X

بایگانی اردیبهشت 24, 1401

دفتر سینمایی

در تلویزیون روزانه برنامه های خوب زیادی ساخته می‌شود ولی چون کنداکتور و بازپخش درستی نداریم کار کم دیده می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان مستندهای روایت رهبری و گزارش اقلیت گفت: معاون جدید سیما باید در اولین گام به ساختار شبکه‌های تلویزیونی و کنداکتور (جدول پخش) سر و سامان دهد و ماموریت هر شبکه را مشخص کند.

به گزارش سینماپرس، مهدی نقویان، در گفت و گو با ایرنا با بیان این که شعار آقای جبلی تحول است و امیدوارم این تحول رخ دهد اظهار داشت: آقای محسن برمهانی که به تازگی مسئولیت معاونت سیما را پذیرفته هم علمش را دارد و هم جوان با انرژی است. او تجربه مدیریتی دارد و بروز است و رسانه های دنیا را می شناسد و از تولید کنندکان و فیلمسازان خو است.

این مستندساز با مرور ضعف‌های تلویزیون توضیح داد: اول ساختار شبکه‌ها باید منظم شود و این ظرف نظم پیدا کند و سپس محتوا درونش ریخته شود. از بیرون ممکن است ما بگوییم ۵ شبکه باید حذف شود. آنها که داخل سازمان است ممکن است بگویند ۵ شبکه هم باید اضافه شود. به نظر من بعضی شبکه ها ضرورت ندارند ۲۴ ساعته برنامه پخش کنند و برخی شبکه‌ها هم باید ادغام شود.

وی با تاکید بر این که کنداکتور تلویزیون (جدول پخش) باید نظم پیدا کند اظهار داشت: برخی برنامه‌ها و سریال‌های خوب همزمان پخش می شوند. در تلویزیون روزانه برنامه های خوب زیادی ساخته می‌شود ولی چون کنداکتور و بازپخش درستی نداریم، کار کم دیده می‌شود.

ماموریت برخی شبکه‌ها با هم تداخل دارد

نقویان با اشاره به این نکته که ماموریت برخی شبکه‌ها با هم تداخل دارد افزود: در گام اول معاون سیما باید به این موضوعات نظم دهد. بعد سراغ محتوا و منابع انسانی برود. به عنوان مثال تعداد برنامه های صبحگاهی باید مشخص شود.

وی افزود: شبکه های معاند مستندهایی می‌سازند و مهندسی پخش را این قدر خوب انجام می‌دهند که همه می‌بینند. این طور نیست که هزینه کنند و بعد از یک بار پخش کار را کنار بگذارند. مهندسی پخش به معنای تعداد پخش بالا نیست. مساله این است که بازپخش ها در چه ساعتی انجام شود تا داخل تور مخاطب گیر کند.

این مستندساز ماموریت برهمانی در سریال سازی و برنامه‌ها و مستندهای تلویزیونی مهم خواند و تاکید کرد: چیزی به نام مستند تلویزیونی در صداوسیمای خودمان به ندرت داریم. ما فقط مستندهایی را که برای بیرون ساخته شده در شبکه های خودمان پخش می‌کنیم. محصولاتی که از خارج می‌خریم هم مستندهای تلویزیونی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسن ناهید: ۶۰ سال با شهیدی دوست بودم و یک بار ندیدم عصبانی شود


مراسم گرامیداشت سالگرد درگذشت عبدالوهاب شهیدی با حضور چهره‌های سرشناس موسیقی کشور در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد و دوستان این استاد موسیقی، یک سال خاموشی او را به غم نشستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصاویر «آزادی مشروط» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با اولین روزهای تصویربرداری سریال «آزادی مشروط» اولین تصاویر از این سریال به تازگی منتشر شده است.

به گزارش سینماپرس، همزمان با روزهای ابتدایی تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «آزادی مشروط» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی، لیست کامل بازیگران این سریال منتشر شد.

اولین تصاویر «آزادی مشروط» منتشر شد/ سریال کرونایی مسعود ده‌نمکی

نگارش فیلمنامه سریال «آزادی مشروط» توسط کریم خودسیانی و شهاب عباسی بر اساس طرحی از مسعود ده‌نمکی انجام شده است.

اولین تصاویر «آزادی مشروط» منتشر شد/ سریال کرونایی مسعود ده‌نمکی

اسامی کامل بازیگران این سریال به شرح زیر است: پوراندخت مهیمن، لیلا بوشهری، هلیا امامی، بهنوش بختیاری، حدیثه تهرانی، مریم کاویانی، شهین تسلیمی، فاطمه شکری، ساقی زینتی، فریبا ترکاشوند، صهبا شرافتی، ژاله درستکار، نیوشا مدبر، غزاله اکرمی، حوریه مقدم، عاطفه رحمان پور، مهشید زاده‌رعیت، پرنیا کربلائی، پریا انوری، فرناز فضلی، پرویز فلاحی‌پور، مهران رجبی، علیرضا استادی، نیما شاهرخ‌شاهی، علیرضا مسعودی، سروش جمشیدی، سیدمهرداد ضیائی، کاوه سماک‌باشی، حسین رفیعی، رامین راستاد، اصغر نقی‌زاده، محمدرضا رهبری، افشین سنگ‌چاپ، شهاب عباسی، یدالله شادمانی، محمود مقامی، عباس محبی، مختار سائقی، علیرضا جاویدنیا، فرج‌الله گلسفیدی، سیامک اشعریون، مجید شهریاری، ابراهیم کوخائی، محمدرضا حسینی‌بای، ابوالفضل همراه، ماشالله شاهمرادی‌زاده، ماهان عبدی، سامان گوران، سید احمدرضا موسوی، سینا آبگون، سیدمسعود حسینی، مجید قادری، امید قادریان، رضا تقی‌زاده.

اولین تصاویر «آزادی مشروط» منتشر شد/ سریال کرونایی مسعود ده‌نمکی

سریال ۳۰ قسمتی «آزادی مشروط» با محوریت طنز درباره فعالیت گروه‌های جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کرونا و مصائب و شیرینی‌های این دوران به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی در مرکز سیمافیلم ساخته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس‌های نادر طالب‌زاده روی دیوار می‌رود


نمایشگاه عکس‌های استاد نادر طالب‌زاده با عنوان «صبح سرخ فرداها» امروز عصر در گالری پردیس ملت برپا می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تکرار «نون.خ۳» جایگزین «خوشنام» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تکرار سریال «نون‌خ ۳» به کارگردانی سعید آقاخانی در ۱۶ قسمت از امشب ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سریال «نون‌خ ۳» که به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی برای گروه فیلم و سریال شبکه یک تولید شد و در ایام نوروز ۱۴۰۰ از این شبکه روی آنتن رفت، با پایان سریال ماه رمضانی «خوشنام» مجددا پخش می‌شود.

داستان فصل سه سریال «نون‌خ» در ادامه فصل‌های قبلی است؛ ماجراهایی بین نوری و اهالی روستا که هر کدامشان برای خود داستانی مجزا دارند.

سعید آقاخانی، علی صادقی، شقایق دهقان، سیروس میمنت، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، یدالله شادمانی، ندا قاسمی، نسرین مرادی، هدیه بازوند، شیدا یوسفی، صهبا شرافتی، هدی استواری، آتنا مهیاری، کاظم نوربخش، ماشاالله وروایی، سیروس سپهری، یوسف کرمی، رضا رشیدی، سیدحسین موسوی، سیروس حسینی‌فر، علی اخوان، افشین ملکی، نارین ایوبی، شقایق فتاحی و مرتضی رستمی بازیگران سریال «نون‌خ» هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشن تولد ۹۲ سالگی حسین محجوبی برگزار شد


نود و دومین سالگرد تولد حسین محجوبی به همت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شورای راهبردی روابط خارجی ایران در مجموعه فرهنگی‌ تاریخی سعدآباد برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت سخاوت‌دوست از پارادوکس خشونت و عشق در «موقعیت مهدی»


آهنگساز فیلم «موقعیت مهدی» با بیان اینکه در این اثر باید پارادوکس خشونت و عشق در کنار هم قرار داده می‌شد که کاری آسان هم نبود، می‌گوید: این فیلم به دور از شعارزدگی ارزش‌هایی را مطرح می‌کند که به دلیل پرداخت غلط در سال‌های پیش، به فراموشی رفته و حتی بدتر از آن به انحراف کشیده شده بودند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رئیس «ساترا»: برخی از محتوای منتشر شده در فضای مجازی به گونه‌ای نیست که بتوان آن را در محیط خانواده‌ها و با کودکان تماشا کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست ارزیابی تنظیم‌گری رسانه‌های دیجیتال یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس)، روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در پارک فناوری پردیس برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در این نشست سعید مقیسه رئیس ساترا و محمدحسن شانه‌ساززاده مدیرعامل نماوا و سایر فعالان حوزه نوآوری و فناوری حضور داشتند.
سعید مقیسه در ابتدای صحبت‌های خود به بیان رویکرد و برنامه‌های پیش‌روی ساترا پرداخت و با اشاره به جایگاه این سازمان گفت: یکی از کاربردها و نتایج تدوین مقررات و تنظیم‌گری، ایجاد شرایط اطمینان‌بخش برای جلب حمایت‌های حاکمیتی است. از این منظر نهاد تنظیم‌گر، واسطی میان حاکمیت و بخش خصوصی است که بهره‌مندی آنها از دارایی‌ها و توانمندی‌های بخش دولتی را برای بخش خصوصی تسهیل و مقدور می‌کند. رشد قانونمند فعالیت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر که عموماً چابک‌تر و خلاق‌ هستند به نفع حاکمیت است.

وی درخصوص نسبت این سازمان و رسانه ملی تاکید کرد: اگرچه رئیس ساترا را رئیس سازمان صداوسیما انتخاب می‌کند اما این امر به معنای تصدی‌گری ساترا در فعالیت‌های تولیدی رسانه ملی نیست و به لحاظ ساختاری و شرح ‌وظایف از ابتدای تاسیس از سایر معاونت‌های تولیدی صداوسیما همچون معاونت سیما یا معاونت فضای مجازی منفک بوده و ماموریت تولید محتوا ندارد که تعارض منافع با VOD ها داشته باشد.

مقیسه بیان کرد: اگرچه برخی، تنظیم مقررات را فقط از منظر ایجاد محدودیت می‌نگرند اما حمایت‌های قابل توجه و متنوعی از طرف صداوسیما برای توسعه قانونمند رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فراهم شده که مبتنی بر نظام رتبه‌بندی دارندگان مجوز در اختیار آنها قرا خواهد گرفت.

وی در ادامه به برخی از این حمایت‌ها اشاره کرد و گفت: ما به‌منظور توسعه رسانه‌ها در ابتدای امسال با دستور رئیس سازمان صداوسیما تعدادی از آثار فیلم و سریال صداوسیما و سینما را که بعضاً حق پخش آن را خریداری کردیم، به‌صورت رایگان در اختیار رسانه‌ها قرار داده دادیم تا از این طریق بتوانند جذب مخاطب کنند.

مقیسه با تاکید بر لزوم توسعه محتوای سالم برای خانواده‌ها بیان کرد: درحال حاضر برخی از محتوای منتشر شده در فضای مجازی به گونه‌ای نیست که بتوان آن را در محیط خانواده‌ها و با کودکان تماشا کرد؛ حال آنکه مشاهده آثار سالم و دارا بودن رسانه قابل اعتماد از نظر محتوایی حق هر کدام از شهروندان و خانواده‌ها است و باید به آن احترام گذاشت.

رئیس ساترا افزود: بر خلاف تصور برخی که هر چه خط قرمزهای محتوایی بیشتر نقض شود VOD مخاطب پسندتر و سودآورتر خواهد بود، معتقدم اگر محتوای تولید شده جذاب ولی مطابق چارچوب‌ها باشد مورد اقبال خانواده‌ها قرار خواهد گرفت. همچنان‌که تلوبیون فقط با انتشار محتوای رسانه ملی ممیزی شده در فضای مجازی توانسته است بیشترین مخاطب را جذب کند. علاوه بر این، حفظ حریم محتوای سالم امکان خرید و انتشار محتوا توسط رسانه ملی را نیز افزایش می‌دهد که مبلغ آن به چرخه اقتصادی تولید مجدد آثار برمی‌گردد.

سعید مقیسه در پایان شفافیت و کاهش رویکرد سلیقه‌ای در ارزیابی آثار را ازجمله رویکردهای ساترا برشمرد و گفت: اگرچه که سیاست‌های محتوایی اساساً تفسیرپذیر است و گریزی از آن نیست اما از طریق فرآیندهایی چون انتخاب بازبین واحد برای محتوا، جلسات مشترک و اعلام شفاف ضوابط، تلاش داریم تا حد قابل قبولی تکلیف تولیدکنندگان را معین و سلیقه‌محوری را کاهش دهیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کریمی: عدم حضور دبیر ثابت باعث ایجاد آسیب های جدی در جشنواره فجر شده است/ باید برای جشنواره چهل و یکم دبیری استخوان ترکانده تر انتخاب می شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در پی انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: عدم حضور دبیر ثابت باعث ایجاد آسیب های جدی در جشنواره فجر شده است؛ تعویض مکرر دبیران باعث می شد تا این رویداد سینمایی قوانین مشخصی نداشته باشد و هر دبیری بنابر سلیقه خود دست به یک سری تغییرات در جشنواره بزند.

دبیر فرهنگی خبرگزاری «ایکنا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: علاوه بر فقدان دبیر ثابت عدم در نظر گرفتن یک مکان مشخص به عنوان کاخ جشنواره نیز بسیار جشنواره را با بحران روبرو ساخته؛ واقعاً پرسش اینجا است که چرا مهمترین رویداد سینمایی در کشور ما در حالی وارد چهل و یکمین سال برگزاری خود می شود که هنوز یک محل ثابت و مشخص ندارد و هر سال در خصوص محل برگزاری آن دعواهای زیاد بر پا است؟

وی ادامه داد: این اتفاق در حالی است که تمامی جشنواره های معتبر و حتی سطح پایین تر سینمایی جهان مکان مشخصی برای برگزاری شان دارند اما ما همه ساله شاهد اتلاف انرژی و وقت زیادی هستیم در خصوص اینکه جشنواره را در برج میلاد برگزار کنیم یا یک سینمای دیگر!

کریمی متذکر شد: این جشنواره چهل سالگی خود را پشت سر گذاشته و با نیم نگاهی به تمامی سال های برگزاری اش می توان نیروهای زبده اجرایی که طی همه این سال ها در جشنواره حضور داشته اند را گلچین کرد و از این پس آن ها را به کار گرفت تا حداقل تیم های اجرایی و تشریفاتی و… کارآمدی کافی را داشته باشند و مانند جشنواره فجر ۱۴۰۰ شاهد این همه بلبشو و بی نظمی نباشیم.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه تعویض مکرر نیروهای اجرایی آسیب زا است تأکید کرد: علاوه بر این نگاه های سیاسی مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره نسبت به سینما و هنر هم آسیب جدی به این رویداد وارد کرده و می کند و باید جلوی این اتفاق گرفته شود.

وی در خاتمه این گفتگو در خصوص انتخاب مجتبی امینی به عنوان دبیر این دوره جشنواره گفت: من آقای امینی را نمی شناسم فقط «گاندو» را از ایشان دیدم که نپسندیدم! باید برای جشنواره چهل و یکم دبیری کاربلدتر و استخوان ترکانده تر انتخاب می شد چرا که ایشان برای اولین بار است که می خواهند دبیر این رویداد مهم سینمایی شوند و قطعاً تازه می خواهند مشق کنند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولین آلبوم گروه «وَنگِ وا» منتشر شد/ شنیدن«رجزخون» باصدای متفاوت


اولین آلبوم گروه موسیقی «وَنگِ وا» با عنوان «رجزخون» در قالبی اثری تلفیقی مبتنی‌بر موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی مختلف کشورمان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع