواردی هستیم که کمک به ارتقای این رشته کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های پرویز پرستویی در شبکه نمایش مرور می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه نمایش، این شبکه در هفته پیش رو قصد دارد به مرور آثار فیلم‌های پرویز پرستویی از ستارگان بزرگ سینمای کشورمان بپردازد.

ساعت ۱۳:

فیلم و تله فیلم‌های ایرانی شبکه نمایش از شنبه ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ماه پخش خواهند شد: «قبر مشترک»، «جایی برای اشتباه نیست»، «نامه ای به خواهرم»، «یکی بود یکی هست»، «غلامرضا»، «پاشنه بلند ۲» و «خوش خیال» نام فیلم‌های این بخش است.

ساعت ۱۹:

فیلم‌های منتخب خانوادگی، که بخش ثابت ساعت ۱۹ شبکه نمایش است، در هفته پیش رو به ترتیب شامل این فیلم‌ها خواهد بود: «ادی عقاب آسمان ها»، «تندیس موفقیت، ریاضیات پشت سر شه»، «بانوی نقاش»، «بادیگارد محبوب من»، «متفاوت مثل من»، «تمپل گرندین» و «وقتی شنبه می آید».

ساعت ۲۱:

پرویز پرستویی، هنرمند کشورمان، سال ۱۳۳۴ در روستای چالو از روستاهای استان همدان بدنیا آمد. خانواده او در سه سالگی به تهران مهاجرت کردند و در نوجوانی مشغول یادگیری تئاتر شد. پرستویی فعالیت هنری خود را در ۱۳۴۸ با اجرای نمایش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مراکز رفاه آغاز کرد. در سال ۱۳۶۲ اولین فیلم سینمایی خود را به نام «دیار عاشقان»، بازی کرد و در همان اولین حضور موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مکمل جشنواره فیلم فجر شد. فیلم‌های «شکار»، در کنار خسرو شکیبایی، «آدم برفی»، «لیلی با من است» و … از خاطره‌انگیزترین آثار اوست. نقطه اوج بازیگری پرستویی نیز فیلم «آژانس شیشه‌ای» است. وی برای بازی در نقش حیدر ذبیحی در فیلم «بادیگارد» در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای چهارمین بار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

فیلم‌های منتخب این هنرمند که هفته آینده، ساعت ۲۱ از شبکه نمایش پخش خواهند شد، به ترتیب روز پخش از شنبه ۲۴ تا جمعه ۳۰ اردیبهشت شامل این فیلم‌ها هستند: «عشق شیشه‌ای»، «مومیایی ۳»، «شکار»، «آدم برفی»، «بادیگارد»، «مرد عوضی»، «آژانس شیشه‌ای».

ساعت ۲۳:

فیلم‌های ساعت ۲۳ شبکه نمایش که بخش فیلم‌های جذاب است شامل این فیلم هاست: «از فراز قله»، «هر چه پیش آید»، «توقف ناپذیر»، «میان زمین و آسمان»، «خانه شوم»، «روز بازگشت» و «به سوی ستارگان».

ساعت ۱ بامداد:

منتخب فیلم‌های کلاسیک این هفته نمایش نیز به ترتیب روز پخش: «توطئه خانوادگی»، «آنچه می آید» «مردی که به زانو در آمد»، «دنیای آپو»، «ریفی فی»، «سه پدرخوانده» و «همشهری کین» هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام کرده‌ایم که حداکثر دستمزد برای سریال‌ها و پروژه‌های سینمایی در سال جاری روزانه ۵ میلیون تومان باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی می‌گوید امیدوار است در شرایط فعلی، وزارت دفاع بدون برگزاری کلاس، گواهی فعالان این حوزه را تمدید کند.

به گزارش سینماپرس، ایمان کرمیان رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی در گفتگو با مهر با اشاره به اهمیت توجه به وضعیت اقتصادی اقشار مختلف سینمایی گفت: با توجه به افزایش هزینه زندگی در جامعه، انجمن جلوه‌های ویژه میدانی نیز تصمیم گرفت تا سروسامانی به بحث دستمزدها و میزان قراردادهایی که در پروژه‌ها بسته می‌شود، بدهد چرا که در سال جاری دستمزد تمام رشته‌های سینمایی افزایش پیدا کرده اما این مساله در حوزه جلوه‌های ویژه میدانی ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای است که گاهی پیشنهادهای عجیب دستمزدی برای کار در پروژه‌های طولانی مانند سریال‌ها می‌شود که بسیار خنده‌دار است. البته به مدیران جلوه‌های ویژه میدانی اعلام کرده‌ایم که حداکثر دستمزد برای سریال‌ها و پروژه‌های سینمایی در سال جاری روزانه ۵ میلیون تومان باشد که تاکید می‌کنم این قرارداد شامل پرداخت دستمزد از سوی مدیر جلوه‌های ویژه میدانی به دستیاران خود نیز می‌شود.

رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی بیان کرد: متاسفانه به دلایل مختلف، بسیاری از همکاران ما به چنین مساله‌ای دقت نمی‌کنند و دستمزد بسیار کمتری دریافت می‌کنند و همین مساله سبب می‌شود تا دیگر پروژه‌ها نیز بخواهند دستمزدها را کاهش دهند.

وی ادامه داد: در زمینه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فعالیت‌های صنفی نیز باید بگویم اولین دوره این کارگاه‌ها در مدرسه ملی سینمای ایران برای دستیاران این حوزه برگزار شد. لازم است این را هم بدانیم که برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای جلوه‌های ویژه میدانی با توجه به نیاز به متریال نظامی و غیرنظامی نیازمند یک سری گواهی تایید هستیم که به راحتی نمی‌توان این گواهی‌نامه‌ها را دریافت کرد.

مدیر جلوه‌های ویژه فیلم «موقعیت مهدی» توضیح داد: بسیاری از افراد علاقه مند هستند تا نکات و موارد مختلف را در جلوه‌های ویژه میدانی آموزش ببینند، اما دریافت این گواهینامه‌های امنیتی بسیار دشوار است. البته در گذشته وزارت دفاع برای مدیران جلوه‌های ویژه میدانی دوره‌هایی را برگزار کرد تا گواهی نامه‌های لازم برای فعالیت در این بخش را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر، مساله تمدید این گواهینامه‌ها نیازمند برگزاری دوره‌های جدید است. این در حالی است که برگزاری چنین دوره‌هایی هزینه‌های بالایی را برای شرکت‌کنندگان به همراه دارد، به همین دلیل به دنبال این هستیم تا برای مدتی گواهینامه‌های مورد نظر بدون برگزاری دوره‌های جدید تمدید شود تا شرایط اقتصادی مناسب فراهم شود.

رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی با تاکید بر اینکه این گواهینامه‌ها توسط وزارت دفاع صادر می‌شود، ادامه داد: البته مسئولیت برگزاری این کلاس‌ها برعهده انجمن است اما با حضور اساتیدی از سوی وزارت دفاع و سپاه پاسداران برگزار می‌شود. به عنوان مثال در دوره قبل، کلاس‌های تئوری در خانه سینما و کلاس‌های عملی در سپاه برگزار شد و یا ۴ سال پیش این کلاس‌ها در وزارت دفاع برگزار شد که البته همه این موارد بستگی به توافق‌هایی دارد که به‌وجود می‌آید.

کرمیان در پایان گفت: متاسفانه هزینه‌ها آنقدر سنگین است که برگزاری چنین کلاس‌هایی بسیار سخت شده و این در حالی است که بارها درخواست کرده‌ایم که ما در این انجمن نیازمند مواردی هستیم که کمک به ارتقای این رشته کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حد نصاب رسیدن یا نرسیدن شرکت کنندگان در مجمع عمومی «خانه تئاتر» دیگر ملاک نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر اعلام کرد مجمع عمومی خانه برای انتخاب هیأت مدیره جدید روز شنبه ۲۴ اردیبهشت برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، خانه تئاتر چندین ماه است که بدون مدیرعامل به کار خود ادامه می‌دهد و قرار بود که روز شنبه ۱۷ اردیبهشت با برگزاری مجمع عمومی خانه تئاتر، هیأت مدیره جدید انتخاب شوند تا اعضای آن مدیرعامل جدید خانه تئاتر را انتخاب و معرفی کنند.

اما با وجود اینکه تعدادی زیادی از اعضای خانه تئاتر در مجمع عمومی ۱۷ اردیبهشت، در سالن شهید افراسیابی ورزشگاه شهید شیرودی حضور پیدا کردند اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد شرکت کنندگان، مجمع برگزار نشد.

طبق گفته ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر قرار است روز شنبه ۲۴ اردیبهشت بار دیگر اعضای خانه تئاتر در ورزشگاه شهید شیرودی حضور پیدا کنند تا مجمع عمومی خانه تئاتر برگزار شود. البته با این تفاوت که به گفته راد این بار دیگر به حد نصاب رسیدن یا نرسیدن شرکت کنندگان در مجمع ملاک نیست و مجمع عمومی برگزار خواهد شد.

باید دید با انتخاب اعضای جدید هیأت مدیره خانه تئاتر و آغاز به کار آن‌ها، کدام فرد قرار است به عنوان مدیرعامل جدید خانه تئاتر انتخاب و فعالیت کند.

مشاهده خبر از سایت منبع