X

بایگانی اردیبهشت 24, 1401

دفتر سینمایی

امیدواریم بتوانیم شاهد یک «سینمای ملی» باشیم نه یک «سینمای تحمیلی» که امروز وجود دارد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا شرف‌الدین تهیه کننده سینما ضمن اشاره به آخرین وضعیت اکران فیلم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» بیان کرد که تجربیات خود از فیلم «فرزند صبح» را در کتابی گردآوری خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا شرف‌الدین تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» به کارگردانی امیراطهر سهیلی که بعد از پنج سال به تازگی پروانه نمایش آن صادر شده است، در گفتگو با مهر درباره این پروژه گفت: این فیلم مربوط به سال‌ها قبل است و متأسفانه دوستان سازمان سینمایی در دولت گذشته، از نظر ترکیب شورای پروانه نمایش موافق صدور مجوز برای این فیلم نبودند. بنده از قبل هم نسبت به ترکیب شورای پروانه ساخت و نمایش در دولت گذشته معترض بودم و دیدیم خروجی کارشان تبدیل به وضعیت امروز سینما شد و چه ضررهایی برای جامعه داشت. اگر در میان این آثار چند فیلم خوب هم تولید شد، غالباً محصول دغدغه نهادها و اشخاص بوده و نمی‌توان آن‌ها را محصول ساختار سیستماتیک ارشاد دانست.

این تهیه‌کننده ادامه داد: فیلم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» یکی از آثاری است که مورد بی‌مهری دوستان سازمان سینمایی در دولت گذشته قرار داشت. این فیلم به حوادث بعد از عملیات مرصاد می‌پردازد و درواقع داستان یک زن را روایت می‌کند که از سازمان مجاهدین خلق، بریده و دچار بی‌هویتی شده است. به نوعی بریدن از یک سازمان تروریستی برای او یک تولد دوباره محسوب می‌شود.

شرف‌الدین در ادامه با اشاره به تغییر مدیران سینمایی گفت: خوشبختانه هم شخص محمد خزاعی هم مدیرانی که تا به امروز منصوب کرده است، افرادی کاربلد، موجه و معتقدی هستند و به جرأت می‌گویم که سال‌ها بود سازمان سینمایی چنین ترکیب خوبی را به خود ندیده بود. سینماگران هم باید کمی صبر داشته باشند. من هم به برخی اتفاقات این روزها و تصمیمات انتقادهایی دارم. در برخی جمع‌های خصوصی هم این انتقادها را مطرح کرده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که این اظهارات به دلیل دریافت پروانه نمایش است؟ بیان کرد: نه واقعاً این چنین نیست، موضع‌ام به این دلیل نیست که بعد از سال‌ها توانستم برای فیلمم پروانه نمایش بگیرم. حرف‌های امروز من را با مواضع قبلی‌ام مقایسه کنید تا ببینید متر و معیارهای من چیست. البته هنوز ما حرکت جدی در سازمان سینمایی شاهد نبوده‌ایم و امید دارم با صبر و حوصله سینماگران وضعیت بهبود هم پیدا کند.

امنیت شغلی سینماگران نابسامان است

وی با اشاره به انتقادات خود نسبت به شرایط امروز سینما گفت: بالاخره وضعیت تولید و امنیت شغلی سینماگران بسیار نابسامان است و نیاز به سامان‌دهی دارد. درست است که زمان قابل توجهی از استقرار دولت فعلی گذشته است اما در عرصه فرهنگ نمی‌توان یک شبه تغییر ایجاد کرد. در عرصه فرهنگی ایجاد تحول خیلی سخت‌تر از عرصه‌ای مانند اقتصاد است.

شرف‌الدین درباره برنامه‌ریزی برای اکران «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» هم گفت: از همین امروز رایزنی‌های خود را آغاز کرده‌ایم و برخی مسیرهایی را که از قبل آغاز کرده و به دلیل عدم صدور پروانه نمایش متوقف مانده بود، هم مجدد دنبال خواهیم کرد تا ببینیم چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود. واقعیت این است که بیش از پخش سینمایی روی عرضه فیلم در فضای مجازی و پلتفرم‌های اینترنتی حساب کرده‌ایم. فکر می‌کنم این فیلم با توجه به ویژگی‌هایی که دارد در اکران آنلاین می‌تواند موفق‌تر عمل کند. این البته به این معنا نیست که اکران سینمایی جزو اهداف ما نباشد. حتماً اکران در سالن‌های سینما هم در دستور کار ما قرار خواهد داشت. اساساً فیلم‌هایی را که از ابتدا با نگاه نمایش بر پرده عریض تولید شده‌اند، مخاطب باید روی پرده عریض تماشا کند تا جزییات آن را درک کند. با این نگاه نمی‌توانیم از اکران عمومی چشم‌پوشی کنیم.

این تهیه‌کننده درباره ظرفیت‌های این فیلم برای برقراری ارتباط با مخاطب هم مطرح کرد: از نگاه بنده فیلم، فیلمی جذاب است. به‌خصوص برای نسل امروز که سوالات عمیقی درباره جنگ و فعالیت‌های تروریستی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در ذهن دارد. این فیلم می‌تواند کمک کند تا این نسل بیشتر در جریان واقعیت‌های این سازمان جهنمی قرار بگیرند.

شرف‌الدین در ادامه درباره دیگر فعالیت‌های خود هم گفت: در حال تلاش برای راه‌اندازی یک پروژه هستم و مثل باقی کارها در انتظار سرمایه‌گذار مطمئن و معتبر هستیم. در حال تلاش و رایزنی هستم تا این پروژه زودتر به تولید برسد. در این سن و در این شرایط سینما دیگر برای ما حکم حرفه معیشتی را پیدا کرده است و باید تلاش کنیم تا معیشت‌مان لنگ نماند.

حواشی «فرزند صبح» کتاب می‌شود

این تهیه‌کننده که فیلم پرحاشیه «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی را هم در کارنامه خود دارد، ضمن تأکید بر اینکه پرونده حواشی این فیلم را برای خود بسته است، از تدوین خاطرات خود از این پروژه در قالب یک کتاب خبر داد و توضیح داد: تصمیم دارد اسناد، مدارک و خاطرات مرتبط با تولید این فیلم سینمایی را به‌صورت مکتوب گردآوری کنم چرا که معتقدم این تجربه‌ها به درد سینمای ایران می‌خورد. برخی از این تجارب اگر پیش از این مکتوب و ارائه می‌شد شاید خیلی از اشتباهات را دیگر تکرار نمی‌کردیم. یکی از دلایل موفقیت‌های هالیوود همین ثبت تجارب است. در سینمای ایران این راه بسته است و به‌صورت خیلی خصوصی این تجربیات منتقل می‌شود. تجربیات خود از این پروژه را در کتابی با عنوان «فرزند صبح و ما ادراک فرزند صبح» گردآوری خواهم کرد و معتقدم این کتاب، بسیار جذاب‌تر از خود فیلم خواهد شد. تنها یک فصل مربوط به درگیری‌های ما با روزنامه کیهان بسیار نفس‌گیر و خواندنی خواهد بود!

وی در پایان تأکید کرد: امیدواریم سینمای نجیب و نحیف ایران از غربت بیرون بیاید تا ما بتوانیم شاهد یک سینمای ملی باشیم، نه یک سینمای تحمیلی که امروز وجود دارد و سینمای خوبی هم نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمی که دولت قبل به آن مجوز اکران نداد!/ «فرزند صبح» کتاب می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدرضا شرف‌الدین تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» به کارگردانی امیراطهر سهیلی که بعد از پنج سال به تازگی پروانه نمایش آن صادر شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این پروژه گفت: این فیلم مربوط به سال‌ها قبل است و متأسفانه دوستان سازمان سینمایی در دولت گذشته، از نظر ترکیب شورای پروانه نمایش موافق صدور مجوز برای این فیلم نبودند. بنده از قبل هم نسبت به ترکیب شورای پروانه ساخت و نمایش در دولت گذشته معترض بودم و دیدیم خروجی کارشان تبدیل به وضعیت امروز سینما شد و چه ضررهایی برای جامعه داشت. اگر در میان این آثار چند فیلم خوب هم تولید شد، غالباً محصول دغدغه نهادها و اشخاص بوده و نمی‌توان آن‌ها را محصول ساختار سیستماتیک ارشاد دانست.

این تهیه‌کننده ادامه داد: فیلم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» یکی از آثاری است که مورد بی‌مهری دوستان سازمان سینمایی در دولت گذشته قرار داشت. این فیلم به حوادث بعد از عملیات مرصاد می‌پردازد و درواقع داستان یک زن را روایت می‌کند که از سازمان مجاهدین خلق، بریده و دچار بی‌هویتی شده است. به نوعی بریدن از یک سازمان تروریستی برای او یک تولد دوباره محسوب می‌شود.

شرف‌الدین در ادامه با اشاره به تغییر مدیران سینمایی گفت: خوشبختانه هم شخص محمد خزاعی هم مدیرانی که تا به امروز منصوب کرده است، افرادی کاربلد، موجه و معتقدی هستند و به جرأت می‌گویم که سال‌ها بود سازمان سینمایی چنین ترکیب خوبی را به خود ندیده بود. سینماگران هم باید کمی صبر داشته باشند. من هم به برخی اتفاقات این روزها و تصمیمات انتقادهایی دارم. در برخی جمع‌های خصوصی هم این انتقادها را مطرح کرده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که این اظهارات به دلیل دریافت پروانه نمایش است؟ بیان کرد: نه واقعاً این چنین نیست، موضع‌ام به این دلیل نیست که بعد از سال‌ها توانستم برای فیلمم پروانه نمایش بگیرم. حرف‌های امروز من را با مواضع قبلی‌ام مقایسه کنید تا ببینید متر و معیارهای من چیست. البته هنوز ما حرکت جدی در سازمان سینمایی شاهد نبوده‌ایم و امید دارم با صبر و حوصله سینماگران وضعیت بهبود هم پیدا کند.

امنیت شغلی سینماگران نابسامان است

وی با اشاره به انتقادات خود نسبت به شرایط امروز سینما گفت: بالاخره وضعیت تولید و امنیت شغلی سینماگران بسیار نابسامان است و نیاز به سامان‌دهی دارد. درست است که زمان قابل توجهی از استقرار دولت فعلی گذشته است اما در عرصه فرهنگ نمی‌توان یک شبه تغییر ایجاد کرد. در عرصه فرهنگی ایجاد تحول خیلی سخت‌تر از عرصه‌ای مانند اقتصاد است.

شرف‌الدین درباره برنامه‌ریزی برای اکران «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» هم گفت: از همین امروز رایزنی‌های خود را آغاز کرده‌ایم و برخی مسیرهایی را که از قبل آغاز کرده و به دلیل عدم صدور پروانه نمایش متوقف مانده بود، هم مجدد دنبال خواهیم کرد تا ببینیم چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود. واقعیت این است که بیش از پخش سینمایی روی عرضه فیلم در فضای مجازی و پلتفرم‌های اینترنتی حساب کرده‌ایم. فکر می‌کنم این فیلم با توجه به ویژگی‌هایی که دارد در اکران آنلاین می‌تواند موفق‌تر عمل کند. این البته به این معنا نیست که اکران سینمایی جزو اهداف ما نباشد. حتماً اکران در سالن‌های سینما هم در دستور کار ما قرار خواهد داشت. اساساً فیلم‌هایی را که از ابتدا با نگاه نمایش بر پرده عریض تولید شده‌اند، مخاطب باید روی پرده عریض تماشا کند تا جزییات آن را درک کند. با این نگاه نمی‌توانیم از اکران عمومی چشم‌پوشی کنیم.

این تهیه‌کننده درباره ظرفیت‌های این فیلم برای برقراری ارتباط با مخاطب هم مطرح کرد: از نگاه بنده فیلم، فیلمی جذاب است. به‌خصوص برای نسل امروز که سوالات عمیقی درباره جنگ و فعالیت‌های تروریستی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در ذهن دارد. این فیلم می‌تواند کمک کند تا این نسل بیشتر در جریان واقعیت‌های این سازمان جهنمی قرار بگیرند.

شرف‌الدین در ادامه درباره دیگر فعالیت‌های خود هم گفت: در حال تلاش برای راه‌اندازی یک پروژه هستم و مثل باقی کارها در انتظار سرمایه‌گذار مطمئن و معتبر هستیم. در حال تلاش و رایزنی هستم تا این پروژه زودتر به تولید برسد. در این سن و در این شرایط سینما دیگر برای ما حکم حرفه معیشتی را پیدا کرده است و باید تلاش کنیم تا معیشت‌مان لنگ نماند.

حواشی «فرزند صبح» کتاب می‌شود

این تهیه‌کننده که فیلم پرحاشیه «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی را هم در کارنامه خود دارد، ضمن تأکید بر اینکه پرونده حواشی این فیلم را برای خود بسته است، از تدوین خاطرات خود از این پروژه در قالب یک کتاب خبر داد و توضیح داد: تصمیم دارد اسناد، مدارک و خاطرات مرتبط با تولید این فیلم سینمایی را به‌صورت مکتوب گردآوری کنم چرا که معتقدم این تجربه‌ها به درد سینمای ایران می‌خورد. برخی از این تجارب اگر پیش از این مکتوب و ارائه می‌شد شاید خیلی از اشتباهات را دیگر تکرار نمی‌کردیم. یکی از دلایل موفقیت‌های هالیوود همین ثبت تجارب است. در سینمای ایران این راه بسته است و به‌صورت خیلی خصوصی این تجربیات منتقل می‌شود. تجربیات خود از این پروژه را در کتابی با عنوان «فرزند صبح و ما ادراک فرزند صبح» گردآوری خواهم کرد و معتقدم این کتاب، بسیار جذاب‌تر از خود فیلم خواهد شد. تنها یک فصل مربوط به درگیری‌های ما با روزنامه کیهان بسیار نفس‌گیر و خواندنی خواهد بود!

وی در پایان تأکید کرد: امیدواریم سینمای نجیب و نحیف ایران از غربت بیرون بیاید تا ما بتوانیم شاهد یک سینمای ملی باشیم، نه یک سینمای تحمیلی که امروز وجود دارد و سینمای خوبی هم نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خالقان «قهرمان»، «پوست» و «خاتون» برگزیدگان جشن بزرگ کارگردانان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه اولین جشن بزرگ کارگردانان سینمای ایران به دبیری مصطفی کیایی و به همت کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را منصور ضابطیان برعهده داشت، مصطفی کیایی دبیر این دوره از جشن گفت: خوشحالیم بعد از گذشت ۲ سال گردهمایی کانون کارگردانان را داشته باشیم که البته این دوره با تفاوت‌هایی برگزار می‌شود که شامل داوری آثار اکران شده طی ۲ سال گذشته در سینما در بخش کارگردانی است. فراموش نکنیم که سینمای ایران این روزها نیازمند همبستگی دوباره است.

در ادامه قطعه‌ای از موسیقی فیلم «کندو» نواخته شد.

محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران نیز بیان کرد: طبق سنت جشن‌های قبلی تقدیر از کارگردانان قدیمی در این جشن نیز صورت می‌گیرد. داوری‌ها از بین فیلم‌های ۲ سال گذشته اکران شده‌اند صورت گرفته اما کارگردانان بزرگی هم بودند که موفق نشدند فیلم‌هایشان را اکران کنند. امیدواریم شرایط فیلمسازی و اکران در کشور فراهم شود، به گونه‌ای که بسیاری از کارگردانان جوان نیازی به تهیه کننده ندارند و خود می‌توانند تهیه‌کننده شوند اما به دلیل قوانین موجود مجبور به استفاده از تهیه‌کنندگان سوری باشند. امیدوارم رئیس سازمان سینمایی نیز با همکاری خانه سینما شرایط تولید و معیشت را در سینما فراهم کنند.

در ادامه احمد امینی درباره کتاب «سی سال کانون کارگردانان سینمای ایران» نوشته احمد طالبی‌نژاد بیان کرد: یکی از مهمترین کمبودهای ما در این کانون نبود یک سند مکتوب درباره کانون و فعالیت‌های آن بود که باعث نگارش این کتاب شد، کتابی که نگارش آن نزدیک به ۲ سال طول کشید.

در ادامه مراسم از دکتر پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی که در دوره کرونا همراه سینماگران بود، تقدیر شد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز بیان کرد: یقین داشته باشیم سینمای ایران در حوزه فرهنگ و هنر ایران خواهد درخشید که دلایل این درخشش وجود افراد خلاق در سینما و هنر است. یکی از نگرانی‌های این روزهای ما رواج جنسی از بی‌اخلاقی است و برای اینکه بتوانیم به روش‌های اخلاقی پایبند باشیم باید با یکدیگر گفتگو کنیم.

تجلیل از سه کارگردان زن

در ادامه مراسم، از سه نفر از کارگردانان زن سینمای ایران تقدیر به عمل آمد که در این بخش ابتدا آیدا پناهنده تقدیر شد، برای تقدیر از این کارگردان هوتن شکیبا روی صحنه آمد و گفت برخی از کارگردانان زن کاری کرده‌اند که فرق بین کارگردان‌های خانم و آقا را فراموش کنیم و من امیدوارم بازهم فرصت همکاری با وی را داشته باشم.

پناهنده نیز بیان کرد: از نظر خودم شایسته این تقدیر نیستم اما برای آن از شما تشکر می‌کنم.

دومین بانوی کارگردانی که در این شب تقدیر شد، نیکی کریمی بود که برای اکران فیلم «آتابای» در لندن به سر می‌برد و طی پیام ویدیویی از کانون کارگردانان تشکر کرد.

منیژه حکمت سومین کارگردانی بود که در این شب تقدیر شد. برای تقدیر از این هنرمند، پوریا عالمی روی صحنه آمد و گفت: خانم حکمت چیزی نیست جز یک رودخانه پرتلاطم و دغدغه مند که اهل آسایش نیست و همیشه در تلاش است. امیدوارم دغدغه‌های های وی با فیلم‌هایش در سینمای ایران دیده شود.

منیژه حکمت بیان کرد: یادمان باشد ما متعهد به هنر سینما جامعه و مردم هستیم و امیدوارم نلغزیم در میان پول‌های کثیف نشویم. ما در روزگار خوبی نیستیم و بسیاری از کارگردانان جوان و کارگردانان بزرگ سینمای ایران فیلم نساخته‌اند.

در ادامه مراسم ابوالحسن داوودی بیانیه هیات داوران این دوره از جشن را قرائت کرد، در بخشی از این بیانیه تاکید شد که امیدواریم داوری به گونه‌ای باشد که از سال آینده امکان داوری آثاری که فرصت اکران به دلایل مختلف پیدا نکرده‌اند، فراهم شود.

بهترین کارگردان شبکه نمایش خانگی؛ تینا پاکروان برای «خاتون»

در ادامه مراسم جوایز بخش بهترین کارگردان نمایش خانگی اعلام شد. محمدمهدی عسگرپور برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه آمد و بیان کرد: خوشحالم این بخش به جشن اضافه شده است.

برنده بهترین کارگردانی بهترین سریال شبکه نمایش خانگی تینا پاکروان برای سریال «خاتون» شد. وی بعد از دریافت این تندیس گفت: خوشحالم در اولین جشن کارگردانان چنین جایزه‌ای را از کانون کارگردانان دریافت می‌کنم.

بهترین کارگردان فیلم اول؛ بهمن و بهرام ارک برای «پوست»

جایزه بخش بهترین کارگردان فیلم اول، توسط علیرضا داوود نژاد اهدا شد، این جایزه به بهمن و بهرام ارک برای فیلم «پوست» تقدیم شد.

بهترین کارگردان؛ اصغر فرهادی برای «قهرمان»

جایزه بهترین کارگردان فیلم سینمایی توسط حمید نعمت اله به اصغر فرهادی برای فیلم «قهرمان» اهدا شد که توسط محسن تنابنده این جایزه دریافت شد.

فرهادی در تماس تصویری گفت: به همه دوستانی که در این جشن فیلم داشته‌اند تبریک می‌گویم و از همه کسانی که باعث علاقه‌مندی ما به سینما شد، کسانی که سنگ بنای سینمای ایران هستند، کسانی که سال‌هاست کار نکرده‌اند اما می‌خواهند کار کنند تشکر می‌کنم. به نمایندگی از کارگردانان تاثیرگذار سینمایی از پرویز کیمیایی، علیرضا داوودنژاد با فیلم مهم و تاثیرگذار نیاز، کیومرث پوراحمد که فیلم‌های دلی و ساده برای کودکان و نوجوانان ساخته است، نام می‌برم.

وی افزود: در حال حاضر مشغول انجام پروژه‌ای در خارج از ایران هستم برای همین نتوانستم در بین شما حضور داشته باشم.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در پایان این مراسم گفت: آمدم شنونده صحبت‌های شما باشم، خوشحالم بعد از ۲ سال شرایط برگزاری این جشن فراهم شده تا فرصتی برای گفتگو فراهم شود تا اتفاقات خوبی رخ دهد. به برگزیدگان امشب از سوی بنیاد فارابی جوایزی اهدا می‌شود.

ابوالحسن داودی، علیرضا داودنژاد، همایون اسعدیان، احمد امینی، منوچهر شاهسواری، محسن امیریوسفی، علی شاه‌حاتمی، محمد احمدی، قربان محمدپور، محمد حمزه‌ای، شفیع آقامحمدیان، وحید موساییان، فاطمه معتمدآریا، سیروس الوند، مازیار میری، پانته‌آ پناهی‌ها، کاوه مظاهری، هوتن شکیبا، تینا پاکروان، محمد متوسلانی، آیدا پناهنده، شهرام شاه حسینی، کیارش اسدی‌زاده، مجید برزگر، محمد مهدی عسگرپور از جمله سینماگران حاضر در مراسم بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد «سینماداران» از موضع سازمان سینمایی/ مسئول «قاچاق» کیست؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران در گفتگو با خبرنگار مهر و در واکنش به اظهارات روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی که مسئولیت قاچاق فیلم‌های در حال اکران را متوجه سینماداران دانسته بود، گفت: ما روز شنبه همین هفته جلسه‌ای را در همین زمینه داشتیم و من از آقای سهرابی گله کردم. در این جلسه معاون دادستان، نماینده پلیس فتا، حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت، روح‌الله سهرابی و تعداد دیگری از مدیران سازمان سینمایی حضور داشتند. من، آقای سرتیپی و آقای غلامرضا موسوی هم حضور داشتیم و درباره موضوعات مرتبط با قاچاق فیلم‌ها تبادل فکر و نظر داشتیم.

وی ادامه داد: همه حاضران در این جلسه جریانات اخیر را محکوم کردند. واقعیت این است که ما با فعالیت یک گروه منسجم مواجه هستیم که هدف اصلی‌شان هم صرفاً قاچاق چند فیلم نیست و به‌دنبال ضربه زدن و از چرخه خارج کردن سینما کشور و لطمه به فرهنگ کشور هستند.

اشرفی با اشاره به کیفیت فیلم‌های قاچاق‌شده در ماه‌های اخیر گفت: یکی از این فیلم‌ها اساساً کیفیت قابل تماشایی ندارد و مشخص هم نیست که از کجا ضبط شده است. شرایط فیلم‌برداری آن هم مشخص نیست. ما به‌عنوان سینمادار این اتفاقات را شدیداً محکوم می‌کنیم و پیگیر موضوع هم هستیم. دستورالعمل‌هایی را هم مرتبط با این موضوع برای سینماها ارسال کرده‌ایم و پیش‌تر هم در این زمینه هشدار داده بودیم تا مراقبت ویژه‌تری از سالن‌های اکران داشته باشند. متخلفانی که می‌خواهند به فرهنگ کشور آسیب برسانند باید شناسایی و به اشد مجازات محکوم شوند.

این سینمادار تأکید کرد: اگر این افراد از قوانین مطلع نیستند به‌واسطه اطلاعیه‌ای که صادر خواهد شد، متوجه جرایم سنگین خود خواهند شد که خسارات جبران‌ناپذیری هم به همراه خواهد داشت. اگر هم آگاهانه این کار را انجام می‌دهند، بنده آن‌ها را بر حذر می‌دارم و به آن‌ها توصیه می‌کنم که بدانند این کار ضربه سنگین به چرخه اقتصادی فرهنگ کشور وارد می‌کند. ماجرا تنها یک فیلم نیست، باید بدانیم که چه تعداد از افراد اینگونه بی‌کار می‌شوند.

رئیس انجمن سینماداران درباره مجهز بودن سالن‌های سینمایی به دوربین‌های مادون قرمز و چرایی امکان تصویربرداری از فیلم‌های روی پرده هم تأکید کرد: کلیه سینماهای ما مجهز به دوربین هستند و حتی در سینماهای شهرستان‌ها هم پیگیر هستیم تا همه سالن‌ها مجهز به دوربین باشند. اکثر سینماهای تهران که به‌صورت پردیس فعالیت می‌کنند، همه مجهز به دوربین هستند. آن‌هایی که اقدام به تصویربرداری از پرده می‌کنند، مانند جیب‌برهایی هستند که در اماکن عمومی دست به دزدی می‌زنند. قاچاق فیلم از جیب‌بری هم بدتر است.

وی ادامه داد: خیلی از افراد جامعه می‌دانند که از نظر فقهی تماشای فیلم قاچاق حرام است اما فارغ از این مسئله از نظر وجدانی و انسانی هم اگر فیلمی از روی پرده تصویربرداری شود و در بازار عرضه شود، نباید از آن استقبال شود. استقبال از این آثار و خرید آن‌ها می‌تواند کمک‌کننده به جریان قاچاق باشد. ما می‌توانیم از خانواده‌ها و مردم جامعه بخواهیم که در این زمینه حامی سینما باشند.

اشرفی درباره پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه قاچاق فیلم «علفزار» همزمان با اکران در ایام جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: جا دارد در این زمینه از معاون محترم دادستان و هم نماینده پلیس فتا تشکر و قدردانی کنم. همه مسئولان در این زمینه با آمادگی کامل حاضر شدند و فروش نسخه قاچاق فیلم خیلی زود به صفر رسید. درباره فرآیند قاچاق این فیلم هنوز به مرحله معرفی عوامل دخیل نرسیده‌ایم اما توانستیم فروش نسخه قاچاق آن را به صفر برسانیم. امیدواریم به زودی عوامل این ماجرا هم دستگیر شوند.

وی درباره دو فیلم «روز صفر» و «سگ‌بند» هم که در هفته‌های اخیر نسخه تصویربرداری شده از اکران آن‌ها در فضای مجازی منتشر شده است، توضیح داد: کیفیت نسخه قاچاق این فیلم‌ها آنقدر پایین است که حتی در فروش گیشه آن‌ها هم تأثیری نداشته، مسئله اصلی ما مقابله با اصل این اتفاق است اما در این موارد نسخه‌های قاچاق‌شده به‌قدری بی‌کیفیت است که افرادی که تمایل به تماشای این آثار دارند را هم راضی نخواهد کرد.

رئیس انجمن سینماداران در ادامه با انتقاد از اظهارات مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی گفت: اظهارات آقای سهرابی بدون استدلال بود و من در جلسه حضوری هم به آن معترض شدم. اساساً مشخص نیست که این فیلم‌ها واقعاً از سالن‌های سینما تصویربرداری شده باشند. خیلی از ارگان‌ها و نهادهای دولتی امروز سالن نمایش فیلم دارند و واقعاً معلوم نیست محل ضبط این نسخه‌های قاچاق، سالن‌های سینمایی باشد. شاید فیلم در ارگان و نهادی به‌صورت ویژه برای کارمندان اکران داشته و آنجا از روی پرده تصویربرداری شده باشد. از این منظر استدلال آقای سهرابی اصلاً صحیح نیست که فیلم از سالن سینما بیرون آمده است. ما شدیداً این موضوع را رد می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه سینماداران در ماجرای قاچاق فیلم‌ها هیچ کوتاهی‌ای نداشته‌اند، بیان کرد: من به‌شدت این کوتاهی را رد می‌کنم و بر فرض حتی اگر این اتفاق در یکی از سالن‌های سینمایی هم رخ داده باشد، خطای مربوط به یک گروه سودجوست و سینمادار در آن نقشی نداشته‌اند. ما حتماً این ماجرا را محکوم می‌کنیم و پیگیر آن هم هستیم. به‌عنوان انجمن سینماداران هم مجدد به همه سالن‌های سینمایی هشدار داده‌ایم که مراقبت بیشتری داشته باشند و کنترل‌ها شدیدتر شود تا دیگر شاهد این قضایا نباشیم.

اشرفی در پاسخ به اینکه آیا عدم معرفی متخلفان و نبود برخورد قانونی مناسب با آن‌ها موجب تشدید این شرایط نمی‌شود هم گفت: فکر می‌کنم به زودی شاهد این قضیه خواهیم بود. پلیس فتا به زودی به جایگاه این افراد دسترسی پیدا خواهد کرد و شاهد دستگیری تعدادی از آن‌ها خواهیم بود. تا زمانی که نتیجه قطعی حاصل نشود، مقام قضائی خبری را منتشر نمی‌کند اما ان‌شالله در آینده نزدیک شاهد معرفی متخلفان در این زمینه خواهیم بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهلت ارسال آثار به هشتمین جشنواره فیلم شهر تمدید شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر و محله، این جشنواره به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی، هنری و سینمایی مدیریت شهری در سال ۱۴۰۱ در ۶ بخش «مسابقه سینمای ایران»، «مسابقه سینمای بین‌الملل»، «مسابقه محله»، «مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران»، «مسابقه آفرینش‌های شهری» و «جنبی» توسط موسسه تصویر شهر – سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود.

ثبت نام این دوره از جشنواره که از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده است بنا به درخواست فیلمسازان و هنرمندان جهت ثبت نام اینترنتی و بارگذاری آثار در بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی، به تصویر کشیدن تغییرات فرهنگی نقد تصویری، تحکیم بنیان خانواده، توسعه زیرساخت‌های شهری، مواجهه با بحران و مصائب با زیر مجموعه بلایایی طبیعی (با نگاه ویژه به بیماری کرونا)، حکمرانی شهری با زیر مجموعه قانونگذاری و برنامه محوری؛ فعالیت جهادی، برقراری انضباط مالی و توسعه منابع، بازتعریف حقوق شهروندان و اشاعه آن و حفظ منابع شهری، توسعه پایدار با محوریت حفاظت از میراث طبیعی و شهری، توسعه و نگهداری فضای سبز، حفاظت از محیط زیست و آثار مرتبط با پایتخت ایران با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری از اهم اهداف این جشنواره خواهد بود.

ثبت نام آثار تنها به شکل اینترنتی و از طریق سایت جشنواره به نشانی www.shahrfilmfest.com امکان‌پذیر است.

در بخش‌های بلند داستانی، سینمایی، سریال و نمایش خانگی نیازی به بارگذاری اثر در سایت نبوده و تنها آپلود تیزر آن قابل قبول است.

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر و محله با شعار «اشاعه حقوق و اخلاق شهروندی» و با هدف تبدیل کلان شهر تهران به الگویی برای جهان اسلام توسط موسسه تصویر شهر- سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به دبیری مجید اکبرشاهی تابستان سال ۱۴۰۱ در شهر تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وجدانم اجازه نمی داد چهره مادری را نشان دهم که ۳ فرزندش را کشته بود!


نداشتن قوانین مشخص در زمینه عکاسی از مجرمان، رفتار سلیقه‌ای رسانه‌ها در نحوه انتشار تصاویر مجرمان، تفاوت قائل نشدن میان مجرم، متهم و … تنها برخی از مشکلاتی هستند که درباره عکاسی از مجرمان و بایدها و نبایدهای انتشار تصاویر آنان امروزه در فضای رسانه‌ای کشور وجود دارد. سوالی که وجود دارد اما این است که آیا قوانین مشخص نیستند یا رسانه‌ها نسبت به آن آگاهی کامل ندارند؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان عضویت در سینماتک ایسفا – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ایسفا، با تشکیل دبیرخانه سینماتک ایسفا به زودی اولین برنامه فصلی نمایش سینماتک اعلام خواهد شد. انتخاب، جمع آوری و آرشیو فیلم‌ها، برنامه ریزی برای نمایش فیلم های منحصر بفرد، نادر، چالش برانگیز در قالب و محتوا که امکان نمایش معمول و عادی برای آنها میسر نیست و یا به طور پیوسته به نمایش در نمی آیند و همچنین فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی برای افزایش تجربه سینمایی با تمرکز بر فیلم کوتاه بخشی از وظایف سینماتک ایسفا خواهد بود.

برنامه‌های سینماتک شامل ۲ گروه موضوعی و فوق العاده خواهد بود و با اعلام برنامه ها در ابتدای هر فصل امکان استفاده از این برنامه ها طبق گروه بندی های موجود فقط برای اعضای سینماتک میسر خواهد بود.

علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت ایسفا و اطلاع از آیین نامه و فعالیت های سینماتک اقدام به عضویت در آن کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جلوه «بهار» در تابلوهای نقاشی جهان


در بسیاری از آثار هنری ردی از فصل زیبای بهار وجود دارد؛ خواه قطعه‌ای موسیقی باشد، یا ترانه‌ای شورانگیز و یا قصیده‌ای عاشقانه. اما بهار را به واسطه زیبایی‌های بصری که دارد می توان یکی از موضوعات پرتکرار تابلوهای نقاشی در ادوار مختلف تاریخی دانست که هیچگاه تکراری نمی شود.

مشاهده خبر از سایت منبع