X

بایگانی اردیبهشت 28, 1401

دفتر سینمایی

همراه: مسئولان حمایتی از سینمای دفاع مقدس ندارند و زمانی جلو می آیند که فیلم خوبی ساخته شده باشد و بخواهند با عوامل آن عکس یادگاری بگیرند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ابوالفضل همراه رئیس فرهنگسرای نیاوران و بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: مسئولان حمایتی از سینمای دفاع مقدس ندارند و زمانی جلو می آیند که فیلم خوبی ساخته شده باشد و بخواهند با عوامل آن عکس یادگاری بگیرند و تولید آن فیلم را به نام خود تمام کنند و به مدیران بالادستی شان بیلان های کذب ارائه کنند.

بازیگر فیلم های سینمایی «رسوایی» و «اخراجی ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی به مقوله بسیار مهم و ارزشمند دفاع مقدس در حالی است که باید سالانه ده ها فیلم باکیفیت در این حوزه بسازند اما از یک طرف شناختی به این حوزه ندارند و از سوی دیگر اصلاً هنر و سینما برایشان مهم نیست و تنها به دنبال جایگاه و موقعیت خودشان هستند.

وی ادامه داد: اگر قرار بود برای سینمای دفاع مقدس کار جدی صورت گیرد با وجود این همه نهاد و سازمان و ارگان متعدد فرهنگی و هنری که همگی شان هم مدعی حمایت از دفاع مقدس هستند باید کار جدی صورت می گرفت اما متأسفانه چیزی از آن ها بیرون نمی آید و ما تنها شاهد وعده هایی از سوی آن ها هستیم که قطعاً جنبه عملی به خود نخواهد گرفت.

این سینماگر خاطرنشان کرد: بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی به مقوله ارزشمند دفاع مقدس باعث شده تا هنرمندان دغدغه مند این حوزه هم دلگرمی خود را برای ادامه کار در این عرصه از دست بدهند و برای گذران زندگی مجبور شوند به سمت و سوی دیگری بروند.

همراه سپس با اشاره به جمله تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد» یادآور شد: همین جمله حضرت امام (ره) نشان دهنده عظمت والای این اتفاق تاریخی در دوران دفاع مقدس است. بی شک اگر چنین اتفاقی در هر کشور دیگری افتاده بود مسئولان فرهنگی آن کشور با بهره گیری از وقایع آن اتفاق تاکنون صدها فیلم و سریال در رابطه با آن تولید کرده بودند اما مدیران فرهنگی و سینمایی ما جز وعده دادن چیز دیگری بلد نیستند و همین باعث شده تا فیلم ها و سریال های ارزشمند در خصوص سالروز آزادسازی خرمشهر رسماً به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد.

وی متذکر شد: این باعث تأسف است که ما منابع بسیار ارزشمندی مثل کتاب های دفاع مقدس و خاطرات رزمندگان و سلحشوران آن دوران را در دست داریم اما از این منابع غنی بهره نمی بریم.

این بازیگر تأکید کرد: کشورهای صاحب سینما و پیشرو در حوزه سینما مفاهیم و ارزش هایی که برایشان مهم است را به عنوان ژانر اختصاصی در نظر می گیرند و روی آن مانور می دهند. هالیوود هر آنچه را بخواهد توسط سینما اشاعه می دهد. همین همسایه ما یعنی ترکیه در حوزه تاریخ سازی مبادرت به تولید فیلم های انبوهی کرده اما ما از وقایع مهمی که داریم استفاده نمی کنیم.

همراه سپس با انتقاد شدید از وضعیت کنونی سینمای کشور اظهار داشت: رویکرد مدیران ما اشاعه سینمای شبه روشنفکری و یا کمدی سخیف شده که جز ترویج لودگی و ابتذال و پوچ گرایی چیز دیگری برای جامعه در پی ندارند. این در حالی است که ما باورها و سنت های ارزشمند و عمیقی داریم که باید از دل آن ها صدها فیلم و سریال بیرون بیاوریم و اولید کنیم.

وی در پایان این گفتگو با اشاره به فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» گفت: «موقعیت مهدی» ثابت کرد اگر فیلم خوبی در حوزه دفاع مقدس تولید شود می تواند با استقبال چشمگیر همراه باشد این فیلم هم استقبال جامعه را در پی داشت هم منتقدان از آن به عنوان فیلمی با تکنیک و محتوای خوب یاد کردند. این نشان می دهد اگر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم می توانیم دستاوردهای خوب داشته باشیم اما نباید فراموش کنیم که مخاطب دنبال فیلم خوب است نه هر فیلمی که تنها عنوان فیلم داشته باشد!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حال نامساعد هنرمند پیشکسوت


اکبر صوتی ـ هنرمند پیشکسوت مشبک ـ به علت مشکلات ریوی و عوارض ابتلاء به سرطان در بیمارستان آریا تهران بستری شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رادیو صبا از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تست گویندگی می‌گیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رادیو صبا با همکاری معاونت صدا در محل برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران استعداد علاقه‌مندان به گویندگی و اجرای رادیویی را محک می‌زند.

به گزارش سینماپرس، شبکه رادیویی صبا در روزهای برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب برای علاقه‌مندان عرصه گویندگی و اجرای رادیویی یک فرصت برای سنجش توانایی خود در این حرفه را مهیا کرده است.

این شبکه با همکاری معاونت صدا با هدف شناخت استعدادهای پنهان در گویندگی و تولید کتاب صوتی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرایطی را مهیا کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در نمایشگاه کتاب و مراجعه به غرفه رادیو صبا واقع در شبستان مصلی امام خمینی (ره) استعداد خود در این زمینه محک بزنند.

بازدیدکنندگان محترم نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۴ تا ۱۶ می‌توانند برای تست گویندگی و اجرا به غرفه رادیو صبا مراجعه کنند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر به فرهنگ و هنر اهمیت داده می‌شد وضعیت اقتصاد این نبود!


یک هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز با نقل قول از آندره مالرو می‌گوید، تا زمانی که توسعه فرهنگی صورت نگیرد، رونق اقتصادی هم به ثمر نخواهد نشست؛ درواقع اگر به فرهنگ و هنر بها داده می‌شد امروز شاهد چنین وضعیتی در اقتصاد نبودیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار اولین تصاویر از «آزادی مشروط» مسعود ده‌نمکی


اولین تصاویر از مجموعه تلویزیونی «آزادی مشروط» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاهنامه‌خوانی دوبلور ایرانی در خندوانه + فیلم


در این گزارش سخن فردوسی بزرگ در شاهنامه را با صدای استاد تهامی‌نژاد را مشاهده کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین جشنواره ملی موسیقی و آئین های اقوام ایرانی در شیراز


دومین جشنواره ملی موسیقی و آئین های اقوام ایرانی با حضور و اجرای ۱۸ گروه هنری تا جمعه سی ام اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در تالار حافظ شیراز در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه‌کنندگان امروز «بی‌ریشه» شده‌اند/ از ظرفیت فیلم کوتاه غافلیلم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان، دومین جلسه از هفتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ با نمایش ۴ فیلم کوتاه داستانی، برگزار شد.

در این جلسه فیلم‌های‌کوتاه داستانی «خنده بی‌دلیل گوزن‌ها» به‌ کارگردانی سجاد ایمانی، «جان داد» به‌ کارگردانی سهیلا پورمحمدی، «دشنه» به‌ کارگردانی سامان تفرشی و انیمیشن کوتاه «پرنده‌باز» به‌ کارگردانی سیداحمد جعفریان به نمایش درآمد و با حضور محمدتقی فهیم منتقد سینما مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مشکل سینمای امروز غفلت از ذخیره سینمای کوتاه است

محمدتقی فهیم هم در ابتدا ضمن اشاره به علاقه خود به فیلم کوتاه گفت: هر بار فیلم کوتاه می‌بینم آنچه از ابتدا ما را عاشق سینما کرد را در فیلم کوتاه پیدا می‌کنم. اگر امروز سینمای بلند ما به این وضع دچار شده به دلیل عدم استفاده از این ذخیره است. همه فیلمسازان و تهیه‌کننده‌های قدیمی همیشه از زمین‌های خاکی استعدادها را کشف می‌کردند و به میدان می‌آوردند. امروز اما تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون در دفاتر خود نشسته‌اند و نگاه‌شان همواره به لیست مقابل‌شان است. نتیجه‌اش می‌شود همین سینمای فاقد ژانر و فاقد تنوعی که امروز شاهدش هستیم.

وی افزود: درخت‌های داخل پارک که دائم آب به آن‌ها می‌دهند، ریشه‌های تنبلی دارند اما آن‌ها که در بیان و باغ رشد می‌کنند، ‌ ریشه‌هایشان مدام به‌دنبال آب است و قوی می‌شود. تهیه‌کنندگان امروز ما گویی بی‌ریشه شده‌اند. پیشنهادم این است که انجمن سینمای جوانان رسما از تهیه‌کنندگان برای حضور در این جمع‌ها دعوت کند تا بیایند و فیلم‌های کوتاه را ببینند. انرژی، استعداد، ذوق و سلیقه واقعی اینجاست.

فهیم در ادامه درباره فیلم «جان داد» گفت: زمانی که داور جشنواره بودم به این فیلم رأی دادم و به آن جایزه دادیم، قاعدتا نباید از آن بد بگویم. اما این فیلم بین آن فیلم‌هایی که دیدیم بهتر بود و ویژگی‌های مثبتی داشت اما وقتی از منظر نقد نگاه می‌کنیم، مسئله متفاوت از داوری است. فیلم قرار است قصه این دختر را برای ما روایت کند و ما باید با دختربچه هم‌ذات‌پنداری کنیم و جای او قرار بگیریم. اما چه کسی با این دختر هم‌ذات پنداری می‌کند؟ من به عنوان مخاطب این حس را نداشتم. من در این فیلم بیشتر با مرد همراه می‌شوم و هم‌ذات‌پنداری می‌کنم و این نقض‌غرض فیلمساز است. مهمترین و کلیدی‌ترین جای فیلم جایی است که پدر به دخترش می‌گوید اگر این ماهی‌ها را صید نکنم، چگونه می‌خواهی زندگی کنی؟ این اصلی‌ترین مسئله در همین جامعه امروز ماست. اتفاقا از نظر سینمایی هم بهترین سکانس فیلم است.

فیلم کوتاهی که تنه به سینمای بلند حرفه‌ای می‌زند

در ادامه محمدتقی فهیم درباره «خنده بی‌دلیل گوزن‌ها» گفت: برخلاف فیلم «جان داد» مشکل اصلی این فیلم در فیلمنامه آن است. فیلم در مرحله اجرا، واقعا یک فیلم است و معتقدم از خیلی از فیلم‌های بلند امروز سینما، حرفه‌ای‌تر است. فیلم کوتاه امروز دیگر آن کار تجربی که برخی به دنبال آن هستند، نیست. این فیلم یک فیلم کامل است که باید در معرض تماشا قرار بگیرد. داستان «سینمای تجربی» متفاوت است این بحث است و این کارها را نمی‌توان سینمای تجربی دانست.

وی افزود: فیلم «خنده بی‌دلیل گوزن‌ها» یک نمونه است از فیلم‌های کوتاهی که می‌تواند به سینمای بلند تنه بزند. فیلمساز تا حدودی توانسته از ابزار عبور کند. اگر فیلمسازی ابزار را کامل بشناسد، در مرحله بعد می‌تواند اثری خلق کند که دارای حس باشد و ما با آن ارتباط برقرار کنیم.

داستان «بورخس» و روایت آدم‌فروشی و جهنم خودساخته

فهیم درباره فیلم «دشنه» هم بیان کرد: هر قصه را می‌توان هر طور تعریف کرد و این فیلم هم تعریف آقای تفرشی از قصه «بورخس» است. من این قصه را خیلی دوست دارم و سال‌ها پیش آن را خوانده بودم. راوی اول شخص در این داستان خود بورخس است و گویی آدم با خود او روبه‌رو می‌شود. این داستان یک شاهکار است اما آقای تفرشی به نظر من آن را خراب کرده است! تمام تلاش قصه بورخس این است که بگوید آدم‌فروش خودش برای خودش جهنم ایجاد می‌کند و تحقیرشدگی یک آدم‌فروش همواره با او هست و هیچ گاه از بین نمی‌رود. پاشنه آشیل فیلم آقای تفرشی عدم توجه به همین نکته است.

در ادامه فرید سجادی‌حسینی بازیگر باسابقه سینما به بهانه حضور در فیلم «دشنه» درباره همکاری با فیلمسازان جوان در فیلم‌های کوتاه گفت: من آقای تفرشی را از سال‌ها قبل می‌شناختم و به تفکر و نگاهش به سینما از قبل آشنا بودم اما کلا به جوانان بیشتر از هم سن و سال‌های خودم اعتماد دارم. شاید گاهی موفق نباشند اما ایده‌های بسیاری دارند و بهتر از ما و نوتر از ما می‌بینند. انگیزه جوانانه این فیلمسازان ما را هم سر ذوق می‌آورد. برای این کار همه سختی کشیدند و برای ما پیرمردها کار سخت‌تر هم بود.

نقد و بررسی انیمیشن کوتاه «پرنده‌باز» به‌ کارگردانی سیداحمد جعفریان به دلیل غیبت کارگردان در جلسه برگزار نشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دفاعیات اصغر فرهادی در برابر اتهام سرقت ادبی/اطلاعات نادرست دادند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، اصغر فرهادی در پاسخ به ادعای یکی از دانشجویان سابقش که وی را متهم به سرقت ادبی کرده و گفته قصه «قهرمان» از مستند وی اقتباس شده در جشنواره فیلم کن به این ادعاها پاسخ داد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی جشنواره فیلم کن که امروز غروب برگزار شد گفت: فیلم من بر اساس مستند ایشان ساخته نشده است. فکر می‌کنم موضوع بی‌شک روشن می‌شود و متاسفم که این حرف‌های اینقدر احساس منفی ایجاد کرده است.

فرهادی نیز علیه آزاده مسیح‌زاده دانشجوی سابقش دعوای متقابلی را در دادگاه ایران طرح کرده و او را به افترا متهم ساخته است. پاسخ دادگاه این بود که شواهد کافی برای تایید ادعای فرهادی مبنی بر اینکه مسیح‌زاده قصد آسیب‌رساندن به شهرت وی را داشته است، وجود ندارد.

مسیح زاده ادعا کرده که بسیاری از جزییات داستان «قهرمان» برگرفته از فیلم مستند وی با عنوان «دوسر برد، دو سر باخت» است که در کارگاه فیلمی که فرهادی تدریس می‌کرد، ساخته است.

دفاعیات اصغر فرهادی در برابر اتهام سرقت ادبی/اطلاعات نادرست دادند

این پرونده توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

فرهادی امسال یکی از اعضای گروه داوری بخش اصلی رقابتی جشنواره فیلم کن است. ریاست این گروه امسال بر عهده بازیگر فرانسوی ونسان لیندون بازیگر «تنت» است.

ددلاین هم در این باره نوشت: این نخستین باری است که اصغر فرهادی درباره دعوی سرقت ادبی از سوی دانشجوی سابقش صحبت می‌کند.

فرهادی در این نشست مطبوعاتی گفت: من هرگز به صورت مستقیم در این باره صحبت نکردم. این مستند چیزی بود که در کارگاه فیلمسازی دیدم و با دانشجویم درباره آن صحبت کردم، اما خیلی بعد فیلم «قهرمان» را ساختم و نمی‌توان گفت این کار سرقت ادبی بوده است. آنچه در فیلم وجود دارد با آنچه در مستند هست تفاوت دارد و باید ببینیم چرا برخی روزنامه‌نگاران این اطلاعات نادرست را منتشر کرده‌اند.

وی گفت این مستند بر اساس یک اتفاق واقعی ساخته شده و فیلم هم برمبنای همان اتفاق که دو سال قبل رخ داده بود ساخته شده است. وقتی خبری توسط مطبوعات منتشر می‌شود شما می‌توانید با توجه به آن رویداد داستان بنویسید یا فیلم بسازید. «قهرمان» تنها یکی از تفسیرها از این رویداد است.

اگر فرهادی در دادگاه مجرم شناخته شود ممکن است با مجازات حداکثر تا ۲ سال زندان و همچنین ۷۵ ضربه شلاق روبه رو شود.

وقتی از فرهادی درباره این نحوه مجازات که ممکن است با آن روبه رو شود سوال شد، وی از پاسخ دادن به آن خودداری کرد و گفت: این روندی بسیار طولانی است و مقداری احساس ناخوشایند هم ایجاد کرده و حتی به ایشان پیشنهاد شد تا درآمد فیلم بین ما ۲ نفر تقسیم شود. در هر حال نتیجه، موضوع را روشن می‌سازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیرکل تولیدات نمایشی معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما منصوب شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون برون مرزی صداوسیما مدیر کل تولیدات نمایشی این معاونت را منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، احمد نوروزی معاون برون مرزی صداوسیما مدیر کل تولیدات نمایشی این معاونت را منصوب کرد.

حکم معاون برون مرزی صدا و سیما به شرح ذیل است:

«جناب آقای احسان کاوه

نظر به بهره‌مندی جناب‌عالی از مراتب تعهد، سوابق مفید و شناخت و تخصص وافی در حوزۀ تولید فیلم وسریال، به‌موجب این حکم به سمت «مدیرکل تولیدات نمایشی معاونت برون‌مرزی» منصوب می‌شوید.

امید است با اتکال به خداوند تبارک و تعالی و در راستای نیاز معاونت به تولید آثار داستانی و مستند درسرفصل‌های مهم «گفتمان انقلاب اسلامی و جریان مقاومت»، «سبک زندگی ایرانی- اسلامی» و «بازنمایی هویت و تمدن ایران اسلامی»، در تحقق اهداف ذیل اهتمام ورزید:

نیازسنجی و تدوین برنامۀ جامع پنج‌سالۀ تولید فیلم، سریال و مستندهای فاخر و اثرگذار با درنظرگیری مأموریت‌های معاونت

راه‌اندازی باشگاه فیلمنامه‌نویسان با هدف تبیین نیازهای تولید و هدفمندسازی متون نمایشی ویژۀ شبکه‌های برون‌مرزی و تربیت فیلمنامه‌نویسان مستعد

شناسایی و جذب استعدادهای جوان در زمینۀ فیلمنامه‌نویسی در کنار بهره‌گیری از قلم و توان تخصصی فیلمنامه‌نویسان حرفه‌ای کشور

ارتباط تنگاتنگ با بدنۀ سینمای کشور، فیلمسازان بین‌المللی و چهره‌های شاخص تولید داستانی و مستند در کشورهای هدف، به‌منظور جذب ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و تولید آثار متناسب

دستیابی به روش‌های نوین تولید آثار نمایشی مختص رسانه تلویزیون

نظارت فعال و مؤثر بر روند تولید و ارتقای سطح کیفی آثار

از تلاش و زحمات برادر ارجمندم، جناب آقای مهدی مجتهد که پیش از این عهده‌دار این سمت بوده‌اند، سپاسگزارم و برای جناب‌عالی نیز صحت، قوت و مدد الهی برای ایفای مسئولیت جدید آرزومندم.

مشاهده خبر از سایت منبع